جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت،آمازون نمونه برتر درمدل کسب و کارهای استارتاپی جهان

 آمازون نمونه برتر درمدل کسب و کارهای استارتاپی جهان

نام آمازون از روی رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی که نام بزرگترین رود جهان است گرفته شده که جف اعتقاد داشت که سایت کوچکش روزی به بزرگترین کتابخانه جهان بدل خواهد شد. از سال ۲۰۰۰ لوگوی رسمی آن یک پیکان بوده که از حرف z تا aکشیده شده و به شکل یک لبخند و به نماد رضایت مشتریان از خرید خود است. طرح تجاری آمازون در زمان شروع کمی غیرعادی اما زیرکانه بود. جف بزوس در این باره می گوید: طرح تجاری آمازون برای اولین بار زمانی به ذهنش رسید که با همسر خود از نیویورک به سمت سیاتل در حال رانندگی بود.


کمپانی آمازون دات کام یا همان آمازون، شرکتی آمریکایی است که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارد. این کمپانی در سال ۱۹۹۴، توسط جف بزوس در شهر سیاتل ایالت واشنگتن، تاسیس شد. آمازون بزرگ ترین فروشگاه خرید آنلاین در دنیا به شمار می رود.
این شرکت کار خود را به صورت یک فروشگاه کتاب مجازی آغاز کرد و بعد ها در زمینه فروش دی. وی. دی، بلو-ری، سی.دی، دانلود ویدئو، موسیقی، کتاب صوتی، نرم افزار، بازی های رایانه ای و حتی مواد غذایی، اسباب بازی و جواهرات نیز شروع به فعالیت کرد. آمازون مطابق با وضعیت برخی کشور ها از جمله ایالات متحده، بریتانیا، ایرلند، فرانسه، کانادا و… وب سایت اختصاصی خود را جدا گانه راه اندازی کرده است. از سوی دیگر، این کمپانی برای کشور های خاصی، خدمات حمل و نقل بین المللی در نظر گرفته است.


در سال ۲۰۱۶، زبان هلندی و لهستانی نیز به وب سایت آلمانی این شرکت اضافه شد. آمازون در سال ۲۰۱۵، والمارت، ارزشمند ترین فروشگاه خرده فروشی ایالات متحده را پشت سر گذاشت و در سال ۲۰۱۶، به عنوان چهارمین کمپانی با ارزش ایالات متحده به حساب آمد.
آمازون چشم انداز کسب و کار خود را این گونه توصیف می کند: «تلاش خستگی ناپذیر برای جلب رضایت مصرف کنندگان، با ارائه قیمت های پایین، سهولت و حق انتخاب گسترده در بین کالا های مختلف.»
چشم انداز این کمپانی، همچنان بر بهترین بودن در دنیا و منتخب مردم بودن، تمرکز دارد. این هدف بازاریابی، باز گو کننده ارزش های این کمپانی بوده و پیگیری آن، در ارتباطات آنلاین و غیر آنلاین این شرکت قابل مشاهده است.

نحوه ی کار آمازون و جایگاه آن در بازار دیجیتال

نحوه کار آمازون و جایگاه آن در بازار دیجیتال

شرکت آمازون

Amazon . com ، درهای مجازی اش را در جولای ۱۹۹۵ به روی عموم کاربران باز کرد. از آن زمان به بعد ، این کتابفروشی به ۸ میلیون مشتری از سراسر دنیا خدمات داده است و به طور نا خالص بیش از ۲۰ میلیون دلار در ثانیه فروش کتاب از طریق وب سایتش داشته است. بسیاری از مردم Amazon . com را « مولود طلایی » اینترنت می نامند.

این شرکت محصول فکر جفری بزوس است. مدیر عامل جوان این شرکت ، جفری بزوس ، آمازون را با هدف جا انداختن یک نام تجاری قوی به منظور استفاده از آن در تولیدات دیگر ، راه اندازی نمود. او ابتدا کتاب بازاریابی کرد ، زیرا او کتاب را محصول ایده آل برای عرضه در فضای مجازی می دانست. مشتریان چندان نیاز نداشتند که محصول را لمس کنند یا مجبور نبودند تعامل فیزیکی با فروشنده داشته باشند. بنابر این کتاب را می شد به خوبی در شبکه وب بازاریابی کرد.

یک دلیل اصلی موفقیت Amazon . com ، این است که سهم بازار را قبضه می کند و با تمرکز روی نیاز های مشتری ، وفاداری او نسبت به نام تجاری شرکت را تقویت می کند. بزوس معتقد است که توجه بیش از حد به عواید کوتاه مدت به معنای فراموش کردن این نکته مهم است که با یک قیمت مناسب می توان مشتری را مدت ها به شرکت و محصولاتش وفادار نگه داشت. علی رغم رشد فروش سرسام آور این شرکت ، آمازون ، جایگاه پیشگام و ممتاز خود را در فروش اینترنتی از دست بدهد. وب سایت آمازون اکنون حاوی کالا ها و خدماتی است چون موسیقی ، نرم افزار ، اسباب بازی و حراج اینترنتی.

مشتری – نیروی رانش آمازون

فلسفه هدایت کننده آمازون ، ارایه خدمات برتر به مشتریانش است. بزوس و تیم مدیریتش یک سال صرف ساخت وب سایت و برنامه های بانک اطلاعاتی مشتری – نیروی رانش آمازون

فلسفه هدایت کننده آمازون ، ارایه خدمات برتر به مشتریانش است. بزوس و تیم مدیریتش یک سال صرف ساخت وب سایت و برنامه های بانک اطلاعاتی Amazon . com نمودند. آنها تلاش کردند سایتی دوستانه و صمیمی ایجاد کنند ، سایتی که کاربر کمی آشنا به کامپیوتر هم بتواند از آن استفاده کند.

بزوس متوجه شد که تجارت الکترونیک ، توازن قوا را به نفع مشتریان تغییر خواهد داد. لذا ، Amazon . com  از طریق سفارشی کردن خدماتش ، با مشتریان رابطه برقرار می کند و یک روح مشترک ایجاد می نماید. تمرکز روی مشتری ، سنگ بنای وفاداری مشتری به نام آمازون است.

مشتری به عنوان همکار تولید کننده خدمت و سفارشی کردن خدمات

Amazon . com  به شیوه های مختلف مشتریانش را در فرایند تحویل خدمات مشارکت می دهد و درگیر می کند. مشتریان می توانند در خدمات برد مباحثه شرکت کنند. این خدمت فرصتی را در اختیار آنها قرار می دهد تا مطالب و اظهار نظر های دیگر خوانندگان کتاب های مورد علاقه مشتریان را مطالعه کنند. مشتری هم چنین می تواند با دیگر مشارکت کنندگان در این مباحثه گفت و گو کند. « فهرست آرزو » ، ، خدمت دیگری است که Amazon . com  ارایه می کند. یک مشتری می تواند عناوین کتاب های مورد علاقه اش را وارد یک فهرست آرزوی شخصی کند. فردی که می خواهد به عنوان هدیه ، کتابی به دوستش بدهد می تواند به این فهرست مراجعه و کتابی را جهت خریداری و اهدا به او بر گزیند.

نحوه ی کار آمازون و جایگاه آن در بازار دیجیتال

آمازون هم چنین به تک تک مشتریان توصیه های شخصی ارایه می کند. برخی از این توصیه ها بر پایه خرید های قبلی او استوار می باشند و توصیه های دیگر بر پایه رفتار های مشتریان قبلی که مشابه این مشتری خرید می کرده اند ارایه می شود. اگر به طور مثال یک مشتری کتابی درباره ی موضوعی خاص بخرد ، نرم افزار Amazon . com نام تمام مردمی را که همین کتاب را خریده اند جست و جو خواهد کرد. با بهره گیری از یک تکنیک ریاضی به نام سرند مشترک است ، این نرم افزار مشخص می کند که مردمی که کتاب مزبور را خریده اند به چه موضوعات دیگری علاقه دارند. سپس فهرستی از عناوین پیشنهادی را در اختیار آن مشتری قرار می دهد. Amazon . com از این تکنیک برای فراهم آوردن همان راهنمایی های دوستانه و شخصی مورد انتظار از یک کتاب فروشی واقعی استفاده می کند ، اما با این تفاوت که توصیه هایش دقیق تر و دستیابی به آن راحت تر و کم هزینه تر است.

 

یک نقص سرند مشترک ، ناتوانایی این تکنیک در تشخیص خرید های به قصد اهدا بود. مثلاً به فردی که برای مادرش کتابی درباره موضوعی خاص می خرید ، اطلاعات و توصیه هایی درباره ی آن موضوع ارایه می شد ، علی رغم این که ممکن بود خود آن فرد به آن موضوع علاقه ای نداشته باشد. اخیراً Amazon . com با نصب جعبه ی کنترلی روی صفحه سفارش این مشکل را حل کرده است ، زیرا مشتری می تواند مشخص کند که آیا کتاب مورد نظرش یک هدیه است یا برای خودش آن را سفارش می دهد. مشکل دیگر آن است که تکنیک سرند مشترک ، بر پایه سوابق مشتری عمل می کند. اگر مشتری دایماً آدرس پست الکترونیکی خود را تغییر بدهد و از یک شناسنامه آمازونی جدید استفاده کند ، تمام اطلاعات مربوط به او از دست خواهد رفت.

 

 

شرکت آمازون علاوه بر تکنیک سرند مشترکات ، از روش های دیگری برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند. اگر مشتری یک بار وارد وب سایت آمازون شود ، در مراتب بعدی وب سایت مذکور با ذکر نامش به او خوشامد می گوید و به او امکان می دهد تا توصیه های جدید جمع آوری شده با استفاده از ابزار سرند مشترکات را مطالعه کند. بزوس این صفحه شخصی را مشابه « رفتن به فروشگاه مورد نظر و پیدا کردن اقلام مورد نظر خود در قفسه نزدیک دور » می داند. آمازون هم چنین به مشتریانش امکان می دهد تا اطلاعات را روی یک سرور امن شرکت ذخیره کند. مشتریان می توانند به Amazon . com  اجازه دهند یک نسخه از کارت های اعتباری و آدرس پستی شان را نگه داری کند. این تکنولوژی ، که یک کلیک نامیده می شود ، این خدمت را روان می کند بنابر این مشتریان مجبور نیستند هر بار که خرید می کنند اطلاعات فوق را مجدداً وارد کنند.

Amazon . com   منتظر مشتریانش نمی ماند تا به سایتش مراجعه کنند تا به آنها خدمات بدهد. اگر یک مشتری در یک مدت زمانی مشخص از این وب سایت دیدن نکند ، آمازون پست الکترونیکی برایش می فرستد و او را تشویق به مراجعه به وب سایتش می کند ، ضمن این که فهرستی از کتاب ها را در اختیارش قرار می دهد.

دیگر کاربرد های منحصر به فرد تکنولوژی برای مشتری

Amazon . com نه تنها از تکنولوژی برای شخصی کردن تجربیات مشتری استفاده می کند ، بلکه سایت خودش را برای مشتریان بالقوه طراحی کرده است. این وب سایت را به راحتی می توان درک و استفاده نمود. این وب سایت فاقد گرافیک های بزرگ است که موجب طولانی شدن زمان باز شدن صفحه می شود. بر طبق گفته سیستم های کی نوت ، آمازون یکی از سریع ترین و سهل الوصول ترین سایت های اینترنتی است. دیگر ویژگی منحصر به فرد Amazon . com ، موتور جستجو گر قدرتمند آن است. این شرکت از یک تابع جست و جو به نام « آن چه را که می خواهم بکن » ( DWIN ) استفاده می کند. این سایت اشتباهات املایی مشتریان را کشف می کند و تابع جست و جو را بر اساس اصلاح این اشتباه تغییر می دهد. اگر مثلاً یک مشتری به جای Fitzsimmons ، Fitsimmons تایپ کند ، Amazon . com مدیریت خدمات کتاب را نمایش می دهد.

چیزی بیش از یک تکنولوژی دوستانه

تکنولوژی آمازون به خلق مشتریان وفاداری کمک کرده است که نه تنها از آن دیدن می کنند ، بلکه با آن تعامل نیز دارند. Amazon . com یک جامعه مجازی فعال است که افراد آن جامعه را مشتریان تشکیل می دهند. دیگر ویژگی خدمات بورد مباحثه آمازون ، خدمتی است با نام « کنج مؤلفان » که گاهی به خوانندگان اجازه می دهد با نویسندگان محبوب خود جلسات پرسش و پاسخ تشکیل بدهند. این شرکت هم چنین بازدید کنندگان و مشتریانش را ترغیب می کند تا هر کتاب موجود در سایت را مرور کنند. این فرایند مرور و بررسی ، مشتریان را در فرایند طراحی محتوای وب سایت درگیر کند ، و هم چنین یک ابزار اطلاعاتی در اختیار دیگر بازدید کنندگان وب سایت قرار می دهد. آمازون به کاربران امکان می دهد گروه های خواندن تشکیل بدهند ، جایی که مشتریان می توانند نظرات خود را درباره ی کتابی خاص به اطلاع دیگر اعضای گروه برسانند. کتابخانه مرور و بررسی ها ، مانع مهمی است بر سر راه ورود به یک محیط دیجیتالی ، جایی که کار آفرینان به راحتی می توانند ظرف یک هفته این مدل تجاری را کپی کنند.

 

 

کارکنان Amazon . com ارزش بسیاری برای مشتریان قایلند و آنها را جزیی از یک جامعه می دانند. یک بار یک مشتری با خوشحالی عنوان نمود که آمازون یک نسخه از کتاب پدرش را ، که ۲۰ سال چاپ نشده بود ، برای او پیدا کرده است. برنامه متحدان این « جامعه » را به مرزهای فراتر از وب سایت تحت کنترل مستقیم آمازون توسعه داده است. Amazon . com به وب سایت های به ثبت رسیده ای چون Yahoo ! اجازه می دهد کتاب ها ، سی دی ها ، ویدیو های خاص و دیگر محصولات آمازون را به بازدید کنندگانشان معرفی کنند. اگر مشتری از این طریق کتابی از آمازون بخرد ، این وب سایت ها کمیسیونی دریافت خواهند کرد. روی بیش از ۰۰۰/۴۰۰ عنوان کتاب ، ۱۵ درصد کمیسیون داده می شود و روی بیش از ۱/۱ میلیون محصولات آمازون ، ۵ درصد کمیسیون داده می شود. آمازون مدعی است که « ده ها هزار » از این متحدان در این طرح مشارکت دارند ، که موجب توسعه حضور و عمومیت آمازون روی شبکه وب می شود ، البته این مطلب به این معنا نیز هست که آمازون ممکن است تا حدی کنترل خود بر وجهه و نامش را از دست بدهد.

آمازون با مشکلات دیگری مواجه شده است. یک خبرنگار فاش ساخت که آمازون بر اساس فهرستی از کتاب های محبوب ، به ناشران فضای مجازی می فروشد. هم چنین آمازون متهم شده است به فروش پشتیبانی های پست الکترونیک اضافی روی وب سایت ویزه عناوین مختلف به نویسندگان. این شرکت آماج حملات ای – میلی قرار گرفت و از آن موقع کلیه عملیات تبلیغی پولی خود را متوقف کرد. این حادثه این پرسش را مطرح می کند که آیا مشتریان وفادار Amazon . com یا هر خدمات الکترونیک دیگر تحمل می کنند که برای اهداف مالی این شرکت ها استفاده شوند ؟

با توجه به نگاه آمازون به آینده ، آیا این شرکت وال مارت اینترنت خواهد شد ؟

اگر چه آمازون هنوز سود آور نیست ، اما خیلی موفق بوده است. خدمات شخصی مشتریان و استراتژی ایجاد جامعه اینترنتی این شرکت ، خوب جواب داده است. این شرکت ۸۵ درصد فروش الکترونیکی بازار کتاب را در دست دارد و سهم بیش تری از بازار فروش ویدیو و موسیقی از طریق اینترنت را نیز داراست. ۶۴ درصد تجارت Amazon . com را مراجعه مشتریان وفادار تشکیل می دهد. نرخ حفظ مشتری برای هر شرکتی حیاتی است ، اما این نرخ برای فروشندگان اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. صاحب نظران بدبین پیش بینی می کردند که خریداران حساس به قیمت دایماً به دنبال خدمات ارزان تر می گردند و شرکت های بدون قدرت خرید یا نام تجاری معتبر را رها خواهند کرد. اما آمازون تا کنون با چنین الگوی رفتار خریدی مواجه نشده است.

 

 

Amazon.com طرح های گسترده ای برای ایجاد جوامع مشابه ای چون این جامعه برای محصولات دیگری غیر از کتاب ، در دست دارد. این شرکت چندی است که با راه اندازی Amazon . com Auctions در مارس ۱۹۹۹ ، وارد عرصه حراج اینترنتی شده است. این شرکت به خریدارای دیگر فروشندگان اینترنتی نیز علاقه مند شده است. مثلاً Amazon . com 50 درصد سهام مالکیت Pets . com و سهمی نا چیزی از سهام Drugstore . com را خریداری کرده است.

توسعه سریع فعالیت های آمازون به دیگر حوزه های فروش ، به تحقق هدف آرمانی این شرکت در تبدیل شدن به یک سایت خرید یک بار – توقف در اینترنت کمک شایانی می کند. اما این استراتژی خطراتی نیز در بر دارد. آمازون با توسعه بیش از حد سریع دارد ریسک می کند ، چرا که این اقدام می تواند موجب نابودی یا کم اعتبار شدن وجهه اش شود. زمان نشان خواهد داد که آیا این استراتژی رشد بلند مدت ، موفق است یا خیر.

استراتژی های موفق شرکت آمازون

به جرات میتوان گفت که اکثر استراتژی های شرکت آمازون موفقیت آمیز بوده است و بسیاری از استراتژیهای موفق را میتوان با استراتژی های شرکت آمازون مقایسه کرد، بویژه اگر حوزه کسب و کار در فضای آنلاین شکل گرفته است. در این نوشته قصد داریم به بیان تعدادی از استراتژی های شرکت آمازون که باعث موفقیت آن بوده است را مرور کنیم.

حذف کیوسک‌های فروش پاپ‌آپ | استراتژی شرکت آمازون

چندی پیش گزارشی توسط وال استریت ژورنال منتشر شده است که بر اساس آن آمازون تمام کیوسک‌های فروش پاپ‌آپ خود را غیرفعال می‌کند، زیرا این کار، استراتژی های شرکت آمازون را در افزایش انواع فروشگاه‌های فیزیکی تغییر می‌دهد. بنا بر این گزارش انتظار می‌رود تمام ۸۷ فروشگاه خرده فروشی این شرکت تا ۲۹ آوریل بسته شوند.

فروشگاه‌های پاپ آپ آمازون از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و معمولا در داخل فروشگاه‌ها به عنوان کیوسک‌های کوچک فروش قرار گرفته‌اند. در این فروشگاه دستگاه‌هایی مانند Echos، Kindles و تبلت به فروش می‌رسند. این کیوسک‌های فروش در مکان‌های دیگری مانند فروشگاه‌های مواد غذایی نیز به کار مشغول بودند. اما اکنون به یک باره ما شاهد توقف ناگهانی این نوع خرده فروشی هستیم. این مسئله نشان می‌دهد که استراتژی شرکت آمازون چقدر باع شده تا حوزه خرده فروشی خود را در جهت گسترش فروشگاه‌های بزرگتر فیزیکی و ارائه محصولات تغییر دهد.

یکی از سخنگویان آمازون در مصاحبه‌ای گفت: «پس از بازبینی مسیر فروشمان، تصمیم گرفتیم که برنامه کیوسک پاپ آپ را متوقف کنیم و در عوض برنامه فروش کتاب آمازون و فروشگاه آمازون ۴ ستاره را افزایش دهیم. تجربه نشان داده است که در این برنامه‌ها مشتری حق انتخاب گسترده‌تری دارد.» این شرکت می‌گوید قصد دارد در سال جاری به جای این کیوسک‌ها قسمتی را به فروشگاه‌ها اضافه کند که در آن انواع مختلفی از محصولات مانند اسباب بازی، کالا‌های خانگی و آشپزخانه و الکترونیکی به فروش برسد.

هفته گذشته خبر‌هایی به دست ما رسید که بر طبق آن هم اکنون آمازون علاوه بر کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های ۴ ستاره خود برای باز کردن فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی جداگانه از Whole Foods در حال برنامه ریزی است. بر اساس این خبر‌ها ما به این نتیجه می‌رسیم که آمازون در حال بهبود هر چه بیشتر استراتژی فروش فیزیکی شرکت آمازون است و ما باید شاهد پیشرفت بسیار خوب آن باشیم.

جف بزوس در خبری جدید، استراتژی های شرکت آمازون را در سه گزینه خلاصه کرد

در این خبر که به تازگی منتشر شده است، جف بزوس، مدیر عامل بزرگترین Marketplace جهان، عامل موفقیت خود را در سه گزینه خلاصه کرد که دانستن برای هر دانشجوی رشته مدیریت استراتژیک خالی از لطف نیست.

۱-استانداردها اکتسابی هستند. بزوس معتقد است رسیدن به استانداردهای بالا اکتسابی هستند نه ذاتی. او می گوید: یک فرد جدید را وارد یک تیم قوی کنید. او سریعا خود را با استعدادهای بالای تیم منطبق خواهد کرد.

۲- اهداف واضح و واقع گرایانه تعیین کنید. اگر می خواهید در زمینه خاصی استانداردهای خود را ارتقا دهید، در ابتدا باید آن زمینه را بررسی کرده سپس اهداف واقع‌بینانه ای با توجه به مقدار کار یا زمانی که لازم است تا به آن سطح از کیفیت برسید، تعیین کنید.

۳- با مشتریان خود در ارتباط نزدیک باشید. زمانی که شما خدمت یا محصولی را به مشتری می فروشید، باید به یاد داشته باشید که هرگز ارتباط خود را با او قطع نخواهید کرد صرف نظر از اینکه چقدر در بیزینس خود موفق هستید. بزوس می گوید او هنوز ایمیل هایی که مردم به آدرس ایمیل عمومی او می فرستند را می خواند و این راهی است برای اینکه بداند بر مشتریان آمازون چه می گذرد. او می گوید تمرکز بر اینکه مشتریان چه می گویند بسیار مهم تر از تمرکز بر عملکرد رقبا است و این جزو مهمترین استراتژی های شرکت آمازون است.

 

مدیریت استراتژیک و سیاست کسب و کار

استراتژی های شرکت آمازون در فضای ابری یا رایانش ابری چه بوده است؟

استراتژی های شرکت آمازون در بسیاری از حوزه های فضای آنلاین زبان زد خاص و عام بوده است که میتوان به عنوان نمونه به استراتژی شرکت آمازون در حوزه رایانش ابری اشاره کرد و در آخر این نوشته قصد داریم تا با ۵ استراتژی اصلی که باعث شده تا استراتژی های شرکت آمازون، برتری خود را در فضای رقابتی رایانش ابری حفظ کند، آشنا شویم:

بهترین تبلیغ آن است که اولین مصرف‌ کننده محصول‌تان باشید

اگر شما در حال تلاش برای ایجاد یک صنعت جدید هستید، در صورتی که در استفاده از آن پیشگام باشید، واقعا به نتیجه گرفتن از تلاش‌تان نزدیک می‌شوید. اگر خودتان در بهره‌گیری از محصول‌تان موفق باشید، شما پیشگام هستید و شانس خوبی دارید که فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی برای همه افراد ایجاد کنید. وقتی شما می‌توانید برای مجموعه‌ای جدید از مشکلات راه حلی بیابید، آن‌گاه قادر خواهید بود که با بهره‌گیری از آن‌ها کسب و کار اصلی خود را ادامه دهید.

اگر بتوانید به خوبی از عهده این کار بربیایید، همانطور که آمازون هنگام ساخت و تعمیر سیستم‌های خود برای راه‌اندازی تجارت الکترونیک موفق شد، می‌توانید به فروش راه حل خود به شرکت‌های دیگر هم فکر کنید.

شاید بپرسید که چطور این اتفاق افتاد؟ از آنجایی که Amazon.com در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی شد، نیاز به راهی برای گرفتن سفارش مشتری داشت. جف بار (Jeff Barr)، مبلغ ارشد AWS در مصاحبه‌ای در ۳۰ جولای (۸ مرداد)، در این باره توضیح داد که در طول سال‌های پس از استفاده موفقیت‌آمیز از سرویس وب، شرکت‌های زیادی به آمازون آمدند تا بپرسند چگونه می‌توانند از سیستم‌های بک آفیس آمازون (سرویس‌های پشت صحنه سازمانی) در تجارت آنلاین خود استفاده کنند. در آن زمان، آمازون معتقد بود که این برتری به خاطر زیرساخت‌های عظیم فناوری و پایگاه‌های داده به دست آمده است.

 

از مدیران توانمند اجرایی بهره بگیرید

همانطور که در ۱۹۹۷ در کتاب «رهبران فناوری» بحث شده است، توانایی شرکت در استخدام و ایجاد انگیزه برای رهبران کارآفرینی، مزیت بزرگی را نسبت به رقبائی که نمی‌توانند چنین کنند، برای آنان به ارمغان می‌آورد. اگر همه تصمیمات، فقط توسط مدیر عامل تعیین شود، زمان زیادی برای تصمیم‌گیری صرف خواهد شد و احتمالش زیاد است که آن مدیرعامل در تصمیماتش مرتکب خطاهای فردی زیادی شود.

اکنون وب سرویس آمازون یک کسب‌و‌کار چند میلیارد دلاری است که جف بزوس، مدیر عامل آمازون، بدون کمک نمی‌تواند از عهده اداره آن بربیاید. بنابراین، برای هر یک از خدمات وب سرویس یک مدیر اجرایی استخدام می‌کند. بار می‌گوید:

در تیم توسعه ما صدها نفر از مدیران اجرایی استخدام می‌شوند. هر یک از آنها سرنوشت بخش تحت سرپرستی خود را رقم می‌زنند. ما فرصت‌ها را به آن‌ها نشان می‌دهیم و آن‌ها، فرصت‌ها را بررسی‌ می‌کنند و کسب‌و‌کار خود را بر اساس آن ایجاد می‌کنند.

درخواست مشتریان را جدی بگیرید و به سرعت به آنها پاسخ دهید

آیا بهتر نیست به صدای خواسته‌های مشتریان گوش دهیم و راه حل‌های سریع برای آنان در نظر بگیریم و منتظر بازخورد آن‌ها برای تولیدات جدید باشیم تا اینکه برای تولید محصولات جدید در آزمایشگاه‌هایمان به رؤیا‌پردازی بپردازیم. آمازون ویژگی‌هایی در این خصوص دارد که به نظر می‌رسد، در دنیای کسب و کار اهمیت زیادی داشته باشند. همانطور که بار توضیح می‌دهد:

ما چیزی را عرضه می‌کنیم و بر اساس بازخورد مشتریان به تولید دوباره آن فکر می‌کنیم.

آیا مشتریان، وب سرویس های آمازون را همان طور می‌بینند که آمازون می‌بیند؟ یکی از مشتریان می‌گوید که وب سرویس آمازون را انتخاب روشنی برای کسب و کارش درنظر گرفته است. در روز ۳۱ جولای، آل اسمیت، مأمور ارشد فناوری iCIMs، یک شرکت نرم‌افزاری استخدام، که با وب سرویس آمازون و مایکروسافت Azure کار می‌کند، گفت: وب سرویس های آمازون بهتر، سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر است. استراتژی Direct-to-market آمازون جزو یکی از مهمترین استراتژی های شرکت آمازون است و دسترسی به رهبران و نقشه راه آن را آسان‌تر می‌سازد، آمازون هم‌چنین محصولات جدید را سریع‌تر معرفی می‌کند.

بزوس می‌گوید: مشتریان ما، به طرز لذت‌بخشی ناراضی هستند، آنها همیشه چیزی بیشتر می‌خواهند.

حتی الامکان قیمت ها را در پایی سطح ممکن قرار دهید

اگر بتوانید مشتریان را متقاعد کنید که سعی شما این است تا پول آن‌ها را ذخیره کنید، در عین حالیکه به آنان محصولات با کیفیت تحویل می‌دهید، آن‌ها به شما اعتماد خواهند کرد و همچنان وفادار خواهند ماند.

آمازون که از جولای (تیر) ۲۰۱۸ قیمت‌ها را ۶۶ بار کاهش داده است، این ایده را بسیار بیش از دیگران به کار می‌گیرد. آمازون سرویسی دارد به نام Trusted Advisor service که به مشتریان مشاوره می‌دهد که چگونه پول خود را به بهترین شکل و مقرون به صرفه‌ترین حالت خرج کنند. بار می‌گوید:

ما به تاریخچه خرید مشتریان نگاه می‌کنیم و اگر کم یا غیرفعال باشد، راهکارهایی را برای خرید با صرفه به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم. در طول چند سال گذشته، ما ۲.۶ میلیون نوتیفیکیشن از «سرویس مشاور مورد اعتماد» خود ارسال کرده‌ایم که شامل سالانه ۳۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی برای مشتریان است. این خدمات علاوه بر صرفه‌جویی است که از طریق کاهش قیمت‌ها فراهم می‌کنیم.

نتایج را بصورت هفتگی بررسی کنید

استراتژی های شرکت آمازون به صورت دوره ای بازنگری میشود و ازینرو نتایج و اهداف را در نسبت با هم بررسی می‌کند. همانطور که بار توضیح می‌دهد:

ما هزاران معیار را در طول بررسی‌های بازرگانی هفتگی، ارزیابی می‌کنیم. برای اینکه بتوانیم نرخ رشد ۵۰ درصدی کسب‌و‌کارمان را به صورت سالانه حفظ کنیم، نیاز داریم تا مدیران کل به صورت هفتگی دستیابی به اهداف تعیین شده در استراتژی های شرکت آمازون را زیر نظر داشته باشند. اگر آن‌ها هدفی را برآورده نمی‌کنند، مدیر کل باید به مدیر سرویس وب آمازون، اندی جاسی، توضیح دهد که دلیل چیست و چگونه دوباره به مسیر باز خواهد گشت.

درحالیکه مایکروسافت یک رقیب قدرتمند است، مشاهده می‌کنیم که سرویس وب آمازون همچنان دست بالا را دارد.

۶ استراتژی بازاریابی آمازون در سال ۲۰۲۲

فروش از طریق تبلیغات آمازون

در حالی که برندهای جهانی مانند آمازون تلاش خود برای فروش را افزایش می‌دهند، فروشندگان و مجریان تبلیغات جدیدی نیز وارد کانال می‌شوند.

سلطنت آمازون به عنوان پادشاه تجارت الکترونیک، به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت.

طبق آمار Statista ، ماهانه بیش از ۲ میلیارد نفر از سایت آمازون بازدید می‌کنند.

اما این پلتفرم چگونه به این آمار بازدید و فروش رسیده است؟

باور اصلی که پشت الگوریتم آمازون وجود دارد، ساده است. ن‌ها می‌خواهند مشتریان به خرید کردن ادامه دهند. آن‌ها به عنوان یک فروشنده، به همان اندازه شما، (اگر نگوییم بیشتر از شما) به فروش علاقه‌مند هستند.

فروش بیشتر منجر به برندسازی قوی‌تر می‌شود که این هم به نوبه خود منجر به فروش بیشتر می‌شود.

اما چگونه می‌توانید سناریوی «اول مرغ بود یا تخم مرغ» را پشت سر بگذارید تا شاهد پیشرفت باشید؟

در این‌جا شش استراتژی بازاریابی وجود دارد که می‌توانید برای رشد فروش خود از آن‌ها استفاده کنید. چرا که آمازون هم از همان‌ها استفاده می‌کند.

۱-اصول اولیه را رعایت کنید.

تکنیک‌ها و ترفندها جایگزین اصول اولیه بازاریابی نمی‌شوند. به طور کلی، مقصود شما نباید صرفا تاکتیک‌ها باشند، بلکه باید به استراتژی فکر کنید.

آیا عکس‌های با کیفیت و با کپی قوی دارید؟ برند/محصول خود را چگونه معرفی می‌کنید؟ آیا قیمت‌ محصول شما رقابتی است یا یک محصول متمایز عرضه می‌کنید؟

این موارد در هر کانالی – به ویژه آمازون – اهمیت دارند. تا زمانی که اصول اولیه را رعایت نکنید، نمی‌توانید شروع به بهینه‌سازی کنید.

۲-کلمات کلیدی خود را مجدداً آنالیز کنید و از مرتبط بودن آن‌ها با کسب و کارتان مطمئن شوید.

ممکن است الگوریتم آمازون بر مشتریانی که محصولات را خریداری می‌کنند متمرکز باشد، اما این شبیه به این است که بگوییم الگوریتم گوگل بر ارائه بهترین پاسخ متمرکز است. شاید هم این موضوع درست باشد، اما متغیرها و تفاوت‌های جزئی نیز در رتبه‌بندی تأثیر دارند. این متغیرها شامل موارد زیر هستند:

  • ریتینگ‌ها
  • فروش واقعی
  • سرعت فروش
  • موجودی انبار
  • قیمت‌گذاری
  • نرخ کلیک

با آپدیت الگوریتم A10 (که به نظر می‌رسد به جای یک آپدیت اصلی، بر اساس چندین آپدیت در طول سال‌ها است)، مطابقت با علاقه و نیت خریدار در مرکزیت قرار گرفته است. آمازون در تلاش است تا محصولاتی که مردم بیشتر آن‌ها را در اینترنت سرچ می‌کنند نشان دهد تا به سود بیشتری برسد.

در حالی که ممکن است در زمان راه‌اندازی صفحه جزئیات محصول، تحقیق درباره کلمات کلیدی را انجام داده‌باشید، ممکن است رفتارهای خریداران از آن زمان فرق کرده باشد. شما باید مرتباً درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید و مطمئن شوید که از آن‌ها در صفحه جزئیات محصول خود استفاده کرده‌اید. این شامل فاکتورهای مهمی مانند عنوان، توضیحات و bullet point ها می‌شود.

این کار آنقدر ساده نیست که با کپی کردن کلمات کلیدی همه چیز تمام شده باشد. شما باید جزئیات محصول را طوری بنویسید که خریداران بالقوه به خرید راغب شوند. الگوریتم ممکن است منجر به پیشرفت رنک محصول شما بشود، اما آن را نمی‌خرد.

۳-بیشتر روی تبلیغات آمازون سرمایه‌گذاری کنید.

همانطور که انتظار می‌رفت، تبلیغات آمازون به رشد خود ادامه می‌دهد و بخش مهمی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد.

درآمد تبلیغاتی آمازون در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۱ میلیارد دلار بود. این رقم بیش از ۳ برابر درآمد تبلیغاتی آن در سال ۲۰۱۸ است.

اگر می‌خواهید در آمازون موفق باشید، راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی ضروری است.

آمازون به فروش پاداش می‌دهد و اجرای تبلیغات در آمازون به شما امکان افزایش فروش می‌دهد. بر خلاف Google Ads ، که تبلیغات پولی هیچ تأثیری بر جایگاه ارگانیک ندارد، آمازون این کار را می‌کند. شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری بیشتر در تبلیغات آمازون، سرعت فروش را افزایش داده و رتبه خود را بهبود ببخشید.

همانطور که رقابت در این عرصه شدیدتر می‌شود، هزینه‌ها هم افزایش پیدا می‌کنند.

خبر خوب این است که آمازون در این حین به اصلاح پلتفرم تبلیغات خود ادامه می‌دهد تا گزینه‌ها و داده‌های بیشتری را برای بهبود هزینه تبلیغات فروش ( ACoS ) در اختیار شما قرار دهد. شاخص ACoS با تقسیم هزینه تبلیغات بر درآمد حاصل از تبلیغات و ضرب کردن آن در ۱۰۰ محاسبه می‌شود.

۴-ترافیک خارج از آمازون را هم افزایش دهید.

آمازون در فضای آنلاین یک پلتفرم پیشرو است و آن‌ها می‌خواهند همینطور هم باقی بمانند. یک راه مناسب برای انجام این کار، دریافت ترافیک از سایت‌های دیگر است. به همین دلیل است که آمازون ترافیکی را در نظر می‌گیرد که منجر به فروش از کانال‌های خارج از آمازون مانند گوگل و فیس‌بوک می‌شود.

از برنامه Brand Referral Bonus استفاده کنید و یک کمپین ترافیک خارجی برای لیست محصولات خود استفاده کنید. خواه این کمپین تبلیغات گوگل باشد، خواه تبلیغات فیسبوک یا هر نوع کمپین دیگری برای افزایش ترافیک. می‌توانید تنظیمات خود را طوری ست کنید که از آمازون کمیسیون دریافت کنید و لیستینگ‌های ارگانیک قوی‌تری برای محصولات خود ایجاد کنید.

۵-برای تبلیغات آمازون از کوپن استفاده کنید.

همه عاشق تخفیف و معامله سودمند هستند. شما می‌توانید با استفاده از یک کوپن برای تبلیغ محصول اسپانسرشده‌ خود، هر دو محرک روانی را از بین ببرید.

تبلیغات محصول اسپانسرشده به آن محصول شما اجاره می‌دهد تا با جستجوی عبارات خاصی که شما تعیین می‌کنید، در صدر نتایج جستجو نشان داده شود.

هنگامی که یک کوپن را اعمال می‌کنید، جستجوگران می‌توانند محصول شما را با تخفیف مشاهده کنند. این نه تنها به افزایش نرخ کلیک از نتایج جستجو کمک می‌کند، بلکه به نرخ تبدیل بالاتری نیز منجر می‌شود. هر دو معیار، در موفقیت استراتژی‌های بازاریابی آمازون تعیین‌کننده هستند.

در بسیاری از موارد، حتی مقدار درصد تخفیف کوپن تفاوت ایجاد نمی‌کند، صرفاً وجود آن مهم است.

حتی اگر نتوانید با تبلیغات کوپنی منجر به ایجاد سود پایدار در فروشتان شوید، باز هم باید برای مدتی از آن استفاده کنید. بهبود رنک شما می‌تواند منجر به فروش بیشتر شود که از گذشته، عاملی مهم در تبلیغات بوده است.

استراتژی خود را بر دو فاکتور آگاهی و نرخ تبدیل متمرکز کنید. اگر استراتژی درستی را اعمال کنید، آمازون با رتبه‌های بالاتر به شما پاداش می‌دهد.

استراتژی بازاریابی آمازون

بازاریابی در آمازون
در اوایل سال ۱۹۹۷ سیستم همکاری در فروش وبسایت آمازون راه‌اندازی شد. اما در آن زمان این شرکت تنها بین مردم آمریکا مشهور بود و خریداران بسیار اندکی داشت. پس از آنکه کلیه وبسایت‌های آنلاین از نقص فنی اینترنتی سال ۲۰۰۰ عبور کردند، سهام شرکت آمازون کاهش یافت اما پس از آن مجدداً آمازون از جای خود برخواست و از مرزها عبور کرد. پس از مدتی کوتاه در ۵۰ ایالت انبار و شرکت خود را گسترش داد. این پیشرفت باعث شد که همه مردم به دنبال روش‌های بازاریابی در آمازون باشند و از این رو جف بیزوس، همواره در این جهت گام بلندی برمی‌داشت.

بازاریابی آمازون

بازاریابی Affiliate
آمازون از روش بازاریابی خود به نام Affiliate رونمایی کرد و توانست یک سرویسی جداگانه بدین منظور تاسیس نماید. جف بیزوس طی ارسال نامه‌ای از کلیه فروشندگان خود خواست که با همکاری دوجانبه با این افراد در روند فروش خود سهیم باشند. البته برندهای مشهور کمتر در این حوزه فعالیت می‌نمایند. با این حال برخی از آن‌ها نیز با پرداخت درصدی مشخص، شاهد افزایش آمار فروش خود بودند. موفقیت‌های پی‌در‌پی شرکت آمازون باعث شد که در سال ۲۰۱۶ مالک آن جف بیزوس به عنوان ثروتمند‌ترین فرد جهان معرفی گردد.

 نحوه کار Amazon Affiliate
برنامه همکاری در آمازون یک برنامه بازاریابی مشارکتی است که به صاحبان وبسایت‌ها و وبلاگرها اجازه می‌دهد از طریق ایجاد لینک برای خود درآمدزایی داشته باشند. در صورتی که مشتری به واسطه لینک ایجاد شده در این سایت‌ها به سایت آمازون هدایت شود و کالا یا محصولی را از وبسایت آمازون دات کام خریداری کند درصدی به صاحب سایت پرداخت خواهد شد.

رفتار مشتریان آمازون
آمازون به نوبه‌ی خود با استفاده از یک الگوریتم خاص رفتار مشتریان را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و در زمان مناسب بر اساس علاقه مشتری محصولات پیشنهادی را ارائه می‌دهد. حالا هوش مصنوعی شرکت آمازون پیشرو در خدمت‌رسانی به مشتری، در حال تحلیل رفتار مشتری می‌باشد و همواره از سایر رقبا پیشی می‌گیرد. آمازون توانسته در هر زمینه‌ای توجه مردم جهان را نسبت به خود جلب نماید.

بازاریابی آمازون

ثبت نظر مشتریان آمازون
برخی از افراد با تبلیغ محصولات آمازون، کسب و کار آنلاین خود را آغاز کرده و به درآمد جانبی خود رسیده‌اند. فروشندگان آمازون با تعیین یک درصد مشخص، تمایل  همکاری خود را به افراد بازاریاب نشان داده‌اند و شاهد موفقیت‌های روز افزون خود شدند. روش‌های بازاریابی در آمازون تنها به این سیستم محدود نمی‌شود و بسیاری از افراد پشت صحنه شرکت آمازون به تبلیغات خود می‌پردازند. برخی از افراد از سوی فروشندگان نظر مثبت خود را نسبت به آن محصول بیان می‌کنند و در قبال آن، محصول فروشنده  مورد نظر را به عنوان هدیه دریافت می‌نمایند.

۷ استراتژی بازاریابی کلیدی آمازون که آن را موفق کرد

آمازون یکی از بزرگترین هاست تجارت الکترونیک پلتفرم هایی که در سرتاسر جهان کار می کنند و از یک پایگاه مشتری عظیم برخوردار هستند. این سایت به دلیل محصولات مقرون به صرفه خود محبوب است و مکانی مناسب برای خرید خرده فروشی است.

این پلتفرم از یک کتابفروشی آنلاین کوچک تا یک غول خرده فروشی راه طولانی را طی کرده است. موقعیت خود را با تمرکز بر ارائه بهترین تجربه به خریداران خود و توسعه استراتژی های بازاریابی خود برای مطابقت با هدف خود به دست آورد. امروزه میلیاردها نفر از سایت به دلیل کاتالوگ متنوع، قیمت های پایین و راحتی حمل و نقل بازدید می کنند.

آمازون نمونه ای عالی از این است که چگونه تکنیک های بازاریابی ساده می توانند به شما در مقیاس گذاری کسب و کارتان کمک کنند.

موفقیت این شرکت ثابت می کند که برای ساختن یک امپراتوری به ایده های خلاقانه نیاز ندارید. شما فقط باید از دیدگاه بازار هدف خود فکر کنید.

در اینجا، من هفت استراتژی اصلی بازاریابی را که آمازون طی سال‌ها برای افزایش فروش خود استفاده کرده است، به اشتراک گذاشته‌ام.

این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را ایده‌آل کنید و یک برنامه بازی محکم برای شرکت خود ایجاد کنید.

استراتژی سئو آمازون 1

آمازون برای گسترش دامنه دسترسی خود و کشف فرصت های جدید به استراتژی SEO خود متکی است.

همانطور که می دانید، بهینه سازی SEO یک تاکتیک بازاریابی است که دید برند شما را افزایش می دهد تا محصولات شما را راحت تر در گوگل پیدا کنید.

آمازون از استراتژی های سئو برای گوگل استفاده می کند و موتورهای جستجوی وب سایت خود را برای ایجاد فروش.

مطمئن نیستم که اطلاع دارید، اما آمازون چندین برند خصوصی را در وب سایت خود به همراه فروشندگان فهرست می کند.

استراتژی SEO

از آنجایی که این پلتفرم دارای بیش از ۲ میلیون محصول در وب سایت خود است، آمازون یک سیستم الگوریتمی را برای رتبه بندی اقلام بر اساس ویژگی های آنها در نظر گرفته است. آن دسته از محصولاتی را در نتایج جستجو نشان می دهد که بهترین معاملات را به مشتری ارائه می دهند – همانطور که گوگل انجام می دهد.

این الگوریتم به شرکت کمک می کند تا داده های مربوط به خریداران خود را جمع آوری کند و از آن برای تولید سود استفاده کند.

چگونه؟

آمازون از معیارهای سئو سایت برای آشکار کردن ترجیحات افراد، بهینه سازی محتوای آن در برابر کلمات کلیدی مرتبط، و با قیمت های رقابتی استفاده می کند. به این معنی که این شرکت بر فروش فروشنده خود نظارت می کند تا محصولاتی که تقاضای بالایی دارند را تعیین کند و شروع به فروش همان اقلام با استفاده از یک برچسب خصوصی می کند.

ممکن است این کار نسبتاً حیله گرانه به نظر برسد، اما باید اعتراف کنید، این یک استراتژی درخشان است. این به آمازون اجازه می دهد تولید سرنخ هم از گوگل و هم از پلتفرم خودش.

مارک های دیگر را نیز با استفاده از همین تکنیک پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال، Sephora دارای برچسب خصوصی خود همراه با مارک های محبوب لوازم آرایشی است، یا Walmart محصولات خانگی را با قیمت نسبتاً پایین به فروش می رساند. آمازون به سادگی در مورد آن ظریف تر است.

۲٫ تبلیغات PPC و بازاریابی وابسته

amazon ppc market 1

آمازون تقریباً از هر کانال بازاریابی برای تبلیغ پلت فرم استفاده می کند.

کارکنان شرکت بازاریابی پست الکترونیک، رسانه های چاپی، شبکه های اجتماعی و حتی تبلیغات و بیلبوردها. هر چیزی که بتواند ترافیک را جذب کند در لیست آمازون است.

اما آنچه بیشترین مزیت را برای شرکت به ارمغان می آورد برنامه های PPC و وابسته آن است.

PPC یک اصطلاح کوتاه شده برای Pay-Per-Click است. یک روش تبلیغاتی که در آن شما به ازای هر کلیکی که تبلیغ خود دریافت می کنید، پرداخت می کنید. هنگامی که از آمازون برای تبلیغ محصولات خود با استفاده از تبلیغات PPC استفاده می کنید، به ازای هر کلیکی که تبلیغات شما ایجاد می کند، صرف نظر از میزان فروش، به آمازون پرداخت می کنید.

بازاریابی وابسته یک روش تبلیغاتی است که در آن از یک شخص ثالث (به نام بازاریاب وابسته) می خواهید محصول شما را تبلیغ کند و بر اساس تعداد فروش هایی که به بازاریاب وارد می کند، پولی را پرداخت می کند. به طور کلی فقط زمانی که فروش اتفاق می افتد، به شرکت های وابسته پرداخت می شود. با این حال، این موضوع ذهنی است و گاهی اوقات شرکت های وابسته برای هر کدام پول می گیرند رهبری نیز هست.

هر دو بسیار مقرون به صرفه هستند و نتایج سودآوری به همراه دارند. اگر ایالت ها را بررسی کنید، PPC تقریبا تولید می کند ۲۰۰٪ بازگشت سرمایهو بازاریابی وابسته را به ۱۶ دلار از فروش جهانی نسبت می دهد.

به هر حال برمیگردم به موضوع. از آنجایی که آمازون به مشتریان B2B پاسخ می دهد، این شرکت برنامه های PPC و مرتبط را برای تسهیل مشتریان خود ارائه می دهد. اما در واقع، در حقیقت، برنامه ها آمازون را بیشتر تسهیل می کنند.

اجازه بدهید من آن را در این راه.

تبلیغات PPC به بازرگانان اجازه می دهد تا از محصولات خود در آمازون حمایت مالی کنند. از سوی دیگر، برنامه همکار آن به فروشندگان اجازه می دهد تا خدمات وبلاگ نویسی خارجی را برای تولید سرنخ از Google بدست آورند.

بازاریابی وابسته

در حالی که هم برنامه های PPC و هم برنامه های مرتبط هستند techniquement محصولات آمازون، به این شرکت کمک می کنند تا ترافیک را به سایت وارد کند.

اگر فروشنده ای برای تبلیغ محصولات خود وبلاگ می نویسد، کارآفرین باید برای هدایت ترافیک به فروشگاه، «آمازون» را ذکر کند. این، به طور ناخواسته، پلتفرم را تبلیغ می کند. از طرف دیگر، اگر PPC آیتم داخلی آمازون باشد، که به آمازون اجازه می دهد تا از آن به نفع خود استفاده کند.

در نهایت هر دو طرف از آن سود می برند.

درخشان، اینطور نیست؟

۳٫ تنوع محصول

تنوع محصول

تنوع محصول، استراتژی اصلی بازاریابی آمازون است که موفقیت جهانی این شرکت را به ارمغان آورده است.

اگر به تاریخچه آمازون نگاه کنید، خط تولید این شرکت در ابتدا فقط از کتاب تشکیل شده بود. در آن زمان، بازار عمده فروشی کتاب به راحتی در دسترس بود و ایجاد یک بازار آنلاین برای خوانندگان ایده خوبی به نظر می رسید. جف بیسوس

اما با گذشت زمان، او متوجه شد که تکیه بر کتاب ممکن است رشد آمازون را متوقف کند و شروع به اضافه کردن آیتم های بیشتری کرد. متعاقباً، دامنه محصولات آمازون گسترش یافت و کاتالوگ آن از کتاب، الکترونیک، نرم افزار تا اقلام خانگی افزایش یافت.

محصولات آمازون

هنگامی که تجارت خرده فروشی این شرکت شروع به کار کرد، آمازون خدمات وب و اشتراک های Prime خود را راه اندازی کرد. به تدریج، با افزایش مشتریان B2B، آمازون به راحتی PPC و برنامه وابسته را معرفی کرد.

در حالی که همه محصولات آمازون مجزا هستند، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این شرکت عملا یک اکوسیستم کامل را از طریق تنوع محصول ایجاد کرده است.

جف بزوس، در یکی از مصاحبه های خود، یک بار گفت:می دانید، همه چیز به این سرعت رشد نمی کند. این بسیار غیرمعمول است، و این باعث شد به این فکر کنم که “چه جور طرح کسب و کار ممکن است در زمینه آن رشد معنا پیدا کند؟».

او یک مدل کسب‌وکار بسیار انعطاف‌پذیر ایجاد کرد که به او اجازه می‌داد محصولات جدید را به صورت دوره‌ای معرفی کند تا روندهای دائماً در حال تغییر و تقاضای مشتری را برآورده کند.

۴٫ استراتژی قیمت گذاری پویا

تکنیک تبلیغاتی تخفیف قیمت

بزرگترین مزیت آمازون استراتژی قیمت آن است. این پلتفرم ارزان ترین محصولات موجود در بازار را ارائه نمی دهد. با این حال، آمازون از مشتریان زیادی برخوردار است.

چگونه؟

آمازون از ترکیبی از استراتژی های رهبری هزینه و ساختارهای قیمت گذاری پویا برای ایجاد فروش در تمام طول سال استفاده می کند.

یک طرح رهبری هزینه معمولاً شامل کاهش قیمت‌ها برای جذاب کردن محصول شما برای مخاطبان آگاه به قیمت است. شرکت هایی که موجودی خود را به صورت انبوه تولید می کنند، این نوع مدل را برای فروش موجودی به صورت عمده دنبال می کنند. از سوی دیگر، ساختار قیمت‌گذاری پویا نیازمند تغییر قیمت‌ها برای تعیین بهترین نرخ است مخاطبان مایل به پرداخت برای محصولات شما خواهد بود.

استراتژی قیمت گذاری آمازون

آمازون از ساختارهای قیمت گذاری متفاوتی برای خطوط تولید همه کاره خود استفاده می کند. این شرکت برای کسب و کار خرده فروشی خود قیمت های پایین تری ارائه می دهد تا خریداران حساس به قیمت را جذب کند. اما از آنجایی که قیمت‌های پایین اغلب حاشیه سود خود را کاهش می‌دهند، آمازون مرتباً قیمت‌های خود را تغییر می‌دهد تا زیان را پوشش دهد.

این شرکت از روش قیمت گذاری پویا مشابهی برای خدمات ابری خود استفاده می کند. این برنامه یک طرح پرداخت به شما ارائه می دهد تا مشتریان را جذب کند و بعداً با گسترش کسب و کار مشتریان درآمد کسب کند.

آمازون عمدتاً از این طریق سود می برد و همچنان موقعیت خود را در بازار به عنوان یک پلتفرم جیب پسند حفظ می کند.

۵٫ تجربه حمل و نقل بدون درز

حمل و نقل آمازون

استراتژی توزیع یکپارچه نقش مهمی در آوردن مشتریان تکراری دارد.

بسیاری از بازارهای آنلاین، مانند eBay، صرفا مکانی را برای ارتباط خریداران و فروشندگان ارائه می دهند. خود شرکت به این موضوع رسیدگی نمی کند حمل پردازش کنید و در عوض گزینه های ردیابی را برای تحویل در خارج از کشور ارائه دهید. این امر شرکت را در برابر تقلب و بازخورد منفی آسیب پذیر می کند. و در حالی که خرده فروشان آنلاین گزینه های بازپرداخت را برای محافظت از خریداران خود دارند، شرکت همچنان فروش خود را از دست می دهد.

آمازون ۶۰ درصد از مشتریان مکرر خود را به دلیل تجربه حمل و نقل یکپارچه خود جذب می کند. دارای یک شبکه توزیع مستقر است تا مطمئن شود مردم بسته را به موقع دریافت می کنند.

این شرکت تقریباً ۱۸۵ مرکز تکمیل در سراسر جهان را اداره می کند و موجودی را قبل از ارسال به مشتریان در انبار خود ذخیره می کند. مراکز انجام سفارش هزینه های حمل و نقل آمازون را به میزان قابل توجهی کاهش داده و حمل و نقل را سرعت می بخشند.

تحویل آمازون

علاوه بر این، حضور فیزیکی اقلام به آمازون اجازه می دهد تا در دسترس بودن سریع محصول را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که تحویل به خوبی انجام می شود.

این فروشگاه خرده‌فروشی همچنین از ون‌های تحویل داخلی و خدمات شخص ثالث استفاده می‌کند تا گزینه‌های حمل و نقل متعددی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

برای آمازون بسیار خوب عمل کرده است.

۶٫ طراحی UI بهینه شده

بهترین طراحی IU

مردم عمدتاً به دلیل قیمت های جذاب و سهولت حمل و نقل از آمازون خرید می کنند. اما یک عامل دیگر وجود دارد که آمازون را برای خریداران جذاب تر می کند.

این طراحی رابط کاربری پلتفرم است.

رابط کاربری آمازون عمداً برای درگیر نگه داشتن کاربران طراحی شده است.

این یک طرح‌بندی منسجم مبتنی بر جستجو دارد تا نه تنها به افراد کمک کند به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند جستجو کنند، بلکه آنها را با ویژگی‌های تعاملی سرگرم کند.

اگر سایت آمازون را کاوش کنید، در هر صفحه یک نوار جستجو و فیلترهای گسترده برای محدود کردن نتایج خود خواهید یافت. هر دو ویژگی نتایج جستجوی شما را شخصی می کنند و روند خرید را سرعت می بخشند.

وب سایت کاربر پسند

این سایت علاوه بر این توصیه‌های محصول را برای جلب علاقه مردم و در عین حال فروش متقابل اقلام کم‌تقاضا نمایش می‌دهد. علاوه بر این، دارای یک بخش بررسی برای کمک به خریداران برای دیدن بازخورد در زمان واقعی، و یک فرآیند پرداخت ساده برای خرید آسان است.

کافی است بگوییم، هر ویژگی آمازون بر بهبود تجربه کاربر تمرکز دارد.

بیش از ۵۰ درصد از مردم از آمازون خرید می کنند زیرا به نظر آنها پلتفرم آن آسان و فوق العاده راحت است. این دلیل دیگری است که آمازون در لیست ده پلتفرم پرترافیک قرار گرفته است.

۷٫ وفاداری مشتری

وفاداری مشتری

آمازون یکی از بالاترین نرخ های حفظ مشتری را دارد. تقریباً نیمی از بازار ایالات متحده خریدهای مجدد را روی این پلتفرم انجام می دهد و تقریباً ۹۱ درصد از اعضای اصلی آمازون مشتریان بلندمدت آن هستند.

به نظر شما آمازون چگونه طرفداران وفاداری پیدا کرده است؟

نقطه قوت این شرکت در خدمات مشتریان آن نهفته است.

آمازون برای اطمینان از رضایت مشتریانش از خرید، مشوق‌ها، گزینه‌های خرید راحت، خدمات پس از فروش و امتیازات عضو را ارائه می‌دهد.

۴۸ درصد از اعضای Prime به صورت هفتگی خرید می‌کنند تا از ارسال رایگان، تخفیف‌ها و دسترسی زودهنگام به معاملات داغ استفاده کنند.

حفظ مشتری آمازون

بیش از ۶۶٪ از مردم به دلیل ویژگی جستجوی گسترده و انتخاب گسترده محصولات، محصولات را در آمازون جستجو می کنند. و اکثراً این پلتفرم را به دلیل فرآیند برگشت بدون درز آن قابل اعتماد می دانند.

ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار یکی از جنبه های چالش برانگیز کسب و کار است. آمازون نیز سال ها برای یافتن بهترین راه ممکن برای جلب وفاداری مشتری تلاش کرد. اما از طریق آن استراتژی های بازاریابی مشتری محور، این شرکت وفاداری مردم را به دست آورده است.

نتیجه

موفقیت آمازون

مدل بازاریابی آمازون الهام بخش خوبی برای فروشندگان جدید است.

در ده سال گذشته، آمازون به طرز شگفت انگیزی دست یافته است درآمدهای خود را افزایش داد از ۳۴ میلیارد دلار به ۳۸۶ میلیارد دلار رسید و با راضی نگه داشتن مشتریان خود تصویری از برند ایجاد کرد.

این شرکت آنچه را که باعث می‌شود مردم محصول شما را بخرند مشاهده می‌کند و از ترکیبی از نوآوری، روندها و فناوری برای ارائه یک تجربه خرید به یاد ماندنی استفاده می‌کند.

استارتاپ چیست ؟

معنای دقیق استارتاپ چیست؟

تفاوت کسب و کار و استارتاپ

چه زمانی یک شرکت دیگر استارتاپ محسوب نمی‌شود؟

عوامل شکل دهنده شرکت استارتاپی/رشد

عوامل شکل دهنده شرکت استارتاپی/اشتیاق محوری

عوامل شکل دهنده شرکت استارتاپی/ایجادتغییر

عوامل شکل دهنده شرکت استارتاپی/خلاقیت وتنوع

مدل کسب و کار انطباقی

برخی اصطلاحات و واژگان استارتاپی

مرکز رشد استارتاپ یا انکوباتور

لین استارتاپ

استارتاپ ویکند چیست ؟

استارتاپ گرایند

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن

تعریف و درک مفهوم استارت آپ

تاریخچه استارت آپ

تفاوت استارت آپ ها با کسب‌و‌کارهای سنتی

استارت آپ ها بر اساس مبانی علمی توسعه می‌یابند
تاریخچه امازون؛ از گاراژ تا بزرگ‌ترین وب‌سایت تجارت آنلاین

آمار و ارقام

یک برند متنوع

نام

لوگو

توسعه توسعه توسعه

یک الکسای دیگر

رقابت با ایلان ماسک؟

شرکت آمازون (Amazon.com) راز موفقیت + ۱۴ حقیقت جالب

تاریخچه آمازون ازنگاه کسب وکار

دلیل موفقیت شرکت آمازون و جف بیزوس

نیچ مارکتینگ و موفقیت آمازون

۵محصول منتخب آمازون

همکاری در فروش

آمازون، imdb و الکسا!

IMDB

رکوردها! آمار، فکت و ارقام پیرامون شرکت آمازون

آمازون و کرونا!

Amazon Go چیست؟

رمز موفقیت شرکت آمازون چه بود؟/ بررسی رویکرد بزرگترین خرده‌فروشی جهان از ابتدا تا کنون

بزرگترین کتاب فروشی کره زمین

سخت گیری درسرمایه گذاری مجدد

میزان درآمد خالص شرکت آمازون

داستان برند: آمازون فروشگاهی برای همه چیز

داستان شکل‌گیری برند آمازون

لوگوی معروف برند آمازون

آغازفعالیت تجاری آمازون

طرح اولیه‌ی راه‌اندازی کسب‌و‌کار آمازون

شکایت کسب وکارهااز آمازون

کتاب‌خوان‌های کیندل

خریدن الکسا

خریدن Blue Origin

خریدن واشنگتن پست

بسته بندی کردن سفارشات

زندگی شخصی جف بزوس

وضعیت کنونی برند آمازون

حساسیت و تمرکز بر مشتریان ،رمز موفقیت آمازون

ایستادگی در برابر موانع و برداشت‌های غلط

تحلیل بازار و نظرسنجی از مشتریان

متدهای جدید را با آغوش باز بپذیرید

سرویس ارسال خرید توسط پهپاد

تصمیم‌گیری سریع درآمازون

شیوه های مدیریتی جف بیزوس

نحوه ایده پردازی در آمازون

خلق ایده‌های ناب در آمازون

گسترش ایده‌های خوب در آمازون

دریافت حمایت برای ایده‌های خوب

دلایل موفقیت آمازون چیست؟(ازنگاه نوآوری)

-در جایگاه یک شریک تجاری قرار بگیرید، و یا شریکی پیدا کنید!

-کارآفرین پرورش دهید.

-محیط کار را عوض کنید.

-نوآوری را برون‌سپاری کنید.

-اکوسیستم‌ نوآوری چیست و چگونه ایجاد و استفاده می‌شود؟

-زمینه تکاملی اکوسیستم‌های نوآوری

-پیش به سوی درک اکوسیستم‌های نوآوری

-۱۰کتاب برتر کسب‌ و کار در سال ۲۰۱۷

-تاریخچه معماری خدمت‌گرا

-۷ راز ارائه موفق محصول

-از تشبیه استفاده کنید

-شوخ‌طبع باشید

-از موسیقی استفاده کنید

-فعالیتی انجام دهید

-درستی حرف خود را اثبات کنید

-سوال بپرسید

-تنها به استفاده از پاورپوینت اکتفا نکنید

-مفهوم مدل کسب و کاردراستارت آپ ها

-اشتباهات در انتخاب مدل کسب و کار

-(Warby Parker) واسطه شوید (مدل کسب و کار

-).شویدMarketplace) یک

-Subscriptionمدل دریافت حق عضویت یا

-یا سفارشی سازی همه چیز Customized Everything مدل

-یا به محض نیاز(تقاضا) On-demand مدل

-مدل فروش مستقیم

-مدل فری میوم (Freemium)

-مدل حراج

-مدل محصول مجازی یا Virtual Good Mode

-اپلیکیشن های رایگان چگونه درآمدزایی می کنند؟

-تبلیغات درون برنامه ای

-خریدهای درون برنامه ای

-فریمیم

-اشتراک

-آینده بانکداری از دست بانک ها خارج خواهد شد؟

-آمازون؛ ارائه سرویس جدید

-آیا آمازون با این شیوه خود به بانکداری روی می‌آورد؟

-بازار گسترده امروز، موفقیت آینده بانکداری را تضمین نمی‌کند

-چه کاری از دست بانک‌ها بر می‌آید؟

-بررسی استراتژی کوکاکولا، نتفلیکس و آمازون در مواجهه با شکست / شکست یا فرصت؟

-بررسی استراتژی کوکاکولا، نتفلیکس و آمازون در مواجهه با شکست / شکست یا فرصت؟-نتفلیکس

-بررسی استراتژی کوکاکولا، نتفلیکس و آمازون در مواجهه با شکست / شکست یا فرصت؟-آمازون

-بررسی استراتژی کوکاکولا، نتفلیکس و آمازون در مواجهه با شکست / شکست یا فرصت؟-پیام سه مدیرعامل

-مزیت ارتکاب اشتباه

-بررسی استراتژی کوکاکولا، نتفلیکس و آمازون در مواجهه با شکست / شکست یا فرصت؟-چالش های پیش رو

-بررسی شیوه کسب و کار کمپانی آمازون

-چشم انداز و استراتژی آمازون

-به روز رسانی چشم انداز و اهمیت فناوری درآمازون

-مصرف کنندگان آمازون

-حاشیه سود بالا، قیمت پایین درآمازون

-مشتری مداری درآمازون

-گروه های رقیب اصلی آمازون

-فروش رسانه ای آمازون

-رویکرد بازاریابی آمازون

-حضور آمازون در هالیوود

-بوم مدل کسب و کار Amazon Retail +پادکست صوتی

-بوم مدل کسب و کار Amazon Web Services

-پردازش ابری چیست و چطور کار می کند؟

-چرا آمازون اقدام به گشایش بخش خدمات وب سایت خود نمود؟

-استفاده گننذگان ازخدمات آمازون

– اهمیت نوآوری برای کسب و کارها

-آمازون؛ اژدهای هفت‌سر

-دلیل راه‌اندازی کتاب‌فروشی آنلاین درآمازون

-هدف آمازون از فروش کتاب

-ارزش یک شرکت آنلاین از نظر (بیزوس) مدیر کمپانی آمازون

-مدیریت ذائقه مشتریان کتاب وکتابخوانی توسط آمازون

-تفاوت بین مدل های کسب و کار علی بابا و آمازون

-مدل کسب و کار آمازون (مقایسه ای)

-مدل کسب و کار علی بابا

-نمونه واقعی از ایمیل مارکتینگ موفق آمازون

-چطور آمازون دنیا را اداره خواهد کرد؟

-سرویس دهی به مشتریان از زبان مدیر عامل کسب و کار اینترنتی آمازون

– آمازون با ورود به حوزه بانکداری چگونه عمل خواهد کرد؟

-ورود آمازون به حوزه بانکداری با چه استراتژی خواهد بود؟

-بانکداری آمازون چطور پیش خواهد رفت؟

 

با ۱۴۷اسلاید تخصصی

دانلود و خرید ۴۲۰۰۰ تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید