جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت استراتژی بازاریابی و فروش درشرکت نسکافه با استفاده از بازاریابی پارتیزانی

  استراتژی بازاریابی و فروش درشرکت نسکافه با استفاده از بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی چریکی چیست؛ شرح کامل بازاریابی پارتیزانی  

بسیاری از مخاطبان تازه وارد به دنیای بازاریابی‌های دیجیتالی، وقتی اولین‌بار با عبارت بازاریابی چریکی یا پارتیزانی مواجه می‌شوند، واکنش عجیب و البته جالبی دارند. بیشتر این افراد هنگامی که نام بازاریابی چریکی را می‌شنوند چشم‌های‌شان از تعجب گرد می‌شود و اولین کلمه‌ای که از دهان‌شان بیرون می‌آید این است: «هان؟»
مدت‌هاست این واکنش برای ما عادی شده است. اما این سوال که بازاریابی چه ربطی به جنگ‌های چریکی دارد سوال جالبی است که در این مطلب به‌طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به چه معناست؟

اصطلاح بازاریابی چریکی اولین بار در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ توسط نویسنده‌ی فقید تجارت، جی کنراد لونیسون، ایجاد و به دنیا معرفی شد. لونیسون چندین کتاب درباره‌ی تاکتیک‌های چریکی در زمینه‌های متعدد نوشته است. وقتی اصطلاح بازاریابی چریکی را می‌شنویم، به سختی می‌توانیم به جنگ‌های چریکی فکر نکنیم. طبیعی هم هست. زیرا نام این نوع بازاریابی از جنگ‌های چرکی گرفته شده. جنگ‌های چریکی نوعی از جنگ هستند که اساس تاکتیکی آن‌ها عنصر غافلگیری است. حالا بیایید همین عنصر تاکتیکی را به دنیای بازاریابی ببریم.
بازاریابی چریکی نوعی استراتژی ارتباطی نوآورانه است که با تأثیرات غافلگیرکننده بر کسب‌وکارها باعث رشد آن‌ها می‌شود. در اساس این بازاریابی اقدامات نامتعارف و غافلگیرکننده است. در این روش بازاریابی، بازاریابان سعی می‌کنند تبلیغات خود را از طریق اقدامات نامتعارف در ذهن مخاطب ماندگار کنند.
بیشترین مانور بازاریابی چریکی روی غافلگیری مخاطب و مشتری است. بازاریابان با ایجاد کمپین‌های نامتعارف، مردم را وارد بازی‌های غیرمنتظره می‌کنند تا با استفاده از هیجان ایجاد شده، توجه‌ها را به خود جلب کنند.

بازاریابی چریکی: بازاریابی هیجان‌انگیز و مقرون به‌صرفه

یکی از دلایلی که بازاریابان عاشق بازاریابی چریکی یا پارتیزانی هستند این است که این روش بازاریابی نسبت به تأثیر و موج هیجانی که ایجاد می‌کند واقعاً کم‌هزینه است.
سرمایه‌گذاری واقعی در بازاریابی پارتیزانی بیش از آن که سرمایه‌گذاری پولی باشد، سرمایه‌گذاری فکری و خلاقیتی است. مایکل برنر در مقاله‌ای که درباره‌ی «محتوای چریکی» نوشته، توضیح می‌دهد که در این نوع بازاریابی به راحتی می‌توان از محتواهای موجود استفاده کرد و آن‌ها را به شکلی خلاقانه به چرخه‌ی استراتژی بازاریابی برگرداند. برنر معتقد است که بیشترین چیزی که در بازاریابی چریکی به آن نیاز داریم زمان، انرژی و خلاقیت است.
درواقع بازاریابی چریکی بیشتر روی محتوای موجود شما مانور می‌دهد و از آن استفاده می‌کند. بنابراین خوب است محتوای موجود خود را بررسی کنید و ببینید کدام بخش از محتواهای شما قابلیت این را دارد که نام تجاری شما را بار دیگر بر سر زبان‌ها بیندازد.

انواع مختلف بازاریابی چریکی کدام‌اند؟

بازاریابی چریکی به طور کلی به ۴ دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شود:

  1. بازاریابی محیطی
  2. بازاریابی کمین
  3. بازاریابی احساسی
  4. بازاریابی ویروسی

اجازه بدهید نگاهی دقیق‌تر به هرکدام بیندازیم.

  1. بازاریابی محیطی

بازاریابی محیطی یعنی ارائه‌ی محصولات شگفت‌انگیز به مصرف‌کنندگان در محیط‌های عمومی. یعنی چه؟
این نوع بازاریابی مربوط به اجرای پروژه‌های تبلیغاتی در فضاهای باز و عمومی است. مثال‌های زیادی برای این نوع بازاریابی وجود دارد. مثلاً استفاده از تبلیغات ابتکاری در فرودگاه، اتوبوس‌ها، ایستگاه قطار، رستوران و …
در بازاریابی محیطی مردم در فضاهای عمومی با تبلیغات غافلگیرکننده مواجه می‌شوند و در معرض آن قرار می‌گیرند.
بیایید یک نمونه بازاریابی محیطی فوق‌العاده را با هم ببینیم.
کمپانی بزرگ و چندملیتی Beiersdorf که یکی از معروف‌ترین محصولات آن محصولات مراقبت پوستی NIVEA است، در اقدامی خلاقانه، مبل‌های آبی دوبخشی را با نشان NIVEA طراحی کرد و آن را در فروشگاه‌های مبلمان قرار داد. روکش دوبخشی این مبل منحصربه‌فرد تفاوت دو نوع پوست «صاف و شفاف» و «پوست دانه‌دانه یا سلولیت‌دار» را نشان می‌داد.
بازاریابی چریکی نیوا

Beiersdorf با این تبلیغ خلاقانه و جذاب نشان داد که تفاوت پوست شما قبل و بعد از استفاده از محصولات NIVEA مانند تفاوت دو بخش این مبل است. روی قسمت صاف روکش این مبل نوشته: Good-bye Cellulite یعنی: خداحافظ سلولیت.

  1. بازاریابی کمین

بازاریابی کمین یعنی استفاده‌ی رایگان از مخاطبان یک رویداد بزرگ مانند کنسرت یا مسابقه‌ی ورزشی برای تبلیغ کردن محصول یا خدمات دیگر.
در این نوع بازاریابی همان‌طور که از نامش پیداست، تولیدکننده در کمین مخاطبان یک رویداد دیگر می‌نشیند و در وقت مناسب کالا و خدمات خود را به‌شکلی غیر منتظره تبلیغ می‌کند.
حتماً هنگام تماشای فوتبال با صحنه‌هایی مواجه شده‌اید که یکی از بازیکنان بعد از گل زدن پیراهنش را بالا می‌دهد و لباس زیر پیراهنش را به جمعیت نشان می‌دهد. مهم نیست زیر لباس ورزشی آن بازیکن چه باشد. همین که این فرد از جمعیت حاضر در استادیوم استفاده می‌کند تا پیامی را به آن‌ها برساند، یعنی استفاده از بازاریابی کمین.

  1. بازاریابی احساسی

این نوع بازاریابی بر ایجاد کمپین‌های غیرمعمول یا رویدادهای غیرمنتظره و جذاب به منظور افزایش فروش تأکید دارد. در این روش بازاریابی چریکی، احسسات مخاطبان مورد هدف قرار می‌گیرد.
یکی از بارزترین انواع بازاریابی احساسی برگزاری رویدادهای مد و فشن و کَت‌واک‌هایی (catwalk) است که در پیاده‌روهای شهری و در مقابل چشم مردم انجام می‌شوند.

  1. بازاریابی ویروسی

در بازاریابی ویروسی هدف این است که بیشترین میزان توجه در کمترین زمان ممکن از گروه مخاطبان هدف گرفته شود. بازاریابی ویروسی بر تولید محتوای ویروسی یا وایرال و ایجاد موجی از هیجان در میان مردم تکیه دارد.

چند مثال از بازاریابی چریکی به همراه تصویر

بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین نام‌های تجاری در جهان از این نوع بازاریابی برای جلب نظر مخاطب و ایجاد موج غافلگیری و هیجان استفاده می‌کنند. مبل معروف آبی NIVEA را یادتان هست؟ در این بخش می‌خواهیم بعضی دیگر از موفق‌ترین نمونه‌های بازاریابی چریکی را ببینیم.

  • توپ فوتبال بزرگ نایک

یکی از معروف‌ترین نمونه‌های بازاریابی چریکی را کمپانی ورزشی نایک (Nike) اجرا کرد. نایک یک توپ بزرگ فوتبال را طراحی کرد که به قسمتی از ساختمان برخورد و آن را تخریب کرده. نایک با این کار قدرت توپ‌های فوتبال خود را به فوتبالیست‌ها و باشگاه‌های بزرگ دنیا نشان داد.

توپ فوتبال نایک

  • قطعه‌ی عظیم لگو (LEGO)

لگو از آن شرکت‌هایی است که راه و رسم تبلیغات را خوب بلد است؛ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید اسباب‌بازی که تقریباً در همه‌ی نقاط جهان شعبه دارد.
یکی از بی‌نظیرترین اقدامات لگو طراحی یک قطعه‌ی عظیم لگو بود که توسط جرثقبل بلند می‌شد.

قطعه‌ی عظیم لگو (LEGO)

  • خط عابر پیاده‌ی مک دونالد (McDonald’s)

کمتر برندی در جهان آن‌قدر باهوش است که از تمام عناصر هویت بصری خود برای جلب توجه مخاطب در تبلیغات استفاده کند. مک دونالد، بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای در جهان، یکی از این برندهاست. مک دونالد طی اقدامی هوشمندانه و خلاقانه لوگوی خود را کف خیابان کشید و خط‌های عابر پیاده را با سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌های معروفش جایگزین کرد.

خط عابر پیاده‌ی مک دونالد

  • نیمکت کیت کت (KitKat)

این هم یکی از بامزه‌ترین نمونه‌های بازاریابی چریکی که توسط کمپانی خوش‌ذوق و خوشمزه‌ی شکلات‌سازی کیت کت اجرا شد. کسی هست که دلش نخواهد روی این نیمکت بنشیند و عکس یادگاری بیندازد؟

نیمکت کیت کت

عوامل موفقیت در بازاریابی چریکی

لیست زیر به شما نشان می‌دهد که برای موفقیت در بازاریابی چریکی به چه فاکتورهایی نیاز دارید.

  • ایده‌ی خلاق
  • برنامه‌ریزی و آمادگی
  • طراحی کمپین‌های چریکی متناسب با مارک، گروه مخاطبان هدف و هدف تجاری
  • ایجاد زمینه‌ی ارتباط مستقیم با مخاطب
  • کمک گرفتن از رسانه‌ها و دعوت مردم به شرکت در کارزارهای چریکی شما
  • تشویق مخاطبان به مشارکت و بازنشر محتوای ویروسی

 

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست؟ معرفی کمپین موفق نسکافه

 

بازاریابی چریکی چیست؟ + ۷ نمونه از بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

 

بسیاری از افراد وقتی برای اولین بار با مفهوم بازاریابی چریکی آشنا می‌شوند از این نام‌گذاری حیرت می‌کنند و می‌خواهند بدانند منظور از این نامگذاری چیست. به طور کلی می‌توان گفت که بازاریابی چریکی یکی از استراتژی های بازاریابی است که اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

اولین بار در دهه ۱۹۸۰ جی کنراد لوینسون بود که واژه بازاریابی چریکی را ابداع نمود. وی در کتب مختلفی که در حوزه‌های مختلف به رشته تحریر درآورده‌است به کرات، به تاکتیک بازاریابی چریکی اشاره نموده است. البته نظر به پیشرفت فناوری اطلاعات و اینترنتی شدن زندگی بشر در قرن حاضر این تاکتیک بازاریابی دستخوش تغییراتی نیز شده است. در این مقاله با زیر و بم این تاکتیک و مثال های مهمی در این رابطه آشنا خواهید گشت.

بازاریابی چریکی به هیچ وجه مبتنی بر ارتباطات خشن و خصمانه نیست. در واقع این روش یکی از زیرشاخه‌های غیرمتعارف بازاریابی درونگرا می باشد. شاید شما بازاریابی درونگرا را با اسامی دیگری نظیر بازاریابی ربایشی یا اینباند مارکتینگ بشناسید. در هر صورت اگر از بازاریابی سررشته داشته باشید حتما می‌دانید که منظور از بازاریابی درونگرا یک شیوه بازاریابی است که صاحب برند بدون ایجاد مزاحمت برای مشتری – روشی که متاسفانه خاصیت روش های سنتی بازاریابی مانند بازاریابی برونگرا می‌باشد- برند خود را به طیف عظیمی از مخاطبین معرفی و عرضه می‌نماید.

بازاریابی چریکی چیست

مراحل بازاریابی چریکی

از آنجا که بازارایابی چریکی یک پدیده جدید است توضیح آن چندان آسان نیست. قطعا به محض شنیدن اسم بازاریابی چریکی تصویر یک چریک و مبارزه آن با دیگران در ذهنمان مجسم خواهد شد. البته این اتفاق چندان دور از ذهن نیست چرا که در واقع نام‌گذاری این استراتژی بازاریابی، بر اساس استراتژی مبارزه چریک ها انجام شده است. حتما می‌دانید که یکی از مهمترین تاکتیک های حمله –فرض کنید بازاریابی نیز یک نوع حمله است- چریک استفاده از ترفند غافلگیری است. در حقیقت سه المان اصلی بازاریابی چریکی همان سه مرحله‌ای هستند که چریک ها در مبارزات خود طی می‌کنند:

  1. کمین کردن
  2. خرابکاری
  3. حمله

لطفا از شنیدن واژه حمله دچار ترس نشوید، قرار نیست بازاریابان برای مشتریان کمین گرفته و به آنها حمله کنند. در واقع به همه این موارد اشاره شده تا شما را با مهمترین مشخصه بازاریابی چریکی آشنا کنیم و آن چیزی نیست جز غافلگیری. اگر می‌خواهید از این شیوه برای جذب مشتری استفاده کنید لازم است که کمپین های بازاریابی غیرمتعارف و جدیدی را ایجاد کرده و از این طریق، بدون این که مشتری بداند او را به برند خود علاقمند سازید. در واقع شما با غافلگیری این افراد را به مشتریان برند خود تبدیل ساخته‌ و در عین حال با حداقل هزینه به حداکثر سود ممکن دست یافته‌اید.

کم هزینه بودن بازاریابی چریکی

یکی از مهمترین مزایای تاکتیک بازاریابی چریکی که توجه بسیاری از بازاریابان را به خود جلب نموده‌است، کم هزینه و مقرون به صرفه بودن آن می‌باشد. بد نیست اگر سرمایه چندانی ندارید یا مایلید با صرف حداقل هزینه، برند خود را به فروش برسانید، از این روش بهره‌مند گردید. تنها سرمایه‌ای که برای چریک شدن در بازاریابی بدان نیاز خواهید داشت خلاقیت و هوشمندی است.

انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی

بر اساس یک طبقه‌بندی معروف، بازاریابی چریکی در چهار گروه قابل تقسیم است:

بازاریابی چریکی بیرونی

در این روش، یک شاخصه جدید به محیط شهری پیشین افزوده می‌شود. به طور مثال، نصب یک المان متحرک به یکی از مجسمه‌ها یا تندیسهای شهر، یا قرار دادن یک اثر هنری در پیاده‌روها و خیابان‌ها را می‌توان چند نمونه بازاریابی چریکی بیرونی برشمرد.

بازاریابی چریکی داخلی

این شیوه بازاریابی نیز شبیه به همتای بیرونی خود می‌باشد؛ البته با این تفاوت که تغییرات در فضاهای داخلی ساختمان ها نظیر ایستگاههای مترو، فروشگاه ها، محوطه دانشگاه‌ها، سالن های تئاتر و غیره صورت می‌گیرند.

بازاریابی چریکی فرصت طلبانه

در این روش شما در کمین نشسته‌اید تا یک رویداد بزرگ نظیر یک کنسرت یا مسابقه ورزشی رخ دهد. سپس بدون کسب اجازه از اسپانسرها و دست اندرکاران آن رویدادها، از تماشاچیان و هواداران درخواست می‌کنید تا برند شما را به طور گسترده تبلیغ کنند.

بازاریابی چریکی تجربی

ترکیبی از سه مورد ۱ تا ۳ است البته با یک تفاوت عمد، در این روش لازم است که مخاطبین نیز با برند شما وارد تعامل گردند.

۷ نمونه از بازاریابی چریکی

۱٫ بونتی

بازاریابی چریکی بونتی

این برند برای جلب توجه عموم مردم و تبلیغ دستمال کاغذی‌های خود از در خلاقیت وارد شده و بدون اینکه بروشورهای طول و درازی را برای معرفی محصول خود ارائه کند، برندش را به مردم شناسانده است. این شرکت تولیدکننده دستمال کاغذی، در جای جای خیابان های نیویورک فنجان های قهوه و بستنی یخی‌های غول پیکری را که گویی روی زمین ریخته اند نصب کرده‌است. این برند موفق شده با این روش، مسئله و راه حل را به صورت یکجا پیش روی چشم مخاطبین یعنی عموم رهگذران قرار دهد. محال است شما یک بستنی یخی غول پیکر آب شده را کف خیابان ببینید و بدان توجه نکنید. البته شاید هم از خودتان بپرسید چرا این شرکت از یک بیلبورد تبلیغاتی استفاده نکرده است؟ واضح است هیچ کدام از ما انسان ها عموما علاقه‌ای به تبلیغات و خرید محصولات تبلیغی نداریم. خود شما وقتی می‌خواهید اپلیکیشنی دانلود کنید کدام را انتخاب می‌کنید؟ اپلیکیشن های تبلیغ داری که دائما صفحه موبایلتان را پر و شما را عصبی می‌کنند یا اپلیکیشن های فاقد تبلیغات؟

نقطه قوت: این شرکت در بازاریابی چریکی موفق عمل کرده‌است؛ چرا که مشکلات و معضلات مرتبط با محصولات و خدمات برند خود را شناسایی کرده و بهترین راه‌حل را برای آن ارائه کرده‌است. آیا چنین ایده خلاقانه‌ای مستحق سودآوری و موفقیت نیست؟

۲٫ آکادمی جوایز گرمی

حق با شماست شاید نباید این مثال را ذکر کنیم. چرا که جایزه گرمی در دنیای واقعی جایگاهی ندارد. اما اگر داشت چطور؟ دست اندرکاران مراسم اهدای جوایز گرمی از ایده‌ای جالب و تاحدودی تخیلی استفاده کردند. آنها ویدئویی ساختند که در آن پوسترهایی سخنگو دیده می‌شد. این پوسترها قادر بودند مجموعه‌ای از ترانه‌های منتخب را بخوانند. البته ایده هنوز عملی نشده و غیرمحتمل به نظر می‌رسد چراکه در صورت اجرایی شدن، هزینه هنگفتی در بر خواهد داشت. با این حال مهم این است که این کمپانی برای تبلیغات خود از بیلبوردهای تبلیغاتی تکراری استفاده نکرده است و ایده‌ای آوانگارد، هرچند غیرممکن را ارائه کرده است که در صورت تحقق، توجه مردم سراسر جهان را به خود جلب خواهد کرد.

نقطه قوت: این کمپانی روشهای مرسومی را که مردم دیگر توجه و علاقه‌ای بدانها نشان نمی‌دهند شناسایی کرده و به فکر راههایی جدید و خلاقانه است. اگرچه این ایده‌ها فاصله زیادی تا واقعیت دارند اما در صورت اجرا از تاثیرگذاری فوق‌العاده بالایی برخوردار می‌باشند.

۳٫ فرانتلاین

بازاریابی چریکی فرانت لاین

شرکت فرانتلاین محصولات حشره‌کش حیوانات تولید می‌کند. این شرکت در یکی از پوسترهای تبلیغاتی خود از تصویر و پیامی عجیب استفاده کرده است. در این پوستر تبلیغاتی بسیار بزرگ که کف یک مکان عمومی و پررفت و آمد نصب شده است، یک سگ را می بینید که با نقاطی سیاه رنگ احاطه شده است. با مطالعه شعار روی پوستر:”یک نفر سگ را از دست این حشرات نجات دهد” این حس به شما دست می‌دهد که باید به آن سگ کمک کنید. اما خیلی زود به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که این تنها تصویر یک سگ و آن نقاط سیاه، نه حشرات موذی بلکه مردم هستند. ایده پرداز این تبلیغ به خوبی می‌دانسته است که عده زیادی از این مکان عبور کرده و حتی افرادی که در طبقات بالا هستند نیز خواه ناخواه با این پوستر برخورد کرده و دچار خطای دید خواهند شد.

همانطور که پیشتر هم اشاره شد این کمپین بازاریابی متفاوت از کمپینهای مرسوم و سنتی می‌باشد. چرا که در این شیوه بازاریابی، بازاریاب تنها به نصب یک پیام تبلیغاتی یا پوستری که ممکن است مورد اعتنای کسی قرار بگیرد یا خیر اتکا نکرده است. در واقع، او عموم مردم را به تعامل با برند خود وادار می‌سازد و این همان اصل غافلگیری چریک هاست که در بالا اشاره شد.

نقطه قوت: مردم را بدون اینکه بدانند به سوی تعامل با برند خود سوق داده است. حتی بدون اینکه مستقیمابه محصولات و خدمات خود اشاره کند مردم را وارد کمپین تبلیغاتی خود نموده است.

۴٫ برگرکینک

اینستاگرام یکی از درگاه های موفقیت برند برگرکینگ است. داستان از یک پست اینستاگرامی –که به عقیده بسیاری عامدانه و از پیش تعیین شده بود- در رابطه با یک شکست عشقی آغاز می‌شود. مرد جوانی زیر این پست نظر می‌دهد و در مورد نامزدش که از برگرکینگ غذا تهیه می‌کرد صحبت می‌کند. اما مشکل اینجا بود که در نزدیکی منزل نامزد او هیچ شعبه‌ای از برگر کینگ وجود نداشت. با داغ شدن این پست همه به این نتیجه رسیدند که همه چیز زیر سر خود شرکت بوده است. البته نه تنها نمی‌توان خرده‌ای بدان گرفت بلکه باید به افتخار این فکر هوشمندانه کلاه از سرمان برداریم. در حال حاضر این برند دارای یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام است که بخش عمده‌ای از آن را مدیون این شکست عشقی ساندویچی بوده‎است.

نقطه قوت: این برند به خوبی موفق شده‌است که رنگ و بویی دیجیتال به بازاریابی چریکی ببخشد. استفاده از یک پست سفارشی و جولان تبلیغاتی بواسطه نظرهای متعدد کاربران مختلف رمز موفقیت این برند بوده‎‌است.

۵٫ یونیسف

بازاریابی چریکی یونیسف

شما به طور متوسط چقدر آب می‌نوشید؟ یا بهتر است بگوییم تا به حال چقدر پول صرف خرید آب معدنی کرده‎‌اید؟ متاسفانه همه ما به کرات مجبور به خرید و استفاده از آب معدنی بوده‌ایم. اگر می‌خواهید دلیل این تاسف را بدانید به شعار تبلیغاتی سازمان جهانی یونیسف خوب دقت کنید:”اگر بطریهای آبی که پولتان را صرف آن می‌کنید پر از آب گل آلود بود چه؟” در واقع این سازمان با این سوال، ذهن مردم جهان را به جوامعی معطوف می‌کند که مردم آن از آب آشامیدنی برخوردار نمی‌باشند. هدف یونیسف این است که از مردم جهان بخواهد تا پولی را که صرف خرید آب معدنی می‌کنند به عرضه آب آشامیدنی به این افراد اختصاص دهند.

نقطه قوت: یونیسف با رویکردی غیرمنفعت طلبانه موفق شده است توجه و همیاری مردم جهان را به خود جلب کند.

۶٫ گولد تو (پنجه طلایی)

بازاریابی چریکی گولد تو

ایده مسخره‌ای که برند تولید پوشاک گولد تو را با موفقیت تبلیغاتی روبرو ساخت. این برند برای تبلیغ محصولاتش از مجسمه معروف گاو نر در شهر نیویورک که نماد وال استریت است، استفاده کرده و لباسهای تولیدی‌اش را به تن این گاو کرده است. شاید مضحک به نظر برسد اما به هر حال این گاو پنجه طلا موفق شده توجه بسیاری از افراد را به این برند جلب نماید.

نقطه قوت: لازم نیست زیاد به خودتان سخت بگیرید. گاهی اوقات شگفت‌انگیزترین نتیجه‌ها از دل ایده‌هایی فوق‌العاده مسخره و ومضحک ظهور می‌کنند.

گرین کینگ

شرکت نوشابه سازی گرین کینگ وقتی با این ترس مواجه شد که مبادا توسط خرده فروشان پرنفوذ شهرهای دیگر از رده خارج شود تصمیم گرفت که یک کمپین راه‌اندازی نماید. هدف از ایجاد این کمپین جلب توجه مردم به جایگاه مهم کسب و کارهای بومی بود. در این کمپین از اعضا درخواست شد تا از تجارب خود در فضای نوشابه‌فروشی‌های گرین کینگ فیلم تهیه کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند و این پیام مشترک را منتقل کنند:” اگر گرین کینگ نبود چگونه می‌توانستیم دور هم جمع شویم؟”

نقطه قوت: بد نیست هرازگاهی در استفاده از بازاریابی چریکی کمی احساسی عمل کنید. مثلا به احساساتی که در پی شعارهای تبلیغاتی شما در مخاطب برانگیخته می‌شود فکر کنید و بر مبنای این بازخورد احساسی از آنها خواهش کنید تا نظر خود را در خصوص برند شما بیان نمایند.

تغییر استراتژی نستله در حوزه تبلیغات و بازاریابی

برند نستله در طول چند ماه اخیر اقدام به ایجاد تغییرات ساختاری و مهم در نحوه فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی‌اش کرده است. این تغییرات در راستای تقویت توانایی برند نستله در زمینه جلب نظر مشتریان و بهبود وضعیتش در بازار رقابت انجام می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری درام، تیم مدیریتی نستله به منظور افزایش تاثیرگذاری کمپین‌های تبلیغاتی اقدام به ساماندهی یک گروه درون شرکتی در کنار آژانس تبلیغاتی همکارش کرده است. این اقدام در ابتدا با هدف کمک به آژانس طرف قرارداد صورت گرفت، با این حال پس از استخدام کارشناس‌های حرفه‌ای ایده قطع همکاری با آژانس‌های بازاریابی و تبلیغات در میان تیم مدیریت ارشد شرکت مطرح شد.

یکی از نکات مدنظر نستله در تغییرات تازه برندش توجه هرچه بیشتر به فناوری‌های نوین است. بدون تردید بازاریابی و تبلیغات با ظهور شبکه‌های اجتماعی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل به دلیل طراحی فضا‌های دیجیتال برای تعامل و فعالیت کاربران به ساده‌ترین شیوه ممکن توانایی تاثیرگذاری بر روی دامنه وسیعی از کاربران را دارند، بنابراین یکی از اهداف اصلی نستله از تغییرات عمیق در ساختار برندش فراهم‌سازی شرایط تولید فضایی دیجیتال برای تعامل هرچه عمیق‌تر با مشتریانش است.

استراتژی نستله در زمینه تبلیغات

بدون تردید کاهش سطح همکاری با آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابی ایده بسیار جسورانه‌ای محسوب می‌شود. به همین خاطر گام نخست نستله کاهش قدم به قدم همکاری است. بر این اساس اکنون تیم داخلی نستله با همکاری آژانس‌های طرف قرارداد در تلاش برای تولید کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات جذاب‌تر است. بدون تردید در صورت موفقیت نستله در آینده‌ای نزدیک شاهد قطع کامل همکاری با آژانس‌های موردنظر خواهیم بود.

بدون تردید امروزه امکان فعالیت بدون استفاده از خدمات و سرویس‌های دیگر برندها وجود ندارد. به همین خاطر برند نستله با قطع همکاری‌اش با آژانس‌های تبلیغاتی به سوی شرکت‌های فعال در حوزه IT و فناوری دیجیتال خواهد رفت. یکی از برندهای مدنظر نستله برای همکاری دیجیتال تاثیرگذار گوگل است. این اقدام در راستای استفاده از فضاهای تبلیغاتی گوگل صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، گوگل مپ به عنوان یکی از مهمترین فضاهای تبلیغاتی مدنظر نستله قرار دارد. گوگل با اعلام رسمی کار بر روی نمایش تبلیغات برای کاربران گوگل مپ سر و صدای زیادی در دنیای کسب و کار ایجاد کرده است. نستله از حالا برنامه جدی برای همکاری تبلیغاتی با گوگل دارد.

برنامه برند نستله به طور کلی کاهش سطح همکاری با آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابی و تمرکز هرچه بیشتر بر روی همکاری نزدیک با برندهای بزرگ مانند گوگل است. در این میان بخش قابل توجهی از بودجه بازاریابی نستله نیز صرف همکاری مشترک با گوگل و فیس‌بوک خواهد شد.

مقدمه ای بر استراتژی بازاریابی خیابانی

امروزه از فناوری های مدرن برای جلوگیری از نمایش تبلیغات استفاده میشود و ماهیت فناروی های نوین نیز بگونه ای است که نیاز ما را به مشاهده تبلیغات را کمتر میکند. بطور مثال استقبال از دستگاه های پخش موسیقی  (MP3 Player) به حدی بود که بسرعت جای خود را در لوازم الکترونیکی پیدا کرد و درخواست خرید آن بشدت افزایش یافت؛ یکی از دلایل رواج چشمگیر این محصول، عدم تمایل مخاطب به شنیدن تبلیغات رادیویی بود. آنها نمیخواستند مابین آهنگ هایی که از رادیو میشنوند، مجبور باشند به طور مکرر به تبلیغات شرکتهای مختلف گوش فرا دهند.

گزارشی از موسسه تحقیقات بازاریابی یوگاو (YouGov) نشان می دهد که قریب به ۹۰٪ از کاربران برنامه های تلویزیون دیجیتال، هنگام تماشای برنامه های از پیش ضبط شده، به سادگی تبلیغات را رد می کنند و اصلا توجهی به تبلیغات ضبط شده ندارند. مشابه همین عمل، در بسیاری از سرویس های آنلاین اشتراک گذاری ویدیو رخ میدهد، اکثر مخاطبانی که به دنبال یک موضوع خاص هستند، تبلیغات را رد میکنند و بر گزینه انصراف از پخش آگهی کلیک میکنند.

این امر به عنوان یک چالش بزرگ برای بازاریابانی مطرح می شود که بیشتر فعالیت های خود را صرف صور مختلفی از استراتژی بازاریابی سنتی می کنند. نه تنها بخش بزرگی از مخاطبانی که برای آنها تبلیغ نمایش داده می شود، با پیام بازاریابی غیرقابل فهم مواجه می شوند که خود یگ چالش جداگانه است؛ از طرفی دیگر، آنها سیل انبوهی از تبلیغات مواجه هستند که مجبور میشوند بطور ناخود آگاه آنها را نادیده بگیرند. بدین سبب بسیاری از کمپین های تبلیغاتی که استراتژی بازاریابی سنتی را دنبال می کنند با شکست روبرو خواهند شد.

امروزه اگر بازاریابان میخواهند در کار خود موفق باشند باید بتوانند خارج از چهارچوب ها فکر کنند و فراتر از مرزها بیاندیشند تا روشهای جدید و خلاقانه ای را برای ارائه تبلیغات به مشتریان پیدا کنند. آنها باید پیام خود را بنحوی مطلوب و جذاب به مشتریان عرضه کنند و راههای خارق العاده ای را برای ارائه آن در نظر بگیرند. افرادی که در حوزه بازاریابی فعالیت دارند، به امید کنار گذاشتن روشهای تبلیغاتی سنتی، کمپین های خود را برنامه ریزی می کنند. آنها علاقه مند هستند تا با استفاده از استراتژی های بازاریابی نوین راه های جدیدی را برای ارتباط با مشتریانی که نسبت به تبلیغات بدبین شده اند، ایجاد کنند. استراتژی بازاریابی خیابانی ظرفیت های نهفته بسیاری در خود دارد که میتواند شکل تبلیغات را به شدت تغییر دهد و میتوان کارهایی را در بستر خیابان انجام داد که تا بحال کسی آن را انجام نداده است.

حجم تبلیغات بکنواخت و همسان به قدری زیاد شده است که فضای دیجیتال را نیز به شدت در گیر کرده است و امروزه شرکت های بسیاری شکل گرفته اند که خدماتی را برای جلوگیری از نمایش تبلیغات ارائه می کنند. شرکت اد بلاک پلاس (Ad Block Plus) خدماتی را ارائه میدهد که از نمایش تبلیغات در مرورگر های جستجو گر جلوگیری میکند و مدل در آمدی آن بسته به میزان جلوگیری از تبلیغات تعیین شده است. با گسترش فناوری های نوین و افزایش بی حد و حصر تعداد تبلیغات، نیاز به همچین شرکتهایی بیش از پیش محسوس میشود. به همین علت است که استراتژی بازاریابی خیابانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. جالب است که این شرکت برای تبلیغات خود از استراتژی بازاریابی خیابانی بهره گرفته است و با نگاهی طنز آمیز، تبلیغات بر روی اتوبوس ها را بلاک کرده است.

نمونه بازاریابی خیابانی در انگلیس و برروی اتوبوس

استراتژی بازاریابی خیابانی چیست؟

هدف از بکارگیری استراتژی بازاریابی خیابانی استفاده از روشهای غیرتداخلی و گرفتن فضاهای تبلیغاتی منحصر به فرد برای جلب توجه بیشتر کمپین های بازاریابی است. برخلاف استراتژی بازاریابی چریکی که می تواند به صورت آنلاین انجام شود، بازاریابی خیابانی محدود به خیابان و سایر اماکن عمومی می شود. (همچنین میتوانید به بازاریابی چریکی نیز مراجعه کنید). البته باید اذعان نمود، در حال حاضر فناروی های دیجیتال در بسیاری از کمپین هایی که استراتژی بازاریابی خیابانی را دنبال میکنند، استفاده میشوند و تکنولوژی های نوین در بستر دیجیتال به اثرگذاری بیشتر این استراتژی بازاریابی منجر میشود.

در سالهای اخیر و با کاهش بازدهی بازاریابی سنتی، بازاریابان تلاش کرده اند تا روشهای جدیدی را برای ارتباط با مشتریان پیدا کنند. استراتژی بازاریابی خیابانی با قرار دادن تبلیغات در نقاطی که مردم انتظار دیدن تبلیغات را ندارند، از پدیده غافلگیری و جلب نظر، به خوبی استفاده می کند. معمولا افراد انتظار دارند وقتی در خیابان راه می روند و به آسمان نگاه می کنند بیلبوردهای تبلیغاتی را ببیند و به ندرت اتفاق می افتد که هنگام قدم زدن در معابر، وقتی به زمین نگاه میکنند، با تبلیغ مواجه شوند، مثلا تبلیغ چاه بازکنی بر روی درپوش آهنی فاضلاب مواجه شوند.

آگهی بر روی یک بیلبورد می تواند معمولی به نظر برسد و با سیر انبوهی از بیلبوردهای دیگر، نادیده گرفته شود، در حالی که تبلیغ برروی درپوش های اداره آب و فاضلاب که به وفور بر کف خیابان های یافت میشوند، آنقدر غیرمنتظره است که بینندگان نه تنها آن را می بینند بلکه لحظه ای بیشتر برای خواندن آگهی زمان صرف میکنند و بعضی دیگر بر روی آن تأمل میکنند. آنها از تازگی و کارخلاقانه آن لذت میبرند. در واقع استراتژی بازاریابی خیابانی این ظرفیت را در خود دارد تا کارهای خارق العاده ای در بستر آن شکل گیرد و تبلیغات غیر منتظره ای برای مخاطب به نمایش در آید. فعالیت هایی که در راستای استراتژی بازاریابی خیابانی انجام میشوند شانس بیشتری برای دیده شدن دارند، البته اگر بصورت خلاقانه ای ساخته شوند.

تبلیغات ایستا و ثابت صرفا تنها روش برای اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی نیست که بخواهد تمام خلاقیت را به خود معطوف سازد، بلکه گستره این استراتژی بسیار فراتر از تبلیغات ساده ای است که تاکنون مشاهده کرده اید. بسیاری از شرکت ها تیم هایی از سفیران برند  را تشکیل میدهند و جوانان مشتاق را استخدام می کنند که نمونه ها و کدهای تخفیف را به عابرین سطح شهر برسانند و به سؤالات آنها بطور دقیق و شفاف پاسخ دهند. این کار باعث میشود تا تصویر و قدرت برند بسیار تقویت شود و ارتباط با مخاطبان به نحو احسن حفظ شود. همچنین این نوع از استراتژی بازاریابی هدفمند، به مشتریان فرصتی را برای تعامل با محصولات و برند می دهد تا تصورات منفی محتمل بر تصمیمات خرید آنها  را از بین برود. با این کار سفیران برند میتوانند تفاوتی چشمگیر در بطن بازار ایجاد کنند که نهایتا تأثیرات مثبتی نسبت به تبلیغات منفعل رقبا خواهد داشت. (همچنین به میتوانید بازاریابی سازمان به شخص مراجعه کنید)

البته این نکته را باید یاد آور شد که ارائه نمونه های رایگان محصول توسط سفیران برند میتواند، تأثیر به سزایی بر تجربه کاربری و حس مخاطب داشته باشد که آن را نسبت به استراتژی های دیگر کاراتر میکند.

تنها نقطه ضعف استراتژی بازاریابی خیابانی این است که به سختی می توان فرایند برنامه ریزی و اجرای یک کمپین موفق بازاریابی خیابانی را به عهده گرفت. اول از همه یک بازاریاب باید یک ایده واقعاً بی نظیر را پیدا کند و آن را با قوانین شهری تطابق دهد که منجر به ایذاء عابرین و ساکنین اماکن عمومی در خیابان نشود و منافی با منافع عمومی نباشد. سپس آنها باید اطمینان حاصل کنند که پیام بازاریابی توسط عده زیادی از افراد دیده میشود و نوع پیام بگونه ای است که مخاطب آن را درک کند و جذب آن شود. اگر آگهی خیلی مبهم یا انتزاعی باشد، اثری روی بینندگان نخواهد داشت و موجب هدر رفت بودجه بازاریابی و تبلیغات میشود. ازینرو باید در تدوین برنامه پیاده سازی استراتژی بازاریابی خیابانی دقت لازم انجام شود تا منجر به نتیجه عکس نشود.

چه موقعیت مستعد اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی است؟

موقعیت های زیادی برای خلق یک کمپین بازاریابی خیابانی وجود دارد که هر کدام میتواند برای یک کسب و کارخاص مناسب باشد. لزوماً نباید از همه موقعیت های بالقوه استفاده کرد و بهتر است نزدیکترین و مناسب ترین موقعیت به کسب و کار انتخاب شود. جایی که احتمال میرود بیشتر دیده شود، بازدهی خوبی داشته باشد و بازخورد مثبتی از مخاطب گرفته شود. نمونه ای از موقعیت های بالقوه برای خلق استراتژی بازاریابی خیابانی بشرح ذیل است و منحصراً به این موارد نیز محدود نمیشود:

ایستگاه های اتوبوس –  نیمکت ها و لوازم عمومی موجود در پارک –  فضای عمومی در مساجد – تیرهای چراغ برق – چهار راه ها و تقاطع پر رفت و آمد – طبقه همکف ساختمان ها و برج های عمومی (مثل برج میلاد) – جداول پیاده روی و محافظ های اتوبان ها (گارد ریل) –  بر روی اتاقک ماشین های حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس ها، قطارها بین شهری و واگن های متروی – نقاشی بر روی دیوار ساختمان هایی که مستعدد دیده شدن هستند – سطل آشغال ها – اشیاء سه بعدی در میادین عمومی – درختان – نرده ها و فنس های عمومی – چرخ دستی های خرید در فروشگاهها – آب خوری های موجود در سطح شهر – توالت های عمومی و مراکز تفریحی عمومی همچون آمفی تئاتر های روباز – درپوش فاضلاب شهری

نمونه های موفقیت آمیز اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی

فرانتین (Frontline) – شرکت سازنده داروهای مراقبتی حیوانات خانگی، برای محصول از بین برنده کک خود (حشره موذی که در لای موهای سگ پدید می آیند)، کمپینی با رویکرد استراتژی بازاریابی خیابانی اجرا کرد. آنها یک تصویر بسیار بزرگ از یک سگ را در طبقه همکف یک مجتمع تجاری قرار دادند. وقتی تصویر از طبقات بالا مشاهده می شد، افرادی که در طبقه همکف بودند و در حال قدم زدن بودند، شبیه کک های سگ به نظر می رسیدند. در قسمتی دیگر از این پوستر تبلیغاتی، نام و شعار کمپین بصورت کاملا مشهود و برجسته نمایش داده شده بود.

کویت (Quit) – دولت استرالیا در یک اقدام خارق العاده برای کاهش مصرف دخانیات و تشویق مردم به ترک سیگار یک کمپین ارزشمند خیابانی را راه اندازی کرد. آنها یک تصویر بزرگ و واقعی از مردمک داخل چشم را در قسمت جلویی سطل آشغال های مخصوص سیگار قرار دادند. برای افراد سیگاری معمول است که سیگار خود را قبل از رها کردن در سطل آشغال، بر لبه سطل آشغال فشار دهند و اتش آن را خاموش کنند، بعد از آن سیگار خود را در سطل می اندازند. این سطل آشغال طوری طراحی شده بود که لبه سطل را تصویر مردمک چشم تشکیل میداد و وقتی کسی میخواست سیگار را خاموش کند، آن را برروی چشم خاموش میکرد و درون چشم میریخت. به طرز ماهرانه ای عبارت “سیگار کشیدن باعث نابینایی می شود” نیز برروی سطل نوشته شده بود. این کمپین دولتی قصد داشت تا استعمال دخانیات را کاهش دهد و با نوشتن دلیل آن در کمپین خود، باعث شد تا میزان مصرف سیگار کاهش چشمگیری داشته باشد.

فولکس واگن (Volkswagon) – این شرکت سازنده خودرو، طرحی را آماده کرد که شکل ابر بود. این ابر، نشان و علامتی برای فکر کردن بود و آن را در بالای هر خودرو پارک شده در پارکینگ قرار دادند. این علائم طوری طراحی شده بودند که اتومبیل های پارک شده را به نحوی نشان میداد که انگار خودروها در حال تفکر بودند و ابر بالای سرشان نشان دهنده فکر و خیال ماشین ها بود. شرکت فولکس واگن این کمپین موفقیت آمیز را برای خودروی GTL طراحی کرده بود و شعار خود را بالای هر خودروی پارک شده در پارکینگ قرار داده بود، بطوریکه ماشین ها در حال فکر هستند  که “کاش یک GTL جدید می می شدم”.

یونیسف (unicef) – موسسه خیریه بین المللی در یک روز سرد زمستان یک کالسکه کودک را در مرکز یک میدان عمومی قرار داد. رهگذران با ابراز نگرانی از اینکه ممکن است یک نوزاد در داخل آن باشد، پرسه زنان نزدیک میشدند و آن را بررسی میکردند و زمانی که پتوی بچه را عقب میزدند ناگهان با یک پیام روبرو میشدند که در آن نوشته شده بود “لحظه ای مادر باشید”، این کمپین به قدری بازتاب داشت که توانست درصد قابل توجهی از مشارکت های عمومی را به خود اختصاص دهد.

نسکافه (Nescafe): این برند مشهور تولید کننده قهوه فوری توانست با استفاده از فناروی های نوین، یک خلاقیت بی نظیر را در اجرای کمپین استراتژی بازاریابی خیابانی به تصویر بکشد. آنها دستگاه هایی را طراحی کردند که دکمه ای برروی آن قرار داشت و بر روی آن نوشته بود “با هم دکمه را فشار دهید”. از این دستگاه دو عدد ساخته شده بود که هر کدام بر میله چراغ راهنمایی و درست روبروی عابرین پیاده که منتظر چراغ سبز بودند، نصب شده بود. اگر فردی قبل از اینکه چراغ سبز شود دکمه را فشار میداد و همزمان با آن، فرد دیگری در آن سوی خیابان همین کار را انجام می داد، ناگهان دریچه دستگاه باز می شد و یک قهوه به هرکدام از عابرین پیاده هدیه می داد. در حقیقت اگر دو نفر (که احتمال داشت یکدیگر را نشناسند)، دکمه را فشار می دادند، برند نسکافه به آنها یک قهوه فوری و داغ را در سرمای زمستان به آنها هدیه می داد. البته نا گفته نماند که این دستگاه یک نمایشگر داشت که صورت هر کدام از مشارکت کنندگان را  در دو طرف خیابان به نمایش میگذاشت تا نفرات پشت چراغ راهنمایی، همدیگر را ببینند؛ درنهایت این کمپین باعث شد تا ۸۳۹ لبخند برای عابرین پیاده خلق شود. انعکاس این کمپین با رویکرد استراتژی بازاریابی خیابانی به حدی گسترده بود که توانست ده ها برابر یک تبلیغا معمولی، در رسانه های اجتماعی سر و صدا ایجاد کند و بعبارتی این خلاقیت مثل توپ صدا کرد.

کمپین استراتژی بازاریابی خیابانی نسکافه

چه کسانی از استراتژی بازاریابی خیابانی استفاده میکنند؟

استراتژی بازاریابی خیابانی برای انواع کسب و کار ها موضوعیت دارد و قابلیت اجرایی در همه صنایع را دارد. از آنجا که بیشتر اقداماتی که در استراتژی بازاریابی خیابانی انجام میشوند جزو فعالیت های کم خرج محسوب میشوند، گزینه مطلوبی برای جایگزین نمودن آن با استراتژی بازاریابی سنتی است؛ البته باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که لزوماً تمام فعالیت هایی که در راستای اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی انجام میشوند، کم هزینه نیستند و این عامل مستقیماً به میزان جاه طلبی و خلاقیت های یک تیم بازاریابی بستگی دارد. شاید برای بهتر دیده شدن لازم باشد یک کار خارق العاده با ابعاد بزرگ انجام داد، ولی هر چقدر هم این ایده ها هزینه بردار باشند نسبت به تبلیغات تلویزیونی با هزینه های نا متعارف، گزینه ایده آلی برای کسب و کار کوچک و متوسط محسوب میشوند.

در ابتدا، اولین کمپین های بازاریابی خیابانی توسط کسب و کارهای کوچک انجام شد که امیدوار بودند خود را از بازاریابی انبوه متمایز کنند. یک کافی شاپ کوچک را تصور کنید که نقاشی های گچی را بر روی تخته سیاه می کشد و از جملات چالشی در آن استفاده می کند و آن را در جلوی درب مغازه میگذارد تا نظر عابرین را به خود جلب نماید. همین استراتژی با استفاده کمی خلاقیت میتواند نتایج غیر منتظره را به همراه داشته باشد و تأثیرات بسیار مثبتی را برروی مخاطبان بگذارد که حتی گرانترین تبلیغات نیز نمیتوانند همچین کارایی نداشته باشند.

بسیاری از کمپین های بازاریابی خیابانی که در ابعاد گسترده اجرا شده اند، دیدنی تر و چشم نواز  تر هستند و معمولاً توسط شرکت های بزرگتر ایجاد می شوند. بیشتر آنها سعی دارند محصولات جذاب خود را با جذابیت گسترده به فروش برسانند و تصویر برند خود را قدرتمند تر از قبل نمایند، مثل برند نسکافه که در بالا بدان پرداخته شد.

البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که لزوما هر استراتژی بازاریابی خیابانی اثربخش نخواهد بود ویا شاید کارایی محسوسی نداشته باشد. این استراتژی باید با دقت نظر، زیرکانه و با خلاقیت زیاد برنامه ریزی و اجرا شود. همانطور که در قبلا نیز بیان شد، برنامه ریزی و طراحی کمپین استراتژی بازاریابی خیابانی از هر فعالیتی سخت تر است و هسته اصلی آن را ایده پردازی و برنامه ریزی تشکیل میدهد. شرکتی که تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی تولید می کند، دلیلی برای عرضه محصولات خود در خیابان نخواهد داشت، زیرا به نمایش گذاشتن این محصولات برای اکثر بینندگان بی ربط است.

شرکت های بزرگتر که بودجه و توان تخصصی بازاریابی لازم را دارند برای گرفتن فضای تبلیغاتی غیر متعارف اقدام می کنند، مثلا فضایی در یک مجتمع تجاری یا در یک مکان تاریخی را اجاره میکنند که در آنجا تبلیغات انجام نشده است. بعد از آن شرکت باید مؤلفه ها و ملزومات دیجیتال خود را طوری ایجاد کند تا بتواند در فضای اینترنتی سر وصدا ایجاد کند و میزان اثربخشی کمپین خود را افزایش دهد. اکثر شرکت های بزرگ همچنین سعی میکنند تا اقدامات بازاریابی خیابانی خود را با تکنیک های بازاریابی سنتی مرتبط سازند تا بیش از دیگر رقبا خود را بر سر زبانها بیاندازند.

شرکتها حتما باید قبل از اجرای یک استراتژی بازاریابی خیابانی داده هایی را درباره خود، محصولات، رقبای خود و مشتریان خود تهیه کنند. همچنین برای اثرگذاری بهتر استراتژی بازاریابی خیابانی، شرکت ها یا آژانس های بازاریابی مسئول، باید درک کنند که چگونه در بازار مورد قضاوت مصرف کنندگان قرار می گیرند؛ چه ویژگی از محصولات آنها با محصولات رقبا متفاوت است، جذاب ترین ویژگی های آنها چیست و چه بازارهایی را می خواهند هدف گذاری کنند. پس از شناسایی مشتریان مورد نظر خود و یافتن محل اجتماع مخاطبان خود، آنها می توانند اهداف خاصی را برای یک کمپین بازاریابی خیابانی تعیین کنند که هر کدام از این اهداف و فعالیت ها را میتوان در محل تجمع مخاطبان اجرا نمود.

در بسیاری از کسب و کارهای تولیدی و خدماتی، معمولا مخاطبان در بخش های خاصی از یک منطقه تجمع می کنند. مثلا اگر یک شرکت آب معدنی ویتامینه تولید میکند که مخاطبانی از ورزشکاران را به خود اختصاص داده است، بهتر است کمپین خود را در اطراف مجموعه ورزشی آزادی تهران اجرا نماید که افرادی ورزشکار یا ورزش دوست در آن جمع میشوند. اگر محصولات هنری عرضه میکند، بهترین مکان برای اجرا حوالی تئاتر شهر و خیابان ولیعصر تهران است. اگر محصولات و خدماتی برای دانشجویان ارائه میکند، بهتر است در حوالی دانشگاه تهران و میدان انقلاب فعالیت های خود را برنامه ریزی کند و اگر محصولات و خدمات مربوط به صنعت توریسم و گردشگری دارد، بهترین مکان برای اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی حوالی فرودگاه ها است. نزدیک بودن به مکان مخاطب میتواند شانس موفقیت اقدامات انجام شده را افزایش دهد.

نحوه اثرگذاری در اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی چگونه است؟

مدیران برند، طراحان گرافیک و طراحان صنعتی باید با هم مشارکتی مثال زدنی داشته باشند تا بتوانند طراحی و ساخت تبلیغات خیابانی را طوری انجام دهند که واقعی به نظر رسد. از آنجا که هدف از اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی انجام کارهایی است که خلاف انتظار مخاطبان باشد و در حوزه تبلیغات منحصر به فرد باشد. میتوان گفت هدف اصلی از استراتژی بازاریابی خیابانی ایجاد تمایز در بازار تبلیغات است، ازینرو افراد دست اندر کار در حوزه بازاریابی باید خلاق باشند و با دقت در مورد نحوه اجرا و دستیابی  به نتایج مورد انتظار، تفکر و تدبر کنند؛ زیرا اقداماتی که با رویکرد ایجاد تمایز صورت میگیرند، همچون حرکت در لبه تیغ است و امکان دارد تمایزات ایجاد شده نه تنها مخاطب پسند نباشند، بلکه امکان دارد به تصویر برند صدمه اساسی وارد نماید. بدین سبب برنامه بازاریابی باید به وضوح منطق تبلیغات و تأثیرات متعاقب آن را در نظر گیرد و تأثیر آنها را بر روی بیننده شرح دهد.

پس از تدوین برنامه، باید مذاکرات لازم در مورد اجاره فضای تبلیغاتی انجام شود و قراردادهای لازم منعقد گردد. هنگام انجام مذاکرات، تیم بازاریابی باید اطمینان حاصل کنند که کلیه شرایط و قوانین مربوط به اجرای کمپین را به طور واضح درک کرده اند تا حین اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی با ممنوعیت یا محدودیت های شهری و محلی روبرو نشوند. مثلا هنگام اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی در کنار یک مرکز درمانی یا بیمارستانی باید سروصدای زیادی ایجاد نشود تا برای بیماران، مشکلی ایجاد نشود.

همچنین باید اذعان نمود اعطای محصول رایگان و ارائه نمونه های عینی از کالا تأثیر گذاری بالایی برروی مخاطبان دارد که اگر در استراتژی بازاریابی خیابانی استفاده شود میتواند خروجی مطلوب را برای شرکت ایجاد نماید. بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که اجازه ارائه محصولات رایگان یا فروش کالا را در محدوده کاری کمپین خود دارند. ارائه کالاهای نمونه و رایگان در بسیاری از فضاهای عمومی و خصوصی ممنوع است. (همچنین به میتوانید بازاریابی بیرونی مراجعه کنید)

آخرین مرحله کمپین بازاریابی خیابانی ارزیابی موفقیت و بررسی عملکرد آن خواهد بود. هر کسب و کاری باید در مرحله تدوین و برنامه ریزی خود، تعدادی از اهداف خاص را مشخص کند و برای هر کدام از آنها شاخص ها و سنجه های قابل اندازه گیری را تعیین نماید. هدف های برنامه ریزی شده برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی بازاریابی خیابانی می تواند بسته به رویکرد کلان شرکت متفاوت باشد، اهدافی همچون افزایش حجم فروش، حجم ترافیک وارد شده به وب سایت شرکت یا میزان آگاهی افراد از ویژگی های ارائه شده باشد. با پیشبرد فعالیت های بازاریابی طبق برنامه ای از پیش تعیین شده، شرکت باید اهداف بازاریابی را در فواصل منظم ارزیابی کند تا بداند کار خود را بدرستی انجام داده است یا خیر. به هر دلیلی اگر نتایج مطلوب در خروجی ظاهر نشد، باید کلیات برنامه مورد نظر، اصلاح یا بازنگری شود و در صورت نیاز تغییرات لازم بر روی آن اعمال گردد.

چه کسانی باید در استراتژی بازاریابی خیابانی استخدام شوند؟

در اجرای کمپین استراتژی بازاریابی خیابانی، افرادی که بطن کار حضور دارند و در کف خیابان با مخاطبان رو در رو میشوند، نقش اساسی در تصویر سازی برند دارد؛ ازینرو میتوان گفت که آنها به نوعی ویترین کسب و کار هستند و باید بدقت انتخاب و گزینش شوند. در پشت صحنه نیز افراد متخصص و خلاق باید بتوانند فعالیت های اصلی را نظارت و کنترل کنند تا زمام امور از دست تیم بازاریابی خارج نشود.

اعضای تیم خیابانی

اعضای تیم خیابانی در واقع سفیران برندی هستند که برای توزیع محصولات، ترویج پیام تبلیغاتی، تعامل با مشتریان و به عنوان چهره عمومی یک برند در خیابانها حاضر میشوند. این کار به طور معمول یک فعالیت بازاریابی در سطح مبتدی است که میتواند توسط بازاریابان تازه کار یا دانشجویانی با کار پاره وقت انجام شود.

برای گردهم آوردن اعضای یک تیم بازاریابی خیابانی، داشتن تحصیلات بازاریابی یک ملاک ارزیابی محسوب نمیشود، اما دارا بودن دانش در این حوزه می تواند در اجرا و ایده پردازی، کمک کننده اعضای تیم خیابانی باشد. اعضای تیم خیابانی باید تصویر برند تجاری را که شرکت در تلاش است آن را ترویج نماید، به خوبی بشناسد و آن را درک کرده باشند. اگر برند مورد نظر، تصویری از جذاب بودن و شوخ بودن را برای مخاطب به نمایش گذاشته است، بازاریابان خیابانی نیز باید در همین راستا قدم بردارند و بالعکس اگر برند تصویری جدی را از خود نشان داده است، اعضای تیم خیابانی باید بسیار جدی و مودب با مخاطبان برخورد داشته باشند.

آنها باید درک خوبی از تصویر برند داشته باشند و بدانند که چگونه می توان به بهترین شکل ممکن این تصویر را به نمایش عموم گذاشت. نکته دیگر آن است که بازاریابان خیابانی باید از هوش اجتماعی بالایی برخوردار باشند تا بتواند بهترین ارتباط را با مشتریان برقرار کنند. آنها باید رفتاری طبیعی از خود بروز دهند و در برخوردشان با مخاطبان، تعاملی خاطره انگیز با آنها داشته باشند.

طراحان صنعتی

طراحان صنعتی علائم، نشانه ها و سایر ملزومات بصری تبلیغاتی را به تصویر می کشند. از آنجا که استراتژی بازاریابی خیابانی اغلب در مکان های غیرمعمول اجرا میشوند و شرکتهای موفق نیز از تبلیغات خاص و غیر معمول استفاده می کنند، بدین جهت لازم است تا از تجارب یک سازنده مجرب استفاده شود تا بتوان اثرگذاری تبلیغات خاص را افزایش داد. برای متمایز شدن در بستر خیابان، باید اجسامی را خلق نمود تا بوسیله آن بتوان جلب نظر کرد. ملزومات بازاریابی و تبلیغاتی باید متناسب و همگون با محیط اجرا باشند و آن دسته از ملزوماتی که لازم است تا به مدت زیاد در محیط نصب شوند، باید قابلیت مقاومت در برابر آب و هوا داشته باشند و در برابر مقابل لمس کردن و استفاده مخاطبان، تاب بیاورند و خراب نشوند.

طراحان صنعتی نیازی به داشتن مدرک در رشته  بازاریابی ندارند و باید مهارت تخصصی در حوزه طراحی و تولید داشته باشند. آنها بیشتر از مفهوم پیام بازاریابی بهره میگیرند و شروع به ساخت نشانه ها و اجسام مرتبط می کنند. بسیاری از افراد پس از دریافت مدرک مهندسی یا طراحی گرافیکی وارد این رشته می شوند. آنها باید کار با نزم افزارهای شبیه سازی را بدانند و به خوبی تشخیص دهند که چگونه با مواد غیر معمول کار کنند.

مدیران بازاریابی رسانه های اجتماعی

مدیران بکار گرفته در این سمت باید کلیه فعالیت های بازاریابی انجام شده را در رسانه های اجتماعی مدیریت کنند. آنها باید بر فعالیت ها و بازتاب نظرات مخاطبان، در رسانه هایی همچون فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و سایر سایت های دیگر را نظارت کنند. استراتژی بازاریابی خیابانی اغلب برای هدایت مشتریان به حضور در فضای آنلاین شرکت اجرا میشود و سعی بر آن است تا در استراتژی بازاریابی خیابانی، توجه بینندگان به یک برند معطوف شود که در ادامه مخاطبان، آن موضوع را در رسانه های اجتماعی دنبال کند.

نشانی اینترنتی هوشمند بصورت کد QR یا ارائه کد نخفیف آنلاین، جزو تکنیک هایی است که میتواند مردم از بستر خیابان به مکانی خاص در بستر وب منتقل کند و ظرقیت این موضوع را دارد تا از مخاطبان عمومی، طرفدارانی فعال بسازد که رسانه های این برند را دنبال می کنند. تمام مراحل موجود در این فرآیند، باید تحت نظر مدیران بازاریابی و مدیران بازاریابی رسانه های اجتماعی انجام شود تا با استراتژی های کلان کسب و کار شرکت هم راستا و همسو باشد.

مدیران بازاریابی رسانه های اجتماعی همچنین علاوه بر همکاری در تدوین یک برنامه جذاب برای اجرا و پیاده سازی استراتژی بازاریابی خیابانی، باید تکنیک های استفاده شده در اجرا را تحت نظر قرار دهند تا عناصر موجود با شخصیت برند هم خوانی داشته باشند و از طرفی دیگر فعالیت های رسانه های اجتماعی را نظارت کنند تا هر جا نیاز به تغییر یا اقدام اصلاحی بود، وارد عمل شوند.

همه مدیران بازاریابی رسانه های اجتماعی بهتر است تا یک مدرک معتبر در حوزه بازاریابی داشته باشند و خیلی بهتر است تا این مدرک، گویای یک مهارت تخصصی در حوزه بازاریابی دیجیتال یا مدیریت رسانه های اجتماعی باشد که از سوی شرکت های معتبر فعال در این حوزه صادر گردیده است؛ مثل مدارکی که شرکت گوگل در حوزه مدیریت رسانه های اجتماعی ارائه میکند. همچنین تجربه شخصی در شبکه های اجتماعی میتواند عاملی مهم در جذب و بکارگیری افراد فعال در این حوزه بشمار آید که میتواند در نمونه کارهای قبلی آنها  رویت شود.

شش تکنیک اجرایی در استراتژی بازاریابی خیابانی

در فرایند اجرای استراتژی بازاریابی خیابانی می توان از تکنیک های متفاوتی استفاده کرد که هر کدام برای هدفی خاص اجرا میشوند، در ادامه شش نوع از اصلی ترین تکنیک های اجرایی را  بیان می کنیم، ولی باید بدانید که تکنیک های اجرایی صرفا منوط به این عوامل نمیشود:

توزیع بروشور یا محصولات (Distribution of flyers or products): این سری از فعالیت های سنتی تر، جزو متداول ترین تکنیک های بازاریابی خیابانی است که توسط بسیاری از برند ها قابلیت اجرایی دارد. البته با توسعه فناوری های دیجیتال، ارائه بروشور و کاتالوگ های دیجیتالی و کارت ویزیت های منحصر به فرد رواج یافته است که میتواند توجه عابرین را به خود جلب کند.

انیمیشن های محصول (Product animations): ارائه ویدیوهای انیمیشنی و طرح های گرافیکی در موقعیت هایی خاص که میتواند بر روی نمایشگر های خیابانی نمایان شود .

فعالیت های انسانی (Human activities): در این روش از عوامل انسانی در اجرای کمپین های بازاریابی خیابانی استفاده میشود. ارائه هدایای تبلیغاتی خاص در خیابان توسط سفیران برند، پوشیدن لباس های منحصر به فرد توسط نفراتی که منتصب به برند هستند از جمله این روشها است.

نمایش جاده ای (Roadshows): اختصاص خودرو های طراحی شده برای کمپین مورد نظر و گرفتن توجهات عمومی که اغلب با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به نمایش گذاشته میشود مانند اتوبوس ها، تاکسی ها یا کامیونت های اختصاصی حمل محصولات.

اقدامات رویدادی (Event actions): هدف از اجرای روشهای رویداد محور آن است که از طریق سازماندهی یک رویداد عمومی در اماکن عمومی، محصولات، خدمات یا ارزش های پیشنهادی را تبلیغ و ترویج نمود.

اقدامات کشف نشده (Uncovered actions): انجام اقدامات خارق العاده جزء لاینفک استراتژی بازاریابی خیابانی است که میتواند بر اثر سفارشی سازی عناصر خیابانی ایجاد شود. همچون تعویض نیمکت های پارک به یک طرح خاص که مناسب نشستن است و شمه ای از محصول را به یاد می آورد. مشابه این کار را برند کیت کت انجام داد و نیمکت های پارک را به شکل بیسکویت های کیت کت تغییر داد.

تاریخچه کامل و معرفی برند نسکافه و نستله

برند های گوناگون نستله

شکایت از نستل !

نحوه گسترش و تبلیغات نسکافه

دستگاه قهوه ساز نسکافه

نسکافه و جنگ جهانی دوم

تست طعم و رایحه در نسکافه

نسکافه بر روی کره ماه و کوه اورست

داستان برند: نسکافه، قهوه فوری که نستله زودتر از رقبا آماده کرد

نسکافه بزرگ‌ترین برند غول سوئیسی

نسکافه یک نوشیدنی بسیار موفق در بازار

تولد نسکافه برای عبور از بحران قهوه برزیل

پیش از نستله، ژاپنی‌ها قهوه فوری را کشف کرده بودند

نامگذاری نسکافه برای جلب نظر مخاطبان

جنگ جهانی دوم ،بخشی از موفقیت نسکافه

موفقیت روز افزون نسکافه با دستگاه های کافی شاپ درمنزل

چالش جدی نسکافه

نسکافه پر فروش‌ترین قهوه فوری در جهان

نسکافه یا قهوه فوری؟

قصه از کجا شروع شد از برزیل

داستان خوارکی‌ها

کافی میت دوست قدیمی نسکافه

نسکافه چیست؟

مزایای قهوه فوری نسبت به قهوه‌ معمولی

تاریخچه قهوه فوری و نسکافه

برند نسکافه چگونه مشهور شد؟

حقایق جالب درباره برند نسکافه

برندهایی که نام کالا شدند!

ساندیس به جای آب میوه

ریکا به جای مایع ظرف شویی

اسمارتیز به جای دراژه شکلاتی

تاید به جای پودر شوینده

نسکافه به جای قهوه فوری

کیم به جای بستنی

وایتکس به جای سفیده کننده

اسکاچ به جای بافته ظرف شویی

پفک به جای اسنک پنیری

سامسونت  به جای کیف اداری

لی به جای شلوار جین

کلینکس به جای دستمال کاغذی

استراتژی بازاریابی نسکافه و مدیریت ارتباط با مشتری در این برند

تقسیم بندی مشتریان در بازاریابی نسکافه

نقش CRM در تقسیم بندی مشتریان

مزایای رقابتی در استراتژی بازاریابی نسکافه

نقش CRM در تبیین مزایای رقابتی

استراتژی توزیع در استراتژی بازاریابی نسکافه

نقش  سی آر ام در تعیین استراتژی توزیع

ارزش ویژه برند در استراتژی بازاریابی نسکافه

تجزیه و تحلیل رقابت در استراتژی بازاریابی نسکافه

تجزیه و تحلیل بازار در استراتژی بازاریابی نسکافه

تجزیه و تحلیل مشتری در استراتژی بازاریابی نسکافه

نقش CRM در تجزیه و تحلیل رقابت، بازار و مشتری

نمونه موردی تحول کسب و کار :شرکت نستله

تغییرمدل کسب وکاردرنسکافه

۱۰ کلید موفقیت برند استارباکس رهبر جهانی صنعت قهوه و کافی‌شاپ

رموز موفقیت برند استارباکس/ آغاز با مقیاسی کوچک و رشد و توسعه تدریجی

رهبری استراتژیک

داشتن مدل کسب و کار بر اساس فرهنگ اجتماعی و بهبود بهره‌وری

مشتری مداری

کمپین چریکی نسکافه در کرواسی با هزار ماگ قرمز

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست؟ معرفی کمپین موفق نسکافه

آشنایی با مفهوم بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

اهداف و مزایای اجرای کمپین بازیابی چریکی

چگونه مشاغل کوچک بزرگ از بازاریابی چریکی استفاده می کنند؟

چرا شرکت های از بازاریابی پارتیزانی استفاده می کنند؟

مزایا و معایب بازاریابی پارتیزانی/مزیت

معایب

انواع مختلف استراتژی های بازاریابی چریکی/استراتژی بازاریابی خیابانی

استراتژی بازاریابی محیط

استراتژی بازاریابی کمینی

مراحل بازاریابی چریکی

کم هزینه بودن بازاریابی چریکی

۷ نمونه از بازاریابی چریکی/ بونتی

آکادمی جوایز گرمی

فرانتلاین

برگرکینک

گولد تو (پنجه طلایی)

بازاریابی چریکی آنلاین

مثال جالب بازاریابی چریکی

اصول اولیه بازاریابی چریکی

هرگز این نکته را فراموش نکنید که؛ بازاریابی چریکی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شماست.

 

با ۹۰اسلاید تخصصی

دانلود وخرید ۴۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید