جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت تحقیقات بازار یابی بارویکردشناخت مشتریان و رقبا در بازار

تحقیقات بازار یابی بارویکردشناخت مشتریان و رقبا در بازار

چرا تحقیقات بازار برای کسب و کار شما مهم است؟

منبع:www.thebalancesmb.com

تحقیقات بازار، به مطالعات دقیق مشتریان هدف گفته می شود اما تحقیقات بازاریابی مطالعه فرآیند و تعیین روش های بازاریابی است.

تحقیقات بازار، به مطالعات دقیق مشتریان هدف گفته می شود اما تحقیقات بازاریابی مطالعه فرآیند و تعیین روش های بازاریابی است.

بیشتر کسب و کار های موفق از مطالعات گسترده در زمینه شناخت مشتریان، شناخت رقبا و همچنین شناخت بازار استفاده میکنند. در زمان شروع یک کسب و کار جدید، تحقیقات بازار در شناسایی نیازهای کسب و کار و ارائه اطلاعات مورد نیاز جهت اتخاذ تصمیمات مناسب در جهت توسعه کار نقش بسیار کارآمدی دارد. به همین دلیل صاحبان برندهای معتبر و حتی کسب و کارهای کوچک باید اطلاعات مشتریان و رقبا را همواره به روز رسانی کرده تا بتوانند پتانسیل های موجود برای توسعه کسب و کار خود را شناسایی کنند.
تحقیقات بازار برای رونق و توسعه هرکسب و کاری مهم است، اما قبل از هر چیز باید تفاوت بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را مشخص کرد.
تحقیقات بازار، به مطالعات دقیق مشتریان هدف گفته می شود اما تحقیقات بازاریابی مطالعه فرآیند و تعیین روش های بازاریابی است.

img
تحقیقات بازاریابی
• شناسایی و معرفی مشکل، کانون تحقیقات و مطالعات بازاریابی شناسایی و معرفی مشکل است. به عنوان مثال: چرا فروش برخی محصولات در برخی مکان ها روبه رشد است و در بعضی در حال سقوط و روند خوشایندی ندارند؟
• روش های جمع آوری اطلاعات، در این مرحله روش های جمع آوری اطلاعات تعیین می شوند؛ مانند استفاده از پرسشنامه ها، تلفن و گروه های کانونی و غیره
• تحلیل داده، نحوه تحلیل داده ها و استانداردهای آنها تعیین می شوند که به کمک آنها می توان روش های نرم افزاری یا دستی را با توجه به کیفیت مورد نظر انتخاب کرد.
• جمع آوری داده، تمامی داده ها و اطلاعات در یکجا جمع آوری و آرشیو شوند.
• تعیین زمان و بودجه
• تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل داده های جمع آوری شده در این مرحله صورت می گیرد.
• بررسی خطاها، بررسی خطاهای جمع آوری و نمونه برداری داده ها
• تهیه گزارش، آخرین مرحله از تحقیقات بازایابی، تهیه گزارش از دستاوردها و نتیجه گیری آنها است. گزارش شامل: جداول، چارت و دیاگرام است. در تهیه گزارش باید همه اطلاعات به وضوح مطرح شوند تا بتوان راه حل های متناسب با آنها را اتخاذ کرد.
اگرچه کسب و کارها و صاحبین برندهای بزرگ اهمیت تحقیقات بازار رابه خوبی درک می کنند اما در نظر کسب و کارهای کوچک انجام تحقیقات بازار امری وقت گیر و دشوار است. به همین جهت برای درک بهتر این سوال: “چرا تحقیقات بازار برای کسب و کار شما مهم است؟” می توان به ۵ عامل تاثیر گذار اشاره کرد.۱٫ درک بهتر مشتریان
شناسایی خریداران محصول، مشتریان هدف و ایده آل شرکت، بازه و طول زمان خرید مشتریان، نیازها و انتظارات مشتریان از جمله عواملی هستند که در این بخش بررسی می شوند. هرچه اطلاعات در این زمینه بیشتر باشد به موفقیت شرکت در برابر رقبا کمک بیشتری می کند. می توان گفت تحقیقات بازار به صاحبین کسب و کار این امکان را می دهد تا بتوانند مشتریان ایده آل و هدف و اندازه بازار را تعیین کنند و با کمک عوامل موثر در جذب مشتریان (سن، مکان، جنسیت، درآمد و غیره) کمپین های بازاریابی و قیمت گذاری مناسب کالاها را انجام دهند.
۲٫ شناسایی رقبا و نحوه تسلط بر بازار
شناخت رقبا و کسانی که در بازار روند روبه رشدی را طی می کنند، به صاحبین کسب و کار کمک می کند تا بتوانند نیازهای جدید خدمات و محصولات خود برای توسعه در بازار شناسایی کنند. همچنین انجام تحقیقات بازار جامع، امکان پیش بینی واکنش های مشتریان و اقدامات رقبا را در زمان ورود محصولات شرکت به بازار به وجود می آورد.
یکی دیگر از فواید تحقیقات بازار شناسایی نقاط ضعف رقبا در بازار است که به شما این امکان را می دهد تا بتوان از این ضعف ها به سود کسب و کار خود استفاده کرده و نیازهای بازار را تامین کرد.
۳٫ آزمایش محصول قبل از ارائه به بازار
یکی از اشتباهات رایج صاحبین کسب و کار و تولید کنندگان، عرضه مستقیم محصول نهایی در بازار است (عرضه محصول بدون تست). باید در نظر داشت که محصول نهایی همواره نیاز به، به روز رسانی و توسعه دارد تا بتواند نیازهای بازار را با توجه به نیاز روز تامین کند. به همین جهت تحقیقات بازار در راستای تعیین استراتژی های بازاریابی و شناسایی عناصر موثر جهت جذب مشتری انجام می شود.
۴٫ باقی ماندن در کسب و کار
گونه هایی که باقی می مانند قوی ترین گونه ها نیستند، باهوش ترین ها هم نیستند،‌ بلکه آنهایی هستند که بهتر با تغییرات در زندگی کنار آمده اند. (چارلز داروین)
در این قسمت می توانیم به شرکت هایی مانند نوکیا اشاره کنیم که نه تنها بازار خود را از دست داده بلکه تقریبا فراموش شده اند؛ از طرفی شرکت هایی مانند Apple و Netflix را در نظر بگیرید که تمامی نقاط خالی در بازار را شناسایی و آنها را برطرف می کنند. به همین جهت باید شرکت ها برنامه ای داشته باشند که بتوانند در آنها نیازهای خود برای تغییرات را پیش بینی و به موقع آنها را برطرف کنند.۵٫ رشد کسب و کار
کسب درآمد ثابت امری است که در دراز مدت میسر می شود. در برخی موارد کسب و کارها با رکود و یا کاهش فروش روبرو می شوند در حالی که رقبای آنها روند رو به رشد خود را طی می کنند و مشکلات کمتری پیش روی خود دارند. بنابراین تحقیقات بازار از جمله فعالیت هایی است که هر کسب و کاری برای توسعه و گسترش خود به آن نیاز دارد. تحقیقات بازار به توسعه محصولات جدید و طرح قیمت گذاری محصولات کمک می کند و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید قسمت ها و کانال های توزیع جدید را پیدا کنید.
شناسایی مشکلات و برطرف کردن آنها از نکات بسیار مهم برای رشد کسب و کار است. از تحقیقات بازار برای کاهش هزینه های بازاریابی و ریسک استفاده می کنند.
تحقیقات بازار اطلاعات مهمی نظیر شناسایی و تحلیل بازار، مشتریان و رقبا را فراهم می کند. پس برای پیشی گرفتن از رقبا و پیش روی در بازار، تحقیقات بازار نقش بسیار مهمی دارند.
فواید تحقیقات بازار
از نتایج بدست آمده توسط تحقیقات بازار می توان برای تعیین استراتژی های بازاریابی و دستیابی به اهداف تعیین شده استفاده کرد.
• بهبود ارتباطات با مشتریان بالفعل و بالقوه.
• شناسایی فرصت ها، شناسایی سریع فرصت های توسعه و ضعف بازار جهت تامین نیازهای مشتریان و بازار هدف
• کاهش ریسک، با کمک آرشیو داده ها و اطلاعات بدست آمده، تمرکز بر فرصت های موجود و امتناع از سرمایه گذاری روی پروژه های کم ارزش و ضررده

هدف از تحقیقات بازار

هدف از تحقیقات بازار جمع آوری سیستمی اطلاعات و تهیه گزارشی با شناخت کامل از بازار است

منبع:creativs

img

هدف از تحقیقات بازار جمع آوری سیستمی اطلاعات و تهیه گزارشی با شناخت کامل از بازار است ..

هدف از تحقیقات بازار جمع آوری سیستمی اطلاعات و تهیه گزارشی با شناخت کامل از بازار است که اطلاعات ضروری را در گزارشی خلاصه به سرمایه گذاران برای گرفتن تصمیمات درست در سرمایه گذاری، استراتژی های شرکت، فعالیت ها و خدمات مشتریان می دهد.
موارد حائز اهمیت در تحقیقات بازار، تغییرات صنعتی و نیاز مشتریان و احتیاجات آنها به یک محصول و نیز تغییرات در روند قانون گذاری است که از عوامل تاثیرگذار در تمرکز یک کسب کار به روی منابع و فعالیت های خود است.
تحقیقات بازار موجب رونق کسب وکار و رشد روند بازار می شوند.

 هدف از تحقیقات بازار جمع آوری سیستمی اطلاعات و تهیه گزارشی با شناخت کامل از بازار است که اطلاعات ضروری را در گزارشی خلاصه به سرمایه گذاران برای گرفتن تصمیمات درست در سرمایه گذاری، استراتژی های شرکت، فعالیت ها و خدمات مشتریان می دهد.

انواع تحقیقات بازار
در تحقیقات بازار ابزارهای موثر زیادی وجود دارد، که بهترین آنان برای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات به دو صورت اولیه و ثانویه می باشند:
•    داده های اولیه، اطلاعاتی هستند که خود شما آنها را جمع آوری کرده اید و یا افرادی تحت نظارت شما در جمع آوری آنها به شما کمک کرده اند.
•    اطلاعات ثانویه، شامل اطلاعات موجود در جامعه می باشند مثل اطلاعاتی‌ که در مجله ها‌ و روزنامه‌ها و یا گزارشات گسترده ای که توسط دولت به صورت سالانه منتشر شده اند و شما می توانید آنها را با روشهای جدید تحقیقات بازار تحلیل کنید.

با توجه به نحوه استفاده از اطلاعات اولیه و ثانویه دو نوع روش مطالعه تحقیقاتی داریم:

•    مطالعات اکتشافی (exploratory)
در تحقیقات بازار از این روش، اطلاعات بی انتهای زیادی در شناخت بهتر مسائل و شانسهای سرمایه گذاری در بازاراستفاده می شود. هدف از این کار جمع آوری نظرات و مشاهدات بر اساس مشکلات موجود می‌باشد که شما میتواند بر اساس آنها تصمیمات خود را اتخاذ کرده اما نکته اول این است که شما باید مسائل را از منظر بازار بررسی‌ کنید.

•    تحقیقات ویژه (specific)
زمانی‌ که به شناخت کافی‌ از مسائل و فرصت های بازار می‌رسید می‌توانید از سوالات مناسب برای جمع آوری اطلاعات در زمینه تحقیقات  بازار که منجر به تولید و عرضه یک محصول جدید می‌ شود استفاده کنید. در تحقیقات بازار معمولا با استفاده از این روش میتوان بازخورد یک محصول را در مرحله تبلیغات نشان داد و اصلاحات لازم در برنامه تولید و فروش محصولات جدید انجام داد.

ابزارهای اولیه تحقیقات بازار
روش های اولیه تحقیقات بازار معمولا زمان بر و هزینه بر هستند ولی‌ گاهی تنها راه برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز می باشند. که چند نمونه از آنها عبارتند از:

•    نظر سنجی (Surveys)
سوال کردن از مردم راجع به تجربه استفاده از یک محصول و یا  درک بهتر از احساس آنها از استفاده خدمات یک هتل دو نمونه از کاربردهای این روش هستند. که می‌توان در تحقیقات بازار آنها ‌را به روی تلفن همراه یا به صورت شخصی‌ و یا به روی کاغذ چاپ کرد و یا به صورت فایل های نرم‌افزاری درآورد.
•    تحلیل‌های گروهی (Focus Groups)
در تحقیقات بازار  با جمع آوری گروه های مختلفی‌ از مردم در رده های سنی مختلف با عادات متفاوت کنارهم و با پرسیدن نکات خوب و بد  یک محصول گروه های تحلیلی به وجود مب آیند. این گروه ها معمولا از ۸ تا ۱۲ نفر تشکیل میشوند که در باره یک موضوع با هم در گروه بحث میکنند. می توان گفت این روش، راه خوبی‌ در جمع آوری بازخورد‌های یک محصول جدید است.
•    مشاهده (Observation)
این تکنیک به زمانی که تحلیل گر تنها با نظارت بر چگونگی تقابل مشتری با یک محصول را زیر نظر میگیرد گفته می شود. معمولا به هنگام مقایسه زمینه های مختلف انتظارات مردم از یک محصول از این روش استفاده می شود.

•    مصاحبه های عمیق (In-depth interviews)
روش دیگر در تحقیقات بازار مصاحبه یک در یک است که به صورت انفرادی انجام می شود و می‌توان با استفاده از سوالات در نظر گرفته شده میزان انتظارات شخص از محصول مورد نظر را دریافت.
منابع اطلاعات ثانویه
یکی‌ از روش های متداول در زمینه تحقیقات بازار برای درک بهتر از روند و تغیییرات رایج در بازار روش استفاده از اطلاعات موجود است که برخی‌ از منابع آن عبارتند از:
•    کانون های صنعتی‌ و گروههای تجاری- که شناخت کلی از بازار دارند.
•    مجلات مخصوص صنایع.
•    گزارشهای دولتی و دستاوردهای سالانه آنها.
•    آمارهای منتشر شده توسط اعضای هیئت مدیره دانشگاها.
•    از وبسایت‌هایی نظیر ویکی پدیا به دلیل عمومی بودن منابع نمی توان استفاده کرد.
•    استفاده از وب سایت‌های شرکت های رقیب که مطالب آنها برای متقاعد کردن مشتریان فراهم شده اند و میتوانند منابع خوبی برای استفاده از تحلیل ها و گزارش های آورده شده باشند.
•    به طور کلی تحقیقات بازار با جمع آوری اطلاعات مناسب باعث پیشرفت و رونق کسب کار شما می شود.برای مطالعه بیشتر می توانید به مطلب ضرورت و اهمیت تحقیقات بازاریابی مراجعه فرمایید.

ضرورت و اهمیت تحقیقات بازاریابی

مهم ترین وظیفه یک بازاریاب، شناساندن و ارائه محصول مناسب در جای مناسب با قیمت مناسب و به شخص مناسب است.

 

img

مهم ترین وظیفه یک بازاریاب، شناساندن و ارائه محصول مناسب در جای مناسب با قیمت مناسب و به شخص مناسب است.

از تحقیقات بازاریابی می‌توان جهت بررسی موقعیت فعلیِ برند (نام تجاری) و تخمین ارزش آن استفاده کرد. همچنین برای بررسی امکان گسترش و تغییر نام برند نیز به کار می‌رود. هدف اصلی بازاریابی ایجاد وفاداری به برند است. تحقیقات بازاریابی به توسعه تکنیک‌هایی برای مورد پسند کردن برند در اذهان عمومی و حفظ وفاداری به برند کمک می‌کند.

مهم ترین وظیفه یک بازاریاب، شناساندن و ارائه محصول مناسب در جای مناسب با قیمت مناسب و به شخص مناسب است. علاوه بر این باید مطمئن شود که آیا مصرف کننده یا مشتری از محصول ارائه شده رضایت دارد یا خیر و آیا می تواند به عنوان یک مشتری وفادار، باقی بماند؟ همین مسائل باعث شده است که تحقیقات بازاریابی دارای اهمیت باشند.

موارد زیر، نشان دهنده ضرورت و اهمیت تحقیقات بازاریابی هستند:

۱٫ شناسایی تهدیدها و فرصت ها در بازار:

این امر به شناسایی فرصت‌های جدید بازار برای محصولات موجود و جدید، کمک شایانی می‌نماید. همچنین اطلاعاتی درباره سهم بازار، ماهیت رقابت، سطح رضایت مشتری، عملکرد فروش و کانال توزیع ارائه می‌دهد. از این اطلاعات می‌توان در حل مشکلات بهره گرفت.

۲٫ تدوین استراتژی‌های بازار:

امروزه بازارها دیگر محلی نیستند بلکه جهانی شده‌اند. به همین دلیل تولید‌کنندگان برای برقراری تماس با مشتریان و کنترل کردن کانال‌های توزیع با مشکل و دشواری مواجه هستند. شدت رقابت نیز افزایش یافته است. در چنین شرایطی، پیش بینی نیازهای مصرف کنندگان، دشوار است. یکی از وظایف در چنین بازارهای گسترده، تقسیم بندی بازار است. اطلاعات حاصل از تحقیقات بازاریابی نه تنها به تدوین استراتژی‌های بازار بلکه به اجرای آن ها نیز کمک می‌نماید.

تحقیقات بازاریابی نقش بسیار مهمی در فرایند تصمیم‌گیری، به خصوص در ارائه اطلاعات به روز و دقیق جهت اتخاذ تصمیم، ایفا می نمایند. مدیران برای آگاهی یافتن از نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات به روز و جدید نیاز دارند که این اطلاعات از تحقیقات بازاریابی به دست می‌آیند.

۳٫ تعیین نیازها و خواسته‌های مشتریان:

امروزه بازاریابی، مشتری محور شده است. تولید در مقیاس بزرگ به چند واسطه برای توزیع و پخش محصول نیاز دارد. وجود چند واسطه باعث ایجاد شکاف اطلاعاتی خواهد شد. تحقیقات بازاریابی گزینه خوبی برای رفع این مشکل هستند. تحقیقات بازاریابی در رابطه با ساختار توزیع، اطلاعاتی درباره مشتری ارائه خواهد داد و به پیاده‌سازی و اجرای بازاریابی مشتری‌گرا کمک خواهد کرد.

۴٫ ترکیب موثر ارتباط: 

در عصری که بازاریابی انبوه دیگر معنایی ندارد و میکرو بازاریابی مطرح است، ارتباطات نقش بسیار مهمی ایفا می‌نماید. تحقیقات بازاریابی به دنبال کشف رسانه‌های تبلیغاتی موثر، تبلیغات اثربخش و ابزارهای ارتباطی یکپارچه هستند. پژوهش بر روی چنین جنبه‌هایی به ترویج موثر محصول شرکت در بازار کمک خواهد کرد.

۵٫ بهبود فعالیت‌های فروش:

تحقیقات بازاریابی برای تحلیل و ارزیابی عملکرد شرکت در بازار و همچنین برای سنجش اثربخشی نیروهای فروش استفاده می‌شود. اطلاعات حاصل از تحقیقات بازاریابی به شناسایی مناطق فروش و مناطقی که میزان فروش در آنان کم است، کمک خواهد کرد. همچنین روش‌های جایگزین برای توزیع کالا را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

۶٫ پیش‌بینی فروش:

چالش برانگیزترین وظیفه برای هر مدیر تولید، حفظ سرمایه و موجودی در سطح مطلوب است. از آنجایی که تولید بر مبنای تقاضا انجام می‌شود، بنابراین پیش‌بینی علمی فروش، امری ضروری است. با استفاده از روش سهم بازار، روش برآورد نیروی فروش و روش هیئت منصفه در تحقیقات بازاریابی می‌توان میزان فروش را پیش‌بینی کرد. همچنین شایان ذکر است که تحقیقات بازاریابی به ثابت نگه داشتن ظرفیت فروش و برنامه‌های عملیاتی بازاریابی کمک می‌کند.

۷٫ زنده نگه داشتن برند (نام تجاری):

از تحقیقات بازاریابی می‌توان جهت بررسی موقعیت فعلیِ برند (نام تجاری) و تخمین ارزش آن استفاده کرد. همچنین برای بررسی امکان گسترش و تغییر نام برند نیز به کار می‌رود. هدف اصلی بازاریابی ایجاد وفاداری به برند است. تحقیقات بازاریابی به توسعه تکنیک‌هایی برای مورد پسند کردن برند در اذهان عمومی و حفظ وفاداری به برند کمک می‌کند.

۸٫ تسهیل معرفی محصول جدید:

تحقیقات بازاریابی به تست محصولات جدید در یک یا دو بازار با مقیاس کوچک و همچنین به تشخیص رفتار مشتری در مواجهه با محصول جدید و توسعه یک روش بازاریابی مناسب کمک می‌کند. مشکلات مشتریان در رابطه با محصول جدید را شناسایی می‌نماید. به عبارتی دیگر خطرات و تهدیدهای مربوط به معرفی محصول جدید را کنترل می‌کند.

۹٫ تعیین پتانسیل‌های صادراتی:

توسعه حمل و نقل و ارتباطات به جهانی شدن و دیجیتالی شدن تجارت کمک کرده است. این امر منجر به رشد بازارهای بین‌المللی شده است. تحقیقات بازاریابی، بازار صادرات را مورد بررسی قرار می‌دهد. بدین طریق که اطلاعاتی در خصوص محیط بازاریابی حاکم بر یک کشور خاص را جمع‌آوری می‌کند. در واقع، با جمع‌آوری داده‌ها درباره مصرف‌کنندگان از کشورهای مختلف، پتانسیل‌های صادراتی را نشان می‌دهد.

۱۰٫ تصمیم‌گیری مدیریتی:

تحقیقات بازاریابی نقش بسیار مهمی در فرایند تصمیم‌گیری، به خصوص در ارائه اطلاعات به روز و دقیق جهت اتخاذ تصمیم، ایفا می نمایند. مدیران برای آگاهی یافتن از نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات به روز و جدید نیاز دارند که این اطلاعات از تحقیقات بازاریابی به دست می‌آیند.

تحقیقات بازار(Market research ) یا مطالعه بازار چیست؟

تحقیقات بازار تکنیک ها و روش های تحلیلی و آماری برای جمع آوری و تفسیر اطلاعات به شکلی منظم است. این فرایند شامل پژوهش های اجتماعی و در محیط کسب و کار مهم است.

منبع:سپینودشرق

img

تحقیقات بازار تکنیک ها و روش های تحلیلی و آماری برای جمع آوری و تفسیر اطلاعات به شکلی منظم است. این فرایند شامل پژوهش های اجتماعی و در محیط کسب و کار مهم است.

تحقیقات بازار تکنیک ها و روش های تحلیلی و آماری برای جمع آوری و تفسیر اطلاعات به شکلی منظم است.  این فرایند شامل پژوهش های اجتماعی و در محیط کسب و کار مهم است.

تحقیقات بازار Market Research اصطلاحی است که به روند جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف و بازار هدف  اشاره دارد.  نقش اصلی تحقیقات بازار این است که به یک شرکت و یا یک سازمان کسب و کار با نمایش عمیق از مشتریان و یا مصرف کنندگان به منظور برآوردن نیازهای خود بهتر کمک کند.  این فرایند از تحقیقات بازار قادر به رقابت با بازیکنان دیگر در همان صنعت است و به تجزیه و تحلیل چیزهایی مانند اندازه بازار، رقابت و نیازهای بازار کمک می­ کند.

در واقع تحقیقات بازار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل سیستماتیک و هدفمند از داده هایی در مورد بازار هدف، رقابت، و محیط است.

تحقیقات بازار تکنیک ها و روش های تحلیلی و آماری برای جمع آوری و تفسیر اطلاعات به شکلی منظم است.  این فرایند شامل پژوهش های اجتماعی و در محیط کسب و کار مهم است.

روش های کشف علمی که  برای تصمیم گیری بازاریابی استفاده می شود. به طور کلی شامل (۱) مطالعه  بازار: شناسایی یک بازار خاص و اندازه آن و ویژگی های دیگر. (۲) مطالعه محصولات: شناسایی یک نیاز یا خواسته از ویژگی های محصول یا خدمات که موجب رضایت مندی می­شود. (۳) مطالعه مشتریان: شناسایی ترجیحات، انگیزه ها، و رفتار خرید مشتریان هدف است.

اطلاعات برای تحقیقات بازاریابی از مشاهده مستقیم مصرف کنندگان (از جمله در فروشگاه های خرده فروشی)، نظرسنجی ایمیل، شماره تلفن و یا مصاحبه چهره به چهره از منابع منتشر شده (مانند اطلاعات آمارگیری جمعیتی) جمع آوری می­شود.

هدف از هر پروژه تحقیقات بازار رسیدن به افزایش درک موضوع می­باشد. در حال حاضر با رقابتی تر شدن بازارهای سراسر جهان، تحقیقات بازار در دستور کار بسیاری از سازمان ها، اعم از بزرگ یا کوچک قرار گرفته است.

·        فاکتورهایی که در  مطالعات  بازار بررسی می ­شوند

تحقیقات بازار می تواند به عنوان یک روش ایده گرفتن از نیازهای مشتریان به شرح زیر در نظر گرفته شود.  برخی از عواملی که می توانند از طریق این فرایند مورد بررسی قرار داده  شوند:

۱٫      روند در بازار (Trends in the market): روند و یا تغیرات بازار در یک دوره معین از زمان است.

۲٫      تقسیم بندی  بازار (Segmentation of the market): این بخش از بازار را به زیر گروه با ویژگی های مشابه بخش بندی می­کنند و  نیاز دارد که تمایزی بین  جمعیت شناسی، انتخاب­ها، جنسیت ، شخصیت، و غیره  ایجاد شود .

بخش بندی بازار، فرایندی است که بر اساس آن یک بازار به زیربخش‌های متمایزی از مشتریانی که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیم‌بندی می شود. از آنجاکه مشتریان هر بخش نیازها و خواسته‌های یکسانی دارند، به یک طرح بازاریابی و یک محصول خاص به شیوه‌ای مشابه پاسخ می‌دهند. بخش‌بندی بازار کمک می‌کند با تقسیم یک بازار بزرگ به بخش‌های کوچکتر، منابع سازمان به طور بهینه صرف مشتریان اصلی شود.

۳٫      اطلاعات موجود (Information available) اطلاعات بازار،  اطلاعاتی در مورد قیمت های محصولات مختلف موجود در بازار است.

۴٫      تجزیه و تحلیل SWOT – این تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید یک کسب و کار یا شرکت است.

۵٫       اثربخشی بازاریابی (Effectiveness of marketing) اثربخشی بازاریابی به  تجزیه و تحلیل ریسک، تحقیقات محصول، تجزیه و تحلیل مشتری، رقیب و غیره می­پردازد.

·        مزایای تحقیقات بازار

بهره برداری از فرصت – یکی از بزرگترین مزایای انجام تحقیقات بازار این  است که شما را قادر به پیدا کردن فرصت های مختلف در بازار کرده و  امکان بهره برداری از آنها  به طور موثر را فراهم  می­کند. به عنوان مثال، ممکن است یافتن اینکه  آیا محصول تان مناسب  مخاطبان هست یا نه، و اگر نیست، تحقیقات بازار  به شناسایی مخاطبان مناسب کمک می کند.

تشویق ارتباطات – تحقیقات بازار به شما برای پیدا کردن بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان کمک می­کند. پس از اخذ نتایج تحقیقات،  ماهیت، مخاطب، شخصیت، علایق، عدم علایق  و غیره مخاطبان مشخص می­شود و این باعث می­شود راه­های ارتباط و رسیدن به آن­ها  آسان­تر شود.

حداقل کردن ریسک – یکی دیگر از مزایای عمده  تحقیقات بازار  این است که کمک می کند تا ریسک­های کسب و کار  حداقل شده و  اقدامات مورد نیاز  در مورد موضوعات خاص در نظر گرفته شود.

برقراری روند و سهم  بازار  – شرایط بازار به طور مداوم تغییر می­کند. در چنین سناریویی، تنها تحقیقات بازار کامل می تواند به ایجاد ادامه روند و سپس تدوین و فرموله کردن  برنامه با توجه به نیازهای فعلی و مورد نیاز مشتریان کمک کند.

کشف مشکلات احتمالی – از آنجا که تحقیقات بازار، واکنش، انتخاب ها و اولویت های مشتریان  را نشان  می­دهد، یک کسب و کار می تواند محصول را تغییر دهد در حالی که هنوز در حال  تولید و یا در  فرایند تولید  است. اگر یکی از نتایج تحقیقات در دست باشد،  پیدا کردن مشکلات و سپس کار روی آن­ها آسان­تر است.

این فایل با بررسی موضوعات مربوط به بازار یابی و تحقیقات بازار می پردازد و هدف آن یادآوری مطالب به پژوهشگران و مدیران عزیرو برنامه ریزان کسب و کار می باشد

محورهای مورد بحث:

۱-طبقه بندی انواع تحقیق

۲-انواع تحقیق برمبنای هدف

۳-ارتباط متقابل پژوهش های کاربردی

۴-تحقیق و توسعه

۵-مراحل انجام تحقیق

۶-اهمیت و ضرورت و فواید تحقیقات بازاریابی

۷-بازار صادرات

۸-عناصر تحقیق بازار

۹-ساختار بازار در تحقیقات بازار یابی

۱۰-طرح تحقیق

۱۱-انواع تحقیقات بازار یابی

۱۲-تحقیقات بازار یابی برای رقابت

۱۳-بازیکنان بازار

۱۴-فرایند تحقیقات بازار

۱۵-انواع داده ها در تحقیقات بازار

۱۶-نمونه گیری در تحقیقات بازار یابی

۱۷-مزیت رقابتی در تحقیقات بازار

۱۸-مردم نگاری در تحقیقات بازار یابی

۱۹- تبدیل ایده به تجارت در تحقیقات بازار

باقیمت مناسب ۸۰۰۰ تومان در اختیار عزیزان می باشد

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید