جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت مدل سازی کیمیایی در دست مدیران شرکت های بزرگ هنگام بروز بحران در شرایط پیچیده

پاورپوینت مدل سازی کیمیایی در دست مدیران شرکت های بزرگ هنگام بروز بحران در شرایط پیچیده

امروزه بحث شناسایی و مدلسازی فرایندهای سازمانی، بحثی است که در بسیاری از صنایع با ابعاد کوچک و بزرگ مطرح بوده و می تواند به عنوان عامل مهمی در موفقیت کسب و کار در نظر گرفته شود. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر مشخص می شود که میزان تاکید استانداردهایی از قبیل ایزو، (۱)و سایر استانداردها را در این زمینه بررسی کنیم. به طور مثال در جدیدترین ویرایش مدل ویرایش(۲) ۲۰۱۰ ۱۰% امتیازات به فرایندها تخصیص یافته که نمود آن در مدل های ایجاد شده قابل رویت می باشد.
به تصویر درآوردن توالی فعالیتهای کسب و کار و اطلاعات مرتبط با آن را مدلسازی فرایند می نامند. هدف از مدلسازی فرایندهای کاری یک سازمان، ایجاد یک زبان مشترک مفهومی (مبتنی بر استاندارد) و ساده (در قالب اشکال گرافیکی که هم حجم کمتری دارند و بهم به راحتی توسط کاربر قابل درک هستند)، بین تمامی ذینفعان مجموعه می باشد.
مدلسازی فرایندها فعالیتی است که توسط تحلیلگران و صاحبنظران به منظور استخراج فرایندهای موجود، نمایش فرایندهای پیشنهادی و نهایی سازی مدلهای بهبود یافته در اکثر متدولوژی ها و استراتژی های بهبود مورد استفاده قرار می گیرد. در چنین فعالیتی تحلیلگران از ابزارهای مدلسازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و شرایط آینده سازمان استفاده می کنند. برای مدلسازی از استانداردهای مختلفی استفاده می شود که می توان به فلوچارت، استاندارد و … اشاره نمود.
درمدل سازی سازمان ها از روش پیشرفته شبیه سازی استفاده می گرددو مهم تر این که مدل سازی روشی است که درآن مشکلات و چالش های سازمانی درشرایط مجازی بررسی می گرددتا در واقعیت نسبت به رفع آن مشکلات اقدام شود.دراین روش بایستی رویکرد آینده نگرانه داشته باشی تا بتوانی از گرداب مشکلات و چالش های پیش رو سربلند عبور کنی وبرای آینده با پیش فرض داده کاوی گذشته نگاه کنی. زیرا که اگر جنرال موتورز هم باشی با پشتوانه ۱۰۰سال موفقیت،برای اجرای طرح های بلند پروازانه باید منابع مالی هنگفتی داشته باشی وگرنه ؛سرنوشت ورشکستگی ،سال هاست که در انتظار شما نشسته است. غفاری
۱-۲-efqm
۱٫ مزایای استفاده از استاندارد برای مدل سازی فرایند

مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چیست و چگونه بیشترین بهره را از آن ببریم؟

مدل‌سازی

فهم کسب و کار خود و این که چه عملیاتی در آن اتفاق می‌افتد بسیار مهم است. اگر می‌خواهید در این زمینه بهبود یابید ممکن است به مدلسازی فرآیندهای کسب و کار علاقه داشته باشید. ابزارهای مدلسازی فرایندهای کسب و کار  ابزارهایی عالی هستند که به شما مخصوصاً در زمان شروع کسب و کار می‌توانند کمک کنند.

مدلسازی فرآیند

مدلسازی فرایندهای کسب و کار نسبتاً مفهوم جدیدی است. تغییراتی که این ابزارها می‌توانند از نظر بهره‌وری و بهینگی کسب و کار ایجاد کنند، بسیار به کسب و کار شما کمک خواهند کرد. با مطالعه این مقاله در مورد این که این ابزارها چگونه به شما می‌توانند کمک کنند نتیجه‌گیری کنید.

درک مدلسازی فرآیندهای کسب و کار

مدلسازی فرایندهای کسب و کار ابزاری است که در مدیریت کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌های فرایندی وضعیت فعلی فرایندهای سازمان را به صورت ساده و رسمی نشان می‌دهند. این کار از این جهت که به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توان فرایندها را بهبود بخشید، مفید است.

همچنین از مدلسازی فرایندهای کسب و کار برای ترسیم قدم‌های مختلف یک فرایند استفاده می‌شود. معمولاً مدل‌های فرایندی روی دو بُعد زمانی تمرکز می‌کنند، زمان حال بدون ایجاد تغییر و زمان آینده. در آینده تمامی تغییرات و بهبودها انجام شده‌اند.

در این فرایند ترسیم است که از ابزارهای مدلسازی فرایندهای کسب و کار استفاده می‌شود. می‌توان از آن‌ها برای ارائه گرافیکی فرایندهای مختلف جهت نشان دادن بهبودهای خاص یا نقاط ضعف موجود استفاده کرد.

می‌توان مدلسازی فرایندهای کسب و کار را به عنوان یک فرایند تحلیلی برای ترسیم نحوه تکامل یک سازمان در نظر گرفت. بنابراین ابزاری مناسب برای مدیریت کسب و کار است.

دلایل استفاده از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چیست؟

مدلسازی فرایندهای کسب و کار به شرکت‌ها کمک می کند که فرایندهای خود را مستند‌سازی کنند. این کار آن‌ها را قادر می‌سازد که به سرعت جریان کارهای خود را تحلیل کنند. در بلندمدت، این کار به این معنی است که یک شرکت می‌تواند خود را با تغییر تطبیق دهد و با دقت و اثربخشی بهبود مداوم داشته باشد.

مدل‌های فرایندی کسب و کار بسیاری وجود دارند. پایه‌ای‌ترین مدل با استفاده از درون‌نگری در خود کسب و کار ایجاد می‌شود. از این طریق اتفاقی که می‌افتد این است که متوجه می‌شوید فرایند چگونه عمل می‌کند. در اینجا اطلاعات مفیدی که باید بدانید را ارائه می‌کنیم:

  • مدلسازی فرایندهای کسب و کار به کل تیم شما کمک می‌کند که چگونگی اجرای فرایند را درک کنند.
  • مستندسازی می‌تواند هم با استفاده از کلمات و هم با استفاده از اشکال انجام شود. این رویکرد به ارائه شفاف‌تر فرایندها کمک می‌کند.
  • به ارتباط کمک می‌کند زیرا زمانی که یک شرکت در حال تغییر است جریان کلی فرایندها را می‌توان همچنان با استفاده از یک مدل فرایندی حفظ کرد.
  • دانستن چگونگی رفتار فرایندها مهم است زیرا می‌توانید هم‌جهت بودن آن‌ها با استراتژی‌های سازمانی را بررسی کنید.
  • سازمان‌هایی که خوب کار می‌کنند بر فرایندهای استاندارد تکیه می‌کنند. این سازمان‌ها باید فرایندها را ترسیم کنند تا تمامی مراحل عملیات را ببینند و تمام آن‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنند.
  • مدلسازی فرایندهای کسب و کار به کاهش تمامی انواع ناکارآمدی‌ها کمک می‌کند. این اتفاق به دلیل تخصیص بهتر منابع و آگاه شدن ذینفعان به نقش خود در فرایند می‌افتد.

توصیه‌هایی برای ایجاد مدل‌های فرایندی کسب و کار

داشتن یک مدل فرایندی کسب و کار یک استراتژی قدرتمند است، مخصوصاً برای درک عملیات کسب و کار. اگر واقعاً قصد دارید از مدل فرایندی خود بیشترین بهره را ببرید به این نکات توجه کنید:

  • اهدافی که قصد رسیدن به آن‌ها را با استفاده از مدل فرایندی خود دارید به وضوح روشن کنید. با سؤال‌هایی در ارتباط با دلایل و اهداف شروع کنید. با این رویکرد مشخص می‌شود که در مدل خود به چه جزئیاتی نیاز دارید.
  • تمامی مراحل هر فرایند را شرح دهید. معمولاً افراد تصور می‌کنند که درک یک دیاگرام ساده از فهم یک دیاگرام پیچیده آسان‌تر است. در نگاه اول ممکن است این طور به نظر برسد اما اگر جزئیاتی خاص در مدل فرایند وجود نداشته باشند ممکن است تحلیل‌گر کسب و کار سردرگم شود که در نتیجه اشتباهاتی در تحلیل فرایندها رخ خواهد داد.
  • ساده نگه داشتن مدل‌های فرایند کسب و کار بهترین گزینه است. با استفاده از سطوح مختلف فرایندها می‌توان با توجه به سلسله مراتب مشخص شده برای فرایندها مدل‌ها را ساده نگه داشت.

تکنیک‌های مدلسازی فرآیندهای کسب و کار

– زبان استاندارد مدلسازی فرایندهای کسب و کار (BPMN)

BPMN مجموعه‌ای از نمادها است که با استفاده از آن‌ها می‌توان فعالیت‌ها یا جریان‌های کار را نشان داد. این نماد‌ها به شما اجازه می‌دهند که نمادهای خاص خود را ایجاد کنید اما پیشنهاد ما این است که از نمادهای استاندارد استفاده کنید. با استفاده از نمادهای استاندارد ارتباط با تحلیلگران خارج از سازمان آسان‌تر خواهد شد که خود منجر به صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

 

 

BPMN 2.0 معمولاً توسط تحلیلگران فرایند و همچنین شرکت‌هایی که ابزارهای مدلسازی فرایند را تولید می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند به دلیل این که اشکال هندسی و خطوط مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار آسان است. نقش آن‌ها نشان دادن جریان فرایندها است. بنابراین مشاوری که بر روی مدلسازی فرایندهای کسب و کار تمرکز دارد باید با BPMN 2.0 آشنایی کامل داشته باشد.

 

مدلسازی فرآیندهای کسب و کار

 

– زبان جهانی فرایند (universal process notation)

با وجود مزایای زیاد زبان‌های مدلسازی مثل BPMN، برای بسیاری از سازمان‌ها استفاده از آن‌ها می‌تواند پیچیده باشد.

زبان جهانی مدلسازی یک جعبه ساده دارد که نشان‌دهنده فعالیت‌هایی است که باید انجام شوند. این جعبه جزئیاتی که باید اتفاق بیفتند را نشان می‌دهد. معمولاً علاوه بر حوزه مدیریت، از UPN در IT برای طراحی فرایند‌ها استفاده می‌شود.

این زبان معمولاً برای طراحی فرایندها به صورت سریع و آسان استفاده می‌شود. به صورت کلی این زبان بر روی مواردی از جمله این که چه چیزی در حال وقوع است، چرا در حال وقوع است و چه کسانی دخیل هستند و چگونگی عملکرد تمرکز می‌کند.

 

مدلسازی فرآیندهای کسب و کار
زبان جهانی فرایند (universal process notation)

 

– دیاگرام‌های UML

ابزار مدلسازی مناسب دیگر UML است. UML یک زبان مدلسازی است که برای به تصویر کشیدن و مستندسازی سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف استفاده می‌شود. بسیاری از افراد نیز از آن برای مدلسازی فرایندهای کسب و کار استفاده می‌کنند.

این زبان ویژگی‌هایی دارد که می‌توان از آن‌ها برای مدلسازی فرایندهای کسب و کار استفاده کرد. تنها مشکلی که وجود دارد این است که تنها ۱۴ نوع دیاگرام UML وجود دارد. مطمئناً این موضوع باعث محدود شدن کارایی این زبان می‌شود و درک دیاگرام‌های آن را نسبت به دیاگرام‌های BPMN دشوارتر می‌کند.

– فلوچارت‌ها

فلوچارت‌ها مانند UML استاندارد نیستند اما آزادی عمل و خلاقیت بیشتری را برای به تصویر کشیدن فرایندها در اختیار افراد می‌گذارند. همچنین ابزاری مناسب برای شرح فرایندهای پیچیده به صورت ساده و اثربخش هستند.

این فناوری می‌تواند مراحل فرایند و همچنین کل جریان فرایند را از درون‌دادها تا برون‌داد‌ها نمایش دهد. درواقع فلوچارت یک چهارچوب پایه‌ای برای BPMN است.

شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار Lucid Chart دیاگرام خود را برای ایجاد یک مدل فرایند ایجاد کنید. این نرم افزار کتابخانه‌های بسیاری برای استفاده دارد. همچنین می‌توان از قابلیات drag and drop نرم‌افزار استفاده کنید.

– دیاگرام‌های جریان داده Yourdon (DFD)

دیاگرام‌های جریان داده (DFD) که در دهه ۱۹۶۰ توسط یوردان ایجاد شده نشان‌دهنده چگونگی حرکت داده از یک مکان به مکان دیگر است. DFD از این جهت به فرایندها مرتبط است که نشان می‌دهد چگونه تمامی جریان‌ها با یکدیگر ارتباط دارند. این عمل با استفاده از پایگاه‌های داده انجام می‌شود.

بیشتر مواقع از آن‌ها برای مستندسازی استفاده می‌شود. همچنین DFD یک روش برای سازماندهی داده‌های خام است. می‌توان آن‌ها را پایه تحلیل ساختاریافته دانست.

– گانت چارت

انتخاب دیگری که برای مدلسازی فرایندها داریم گانت چارت است. گانت چارت می‌تواند برای نمایش کل فرایند مفید باشد. در مقایسه با ابزارهای دیگر به دلیل این که گانت چارت می‌تواند زمان پایان یافتن یک پروژه را نشان دهد مفید است.

اگرچه می‌توان از گانت چارت برای نشان دادن یک فرایند به صورت گرافیکی بهره برد اما مزیت اصلی آن قابلیت نمایش بازه زمانی یک پروژه است. نکته منفی گانت چارت کمبودهایی در قسمت مدلسازی آن است که منجر به کاهش استفاده و محبوبیت این ابزار شده است.

نکات پایانی در رابطه با مدلسازی فرایندهای کسب و کار

می‌توان نتیجه گرفت که ابزارهای مدلسازی فرایند به صورت آنلاین در دسترس هستند. به این معنی که شما انتخاب‌های مختلفی دارید، و به عنوان یک ذینفع در کسب و کارتان باید از آن‌ها استفاده کنید. هدف این ابزارها کمک به شما برای مدیریت بهتر کسب و کارتان و درک تمام فرایندهای آن است.

۲٫ تصمیم گیری
۳٫ مراحل فرایند تصمیم گیری
۴٫ سیستم ها
۵٫ ساختار سیستم
۶٫ محیط و مرز سیستم
۷٫ روش تشخیص عناصر محیطی
۸٫ سیستم های باز
۹٫ سیستم های بسته
۱۰٫ سیستم اطلاعات
۱۱٫ مزایای مدل ها
۱۲٫ سیستم های بسته
۱۳٫ فرایند مدلسازی
۱۴٫ فرایند مدلسازی-آزمون و خطا
۱۵٫ فرایند مدلسازی-شبیه سازی
۱۶٫ فرایند مدلسازی-بهینه سازی
۱۷٫ فرایند مدلسازی-اکتشافی
۱۸٫ زنجیره ارزش
۱۹٫ ترسیم فرایند با زبان EPC
۲۰٫ نمادهای اصلی مورد استفاده در EPC
۲۱٫ مدل سازی فرآیند چیست؟
۲۲٫ بهترین زبان مدل سازی فرایند چیست؟
۲۳٫ برخی از ویژگی های BPMN
۲۴٫ پنج استراتژی جنرال‌موتورز در رابطه با تراک‌ها
۲۵٫ یک سیستم انتقال قدرت جدید
۲۶٫ امکان استفاده از دیزل
۲۷٫ اهمیت تریم‌های سطح بالا
۲۸٫ شاسی‌بلندهای بزرگ کماکان با اهمیت
۲۹٫ تراک‌های متوسطی که در راهند
۳۰٫ بررسی آمادگی سازمانی جهت پیادهسازی سیستم ERP بر مبنای مدل ۷S مکینزی
۳۱٫ تعریف سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی به عنوان نرم افزار یکپارچه
۳۲٫ سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان یا
(ERA)Enterprise Resource Planning Readiness Assessment
۳۳٫ چرا شرکت های بزرگ با نوآوری مدل کسب و کار مبارزه می کنند
۳۴٫ چرا شرکت های بزرگ با نوآوری مدل کسب و کار مبارزه می کنند-عدم چرخش
۳۵٫ تحلیل استراتژیک شرکت جنرال موتورز
۳۶٫ تاریخچه
۳۷٫ چشم انداز شرکت جنرال موتورز
۳۸٫ ارزشها و فرهنگ سازمانی درجنرال موتورز
۳۹٫ بیانیه شرکت جنرال موتورز
۴۰٫ ماموریت جنرال موتورز
۴۱٫ استراتژی لیزینگ خودر:شرکت جنرال موتورز،امروز می روند فردا برمی گردند.
۴۲٫ استراتژی به موقع و طبق برنامه شرکت کشتی سازی اینگالز
۴۳٫ استراتژی به موقع و طبق برنامه شرکت کشتی سازی اینگالز-ایجاد مدل اولیه
۴۴٫ استراتژی به موقع و طبق برنامه شرکت کشتی سازی اینگالز-آثارو نتایج
۴۵٫ چالش جدی جنرال موتورز-رقیب سرسخت: تویوتا
۴۶٫ حوزه فعالیت
۴۷٫ منابع انسانی
۴۸٫ فروش
۴۹٫ تحقیق و توسعه
۵۰٫ ساخت خودروهای با احساس !
۵۱٫ خودروهای الکتریکی
۵۲٫ فعالیت های محیط زیستی
۵۳٫ خودروهای هیدروژنی
۵۴٫ فروش خودروهای کارکرده استراتژی جدید شرکت جنرال موتورز
۵۵٫ اشتباهات استراتژیک
۵۶٫ تاثیر بحران بر سه بزرگ (فورد،کرایسلروجنرال موتورز)
۵۷٫ دلایل ورشکستگی
۵۸٫ دلایل ورشکستگی- ادامه
۵۹٫ ورشکستگی
۶۰٫ نماد صنعت امریکا از حرکت ایستاد
۶۱٫ تصاویرمدل های تولیدی و نمودار های شرکت جنرال موتورز

دانلود و خرید ۳۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید