جهت خرید مقاله کلیک کنید

کتاب،استراتژی های تاب آوری ونقشه راه شرکت های بزرگ جهانی برای حضوردربازار پسا کرونا

استراتژی های تاب آوری ونقشه راه شرکت های بزرگ جهانی برای حضوردربازار پسا کرونا

پیشگفتار:

شیوع ویروس کرونا و اثرات اقتصادی آن وضعیت عمومی کشور را به شدت تحت تاثیــر قرار داده اســت. حتی اقتصادهای توســعه یافته و مســتحکم هم از اثرات مخرب ناشــی از مبارزه با این ویروس درامان نمانده اند و آنهــا نیز به خصوص دربخش های مربوط به خدمات دچار بحران جدی شــده اند. به طوری که(همچنان که ) پیش بینی می شــد رشــد اقتصــادی جهانی طی ششماهه دوم سال جاری میلادی، روندی منفی به خود گرفت

البته اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا، طی ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده و جهان هم به همان نسبت برای مواجه با آنها کم تجربه و کم تبحر است.

حتی بحران هایی مانند شیوع وبا و بیماریهای واگیردار دیگر مانند سارس نیزبه این اندازه وسیع و مخرب نبودند و عموما در سطح چند کشور باقی ماندندیا اینکه با کمک دارویی مهار شدند، ولی کرونا تجربه ای جدید و متفاوت به شمار می آید.

اما از منظر اقتصادی باید پذیرفت که شــیوه ویــروس کرونا یک اتفاق تعیین کننده در مناسبات جهانی است. به طور حتم آینده اقتصاد ایران و جهان پس از کرونا به شدت متفاوت از گذشته خواهد بود.

اولین  نکته مربوط به توجه به علم روز و استفاده از ابزارهای روزآمد است.در جریان کرونا، شبکه های اجتماعی جریان اطلاع رسانی را به دست گرفتند و سیستم توزیع کالا به کمک اینترنت پیش رفت. در واقع نظام پخش کالا که بر بســتر وب توسعه یافته بود، کارآمدی خود را نشان داد. همین تجربه برای پذیرش یک واقعیت کافی است؛مهم تر اینکه ابزارهایی مانندتلگرام یا توئیتر میتوانند در شبکه اطلاع رسانی سالم و آموزش به مردم چه اندازه موثر باشند یا اینکه با ابزاری مانند یوتیوب میتوان ویدئوهای آموزشی مفیدی در اختیار عموم مردم قرار داد.

دومین درســی که کرونا به کشــورها داد این بود که باید مقوله توسعه دولت الکترونیک را جدی گرفت. در این زمان مشــخص شد که بسیاری از امور میتواند بر بستر دولت الکترونیک انجام شود و اساسا نیازی به مراجعات حضوری افراد وجود ندارد. در این شرایط اگر دولت الکترونیک به دقت معناشود، روندهای اقتصادی نیز برای مردم و صاحبان کسبوکار تسهیل میشود.

از منظر خارجی هم جهان پس از کرونا متفاوت از قبل اســت. مهمترین نکته خارجی اینکه توازن قدرت در این دوره زمانی تغییر کرد. کشورهایی با نهایت پیشرفت مانند امریکا و چین همان اندازه در مبارزه با کرونا دردسر داشتند که کشورهای کمترتوسعه یافته. به معنای دیگر شیوع ویروس کرونا معنای ضعیف و قوی را در نظم جهانی از میان برد و نشان داد که کشورها تاچه اندازه میتوانند آسیبپذیر باشند.

اما از نگاه اقتصادی، باید در انتظار تعمیق رکود جهانی و کاهش رشــداقتصادی بود که از جمله اثرات زودرس آن گسترش بیکاری، کاهش قیمت نفت و بحران در سطح شرکتهاست.

ازجمله پارادکس های شرکت هایی مانند آمازون این بود که علیرغم تعدیل نیرو در اکثر کسب وکارها این شرکت اقدام به افزایش استخدام نیرو کرده است. این امر شاخص کلیدی موفق برای کسب وکارهای بزرگ و کوچک می باشد که تاب آوری کسب کار می تواند درمواقع بحرانی علاوه برادامه فعالیت ،به رشد شرکت نیز بینجامد.

دربحران کرونا ثابت شد که تاب آوری شرکت ها از جمله مولفه های تاثیرگذار در ادامه فعالیت و ماندگار شرکت هاست.«تاب آوری در مفهوم شرکتی به معنی توانایی مقاومت در برابر بحران ها و ریسک فاکتورها است.تاب آوری در کسب وکارها عبارت است از توانایی های ساختاری و سیستمی که باعث می شود شرکت ها ظرفیت لازم برای مقابله با بحران ها را داشته باشند. تاب آوری قابلیت هایی برای کسب وکار ها بوجود می آورد که بتوانند با وجود شرایط نامطلوب به بقا ادامه داده و در مسیر بازگشت و رشد قرار گیرند.

ظرفیت تاب آوری به بقای بلندمدت شرکت کمک می کند.

استراتژی، کسب وکار یک شرکت را در برابر ریسک های بالقوه حمایت می کند و به برنامه ریزی برای  تاب آوری و بقا در شرایط آشفته کمک می کند. استراتژی های تاب آوری بر روش ها و ابزارهای جدید برای مواجه با تغییرات پیچیده تاکید دارند که به انطباق پذیری و سازگاری سریع در شرایط عدم اطمینان و بهره گیری از فرصت های جدید کمک می کنند.

پاندمی کرونا شرایطی را در کشورها بوجود آورده است که بیشتر کسب وکارها به بقا می اندیشند و پایان بحران نیز لزوما به معنی بازگشت به دوره ماقبل بحران نیست. لذا کارآفرینان و مدیران ارشد برای کاهش تهدیدها و افزایش امکان بقا و بهره گیری از فرصت های آتی در دوره پساکرونا به استراتژی های تاب آوری نیاز دارند. یعنی کسبوکارها برای بقا (تاب آوری) بایستی کلان نگری (استراتژیک عمل کردن)داشته باشند.

کسب و کارها بایستی در مدیریت و حفظ میزان نقدینگی در سناریوهای مختلف افزایش زمان بازپرداخت  بدهی ها و کاهش دوره وصول مطالبات صورت توامان تلاش کنند.

حفظ میزان فروش

یکی از معضلات اکثر کسب و کارها در شرایط فعلی افت فروش, تغییر رفتار و انتظارات مشتری, در اولویت خرید نبودن  محصولات برای مشتری است. لذا به کارگیری روش های جایگزین مانند فروش آنلاین و یا حضور در فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها و فروش تخفیفی, اقساطی و تبلیغات, تمرکز بر مشتریان مهم تر است.

به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان, زنجیره تامین دچار مشکل شده است. لذا کسب و کارها بایستی به دنبال شناسایی ریسک ها, پایش مداوم اطلاعات, یافتن راهکارهای حمل و نقل و لجستیک, بررسی امکان دسترسی به تامین کنندگان جدید, همکاری با شرکای تجاری برای کاهش موانع زنجیره تامین مواد اولیه باشند.

نگرانی‌های حاصل از شیوع کرونا موجب شده است تا جهان فناوری بیش از پیش به تمامی فعالیت‌های روزمره ما نفوذ پیدا کند؛ حتی با اینکه چشم‌انداز شرکت‌های حوزه فناوری برای آینده نیز به دلیل کرونا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این شرایط اپل یکی از شرکت‌های حوزه فناوری بود که با رشد بالایی از سودآوری نسبت به کسب‌و‌کارهای دیگر مواجه شد. اپل که همواره به‌عنوان یکی از نوآورترین شرکت‌های جهان فناوری شناخته شده است این بار نیز از تغییرات مهم ناشی از کرونا عقب نماند و توانست با عرضه فناوری‌های جدید مورد نیاز نظیر فناوری رهگیری شیوع کرونا در آی‌فون، بازاری جهانی را برای خدمات خود ایجاد کند.

کارشناسان می‌گویند این شرکت‌ها در حال انعطاف بخشیدن به قدرت خود هستند. مهم‌ترین نمونه برای این تحلیل زمانی بود که اپل و همچنین گوگل از طراحی و عرضه یک فناوری برای رهگیری شیوع ویروس کرونا در تلفن‌های همراه خبر دادند که می‌تواند به افرادی که در روزهای اخیر در تماس با فردی که علائم کرونا به‌تازگی در او بروز یافته‌ است، هشدار دهد. باب اودانل، یک محقق حوزه فناوری می‌گوید:« اپل در واقع فناوری را عرضه کرده است که نیمی از کره خاکی می‌توانند از آن استفاده کنند. این فناوری به مرزها و سیاست مختلف کشورها و رهبران آن توجهی دارد و از این رو می‌تواند با استقبال فراوانی مواجه شود. به همین سادگی.»

عامل مم وتاثیرگذاردربحران فعلی دقت نظرو تحلیل محیط بازارو کسب وکار توسط مدیران شرکت هاست.«هر مدیری باید به طور روزانه (بعضاً، ساعت به ساعت) اطلاعات خود در رابطه با وضعیت بازار، وضعیت فرآیندها و مسائل کلیدی که سازمان با آن ها مواجه است را به روز رسانی کند. فهرست موضوعات، دائماً در حال تغییر هستند. داشتن یک اتاق فکر مجازی همه کاره، که بتوان در آن تصمیم گیری نمود (که احتمالاً به صورت آنلاین خواهد بود) بسیار حائز اهمیت است. نقش آفرینان کلیدی سازمان می توانند چند بار در روز در این اتاق فکر حاضر شوند و با آمادگی، مشکلات مربوطه را حل کنند. مدیران باید یک راهبرد برقراری ارتباط در حین بحران تعریف کنند تا بدانند؛ چه کسی، چه چیزی را به چه کسی منتقل می¬سازد؟ تعداد دفعات این برقراری ارتباط چند بار است؟ مخاطبان می توانند کارمندان، گروه های مدیریتی بسط داده شده، مشتریان و شرکای تجاری  باشند.

بازار اصلی خود را به دقت مدل سازی کنند تا بتوانند چگونگی توسعه ی آنها را تخمین بزنند و حساسیت های اصلی در تراز سود و زیاد خود را مورد ارزیابی قرار دهند. این مدل نیز باید مانند فهرست موضوعات اساسی، به سرعت آماده شود و در طی پیشرفت بحران، هر ۴۸ ساعت یک بار به روز رسانی گردد.

حتی در این رکود شدید، بخش هایی از بازار در حال رشد هستند. آن بخش ها کدامند؟ بخش های آنلاین؟ یا گروه-های خاصی از مشتریان و یا مناطق جغرافیایی به خصوص؟ گروه هایی که در تماس با مشتریان هستند را تشویق نمایند تا این فرصت ها را در هر قسمتی که قرار دارند، شناسایی کنند. آن ها باید به سرعت، همه ی مسیرهای فروش را از حالت حضوری به حالت آنلاین، تغییر دهند و این موضوع تنها مربوط به مسیرهای ارتباط با مصرف کنندگان نیست، بلکه در رابطه با کسب و کارهای بنگاه به بنگاه نیز صادق است. در اینجا نیز، مدل های خلاقانه و چابک هستند که جواب گو هستند: اگر شرایط به طور ناگهانی تغییر کند و دشوار گردد، فرآیندهای تجاری باید بتوانند به سرعت واکنش نشان دهند. استرس  های روانی وضعیت اضطرار و کار از راه دور، این مسئله را دشوارتر (و مهم تر) می کند.

درپایان سخن ؛آنچه که موجب بقا ودوام کسب وکارهادر بحران ها به ویژه بحران کرونا گردید؛شناخت بازار،محیط و مشتریان و اقتضای مدیریتی توسط مدیران هوشمند شرکت ها بود که با سکانداری خویش توانستند کسب و کار ها را  از این بحران ،به سلامتی به ساحل امن رهنمون شوند.وبقیه شرکت ها به همان دلیل راهبردی آسیب های کلانی دیدند که به این زودی ها قابل جبران نیست!

با حترام

دکترمحرم غفاری

دی ماه ۱۳۹۹

سیاست های بازاریابی و فروش در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا بر بسیاری از کسب و کارها تاثیر گذاشته است و بی ثباتی که در بازار به وجود آمده است در بیست سال اخیر بی سابقه بوده است. حتی بحران اقتصادی بزرگ سال ۲۰۰۸ هم تا این حد بازار را دچار عدم ثبات نکرده بود. در این شرایط، بسیار مهم است که شرکت ها، سیاست های بازاریابی و فروش را تشخیص داده و در جهت حفظ درآمد های جاری خود تلاش کنند. وقتی که اقتصاد متلاطم می شود، اولین راه حلی که به ذهن مدیران میرسد، کاهش هزینه ها است. البته این روش در کوتاه مدت، ممکن است نتایجی به همراه داشته باشد، اما برای عبور از بحران هایی مانند بحران کرونا کافی نیست. در طی دوران پاندمی کرونا، بسیاری از کارخانه های تعطیل شده اند، بسیاری از کمپانی ها سفارشات را با تاخیر ارسال می کنند یا حتی در برخی موارد سفارشات را لغو می کنند. کارمندان دورکار شده اند، منابع محدود شده است و سفر های کاری و تجاری با محدودیت روبرو شده است. در این شرایط رهبران بایستی روش های اصولی و البته خلاقانه ای برای عبور از بحران انجام دهند و سیاست های ویژه ای برای رشد کسب و کار در زمان بحران داشته باشند. در این مطلب قصد داریم، به معرفی راهکارهایی که می تواند در دوران رکود فروش شما را گسترش دهد بپردازیم.

این روش ها، حاصل چندین سال مطالعه عملکرد کسب و کارهای مختلف در دوران رکود است و راهکارهای ارائه شده در این مطلب توسط چندین شرکت بزرگ اجرا شده و نتایج آن قابل  استناد است.

راهکارهای فروش و بازاریابی در دوران کرونا

محققین علم تجارت، هشت گام مهم مدیران فروش برای  افزایش بهره وری در دوران کرونا معرفی کرده اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم

همیشه در دسترس باشید

بسیار مهم است که مدیران فروش در دوران های دشوار مانند پاندمی کرونا در کنار تیم فروش باشند و برای ادامه فعالیت، انگیزه بخش آن ها باشند.

اقدامات نشان از تعهد دارند، مدیران فروش باید در اسرع وقت به نیازهای تیم فروش رسیدگی و نگرانی های آن ها را برطرف نمایند. فراهم آوردن امکانات بهداشتی و درمانی و حمایت های عاطفی مدیران فروش، به تیم انگیزه بیشتری برای ادامه کار می دهد

در دوران کرونا همراهی شما با مشتریان هم می تواند بسیار اثر بخش باشد. به عنوان مدیر فروش آماده پاسخگویی به سوالات خریداران باشید و در خصوص تعهداتی که نمی توانید در حال حاضر به آنها عمل کنید را به صورت صادقانه با آن ها در میان بگذارید.

زیرساخت های لازم برای دورکاری کارشناسان را آماده کرده و از امکان اتصال بی وقفه به سیستم ها اطمینان حاصل کنید. خودتان به عنوان مدیر فروش در استفاده از این فناوری ها پیش رو باشید و تا زمانی که کارشناسان به این روش کار عادت کنند، در کنار آن ها بمانید و در اسرع وقت به مشکلات آنها رسیدگی کنید.

هوشمندانه تصمیم بگیرید، چابک عمل کنید

 

راهکارهای فروش و بازاریابی در دوران کرونا | داناپرداز

تصمیم گیری در دوران بحران کار خطیری است و در صورت اتخاذ تصمیم نادرست ممکن سازمان را تا مرز شکست پیش ببرد. شما به عنوان مدیر فروش، باید پیش از هر اقدامی تمام جوانب و اثرات آن را به دقت بررسی کنید، با افراد خبره درباره تصمیمات خود مشورت کنید و از کارشناسان بازاریابی و فروش برای تکمیل اطلاعات خود، کمک بگیرید.

نخستین گامی که در انجام تحقیقات بازار باید انجام دهید، سنجش میزان عرضه و تقاضا بازار با توجه به تاثیر بیماری است. بسیاری از محصولات با کاهش شدید تقاضا همراه هستند و در نتیجه برای فروش آن ها باید مزیت رقابتی بالایی ارائه کنید و توصیه می شود تمرکز خود را روی فروش محصولاتی بگذارید که تقاضایی بیشتر برای آن ها در بازار وجود دارد.

نیازها و دغدغه های مشتریان را شناسایی و برای بازاریابی و فروش از آن ها استفاده کنید.  یکی از راه های انجام این کار جمع آوری داده ها از رفتار مشتریان و بررسی مسائلی است که در دوران اینترنت ترند شده اند. ابزارهای بسیاری برای این کار وجود دارد. ساده ترین آن ها google trends است که کلمات و موضوعاتی که به صورت ناگهانی مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند را در اختیار شما قرار می دهد.

پس از جمع آوری اطلاعات نوبت به تهیه برنامه ای مشخص برای توسعه فروش است. در این مرحله اهرم های فروش را مشخص کرده و برنامه بازاریابی و فروش را با توجه به آن ها تدوین کنید. در دوران بحران باید هدف های کوتاه مدت تعریف و مرتبا عملکرد تیم را ارزیابی کنید.

تیم فروش باید چابک عمل کند و در هر زمان آمادگی ایجاد تغییر در استراتژی های فروش را داشته باشد. به عنوان مدیر فروش، باید تیم خود را برای چنین رویکردی آماده کنید و با تعریف طرح های تشویقی یا سیاست های تنبیهی تیم را چابک نگه دارید.

روش های بازاریابی و فروش خود را در دوران کرونا بازنگری و به روز کنید.

با شروع بحران، مشتریان شما انتظار خدمات ویژه ای را از شما دارند. روش های جدید ارتباطی، شیوه عقد قرارداد، نحوه پرداخت و خدمات پس از فروش، همه استراتژی هایی هستند که باید مورد بازنگری قرار بگیرند و در صورت نیاز مطابق با شرایط به وجود آمده تغییر کنند.

شیوه ارتباط تیم فروش با مشتریان هم باید مورد بازنگری قرار بگیرد و کارشناسان برای فروش در دوران بحران آموزش ببینند. برای آموزش کارشناسان، فایل های آموزشی تهیه و در قالب کتاب الکترونیک در اختیار آنها قرار دهید.

روش های بازاریابی حضوری مانند شرکت در نمایشگاه و برگزاری نشست و سمینار تا پایان این بحران امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین باید روش های جایگزینی بیابید. در دوران خانه نشینی، افراد زمان بیشتری آنلاین هستند و در نتیجه کانال های دیجیتال می توانند فرصت خوبی برای بازاریابی را در اختیار شما قرار دهند. در حقیقت ، این ممکن است فرصتی برای انتقال از رویدادهای زنده به رویدادهای دیجیتالی مانند وبینارها ، مباحثات آنلاین و گروه های گفتگو مجازی باشد.

برای مدیریت فرآیندهای بازاریابی و فروش باید از ابزارهای کاربردی مانند نرم افزارهای CRM استفاده کنید . ارتباطات خود با مشتریان را به صورت هدفمند و بی وقفه حفظ کنید. مشتریان بالقوه را شناسایی و به عنوان سرنخ های فروش در نرم افزار تعریف کنید. فرصت های فروش و مشتریان را اولویت بندی کرده و برای هر مشتری درست به اندازه نیاز زمان صرف کنید.

برای بازگشت به شرایط عادی آماده باشید

سیاست‌های بازاریابی و فروش تقویم کاری | داناپرداز

 

شرکتها باید همواره برای آینده برنامه ریزی داشته باشند. فراموش نکنید که بحران به پایان خواهد رسید و باید برای برگشت به شرایط عادی برنامه ریزی داشته باشید. یک برنامه ریزی مناسب برای آینده شامل دو سناریو خوشبینانه و بدبینانه است.

سناریو بدبینانه در این شرایط، پایداری بیماری در طولانی مدت است. در این حالت تقاضای بازار همچنان روند نزولی خواهد داشت و رقبا برای جذب بازار خدمات ویژه ای ارائه می کنند. راهکار مناسب برای مواجه با این سناریو، مدیریت خرید ها، کاهش تولید و تولید محصولاتی است که برای مدت طولانی تری قابل نگهداری هستند.

سناریو خوشبینانه، ریشه کن شدن بیماری و بازگشت بازار به شرایط عادی است. حتی با از بین رفتن بیماری هم بازار به شرایط پیش از کرونا باز نخواهد گشت. زیرا فرهنگ مصرف مردم تغییر کرده است و کسب و کارها باید خود را با فرهنگ جدید منطبق کنند.

در هر دو سناریو، ما نیازمند تحقیقات گسترده بازار و بازنگری روال های فروش خود باشیم. در دوران کرونا، بیشتر مردم به خرید اینترنتی روی آورده اند و در نتیجه استفاده از اینترنت به عنوان مرجعی برای تحقیق و مقایسه محصولات و خدمات، به روتین خرید مردم تبدیل شده است. بنابراین بهتر است، در این شرایط که فرصت کافی در اختیار دارید، کسب و کار خود را مورد بازنگری قرار دهید و به دنبال پاسخی قانع کننده برای این پرسش باشید که “چرا مشتریان باید از بین رقبا، شرکت من را انتخاب کنند”

اگر پاسخ شما به اندازه کافی قانع کننده نیست، زمان آن رسیده است تا دست به تحولات اساسی بزنید و با توجه به ترند های روز کسب و کار خود را به روز کنید. برای این موضوع می توانید از داده هایی که نرم افزار CRM در اختیار شما قرار می دهد استفاده و رفتار مشتری را مورد بررسی قرار دهید. گلوگاه های فروش خود را بشناسید و آنها را برطرف کنید.

در دوران کرونا با مشتریان پیوند مستحکمی ببینید.

مثل معروف بازاریابی را همواره به یاد داشته باشید که ایجاد مشتری جدید هفت برابر نگهداری مشتری فعلی برای شما هزینه بر خواهد بود. در بحران کرونا فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط با مشتریان فعلی است. مشتریانی که این روزها بیشتر زمان خود را در منزل و به صورت آنلاین می گذارند و اگر شما برای نگهداری آن ها تلاشی نکنید، به سادگی جذب رقبا خواهند شد.

ارائه پیشنهادات ویژه، ارتباط مداوم، پشتیبانی ۲۴ ساعته و استفاده از رسانه های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان به مشتریان شما این پیغام را می دهد که شما در شرایط بحران هم به فکر مشتریان وفادار خود هستید و آن ها با ارزش ترین دارایی های شما هستند. نرم افزار CRM می تواند در ایجاد ارتباط مداوم با مشتریان کارساز باشد. جشنواره ها و طرح های فروش ویژه را به صورت ایمیل و پیامک اطلاع رسانی کنید، هفته نامه های الکترونیک تهیه کرده و هر هفته به مشتریان علاقمند ارسال کنید. همچنین می توانید پیشنهاد خرید متناسب با سلیقه هر مشتری را برای او ارسال کرده و با مشتری تعامل خوبی برقرار کنید.

 

به تکنولوژی های روز مجهز شوید.

ارتباط با مشتری | داناپرداز

بحران کنونی فرصتی برای پیشرفت از نظر فناوری را فراهم کرده است. در این زمان که ارتباط نزدیک با مشتریان به ضرورت فروش تبدیل شده است، زمان آن رسیده است که با خرید نرم افزار CRM مناسب، فرآیند فروش خود را مکانیزه کنید. بخشی از زمان خود را برای آموزش تیم فروش اختصاص دهید و آن ها را به استفاده از CRM در انجام همه مراحل فروش، تشویق کنید.

فراهم آوردن امکانات لازم برای کار از راه دور و همچنین افزایش سیاست های امنیتی به منظور دفاع در برابر حملات سایبری از مهمترین اقداماتی است که باید هر چه سریع تر برای انجام آن ها اقدام کنید. این اقدامات می تواند شما را در دوران پاندمی کرونا از آسیب های احتمالی محافظت کند و در این دوران از ضروریات است. اما اگر می خواهید از رقبا پیشی بگیرید و از شرایط پیش آمده به نفع خود استفاده کنید باید کمی آینده نگر باشید.  در صورتی که زیر ساخت های فناوری شما قدیمی است، اکنون بهترین زمان برای ارتقا آن ها است. استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی تقاضای مشتریان براساس داده های CRM، فراهم آوردن امکان دسترسی به نرم افزارهای مدیریت فروش از طریق اینترنت بدون نیاز به حضور در شرکت، فعال سازی نرم افزار چت آنلاین و همچنین به کارگیری تکنولوژی هایی مانند کد QR برای دسترسی ساده تر به وب سایت و اپلیکیشن شما از تغییراتی است که می تواند در بلند مدت تاثیرات بسیاری در فروش شما داشته باشد.

بسیاری از شرکت ها در طی و یا بلافاصله به دنبال رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ ، اقداماتی مشابه انجام داده اند . برای مثال ، آمازون نرم افزار یکپارچه داخل سازمانی خود را به یک معماری میکروسرویس تغییر داد که فرآیند فروش را تسهیل کرد. نمونه دیگری از آن خدمات وب سرویس مشترک المنافع استرالیا بود که در دوران بحران مالی سال ۲۰۰۸ با کمترین هزینه زیر ساخت های فناوری خود را به روز کرد و به نخستین بانکی تبدیل شد که مبادلات آنی بین المللی را انجام می داد. همین موضوع در سال ۲۰۱۰ این بانک را به یکی از قدرتمندترین بانک های دنیا تبدیل کرد.

برای فروش و بازاریابی موثر در کرونا، فرایند های اتوماسیون را تسریع کنید

اکنون که فرصت تغییر را در اختیار دارید، اتوماسیون های کاری سازمان را بررسی و روال های قدیمی را با روال های به روز و چابک جایگزین کنید. بهبود اتوماسیون ها می تواند در زمان اجرای کارها به صورت قابل توجهی صرفه جویی کرده و زمان بیشتری برای مدیریت مشتریان را در اختیار شما قرار می دهد.

از نیروی کار چابک استقبال کنید

با کاهش فروش بسیاری از شرکت ها به فکر کاهش هزینه ها می افتند و تعدیل نیروی انسانی یکی از نخستین گزینه های پیش رو آن ها است. شما می توانید از این فرصت برای جذب نیروهای متخصص و چابک در سازمان خود استفاده کنید. نیروی چابک هزینه اضافی بر شرکت ندارد و برعکس یک سرمایه گذاری هدفمند برای آینده سازمان خواهد بود.

استراتژی های بازاریابی در دوران کرونا .

گسترش ویروس کرونا همه سازمان ها را به نوعی تحت تاثیر خود قرار داده است که در برخی سازمان ها این تاثیر منفی بوده و در برخی دیگر تاثیرات مثبتی را بر جای گذاشته است. از طرف دیگر این ویروس به شدت رفتار مصرف کنندگان در صنایع مختلف را نیز تحت تاثیر قرار داده است[ اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است که ویروس کرونا به معنای نابودی کسب و کارها نیست بلکه در برخی از صنایع باعث فروش بیش‌تر خدمات و محصولات نیز شده است. برای مثال سوپرمارکت‌های آنلاین، فروش چند برابری را تجربه کرده‌اند چرا که بیش‌تر مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و در مکان‌های شلوغ و آلوده رفت و آمد نداشته باشند. اما به هر حال در سر دیگر این طیف بعضی از کسب و کارها هم مشکلات زیادی را تجربه کرده‌اند و فروش شان به حداقل ممکن رسیده است. همه شرکت چه تاثیرپذیرندگان مثبت و چه تاثیرپذیرندگان منفی باید در این دوره یک سری استراتژی هایی را برای استفاده از موقعیت پیش آمده و یا کاستن از تبعات منفی آن، پیاده نمایند.

 

بازاریابی بحران

به منظور واکنش مناسب به شرایط به وجود آمده،  یکی از مهمترین موضوعاتی که سازمان ها در مرحله اول باید به دنبال آن باشند بررسی نوع تاثیرات این بیماری بر کسب و کارهای آنها از جنبه های مختلف است زیرا بدون شناخت موضوعات پیش آمده برای سازمان ها در این دوره از زمان، نمی توان برای اقدامات آتی آنها برنامه ریزی کرد. در این مقاله، سعی بر این شده تا بر اساس موقعیت پیش آمده برای سازمان ها، برخی از استراتژی های کلی در حوزه های بازارایابی و فروش تدوین گردد. بدیهی است که این استراتژی ها با مقداری تعدیل، می توانند قابلیت کاربرد برای اکثر سازمان ها در موقعیت های مختلف را داشته باشد. امیدواریم که بتوانیم کمکی هر چند کوچک به سازمان های ایرانی برای عبور از این بحران را داشته باشیم.

۱- بازبینی و تغییر کمپین های بازاریابی

با گسترش ویروس کرونا، با توجه به شرایط پیش آمده بسیاری از شرکت ها کمپین ها و یا برنامه هایی که قرار بود طبق برنامه در سال جدید اجرا کنند را به تاخیر انداخته اند و یا اینکه تصمیم دارند به شکل دیگری اجرا کنند. برای مثال می توان به برنامه تبلیغات شرکت هرشی شاره که کرد که در نظر داشت یک کمپین تبلیغات در مورد شکلات های دست ساز خود ارائه کند که با توجه به موضوعات سلامتی آن را متوقف کرد. یا شرکت کی اف سیمجبور به جمع آوری کمپین تبلیغاتی خود با کانسپت لیسیدن انگشتان دست بعد از خوردن محصولات این شرکت که به دنبال رساندن پیام خوشمزگی بود را جمع کرد. این موارد و هزاران مورد دیگر از این نوع، نشان می دهد که شرکت ها باید در این دوره خودشان را با شرایط تطبیق دهند و کمپین ها و فعالیت های تبلیغاتی متناسب با شرایط را اجرا نمایند. در واقع چیزی که در این دوران برای سازمان ها مورد نیاز است تدوین برنامه های بازاریابی اقتضایی است. این برنامه ها و یا کمپین ها متناسب با تاثیرات ویروس کووید بر هر کسب و کار و یا به عبارت دیگر سفارشی شده برای این موقعیت بایستی تدوین گردد کمپین های جدید بایستی خدمات جدیدی را که به نفع مشتری و یا مصرف کننده در شرایط جدید هست را معرفی کنند.

برخی از جنبه های این کمپین ها می تواند به صورت زیر تشریح شود:

  • از مهمترین موضوعاتی که در دل این کمپین ها و یا برنامه ها بایستی قرار بگیرد ایجاد حس صمیمیت با مشتریان و مصرف کنندگان و حساس بودن به نگرانی های آنها است تا مسئولیت پذیری برندها را در این شرایط نشان بدهد.
  • جنبه دیگر این کمپین ها، توجه به جنبه خلاقانه بودن آنهاست که بایستی در این شرایط پذیرش لازم را از سوی مخاطبان داشته باشد. برای مثال برخی از شرکت ها می توانند با ساختن انیمیشن ها و یا موشن گرافیک ها فرایند ارائه خدمت به مشتریان را نشان بدهند که با توجه به حساسیت مشتریان و یا مصرف کنندگان تنظیم شده است.
  • موضوع دیگر در کمپین های تبلیغاتی، توسعه فرهنگ سلامتی و مراقبت از همدیگر در دوران این بیماری ها است.
  • موضوع دیگر توجه به لانچ مجازی این کمپین هاست که به نظر می رسد بیشترین میزان دیده شدن را در این شرایط در حوزه مجازی داشته باشد.

۲- شناسایی نگرانی های مشتریان و مصرف کنندگان در سازمان در رابطه با خرید محصولات و خدمات و ارائه راه حل در جهت کاهش این نگرانی و خرید سالم و بدون نگرانی

بسته به این موضوع که شرکت در چه صنعتی فعالیت می‌کند مشتریان و مصرف کنندگان آن نگرانیهای خاص خودشان را در رابطه با محصول و یا خدمت مد نظر دارند. یکی از مهمترین فعالیت هایی که در بخش بازاریابی و فروش و یا کمیته بحران سازمان بایستی صورت بگیرد این موضوع است که بفهمیم این ویروس چگونه کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار داده است؟

چه عواملی باعث شده است که مشتری نتواند محصول شما را بخرد؟ چه نگرانیهایی دارد؟ آیا مشتری نگران نحوه پرداخت ها است؟ آیا مشتری نگران ارتباط حضوری فروشندگان با خودش و یا پرسنل اش است؟ بعد از شناسایی این موضوعات حساسیت زا در مشتریان و یا مصرف کنندگان، بایستی راه حل مناسب برای رفع این نگرانی در قالب خدمات مختلف ارائه گردد.

۳- رصد کامل شبکه های اجتماعی شرکت، رقبا و سایر سازمان ها به منظور دریافت نظرات و خواسته های مصرف کنندگان

کرونا ویروس باعث شده است که مشتریان هیجانات (منفی) و اتفاقات زیادی را تجریه کنند به گونه ای متفاوت فکر و اقدام کنند. برندها باید نسبت به این موضوع و واکنش های آنها حساس باشند و این بدین معنی است که برندها باید در مرحله اول فقط به مشتری گوش کنند. به منظور اطلاع از نیازها و خواسته های مشتریان در شرایط کنونی، یکی از مناسب ترین روش ها بررسی نظرات، کامنت ها  و پیشنهادات مشتریان در شبکه های اجتماعی است تا بتوان نظرات و پیشنهاداتی که در این شرایط اعلام میشه و قابلیت اجرا شدن دارند را عملیاتی کرد. اما این رصد فقط مختص شبکه های اجتماعی خود شرکت نبوده و بایستی شامل رسانه های رقبا و سایر شرکت ها نیز باشد تا بتوان به خواسته ها و نگرانیهای مشتریان در کانال های مختلف اشراف کامل داشت.

با دریافت این نظرات و تحلیل آنها می توان واکنش های مناسبی نسبت به این موضوع داشت. موضوع دیگری که در اینجا مطرح می شود درگیر کردن مشتریان برای ارائه نظرات خودشان در مورد این ویروس در ارتباط با محصولات شما و نوع نگرش آنهاست که می توان با کمپین های مختلف در شبکه های اجتماعی، نظرات آنها را دریافت کرد.

۴- فعال تر کردن بخش صدای مشتریان

طبیعی است شرکت ها در این شرایط باید حساسیت بیشتری نسبت به صدای مشتریان داشته باشند در واقع، شرکت باید استراتژی خود را به شنونده فعال بودن تغییر بدهد و با ابزارهای مختلف به خواسته های مشتریان توجه نماید تا بتواند خیلی سریع تغیرات لازم را داشته باشد. به نظر می رسد که در این برهه از زمان، شرکت ها برای دریافت اطلاعات منسجم، نیاز به این دارند که یک پروتکل یا پرسشنامه ای را تدوین کنند تا بر اساس آن اطلاعات لازم را از مشتریان و یا مصرف کنندگان دریافت نمایند.

می توان گفت که شرکت ها در این حوزه دو نوع استراتژی را باید به صورت همزمان پیاده کنند:

  • شنیدن صدای مشتریان به صورت فعال (استراتژی فعال)

در این حالت شرکت ها با توجه به پایگاه داده ای که دارند با مشتریان به صورت فعال تماس می گیرند و نظرات و پیشنهادهای آنها را بر اساس یک پروتکلی که قبلا تدوین شده دریافت می کنند.

 

  • شنیدن صدای مشتریان به صورت منفعل (استراتژی منفعل)

در این حالت شرکت ها با توجه به تماس هایی که مشتریان خودشان با شرکت می گیرند اطلاعات لازم را از آنها می گیرند.

از طرف دیگر در بخش صدای مشتریان، شرکت ها می توانند فعالیت های زیر را در جهت اثر بخشی هر چه بیشتر تدارک ببینند:

  • تجهیز، سازماندهی و توجه بیشتر به بخش صدای مشتری

توجه دقیق به نظرات مشتریان می تواند اطلاعات مناسبی را در اختیار سازمان قرار دهد

  • همکاری نزدیک با افرادی که در سازمان ارتباط نزدیک تری با مشتریان دارند

این افراد به دلیل ارتباط نزدیک تری که با مشتریان و مصرف کنندگان دارند در جریان مستقیم انتظارات مشتریان قرار می گیرند و منبع خوبی برای اطلاعات هستند

 

۵- انجام تحقیقات بازار آنلاین برای دریافت اطلاعات مرتبط با این دوران

داشتن اطلاعات دقیق از مشتریان در این دوره، کمک بسیار زیادی در نوع واکنش سازمان خواهد داشت. اطلاعاتی از قبیل نوع خریدها، محل خرید ها، میزان تغییر در حجم خرید ها، حساست های مشتریان و … کمک بسیار شایانی به سازمان در تدوین برنامه های مناسب خواهد داشت. واحد تحقیقات بازار شرکت ها باید در این دوره به طرح پرسش های مناسب پرداخته و با توجه به اینکه حضور مشتریان و مصرف کنندگان در حوزه های آنلاین افزایش یافته، به جمع آوری پاسخ ها بپردازند.

۶- برگزاری نمایشگاه محصولات و سمینارها به صورت آنلاین و مجازی

با توجه به کنسل شدن نمایشگاه ها و سمینارها و همچنین تعطیلی برخی از بازارها، در واقع بعضی از شرکت ها منابع اصلی برای پیدا کردن لید ها و همچنین مشتریان بالقوه را از دست داده اند. بسیاری از سازمان ها می توانند با ایجاد زیر ساخت های مناسب و همچنین اطلاع رسانی های مناسب، جایگزین هایی را برای این موارد داشته باشند که برخی از آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برگزاری نمایشگاه های مجازی در یک هاست مشخص شده برای این موضوع
  • برگزاری وبینارهایی مرتبط برای نمایندگی ها و مشتریان اصلی سازمان
  • ساخت ویدئوهای معرفی محصولات جدید برای مشتریان و ارسال به آنها

۷- توسعه ارتباطات با مشتریان و مصرف کنندگان

برای این منظور هر سازمانی باید یک چک لیست بازاریابی در دوران کرونا

ویروس را آماده کند و یا اگر لازم باشد زیر ساخت هایش را خیلی سریع ایجاد نماید تا بتواند از این ابزارها نهایت بهره را ببرد. این چک لیست شامل ابزارهای ضروروی برای بازاریابی و ارتباطات در این دوران است و شامل :

    • ایمیل ها
    • وب سایت اطلاع رسانی
    • وب سایت فروش آنلاین
    • اینستاگرام
    • لینکدین
    • واتس اپ
    • تبلیغات انلاین
    • زیر ساخت های وبینار
    • گردش مجازی مشتریان در نمایشگاه ها
    • حضور در رویدادهای آنلاین
    • ابزارهای بازاریابی قابل استفاده آنلاین شامل بروشورها و کاتالوگ ها

 ۸- محسوس ساختن چگونگی ارائه محصول و یا خدمت برای مشتریان و مصرف کنندگان در این دوران به منظور کاهش نگرانیهای مشتریان از موارد بهداشتی

این مورد بیشتر برای کسب و کارهایی می تواند کاربرد داشته که به ارائه محصولات و خدماتی می پردازند که نگرانی از آلودگی در حین ارائه خدمت و یا محصول بالاست و همچنین ارتباط با مصرف کنندگان به صورت مستقیم صورت می گیرد. طبیعی است که مشتریان و بخصوص مصرف کنندگان در شرایط موجود، نگران موضوعات سلامتی هستند و سازمان ها باید به عناوین مختلف از این نگرانیها بکاهند. از جمله این فعالیت ها، رعایت کلیه مراحل بهداشتی و سلامتی برای ارائه محصول به مشتریان و یا مصرف کنندگان و اطلاع رسانی این موضوع از طریق رسانه های مختلف برای مشتریان و مصرف کنندگان است. برای مثال شرکت می تواند با ساخت یک انیمیشن و توضیح کلیه مراحل تحویل با رعایت تمامی موضوعات بهداشتی به این امر بپردازد.

۹- تمرکز بر روند ها و تغییرات رفتاری مصرف کنندگان در مناطق جغرافیایی مختلف

این موضوع از دو جنبه قابلیت بررسی دارد :

الف) بررسی روندهای بین المللی در واکنش به کووید ۱۹

با توجه به این موضوع که بیماری کووید ۱۹ در مناطق مختلف دنیا با فواصل زمانی گسترش پیدا کرده است بررسی روند تغییر رفتار مصرف کنندگان و نوع واکنش آنها به محصولات مختلف می تواند برای سازمان های ایرانی مفید باشد. واحد بازاریابی و تحقیقات بازار باید مدام به بررسی این روندها بپردازد و نتایج را در کارگروه های مختلف و همچنین کمیته های بحران ارائه نماید.

ب) بررسی روندهای داخلی در مناطق جغرافیایی مختلف

با توجه به این موضوع که ویروس کرونا در کل کشور به صورت یکسان شیوع پیدا کرده است و قوانین و محدودیت های کشوری نیز برای کل کشور پیاده شده است احتمالا نوع واکنش ها در مناطق جغرافیایی مختلف در داخل کشور متفاوت باشد که این امر بایستی از روند فروش ها و نوع رفتار مشتریان و نمایندگان بررسی گردد و با توجه به نوع تاثیرات در مناطق مختلف، استراتژی های مناسب تدوین گردد.

۱۰- توسعه ارتباطات با فروشگاه های آنلاین معتبر در کل کشور و انعقاد قرارداد فروش با آنها

با توجه به توسعه فروش آنلاین در داخل کشور در حوزه های مختلف کسب و کار، شرکت ها می توانند به منظور توسعه فروش، ارتباطات خود را فروشگاه های آنلاین توسعه دهند بدین منظور بایستی لیستی از این فروشگاه را در کل کشور جمع آوری کنند و پس از اعتبار سنجی این فروشگاه ها، اقدام به بستن قرارداد با این فروشگاه ها در جهت عرضه محصولات خود نمایند.

۱۱- تمرکز بر تبلیغات دیجیتالی با رویکرد بازاریابی پارتیزانی

با توجه به تغییرات رفتاری، اجتماعی و ارتباطی مشتریان و مصرف کنندگان در سطح جامعه، در این شرایط یک افت محسوسی در تاثیرگذاری روش های تبلیغات سنتی قابل پیش بینی است. تا قبل از موضوع کرونا ویروس، بررسی ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۹ به طور طبیعی سازمان های بزرگ و با فعالیت های منسجم بازاریابی، تقریبا نصف بودجه بازاریابی خودرا در حوزه های دیجیتال هزینه می کردند.

فعالیت های بازاریابی پارتیزانی به دلیل هزینه های پایین، تاثیر گذاری بیشتر، ماندگاری بیشتر در ذهن مشتریان و ایجاد تبلیغات شفاهی در بین مشتریان، می تواند در شرایط موجود کارساز باشد

بازاریاب چریکی مانند تاجری است که به دنبال هدف های از پیش تعیین شده مانند سود آوری یا رساندن یک پیام مشخص بوده و برای رسیدن به آن از ابزاری غیرمتعارف بهره میبرد. در واقع بازاریابی چریگی به جای پول از انرژی استفاده می کند.  بازاریاب های چریکی خود را به منابع عظیم مالی و بودجه های سنگین وابسته نمیکنند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی میدانند.

با توجه به بالا بودن استفاده از اینترنت در در دوران بیماری کووید ۱۹ و ساکن شدن مصرف کنندگان در منازل و رشد خرید های اینترنتی، این ایده مطرح می شود ترکیب تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی با حوزه های آنلاین و دیجیتال می تواند به جواب های مناسبی منجر شود. اگر این کمپین ها با حوزه آنلاین نیز ترکیب شوند و به صورت آنلاین ارائه شوند با کاهش بالای هزینه ها و همچنین وایرال شدن زیادی همراه خواهد بود.

۱۲- توسعه برنامه هایی جهت آموزش مشتریان و مصرف کنندگان در ارتباط با سازمان و محصولاتش با توجه به تاثیر ویروس

این استراتژی بدین معنی است که مشتری و یا مصرف کننده باید در جریان کلیه تغییرات پیش آمده در سازمان با توجه به تاثیر ویروس کرونا قرار بگیرد. از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باز یا بسته بودن فروشگاه های اختصاصی و یا شعب
  • تغییر ساعات کاری
  • نوع حضور پرسنل در سازمان (شیفتی، دورکاری و …)
  • خدمات جدید
  • محصولات جدید متناسب با شرایط
  • تسهیلات جدید که با توجه به شرایط بوجود آمده است
  • نوع سفارش گذاری
  • نوع تحویل کالا یا خدمت
  • سیاست های جدید شرکت

برای ارائه این آموزش ها می توان از ابزارهای مناسب با شرایط به وجد آمده و همچنین در دسترس شرکت استفاده کرد که از آن جمله می توان به اطلاع رسانی تلفنی، پنل اس ام اس، وب سایت، شبکه های اجتماعی، بروشوهای اختصاصی دوره کرونا به صورت آنلاین، وبینارها و … اشاره کرد.

۱۳- بررسی رفتارهای خرید و روند ها در فروشگاه های آنلاین و همچنین شعبات داخل شهر برای سازمان هایی که دارای کانال های فروش چندگانه هستند.

بدیهی است که در چنین شرایطی سازمان ها از کانال های فروش چندگانه (آنلاین، حضوری) بهره ببرند اما موضوع مهم در این خصوص بررسی رفتار مصرف کنندگان در هر کدام ار این کانال ها و مقایسه نتایج آنها توسط واحد فروش و بازاریابی خواهد بود. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحلیل ها، سازمان می تواند در تخصیص میزان بودجه برای هر کدام از این کانال ها و همچنین نوع ابزارها و برنامه های مورد استفاده، تصمیمات مناسبی را اتخاذ نماید.

۱۴- تمرکز بر بازاریابی پایگاه داده (Database marketing) یا داده محور (data-driven marketing با هدف اطلاع رسانی و  فروش

 

بازاریابی داده محور بر فرایند جمع آوری و استفاده از اطلاعات مشتریان برای اطلاع رسانی مستقیم به مشتریان و مصرف کنندگان تاکید دارد. در شرایط حاضر که فروش حضوری کمتر می تواند کارساز باشد برخی از کسب و کارها می توانند با تمرکز بر اطلاعات مشتریان فعالیت های فروش و بازاریابی خود را جلو ببرند. بدین منظور دو حالت را می توان متصور شد:

الف) سازمان اطلاعات تماس مشتریان/ مصرف کنندگان را دارد

واحد های فروش و بازاریابی بایستی با تمرکز بر اطلاعات موجود و با تماس های تلفنی، ارسال اس ام اس و ایمیل از طریق پنل های تخصصی،  با مشتریان ارتباط برقرار نمایند و مشتریان را از روش جدید، وب سایت فروشگاهی یا شبکه اجتماعی ، آگاه سازند و مشتریان را در فرایند خرید قرار دهند.

ب) پیدا کردن اطلاعات مشتریان بالقوه جدید یا دریافت اطلاعات تماس مشتریان قدیمی

واحد های فروش و بازاریابی با همکاری همدیگر می توانند از مسیرهای مختلف به پیدا کردن اطلاعات مشتریان مشتریان جدید و مشتریان قدیمی که خریدی نداشته اند بپردازند و این اطلاعات را به لیست داده های خود اضافه کنند  و شروع به ارتباط گیری با این مشتریان نمایند.

 

۱۵- تدارک دیدن هدایای مرتبط با حفظ سلامتی در کنار محصولات سازمان و ارسال آنها به مشتریان و مصرف کنندگان و اقدامات مربوط به مسئولیت اجتماعی

به منظور توجه به مشتریان و مصرف کنندگان و نشان دادن نگرانی نسبت به آنها، در صورت امکان، برخی از سازمان ها می توانند محصولاتی مانند ژل های ضد عفونی کننده، ماسک و یا الکل های صنعتی را برای مشتریان، نمایندگان، پرسنل آنها و یا مصرف کنندگان ارسال نمایند.

موضوع دیگری که در حوزه مسئولیت اجتماعی می تواند مطرح شود  شامل پروموشن ها و تخفیفاتی که به گروه های مختلف جامعه در شرایط حاضر ارائه می گردد مثل گروه های کادر درمانی

 

 راهکارهای مواجه با بحران کسب و کارها در زمان کرونا ۱۰

توصیه هایی برای مواجهه با بحران. ۱۰

تاب آوری مالی: ۱۰

حفظ میزان فروش.. ۱۰

مدیریت زنجیره تامین. ۱۰

همدلی با منابع انسانی.. ۱۱

ارزیابی جایگاه در نقشه تاب آوری.. ۱۱

رشد اقتصادی پساکرونا در سه سناریو. ۱۱

خسارت‌های اقتصادی کرونا ۱۲

سه سناریو درباره رشد اقتصادی.. ۱۳

تأثیرات کرونا بر کسب و کارها |چالش ها و پیشنهادها ۱۳

چالش های به وجود آمده ناشی از بحران کرونا برای کسب و کارها: ۱۳

در این بحران کسب و کارها چگونه می توانند تجارت خود را مقاوم تر نمایند؟. ۱۴

پنج مرحله اصلی چرخش سریع همه چیز: ۱۴

چگونه بر مشکلات مالی غلبه کنیم؟. ۱۴

پنج سناریوی بازیابی شرکت ها: ۱۵

۵ سناریو برای سفر در پساکرونا ۱۵

وضعیت اقتصادی جهان در پساکرونا چگونه خواهد شد؟. ۱۷

سناریوهای الفبایی اقتصاددانان | اقتصاد در پساکرونا چگونه بهبود می‌یابد؟. ۱۹

دنیای بورس: ۱۹

سناریوی V: 20

سناریوی U: 20

سناریوی W: 21

سناریوی L: 21

سناریوی تیک: ۲۱

اشتباه رخ داد. ۲۳

چین می‌سازد، دنیا استفاده می‌کند. ۲۳

چگونگی رهبری.. ۲۴

بحران کرونا چگونه بر اقتصاد پرداخت‌ها تأثیر خواهد گذاشت؟. ۲۵

تأثیر بر پرداخت‌ها ۲۹

آغاز مجدد فعالیت‌های اقتصادی در جهان. ۲۹

حمایت از مشتریان. ۳۰

تنظیم پرتفولیو. ۳۰

سازگاری مدل‌های عملیاتی و عادت‌ها ۳۲

تعریف شرایط عادی در آینده ۳۲

سناریو اصلی، کاهش ۰/۳٪ تا ۰/۷٪ رشد تولید ناخالص داخلی جهان. ۳۴

سناریوهای گوناگون شیوع کرونا و اثر اقتصادی آن. ۳۵

سناریو بدبینانه، رکود اقتصادی در جهان. ۳۶

چگونه رهبران بازاریابی و فروش اروپا اثرات ویروس کوید ۱۹ را کنترل می‌کنند؟. ۳۸

روی عنصر انسانی تمرکز کنید. ۳۸

اولویت‌بندی چالش‌های کارمندان. ۳۸

به کارگیری “آرامش حساب شده” و “خوشبینی محدود”. ۳۹

برقراری ارتباط موثر. ۳۹

توانمندسازی تیم‌ها ۳۹

در عدم قطعیت گام بردارید. ۴۰

پایه‌های رشد آینده را بگذارید. ۴۰

اولویت‌ها را تعیین کنید. ۴۳

تصمیم‌گیرندگان را معرفی کنید. ۴۴

تصمیم بگیرید که چه کاری را نباید انجام دهید. ۴۴

عملکردهای گذشته را کنار بگذارید. ۴۴

درنهایت اعضای تیم خود را برای رهبری بحران آموزش دهید. ۴۶

رهبران زن چگونه توانستند بحران کرونا را مدیریت کنند؟. ۴۶

واقعیت.. ۴۷

قاطعیت.. ۴۷

فناوری.. ۴۸

عشق.. ۴۸

جهان پساکرونا از نگاه اندیشمندان. ۴۸

چشم انداز جهان پس از کرونا ۵۹

کارشناسان از آینده انرژی ایران در جهان پساکرونا می‌گویند. ۶۴

نفت در قرنطینه. ۶۴

بازگشت تقاضای بالای نفت، شاید تا چند سال دیگر. ۶۴

جهان و ژئوپلیتیک پساکرونایی؛ پنج سناریو در مورد آینده جهان پس از کرونا ۶۶

احیای اقتصاد جهان در پساکرونا چگونه رخ می‌دهد؟. ۶۷

سناریوی نخست، نمودار V شکل. ۶۸

سناریوی دوم، نمودار U شکل. ۶۸

سناریوی سوم، نمودار W شکل. ۶۸

سناریوی چهارم، نمودار L شکل. ۶۹

سناریوی پنجم، نمودار  √  شکل. ۶۹

جهانِ پسا کرونا چگونه خواهد بود؟ / نظرات ۱۲ متفکر برجسته از سراسر جهان را بخوانید. ۷۰

جهانی کمتر باز، مرفه و آزاد. ۷۰

جهانی شدن هم همانطور که همه می‌دانیم به پایان خواهد رسید. ۷۱

جهانی شدن بیشتر حول چین محور. ۷۱

دموکراسی‌ها از پوسته خود بیرون خواهند آمد. ۷۲

سود پایین تر، ثبات بیشتر. ۷۲

این بیماری همه گیر می‌تواند یک هدف مفید را ارائه دهد. ۷۲

قدرت آمریکا به یک استراتژی جدید نیاز دارد. ۷۲

تاریخ  کووید-۱۹ توسط برنده‌های بحران نوشته خواهد شد. ۷۲

مرحله‌ای جدید و دراماتیک برای سرمایه داری جهانی.. ۷۳

دولت‌های ورشکسته بیشتر. ۷۳

آمریکا در رهبری جهان شکست خورده است.. ۷۳

روحیه بالای برخی کشورها ۷۳

بازار انرژی در پساکرونا ۷۴

وقوع جنگ اقتصادی. جنگ بر سر سهم کشورها در بازار انرژی. ۷۵

زمین‌لرزه‌ای به نام کرونا ۷۵

تحول سوم بازارهای جهانی انرژی.. ۷۶

سه تحول بزرگ در بازار نفت.. ۷۶

نظام بین‌الملل پساکرونا چگونه خواهد بود؟. ۷۶

سناریوهای جدید صنعت نشر در پساکرونا ۸۲

سناریوهای جدید صنعت نشر در پساکرونا ۸۲

راهکارهای جدید. ۸۲

واکنش شرکت‌های مطرح جهان نسبت به بحران کرونا ۸۳

بازارسازی «اپل» در ایام کرونا ۹۱

کسب‌وکار خود را برای جهان پساکرونا آماده کنید. ۹۳

تحول آتی: اندازه شرکت در اقتصاد دیجیتالی اهمیتی ندارد. ۹۵

چین قدرت بزرگ دوران پساکرونا خواهد بود. ۹۷

ارزیابی شما از ایران در جهانِ پس از کرونا، چگونه است؟. ۹۹

آیا می‌توان تهدید ویروس کرونا را به فرصت تبدیل کرد؟. ۱۰۰

هدف دایملر برای ایام پساکرونا ۱۰۲

تحولات خودرویی پساکرونا ۱۰۲

تغییر استراتژی مرسدس‌بنز. ۱۰۳

نگاه ثروتمندان آسیا به فرصت‌های اقتصادی پسا کرونا ۱۰۴

کرونا چه تاثیری بر بازار خودرو ایران و جهان گذاشته است؟. ۱۰۶

تولید خودرو در ایران. ۱۰۷

جهان پسا کرونا چگونه خواهد بود؟. ۱۰۷

۱۲ اندیشمند برجسته جهانی به این پرسش که جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود پاسخ داده‌اند. ۱۰۸

راهکارهای برون رفت از بحران کسب و کار ها در پسا کرونا ۱۱۵

استراتژی های مقابله با کرونا برای کسب و کارها ۱۱۷

مدیر عاملان در حال حاضر چه کارهایی باید انجام دهند: ۱۱۷

کرونا و بهترین کسب و کار ها – کسب و کارهای آنلاین (اینترنتی). ۱۲۱

بهترین کسب و کار ها در شرایط فعلی دنیا ۱۲۱

کرونا بیکار می کند، دیجی کالا و آمازون استخدام می کنند، بهترین کسب و کار ها ۱۲۲

برخی از بهترین کسب و کار در شرایط فعلی.. ۱۲۲

تاثیر ویروس کرونا و کسب و کارهای آنلاین (اینترنتی)، بهترین کسب و کار ها ۱۲۵

بهترین کسب و کار ها ۱۲۵

کرونا و کسب و کار، کار در زمان کرونا ۱۲۵

کرونا و کسب و کار های فعال، بهترین کسب و کار ها ۱۲۶

رابطه کرونا و کسب کار در شرایط فعلی، بهترین کسب و کار ها ۱۲۶

وضعیت کرونا و کسب و کار، بهترین کسب و کار ها ۱۲۶

تاثر کرونا بر کسب و کار های دنیا، کار در زمان کرونا ۱۲۷

کسب درآمد در زمان کرونا از چه روش هایی امکان پذیر است؟. ۱۲۷

پیش‌بینی بیل گیتس از دوران پساکرونا ۱۲۹

هدف‌گذاری بی‌سابقه مزدا برای پساکرونا ۱۳۰

ادامه زیان مالی مزدا ۱۳۱

تغییرات اساسی در زنجیره تأمین جهانی پس از کووید-۱۹. ۱۳۱

جهان پسا کرونا ۱۳۱

هر چیز قدیمی، جدید است.. ۱۳۲

قدم‌هایی به سمت اولویت با مردم. ۱۳۲

فرآیند برنامه‌ریزی عملیات و فروش.. ۱۳۹

تغییر در راه است.. ۱۳۹

راهکارهای برون رفت از بحران کسب و کارها در پساکرونا ۱۴۰

بی شک اقتصاد دنیا در حال زوال است. ۱۴۰

تسلا با ارزش‌ترین شرکت خودروسازی جهان لقب گرفت.. ۱۴۱

روزهای خوب ایلان ماسک در دوران کرونا ۱۴۲

اعتراض به کرونا ۱۴۲

سومین شرکت نوآور جهان. ۱۴۳

سقوط ۷۰ درصدی فروش تویوتا در چین!. ۱۴۳

زندگی در پساکرونا چگونه خواهد بود؟. ۱۴۴

هوندا سایت فروش آنلاین را براى بازار هند راه اندازى کرد. ۱۴۶

خودروسازان در دام کرونا ۱۴۸

اثر دومینویی بحران. ۱۴۸

مقایسه دو بحران در خودروسازی.. ۱۴۹

جهان پساکرونا، دنیای برابرتری است؟!. ۱۵۲

شمار خانواده‌هایی که به کمک نیاز دارند در آمریکا افزایش یافته است.. ۱۵۵

کرونا نتوانست اپل را شکست بدهد. ۱۵۷

ضربه کرونا به صنعت موبایل/ افزایش قیمت نمایشگر و کاهش تولید. ۱۵۹

تأخیر در عرضه آیفون جدید و پیش بینی کاهش رشد اپل. ۱۵۹

کرونا قیمت ال سی دی را افزایش می‌دهد. ۱۶۰

کاهش قدرت خرید و تولید موبایل در سه ماهه نخست ۲۰۲۰. ۱۶۰

زنجیره ساخت و ذخایر موبایل تحت تاثیر کرونا ۱۶۱

کنگره موبایل خسارت دیده اصلی ویروس کرونا ۱۶۲

تولیدکنندگان چینی موبایل گرفتار کرونا ۱۶۲

دنیا در دوران پسا کرونا: فناوری بیشتر، جهانی‌سازی کمتر. ۱۶۳

افزایش جهانی زدایی و کاهش اتکا به چین. ۱۶۶

افزایش نقش سرویس‌های داده محور در زندگی.. ۱۶۶

تثبیت قدرت غول‌های فناوری.. ۱۶۷

اخراج ۸هزار نفر از بزرگترین شرکت خدمات گردشگری جهان. ۱۶۸

رکوردشکنی سهام آمازون، مایکروسافت و فیسبوک؛ رستاخیر پسا کرونا ۱۶۹

شغل هایی که در عصر «پسا کرونا» محبوب می‌شوند. ۱۷۰

تاثیر ویروس کرونا بر تجربه مشتری، تحول تجربه مشتری در بحران کرونا ۱۷۲

ابتکارات صرفه جویانه در ارائه تجربه مشتری.. ۱۷۳

تجربه مشتری در شرایط بحرانی.. ۱۷۳

تجربه مشتری یک مزیت رقابتی غیر قابل رقابت.. ۱۷۴

دوران پسا کرونا و رابطه با مشتری.. ۱۷۴

استراتژی تجربه مشتری مناسب در دوران کرونا ۱۷۴

آسایش احساسی برای مشتریان فراهم کنید. ۱۷۵

تصمیمات مسئولانه اتخاذ کنید. ۱۷۵

مدل مفهومی اقتصاد پساکرونا ۱۷۶

پیش‌بینی مدیرعامل آمازون از اقتصاد پساکرونا ۱۸۲

به دوران پساکرونا خوش‌بینم. ۱۸۲

پارادوکس آمازون در دوران کرونا ۱۸۳

پیش‌بینی مدیرعامل آمازون از اقتصاد پساکرونا ۱۸۶

به دوران پساکرونا خوش‌بینم. ۱۸۷

منابع و مآخذ. ۱۸۹

 

 

دانلود وخرید ۳۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید