جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت مدیریت استراتژیک در شرکت حمل ونقل فدکس با رویکرد پیوند خلاقیت بابزرگترین ناوگان کارگوی جهان

مدیریت استراتژیک در شرکت حمل ونقل فدکس با رویکرد پیوند خلاقیت بابزرگترین ناوگان کارگوی جهان

دراین  فایل مطالب ارزشمند در زمینه حمل و نقل و ارسال بسته های پستی از دیگاه های صاحب نظر بازاریابی با ۲۸۳اسلاید ویژه ارائه می گرددو می تواندبرای مدیران کلیه کسب و کارها و سازمان های تولیدی و خدماتی ،همچنین مدیران فروش و بازاریابی ،اساتید دانشگاه ها دانشجویان کلیه رشته ها و کارمندان محترم در کلیه صنوف و کلیه عزیزانی که بازاریابی مخاطبان را ارزشمند می دانند ؛قرار گیرد.

 محورهای اصلی

. استراتژی بازاریابی درشرکت  حمل و نقل فدکس

  توسعه بازار و محصول با رویکرد ماتریس آنسوف

    مزیت های رقابتی در شرکت حمل و نقل فدکس

     بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس ۵ نیروی پورتر

     بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس SWOT

      بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس VIRO

     بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس PESTEL

     بررسی شرکت فدکس با رویکرد ماتریس BCG

   بررسی شرکت فدکس با رویکرد استراتژی بازاریابی

بررسی شرکت فدکس با رویکرد بخش بندی بازار

   بررسی شرکت فدکس با رویکرد زنجیره تامین هوشمند و منعطف

      مخاطبین

۱) کسانی که به دنبال یادگیری یک مهارت کاری در زمینه حمل ونقل هستند

۲) مدیرانی که کسب و کار خود را تازه راه اندازی کرده اند

۳) کارشناسان بازاریابی شرکتها و سازمانها

۴) مدیران استارت آپی که در تلاش برای رشد سریع کسب و کار خود هستند

۵) کارافرینانی که به دنبال اجرای مفاهیم بازاریابی هستند

۶)سئو کارانی که میخواهند حرفه ای تر عمل کنند

۷) اساتید محترم دانشگاه برای تدریس با مثال های مورد و ماتریس های تخصصی

۸)دانشجویان عزیز برای ارائه پژوهش و کارتحقیقی با مثال های موردی و تخصصی و ماتریس های کاربردی

و تمام وبمسترانی که به دنبال رشد سایت و کسب و کار خود هستند

 داستان برند: FedEX، پیوند خلاقیت با بزرگ‌ترین ناوگان کارگوی جهان

فدکس که بیشتر با برند FedEx شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران حوزه‌ی لجستیک است که با دراختیار داشتن ناوگانی متشکل از  ۶۸۸ فروند هواپیما، روش‌هایی نوین را پایه گذاشته است.

فدکس (FedEx) از جمله‌ی سه شرکت بزرگ در حوزه‌ی لجستیک در سطح جهان است که با در پیش گرفتن روش‌های خلاقانه تحولات بزرگی را در حوزه‌ی ارسال کالا رقم زده است. فدکس را باید هلدینگی مشتمل بر شرکت‌هایی نظیر فدکس اکسپرس، تی‌ان‌تی اکسپرس، فدکس گراند، فدکس فرایت و فدکس سرویس بدانیم که در مجموع کسب و کار لجستیک این هلدینگ را تشکیل می‌دهند. هر یک از زیر مجموعه‌های این شرکت حوزه‌ای را پوشش داده‌اند. تی‌ان‌تی اکسپرس وظیفه‌ی حمل و نقل بسته‌های کوچک در حوزه‌ی بین‌الملل را بر عهده دارد. فدکس اکسپرس تمرکز خود را روی بسته‌هایی قرارداده که باید در یک محدوده‌ی زمانی مشخص به دست گیرنده برسند. فدکس فرایت وظیفه‌ی حمل بسته‌های بزرگی را بر عهده دارد که باید با استفاده از کشنده‌ها و کامیون‌ها انتقال یابند. فدکس گراند که در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا فعال است، انتقال زمینی بسته‌ها را بر عهده دارد. فدکس سرویس نیز در حوزه‌ی فروش، بازاریابی، ارتباطات و پشتیبانی از سایر کسب و کارها را بر عهده دارد.

شرکت آمریکایی فدکس توسط فردریک والاک اسمیت (Frederick Wallac Smith) در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ تاسیس شده است. دلیل اصلی موفقیت فدکس را باید در ابداع روش‌های خلاقانه‌ای خواند که توسط این شرکت بنیان‌ گذاشته شده و امروز توسط رقبایی نظیر یو پی اِس و دی‌اچ‌ال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فعالیت اصلی فدکس از ساعت ۲۲ آغاز و ۶ صبح پایان می‌یابد

از جمله‌ی روش‌های خلاقانه‌ای که برای اولین بار توسط فدکس برای مدیریت بسته‌های جمع‌آوری شده پیاده شده باید به جمع‌آوری، پردازش و ارسال بسته‌ها پس از غروب خورشید اشاره کرد. فدکس اکسپرس به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فدکس که وظیفه‌ی اصلی را بر عهده دارد، کار اصلی خود را که همان انتقال بسته‌های جمع‌آوری شده به فرودگاه‌های هاب و دسته‌بندی و ارسال است را از ساعت ۱۰ شب آغاز می‌کند، بطوریکه با وجود حساسیت و فشردگی فرایند جداسازی و ارسال، تمام بسته‌ها صبح روز بعد به دست گیرندگان می‌رسد. علاوه بر تمرکز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فدکس در ساعات شب و بامداد، باید به سیستم رهگیری بسته‌ها بصورت آنی اشاره کرد. با استفاده از این روش فدکس قادر است تا در هر لحظه مشخص کند که بسته‌ی مورد نظر در کدام مرحله و در چه فاصله‌ای از مبدا یا مقصد قرار دارد.

یکی دیگر از عواملی را که باعث پایین نگه داشتن هزینه‌ها و بهره‌وری هر چه بیشتر فدکس می‌شود، استفاده از هواپیماهای قدیمی است. هرچند بسیاری از خطوط هوایی در سراسر جهان در تلاشند تا همواره از جدیدترین هواپیماهای تولید شده که مصرف سوخت به مراتب کمتری دارند، استفاده کنند، اما این موضوع در مورد فدکس صادق نیست. فدکس ترجیح می‌دهد تا هواپیماهای قدیمی را با هزینه‌ای به مراتب کمتر خریداری کند. یکی دیگر از سیاست‌های فدکس که آن را در نقطه‌ی مقابل ایرلاین‌ها قرار می‌دهد، استفاده از هواپیماها تنها در ساعات مشخصی از روز است. هرچند ایرلاین‌های تجاری ترجیح می‌دهند تا برای بهره‌وری بیشتر، هواپیمای خود را در طول روز بصورت ممتد مورد استفاده قرار دهند، اما فدکس با توجه به آغاز فعالیتش از ساعت ۱۰ شب، هواپیماهای خود را در ساعات محدودی مورد استفاده قرار می‌دهد. همچنین باید استفاده از آخرین فناوری‌های دسته‌بندی مکانیزه در فرودگاه‌های هاب را عامل دیگری برای کاهش اشتباه و همچنین بهره‌وری بیشتر توسط آمازون خواند.

از نظر بنیان‌گذار فدکس، زمان سرمایه‌ای ارزشمند است

فدکس با شعار The World On Time براساس اعتقاد فردریک اسمیت، بنیان‌گذار این شرکت با در نظر داشتن زمان به عنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه‌ها، به بهینه‌ترین شکل ممکن عمل کرده و در مسیر بهبود هر چه بیشتر این بهینگی نیز قدم برمی‌دارد. فرودگاه‌های هاب را باید از جمله‌ی اصلی‌ترین ابزارهای فدکس برای تحقق این روش خواند. فدکس هاب اصلی خود را با عنوان سوپرهاب در ممفیس ایالات متحده مستقر کرده و هاب‌های بین‌المللی آن در شهرهای گوانگژو، اوزاکا، شانگهای، سنگاپور، اینچئون، تورنتو، دبی، پاریس، کلن و میلان مستقر شده‌اند. علاوه بر سوپرهاب ممفیس، هفت هاب دیگر  در ایالات متحده قرار گرفته که هر یک در بهینه‌ترین موقعیت مکانی ممکن و براساس داده‌های آماری حاصل از ترافیک میزان بسته‌ها در مقاصد مورد نظر و شهرهای اطراف که شامل کوچک‌ترین شهرها نیز می‌شوند، انتخاب شده‌اند.

از ایده تا تاسیس

ایده‌ی تاسیس یک شرکت لجستیک در دهه‌ی ۶۰ میلادی همزمان با دوران تحصیل فردریک والاک اسمیت به ذهن این دانشجوی دانشگاه Yale رسید. وی ایده‌ی خود را در قالب مقاله‌ای در کلاس اقتصاد ارائه کرد. اسمیت در مقاله‌ی خود زمان را یکی از سرمایه‌های بزرگ جامعه‌ خوانده و ارزش آن را حتی با پول برابر عنوان کرده بود. اسمیت در مقاله‌ی خود عنوان کرده بود که محصولات ارزشمند زیادی نظیر محصولات الکترونیک تولید شده و مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند، حال آنکه نبود سیستم توزیع خوب یک مشکل اساسی برای این شرکت‌ها است. فردریک اسمیت سیستم کارگوی مورد استفاده در ایالات متحده را به دلیل وجود مشکلات ساختاری و همچنین محدودیت قوانین، ناکارآمد خوانده و پیشنهادی را ارائه کرده بود که نتیجه‌ی آن همان فدرال اکسپرس (فدرال اکسپرس نامی بود که در ابتدا برای شرکت اسمیت انتخاب شده بود) بود.

اسمیت در مقاله‌ی خود لزوم ایجاد یک سیستم جامع لجستیک را عنوان کرده بود که وظیفه‌ی آن تحویل بسته از مبدا و تحویل آن در مقصد با استفاده از انواع روش‌های حمل و نقل نظیر هواپیما، ایستگاه‌های پستی، دپو کردن و خودروهای ون بود. وی پیش‌بینی کرده بود که برای حصول اطمینان از اینکه بسته‌ها به روش درستی دسته‌بندی می‌شوند، وجود مراکز دسته‌بندی ضروری خواهد بود، بطوریکه بسته‌های دریافتی باید پس از دسته‌بندی به سمت مقاصد حرکت کنند.

هرچند این ایده در دانشگاه چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما اسمیت در سال ۱۹۷۱ شرکت خود را با استفاده از ارثیه‌ی چهار میلیون دلاری و خرید دو فروند هواپیما راه‌اندازی کرد. اسمیت پس از دو سال از زمان آغاز فعالیت خود، در سال ۱۹۷۴ با جذب سرمایه‌ای ۹۱ میلیون دلاری به ممفیس و فرودگاه این شهر که اکنون به سوپرهاب فدرال اکسپرس تبدیل شده، نقل مکان کرد. جذب سرمایه‌ی ۹۱ میلیون دلاری این امکان را در اختیار اسمیت قرار داد تا با خرید ۲۵ فروند هواپیمای فالکون ۲۰ اس، بتواند شبکه‌ای از ۲۵ شهر را در ایالات متحده‌ی آمریکا به هم وصل کرده و راه‌اندازی کند. همزمان با این انتقال، او فرایند پردازش و ارسال در طول شب را نیز در پیش گرفته شد.

هرچند فدرال اکسپرس در ابتدا موفق شده بود تا سرمایه‌ی خوبی جذب کند، اما این شرکت همواره در حال از دست دادن پول بود، بطوریکه تا آستانه‌ی ورشکستگی پیش رفت. تلاش‌های اسمیت برای جذب سرمایه‌ نتیجه داد و این شرکت موفق شد تا سرمایه‌ای ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلاری را در روزهایی که به شدت در حال ضرردهی بود، جذب کند. تلاش‌های اسمیت بالاخره نتیجه داد و این شرکت تقریبا ۵ سال پس از تاسیس و سه سال پس از آغاز به کار رسمی برای جابجایی بسته‌های ارسالی، به سوددهی برسد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۷۶ با میانگین روزانه ۱۹ هزار بسته سودده شد و و از آن  پس روند رشد و درآمدزایی را با سرعتی ایده‌آل و مثال زدنی طی کرد.

بازنگری قوانین و شکوفایی فدرال اکسپرس

بازنگری در قوانین هوایی ایالات متحده و امکان استفاده از هواپیما بصورت کامل برای مصارف کارگو، در سال ۱۹۷۷ این امکان را در اختیار فدرال اکسپرس قرار داد و تا اولین هواپیماهای پهن پیکر خود را خریداری کرده و با استفاده از آن‌ها به جمع آوری و پخش مرسوله‌ها اقدام کند. این شرکت ابتدا ۷ فروند بوئینگ ۱۰۰-۷۲۷ خریداری کرد. فدرال اکسپرس همواره سعی کرده تا از آخرین فناوری‌های موجود استفاده کند. این شرکت پس از ورود به تالار بورس در سال ۱۹۸۷ لقب اولین شرکت حمل ونقل را به خود اختصاص داد که از یک رایانه‌ی مرکزی برای پیاده‌سازی انواع سناریوها با داشتن فاکتورهایی نظیر وضعیت آب و هوا، مشتریان، انواع عملیات و سرویس‌ها استفاده می‌کرد.

فدرال اکسپرس در سال ۱۹۸۱ با قدرت هر چه بیشتر به فعالیتش ادامه داد، بطوریکه با معرفی سرویس ارسال نامه و مستندات طی ساعات شب و تحویل در صبح فردا به رقابت با سرویس تحویل فوری اداره‌ی پست آمریکا برخاست. این شرکت در همان سال با آغاز سرویس‌دهی در کانادا به خارج از مرزهای آمریکا رفت و سوپرهاب خود در ممفیس را نیز افتتاح کرد.

درآمد فدکس برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد

در سال ۱۹۸۳ فدکس از مرز فروش یک میلیارد دلاری عبور کرد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۸۶ یکی از فناوری‌های خلاقانه و ماندگار خود را با نام SuperTracker معرفی کرد. سوپرترکر در واقع یک بارکدخوان دستی بود که  در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار توسط فدرال اکسپرس در حوزه‌ی لجستیک معرفی شد. این بارکدخوان سیار و دستی امکان رهگیری بسته‌ها را بسیار راحت کرد. دهه‌ی ۸۰ میلادی را باید بازه‌ای خواند که فدرال اکسپرس در حال تثبیت جای پایش همزمان با رشد بسیار سریع بود. این شرکت با وجود حضور در کانادا و آمریکا سودای حضور در بازارهای بین‌المللی را نیز در سر می‌پروراند و همزمان با افتتاح هاب‌های محلی بیشتر در داخل آمریکا، کیفیت سرویس‌دهی خود را نیز افزایش می‌داد. استفاده از این هاب‌ها به نوعی بهینگی سیستم جمع آوری و توزیع فدرال اکسپرس را تضمین می‌کرد.

فدرال اکسپرس از اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی تصاحب شرکت‌های رقیب را برای رشد و حضور در سایر قاره‌های جهان آغاز کرد که همزمان با افتتاح هاب‌های جدیدی در کشور‌های مختلف بود.

رشد با تصاحب رقبا در کنار ظهور آمازون

فدکس در سال ۱۹۸۹ میلادی با خرید شرکت Flying Tiger Line و افتتاح هابی در آلاسکا، عملا زمینه‌ی حضور در بازار شرق آسیا را فراهم کرد. فدرال اکسپرس با پیشرفت فناوری‌های مبتنی بر الکترونیک، استفاده از ابزارهای رهگیری پیشرفته‌تر را در دستور کار قرار داد. فدرال اکسپرس در سال ۱۹۹۴ نام خود را عوض کرده و به فدکس (FedEx) تغییر داد. همزمان با تغییر نام، وب‌سایتی به همین نام نیز تاسیس شد که امکان رهگیری آنلاین بسته‌های ارسالی را برای کاربران فراهم می‌کرد. استفاده از فناوری اینترنت در میان شرکت‌های حمل و نقل توسط فدکس برای اولین بار صورت گرفت.

فدکس در دهه‌ی نود میلادی گسترش خود به آسیا و اقیانوسیه را بصورت کامل انجام داد و برای تحقق این امر، مسیرهای هوایی مورد نیاز خود را از Evergreen International خرید. پس از خریداری این مسیرهای هوایی رسما سرویس‌دهی به کشور‌هایی نظیر چین و استرالیا آغاز شد. در پایان دهه‌ی ۹۰ میلادی فرودگاه شارل دوگل پاریس به عنوان هاب اروپایی این شرکت در نظر گرفته شد. در سال ۲۰۰۰ رسما نام فدکس اکسپرس به عنوان نام این سرویس مورد استفاده قرار گرفت که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ FedEx Corporation به شمار می‌رود.

آغاز قرن بیست و یکم با قراردادی بین فدکس و سرویس پستی ایالات متحده‌ی آمریکا یا USPS آغاز شد که چندبار شامل تمدید شده و از این‌رو سرویس پستی ایالات متحده‌ی آمریکا را تا سال ۲۰۲۴ به بزرگ‌ترین مشتری فدکس تبدیل کرده است. فدکس در سال ۲۰۱۵ میلادی با هدف گسترش فعالیت‌های خود در اروپا، شرکت هلندی TNT را با پرداخت مبلغ ۴.۸ میلیارد دلاری تصاحب کرد. فدکس با تصاحب تی‌ان‌تی یکی از اصلی‌ترین رقبای خود در سطح بین‌الملل را ازآن خود کرد، چراکه تی‌ان‌تی چهارمین شرکت بزرگ حمل و نقل در سطح جهان بود.

آمازون با اجاره ۲۰ فروند بوئینگ ۷۶۷، فدکس را تهدید می‌کند 

در کنار قرارداد سرویس پستی آمریکا، ظهور فروشگاه‌های آنلاین و افزایش خریدهای اینترنتی در کشور‌های مختلف جهان را نیز باید یکی از عواملی خواند که باعث شده تا فدکس مشتریان جدیدی پیدا کند. برای مثال می‌توان به شرکت آمازون اشاره کرد که از جمله‌ی بزرگ‌ترین مشتریان فدکس است، حال آنکه به نظر می‌رسد جاه‌طلبی‌های آمازون می‌تواند فدکس را نیز نگران کند. از سال گذشته‌ی میلادی آمازون با اجازه‌ی ۲۰ فروند بوئینگ ۷۶۷ قدم در حوزه‌ای گذاشته که فدکس در آن یکی از پیشروان است. آمازون به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان که لجستیک بخشی جدانشدنی از آن است، در پی آن است تا وابستگی خود به شرکت‌هایی نظیر فدکس را کاهش دهد. هرچند بسیاری از کارشناسان این موضوع را یک دغدغه‌ی جدید برای فدکس، یو‌پی‌اس یا دی‌اچ‌ال می‌دانند، اما در مقابل شمار دیگری از کارشناسان نیز بر این باورند که آمازون نمی‌تواند با راه‌اندازی سرویس حمل و نقل خود، بازار غول‌های لجستیک را به خطر اندازد.

فدکس از زبان آمار

فدکس در رتبه‌بندی با ارزش‌ترین برندهای فوربز در رده‌ی ۸۳ قرار دارد. ارزش برند این شرکت فعال در حوزه‌ی لجستیک، ۷.۵ میلیارد دلار است. فدکس در سال ۲۰۱۷ میلادی موفق شده تا درآمدی ۶۰.۳۱۹ میلیارد دلاری به دست بیاورد که در مقایسه با سال‌های پیش از آن رشد داشته است. سود خالص کسب شده توسط فدکس نزدیک به سه میلیارد دلار اعلام شده است. ارزش سهام فدکس در زمان نگارش این مقاله ۲۴۳ دلار است که از این‌رو ارزش بازار فدکس را ۵۲.۳ میلیارد دلار رقم می‌زند.

ناوگان فدکس شامل ۶۸۸ فروند هواپیمای کارگو است

این شرکت که سابقه‌ای کمتر از نیم قرن دارد هم اکنون با در اختیار داشتن ۶۸۸ فروند هواپیمای کارگو، بزرگ‌ترین ناوگان را در بین شرکت‌های حمل و نقل در اختیار داشته و پنجمین شرکت در میان تمام ایرلاین‌ها است. فدکس از نظر وزن بسته‌هایی که روزانه حمل می‌کند نیز رتبه‌ی بزرگ‌ترین شرکت هوایی جهان را برعهده می‌گیرد. ۶۸۸ فروند هواپیمای فدکس اکسپرس روزانه به بیش از ۴۰۰ مقصد پرواز کرده و بیش از ۶ میلیون بسته را هر روز به دست صاحبان آن می‌رساند. ناوگان هواپیماهای فدکس به تنهایی بیشتر از تعداد هواپیماهایی است که سه شرکت هواپیمایی شناخته‌ی شده‌ی منطقه‌ی خاورمیانه یعنی امارات، اتحاد و قطر ایرویز در اختیار دارند. فدکس در نظر دارد تا طی ۵ سال آینده بیش از ۱۵۰ فروند هواپیمای دیگر را نیز به ناوگان خود اضافه کند.

کسب و کار در فدکس

فدکس در آغاز کار، تنها چهارده هواپیمای کوچک داشت و امروز با بیش از پانصد و شصت هواپیمای خود بزرگترین ناوگان هوایی حمل و نقل دنیا را در اختیار دارد.

چرا فدرال اکسپرس ؟
شرکت به این دلیل فدرال اکسپرس نام نهاده شد تا کلمه فدرال القا کننده علاقه شرکت به فعالیت در سراسر کشور آمریکا باشد. دلیل دیگر این نامگذاری به موافقتنامه ای مربوط می شود که قرار بود با بانک مرکزی ایالات متحده منعقد شود.

هر چند که آن قرارداد به سرانجامی نرسید ولی این نام انتخاب گردید، چرا که اسمیت اعتقاد داشت نام فدرال اکسپرس، برای جلب توجه عامه مردم بسیار مناسب است و همچنین به خاطر سپاری آن نیز آسان است.

از همان آغاز، فدکس می خواست شرکت اصلی حمل کالاهای با اهمیت باشد. هر چند که فدکس در آغاز رقیبی نداشت ولی تا سال ۱۹۷۵ نیز سودی بدست نیاورد. اما در اواخر سال ۱۹۹۵، فدکس کاملاً جا افتاده بود و نرخ رشد سالانه اش به چهل درصد رسید.

هسته مرکزی برند فدکس 
ایده خطوط سریع السیر – که ۱۵۰ سال تا ۲۰۰ سال قبل در آمریکا شکل گرفته بود – هسته مرکزی برند فدکس را تشکیل می دهد. خطوط مذکور برای انتقال کالاهای بسیار مهم، با مسئولیت یک متولی معین و در مدت زمان مشخص، ایجاد شده بودند. این مفهوم در قلب کسب و کار فدکس جا گرفته است. تمرکز برند فدکس بر حمل سریع السیر است. همچنین امنیت و قابل اعتماد بودن، تداعی گرهای عمومی و مهم فدکس اند.

جایگزینی فدکس با فدرال اکسپرس 
به مرور، مشتریان کلمه خلاصه شده “فدکس” را به جای فدرال اکسپرس مورد استفاده قرار دادند. همچنین این عبارت به عنوان فعل نیز مورد استفاده قرار گرفت و فدکس کردن به معنی ارسال یک شبهِ، به کار می رود. نهایتاً شرکت در سال ۱۹۹۴ تصمیم گرفت که برندش را از فدرال اکسپرس به فدکس تغییر دهد.

ورود فدکس به بازارهای جهانی (  کسب و کار در فدکس   )
در اوایل دهه نود، شرکت پا به عرصه بازارهای جهانی گذاشت و تصمیم گرفت برندش را مدرن کند. به زودی فدکس دریافت برای رسیدن به این هدف باید تلاش های زیادی انجام دهد.

بنابراین یک بازسازی اساسی در هویت برند شرکت را آغاز نمود. تحقیقات حاکی از این بود که در بسیار از موارد، واژه های مخففی که فدکس برای محصولات و خدماتش بکار می برد، باعث شده بود مشتریان بسیاری خدمات فدکس را به درستی درک نکنند.

سیستم نامگذاری جدید فدکس 
به منظور اصلاح نظام نامگذاری، فدکس سیستم نامگذاری جدیدی را ایجاد نمود که از برند فدکس به علاوه کلمات کامل (و نه مخفف) فرآیندها، کالاها و یا خدمات تشکیل می شد. این اقدامات برندینگ مجدد، باعث اصلاح موفقیت آمیز پورتفولیو برند قدیمی ناکارآمد فدکس شد.

در سال ۲۰۰۰، فدکس دومین اصلاح را در هویت شرکت انجام داد و نامش را به فدکس اکسپرس تغییر داد. هدف از این اقدام جایگاه یابی بهتر در بازار بود.

چرا که UPS (رقیب فدکس) لوگو خود را تغییر داده بود و با برندینگ مجدد خود، حوزه فعالیت های خود را افزایش داده بود.. لذا برای رقابت با UPS – که حوزه فعالیت خود را از حمل و نقل زمینی گسترده تر نموده و به حمل هوایی نیز روی آورده بود – خدمات فدکس نیز می باید فراتر از خدمات تحویلی هوایی یک شبهِ می شد و می بایست حمل زمینی را نیز شامل می گردید.

توسعه برند فدکس (  کسب و کار در فدکس  )
فدکس به منظور گسترش و متنوع کردن فعالیت هایش، اقدام به خرید شرکت های مختلفی نمود. از طرفی برای متمرکز کردن پورتفولیو خدمات شرکت و همچنین اجرای استراتژی خانه برند، تمام برندهای شرکت های خریداری شده، برندینگ مجدد شدند.

امروزه شرکت فدکس، شرکت های مختلفی را تحت یک برند در سراسر جهان هدایت می کند و از طرفی این شعار – “مستقل فعالیت کنید، دسته جمعی رقابت کنید و با تشریک مساعی مدیریت کنید”- را سرلوحه ی کار شرکت های مختلف قرار داده است. این شیوه ای است که اطمینان می دهد همه شرکت های زیرمجموعه می توانند از مزایای قوی ترین و مورد اطمینان ترین برند جهان یعنی فدکس بهره مند گردند.

تقسیم بندی بازار فدکس 
باید گفت فدکس عملکرد خود را، بهترین کانال ارتباطی می داند. از طرفی بر خلاف بسیاری از برندها که یا صرفاً بر بازار مصرف کنندگان نهایی تمرکز می کنند یا بر بازار مشتریان صنعتی، فدکس به هر دو نوع مشتری توجه دارد. هدف اصلی بازار صنعتی تجاری است ولی برای اطمینان از رهبر بودن برند در همه جا، فدکس در بازار مصرف کنندگان نیز به فعالیت می پردازد.

ارتباطات بازاریابی فدکس (  کسب و کار در فدکس  )
همه ی شیوهای ارتباطی – تبلیغات، تبلیغات مستقیم، حامی شدن، نیروی فروش و … – به کار گرفته می شوند تا به تصویر و شهرت برند فدکس کمک شود. حفظ شهرت و تصویر برند فدکس، دارای بالاترین اولویت می باشد، چرا که با ارزش ترین دارایی شرکت است.

عبارت “آسوده باشید، این فدکس است” یکی از شعارهای موفق فدکس بود که در برنامه های تبلیغاتی سال ۲۰۰۵ به کار رفته و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. عناصر ارتباطی شامل تلویزیون، روزنامه و مجلات، رادیو و تبلیغات اینترنتی می باشد.

از طرفی فدکس کسب و کارهای کوچک را نیز هدف قرار داده است. بدین ترتیب برنامه های بازاریابی، کسب و کارهای کوچک را هدف قرار گرفته و ارسال کننده پیام مشترکی هستند. پیامی که بیان می کند خدمات فدکس برای رفع نیازهایشان، به آنان کمک می کند.

تبلیغات فدکس 
فدکس در تبلیغات تا حدی صاحب سبک بوده و تبلیغاتش دارای طنزهای مناسبی است. تبلیغات تلویزیونی، صحنه های خنده داری از حوادث کسب و کارهای کوچک را مورد استفاده قرار داده و به گونه ای حرفه ای مطالب کلیدی را به مخاطب انتقال می دهد.

اطلاعاتی که در قالب سرگرمی و تفریح ارائه می گردد بیشتر در ذهن مردم می ماند. لازم به ذکر است که بررسی ها نشان می دهد واکنش مالکان کسب و کارهای کوچک به این برنامه های بازاریابی بسیار مثبت بوده است.

حامی شدن فدکس برای افزایش سهم بازار (  کسب و کار در فدکس )
بیش تر مشتریان فدکس را مردان بین ۲۵ تا ۵۵ ساله تشکیل می دهند. نمایش برند در مکان هایی که این گروه از مشتریان بیشتر رفت و آمد دارند، از اهداف کلیدی می باشد. به همین علت، شرکت به مدت سه سال حامی لیگ راگبی آمریکا بود. همچنین از مسابقات اتومبیل رانی نیز حمایت نمود و در این برنامه حمایت، از شعار “هر روز، مسابقه سرعت است” استفاده کرد.

فدکس از روش حامی شدن، زیاد استفاده می کند. ویژگی هایی مانند سرعت، کار گروهی، و دقت در بزرگترین شرکت حمل و نقل سریع السیر از ارزش بالایی برخوردار است. همین خصوصیات در فعالیت هایی که شرکت، حامی آن می شود بسیار برجسته است .

این باعث ایجاد نوعی پیوند در ذهن مخاطب بین آن ویژگی ها و فدکس می شود. شرکت این ابزار بازاریابی را فرصتی برای پیشرفت خود می داند و حتی از حامی شدن به عنوان فعالیت هماهنگ کننده آمیخته بازاریابی استفاده می کند. همچنین از این رویکرد برای استراتژی تهاجم به بازارهای جدید استفاده می نماید و بدین ترتیب نرخ رشد خود را افزایش می دهد.

برخی اوقات شانس به فدکس رو آورده و صرفاً به واسطه سناریو فیلم، شرکت و / یا برند فدکس در فیلم ها نمایش داده شده است. فدکس در سال ۲۰۰۳ در یک فیلم سینمایی به نام دور افتاده بی هیچ هزینه ای به نمایش در آمد و از این راه سود فراوان برد. در واقع می توان گفت این فیلم، یک فیلم تبلیغاتی دو ساعته از فدکس بود که مردم برای دیدن آن پول هم می پرداختند. از طرفی تعداد زیادی کامیون و هواپیمای فدکس وجود دارد که نام این شرکت را به نمایش می گذارند.

 برندشناسی برند فدکس

استراتژی بازاریابی فدکس می تواند راهنمای مناسبی برای بسیاری از کسب و کارها در زمینه بازاریابی بویژه کسب و کارهای خدماتی باشد. شرکت فدکس ، شرکت پیشرو در تدارکات ، و لجستیک است . این شرکت از استراتژی های تقسیم بندی جمعیتی و روانشناختی برای تقسیم بندی بازار در گروه مشتریان با نیازها و خواسته های مشابه استفاده می کند. FedEx طیف گسترده ای از خدمات را در سراسر جهان ارائه می دهد. تمام این خدمات از استراتژی محصول در مجموعه بازاریابی FedEx تشکیل شده است.

استراتژی بازاریابی در فدکس

بازاریابی فدکس چگونه است ؟ استراتژی بازاریابی فدکس چگونه برنامه ریزی شده است ؟ فدکس در سال ۱۹۷۳ توسط Frederick Wallace Smith تاسیس شد و راهی طولانی برای تبدیل شدن به برندی برجسته در صنعت لجستیک در بیش از ۲۲۰ کشور و منطقه جغرافیایی در جهان را طی کرد.

سبد محصول و خدمات فدکس شامل تجارت الکترونیک ، حمل و نقل و خدمات کسب و کار است.

تقسیم بندی ، هدفگیری ، موضع یابی در استراتژی بازاریابی فدکس

شرکت فدکس ، شرکت پیشرو در تدارکات ، و لجستیک است . این شرکت از استراتژی های تقسیم بندی جمعیتی و روانشناختی برای تقسیم بندی بازار در گروه مشتریان با نیازها و خواسته های مشابه استفاده می کند.

مقاله بازاریابی
برندها در شرایط رکود اقتصادی

از آنجا که فدکس به مشتریان بخش های مختلف بازار خدمات ارائه می دهد ، بنابراین ، از استراتژی های هدفگیری متمایز شده ای در بازاریابی خود استفاده می کند.

فدکس از استراتژی های موضع یابی مبتنی بر قیمت برای هدفگیری بخش خاصی از مشتری با ارائه خدمات ارزشمند استفاده می کند.

استراتژی بازاریابی فدکس

استراتژی بازاریابی فدکس

مزیت رقابتی در استراتژی بازاریابی فدکس

مدرن سازی ناوگان هوایی:

مدرن سازی ناوگان هوایی یکی از مزایای رقابتی فدکس است که به کاهش هزینه های عملیاتی ، هزینه های ساختاری ، کاهش هزینه سوخت و افزایش بهره وری شکبه جهانی این برند کمک به سزایی می نماید. کسب این مزایای رقابتی مالکیت ۶۰ فروند بوئینگ ۷۵۷ ، ۷۶۷-۳۰۰F بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ را در بر داشت.

تمرکز بر حساب های خرده فروشی :

با ظهور فنآوری ، تغییر سبک زندگی و رشد بازار تجارت الکترونیک ، فدکس تمرکز خود را بر مشتریان کوچک و متوسط قرار داد، از مشتریان با سودآوری پایین اجتناب نمود تا بازدهی دارایی های و سود خود را بالا ببرد.

کار جمعی واحدهای استراتژیک :

در فدکس واحدهای کسب و کار استراتژیک (SBU’s) به طور مستقل در بازار فعالیت می کنند اما به طور مشترک از یکدیگر در بازار فدکس در برابر رقبا حمایت می کنند. این استراتژی به این شرکت توان رقابت بالا در برابر رقبا را ارائه می دهد.

لجستیک بازار

استراتژی بازاریابی فدکس

استراتژی بازاریابی فدکس

ماتریس گروه مشاوران بستون در استراتژی بازاریابی فدکس

فدکس پنج واحد کسب و کار استراتژیک با نام های FedEx Express ، TNT Express ، FedEx Freight ، FedEx Ground و FedEx Services را مدیریت می کند.

فدکس

فدکس

FedEx Express ، FedEx Freight ، TNT express و کسب و کار FedEx که عملیات خود را در کشورهای مختلف انجام می دهند در بخش ستاره این ماتریس قرار دارند. از آنجا که خدمات فدکس این بخش ها را برای سایر کسب و کارهای موجود حمایت می کند بنابراین به عنوان گاو شیرده این ماتریس شناخته می شود.

استراتژی توزیع در استراتژی بازاریابی فدکس

درآمد مالی ۵۰/۴ میلیارد دلار و خدمات در بیش از ۲۲۰ کشور و منطقه در دنیا مستلزم مدیریت بیش از ۴۰۰ هزار کارمند در سراسر دنیاست. فدکس در سال ۲۰۱۵ تعداد ۲۵ فروند هواپیما را در خطوط توزیع خود جایگزین نمود و ۵۰ فروند بوئینگ پیشرفته B767 را برای افزایش بازدهی خطوط توزیع و بهبود زمان لجستیک خود سفارش داد.

ارزش ویژه برند در استراتژی فدکس

فدکس بیشترین آگاهی ذهنی و دیداری را در بین برندها دارد . فدکس خود را به عنوان یک برند شناخته شده در صنعت حمل و نقل معرفی نمود. فدکس در لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا با ارزش برند ۶٫۲۵۵ میلیون دلار در رتبه ۷۲ قرار دارد. ( منبع : Interbrand)

 

مدیریت بازاریابی : راهنمای نهایی در بازاریابی

 

استراتژی آمیخته بازاریابی فدکس

آنالیز آمیخته بازاریابی FedEx تحلیل واضح تری از استراتژی بازاریابی فدکس ارائه می دهد .

محصولات فدکس

FedEx طیف گسترده ای از خدمات را در سراسر جهان ارائه می دهد. تمام این خدمات از استراتژی محصول در مجموعه بازاریابی FedEx تشکیل شده است. خدمات شامل حمل و نقل، ردیابی و مدیریت حمل و نقل – بسته بندی، پاکت، و یا حمل و نقل اکسپرسحمل و نقل اضافی، حمل و نقل هوایی / حمل و نقل دریایی و غیره است. هر یک از خدمات ذکر شده در گروه های مختلفی توسط فدکس ارائه می گردد که باعث شده این برند سهم قابل ملاحظه ای را در این صنعت به خود اختصاص دهد. و همچنین نرخ رشد بالایی نیز داشته باشد.

قیمت

قبلاً فدکس با اندازه گیری وزن بسته ، اقدام به محاسبه قیمت حمل و نقل خود می نمود. اما مواردی مانند بسته بندی حوله ، کفش و بافت های سبک با ابعاد بزرگ باعث ایجاد هزینه های اضافی برای این شرکت می شد. از این رو فدکس که این هزینه ها را قابل توجه یافته بود و متوجه شده بود که حمل و نقل این موارد دارای حاشیه سود پایینی است لذا استراتژی قیمت گذاری فدکس تغییر نمود.

در سال ۲۰۱۵ فدکس این استراتژی قیمت گذاری را به استراتژی قیمت گذاری بر اساس ابعاد بسته های ارسالی تغییر داد. به این ترتیب آنها با توجه به طول ، عرض و عمق بسته ها به جای وزن بسته ها اقدام به قیمت گذاری نمودند. این نوع استراتژی قیمت گذاری به فدکس کمک نمود تا درآمد و حاشیه سود خود را افزایش دهد. این اساس استراتژی بازاریابی فدکس در حوزه آمیخته بازاریابی آن است. این راهبرد به فدکس اجازه می دهد تا تمام هزینه های عملیاتی خود را بازنگری نماید.

بازاریابی فدکس

بازاریابی فدکس

مکان

فدکس در سراسر نقاط جهان اقدام به پخش بسته های افراد می نماید.  FedEx همچنین خدمات آنلاین خود را ارائه می دهد که در آن شما می توانید یک حساب کاربری ایجاد کنید و از طریق آن یک وانت را دریافت کنید. کارکنان فدرال اکسپرس در زمان تعیین شده برای وانت حمل و نقل شما در محل تعیین شده حاضر می شوند.

مقاله بازاریابی
نیو کُک – new coke

مشتریان می توانند حمل و نقل خود را به صورت آنلاین انجام دهند و آنها می توانند در هر لحظه مسیر بسته خود را رد یابی کنند. سپس کارکنان FedEx محموله ها را در محل مورد نظر ارائه می دهند.

ترفیعات در استراتژی بازاریابی فدکس

کمپین های تبلیغاتی خلاقانه مانند آگهی John Moschitta (آگهی فدکس از سال ۱۹۸۱) تا آگهی در رسانه های چاپی سالیان متمادی است که تصویر ذهنی مناسبی از فدکس در ذهن مخاطب ایجاد نموده است. علاوه بر این فدکس به عنوان اسپانسر ورزشی مانند حمایت از لیگ اروپا ، تور جهانی ATP و Rolland Garros نیز در استراتژی بازاریابی خود استفاده می نماید.

همچنین فدکس در راستای بازاریابی اجتماعی بخشی به نام FedEx Cares را ایجاد نموده که بر پنج اصل تمرکز دارد :

  • تحویل به موقع
  • حمل و نقل زیست پایدار
  • روشهای استخدام
  • ایمنی جاده
  • کارآفرینی جهانی

این شرکت همچنین در استراتژی بازاریابی خود از تبلیغات و حضور در فضای دیجیتال غافل نمانده است.

مقاله بازاریابی
بازاریابی و فروش در تاکوبل

نقش کارکنان در استراتژی بازاریابی فدکس

FedEx یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تدارکات و حمل و نقل جهانی است و افراد ستون فقرات کسب و کار این برند هستند. مردم بخش عمده ای از خدمات صنعت را تشکیل می دهند. کارکنان FedEx بسیار دوستانه با مشتریان خود همکاری می کنند.

محیط بازاریابی – تعریف ، انواع ، اهمیت و مثال هایی از محیط بازاریابی

وسیله نقلیه و تحویل کالا در زمان برنامه ریزی شده  انجام می شود بدون آنکه منجر به تأخیر شود و بنابراین رضایت مشتری افزایش می یابد. کارکنان FedEx باید بسیار هماهنگ باشند تا بتوانند به موقع بسته ها را بدون هیچ تأخیری تحویل دهند. این به دلیل حضور گسترده جغرافیایی این یک چالش است. کارکنان اطمینان می دهند که بسته ها در زمان مناسب بدون هیچ نقصی و بدون تاخیر تحویل داده می شوند.

فرآیند

FedEx خدمات پستی خود را بسیار موثر مدیریت می کند. مشتریان FedEx می توانند به موقع وضعیت بسته را بررسی کنند. همچنین در صورت ضرورت، مشتریان به تسهیلات تحویل سریع می پردازند. اکثر فرآیندهای آن به صورت خودکار و تمرکز اصلی بر روی قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن خدمات آن داده می شود.

شواهد فیزکی در استراتژی بازاریابی فدکس

فدرال اکسپرس دارای چندین بازار در سراسر جهان است که به شواهد فیزیکی آن افزوده است. هنگامی که مشتریان از خدمات فدکس استفاده می کنند، فاکتورهای چاپ شده در محل های ارائه خدمات تحویل داده می شود. در صورت استفاده از خدمات آنلاین، فاکتورها به حساب های ایمیل مشتریان ارسال می شود که شماره سفارش و دیگر جزئیات مربوطه را به آنها می دهد تا بتوانند سفارشات خود را به طور موثر پیگیری کنند. همچنین بسته ها به طور کامل بسته بندی می شوند تا از هرگونه شکستگی در حین حمل و نقل جلوگیری شود. این مجموعه بازاریابی FedEx را تکمیل می کند.

درس هایی که باید از برند FedEx آموخت

فدکس شرکتی است که بسته های پستی را ظرف یک شب به مقصد می رساند و لوگو و برند آن یکی از شناخته شده ترین لوگوهای جهان است این شرکت پیشکسوت تجارتی است که زمانی غیر ممکن به نظر می آمد آرم شرکت فدکس ظاهری صاف و ساده دارد و طراح آن آقای لیندون لیدر مدیر ارشد شرکت طراحی Landor Associates می باشد

فدکس شرکتی است که بسته‌های پستی را ظرف یک شب به مقصد می‌رساند و لوگو و برند آن یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان است. این شرکت پیشکسوت تجارتی است که زمانی غیر ممکن به نظر می‌آمد. آرم شرکت فدکس ظاهری صاف و ساده دارد و طراح آن آقای لیندون لیدر مدیر ارشد شرکت طراحی Landor Associates می‌باشد. این لوگو در رده‌بندی مجله رولینگ‌استون یکی از هشت لوگوی برتر ۳۵ سال اخیر شد و تاکنون بیش از ۴۰ جایزه جهانی را به خود اختصاص داده است.

درس هایی که باید از برند FedEx آموخت

فدکس بعدها به تجزیه سرویسهای خود پرداخت و امروزه شامل چندین زیرمجموعه سازمان‌دهی شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند و دارای نسخه خاصی از این لوگو می‌باشند.

فدکس اکسپرس سرویس اصلی پست یک شبه است. خدمات فریت فدکس (FedEx Freight) سرویسهایی است که مجاز به صرف زمان بیشتر در ارسال است که در آن از واگنهای باری و وسایل حمل‌و‌نقل زمینی دیگر استفاده می‌شود.FedEx Ground مجاز به صرف زمان بیشتر در تحویل، دارای هزینه پایینتر و شامل حجم بالایی از واگن‌های مستقل و مرتبط به شرکت‌های درخواست‌کننده می‌باشد. FedEx Kinko’s تحویل سریع موارد اورژانس، اقلام ارزشمند یا خطرناک، با استفاده از حجم وسیعی از واگنها یا هواپیماهای چارتر را بر عهده دارد.FedEx Trade Network سرویس‌های مربوط به گمرک، بیمه و مشاوره حمل‌و‌نقل را فراهم می‌کند و FedEx Services مسوول فراهم ساختن اطلاعات بازاریابی برای قسمت‌های دیگر شرکت می‌باشد.

فدرال اکسپرس، اولین صندوق پست مرسولات خود را در سال ۱۹۷۵ نصب کرد و یک سال بعد با ۱۹ هزار بسته در روز، به سودآوری مناسبی دست یافت، ولی رشد سریع فدرال اکسپرس از سال ۱۹۷۷ شروع شد. زمانی که دولت با کم کردن مداخله و محدودیت‌ها در خطوط هوایی باعث شد کار این شرکت وسیعتر شود و بتواند اولین هواپیماهای بزرگ خود که ۷ بوئینگ ۷۲۷ بودند را خریداری کند.

فردریک اسمیت رئیس و مدیر اجرایی شرکت فدرال‌اکسپرس می‌باشد که یک شرکت حمل‌و‌نقل جهانی به ارزش ۴۵ میلیارد دلار است که خدمات کسب‌و‌کار و تدارکات و لجستیک ارائه می‌کند.

اسمیت مسئول جهت گیری استراتژیک برای همه شرکتهای زیرمجموعه فدرال‌اکسپرس می‌باشد.

فدرال اکسپرس در بیش از ۲۲۰ کشو‌ر دنیا خدمات‌رسانی می‌کند که شامل ۶۳۴ هواپیما و بیش از ۹۰ هزار وسیله نقلیه می‌باشد. بیش از ۳۰۰ هزار اعضای تیم فدکس در سراسر جهان هر روز به جابجایی بیش از ۱۰ میلیون مرسوله رسیدگی می‌کنند. از زمان تاسیس فدرال‌اکسپرس در سال ۱۹۷۱، اسمیت یکی از طرفداران فعال اصلاح مقررات، تجارت آزاد و ” موافقت‌نامه آسمانهای آزاد” برای حمل‌و‌نقل هوایی در سراسر جهان بوده است.

فدرال‌اکسپرس در طول ۴۰ سال گذشته همچنان رهبری خود را در این صنعت تثبیت و تقویت کرده است و به طور گسترده‌ای برای تعهد خود به ارائه خدمات باکیفیت شناخته‌شده است. فدرال‌اکسپرس در رتبه‌بندیهای نشریه فورچون در لیستهایی همچون ” تحسین‌برانگیزترین شرکتهای جهان”، ” صد شرکت برتر برای کار کردن” و غیره آمده است.

اسمیت جوایز متعدد مدنی، دانشگاهی و کسب‌وکار از جمله جایزه رهبری جهانی از شورای کسب‌وکار آمریکا-هند، برنده جایزه بنیاد جورج‌سی‌مارشال و جایزه مدال کنگره بنیاد افتخارآفرینان را دریافت کرده است. او همچنین توسط نشریات BARRON’S و CHIEF EXECUTIVE به عنوان مدیرعامل برتر معرفی شده است.

او در سال ۱۹۴۴ متولد شد و مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد. اسمیت از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ به عنوان افسر نیروی دریایی ایالات متحده ۱۹۶۶خدمت کرده است.

پنج درس از فرد اسمیت

فرد اسمیت شرکت فدرال اکسپرس را در سال ۱۹۷۱ با قرض گرفتن پول تاسیس کرد و آن را به یک شرکت ۴۵ میلیارد دلاری تبدیل کرد، بنابراین می‌توان گفت که او مدیریت می‌داند.

اسمیت در مصاحبه با مجله فورچون نکاتی را بیان می‌کند که برای تمام مدیران اجرائی قابل استفاده است، در اینجا پنج مورد از بهترینهای آنها را باهم مرور می‌کنیم:

۱. اعتبار خود را در الویت قرار دهید: اسمیت اشاره می‌کند که کار فدرال‌اکسپرس تنها تحویل بسته‌ها نیست، بلکه این شرکت به افراد اعتماد می‌فروشد ( به عنوان مثال وعده اینکه تجهیزات پزشکی به مقاصد مهم خواهند رسید). باید بدانید که برندتان به چه چیزی نیاز دارد و آن را برجسته سازید.

۲. فرهنگی ایجاد کنید که همواره برای تعالی در تلاش است: کارکنان فدرال‌اکسپرس عهد کرده اند که ” هر تجربه فدرال اکسپرس را برای افراد فوق‌العاده سازند”.

۳. شکستهای خود را پنهان نکنید بلکه از آنها برای بهبود خود استفاده کنید: هنگامی که ویدئویی از یکی از ماموران پست فدرال‌اکسپرس منتشر شد که در حال پرتاب یک مانیتور کامپیوتر از حصار منزلی بود، اسمیت سعی نکرد که آن را پنهان کند. بلکه آشکارا درمورد آن صحبت کرد و از آن به عنوان پلت فرمی برای یادگیری و بهبود استفاده کرد.

۴. همیشه به دنبال بهبود فرآیندهای خود باشید: فدرال‌اکسپرس هیچ‌گاه خدمت‌رسانی را قربانی کسب سود برای خود نکرده است ( حتی اگر این امر تقریبا برای مشتریان نامحسوس بوده باشد).

۵. از زمینه‌های غیرمعمول برای رشد استفاده کنید: آیا می‌دانید که فدرال‌اکسپرس لوازم الکترونیکی مانند آیپد را تعمیر می‌کند؟ این شرکت پستی سیستمهایی برای انتقال این اقلام به تعمیرگاه مرکزی و فنآوری و تعمیر این کالاها دارد. درست است که این کار هسته اصلی کسب‌وکار این شرکت نیست اما کسب‌وکاری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار می‌باشد.

Fedex در عصر پیشرفت شرکت های لجستیکی همیشه برنده خواهد بود

گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم بسته‌های تجارت الکترونیک شرکت لجستیکی فدکس ۲٫۲% رشد کرده است. این در حالی است که درآمد به ازای هر بسته برای Fedex در سه ماهه سوم سال قبل ۶٫۱% رشد داشته است.

دلیل این تفاوت در رشد تعداد بسته‌ها و درآمد ناشی از تحویل هر بسته را می‌توان در تلاش مضاعف کارکنان فدکس در ارسال تعداد بیشتری بسته در روز دانست. به عبارتی حمل و نقل بسته‌های تجارت الکترونیک به بیش از دوبرابر میانگین روزانه شده است. این عملکرد خوب فدکس در بازه‌ی زمانی بین جمعه سیاه و کریسمس بیشتر مشهود بود. فدکس در این فاصله زمانی، با تهمیداتی که اندیشیده بود توانست به همراه شرکت لجستیکی UPS رکورد خوبی را در ارسال بسته‌ها قبل و در طول تعطیلات سال نوی میلادی رقم زد. از اقداماتی که این شرکت‌ها برای هندلینک حجم کاری بالا در زمان اوج تقاضا انجام دادند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تعداد کارکنان در بخش راننده و موزعان بسته
  • استفاده از نیروی کار داوطلب برای کار در روزهای تعطیل به ازای دریافت درآمد بیشتر
  • برنامه‌ریزی و زمانبندی حساب شده برای مدیریت عملیات کالا
  • تماس با مشتریان قبل از ارسال کالا اختصاصا در ایامی که مسافرت زیاد بوده و جلوگیری از افزایش موارد برگشتی
  • هماهنگی و ارتباط موثر با فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تامین و جابجایی کالا

مدیران ارشد Fedex قبلا نیز اعلام کرده بودند که ارسال بسته‌های تجارت الکترونیک باعث سودآوری بیشتر برای آن‌ها شده است. آن‌ها همچنان روی این مسئله تاکید دارند و معتقدند که نرخ رشدِ خود را مدیون تحویل بسته‌های تجارت الکترونیک به مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی می‌دانند. طبق آماری که منتشر شده شرکت ارسال فدکس در طول فصل تعطیلات سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۵۰ میلیون بسته را تحویل داده است. این عدد در زمان مشابه سال ۲۰۱۶ به ۳۸۵ میلیون بسته رسید. این روند در سال ۲۰۱۷ نیز  روند صعودی داشته است. فدکس هم اکنون برای ۳۱۳ خرده‌فروش اینترنتی خدمات لجستیک و حمل‌ونقل ارائه می‌دهد.

 

افزایش سود در مقابل افزایش هزینه‌ها؛ راه‌حل مدیریتی فدکس

البته طی این مدت که فدکس تمرکز خود را روی کار با فروشگاه‌های اینترنتی قرار داده است، بخاطر افزایش حجم کار، شرکت با افزایش هزینه‌ در بخش‌های مختلف نیز مواجه بوده است. نرخ حمل‌و نقل زمینی و هوایی حدود ۵% افزایش داشته است. بعلاوه اینکه هزینه‌های مربوط به ملزومات بسته‌بندی و عملیات متفرقه روی اجناس افزایش داشته است.

بنابراین با این روند افزایشی در هزینه‌ها، شرکت فدکس باید اقدامات موثری برای کنترل هزینه‌ها داشته باشد تا کسب‌وکار سودمند خود را گسترش دهد. یکی از اقدامات فدکس راه‌اندازی مرکز پردازش سفارشات جدیدی با نام FedEx Fulfillment بود تا اختصاصأ به بیزنس‌های تجارت الکترونیک کوچک و متوسط ارائه خدمت دهد. این مرکز امکان تحقق مدیریت پیشرفته انبار، زمانبندی ارسال‌های یک الی دو روزه در سرتاسر ایالات متحده و کنترل و کاهش سفارشات برگشتی را فراهم کرده است. مرکزی تخصصی که با وجود سیستم‌های مدرن مدیریت سفارشات، به فروشگاه‌هایی ارائه خدمت می‌دهد که در تلاش برای گسترش فروش هستند. به این صورت با بالابردن ترافیکِ روزانه، هزینه‌ها تا حدودی کاهش می‌یابد.

فدکس نمی خواهد مثل ups بابت ارسال در روزهای تعطیل هزینه بیشتری پرداخت کند

شرکت لجستیکی ups همانند فدکس، از شرکت‌های بزرگ و موفق لجستیک طرف سوم است که سهم زیادی در ارسال بسته‌های تجارت الکترونیک ایالات متحده دارد. یو‌پی‌اس برای کارِ کارکنانش در روزهای تعطیلات سال نوی میلادی، تعرفه‌های تحویل بسته را تا حدودی افزایش داد تا بتواند هزینه‌های خدمات اضافی در روزهای تعطیل را جبران کند.

فدکس اما از این کار صرفه‌نظر کرده و بسته‌ها را در تمام طول سال، صرفه‌نظر از اینکه تعطیلات است یا نه، با قیمت یکسان ارسال می‌کند. مدیر بازاریابی فدرال اکسپرس هفته گذشته این خبر را اعلام کرد و گفت : ما بر این عقیده هستیم که سرمایه‌گذاری لازم برای ارائه خدمات برتر در فصل اوج کاری، جبران خواهد شد. به همین دلیل در حال حاضر با تعدادی مشتری ثابت با روند افزایشی در سفارشات کار می‌کنیم تا هم بتوانیم خدمات مورد انتظار آن‌ها را برآورده کنیم و هم از قیمت تمام شده محصولات اطمینان حاصل کنیم.

در هر حال، هر شرکتی با توجه به استراتژی خود برای رشد اقدام به ارائه خدمات به مشتریانش می‌کند. باید دید کدام خط فکری در آینده منجر به موفقیت روزافزون یکی از این دو شرکت خواهد شد.

چهار روش برای بازاریابی موفق و دسترسی به بازار هدف برای فروش محصولات و خدمات وجود دارد.

۱٫ خلق نتیجه

نخستین روش خلق نتیجه و مفید کردن محصول و تامین نیازهای مشتریان برای رسیدن به یک نتیجه خاص است. این رویکرد مستلزم این است که چیزی را به مشتریان ارائه کنید که به آن نیاز دارند و می‌توانند برای دستیابی به سایر اهدافشان از آن استفاده کنند. یک مثال خوب بیل یا ماشین شخم‌زنی است که هر دو ارزش کاربردی بالایی دارند، اما شاید هدفی نباشند که مشتری در ذهنش تصور می‌کند. حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که «مردم مته نمی‌خرند؛ سوراخ‌های دیوار را می‌خرند».

یکی از صنایع جدیدی که بر اساس ارزش نتیجه یا نیازها ایجاد شد، پست «فِدِکس» است. سال‌ها پیش از اینکه اپل صنایع کاملا جدیدی را برای آی‌پاد، آیفون و آی‌پد ایجاد کند، فدکس صنعتی را برای پست یک‌شبه ایجاد کرد که پیش از آن نظیر نداشت. با توجه به کُندی پست‌های معمولی، فِرِد اسمیت ‌موسس فدکس نیاز شدید به ارسال سریع و یک‌شبه نامه‌ها و بسته‌ها را احساس کرد.

به بازار امروز خود نگاه کنید. مشتریان فعلی و احتمالی‌تان چه خواسته‌ها و نیازهایی دارند و حاضرند در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو برای چه مواردی پول پرداخت کنند؟ به گفته پیتر دراکر «روندها از هر چیز دیگری مهم‌ترند». روند‌ تقاضای مشتری در بازار شما چگونه است؟ اگر بتوانید با دقت به این سوال پاسخ دهید، اغلب می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید و حتی پیش از ظهور یک بازار جدید بر آن تسلط یابید.

۲٫ قیمت‌گذاری مناسب

دومین روش بازاریابی موفق، تغییر قیمت‌ها است. با قیمت‌گذاری محصولات و خدمات در دامنه توان مشتریان، می‌توانید بازارهای کاملا جدیدی ایجاد کنید که در حال حاضر وجود ندارند.

هنری فورد پس از دهه‌ها مبارزه مالی به یکی از ثروتمندترین مردان دنیا تبدیل شد، زیرا از این بینش کمیاب برخوردار بود. او فهمید که با تولید انبوه اتومبیل می‌تواند قیمت را تا حدی پایین آورد که اغلب آمریکایی‌ها توانایی مالی خرید یکی از آن‌ها را داشته باشند. او برای رسیدن به این هدف روند تولید و مصرف انبوه را برای همیشه متحول کرد.

بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند با تعیین قیمت‌هایی که در محدوده توان مالی تعداد بیشتری از مشتریان است، رهبر بازار شوند. ما دریافته‌ایم که هرچه سهم‌ بازار بیشتری داشته باشید و هزینه تولید‌تان کمتر باشد، می‌توانید قیمت‌های کمتری برای محصولات خود تعیین کنید. سال‌ها است که ژاپنی‌ها هنرمندانه از این استراتژی استفاده می‌کنند. آن‌ها برای به دست آوردن سهم بازار، قیمت محصولات و خدمات خود را در پایین‌ترین حد ممکن تعیین می‌کنند.

سپس بعد از اینکه سهمی از بازار به دست آوردند، از صرفه‌ مقیاس استفاده کرده و محصولاتشان را با قیمت‌های بسیار کمتری تولید می‌کنند.
سپس با تعیین قیمت‌های کمتر و افزایش مجدد سهم بازار، این صرفه‌جویی‌ها را به مشتریان منتقل می‌کنند و به تدریج به همه بازارهای هدف مسلط می‌شوند.

۳٫ شرایط واقعی مشتری

سومین استراتژی بازاریابی موفق، سازگاری با شرایط واقعی اجتماعی و اقتصادی مشتری است. شرکت Sears که با ابداع سیاست ضمانت بی‌قیدوشرط استرداد مبلغ در صورت نارضایتی، در صنعت طراحی کاتالوگ به بزرگترین خرده‌فروش عصر خودش تبدیل شد، مثالی عالی از این استراتژی است.

تا آن زمان شرایط واقعی مشتری این بود که اگر محصولی را می‌خرید که کار نمی‌کرد یا سالم نبود، باید آن را تحمل می‌کرد. سیرز فهمید که برای غلبه بر این مانع بزرگ خرید باید محصولات خود را با شرایط واقعی مشتری هماهنگ کند. این کار منجر به انقلابی در تجارت و خرده‌فروشی شد.

هر محصول یک «مزیت کلیدی» دارد که دلیل اصلی مشتری برای خرید است و موجب یک «ترس کلیدی» نیز می‌شود که مشتری را از خرید آن بازمی‌دارد.

برای مثال، مشتریان به شدت از خطر کردن می‌ترسند. می‌ترسند پول زیادی بپردازند، محصول بدی تحویل بگیرند،‌ ضرر کنند و مجبور به تحمل چیزی شوند که برای اهدافشان نامناسب است. ترسشان هرچه هست، دلیل اصلی عدم خرید محصولات و خدمات با هر قیمتی به شمار می‌آید.

وقتی بر مزیت کلیدی تاکید کنید و مشتری با خرید محصول یا خدمت شما ارزش‌افزوده منحصربه‌فردی دریافت ‌کند و ترس بزرگش از بین برود، می‌توانید بازار عظیمی برای فروش محصولات خود بیابید.

۴٫ تحویل ارزش واقعی

چهارمین روش بازاریابی موفق این است که به مشتری «ارزش واقعی» تحویل دهید. ارزش واقعی در نظر مشتریان را می‌توان از طریق تماس نزدیک با آن‌‌ها مشخص کرد.

شرکت آی.بی.ام. نمونه‌ای عالی از اجرای این روش است. این شرکت در روزهای اوج خود بر ۸۰ درصد بازار کامپیوتر جهان تسلط داشت. آی.بی.ام فهمید که در حوزه تجهیزات پیشرفته و گرانی که صدها هزار یا میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسند، کارایی کامپیوتر عامل جذب خریداران نیست، بلکه اطمینان از خدمات پس از فروش و تعمیر سریع، عامل اصلی جذب آن‌ها به شمار می‌آید.

آی.بی.ام نه تنها محصولات کامپیوتری در سطح جهانی تولید می‌کرد، بلکه این اطمینان را هم می‌داد که وقتی محصولی را از این شرکت می‌خرید، در صورت هرگونه نقص و خرابی، بهترین خدمات پشتیبانی دنیا به شما ارائه می‌شود. «ارزشِ واقعی» همین بود.

آشنایی با بازاریابی B2B: همراه با شیوه های اجرای آن

بازاریابی تا همین چند دهه قبل پیچیدگی خیلی زیادی نداشت. همین که کارآفرینان ایده ای جذاب برای تولید محتوا پیدا می کردند، دیگر نهایت موفقیت بود و هر لحظه انتظار واکنش های مثبت مشتریان را داشتند. آن زمان حتی خبری از اینترنت هم نبود. بنابراین کل دنیای مارکتینگ در تلاش های آفلاین خلاصه می شد. از نزدیک به سه دهه قبل تا به امروز الگوها و شیوه های بازاریابی دستخوش تحولات اساسی شده است. به طوری که اگر با ماشین زمان بازاریابی را از چندین دهه قبل به امروز می آوردیم، باورش نمی شد آینده مارکتینگ این شکلی شده است. الگوهایی نظیر بازاریابی در شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و هزار و یک نمونه دیگر روزانه توجهات بسیار زیادی را به خود جلب می کنند. این وسط تکلیف بازاریابی B2B اندکی در ابهام قرار دارد؛ چراکه خیلی از کارآفرینان اصلا سراغ آن هم نمی روند، چه برسد به اینکه عملا در تولید محتوا از آن استفاده کنند!

احتمالا شما هم چندباری اسم بازاریابی B2B به گوش تان خورده و خیلی بی تفاوت از کنارش عبور کرده اید. هرچه باشد معمولا برندهای عادی گذرشان سمت این الگوی مارکتینگ نمی افتد. با این حال نباید فکر کنید دنیا همیشه مطابق میل شما جلو می رود. این روزها خیلی از برندها حتی یک لحظه هم بدون بازاریابی B2B دوام نمی آورند. به همین خاطر آشنایی با این الگوی مارکتینگ حسابی به دردتان می خورد. یادتان نرود حتی بهترین کارگردان های دنیا هم کلی تکنیک و شیوه فیلم سازی بلدند که شاید یکبار هم در عمرشان استفاده نکرده باشند. البته اینجا پای یک استراتژی به درد نخور وسط نیست، بلکه هر کسب و کاری که در مقیاس انبوه اقدام به تولید و عرضه محصولات می کند، باید در بازاریابی B2B نیز سرک بکشد. ماجرا جالب شد، نه؟

 

ما در این مقاله قصد داریم مثل ماجراجوهای افسانه ای سیر تا پیاز بازاریابی B2B را زیر ذره بین ببریم. در این مسیر نیز به جای کلی آذوقه برای سفر یا شمشیر و کلاهخود از منابع دست اول و مثال های دقیق استفاده می کنیم. این طوری شما بدون دردسر اضافه با بازاریابی B2B آشنا شده و در صورت نیاز از آن برای پیشبرد اهداف تان استفاده خواهید کرد. بیایید مثل همیشه کارمان را با یک تعریف ساده از استراتژی مورد نظرمان شروع کنیم.

بازاریابی B2B چیست؟

 

بازاریابی B2B مثل خیلی از ترندهای محبوب دیگر در سراسر دنیا حسابی اسم و رسم به هم زده اما کمتر کسی معنای دقیق آن را می داند. به همین خاطر ما اول از همه کارمان را با تعریف این مفهوم شروع می کنیم. بازاریابی B2B در واقع مخفف «Business to Business Marketing» است. در این الگو کسب و کارها به جای اینکه با مشتریان نهایی سر و کار داشته باشند، محصولات شان را به دیگر کسب و کارها می فروشند. به همین خاطر معمولا برندهای بزرگ در این تعریف قرار گرفته و محصولات شان را به بقیه برندها می فروشند.

شاید فکر کنید برندهای بزرگ فقط با بقیه کسب و کارها معامله دارند اما راستش را بخواهید در بازار اصلا از این خبرها نیست؛ چراکه کارآفرینان نیز مثل همه مردم دنیا دنبال سود بیشتر هستند. با این حساب هر جایی که خبر از سود بیشتر باشد، برندهای بزرگ نیز وارد رقابت می شوند. به زبان خودمانی، فعالیت در قالب الگوی B2B اصلا دلیل محکمی برای صرف نظر از تعامل با مشتریان نهایی نیست. به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ معمولا در هر دو حوزه فعالیت قابل ملاحظه ای دارند. فکر می‎کنم حالا دیگر می توانید حدس بزنید بازاریابی B2B به چه معناست. در این الگوی بازاریابی برندها به جای اینکه برای مشتریان معمولی تولید محتوا کنند، هدف شان اثرگذاری بر روی بقیه برندهاست. دقیقا به همین خاطر حال و هوای کمپین های B2B با بقیه نمونه‎ها از زمین تا آسمان فرق دارد. درست همینجاست که پای مفهوم بازاریابی B2C نیز به ماجرا باز می شود. کم کم داستان مان دارد پیچیده می شود، نه؟

بازاریابی B2C دقیقا نقطه مقابل بازاریابی B2B است. اگر در الگویی که تا اینجا درباره اش حرف زدیم، همه تمرکز بر روی برندهای دیگر است، در بازاریابی B2C مخاطب کمپین ها همان مشتریان معمولی هستند. با این حساب بیشتر کمپین های بازاریابی در دسته B2C قرار می گیرند. به همین خاطر اگر شما دنبال اثرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب عادی (همان مشتریان معمولی خودمان) هستید باید همین حالا دور بازاریابی B2B را خط بکشید.

چه برندهایی از بازاریابی B2B استفاده می کنند؟

 

یک تعریف دقیق از بازاریابی B2B شاید برای خیلی ها روشنگر باشد، اما تکلیف بسیاری از نکات را روشن نمی کند. ساده ترین سوال در این میان مربوط به برندهایی است که از این الگو سود می برند. به راستی کدام دسته از برندها دنبال بازاریابی B2B هستند؟

ساده ترین جواب برای سوال بالا «کسب و کارهای بزرگ» است. با این حال معمولا چنین جواب های کوتاهی چنگی به دل نمی زند و بازاریاب های حرفه ای نیز به آنها قانع نمی شوند. به همین خاطر ما در این بخش سراغ برندهایی رفته ایم که عملا از الگوی B2B استفاده می کنند. اینطوری شما با چشم اندازی دقیق تر می توانید درباره ماجرا داوری کنید.

بعضی از شرکت هایی که از الگوی بازاریابی B2B استفاده می کنند، در ادامه فهرست خواهند شد. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا بهتر با این الگو آشنا شوید:

•    آژانس های بازاریابی: اگر کمی با دقت به کار آژانس های بازاریابی نگاه کنید، خیلی خوب به ماهیت کسب و کار B2B آنها پی می برید. این دسته از برندها به جای اینکه با مشتریان معمولی سر و کار داشته باشند، طرف حساب شان برندهای مختلف است. دقیقا به همین خاطر نیز در دامنه برندهای B2B قرار می گیرند و فعالیت های بازاریابی شان نیز با هدف جلب نظر برندها برای همکاری بازاریابی صورت می گیرد.

•    خدمات حسابداری: هر موسسه یا فردی که خدمات حسابداری عرضه کند، به جای مردم عادی سر و کارش با برندها خواهد بود. این وسط اصلا فرقی ندارد دنبال همکاری با برندهای بزرگ باشید یا سطح کارتان در بازارهای محلی خلاصه شود، در هر صورت وضعیت فعالیت تان در قالب کسب و کارهای B2B قرار می گیرد. اگر هم قرار باشد این وسط فعالیت بازاریابی داشته باشید، کارتان به طور دقیق در چارچوب بازاریابی B2B خلاصه می شود.

•    شرکت های تامین مایحتاج اداری: بعضی از شرکت های بزرگ در زمینه تامین نیازهای اداری فعالیت دارند. دامنه این مدل فعالیت ها از تولید کاغذ و خودکار شروع شده و به ارائه خدمات مربوط به دفترهای کار اشتراکی می رسد. چنین شرکت هایی معمولا در حوزه بازاریابی و تبلیغات فقط دنبال اثرگذاری بر روی کارآفرینان هستند. به همین خاطر نیز هیچ کاری با مشتریان عادی نداشته و حتی سراغ آنها نیز نمی روند.

مثال های بالا فقط نمونه های محدودی از کسب و کارهای حوزه B2B محسوب می شود که اتفاقا از الگوی بازاریابی B2B نیز سود می برند. از آنجایی که ما همیشه تا مطمئن نشویم شما اصل مطلب را یاد گرفته اید، بی خیال ماجرا نمی شویم، در ادامه بعضی از مثال های واقعی درباره کسب و کارهای B2B را نیز زیر ذره بین می بریم:

•    فدکس (FedEx): شرکت فدکس برای خیلی از مردم یادآور بسته بندی نامه ها یا مرسولات مختلف است. این شرکت خدمات پستی که از مدت ها قبل کار خدمات حمل و نقل را نیز شروع کرده، دامنه وسیعی از سرویس ها برای شرکت ها دارد. از حمل و نقل وسایل دفتر کار گرفته تا ارسال نامه یا مرسولات به طور دسته جمعی، همه و همه از سوی فدکس اجرا می شود. بنابراین طبیعی است که فدکس سر و کارش با شرکت های بزرگ باشد. البته این به معنای صرف نظر از بازار مشتریان عادی نیست.

•    جی پی مورگان (J.P.Morgan): موسسه مالی و سرمایه گذاری جی پی مورگان یکی از مشهورترین نام ها در صنعت بانکداری محسوب می شود. اگر فکر کرده اید این غول مالی فقط یک بانک عادی دارد، سخت در اشتباهید؛ چراکه آنها علاوه بر خدمات بانکی، مشاوره سرمایه گذاری و حتی انواع فرصت های سرمایه گذاری نیز در اختیار مشتریان قرار می دهند. البته خدمات پیشرفته این موسسه بیشتر به درد کسب و کارها می خورد تا مردم عادی. به همین خاطر جی پی مورگان در دامنه کسب و کارهای B2B قرار گرفته و فعالیت های بازاریابی اش نیز در همین چارچوب قرار دارد.

•    آزمایشگاه های دالبی (Dolby Laboratories): وقتی اسم آزمایشگاه به گوش می رسد، اغلب اوقات آدم یاد درمانگاه ها و آزمایش های گوناگون می افتد. با این حال دالبی نوع دیگری از آزمایشگاه را توسعه داده است. آنها در زمینه خدمات صوتی با موسسات سینمایی و شرکت های تولید دستگاه های دیجیتال همکاری دارند. اگر خوره دنیای کامپیوتر باشید، خیلی خوب می دانید لپ تاپ هایی که اسم دالبی را به عنوان طراحی سیستم صوتی یدک می کشند، حسابی در بازار طرفدار دارند. همانطور که می بینید، خدمات این شرکت فقط و فقط به موسسات و بنگاه های تجاری عرضه می شود. بنابراین تعجبی ندارد فعالیت های بازاریابی اش نیز در دامنه B2B قرار گیرد.

کمپین های موفق در حوزه B2B: مروری بر تجربه بزرگان بازار!

 

شما تا اینجای کار کلی مثال گوناگون درباره کسب و کارهای B2B و نمونه هایی از آنها از نظر گذرانده اید. شاید فکر کنید حالا دیگر آماده ورود به دنیای بازاریابی B2B هستید اما راستش را بخواهید هنوز کلی کار مانده کار باید انجام دهید. از آنجایی که قبل از شما کلی برند دیگر نیز وارد این حوزه شده اند، بد نیست قبل از اینکه با عجله وارد رقابتی شوید که هیچ اطلاعی از آن ندارید، چندتا از کمپین های موفق B2B را به اتفاق هم بررسی کنیم.

بررسی کمپین های موفق B2B به بازاریاب ها برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک می کند. به علاوه، شما با استفاده از این شیوه به راحتی هرچه تمام تر فرصت اثرگذاری بر روی مشتریان را پیدا می کنید. هرچه باشد استفاده از تجربه بقیه برندها کیفیت کارتان را بیشتر کرده و مانع از تکرار اشتباهات گذشته می شود. اجازه دهید بدون هیچ توضیح اضافه ای برویم سراغ کمپین های دستچین شده این بخش.

کاترپیلار: جنگا به سبک ماشین های سنگین

 

بازی جنگا طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. خیلی از آدم هایی که عاشق هیجان و کار فکری هستند، از هر فرصتی برای انجام این بازی استفاده می کنند. بی شک صحبت از بازی جنگا با استفاده از ماشین های سنگین مخصوص معادن ایده عجیبی به نظر می رسد. خب تا وقتی آدم خیلی شیک و بدون دردسر می تواند در کنج خانه چنین بازی را انجام دهد، چرا باید این همه گرد و خاک کرد؟

بازاریاب های برند کاترپیلار برای نمایش توانایی های ماشین های سنگین شان دست به ریسک جالبی زده اند. بر این اساس آنها در کمپین بازاریابی B2B خودشان ویدئویی از انجام بازی جنگا با استفاده از ماشین های سنگین منتشر کرده اند. این ایده به نظر عجیب در مدت زمانی کوتاه نظر ۴٫۵ میلیون کاربر در یوتیوب را جلب کرد. شاید فکر کنید بیشتر کاربران شیفته ایده نوآورانه کاترپیلار شدند اما از آنجایی که در بازاریابی B2B پای برندها در میان است، باید کمی دقیق تر ماجرا را بررسی کنیم.

کارآفرینانی که در زمینه صنعت و معدن فعالیت دارند خیلی خوب می دانند دقت ماشین های این حوزه حرف اول و آخر را می زند. بنابراین هرچه ماشین های سنگین در یک معدن پیشرفته و با دقت عمل بالاتری باشند، کار مهندسان راحت تر خواهد شد. کاترپیلار با کمپین بازاریابی اش به خوبی این دقت عمل را به مهندسان نشان داد. هرچه باشد وقتی با ماشین های سنگین بشود جنگا (البته با بلوک های سیمانی) بازی کرد، هر کار ظریف دیگری نیز امکان پذیر خواهد بود، مگر نه؟

یادتان باشد در کمپین های بازاریابی B2B شما همچنان باید از خلاقیت و اثرگذاری ویژه بر روی مشتریان سود ببرید. از سوی دیگر هدف گذاری بر روی نیازها و ذهنیت مشتریان نیز اهمیت دارد. بنابراین علی رغم استفاده از تکنیک های چشم نواز باید نیازهای برندها را نیز جلوی چشم داشته باشید. ترکیب این دو عامل به خوبی در کمپین کاترپیلار مشاهده می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از این کمپین باحال الگوبرداری کنید.

اسلک: شوخی در کنار آموزش

 

اسلک (Slack) نرم افزاری ارتباطی است که به طور انحصاری برای کسب و کارها طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که کاربران عادی به لطف شبکه های اجتماعی بدون نیاز به پرداخت هزینه با هم در ارتباط هستند، اسلک نیز فضایی برای تعامل میان اعضای شرکت با هم فراهم می کند. البته این تعامل نه برای شوخی یا سرگرمی، بلکه رفع نیازهای اساسی سازمان خواهد بود. به همین خاطر ساختار اسلک با تمام شبکه های اجتماعی فرق دارد.

کمپین های بازاریابی برند اسلک معمولا بر روی امکانات ارتباطی ابزارش تمرکز دارد. در این راستا اندکی نیز بر روی وجه آموزشی تاکید شده و با ترکیب شوخی کمپین های بی نظیر طراحی می گردد. از آنجایی که هدف اصلی اسلک پیدا کردن اسم و رسمی در بازار است، به طور ویژه ای بر روی جلب نظر مدیران رده بالای برندها تمرکز دارد. کافی است سری به توئیتر بزنید، تا متوجه محبوبیت این ابزار ارتباطی در میان مدیران حرفه ای شوید. از آنجایی که سرورهای امن اسلک تمام پیام ها را رمزنگاری کرده و جلوی سرقت اطلاعات را می گیرد، اغلب برندهای بزرگ از آن برای ارتباط درون سازمانی سود می برند.

ویدئوهای بازاریابی B2B اسلک به طور معمول نیازهای اساسی برندهای بزرگ را با اندکی شوخ طبعی مورد توجه قرار می دهد. بنابراین اگر دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای متفاوت هستید، می توانید از روی دست اسلک کپی کنید. البته محبوبیت کمپین های B2B این برند بیشتر از همه ناشی از عملکرد عالی اش در بازار است. به همین خاطر اگر شما دنبال استفاده از چنین دست فرمانی هستید، باید اول از همه توصیه های آموزشی عالی برای مشتریان داشته باشید و بعد هم با حواس جمع کمی با آنها شوخی کنید. یادتان باشد بعضی از مشتریان حوصله شوخی برندها را ندارند؛ به ویژه اگر آشنایی قبلی نیز بین آنها وجود نداشته باشد!

سانگارد: آمادگی برای حمله زامبی ها!

دنیای آنلاین جذابیت بسیار زیادی برای کاربران دارد اما به موازات توسعه فناوری های دیجیتال مشکلات مربوط به حوزه IT نیز روز به روز بیشتر شده است. در این میان برند سانگارد (SunGard) در زمینه خدمات IT فعال است تا به داد کاربران برسد. البته طرف حساب این برند بیشتر سازمان های بزرگ هستند که به طور طبیعی مشکلات شان نیز دامنه وسیع تری دارد. شما را نمی دانم، ولی من که وقتی پای مشکلات دیجیتالی برندهای بزرگ وسط باشد، اصلا حوصله بازاریابی را ندارم؛ چه برسد به اینکه کمپینی با حال و هوای حمله زامبی ها طراحی کنم!

تیم بازاریابی سانگارد برای اینکه نظر برندهای بزرگ را جلب کند، حملات سایبری و مشکلات IT را به حمله زامبی ها تشبیه کرده است. همانطور که در فیلم های علمی- تخیلی باید برای چنین حملاتی آماده شد، برندها هم برای حملات سایبری باید از مدت ها قبل حاضر و آماده باشند. وگرنه کلاه شان حسابی پس معرکه خواهد بود.

شاید فکر کنید کمپین های سانگارد خیلی سطحی طراحی شده اما واقعیت کامل برعکس است. در این کمپین ها اغلب اوقات برندهای بزرگ به عنوان قربانیان حملات سایبری و مشکلات اینترنتی تصویر می شوند. به همین خاطر مخاطب کمپین خیلی زود تحت تاثیر قرار می گیرد. حالا اگر به یاد بیاوریم که مخاطب اصلی این کمپین ها کسب و کارهای حوزه فناوری دیجیتال هستند، به خوبی اهمیت و سطح تاثیرگذاری آنها را درک خواهیم کرد.

بازاریابی B2B در عمل: تکنیک هایی برای طراحی یک کمپین عالی

امیدوارم تا اینجای کار خیلی خسته نشده باشید؛ چراکه مثل اپراهای مشهور تازه به نقطه اوج ماجرا رسیده ایم و قرار است از تمام آموخته های قبلی نهایت استفاده را ببریم. از این نظر شما شبیه بازیگری هستید که بعد از طی کلی کلاس های آموزشی حالا به جلسات تمرین عملی رسیده و قرار است از درس های سرکلاس در صحنه واقعی استفاده کند.

بی شک برای خیلی از کارآفرینان بازاریابی B2B مثل اژدهای هفت سری است که حتی یک نفر هم دوست ندارد به مبارزه اش برود. با این حال شما اصلا چنین وضعیتی ندارید؛ چراکه تا همین جای کار هم کلی اطلاعات دست اول دارید که مثل مدرن ترین سلاح های جنگی در نبرد با این اژدهای افسانه ای به کارتان می آید. ما در ادامه سعی می کنیم بعضی از تکنیک ها و توصیه های کلیدی برای طراحی یک کمپین B2B بی عیب و نقص را به اتفاق شما مرور کنیم. کافی است حواس تان را کاملا جمع کرده و به جای دستکاری تکنیک های مورد بحث آنها را مو به مو دنبال کنید. اینطوری شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا می کنید.

کشف موقعیت برند در بازار: بازاریابی هماهنگ با جایگاه برند

گاهی اوقات ایده های بازاریابی که مد نظر شما قرار دارد، به اندازه کافی هیجان انگیز یا تاثیرگذار هست اما با موقعیت کسب و کارتان همخوانی ندارد. مثلا خلبان تازه کاری را در نظر بگیرید که بعد از طی دوره های آموزشی خلبانی نظامی حالا در اولین تجربه پروازش قصد دارد کلی حرکات آکرباتیک و نمایشی انجام دهد. بی شک هیچ کس حرف چنین خلبان صفر کیلومتری را جدی نمی گیرد. به طور مشابه، برندهایی که لقمه های بزرگتر از دهان شان در عرصه بازاریابی B2B برمی دارند، محکوم به شکست خواهند بود.

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه یک توصیه مشابه برای کارآفرینان حوزه B2B داریم. این توصیه شناسایی موقعیت برند در بازار برای اثرگذاری بر روی مشتریان است. شما تا وقتی موقعیت برندتان در بازار را به خوبی مورد شناسایی قرار ندهید، هیچ فرصت قابل ملاحظه ای برای رقابت در بازار نخواهید داشت. این کار دقیقا مثل یک اردوی آماده سازی برای باشگاه های فوتبال بزرگ دنیاست. در این اردو نقاط ضعف و قوت هر تیم مشخص شده و اهداف طول فصل براساس ارزیابی دقیق توانایی ها تعیین می شود.

یادتان باشد اگر شما به معنای دقیق کلمه یک برند B2B نیستید، دلیلی ندارد دنبال استفاده از این شیوه در فعالیت بلندمدت برندتان باشید. به همین خاطر قبل از اینکه دست به کار شده و سراغ فعالیت های متفاوت بروید، باید تکلیف تان با وضعیت برند را مشخص کنید. اگر یادتان باشد، همان اول مقاله گفتیم در بازاریابی B2B سر و کار شما با کسب و کارهای دیگر خواهد بود. پس اگر هنوز سطح تعاملات تان کاملا با مشتریان معمولی است، لازم نیست وارد دنیای B2B شوید.

تعیین مخاطب هدف: قدم به قدم تا طراحی کمپین

 

حالا که موقعیت تان در بازار مشخص شد، باید کمی جلوتر رفته و سراغ تعیین مخاطب هدف برویم. اینکه شما چه نوع مخاطبی را مد نظر دارید، بستگی به سطح فعالیت و صدالبته اهداف اولیه تان دارد. مثلا برای برندی که در زمینه تولید انبوه لاستیک ماشین های فرمول یک فعالیت دارد، کمپانی های تولید خودرو هدف اصلی خواهند بود. این امر تمام فعالیت های این شرکت را ساماندهی کرده و جلوی اتلاف بودجه بازاریابی را می گیرد.

یادتان باشد مخاطب هدف شما در این مدل بازاریابی دامنه وسیعی را شامل نمی شود. اگر بخواهیم از همان مثال بالا استفاده کنیم، باید گفت مخاطب هدف تان در واقع مدیران کمپانی های خودروسازی هستند که در مسابقات فرمول یک حضور دارند. همانطور که می بینید، با این دست فرمان وضعیت شما تغییر اساسی کرده و می توانید به سوی موفقیت بیشتر حرکت کنید.

اگر از مخاطب های ثابت روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه طراحی پرسونا را جدی می گیریم. اتفاقا قبلا در قالب چندتا مقاله پیرامون این مفهوم با هم گپ و گفتی نیز داشته ایم. در اینجا شما برای تعیین هرچه دقیق تر مخاطب باید دست به طراحی پرسونای مشتریان بزنید.

قبل از اینکه با تعجب به مفهوم پرسونای مشتری فکر کنید، اجازه دهید خیال تان از این بابت را راحت کنیم. شما قرار نیست با یک مفهوم عجیب و غریب سر و کار داشته باشید. در عوض تمام کارتان طراحی یک نمونه مشتری ایده آل برای برندتان است. اینطوری در مواجهه با کسب و کارهای مختلف در حوزه B2B یک سنگ محک قوی برای ارزیابی شرایط خواهید داشت.

ارزیابی وضعیت رقبا: نیم نگاهی به دیگران داشته باشید!

 

اگر شما در بازار تنها بودید، دیگر نیازی به طراحی کمپین بازاریابی نبود؛ چراکه تمام شرکت های دنیا خواه ناخواه مسیرشان به سوی شما می افتاد. متاسفانه دنیای اقتصاد جایی برای چنین رویاهای دور و درازی ندارد و وضعیت انحصار معمولا خیلی نادر است. به همین خاطر شما همیشه باید در بازار نیم نگاهی به وضعیت رقبا داشته باشید. وگرنه چه بسا به سادگی آب خوردن موقعیت تان به هم ریخته و نتوانید اوضاع را جمع و جور کنید.

وقتی از ارزیابی رقبا صحبت می کنیم، منظورمان یکسری تکنیک های به درد نخور نیست. باور کنید یا نه، خیلی از بازاریاب ها ارزیابی رقبا را عملا یک کار بیهوده می دانند که فقط با چندتا کلیشه رایج سرهم بندی می شود. از آنجایی که ما اصلا دوست نداریم وقت تان را با توصیه های الکی بگیریم، دور چنین کلیشه هایی را خط کشیده ایم. در عوض همه کاری که باید انجام دهید، این موارد است:

•    ارزیابی کیفیت محصولات و پیشنهاداتی که رقبا برای مشتریان طراحی کرده اند.

•    تحلیل تکنیک ها و نتایج کمپین های بازاریابی رقبا.

•    زیر و رو کردن اکانت های رقبا در شبکه های اجتماعی و کیفیت محتوای تولیدی آنها.

وقتی شما مراحل این بخش را به خوبی پشت سر بگذارید، دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید؛ چراکه رقبای بزرگ در بازار معمولا ایده های بی نهایت جذاب و کاربردی برای اثرگذاری بر روی مشتریان دارند. شما می توانید به راحتی با استفاده از تجربه دیگر برندها اوضاع تان را سر و سامان داده و وارد دنیای بازاریابی B2B شوید.

یادتان باشد شما با ارزیابی وضعیت رقبا سرد و گرم روزگار را می چشید. پس حواس تان باشد از همان اول سراغ برندهای بزرگ و حرفه ای در بازار بروید. وگرنه وضعیت تان خیلی تغییری نخواهد کرد. نمی توانید آنطور که باید و شاید در بازار خوش بدرخشید.

انتخاب کانال های بازاریابی: مهمترین بخش ماجرا

 

آیا تا حالا فکر کرده اید چرا بعضی از برندها برای اثرگذاری بر روی مشتریان بارها و بارها به مشکل می خورند؟  انگار که یک طلسم سیاه دور این برندها را گرفته و هیچ راه فراری هم این وسط نیست. اگر از ما بپرسید، ریشه چنین مشکلاتی را در انتخاب کانال های اشتباه بازاریابی می دانیم. خیلی از بازاریاب ها وقتی وارد حوزه B2B می شوند، باز هم به خیال اینکه کارشان فرقی نکرده از همان شیوه های قدیمی استفاده می کنند. به همین خاطر خیلی زود اوضاع شان به هم ریخته و توانایی اثرگذاری بر روی مشتریان را از دست می دهند.

اگر قرار بود شما در عرصه B2B نیز مانند بقیه عرصه ها دست به تولید محتوا و بازاریابی بزنید، دیگر تقسیم بندی این حوزه بی معنا می شد. پس کمی کنجکاوی تان را بیشتر کرده و بدون مقدمه دل به دریا نزنید. همانطور که تولید محتوا برای برندها از اساس با تولید محتوا برای مردم عادی فرق دارد، انتخاب کانال های بازاریابی نیز باید متفاوت باشد. ماجرا جالب شد، نه؟

از آنجایی که بازاریاب ها کلی کار روی سرشان ریخته و دیگر حوصله توصیه های طولانی را ندارند، ما در این بخش یک راست رفته ایم سر اصل مطلب. پس اگر سراغ طراحی کمپین B2B رفتید، حتما این کانال های بازاریابی را مد نظر داشته باشید:

•    ایمیل مارکتینگ: ایمیل هنوز هم که هنوز است ابزار اصلی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. شما را نمی دانم، ولی من که روزم بدون چک کردن ایمیل ها شب نمی شود. میلیون ها نفر نیز در سراسر دنیا دقیقا چنین عادتی را دارند. در این میان کارآفرینان این عادت کلیدی را بیشتر رعایت می کنند. ترجمه این نکته برای بازاریابی B2B اهمیت سرویس های ایمیل مارکتینگ برای دسترسی به مدیران ارشد در برندهای مورد نظرتان است.

•    دیجیتال مارکتینگ: این روزها دیجیتال مارکتینگ دامنه بی نهایت متنوعی را شامل می شود. از تبلیغات کلیکی (PPC) گرفته تا شبکه های اجتماعی و حتی تبلیغات در تلویزیون های اینترنتی، همه و همه نظر بازاریاب ها را به خودش جلب کرده است. با این حساب اگر شما دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان، همان تصمیم گیرندگان نهایی در برندها، هستید باید نیم نگاهی به دیجیتال مارکتینگ نیز داشته باشید.

•    بازاریابی آفلاین: این روزها همه چیز در دنیای دیجیتال خلاصه شده و کمتر کسی حتی سراغ الگوهای کلاسیک را می گیرد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از تمام ظرفیت تولید محتوا را ضروری می دانیم. به همین خاطر اگر دنبال اثرگذاری بر روی مشتریان هستید، باید الگوهای قدیمی را نیز مورد استفاده قرار دهید. البته منظور ما از الگوهای قدیمی هر مدل تاریخ مصرف گذشته ای نیست. در عوض باید فقط آنهایی را استفاده کنید که هنوز توانایی غافلگیر مشتریان را دارد؛ به همین سادگی.

طراحی کمپین: به وقت عمل!

 

وقتی همه جزییات در جای خودشان قرار گرفته و شما نسبت به کلیت کار آگاهی پیدا کردید، نوبتی هم باشد باید دست به عمل بزنید. خیلی از برندها برای اجرای برنامه های مختلف ماه ها این دست و آن دست می کنند. به همین خاطر حتی بهترین ایده های بازاریابی دنیا را نیز به مرور زمان از دست می دهند. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از هر فرصتی برای تولید محتوا و بارگذاری کمپین است. یادتان باشد بازاریابی مثل سرو غذاست؛ اگر خیلی کار را طولانی کنید هم غذا از دهن می افتد، هم اینکه مشتریان از دست تان ناراضی خواهند شد.

بازاریابی در همه جای دنیا تقریبا مراحل یکسانی دارد. شما فقط باید به دنبال اثرگذاری بر روی مشتریان با ایده های طلایی باشید. در این مسیر نیز استفاده از بازخوردهای مشتریان بهترین راه خواهد بود. از آنجایی که خیلی از مشتریان علاقه چندانی به ارتباط با برندها در همان مرحله اول ندارند، شما باید سراغ مشتریان وفادارتان بروید. قبول دارم حساب باز کردن روی مسئولان ارشد یک برند به عنوان مشتری وفادار کمی سخت به نظر می رسد اما شما نباید به این سادگی ها تسلیم شوید. حتی ایده های آنها نیز می تواند به شما برای بهبود اوضاع تان کمک کند. هرچه باشد مشتریان وفادار بدون هیچ چشم داشت یا درخواست پولی نظرات شان را با شما در میان می گذارند. خب مگر یک بازاریابی به جز این چه آرزوی دیگری می تواند داشته باشد؟

ما در روزنامه فرصت امروز برای بازاریابی B2B همیشه بر روی استفاده از داده ها و اطلاعات جدید تاکید داریم. خبر خوش اینکه شما لازم نیست برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازتان از ابزارهای عجیب و غریبی استفاده کنید. در عوض همان ابزارهای همیشگی مثل گوگل آنالیتیکس، یا هاب اسپات به اندازه کافی مناسب خواهد بود.

آخرین توصیه ما در این بخش استفاده از ایده های تازه برای بازاریابی B2B است. بی شک هر بازاریاب تازه کاری می تواند از روی دست دیگران کمپین طراحی کند اما تفاوت ها را ایده های متمایز رقم می زنند. پس همین حالا هر فکری درباره استفاده از ایده های کلیشه‎ای در زمینه تولید محتوا را دور ریخته و کمی به از ایده های خودتان استفاده کنید.

بی شک پیدا کردن ایده های تازه برای بازاریابی، آن هم در حوزه B2B، کار خیلی راحتی نیست. به همین خاطر ما تکنیک «توفان ذهنی» را برای تان کنار گذاشته ایم. توفان ذهنی (Brain Storm) به فرآیند پیاده کردن ایده های ذهنی بر روی کاغذ در مدت زمانی کوتاه اشاره دارد. بر این اساس حتی زمانی که فکر می کنید هیچ ایده ای برای بازاریابی ندارید، بازهم بعضی از ایده های درجه یک را روی کاغذ پیاده کرده و سپس از بین آنها بهترین مورد را انتخاب خواهید کرد. یادتان نرود در توفان ذهنی شما اصلا نباید خیلی روی ایده‎ها فکر کنید و در مدت زمانی کوتاه همه افکارتان باید روی کاغذ پیاده شود.

ارزیابی نهایی و بهبود کمپین: آخرین مرحله کار

وقتی کمپین شما آماده شد، تازه بخش جدید از کارتان شروع می شود. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند همین که طراحی کمپین تمام شد، دیگر باید بروند سراغ کارشان. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم. چراکه گاهی اوقات کمپین های بازاریابی آنطور که انتظار داریم از آب در نمی آیند. آن وقت شما باید با هزار زحمت کارتان را به روز رسانی کرده و در لحظه کیفیتش را ارتقا دهید.

کار شما در بخش پایانی بازاریابی B2B شبیه معماری است که در طول اجرای پروژه براساس نقشه باید نقاط ضعف را نیز پوشش دهد. بنابراین اصلا نگران وجهه تان در بین دیگران نباشید. اصلاح یک ایده در طول اجرای کمپین بازاریابی یا بعد از آن شما را تبدیل به یک آدم آماتور نمی کند. با این حال اگر کمپین تان شکست خورده یا تاثیر مناسب را به همراه نداشته باشد، کم کم از چشم همه می افتید.

ما مثل همیشه برای ارزیابی کمپین های بازاریابی، در این جا از مدل B2B، فرمول ساده ای داریم. کافی است در ابتدای کار معیارهای دقیقی برای کمپین تان انتخاب کرده و دست آخر وضعیت برندتان را براساس آن معیارها ارزیابی کنید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نمی رود. شاید فکر کنید انتخاب معیار در آخر کار خیلی سخت باشد اما اگر اهداف درستی برای کمپین تان در نظر گرفته باشید، معیارهای شما به طور خودکار خودشان را نشان می دهند؛ به همین سادگی!

گاهی اوقات اگر سرنوشت کمپین تان را برعهده مشتریان قرار دهید، کارتان حتی راحت تر نیز می شود. گردآوری نظرات مشتریان درباره کمپین تان یکی از منابع غنی برای بهینه سازی وضعیت برند خواهد بود. اینطوری شما می توانید بدون دردسر اضافه کارتان را توسعه داده و به یک جمع بندی درست برسید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمپین تان را سر و سامان دهید.

فهرست

داستان برند فِدکس Fedex

شناسایی نیاز و ارائه راهکار در فدکس

تبدیل شدن  به بزرکترین شرکت حمل و نقل کالاهای در جه یک پس از تاسیس

اصطلاح فدکس به عنوان یک فعل و به معنای “ارسال یک محموله ی شب هنگام” است.

۱۰قانون موفقیت فدکس

درس هایی که باید از برند FedEx آموخت

انعطاف استراتژیک در حمل بسته های فدکس اکسپرس

تثبیت رهبری فدرال اکسپرس درصنعت حمل ونقل

داستان شکل گیری شرکت های موفق دنیا

بازاریابی پنهان: تبلیغاتی که ناخودآگاه شما را هدف می‌گیرند!

فدکس نجات بخش (FedEX)

راز برندهای معتبر Secrets of Brands

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فدکس

حمایت از مشتریان درفدکس

حمل و نقل  ۶×۶

شش ناحیه حمل ونقل ۶*۶

فدکس و دنیای پساکرونا

استراتژی بازاریابی فدکس (FEDEX )

مزیت رقابتی در استراتژی بازاریابی فدکس

ماتریس گروه مشاوران بستون در استراتژی بازاریابی فدکس

ماتریس گروه مشاوران بستون در استراتژی بازاریابی فدکس

ارزش ویژه برند در استراتژی فدکس

استراتژی آمیخته بازاریابی فدکس

مقیاس پذیری در طراحی لوگوی حرفه ای به سبک فدکس

شعار تبلیغاتی فدکس

تشخیص عملکرد استراتژی های تدوین شده

موردکاوی تشخیص عملکرد: یو پی اس در برابر فدکس

نقش تحلیل مالی در عملکرد استراتژی های تدوین شده

پورت فولیوی محصول در فدکس

FEDEXدر عصر پیشرفت شرکت های لجستیکی همیشه برنده خواهد بود

داستان طراحی لوگوی فدکس توسط لیندون لیدر (Lindon Leader)

لوگوی فدکس در بیش از۶۰۰شرکت هواپیمایی و۳۰۰۰۰شرکت حمل و نقل زمینی به کار گرفته شده است

لوگوی فدس یکی از ۸لوگوی برتر۳۵سال اخیر.

استراتژی بازاریابی مبتنی بر ارزش مشتری

بخش بندی بازاردر فدکس

تحلیل استراتژیک FedEx

تحلیل SWOT FedEx در محیط کسب و کار جهانی

تحلیل عوامل حیاتی موفقیت فدکس

ماتریس BCG برای فدکس

تجزیه و تحلیل PESTEL شرکت FedEx

کاربرد تحلیلVRIOدرشرکت فدکس

تجزیه و تحلیل نیروهای پنج نیروی پورتر شرکت فدکس

مزیت رقابتی تجارت Fedex

مدل کسب و کار FedEx – بینش عملیاتی و جریان های درآمد

آنچه در آینده برای فدکس در انتظار است

زنجیره تامین درفدکس

مدیریت استراتژیک شرکت فدکس

ماتریس آنسوف در شرکت فدرال اکسپرس

شرکت FedEx از ماتریس Ansoff برای رشد موفق بین المللی استفاده می کند

 

 

 

با ۲۸۳اسلاید تخصصی

دانلود و خرید ۱۶۰۰۰۰

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید