جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت گردشگری روستایی با رویکرد مدیریت ذائقه گردشگران و نقش آن درتوسعه پایدار

 گردشگری روستایی با رویکرد مدیریت ذائقه گردشگران و نقش آن درتوسعه پایدار

گردشگری روستایی چیست

 

گردشگری روستایی - گیله بوم

گردشگری روستایی چیست

منبع:http://www.ecarevan.com/blog

سرزمین ما از فرهنگ ها، آداب و رسوم، جشن ها و پیشینه ی تاریخی غنی و خاصی برخوردار است، این فرهنگ ها و آداب و سنن می توانند جاذبه های خاص و قدرتمندی هم برای توسعه گردشگری داخلی و هم برای جذب گردشگران خارجی محسوب شوند.  اما این میراث غنی نه تنها به درستی و آنطور که شایسته است معرفی نمی شود، بلکه روز به روز بیشتر در انزوا و خطر زوال و نابودی قرار می گیرند. همه ی ما از این چنین رخداد و وضعیتی ناراحت و ناراضی هستیم. اما به راستی راه حل مقابله با چنین معضلی چیست؟ چگونه می توان در راستای حفظ و نگهداری از میراث طبیعی و فرهنگی سرزمینمان گام برداشت و در معرفی صحیح آن به دیگران تلاش کرد؟ شاید بتوان بهترین پاسخ به این پرسش ها را در دو واژه خلاصه کرد، گردشگری روستایی و بوم گردی .

۱- مفهوم گردشگری روستایی چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

گردشگری روستایی را می توان مترادف با عبارت  “تجربه زندگی محلی” دانست. این تجربه، شامل موارد بسیار متنوعی از جاذبه های طبیعی ، فرهنگی و فعالیت هایی می شود که در یک منطقه ی روستایی و کشاورزی خاص وجود دارند. فعالیت هایی مانند گردشگری کشاورزی ، کوهنوردی، سوارکاری و اقامت در خانه های محلی. به طور کلی محور این نوع گردشگری ، درک زیباییها و جاذبه های طبیعت و فرهنگ مردم آن منطقه است و بسته به جغرافیای منطقه فعالیت های متفاوتی می تواند در آن صورت پذیرد.

صنعت توریسم رو به رشد ترین و بزرگترین صنعت جهان است و در تمامی کشورها بعنوان ابزاری حیاتی برای رشد و توسعه ی فعالیت های اقتصادی مناطق مختلف و وسیله ای برای افزایش سطح درآمد ناخالص ملی محسوب می شود. پر واضح است که رشد، اجرا و توسعه ی صحیح این صنعت ( بویژه در بخش گردشگری روستایی ) می تواند به رشد و توسعه ی کسب و کارهای محلی و بازگشت مردم از کلان شهرها به دیار خویش و تلاش برای حفظ میراث بومی خود کمک کند.

از مشخصه های اصلی گردشگری روستایی می توان به مواردی مانند وجود فضاهای گسترده و باز اشاره کرد؛ همچنین گردشگران باید این فرصت را داشته باشند که به طور مستقیم فعالیت های دامداری و کشاورزی را تجربه کرده و  در زیست بوم منطقه به طبیعت گردی بپردازند. در نتیجه گردشگری روستایی در معنای واقعی باید:

۱- در مناطق روستایی اجرا شود.

۲- عملا روستایی باشد – یعنی شامل شرکت در مراسم و سنت های اجتماعی مردم منطقه و آشنایی با میراث آن منطقه باشد.

۳- بودن در طبیعت را برای گردشگر امکانپذیر ساخته و شامل طبیعت گردی باشد.

۴- در مقیاس روستایی و کوچک انجام پذیرد ( برخلاف گردشگری انبوه)

۵- در مناطق با سرعت رشد پایین و طبیعی اجرا شده و در تماس با خانواده های محلی انجام پذیرد.

مرد روستایی - قاسم آباد
دامداری جواهر دشت

۲- انواع گردشگری روستایی

گردشگری در یک تفسیم بندی کلی شامل مواردی مانند گردشگری انبوه ، بوم گردی و ” گردشگری جایگزین ” می شود؛ که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. گردشگری انبوه عموما به نوعی از توریسم اشاره دارد که در آن تعدا زیادی از مردم به مناطق محبوب و شناخته شده ی گردشگری برای گذران اوقات فراغت خویش سفر می کنند. گردشگری جایگزین که با مواردی مثل ” گردشگری خاص ” و یا ” گردشگری مسئولانه ” شناخته می شود؛ به نوعی از توریسم اشاره دارد که در آن بر ارتباط و شناخت فرهنگ ساکنین یک منطقه خاص و درک زیباییهای طبیعی آن منطقه تاکید می شود.

گردشگری روستایی می تواند انواع مختلفی از گردشگری مانند گردشگری تاریخی-فرهنگی ، طبیعت گردی / بوم گردی و گردشگری کشاورزی را بر گیرد. پس از گردشگری فرهنگی-تاریخی، بوم گردی دومین شکل اصلی گردشگری روستایی است. در بوم گردی هدف بودن در طبیعت و لذت بردن از مناظری است که در یک زیست بوم خاص وجود دارد. بوم گردی ، عشق به طبیعت و  گردشگری ِ مسئولانه ای است که به حفظ میراث طبیعی و فرهنگی منطقه کمک کرده و کمترین آسیب ممکن را به طبیعت می رساند. این نوع خاص می تواند شامل مواردی مانند کوهنوردی و یا اجرای تورهایی انفعالی مانند پرنده نگری باشد.

شکل سوم گردشگری روستایی ، گردشگری کشاورزی است که با هدف لذت بردن و آموزش کشاورزی یا باغبانی اجرا می شود. در این شکل، گردشگر می تواند نحوه کار و تولید را تماشا کرده و در مورد آن اطلاعات دریافت کند؛ و یا به طور فعال در کشت و برداشت محصولات منطقه شرکت کند. که البته در این حالت گردشگر، هم درک بهتری از زندگی در آن منطقه به دست خواهد آورد و هم بی شک لذت بیشتری از سفر خواهد برد.

نمد مالی
کوهپیمایی به سمت چاله سرا

۳-گردشگری روستایی چیست و چه مزایایی دارد؟

هرچند گردشگری روستایی بخش کوچکی از بازار در صنعت توریسم را به خود اختصاص داده، اما می تواند سهم بزرگی در کمک به رشد اقتصادی روستایی داشته و برای حفظ میراث تاریخی و طبیعی منطقه بسیار ارزشمند باشد. فهرست مزایا و منافع ترویج گردشگری روستایی بسیار بلند است و در زیر به تنها ۴ مورد از مزایای بالقوه آن اشاره شده است.

* حفظ  و گسترش مشاغل

گردشگری روستایی با ایجاد در آمد برای محلی ها می تواند به حفظ و گسترش مشاغلی مانند خرده فروشی، حمل و نقل و مشاغل پزشکی و دارویی در منطقه کمک کند. همچنین روستایی ها با فروش مستقیم محصولات خود می توانند درآمد بیشتری داشته باشند و علاوه بر آن با احساسی که از ارزشمند بودن اشتغال در صنایع دستی و تولید محصولات بومی بهشان دست می دهد، هرچه بیشتر به حفظ میراث خود ترغیب می شوند.

*ایجاد شغل، کسب و کارهای جدید و بهبود وضعیت حمل و نقل

ایجاد شغل به طور محسوس و قبل از هرچیز در مواردی مانند ایجاد اقامتگاه های بوم گردی ، ساخت هتل و هتلداری (مانند هتل ابیانه ) و توسعه شبکه حمل و نقل اتفاق می افتد. همچنین این نوع گردشگری می تواند به ایجاد کسب و کارهایی مانند تهیه و تحویل غذاهای محلی و مواردی از این دست که به ایجاد تجربه ای بهتر از گردشگری روستایی و بوم گردی می انجامد اشاره کرد.

*فرصت های جدید برای جوان ترها و دوستی جوامع

برای مثال افراد محلی می توانند به عنوان راهنمای تور با گردشگران و برگزار کنندگان تور همکاری داشته و علاوه بر کسب در آمد با فرهنگ ها و مردمان تازه آشنا شوند. گردشگران و مردم منطقه از نزدیک با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با شکل گرفتن نوعی الفت و دوستی بین آنها، نسبت به اوضاع منطقه یکدیگر حساس تر می شوند.

*پایداری محیط زیست

، نوع نگاه به طبیعت گردی در این نوع از توریسم و تاکید آن بر حفظ منابع طبیعی ، مقوله آموزش و به حداقل رساندن آسیب های وارده به طبیعت در طول سفر ، اهمیت احترام گذاشتن به طبیعت را آشکار کرده و مانع آسیب رساندن به آن می شود.

علاوه بر این محلی ها نیز از ارزش جاذبه های طبیعی منطقه زندگی خود آگاه شده (در کنار رشد فرهنگ حفظ محیط زیست) و در پاسداری از آن می کوشند.

روستای ابیانه
روستای تاریخی ابیانه

۴- گردشگری روستایی در ایران

ایران با توجه به گستردگی جغرافیایی و داشتن اقلیم های متفاوت، فرهنگ ها و سنن و چشم اندازهای بی نظیرش و همچنین با توجه به دارا بودن جاذبه های تاریخی غنی دارای پتانسیل بسیار بالای برای برگزاری تورهای روستا گردی بویژه برای گردشگران خارجی است. خونگرمی مردمان این مرز و بوم باعث می شود که گردشگران با اقامت در روستا ها علاوه بر آشنایی با آداب و رسوم روستا اوقات خوشی را در کنار مردم و در طبیعت بگذرانند.

گردشگری کشاورزی متاسفانه هنوز در ایران بخوبی شناخته شده نیست؛ تجربه ای که می تواند به غایت ارزشمند و جذاب باشد.

روستاهای زیادی در ایران دارای پتانسیل برای تبدیل شدن به مناطق جذاب برای برگزاری تور گردشگری روستایی هستند و البته برخی از آن ها مانند روستای ماسوله، ابیانه و روستای مصر در این زمینه پیشتاز هستند. مراسمی که در برخی از روستاهای ایران برگزار می شوند بسیار دیدنی، جذاب و دارای تاریخ و پشتوانه فرهنگی غنی هستند. مراسم گلاب گیری در قمصر کاشان، جشن تیرما سینزه در قاسم آباد گیلان ، عاشورا در ابیانه و پیرشالیار در هورامان ، نمونه هایی از این مراسم اند.

از جمله روستاهای گردشگری ایران می توان به روستای پالنگان در استان کردستان، روستای شهرستانک در تهران، روستای مصر در اصفهان، مارگون در استان فارس، سنگان در سیستان و بلوچستان، روستای نوا و دشت آزو در مازندران و بسیاری دیگر همچون اندبیل در استان اردبیل اشاره کرد.

هزار و یک رنگ پاییز در مسیر گیشار کوه

۵- کدهای رفتاری در گردشگری روستایی

هرگز فراموش نکنید که هر روستا فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارد و ممکن است عملی که در یک روستا، عملی پذیرفته شده باشد در روستایی دیگر عملی خلاف عرف محسوب شود. به هر روی، احترام به روستا نشینان و سنت های آنان از اصول و ارکان قدم گذاشتن به روستاهاست. سنت شکنی و ایجاد اخلال در نظام روستا باعث ایجاد روحیه مقابله با گردشگران خواهد شد. در زیر به برخی از کدهای رفتاری که در هنگام گردشگری روستایی باید آن ها را مدنظر داشت اشاره می شود.

*اگر جشنی در روستا برپا بود سعی کنید اجازه گرفته و در جشن شرکت کنید. این تجربیات و خاطرات جالب و دوست داشتنی ای برایتان به ارمغان می آورد.

*پر واضح است که در هنگام اقامت در روستا می بایست به آداب و رسوم روستاییان اهمیت داد.

*به کودکان روستایی کمک مالی نکنید زیرا با این کار آن ها به تکدی گری عادت خواهند کرد.

*به حریم شخصی خانه ها و باغات روستا بدون اجازه وارد نشوید و از میوه ها نچینید.

*از ریختن زباله در معابر و اطراف روستا بپرهیزید.

*از محصولات روستایی خرید کنید و سعی کنید نقشی در اقتصاد روستایی ها داشته باشید.

*بدون اجازه از روستاییان بویژه زنان عکس نگیرید.

برداشت پرتقال
غذای محلی در گیله بوم
نمایی از روستا
جشن برداشت و صنایع دستی

 

گردشگری روستایی؛ مقصدی روشن در آینده گردشگری

منبع:https://www.kojaro.com/2016/8/30/121576/rural-tourism/

صنعت گردشگری در جهان پیش رو که همه چیز در حال پیشرفت است، از این ماجرا عقب نمانده و وارد حوزه جدیدی به نام گردشگری روستایی شده است. ب

روستاها، مقصد گردشگری آینده

صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها از این راه توانسته‌اند وضعیت خود را بهبود ببخشند و از مشکلاتی مانند بیکاری، پایین بودن سطح درآمد سرانه و کمبود درآمد ارزی خویش بکاهند.

صنعت جهانگردی بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند. صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز می‌نامند.

دشت لاله خراسان شمالی

 

یکی از انواع گردشگری که روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، گردشگری روستایی است و به نظر می‌رسد روستاها در آینده به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل شوند.

تاریخچه گردشگری روستایی

گردشگری روستایی به‌عنوان فعالیتی تفریحی-اجتماعی، در نیمه دوم قرن هجدهم در انگلستان و اروپا شکل گرفت. تا اوایل نیمه دوم قرن هجدهم یعنی تا انقلاب صنعتی افراد نسبتا کمی ابزار یا حتی میل و تصمیم به سفر و گردشگری داشتند، مسافرت بسیار کند، سخت، اغلب خطرناک و مسافرت ب روستاها امر دشواری بود.

انقلاب صنعتی اگر چه باعث ایجاد مسائل و مشکلاتی برای جوامع شهری و روستایی شد، موجب گسترش راه‌ها و جاده‌ها و وسایل حمل و نقل و توسعه ارتباطات هم در سطح محلی، ملی و بین‌المللی شد که این خود باعث افزایش مسافرت‌ها و تفریحات به نقاط مختلف جهان از جمله روستایی شد.

گردشگری روستایی

البته پیش از آن هم مناطق روستایی برای فعالیت‌های تفریحی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما شرکت در این فعالیت‌های تفریحی محدود به اقشار برتر جامعه بود.

در قرن نوزدهم و بیستم به دلیل توسعه حمل و نقل و سهولت جابه‌جایی، راه‌یابی به روستاها آسان شد. رشد سریع تقاضا برای گردشگری روستایی از سال ۱۹۴۵ آغاز شد. در این زمان گردشگری روستایی شاهد رشدی چشمگیر و گردشگری بین‌المللی نیز شاهد رشد جمعیت بود و افزایش تقاضا برای گردشگری روستایی تا اندازه‌ای منجر به توسعه گردشگری شد.

تعریف گردشگری روستایی

تعریف گردشگری روستایی کار چندان آسانی نیست و توافقی درباره‌ آن وجود ندارد. با این حال گردشگری روستایی می‌تواند به‌طور ساده به‌عنوان مسافرت به نواحی روستایی تعریف شود. نمونه‌های زیادی از انجام فعالیت‌های گردشگری در نواحی روستایی وجود دارد، از جمله فعالیت‌های مبتنی بر طبیعت، جشنواره‌ها، وقایع میراث، جاذبه‌های مبتنی بر جامعه‌ بومی، گردشگری کشاورزی، نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی، تئاتر اجتماع محلی و سایر موارد.

به‌طور کلی گردشگری روستایی از دو جنبه اهمیت دارد، یکی به‌عنوان یک فعالیت گسترده جهانی و دیگری از نظر تأکید بر آن در سیاست‌های توسعه منطقه‌ای و محلی.

گردشگری روستایی

کنفرانس جهانی گردشگری، گردشگری روستایی را شامل انواع گردشگری با برخورداری از تسهیلات و خدمات رفاهی در نواحی روستایی می‌داند که امکان بهره‌مندی از منابع طبیعی و جاذبه‌های طبیعت را همراه با شرکت در زندگی روستایی و کار در مزرعه و کشاورزی فراهم می‌آورد.

گردشگری روستایی در کشورهای مختلف نیز معانی متفاوتی دارد. در سال ۱۹۸۶ کمیسیون جامعه اروپایی نیز گردشگری روستایی را این‌گونه تعریف می‌کند:

گردشگری روستایی تنها شامل گردشگری کشاورزی نیست، بلکه همه فعالیت‌های گردشگری در مناطق روستایی را در بر می‌گیرد.

با این حال در اروپا گردشگری روستایی اغلب برای توصیف گردشگری کشاورزی (یا گردشگری مبتنی بر مزرعه) به کار برده می‌شود، اما در صورت لزوم همه‌ فعالیت‌های گردشگری در نواحی روستایی را در برمی‌گیرد. در همین راستا امروزه اتحادیه اروپا همه انواع گردشگری در نواحی غیرشهری را به‌عنوان گردشگری روستایی در نظر می‌گیرد.

در مجموع گردشگری روستایی در معنای کلاسیک نوعی از فعالیت‌های گردشگری است که درآمدی اضافی را برای آن‌هایی که شغلی ثابت مانند کشاورزی و دامداری دارند، فراهم می‌آورد.

گردشگری روستایی باید به‌ صورت یک شیوه زندگی بر پایه عقاید مربوط به جوامع روستایی درک شود. سرچشمه بیشتر جاذبه‌‌های روستایی فرهنگ مردم ساکن در آن منطقه است.

گردشگری روستایی

امروزه روستاییان برای کسب درآمد و گذران زندگی در محیط روستاها ناچارند دست به فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، صنایع دستی یا خدماتی بزنند. در روستاهای ایران ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند موجب رونق گردشگری روستایی ما شود. گردشگری روستایی می‌تواند منبع جدید درآمدی برای روستاییان و به‌ویژه روستاییان کشورهای در حال توسعه باشد و تا اندازه‌ای مشکلات آن‌ها را حل کند یا تقلیل دهد. لازمه این امر این است که گردشگران علاوه بر دیدن مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی آن نقاط، با آداب و رسوم و فرهنگ آن روستا نیز آشنا شوند. بدین ترتیب گردشگران به خرید محصولات روستا از قبیل صنایع دستی، محصولات محلی، غذاهای سنتی و… علاقه‌مند می‌شوند و این به معنی افزایش درآمد روستاییانی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

گردشگری روستایی اساسا یک فعالیت مصرفی است، اکثر مطالعات حاصل تقاضا بوده و بر بازدیدکنندگان و نیازها و انگیزه‌های آن متمرکز است. جذابیت نواحی روستایی برای گردشگری و تفریح می‌تواند در درجه اول و با تصویر روستایی همراه باشد.

گردشگری روستا ابیانه

آنچه در گردشگری روستایی مهم است این امر است: در نواحی روستایی کل شیوه زندگی روستایی باید به‌عنوان یک جاذبه‌ اصلی در نظر گرفته شود. به هر حال، با توجه به تعاریف ذکر شده از گردشگری روستایی، می‌توان گفت اکثر تعاریف، گردشگری روستایی را شامل تمامی فعالیت‌های گردشگری دانسته‌اند که فرد در نواحی روستایی و نواحی غیرشهری دور از محل اقامت و کار انجام می‌دهد، ولی گردشگری روستایی را می‌توان این‌چنین تعریف کرد:

گردشگری روستایی به تمامی فعالیت‌ها و خدماتی گفته می‌شود که توسط کشاورزان، مردم و دولت‌ها برای تفریح و استراحت گردشگران و همچنین جذب گردشگران به‌ نواحی روستایی ارائه می‌شود و می‌تواند شامل گردشگری کشاورزی، گردشگری مزرعه، گردشگری طبیعی و گردشگری فرهنگی و مانند آن باشد.

انواع گردشگری روستایی

گردشگری روستایی تنها شامل گردشگری کشاورزی نمی‌شود، بلکه همه‌ فعالیت‌هایی را دربرمی‌گیرد که گردشگران در مناطق روستایی انجام می‌دهند. از این رو می‌توان گفت افراد به دلایل مختلف و با انگیزه‌های متفاوت از نواحی روستایی بازدید می‌کنند و در بسیاری از فعالیت‌های گردشگری نیز شرکت خواهند کرد، به همین دلیل نیز انواع خاصی از گردشگری در نواحی روستایی وجود دارد که به شخص مسافر، ویژگی‌های مقصد و انگیزه‌ سفر بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان با توجه به اهداف گردشگران، از انواع زیر نام برد:

  • گردشگری طبیعی: با تکیه بر جاذبه های اکولوژیکی.
  • گردشگری فرهنگی: مرتبط با فرهنگ، تاریخ و میراث فرهنگی و باستانی مردم روستایی.
  • اکوتوریسم: نوعی گردشگری که علاوه بر تعامل با جاذبه‌های طبیعی با زندگی و هنجارهای اجتماعی مردم محلی در ارتباط است.
  • گردشگری دهکده:‌ گردشگران در مساکن دهکده‌ها اقامت کرده و در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دهکده مشارکت می‌کنند.
  • گردشگری مزرعه: شامل اقامت و گاهی اوقات مشارکت در فعالیت‌های کشاورزی در مزرعه بوده و در بین خانوارهای کشاورز به‌عنوان مکمل و جایگزین فعالیت‌های اقتصادی رواج پیدا می‌کند. به علاوه گردشگری مزرعه، ابزاری نیز برای حفاظت از چشم‌اندازهای سنتی است.
  • گردشگری روستایی یا گردشگری محلی ـ روستایی: این نوع گردشگری که می‌تواند شامل موارد بالا نیز باشد، شامل اردو زدن، اقامت در منازل اجاره‌ای، گشت و شکار در حیات‌وحش، بازاریابی صنایع دستی، جشنواره‌های فرهنگی، ورزش‌های ماجراجویانه، راه‌پیمایی، بازدید از مکان‌های تاریخی، جشنواره‌های موسیقی و در واقع هر گونه فعالیت تفریحی در نواحی روستایی است.
  • گردشگری سبز: اگرچه در بعضی از کشورها اصطلاح «گردشگری سبز» به گردشگری روستایی اطلاق می‌شود، یعنی گردشگری در مناطق سبز، اما اغلب برای توصیف نوعی از گردشگری به کار می‌رود که بیشتر طرفدار محیط زیست است.

گردشگری روستایی

در مجموع برخی از محصولات گردشگری یا انواع متفاوت گردشگری، جزو گردشگری روستایی به حساب می‌آید، ولی با آن برابر نیستند. برای مثال گردشگری کشاورزی به هر نوع گردشگری اطلاق می‌شود که به‌طور مستقیم با کشاورزی (مزرعه) مرتبط است و شامل اقامت در مزارع، اتاق‌ها یا چادرزدن، بازدیدهای آموزشی، خوراک، فعالیت‌های تفریحی و فروش محصولات کشاورزی یا صنایع دستی است.

باید در نظر داشت شرایط طبیعی، مورفولوژی، اقلیمی همراه با ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محیط روستا اشکال گوناگون و متنوعی از روستاها را به وجود می‌آورند که هر کدام به لحاظ فیزیکی، تیپ معماری، نوع مسکن، الگوی سکونت، نوع معیشت، آداب و رسوم و سنت‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند. این وجوه تمایز و دیگر اختلافات روستاها خود خالق جاذبه‌هایی است که می‌تواند نوع خاصی از گردشگری روستایی را سبب شود.

اوشتبین

باید متذکر شد گردشگری روستایی در اثر صنعتی شدن و شهرنشینی سریع جوامع غربی طی قرن در کنار عواملی چون توسعه حمل و نقل، افزایش درآمد و اوقات فراغت پدید آمد و این امکان را ایجاد کرد که تعداد افراد بیشتری از حومه‌ها دیدن کنند، لذا در دوران ما گردشگری روستایی یکی از مردمی‌ترین اشکال گردشگری است.

چرا باید گردشگری روستایی را مورد توجه قرار داد؟

این پرسش‌ را می‌توان با بیان چند نکته پاسخ گفت، اولین نکته این است که در کشورهایی مانند کشور ما هر روز که می‌گذرد روستاهای بیشتری بر اثر مهاجرت متروکه می‌شوند. دلیل اکثر مهاجرت‌های روستایی مشکلات اقتصادی، کمبود شغل و امکانات رفاهی در روستاها است. گردشگری روستایی می‌تواند راهی برای جلوگیری از این امر باشد.

نکته دوم آنکه بدانیم در بسیاری از کشورها، گردشگری روستایی یک فعالیت اقتصادی بسیار مهم در کنار سایر بخش‌های اقتصادی مانند کشاورزی، صنعت و بازرگانی است.

ماسوله

گردشگری روستایی در ایران

با چنین دیدگاهی چندسالی است که کشورمان برنامه‌ای تحت عنوان روستاهای هدف گردشگری را مطرح کرده است که در این طرح با معرفی روستاهایی با شرایط خاص، آن‌ها را به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری مشخص و در رشد و گسترش امکانات روستا به روستاییان یاری می‌دهند تا بتوانند با جذب گردشگر به توسعه خود کمک کنند.

گردشگری روستایی

در حال حاضر و با توجه به اطلاع‌رسانی معاونت گردشگری «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» بیش از ۴۰۰ روستای هدف گردشگری در ایران شناسایی و ثبت شده است که می‌تواند به ۱۰۰۰ روستا افزایش یاید. همچنین از میان این تعداد ۱۲۰ روستای هدف گردشگری در اولویت کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری به تصویب رسیده است. با توجه به تعداد چشمگیر این روستاها در اینجا مجالی برای معرفی تمام آن‌ها نیست، اما در آینده این روستاها معرفی و دلیل قرار گرفتن این روستاها در بین روستاهای هدف گردشگری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

زنجیره تامین گردشگری روستایی و نقش آن در توسعه پایدار

ارزیابی عناصر مختلف گردشگری در مقاصد مختلف بـه امـری ضـروری مبـدل شـده است، درنتیجه ارزیابی ایـن عناصـر باعـث تخصـیص بهینـه منـابع بـه برنامـه هـای توسـعه ای میشود، گردشگری روسـتایی یکـی از نیروهـای اصـلی درزمینـۀ بهبـود ورشـد اقتصـادی روستاها محسوب میشود. در چنین شرایطی، ارزیابی زنجیره تـأمین گردشـگری روسـتایی به مثابه یکی از مهمترین استراتژیها برای توسعه یک روستا مطرح میشود. ارزیابی زنجیره

تأمین گردشگری به این موضوع میپردازد کـه چگونـه یـک محصـول گردشـگری تولیـد میشودو چه هنگام و از چه طریقی به دست گردشگران مـی رسـد و بـازخورد آن چیسـت .

بـاوجود اهمیـت غیرقابـل رد ایـن موضـوع مطالعـه در حـوزه زنجیـره تـأمین گردشـگری وارزیابی عملکرد آن در ایران هنوز صورت نگرفته است.

از سوی دیگر یکی از عوامل مؤثردر مدیریت مقصد، انـدازه گیـری کـارایی زنجیـره تـأمین گردشگری است. مدیریت زنجیره تـأمین گردشـگری یکـی از اسـتراتژی هـای افـزایش مزیـت رقابتی است که شامل تمامی تأمین کنندگان محصـولات کـه بـه طـورمستقیم با گردشگران در ارتباط اند؛ ازجمله تور اپراتورهـا، عوامـل خـرد ماننـد کنتـرل کننـدگان محصولات ویا تأمین کنندگانی مانند، ارائه دهندگان محل اقامـت مـی شـود . بـه عبـارتی زنجیـره تـأمین صـنعت گردشـگری شـامل بسـیاری از عوامـل گردشـگری ماننـد: هتـل هـا، حمـل ونقـل، رستورانها، صنایع دستی، دفع زبالـه، زیرسـاخت هـای مقصـد و تمـامی کسـب وکارهـای مقصـد موردنظر به منظور ارائه خدمات و بهبود عملکرد پایدار در کنار بهبود عملیـات هـای مـالی مقصـدمیشود.

بررسی گردشگری روستایی یا روستاگردی در ایران

گردشگری صنعتی است که در سال‌های اخیر هر روز رو به گسترش است و شاخه‌ای جدید به آن اضافه می‌شود. دلیل اهمیت گردشگری و صنعت توریسم تاثیری است که بر وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها و شهرهای مختلف می‌گذارد و یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی کشورهاست.

بیشتر دولت‌ها با برنامه‌های از پیش تعیین شده و حساب شده‌ای سعی بر گسترش توریسم و گردشگری در کشورشان دارند. گردشگری انواع متعددی دارد و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن روستاگردی یا گردشگری روستایی است.

 

اهمیت و هدف‌های سفر به روستا

احترام به فرهنگ‌ها و آداب‌ و‌ رسوم قدیمی روستاها و جامعه‌ها یکی از اصلی‌ترین هدف‌های سفر به روستاهاست. یکی دیگر از مسائلی که باعث اهمیت گردشگری روستایی شده است اشتغال‌زایی، کمک به وضعیت اقتصادی روستاییان، تشویق آن‌ها به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه‌های فرهنگی این منطقه‌هاست.

از آنجایی که آماده کردن امکانات در روستاها و شرایط سفر به آن‌ها هزینه زیادی برای دولت‌ها ندارد و ورود گردشگران به روستاها باعث عرضه و تقاضا و بازار کار می‌شود بسیاری از روستایی‌ها به دیار خود برگشته‌اند و خانه‌هایشان را هم به اقامتگاه‌های بوم‌ گردی تبدیل کرده‌اند و از طریق ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند.

 

تاریخچه گردشگری روستایی

سفر به روستاها از چه زمانی شروع شد؟ گردشگری روستایی جزو اولین سبک‌های سفر بود که گردشگران به آن توجه کردند. این سبک سفر به دلیل دسترسی به طبیعت بسیار برای گردشگران محبوبیت داشت. اما گردشگری روستایی به صورت رسمی در جهان از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌و‌نقل شروع شد.

در ایران هم کمتر از یک دهه است که روستاهای زیادی به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری زیبا مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه امکانات اقامت در روستاها و راه‌های رفت‌و‌آمد به آن‌ها راحت‌تر شده است تقاضای سفر به این منطقه‌ها رشد خوبی پیدا کرده است.

شاید شما هم به روستاهایی مثل ابیانه در کاشان، ورکانه در همدان یا کندوان در تبریز سفر کرده‌اید و محو زیبایی‌های معماری و جاذبه های طبیعی این روستاها شده‌اید.

 

انواع گردشگری در روستاها

همان طور که گفتیم گردشگری در روستاها هنوز تعریف درستی در روش‌های سفر ندارد و دسته‌بندی مشخصی برای انواع آن وجود ندارد. اما با این‌حال به چند نوع تقسیم می‌شود و گردشگران هر کدام برای سفر به روستاها هدف‌های مختلفی دارند.

۱. طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم:

طبیعت گردی یا اکوتوریسم، نوعی از روستاگردی است که در آن سفر در طبیعت انجام می‌شود. گردشگران در این سبک از سفر برای دیدن و لذت بردن از طبیعت روستا به آنجا سفر می‌کنند.

۲. گردشگری فرهنگی:

هر کدام از روستاهای ایران فرهنگ و رسم‌های جالبی در مراسم‌های مثل عروسی، عزاداری، شب یلدا، عید نوروز و عیدهای مذهبی دارد و همین موضوع از دلیل‌های خوب سفر به آن‌هاست. بسیاری از گردشگرها برای آشنایی با آداب‌و‌رسوم و فرهنگ‌های مختلف به روستا سفر می‌کنند که به این سبک از سفر، گردشگری فرهنگی می‌گویند.

۳. گردشگری پایدار:

یکی از سبک‌های سفر در مناطق روستایی، گردشگری پایدار است. در گردشگری پایدار، گردشگران در تلاش هستند کمترین اثر را در جامعه میزبان داشته باشند. گردشگران پایدار بسیار آگاهانه سفر می‌کنند. اقامت آنها در سفر اغلب اقامتگاه‌های بومگردی است و در انتخاب غذا به سراغ غذاهای محلی می‌روند.

۴. گردشگری کشاورزی:

یکی از سبک‌های گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی است. تصور کنید گشت‌و‌گذار در مزرعه‌های کشاورزی، تجربه کار و کمک به کشاورزان چقدر لذت‌بخش است. پیشنهاد می‌کنیم هنگام برداشت محصولات کشاورزها حتما به روستاها سفر کنید و به آن‌ها کمک کنید تا از تجربه جدیدتان لذت ببرید و با گوشه‌ای از تلاش کشاورزها آشنا شوید.

 

سفر به روستاها و تجربه‌های شیرین

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که روستایی‌ها افرادی مهربان، باصفا و مهمان‌نوازند. هم‌نشینی با ساکنین روستا، شرکت در جشنواره‌های بومی، عطر نان‌ها محلی، کمک در زمین‌های زراعی،‌ خرید صنایع دستی و سوغاتی‌های محلی، طعم خوش غذاهای محلی و آشنایی با رسم‌های قدیمی و اصیل گوشه‌ای از تجربه‌ای شیرین سفر به روستاست.

گردشگری روستایی به چه معناست؟

دکتر محمدرضا رضوانی با بیان اینکه، تعاریف متعددی از این مدل گردشگری ارائه شده گفت: بعضی از این تعاریف، هرگونه گردشی که در نواحی روستایی انجام می‌گیرد را گردشگری روستایی می‌نامند که البته نقدهایی به این تعاریف وارد است. از این رو، در ارائه تعریف مناسبی از این مقوله، باید گفت این نوع گردشگری معرف زندگی، فرهنگ، هنر و میراث مناطق روستایی است و جامعه محلی را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی بهره‌مند می‌سازد؛ ضمن اینکه، ارتباط بین گردشگران و جوامع محلی را برای غنی‌سازی تجربه گردشگران فراهم می‌کند.

گردشگری روستاییاین استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در تعریفی که توسط سازمان جهانی گردشگری ارائه شده هم به پیوند فعالیت و تجربه بازدیدکنندگان با طیف وسیعی از محصولات مبتنی بر طبیعت، کشاورزی، ماهیگیری و سبک زندگی روستاییان تاکید دارد. با اتکا براین تعاریف می‌توان ویژگی‌هایی را برای گردشگری روستایی برشمرد که یکی از مهم‌ترین آنها روستاپایه بودن فعالیت‌ها و محصولات گردشگری روستایی است که باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. در این نوع گردشگری گردشگران علاقه ویژه‌ای به ارتباط با جوامع محلی دارند و علاقه‌مند هستند با شیوه زندگی افراد بومی آشنا شوند. ضمن اینکه، گردشگران روستایی تمایل دارند در فعالیت‌های معمول زندگی روستاییان مشارکت کنند، به‌همین دلیل است که غلبه کسب‌وکارهای خرد و خانگی در این نوع گردشگری موردتاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این نوع گردشگری انواع مختلفی دارد و با توجه اینکه حدود ۸۰ درصد عرصه‌های طبیعی در سطح جهان را روستاها تشکیل داده‌اند، بسیاری از مطالعات گردشگری پیرامون گردشگری در نواحی روستایی انجام گرفته، تصریح کرد: این مقوله برای طیف وسیعی از فعالیت‌های گردشگری مانند گردشگری کشاورزی، گردشگری فرهنگی، خلاق، گردشگری غذا و اکوتوریسم به کار برده می‌شود.

گردشگری روستاییارتباط بین گردشگری و توسعه روستایی

رضوانی افزود: با توجه به تحولاتی که در چند سال گذشته، به لحاظ فکری، فرهنگی و اجتماعی در عرصه جهانی اتفاق افتاده، ذائقه گردشگران تغییر کرده و برخلاف گذشته گردشگران امروزی به‌دنبال تجربه کردن فضاهای جدید هستند که در این میان طبیعت‌گردی در فضاهای روستایی نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین، از یک‌سو مناطق روستایی با توجه به منابع طبیعی و غنی فراوانی که در اختیار دارند، برای توسعه این نوع گردشگری عرصه خوبی محسوب شده و از سوی دیگر، گردشگری با توجه به ماهیتی که دارد فرصت بسیار مناسبی برای توسعه مناطق روستایی است و می‌تواند به تجدید حیات روستاها، ایجاد اشتغال و درآمد افراد بومی کمک کند.

این محقق و پژوهشگر با تاکید بر اینکه، گردشگری روستایی به حفظ میراث طبیعی و فرهنگی  کمک کرده و برای زنان و جوانان فرصت‌های مناسبی را فراهم خواهد کرد، گفت: پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که جمعیت شهری چه در سطح جهان و چه در داخل کشور در حال گسترش است و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۸۶درصد جمعیت جهان شهرنشین خواهند بود. از این‌رو، با توجه به شرایط زندگی شهری نیاز به سفر در طبیعت و مناطق روستایی به مراتب بیشتر خواهد شد. اینجاست که وجود مناطق روستایی در فراهم کردن فرصت‌های گردشگری برای جوامع شهری در حال گسترش اهمیت می‌یابد. ضمن اینکه، این جمعیت شهری بازار بسیار خوبی را برای گردشگری روستایی فراهم می‌کنند.

گردشگری روستاییگردشگری با رویکرد توسعه پایدار

رضوانی با بیان اینکه در گردشگری اساسا رویکردهای مختلفی وجود دارد، ادامه داد: در مقابل رویکرد گردشگری انبوه که آثار نامطلوب اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی به همراه دارد، رویکردهای جایگرینی وجود دارد که پایدارتر هستند. به این معنا که ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی را در نظر دارند. این رویکردها شامل گردشگری اجتماع محور، گردشگری پایدار، خلاق و گردشگری هوشمند است. بنابراین، یکی از این رویکردها که با شرایط مناطق روستایی سازگار بوده و می‌تواند تجلی واقعی مفهوم گردشگری روستایی باشد، این نوع از گردشگری اجتماع محور است. در این نوع گردشگری، جامعه، مردم و نهادهای محلی در برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری نقش موثری داشته و از منافع آن بهره‌مند خواهند شد.

نایب رئیس انجمن علمی گردشگری ایران تصریح کرد: معیارهایی که در این نوع گردشگری وجود دارد، مالکیت و مدیریت محلی است. به این معنا که کسب و کارها باید محلی بوده و توسط افراد محلی شکل گرفته باشد و این افراد در کسب و کارها مشارکت داشته باشند. به بیان دیگر، اقوام محلی برای بهره‌مندی باید در برنامه‌ریزی‌های مربوط به گردشگری روستایی نقش فعال داشته باشند، درغیر اینصورت جامعه محلی نمی‌تواند از مزایای این نوع گردشگری بهره لازم را ببرد.

وی خاطرنشان کرد: البته، در بحث گردشگری روستایی اجتماع محور الزامات دیگری وجود دارد که مشارکت مردم و نهادهای محلی در برنامه ریزی و مدیریت مهمترین آنهاست. پیش‌نیاز این مشارکت توانمندسازی جامعه محلی است تا بتوانند مشارکت موثری داشته باشند که در این زمینه نقش آموزش مطرح است. ضمن اینکه رویکردی در این میان حائز اهمیت است که مفهوم پایداری را در خود جای دهد.

گردشگری روستایی

تجربه گردشگری روستایی در سطح جهان

رضوانی با اشاره به تجربه‌های موفق کشورهای مختلف دنیا در گردشگری روستایی، تصریح کرد: کشورهای اروپایی به این گردشگری نگاه ویژه‌ای داشته و با رونق این نوع گردشگری توانسته‌اند در اقتصاد محلی روستاها درآمد مستقیم ایجاد کنند که این کارکرد در تجدید حیات مناطق روستایی در اروپا نقش موثری داشته است. علاوه‌براین، سبک نوین این گردشگری تحت عنوان مزرعه‌های شادی چند سال است که در چین مطرح شده و توانسته درآمد بالایی برای مناطق روستایی ایجاد کند و مورد توجه گردشگران نیز قرار گرفته است.

ویلاها و خانه‌های دوم معضل گردشگری روستایی در ایران

وی ادامه داد: با وجود اینکه این گردشگری در ایران سابقه زیادی دارد، اما این نوع گردشگری در آن معنای خاص خود که راجع به آن صحبت شد، بعد از انقلاب در کشور گسترش پیدا کرده است. البته این گردشگری در ایران بیشتر در قالب خانه‌های دوم مورد توجه قرار گرفته که به نوعی الگوی گردشگری ناپایدار محسوب می‌شود و متاسفانه در سال‌های گذشته گسترش یافته است. اما با این حال، در برنامه چهارم توسعه، به گردشگری روستایی با الگویی پایدار نیز توجه شده و بر اساس آن روستاهای هدف گردشگری و مناطق نمونه گردشگری مطرح شده است که اقدام مثبتی تلقی می‌شود. در چند سال اخیر توسعه اقامتگاه‌های بومگردی فرصت خوبی را برای گردشگری در مناطق روستایی ایجاد کرده و در مجموع تجربه نسبتا موفقی در این حوزه تلقی می‌شود. همچنین، گردشگری کشاورزی که تا کنون مورد غفلت واقع شده بود، خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته و شرایط خوبی در کشور پیدا کرده است.

زیبایی های روستارضوانی مطرح کرد: نکته مهمی که در گردشگری روستایی باید مورد توجه قرار گیرد بحث پایداری الگوهای گردشگری است. بر این اساس، الگوهای گردشگری از لحاظ پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته نخست الگوی ویلاسازی و خرید و تملک خانه‌های دوم در مناطق روستایی است که متاسفانه بدون برنامه و مدیریت در حال گسترش است که نه تنها به ایجاد اشتغال در روستاها و درآمد روستایی کمکی نکرده بلکه، باعث تخریب محیط زیست روستاها نیز شده است.

وی ادامه داد: البته همین الگوی گردشگری در کشورهای اروپایی به دلیل کنترل و مدیریت صحیح به صورت پایدار شکل گرفته است. به این معنا که خانه‌های دوم در داخل بافت روستاها و با ترمیم خانه‌های قدیمی شکل گرفته است، اما در کشور ما خانه‌های دوم عمدتا در خارج از بافت روستاها و در عرصه‌های طبیعی و جنگلی گسترش پیدا کرده و آثار نامطلوبی برجا گذاشته که البته در چند سال اخیر با کنترل این پدیده آثار نامطلوب آن کاهش یافته است.

زیبایی های روستاتاب‌آوری و توسعه پایدار

رضوانی اظهار کرد: الگوی دوم، بومگردی، گردشگری کشاورزی و گردشگری تاریخی-فرهنگی است که به‌طور نسبی در کشور موفق بوده و توانسته با ایجاد اشتغال و درآمد، حیات روستایی را احیا کند. تجارب موفق و مثبتی در این زمینه در کشور وجود دارد که لازم است فراگیر شده و در کشور گسترش پیدا کند. ضمن اینکه، لازم است متوجه این موضوع باشیم که این نوع گردشگری جایگزین دیگر فعالیت‌های روستایی نیست و نباید باشد؛ بلکه باید مرتبط و مکمل سایر فعالیت‌های روستایی و در راستای تقویت زنجیره ارزش سایر فعالیت های روستایی به وجود بیاید.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی گردشگری روستایی پایداری و تاب‌آوری بیشتری خواهد داشت. به این معنا که، اگر در زمانی، بحران طبیعی یا انسانی پیش بیاید، آسیب‌هایی که کسب و کارهای مرتبط با این نوع گردشگری خواهند دید به دلیل اینکه در برنامه‌ریزی‌ها یک فعالیت مکمل در نظر گرفته شده‌اند و نه جایگزین، کمتر خواهد بود.

گردشگری روستایی چیست | انواع گردشگری و اهمیت

گردشگری روستایی چیست | انواع گردشگری و اهمیت

 گردشگری روستایی بخش مهمی از صنعت گردشگری در سراسر جهان است؛ از پیاده‌روی در روستاها گرفته تا صعود به کوه‌ها و اقامت در بومگردی‌ ها، اقتصاد محلی در بسیاری از مقاصد به خدمات گردشگری روستایی متکی است. برآوردهای مختلف نشان می‌دهد که گردشگری در مناطق روستایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل فعالیت‌های گردشگری را تشکیل می‌دهد. مثلا براساس نظرسنجی یوروبارومتر، ۲۳ درصد از مسافران اروپایی هر ساله حومه شهر یا مناطق روستایی را به‌عنوان مقصد انتخاب می کنند. به‌طور کلی، روستاگردی نه فقط در سراسر جهان بلکه در ایران اهمیت بسیاری دارد.

اما گردشگری روستایی چیست؟ این نوع گردشگری چه اهمیتی دارد و چه اثراتی می‌تواند بر جوامع داشته باشد؟

گردشگری روستایی چیست؟

گردشگری روستایی چیست

گردشگری روستایی (Rural Tourism) یا روستاگردی، نوعی از گردشگری است که در مناطق غیر شهری صورت می‌گیرد. براساس تعریف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری روستایی نوعی از گردشگری است که در آن بازدیدکنندگان با طیف وسیعی از تجربه‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر طبیعت، کشاورزی، سبک زندگی و فرهنگ روستایی، ماهی‌گیری و گشت‌و‌گذار سروکار دارند.

این سازمان، فعالیت‌های گردشگری روستایی در مناطق غیر شهری یا همان روستایی را با ویژگی‌های زیر همراه می‌داند:

  • تراکم جمعیت کم
  • چشم‌انداز و زمین‌های با کاربری کشاورزی و جنگلداری
  • ساختار اجتماعی سنتی و سبک زندگی

تاریخچه گردشگری روستایی

اگر بخواهیم بدانیم گردشگری روستایی دقیقا از چه زمانی شروع شد، باید بگوییم این نوع گردشگری، به‌عنوان یک فعالیت تفریحی و اجتماعی، در نیمه دوم قرن ۱۸ میلادی در انگلستان و قاره اروپا شکل گرفت. قبل از این تاریخ، فعالیت‌های تفریحی در مناطق روستایی، تنها محدود به حضور طبقه مرفه جامعه در روستاها بود، اما با پیشرفت صنعت حمل‌و‌نقل و سهولت جابه‌جایی در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی، دسترسی به روستاها آسان‌تر شد و همین امر، رشد روستاگردی را از سال ۱۹۴۵ میلادی افزایش داد.

از دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز نواحی روستایی اروپایی، تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند که مشخصه آن‌ها داشتن دیدگاه چندمنظوره به کشاورزی، ارتباط مجدد فعالیت‌های کشاورزی با جامعه و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای جوامع روستایی بود. این چشم‌انداز، راه را برای حفظ جوامع روستایی و به‌ویژه توسعه گردشگری روستایی و فرصت‌های کارآفرینی مرتبط باز کرد و در نهایت، روزبه‌روز گردشگری روستایی با رشد چشم‌گیری روبه‌رو شد.

در دهه‌های اخیر با افزایش چشم‌گیر جمعیت شهری، مدیریت میراث شهری و روستایی در اولویت کشورها قرار گرفت. از این رو سیاست‌گذاران و دانشگاهیان به گردشگری روستایی و نقش آن در توسعه جوامع محلی توجه بیشتری کردند و به همین دلیل، توجه به گردشگری روستایی روزبه‌رو بیشتر شد و تقاضای آن نیز در سراسر جهان افزایش یافت.

فعالیت ها و انواع گردشگری روستایی

انواع گردشگری روستایی

هر شکلی از گردشگری که زندگی، هنر، فرهنگ و میراث را به نمایش بگذارد و از نظر اقتصادی و اجتماعی برای جامعه محلی مزیت داشته باشد، می‌تواند در محیط‌های روستایی اجرا شود. این شکل از فعالیت‌های گردشگری، امکان تعامل بین گردشگران و مردم محلی را افزایش می‌دهد.

انواع گردشگری نظیر:

  • گردشگری کشاورزی
  • گردشگری مزرعه
  • گردشگری حیات وحش و جنگل
  • گردشگری سبز
  • اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی

هر کدام می‌توانند در بستر روستاها و به عنوان بخشی از گردشگری روستایی صورت گیرد.

از سوی دیگر، محیط‌های روستایی سابقه بسیاری در فعالیت‌های فرهنگی و طبیعت‌ محور دارند و می‌توانند بسیاری از تجربه‌‌های تفریحی را به گردشگران ارائه دهند. به‌طور کلی، طیف وسیعی از فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در مناطق روستایی انجام می‌شود؛ اما انواع فعالیت‌های گردشگری روستایی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • انواع گردش‌ها در محیط‌های طبیعی شامل پیاده‌روی، اسب‌سواری، گشت‌های موتوری، گردش در روستاها، دوچرخه‌سواری، سفرهای ماجراجویانه، بیابان‌گردی و…
  • فعالیت‌های فرهنگی شامل باستان شناسی، مطالعات میراث روستایی، موزه‌ها، دوره‌های صنایع دستی، کارگاه‌های هنری و…
  • فعالیت‌های مرتبط با آب شامل ماهیگیری، شنا، گشت‌و‌گذار اطراف رودخانه، قایق‌رانی، کایاک‌سواری، موج سواری و…
  • فعالیت‌های مرتبط با سلامت شامل آموزش تناسب اندام، اسپا و ریزورت‌های سلامتی و…
  • فعالیت‌های ورزشی مانند صخره‌نوردی، چاله‌نوردی، تنیس، گلف، اسکی، شکار و…
  • رویدادها
  • و…

اهمیت گردشگری روستایی

اهمیت گردشگری روستایی

سازمان جهانی گردشگری معتقد است که گردشگری روستایی به‌دلیل مکمل بودن با سایر فعالیت‌های اقتصادی، سهم بسیاری در تولید ناخالص داخلی (GDP) و اشتغال‌زایی دارد. در واقع، گردشگری یک بخش بسیار مهم از اقتصاد جوامع روستانشین را تشکیل می‌دهد؛ از این رو، روستاگردی می‌تواند فرصت‌های تجاری و شغلی ارزشمندی را برای جوامعی فراهم کند که اغلب با چالش‌های معیشتی روبه‌رو هستند. بدون این فرصت‌ها، جوامع روستایی ممکن است مجبور شوند به مناطق شهری و پرجمعیت نقل مکان کنند که اغلب منجر به جدایی خانواده‌ها و رکود اقتصادی در جامعه محلی می‌شود.

علاوه بر این، گردشگری روستایی می‌تواند به چالش پراکندگی گردشگری در کشورهای پرجمعیت کمک کند. مثلا با روستاگردی، گردشگران از برخی از مقاصد شناخته‌شده و پرجمعیت، دور می‌شوند و مناطق روستایی را به عنوان جایگزین انتخاب می‌کنند.

اما برخی از مزایای روستاگردی چیست؟

  • درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای روستاییان
  • کمک به توسعه زیرساخت‌ها در مناطق روستایی
  • کمک به کاهش نابرابری جنسیتی و سایر معضل‌های اجتماعی
  • تقویت فرهنگ محلی
  • افزایش حس غرور، عزت نفس و هویت محلی روستاییان
  • افزایش استانداردهای زندگی جامعه محلی
  • کمک به نوسازی و استفاده مجدد از املاک متروکه در مناطق روستایی
  • کمک به حفظ جمعیت در مناطق محلی

چالش های گردشگری روستایی

تا اینجا با گردشگری روستایی آشنا شدیم و به‌خوبی به اهمیت آن پی بردیم، اما آیا این شاخه گردشگری می‌تواند آثار منفی هم از خود باقی بگذارد؟ حقیقت آن است که گردشگری روستایی نیز مانند بسیاری از شاخه‌های دیگری گردشگری، می‌تواند با معایبی همراه باشد. برخی از چالش‌ها و معایب متداول گردشگری روستایی عبارتند از:

  • افزایش قیمت زمین و املاک
  • ازدحام و جمعیت بیش از اندازه در مناطق روستایی
  • توسعه نامناسب یا بیش از حد

گردشگری روستایی در جهان

گردشگری روستایی در جهان

در دهه‌های دورتر، گردشگری روستایی و کشاورزی بیشتر به‌صورت داخلی انجام می‌شد، یعنی بیشتر افرادی که این نوع سفرها را انتخاب می‌کردند، ساکنان خود آن کشورها بودند. تمرکز گردشگری روستایی نیز اغلب بر سفرهای اقتصادی و برای خانواده‌های دارای فرزند بود؛ اما این امر در دهه گذشته به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است.

با رشد شهرنشینی در سراسر جهان، علاقه به کشف طبیعت بکر، محیط‌های آرام، غذاهای تازه و بومی، فعالیت‌های در فضای باز و فرهنگ‌های واقعی محلی افزایش یافته است. رفته‌رفته‌ مردم سراسر جهان، به جای آنکه تعطیلات خود را فقط در یک مقصد یا مکان بمانند، ترجیح می‌دهند چند روز را در روستاهای مختلف یا با گشت و گذار در مزارع بگذرانند.

از این رو، تقاضای گردشگری روستایی در جهان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت و در حال حاضر محصولات و خدمات گردشگری جدید و جالبی، بر اساس دارایی‌های خاص هر منطقه و روستا ارائه می‌شوند.

یک تحقیق نشان داده که مسافران مسن‌تر، یک سوم مشتریان گردشگری روستایی را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها در اروپا مانند  EuroGites، فدراسیون اروپایی گردشگری مزرعه و روستا، بر توسعه محصول و آموزش اعضا برای برآورده کردن نیازها و علایق مسافر مسن تمرکز کرده‌اند.

گردشگری روستایی در ایران

گردشگری روستایی در ایران

طبق آنچه سال گذشته، معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور اعلام کرده بود تعداد روستاهای ایران بسیار زیاد است و طبق برآوردها، ۳۸ هزار روستا و دهیاری در کشور وجود دارد.

تعداد بسیار زیاد روستاها و جاذبه‌های گردشگری روستایی در ایران، باعث شده است که در سال‌های اخیر تقاضای روستاگردی در ایران افزایش پیدا کند. این روزها محصولات بومی و صنایع دستی روستاهای ایران، طرفداران بسیاری میان گردشگران داخلی و خارجی پیدا کرده و همین موضوع، پتانسیل گردشگری روستایی ایران را افزایش داده است.

از سوی دیگر، با رشد اقامتگاه‌های بومگردی‌ در ایران، امکانات اقامت در روستاها آسان‌تر و همچنین، راه‌های رفت‌و‌آمد به روستا‌ها نیز تسهیل شده و همین امر، تقاضای سفر به این مناطق را افزایش داده است.

طبیعت و اقلیم، نقش مهمی در شکل‌گیری روستاها دارند و وجود اقلیم‌های متفاوت در ایران باعث شده که بازدیدکنندگان گزینه‌های مختلفی از روستاها از جمله روستاهای کویری، روستاهای کوهستانی، روستاهای جنگلی و روستاهای ساحلی در ایران پیش روی خود داشته باشند.

توسعه گردشگری روستایی و عوامل موثر بر آن

توسعه گردشگری روستایی

توسعه گردشگری روستایی فراتر از یک فرآیند برنامه‌ریزی‌شده است؛ اما به‌کمک برخی از تکنیک‌ها می‌توان این شاخه از گردشگری را به‌صورت هدفمند و پویا توسعه داد. در ادامه، به چند عامل اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند مدیریت و توسعه گردشگری روستایی کارآمدتر انجام شود:

تسهیل دسترسی به مناطق روستایی

بسیاری از مناطق گردشگری روستایی، برای همه قابل‌دسترس نیستند و نبود سیستم حمل‌و‌نقل مناسب برای دستیابی به یک مقصد، مشکل شایع گردشگری روستایی است؛ در حالی که امکان دسترسی به همه نقاط، بخش مهمی از عادلانه و پایدار بودن گردشگری است. در این امر، سازمان‌ها می‌توانند با مراجع ذی‌ربط محلی و منطقه‌ای برای بهبود زیرساخت‌های مربوط به حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی همکاری کنند و گزینه‌های حمل‌و‌نقل مناسبی در روستاها قرار دهند.

بهبود سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی

توسعه گردشگری روستایی

اغلب، زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی یکی از نقاط ضعف گردشگری روستایی است. از این رو، مقاصد گردشگری روستایی می‌توانند با اجرای استراتژی‌ها مختلف، سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی خود را بهبود بخشند. این روزها، سیستم‌های حمل‌و‌نقلی که بر سفرهای پایدار و سبز تمرکز دارند و آسیب کمتری به محیط زیست می‌رساند، پیشنهاد بهتری برای روستاها و اطراف شهرها هستند. برخی از روش‌های حمل‌ونقل پایدار که می‌توانند در روستاها پیاده‌سازی شوند نیز عبارتند از: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، حمل‌ونقل عمومی و کرایه خودرو، یا استفاده از وسایل نقلیه‌ای که انتشار کربن و سایر آلاینده‌ها را به حداقل می‌رسانند.

برگزاری طرح‌های آموزشی برای جامعه محلی

در سراسر جهان به‌منظور تشویق توسعه پایدار گردشگری، بسیاری از کشورها و سازمان‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی بسیاری برای جامعه محلی برگزار می‌کنند؛ چراکه برای توسعه گردشگری روستایی در هتل‌ها، بومگردی‌ها، جاذبه‌ها و امکانات تفریحی، بسیار مهم است که افراد محلی مشغول به کار شوند.

به همین دلیل، آموزش کمک می‌کند تا سازمان‌ها از کارکنان رضایت بیشتری داشته باشند و ارائه خدمات به گردشگران بهتر صورت گیرد. علاوه بر آن، سرمایه‌گذاری در آموزش کارکنان محلی باعث می‌شود هزینه‌ها برای شرکت‌ها در بلندمدت کاهش یابد.

ترویج آثار باستانی

توسعه گردشگری روستایی

ترویج آثار باستانی در روستاها در معرفی تاریخ، فرهنگ و سنت آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. این موضوع می‌تواند گردشگران علاقه‌مند را از دور و نزدیک به روستاها جذب کند و گردشگری روستایی را در این مناطق ارتقا دهد. همچنین مقاصدی که برای ارتقای آثار تاریخی و باستانی خود تلاش می‌کنند، اغلب می‌تواند حمایت‌های مالی دولت‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط را نیز به دست آورند.

پروژه‌های حفاظت و بازسازی

در روستاها، ممکن است بسیاری از بناها، سایت‌ها یا ساختمان‌ها در خطر تخریب باشند. به‌منظور توسعه روستاگردی، اول از همه باید از تخریب این بناها تا حد ممکن جلوگیری شود و در صورت لزوم، حفظ و بازسازی این بناها اهمیت بسیاری دارد.

دانلودوخرید  ۲۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید