جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت بازاریابی استراتژیک فست فود برای نسل هزاره

بازاریابی استراتژیک فست فود برای نسل هزاره

بازاریابی فست فود

اصول مهم در بازاریابی فست فود کدامند ؟ چه روش هایی برای جذب مشتری جدید در فست فود ها وجود دارد ؟ ضرورت به کارگیری اصول علمی در بازاریابی فست فود چیست ؟ عناصر اصلی استراتژی آمیزه بازاریابی حسی در فست فودها کدامند ؟ چگونه می توان برای یک رستوران بازاریابی انجام داد ؟ راهکارهای جدید برای  فروش فست فودهای فعال در یک فود کورت کدامند ؟

ضروت به کارگیری اصول علمی بازاریابی در فست فود

در دنیای امروز که محصولات به صورت فزاینده ای همگن شده اند، کیفیت خدمات از مهمترین منابع ایجاد تمایز و منحصر به فرد بودن گردیده است.

این مسئله پذیرفته شده است که در یک دنیای رقابتی به طور روز افزون، کیفیت و خدمات برجسته، از لازمه های ادامه حیات و موفقیت هستند.

در بلند مدت، در برابر تهدیدهای بیرونی، فقط در صورتی می توان مقاومت نمود که فست فود برای مشتری به صورت بهترین انتخاب درآید و وفاداری مشتری کسب گردد.

دغدغه مشتری را داشتن، مهمترین فاکتور موفقیت در فست فود است.

اولویت اصلی در هر فست فود باید جلب رضایت و حفظ مشتری باشد. ناکامی در تحقق بخشیدن به این مسئله، به معنای کسب سود نکردن، رشد نکردن یا رشد منفی داشتن و سرانجام این ادامه این روش بعث، از دست دادن کسب و کار می شود. باتوجه به تجربیات و جستوجوهای علمی که توسط بخش بازاریابی گروه IRANHFC در حوزه بازاریابی فست فودها انجام شده است.

در دنیای رقابتی که امروزه بین فست فودها حاکم است موفقیت از آن کسانی است که تشخیض دهند:

۱٫ مشتری فست فود بزرگترین سرمایه فست فود است.
۲٫مشتریان هر فست فود، همه حقوق و دست مزد و سایر مزایای دریافتی کارکنان در فست فود را می پردازند.
۳٫مشتریان به فست فودی می روند که به بهترین وجه ممکن به خواسته های آنان توجه شود.
۴٫در بین تمامی فست فودها، فست فود شما باید نخستین انتخاب مشتریان باشد.

تحقیقات بازاریابی نشان می دهد که حفظ مشتری برای کسب و کارها چقدر حیاتی است و کیفیت خدمات ارائه شده فاکتوری است که به احتمال زیاد بر میزان نگهداری مشتری تاثیر می گذارد، افزایش حفظ مشتری حتی به میزان ۵ درصد، قابلیت این را دارد که سود در فست فودها را به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد و فست فودی که بتواند میزان از دست دادن مشتریان خود را ۵ درصد کاهش دهد می تواند ارزش خالص و نهایی هر مشتری را ۷۵ درصد برای فست فود افزایش دهد.

آمیخته بازاریابی حسی در فست فود

توجه جدی به مدیریت و بازاریابی در فست فودها می تواند سرآغاز تحول و جهت گیری جدیدی را در فست فودها به وجود آورد.

برخی از ناراحتی و نارضایتی ها به وجود آمده در فست فودها حاصل ناآگاهی و سهل انگاری پرسنل فست فودها در مدیریت فست فود، درک نیاز و خواسته مشتریان می باشد

در مدیریت و بازاریابی فست فودها باید به عوامل آمیخته بازاریابی حسی توجه ویژه ای گردد.

آمیخته بازاریابی حسی مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که فست فودها با استفاده از این روش می توانند به اهداف خود در بازار هدف دست یابند.

بازاریابی حسی در یک کلام به تجربه زنده توسط مشتری گفته می شود.

تجربه ای که مستلزم تعامل دو جانبه بنگاه اقتصادی(فست فود) با مشتری است.

چنانچه این تجربه به شکل گیری احساسی مثبت و خوشایند در فرد بیانجامد، علاوه بر اینکه وی به مشتری وفادار محصولات و خدمات بنگاه اقتصادی(فست فود) تبدیل می شود، بلکه به توصیه کننده برند شرکت (فست فود) نیز تبدیل خواهد شد و شخصا برند مورد علاقه خود را به دیگران نیز سفارش می کند و نهایتا مهمترین فعالیت بازاریابی را از جانب شرکت(فست فود) به اجرا در می آورد.

نسل هزاره

بازاریابی حسی برای اولین بار توسط اشمیت در سال ۱۹۹۹ مورد استفاده قرار گرفت.

وی بازاریابی را به شیوه ای جدید و متفاوت از شکل سنتی اش، قاعده بندی کرد.

اشمیت معتقد بود این روش می تواند از طریق تجربه احساسی مرتبط با برند، بین شرکت(فست فود) و مصرف کننده ارتباط دائمی برقرار کند.

بازاریابی حسی نسبت به سایر ابزارهای ارتباطات تبلیغات، ابزاری مهم و جدید محسوب می شود.

حواس پنج گانه ی انسان نقش بسیار مهمی را در زندگی بشر بازی می کند و امروزه با افزایش روزافزون محصولات و خدمات ارائه شده در زمینه فست فودها با برندهای مختلف، بکارگیری حواس بیشتر در ایجاد برند فست فود اهمیت زیادی یافته است.

کلید موفقیت در بازار فست فود امروز، متخصص شدن به زبان احساسات و عقاید مردم است. برندهایی در بازار فست فود امروز برنده می شوند که به طور احساسی و عاطفی مردم (مشتریان فعلی و بالقوه) را جذب می نمایند.

یکی از اعضاء شرکت تحقیقاتی Lingdian Investigation Comoany به نام یوان یو بیان می دارد که در بازاریابی حسی رفتار هیجانی هر فرد شامل چهار عنصر است: دیدن، شنیدن، استفاده کردن و مشارکت کردن، می باشد.

اشمیت مبدع بازاریابی حسی معتقد است که بازاریابی سنتی دارای چهار ویژگی است: تمرکز بر ویژگی های محصول نظیر عملکرد و کارآئی؛ تعریف مختصری از طبقه محصول و شرایط رقابتی آن؛ مشتریان تصمیم گیرندگان منطقی )شناختی( هستند؛ و روش های بازاریابی تحلیلی، کمّی و گفتاری است. در حالیکه چهار مشخصۀ اصلی بازاریابی حسی عبارت است از: تمرکز بر تجربه مشتری، به آزمون گزاردن شرایط و موقعیت مصرف و بکارگیری، تصمیم گیری مشتریان با ذهن شناختی و ذهن هیجانی، و قابل استفاده بودن روش ها و منابع متنوع تحقیقاتی[۱] با مقایسه آراء و نظرات این اندیشمندان در مورد تعریف و تحلیل ویژگی های اصلی بازاریابی حسی، می توانیم راجع به تفاوت بین بازاریابی حسی و بازاریابی سنتی بشرح زیر نتیجه گیری کنیم و علت اصرار در بکارگیری بازاریابی حسی را در فست فودها را درک نمائیم.

  فست فود

عناصر اصلی استراتژی آمیزه بازاریابی حسی در فست فودها

تجربه : تجربه، اصلی ترین عنصر آمیزه بازاریابی حسی در فست فودها می باشد. مطابق با نظر ،اشمیت (۱۹۹۹)، پنج نوع تجربه وجود دارد: احساس، هیجان، تفکر، عمل، و رابطه. با اینحال تجربۀ مشتریان در فست فود را نمی توان به روشنی به این پنج شکل تقسیم بندی کرد بلکه این تجربه است که در ترکیبی از این پنج حالت توصیفی قابل مشاهده است. بنابراین فست فودها بایستی ترکیبی از تجربه را برای بهبود نتایج و پیشبرد کار و ایجاد یک تجربۀ جامع از جمله احساس، هیجان، تفکر، عمل و رابطه، مورد توجه قرار دهند. بنابراین تجربه به عنوان یک عنصر از آمیزه بازاریابی حسی در فست فودها می تواند یک ابزار و شیوه متمایز بازاریابی بوده و نقش خود را از طریق هر عنصر آمیزه بازاریابی حسی ایفا کند. با اینحال، مهمترین مطلب این است که تجربه بایستی وظیفه اصلی خود یعنی ارضاء نیاز و سلیقه مشتریان (در فست فودها) و شناسائی ارزش قابل انتقال به مشتریان را به اجرا درآورد.

قیمت: قیمت به مشتریان فست فودها این امکان را می دهد تا بابت تجربه شان که شاخص اصلی تمایز از بازاریابی سنتی می باشد، به مبادله بپردازند. در بازاریابی حسی، “تجربه” به عنوان بخش پیشنهاد اقتصادی به حساب می آید. بخش قابل توجه این موضوع می باشد که قیمت گذاری تجربه، محدود به هزینه های تهیه و تدارکات آن نیست بلکه مبتنی بر ارزشمندی آن برای مشتریان فست فودها می باشد. در چنین شرایطی قیمت گذاری قابل انعطاف است. ایدۀ اصلی استراتژی قیمت گذاری در بازاریابی حسی در فست فودها، همان ارزش ناشی از افزایش آگاهی مشتریان فست فودها از محصولات و خدماتی است که توسط یک فست فود ارائه می شود تا افزایش اثربخشی هزینه ای را بدنبال خود داشته باشد.

چیدمان : چیدمان همان ترتیباتی است که مشتریان در آن به تجربه محصول و خدمات موجود در فست فود می پردازند. طراحی مناسب و راه اندازی فست فود به گونه ای موفق می تواند یک جایگاه و چیدمان بهبود یافته را ارائه نماید. گروه فوق تخصصی IRANHFC با برنامه ریزی منسجم و هدف جهت راه اندازی بهینه فست فودها کسب و کار شما را به درستی در این مسیر هدایت خواهد نمود. فست فودها با این چیدمان می توانند ابداعات و ابتکارات فراوانی را برای تعامل، شادی و سرگرمی، ایجاد یک محیط تفاهم آمیز و مملوّ از احترام ، و حتی یک فضای زنده و فرهنگی برای افزایش علاقۀ مشتریان و ارتباط اثربخش فست فود با مشتریان بکار بگیرند. در چیدمان نه تنها می توان یک تجربه منحصر به فرد و بیاد ماندنی برای مشتریان فست فود فراهم نمود، بلکه برانگیختن یک نیاز بالقوه و اشتیاق برای خرید از فست فود را هم می توان بوجود آورد، یکی از راهکارهای مناسب در این حوزه را می توان بکارگیری تجهیزات و دکور مناسب برای فست فودها مطرح کرد.

تعامل: تعامل یک عنصر اساسی در بازاریابی حسی است و به ارتباط دو سویه بین فست فود و مشتریان اشاره می نماید. هدف از تعامل، ایجاد یک ارتباط مبتنی بر همکاری دو جانبه، شناسائی تقاضا و نیاز از طریق ارتباط و مراوده برای اجرای بازاریابی حسی در فست فود می باشد.

بازار یابی  استراتژیک فست فود

تبلیغات دهان به دهان: توصیه های شخصی و تبلیغات دهان به دهان یک بخش غیرقابل حذف از آمیزۀ بازاریابی حسی می باشد. فرآیند تجربه در یک کمپین بازاریابی حسی به نوعی تأثیر گذاری بر مشتری و ایجاد احساس در وی منجر می گردد. هدف از استراتژی تبلیغات دهان به دهان در آمیزه بازاریابی حسی، ایجاد مشوق های لازم برای تعریف و تمجید از فست فود و انتقال احساس مثبتی می باشد که در مشتریان ایجاد شده تا بدینوسیله انتقال این تجربه مفرح و اطلاعات مربوط به محصول و خدمات به مشتریان بیشتری از زبان همتایان خودشان، فراهم گردد. این روند غالبا واقعی تر و اثربخش تر از رسانه های جمعی سنتی می باشد.

۵ نکته بازاریابی برای رستوران و فست فود ها

۱) نظرات مشتریان را در وب سایت ها بررسی کنید. پس از بازدید مشتریان از رستوران ، ما باید از آنها بخواهیم تا تجربه خود را در وب سایت ها به اشتراک بگذارند. برخی از محبوب ترین وب سایت های نظر خواهی عبارتند از TripAdvisor، Zagat، Facebook، Google+. همچنین می تواند برای پیدا کردن آنچه که مردم در مورد رقبا می گویند استفاده شود. پاسخ سریع به این بررسی ها می تواند یک مزیت رقابتی قوی ایجاد کند، به مشتریان نشان می دهد که رستوران همیشه آماده پاسخگویی به نیازهایش است. شما همچنین باید روشی پیشگیرانه برای بازخورد منفی به وجود اورید تا نشان دهد که شمابه دنبال جلب رضایت مشتریان هستید .

۲) مشتریان خود را بررسی کنید وقتی به رستوران شما می آیند، از آنها درباره تاریخ تولد، فارغ التحصیلی، و سالگرد آنها سوال کنید و به آنها بگویید چگونه رستوران شما به آنها کمک می کند تا آن ها را جشن بگیرند. اگر می توانید ایمیل ان هارا دریافت کنید و آنها را در روز خاص خود به رستوران خود دعوت کنید . یک استراتژی نوآورانه که توسط رستوران پاننکا در مادرید برگزار شد، به مناسبت افتتاح آن قرار بود دو صفحه نمایش داده شود که تعاملات را در زمان واقعی در شبکه های اجتماعی نشان می داد و مشتریان در پاسخ به ان بعد از ۹۰ روز بیش از یک میلیون پست در توییتر ایجاد کرده اند.

۳) از بسته بندی های جالب و خاص استفاده کنید. استفاده از لیوان کاغذی با چاپ اختصاصی و مناسب نوشیدنی گرم می تواند در جذب مشتری موثر باشد. بسته بندی بیرون بر رستوران خود را از بهترین متریال انتخاب کنید تا غذا ها گرم و با کیفیت عالی به دست مشتری برسند.

۴) ارائه دسترسی رایگان Wi-Fi در داخل رستوران، درخواست ثبت نام مشتری از طریق ایمیل یا مشخصات شخصی در فیس بوک.

۵) امکان این که مشتری در خانه غذا را تحویل بگیرد .ارائه سرویس های آنلاین برای سفارش دادن باعث میشود روند سفارش اسان تر شود.

چگونگی راه اندازی یک استراتژی جدید بازاریابی محصولات فست

بررسی و تحقیق

دریک بازاریابی محصولات فست فود خوب برای غذاها، غذاهایی هستند که مردم با خوشحالی خریداری میکنند. شرکت های بزرگ فست فود یک محصول جدید را به طور بداهه تولید می کنند و سپس راهی برای فروش آن پیدا می کنند.

آنها تحقیقات گسترده ای را در بازار انجام می دهند تا دریابند که چه محصولات جدید را باید تولید کنند.برای تولید محصولات خود تجهیزات آشپزخانه صنعتی و تجهیزات فست فود بسیار مناسب را باید تهیه کنید.

غذاهایی که شانس فروش بسیاری را با خطر ریسک کم دارند. شما باید تحقیقات بازار خود را انجام دهید یا می توانید یک شرکت تخصصی را برای این کار استخدام کنید. پیدا کردن آنکه چه غذایی فروش میکند یا خیر، آنچه مردم می خواهند خرید کنند، اما کسی برای فروش ندارد، و آنچه غذاها در نظر دارند ارزش خوبی دارند.

در مقایسه با غذاهایی که بیشترین کیفیت آنها را می بینند. این نوع اطلاعات می تواند به شما در ارائه محصولات بهتر محصول کمک کند و بدانید که چه غذایی نقش عمده ای در فروش شما را خواهد داشت.

مخاطب را هدف قرار دهید

هنگامی که شما می دانید در بازاریابی محصولات فست فود که چه محصولی بهتر فروش میرود، وقت آن است که مخاطبان خود را هدف قرار دهید. این به این معنی است که شما انتخاب مجموعه ای از گروه های از مشتریان خود که احتمالا محصول شما را خریداری می کنند و به طور خلاصه، انتخاب کنید.

به دنبا ل بهترین گروه های خدماتی در صحنه های تبلیغاتی محلی باشید. تحقیقات بازار در زمینه شغل شما به شمادر این امر کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، تصور کنید که در یک شهر زندگی میکنید که اکثرا برگر دوست دارندو شما یک فروشگاه همبر گری را راه اندازی کنید.

سپس تصور کنید که ۶۵ درصد از کسانی که دوستداران برگرنوجوانان هستند ، در حالی که تنها ۱۰ درصد افراد مسن تر و بزرگسالان هستند. تحقیقات بازار شما به شما می گوید که تقریبا تمام آگهی های تلویزیونی در تلویزیون به گروه جوانان می پردازند. این می تواند یک فرصت برای شما باشد تا با استفاده از تبلیغاتی به گروه نوجوانان ارتقا پیدا کنید

ایجاد آگهی و تبلیغات

هنگامی که شما می دانید که چه محصولی را بهتر میفروشید و چه کسانی مخاطب غذای شما هستند.

وقت آن است که تبلیغات را توسعه دهید.

این فرآیند یک نوع جدیدی یک چالش خلاقانه در بازاریابی محصولات فست فود است.

خرید تجهیزات فست فود و تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب از آریا استیل نوین پیشنهاد عالی.

حتی بزرگترین شرکتها بعضی اوقات میلیونها نفر را در کمپینهای تبلیغاتی شکست خورده دفن میکنند.

این یک کار دشوار است که یک گروه از مردم را مخاطب خود قرار دهید .

حتی زمانی که شما در مورد آنها زیاد می دانید.

اغلب تبلیغات اغلب خنک، خنده دار و یا مرتبط هستند، معمولا بدون بحث و یا منفی.

تحقیقات بازار شما می تواند به شما کمک کند.

اما شما می توانید با توجه به رسانه های اجتماعی(اینستاگرام,وب سایت,تلگرام) تمرکز کنید.

با توجه به آنچه که مخاطبان مورد نظر شما در سایت های رسانه های اجتماعی به آن نفوذ می کنند.

می توانید بینش خاصی را در مورد آنچه دوست دارید به دست آورید.

با درک این موضوع که مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی به دنبال چه موضوعی هستندبازاریابی محصولات فست فود

میتوانید دامنه این تبلیغات را گسترده تر و بهتر انجام دهید.

مثلا میبینید که مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی به کدام یک از غذاهای شما علاقه بیشتر (لایک بیشتر)نشان داده اند.

سپس بر آن محصول تمرکز کرده و فروش خود را بهتر میکنید خیلی ساده…

توزیع آگهی

وقتی که بحث توزیع آگهی به میان می آید شما به سراغ بسیاری از راهها خواهید رفت.

همیشه راه گرانتر بهترین راه در انجام آگهی نیست.

. تبلیغات تلویزیونی محلی، رادیو، روزنامه ها و مجلات، یک پلت فرم بازاریابی قوی و معتبر است که هنوز به خوبی کار می کند .

اما هزینه زیادی را در بر دارد و باعث کسری بودجه شما میشود.

. تبلیغات در وب سایت ها و رسانه های اجتماعی بسیار ارزان تر است، و ممکن است به همان اندازه که شما می خواهیددر اول کار بازده نداشته باشد.

اما در بازه زمانی معین میتواند کار ساز باشد.باید در این راه صبوری زیادی را داشته باشید.برای بهتر نتیجه گرفتن باید صبر کرد در هر زمینه ای.

.. در نهایت می توانید با استفاده از وبلاگ نویسی یا نگهداری حساب های اجتماعی خود که عمدتا برای ایجاد علاقه به نام تجاری خود استفاده می کنید.

به صورت آنلاین با هزینه کمتری تبلیغ کنید.

تبلیغات موثر در زمان معین باعث ایجاد یک بازار خوب برای شما خواهند شد.

خرید تجهیزات فست فود و تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب از آریا استیل نوین پیشنهاد عالی.

مشارکت و گوش دادن

هنگامی که تبلیغات خود را برای مخاطبان خود قرار میدهید، بازاریابی هنوز انجام نشده است.

حالا شما باید مخاطب خود را با درخواست بازخورد به اشتراک بگذارید.

سوالات خود را با احترام و به موقع پاسخ دهید. به انتقادات و پیشنهادات خود گوش کنید به ایده های خوب پاسخ دهید و بر اساس آن تغییرات ایجاد کنید. این نوع از مشاغل چیزی نیست که شرکتهای بزرگ فست فود به طور کلی به خوبی انجام دهند، و شما می توانید با برقراری ارتباط بین خود و مشتری به بهترین بازده بازاریابی محصولات فست فود خود برسید.

چطور برای یک رستوران بازاریابی انجام دهیم؟

عکس های غذایی

مسلما بهترین راه برای تبلیغ آنلاین رستوران این است که عکس های با کیفیت از غذاهایتان بگذارید. محتوای تصویری در دنیای مجازی کولاک می کند ، و یک غذایی که ظاهرش خوشمزه به نظر بیاید چه در وب سایت چه در سایر برنامه های مجازی باعث می شود هوس در مشتریان ایجاد کند

داشتن برنامه

اگر با نرم افزارهای غذایی و برنامه های غذایی همراه بشوید ، در بازاریابی رستوران تان بسیار تاثیر گذاراست . می توانید برای مشتریان استفاده از تخفیفات داشته باشید یا مثلا بعد از چند بار خرید یک خرید رایگان به آن ها پیشنهاد دهید.تا می توانید اطلاعات بدهید در کنار عکس ها ، ساعت کاری ، موقعیت مکانی ، منو ، لیست قیمت ، پارکینگ و وای فای و ..

اکانت گوگل پلاس درست کنید

ساخت یک اکانت گوگل پلاس خیلی اهمیت دارد چرا که وقتی شما نام جایی را سرچ می کنید در گوشه صفحه روی نقشه موقعیت آن را نشان می دهد ، با ساخت اکانت گوگل پلاس این شانس را دارید که در گوگل دیده بشوید

تبلیغات جغرافیایی

خیلی از افراد دوست دارند که جایی که غذا می خورند نزدیک محل زندگیشان باشد ، پس از تبلیغات محیطی غافل نشوید

در اینستاگرام فعال باشید

حضور فعال شما در اینستاگرام یکی از نکات مهم برای بازاریابی رستوران است. با نمای مغازه یتان پز بدهید ، غذاهای تاپ منو را بگذارید ، می توانید در هنگام پخت آن غذا از آشپزان نیز عکس بگیرید. استفاده از هشتگ ها فراموشتان نشود

خبرنامه ایمیل کنید

خبرنامه رستوران باید هفتگی باشد – مثلا اقلام جدید اضافه شده به منویتان ، یا جشن گرفتن موفقیت هایتان را اطلاع رسانی کنید.

از مشارکت مشتریان استفاده کنید

محتوایی که مشتری می دهد ، یک راه موثر برای بازاریابی رستوران است .مثلا از مشتریان بخواهید که عکس غذای مورد علاقه ای که در رستوران شما خورده اند رابرایتان ارسال کنند و برای بهترین عکس جایزه در نظر بگیرید مثلا دسر رایگان .

از کارکنانتان عکس بگذارید

مثلا عکسی از اینکه کارکنان رضایت شغلی دارند و لبخند دارند ، می تواند شهرت رستوران شما را بالا ببرد

در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشید

درست کردن یک حساب کاربری در رسانه ها ساده است ولی اینکه در آن حضورمداوم داشته باشید و محتوا بگذارید خیلی مهم است

وبلاگ بسازید

چیزهایی که فکر می کنید برای مشتری جالب است مثل طرز تهیه غذاها را بنویسید

اطلاعات رستوران شما در فضای مجازی را کنترل کنید
در حقیقت ۸۹ درصد مردم قبل از غذاخوردن آنلاین همه چیز را چک می کنند پس این اطلاعات باید به روز باشد

یک منوی آنلاین خوب طراحی کنید

یک منو با ظاهری ساده و قابل فهم که اطلاعاتش به روز باشد .سایت open menu یک سایت خوب است که می تواندکمک کند ظاهر منویتان را طراحی کنید .

با سایت های تحویل غذایی همکاری کنید

یکسری سایتها هستند که خدمات غذایی ارائه می دهند و شما با انتخاب ادرس و نوع غذایتان آن را درب منزل تحویل می گیرید

کوپن و تخفیفات ارائه بدهید

مثلا برای کسانی که به تازگی دررسانه های اجتماعی شماپیوسته اند غذای رایگان در نظربگیرید یاکوپن تخفیف به آنها ارائه بدهید

اجازه رزرو آنلاین به مشتریان بدهید

برندسازی فست فود ها با دیجیتال مارکتینگ:

برندسازی فرایندی بسیار زمان بر است و نیاز به مداوت و ارائه خدمات بسیار عالی و خوب از نظر قیمت و کیفیت از یکسو و برندسازی دیجیتال از سوی دیگر دارد.بسیاری از رستورانها و فست فودهایی که امروزه در سطح شهر شما برند هستند فقط از کیفیت خوبی برخوردار نیستند وحتی قیمت رقابتی نیز کافی نیست بلکه مداوت بر ارائه خدمات با کیفیت و نوآوری در فروش محصولات برای ایجاد موجهای جدید تبلیغات موجب ایجاد یک برند میشود.

رقابت در حوزه فست فود بسیار سنگین است و هر کس در فضای مجازی بخش بیشتری از تبلیغات و جذب مشتری را بعهده بگیرد در این تجارت موفقتر خواهد بود.طراحی سایت رستوران قدرتمند و مدیریت سایت و بروزرسانی موثر و قوی برای هر فست فود امری حیاتی است. در بازاریابی مدرن فروشگاه ها باید مشتریان ثابت داشته باشند و مشتریان غیر ثابت را به مشتریان ثابت تبدیل کنند و سعی در افزایش این دامنه مشتریان کنند.

بدون مدیریت مدرن و دیجیتال مارکتینگ این کار غیر ممکن است. فست فودها باید از اصول بهداشتی و سلامت بهداشت غذا برای مشتریان خود اطمینان حاصل کنند و غذا ها را نه با استاندارد ملی بلکه با استانداردهای جهانی و با ارائه طیف وسیعتری از فست فودها خارجی و ایرانی سعی در جذب دائمی و پایدار مشتری کنند.طعم غذا، سلامت غذا و کیفیت مواد اولیه و ارائه خدمات ویژه غیر منتظره و مناسبتی به افراد موجب تثبیت مشتریان میشود.تبلیغات در فضای مجازی و اینترنت مارکتینگ باید بطور پایدار انجام شود.

تبدیل غذاهای سنتی به فست فود از جمله روشهای جدید برای موفقیت در ارائه غذاهایی سالم و سریع به مشتریان است.غذاهایی مانند انواع کوبیده، جوجه، انواع فراورده های گوشتی با کیفیت بسیار بالا، استفاده از فراورده های گوشتی خارجی با کیفیت بالا، میتواند تاثیر خوبی داشته باشد.زیاده روی در مصرف فست فودهایی که در آنها از فراورده های گوشتی استفاده میشود و یا دارای مقادیر زیادی کالری بصورت چربی هستند توصیه نمیشود.

استفاده بصورت کبابی و دارای چربی تا حد امکان کم برای کودکان و بزرگسالان همواره گزینه بهتری از انواع غذاهای سرخ کردنی با ادویه و چاشنی فراوان است. بهتر است استفاده از فست فود جایگزین غذاهای سنتی نباشد ولی ویژگیهای برتر فست فود همیشه آن را گزینه ای مناسب برا صرف غذا و تفرح و تنوع میگرداند.

این مزایا به شرح زیر است:۱-تنوع زیاد غذاهای فست فود مخصوصا در ایران

۲-قیمت مناسب

۳-در دسترس بودن در بسیاری از نقاط شهر

۴-ارزش کالری بالا

روش های جذب مشتری جدید در فست فود

برنامه ریزی : شما با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می توانید جریان جذب مشتری جدید را همواره داشته باشید. باید بپذیریم که ریزش مشتریان در کسب و کار فست فود و رستوران امری بسیار بدیهی و اجتناب ناپذیر است. تنها کاری که ما می توانیم در این حوزه انجام دهیم کاهش نرخ رشد ریزش مشتریان و جذب مشتریان جدید بیشتر است. هر چقدر این برآیند به نفع جذب مشتریان جدید برای فست فود ما باشد ما موفق تر هستیم.

شما برای جذب مشتریان جدید می بایست اقداماتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشید. که هر یک از این برنامه ها و اقدامات لازم و ضروری است. به طور مثال برای داشتن مشتریان در در برنامه های بلند مدت باید سراغ افزایش کیفیت رقابتی و خدمات منحصر به فرد و توجه بیش از حد به بخشی از بازار را داشته باشید. در برنامه های میان مدت شما می توانید سیستم اشتراک گیری را فعال نموده و در برنامه های کوتاه مدت تبلیغات می تواند اثر بخش ترین اقدام باشد.

تغییر دکوراسیون: انسان عاشق تنوع و زیبایی است. مشتریان از یک مکان حتی با دکور بسیار زیبا خسته می شوند. بنابرین شما به عنوان مالک کسب و کار ممکن است روزی یک فست فود بسیار زیبا را راه اندازی نموده باشید، ولی بعد از گذشت زمان و تغییر سلایق مشتریان و گاها خسته شدن آنها از دکور شما، می بایست به نحوی این مشکل را بر طرف کنید. در اینجا هدف ما توضیح در مورد چگونگی این تغییر نیست بلکه گوشزد کردن اهمیت آن است.

تغییر و ارتقا منو: منو یکی از مهمترین فاکتورها در جذب مشتریان جدید برای فست فود ها می باشد. گاها برخی از فست فود ها سالیان سال به استفاده از یک منو تکراری بدون کوچکترین تغییری می پردازند. شما برای جذب مشتریان جدید باید همگام با ذائقه همیشه در حال تغییر مشتریانتان باشید. و این نکته را هرگز نباید فراموش کنید که ما برای خودمان فست فود راه اندازی نمینماییم ، بلکه هر فست فود برای مشتریان راه اندازی می شود. این مشتریان فقط برای صرف غذا پیش شما نمی آیند بلکه آنها همیشه در حال رصد کردن بازار غذا هستند. بهتر است برای موفق شدن شما نیز بازار غذا را رصد کنید و تغییرات مثبتی که در بازار فست فود اتفاق می افتد استفاده نمایید و منوی خود را قدرتمند تر از سابق کنید.

خلاقیت: خلاقیت مهمترین فاکتور در راه جذب مشتریان جدید است. این خلاقیت است که خوش فکر ها را از تنبلها در فست فود جدا نموده است. همیشه به فکر راهکارهای خلاقانه در فست فود خود باشید.

راهکارهای جدید برای  فروش فست فودهای فعال در یک فود کورت

-برای موفقیت فست فود خود روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

منظور از این کار این است که به هویت فست فود خود همانند هویت یک انسان نگاه کنید. بسیاری از فست فودها از وسایل ارتباط جمعی با روشی سنتی استفاده میکنند. تعدادی که میخواهند بهتر عمل کنند از شعارهایی چون «الان خرید کنید» و «به این غذا نگاهی بیندازید» استفاده میکنند. این کارها تأثیر بسیار کمی در بالا بردن فروش فست فود میتواند داشته باشد. فست فودها باید این سوال را زا خود بپرسند که «اگر شخصیت اجتماعی فست فودشان یک انسان بود، آیا کسی با او دوست میشد؟ در اکثر مواقع جواب منفی است.

فست فودها باید مانند یک انسان در میان اجتماع رفتار کنند تا بتوانند مشتری را جذب نمایند. با مشتری خود در ارتباط و تعامل باشید. برای مشتری مطالبی غیر از تبلیغات فست فود خود در فود کورت ارسال کنید. مطالب جالب را با آنان به اشتراک بگذارید. و بالاخره به یاد داشته باشید که در هنگام ارسال یک پست و گزارش، نظرات مخالف و موافق را منتشر کنید و این گونه است که میتوانید رابطه‌ای دوستانه با متشری خود داشته باشید.

-با دادن جایزه های مختلف به مشتریها، وفاداری آنان را به فست فود خود افزایش دهید.

روزهایی که کارت جایزه برای خرید به مشتریها ارائه میشد، گذشته است. اما هنوز میتوان از این ایده در راستای افزایش و نگهداری آن استفاده کرد. مردم همیشه دوست دارند بخاطر وفادار بودن به یک محصول پاداش دریافت کنند. پس به مشتریهای خود همان جایی پاداش بدهید که آنان بشیترین وقت خود را صرف میکنند. بله! گوشی تلفن همراه آنها.

تمامی اپلیکیشن ها و فست فودها از ویژگی سفارش آنلاین بهره میبرند. ولی این تنها چیزی نیست که مشتریها در پی آن هستند. چیزی که شما میتوانید به آنها بدهید، روشی برای جمع‌آوری امتیاز در جهت سفارش غذا از فست فود شماست.

-در فودکورت ها بهتر است غذا را برای مشتری بیاورید

در این مورد هم توجه به نیاز مشتری فرصتی برای بدست آوردن سود برای شما و فست فود شما فراهم می‌آورد. درست است که مردم به مراکز خرید می‌آیند و به فود کورت می‌روند که غذا بخورند، اما ممکن است اوقاتی نیز باشد که آنها در خانه هستند و مایلند از غذاهای آماده استفاده کند. پیش از این پیتزا بیشترین میزان موفقیت را در اینگونه مواقع داشت، اما امروزه فست فودهای دیگر نیز در این زمینه به رقابت میپردازند.

فست فودهای موجود در فود کورت، به بهترین شکل میتوانند در این زمینه به جذب مشتری بپردازند. با داشتن چند نمونه محصول و یا ترکیب محصولات، یک فست فود میتواند این روش جذب مشتری را نیز امتحان کند تا کسب و کار خود را خارج از فود کورت هم گسترش دهد. با استفاده بهینه از تکنولوژی و توجه به نیاز مشتری فست فودهای فودکورت میتوانند به روشی برای پیشرفت در فضای فود کورت دست پیدا کنند.

منبع:

وب سایت تاپ پک

home

اههای افزایش فروش رستوران چیست؟

افزایش فروش رستوران مانند همه کسب و کار های دیگر از اهمیت بالایی برای کارفرمایان و کارآفرینان این حوزه برخوردار بوده و تجارت‌های غذایی مطرح جهان همواره مبالغ هنگفتی را صرف تحقیقات برای یافتن راه‌های نوین افزایش فروش رستوران — و سایر زمینه‌های صنعت غذا — می‌کنند. ما نیز این بار در رستوپرو به بررسی راه‌های افزایش فروش رستوران پرداخته و نگاهی خواهیم داشت به شیوه‌های موثر بالا بردن فروش این دو حوزه پر سود و جذاب صنعت غذا و مواد خوراکی.

البته از آن‌جایی که تفاوت‌هایی میان رستوران‌ها و کترینگ‌ها (از منظر سیستم فعالیتی) وجود داشته و هر یک به نحو منحصر به فردی در تامین غذا دخیل‌اند، وجود برخی تمایزات میان شیوه‌های افزایش فروش رستوران نیز دور از انتظار نیست؛ لذا در این مطلب، علاوه بر بررسی راه‌های افزایش فروش رستوران، تفاوت‌های احتمالی در رویکردهای مناسب را نیز از نظر خواهیم گذراند.

کیفیت، بهترین مبلغ شماست

در همین ابتدای مبحث افزایش فروش رستوران می‌بایست به این نکته اشاره داشته باشیم که «کیفیت» یکی از اولویت‌های کسب و کار های مبتنی بر غذا بوده و بدون داشتن محصولی با کیفیت در وهله اول، افزایش فروش رستوران و سایر زمینه‌های مرتبط، امر دشواری خواهد بود.

البته گاهی داشتن غذا و خدماتی با کیفیت عالی برای دستیابی به موفقیت تجاری میان رقیبان کافی نبوده و بدون عرضه مناسب، چیزی عاید صاحبان کسب و کار مورد نظر نمی‌شود. اما به هر روی شما برای آغاز مراحل بعدی — تبلیغات، بازاریابی و … — به دست‌های پر احتیاج خواهید داشت. به عبارتی دیگر، موفقیت آتی شما در بخش‌هایی چون بازاریابی، تبلیغات و … منوط به داشتن محصول و خدماتی با کیفیت بوده و بدون وجود این امر، پایه‌های تبلیغاتی برای دوام جذب مشتری‌هایتان بسیار سست بنا خواهد شد.

بنابراین به خاطر داشته باشید که تبلیغات، بازاریابی و کلیه امور صورت گرفته جهت افزایش فروش رستوران، می‌بایست مکمل فعالیت‌های شما بوده و بهره‌گیری از آن‌ها، بدون توجه به کیفیت محصولات و خدمات، سود بادوامی برایتان در پی نخواهد داشت.

بازار، بازاریاب و بازاریابی…

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، برخی تفاوت‌های موجود میان ماهیت عملکردی رستوران و کترینگ، موجب بروز تمایزاتی در شیوه‌های افزایش فروش رستوران نیز شده و آن‌ها را از این منظر متفاوت جلوه می‌دهد. یکی از همین تمایزات مذکور، اتکای بیشتر کترینگ‌ها به مقوله بازاریابی مستقیم و بهره‌گیری از بازاریاب‌های حرفه‌ای جهت افزایش فروش خود است. از آن‌جایی که مشتریان اصلی کترینگ‌های بزرگ، مراکز، سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های مختلف است، بخش بازاریابی اهمیت بیشتری داشته و برقراری ارتباط با نهادهای مذکور نیز ملزم به بهره‌گیری از بازاریابان متخصص این حوزه است.

به بیانی دیگر، کترینگ‌های بزرگ (طرف قرارداد با مشتریان سازمانی) نیاز مبرمی به بازاریابی مستقیم یا B2B داشته و بر خلاف رستوران‌ها — و کترینگ‌های خرد شهری — برای جذب مشتریان بیشتر نیازمند معرفی خدمات خود از طریق بازاریاب‌ها هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یکی از تمایزات مهم میان شیوه‌های افزایش فروش رستوران در همین اهمیت بازاریابی خلاصه شده و گرچه رستوران‌ها نیز نیازمند بهره‌گیری از بازاریابی حرفه‌ای برای بالا بردن درآمد خود هستند، اما این مقوله در کترینگ‌ها بیشتر حائز اهمیت است.

در واقع کترینگ‌هایی که به دنبال جذب مشتریان جدید هستند، خدمات، توانایی‌ها و محصولات خود را از طریق بازاریاب‌های متخصص این حوزه به نهادها، ارگان‌ها و شرکت‌های صاحب پتانسیل معرفی کرده و از همین راه آن‌ها را به عقد قرارداد ترغیب می‌کنند. اما این در حالی است که مشتریان اغلب رستوران‌ها — و حتی کترینگ‌های کوچک شهری — مراجعان یا سفارش‌دهندگان معمولی بوده و بهره‌گیری از بازاریابی جهت افزایش فروش رستوران ها و کترینگ های کوچک صرفا بهتر است به شیوه B2C یعنی برای کارکنان شاغل در شرکت ها و کسب و کار های کوچک مانند فروشگاه، بوتیک و … صورت گیرد. ولی به هر روی رستوران‌ها و سایر فعالان حوزه غذا نیز می‌توانند با استفاده از کمک متخصصین بازاریابی به شکلی مناسب، فروش خود را افزایش دهند.


تبلیغات را جدی بگیرید تا جدی گرفته شوید

یکی دیگر از تمایزات موجود در روش‌های افزایش فروش رستوران در بحث تبلیغات به چشم می‌خورد. همان‌طور که مستحضر هستید و پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، مشتریان کترینگ‌های بزرگ با رستوران‌ها متفاوت بوده و همین امر به معنای وجود مغایرت در قشر هدف تبلیغات نیز هست. مسئله تبلیغات برای رستوران‌ها اهمیت بسیار زیادی داشته و در افزایش درآمدشان نیز به شکل پررنگی حائز اهمیت است. البته نمی‌توان اذعان داشت که کترینگ‌ها محتاج تبلیغات نبوده و حضورشان در عرصه رقابتی برای موفقیت کافی است؛ بلکه بهتر است بگوییم نحوه تبلیغات این دو کسب و کار متفاوت بوده و قشر هدف هر یک نیز به کلی متمایز است.

ابزار تبلیغاتی رستوران‌ها نسبت به کترینگ‌ها بیشتر بوده و از آن‌جایی که قسر هدف‌شان مردم عادی است، بهره‌گیری از کلیه رسانه‌های جمعی اعم از تلویزیون، مجلات، روزنامه‌ها، رادیو و حتی فضای مجازی برایشان مقدور است. اما این مسئله برای کترینگ‌های بزرگ اندکی متفاوت بوده و بعید است در رسانه‌های مذکور (به غیر از روزنامه‌ها) شاهد تبلیغات مستقیم این کسب و کار باشیم. البته هرگز نباید از کترینگ‌های کوچک شهری که هدف‌شان تحویل غذا درب منزل مشتریان خود است غافل شویم و از این همین روی لازم به ذکر است که این دسته از کترینگ‌‌ها در بخش تبلیغات — صرف نظر از محدودیت‌های احتمالی بودجه — مشابه رستوران‌ها هستند. در واقع کترینگ‌های کوچکی که قشر هدف تبلیغات‌شان همان مردم عادی و سفارش‌دهندگان شهری است نیز می‌توانند برای افزایش فروش خود، بروشورهایی تهیه کرده و یا بسته‌بندی منحصر به فردی را جهت برندینگ و تبلیغات محصولات خود به کار بگیرند.

اما کترینگ‌های بزرگ در بخش تبلیغات با اندکی محدودیت مواجه بوده و بهره‌گیری از رسانه‌های جمعی و دیجیتال، بازده مناسبی برایشان به ارمغان نخواهد داشت. لذا کسب و کارهای کترینگی که مشتریان‌ هدف‌شان سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ است، می‌بایست به دنبال شیوه‌های مناسب تبلیغاتی بوده و از طرق دیگری به ذهن مشتریان خود نفوذ کنند. به عنوان مثال، یکی از راه‌های تبلیغاتی برای این قبیل کترینگ‌ها، تهیه بروشورهای معرف با هدف توضیح قابلیت‌ها و خدمات از طریق بازاریابان است. یعنی کترینگ‌های بزرگ‌تر می‌توانند مستقیما وارد مذاکره با مشتریان احتمالی خود شده و از طریق بازاریابان‌‌شان، فرآیند تبلیغات را کاملا یک به یک تکمیل کنند.

فضای مجازی برای رستوران‌ اما وب سایت برای کترینگ!

از آن‌جایی که افزایش فروش رستوران به معنای جذب مشتری بیشتر بوده و یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های جلب مشتری نیز، ورود به ضمایر افراد است، استفاده از پتانسیل فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کنار وب‌سایت‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. امروزه اغلب افراد قبل از هرگونه انتخاب، سری به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی زده و رستوران، کافی‌شاپ یا فود کورت‌های مختلف را از دید سایر مشتریان بررسی می‌کنند. از طرفی اپلیکیشن‌های بسیاری نیز در همین حوزه فعال بوده و با امتیاز دهی به رستوران‌ها، کافه‌ها، کترینگ‌های شهری و … میزان فروش این کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برای افزایش فروش رستوران به هیچ وجه نباید از قدرت اینترنت غافل شد! چرا که حتی نهادها و سازمان‌های جویای کترینگ نیز بدون شک بخشی از تحقیقات خود را از طریق اینترنت انجام داده و سابقه کترینگ‌ مورد نظرشان را در دنیای مجازی بررسی خواهند کرد. این امر برای رستوران‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ بیشتری داشته و امروزه عدم حضور در صفحات مجازی و اپلیکیشن‌های غذایی یک امتیاز منفی برای این تجارت‌ها محسوب می‌شود. اینترنت، همانند کلیه مسائل تجاری امروزی، نقش مهمی در افزایش فروش رستوران ها نیز داشته و بکارگیری صحیح از آن، برای هر دو تجارت مذکور ضروری است.

البته کترینگ‌های بزرگ قطعا نیازی به حضور در اپلیکیشن‌های غذایی نداشته و بهتر است قالب وجهه مجازی خود را از طریق وب‌سایت به نمایش بگذارند. اما رستوران‌ها می‌توانند هم در شبکه‌های مجازی حضور داشته و هم با احداث وب‌سایت‌ مناسب خودشان مشتریان بیشتری را جذب کنند. (مشتری بیشتر نیز به معنای سود بیشتر خواهد بود). در سال‌های اخیر سفارش آنلاین غذا نیز به یکی از منابع درآمدزای تجارت‌های مبتنی بر غذا مبدل شده و اگر رستوران یا کترینگ‌های کوچکی که مشتریان عادی دارند از این ابزار به خوبی استفاده کنند میزان فروش‌شان به شدت افزایش خواهد یافت.

رستوران بی‌جا مانع کسب است!

یکی از نکات حائز اهمیت در شیوه‌های افزایش فروش رستوران، انتخاب موقعیت مکانی مناسب با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط است. از آن جایی که محل قرار گیری رستوران، نحوه دسترسی مشتریان، رقیبان فعال در آن منطقه‌ و پتانسیل اقتصادی محیط در افزایش فروش رستوران موثر است، انتخاب محلی مناسب برای احداث/تاسیس یک رستوران به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی پروژه قلمداد می‌شود.

البته می‌بایست به این مطلب نیز اشاره داشت که کترینگ‌های بزرگ صاحب سالن پذیرایی نبوده و به طور مستقیم با مشتریان معمولی در ارتباط نیستند، لذا این کترینگ‌ها در انتخاب موقعیت جغرافیایی خود می‌بایست نکات دیگری از قبیل زیربنا و بودجه را در نظر بگیرند. در واقع می‌توان اذعان داشت که موقعیت جغرافیایی و مکانی برای کترینگ‌های بزرگ تاثیر عمده‌ای روی میزان فروش نخواهد داشت.

بدون کانسپت حرفی برای گفتن نخواهید داشت

کانسپت، تم و منوی غذایی هم‌خوان با آن‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش فروش رستوران محسوب می‌شود. البته کترینگ‌هایی که عرضه مستقیم غذا به مشتری نداشته و صرفا به شکل قراردادهای بزرگ فعالیت می‌کنند، تنها قادر به ارائه یک منوی غذایی منحصر به فرد بوده و از آن‌جایی که دارای سالن پذیرایی نیستند، تم و کانسپت طراحی بخصوصی نیز ندارند. اما رستوران‌ها از این قاعده مستثنی بوده و انتخاب کانسپتی مناسب در کنار هماهنگ نمودن آن با اهداف تجاری کسب و کار مورد نظر، تاثیر شگرفی در میزان فروش‌شان باقی خواهد گذاشت.

امروزه رستوران‌های متنوعی با کانسپت‌های بسیار جذاب و بعضا گران‌بها، سعی در جذب مشتریان بیشتر داشته و اهمیت این موضوع نیز به شکلی روز افزون در حال افزایش است. فراموش نکنید که اگر تم و کانسپت اصلی رستوران شما با غذاهای منو تان هم‌خوانی نداشته باشد، احتمال کاهش فروش‌تان بیشتر شده و از طرفی مشتریان ثابتی به دست نخواهید آورد. در حال حاضر جلوه‌های بصری یکی از اولویت‌های مشتریان نیز محسوب شده و بسیاری افراد حاضرند برای صرف غذا در محیطی زیبا و دلچسب، مبالغ بیشتری نیز پرداخت کنند. لذا طراحی کانسپت و تم مناسبی که با سبک منوی غذایی‌تان نیز هماهنگ باشد را در اولویت امورتان قرار داده و فروش‌تان را افزایش دهید.

بیشتر…  طراحی و چاپ منو رستوران چقدر مهم است؟

به پرسنل خود اتکا کنید

تحقیقات حاکی از آن است که پرسنل غیرحرفه ای بزرگترین عامل بازنگشتن مشتریان به یک رستوران می باشد و ۶۸٪ مشتریان یک رستوران که تصمیم می گیرند دیگر هرگز به آنجا بازنگردند به دلیل مواجهه با رفتار نامناسب یک یا چند پرسنل، دست به این انتخاب ناگوار می زنند! این آمار نشان از اهمیت فوق‌العاده‌ بالای پرسنل یک رستوران داشته و میزان زیان ناشی از رفتار یک یا چند پرسنل آماتور، در برخی شرایط جبران ناپذیر خواهد بود. بنابراین برای افزایش فروش رستوران خود توجه ویژه‌ای به پرسنل‌تان داشته و حتی‌الامکان از افراد آموزش دیده در بدنه کسب و کار خود استفاده نمایید. البته کترینگ های بزرگ به دلیل اینکه پرسنل پذیرایی و‌میزبانی ندارند از این حیث خیال شان آسوده تر است و این مسئله روی فروش آنها تاثیری ندارد.

رستوپرو به دلیل آگاهی از همین مهم، خدمات ویژه‌ای را در ارتباط با استخدام پرسنل رستوران ارائه کرده و با آموزش افراد مشتاق، کیفیت اجرایی آن‌ها را تضمین می‌کند. رستوپرو پرسنلی کاملا مجرب و آموزش دیده را برای کسب و کارتان گرد آورده و در صورت رد پرسنل معرفی شده توسط مدیریت، پرسنلی دیگر را بلافاصله معرفی و جایگزین خواهد نمود. بنابراین این بخش بسیار مهم را به دستان کاردان رستوپرو سپرده و دیگر نگران از دست دادن مشتریان‌تان به دلیل غیرحرفه بودن پرسنل تان نباشید!

فراموش نکنید که بخش عظیمی از سود شما از طریق تکرار فروش محصولات‌تان به مشتریان پیشین به دست آمده و عملی ساختن چنین فرآیندی در عین سودآوری، دشوار نیز هست. داشتن پرسنل مجرب و رعایت باقی نکات این مطلب، به شما امکان بالا بردن نرخ تکرار فروش و جذب مشتریان ثابت بیشتری را داده و در دراز مدت بهره‌وری پرژوه‌تان را به شدت افزایش خواهد داد.

با برندینگ آینده خود را بیمه کنید

یکی از راه‌های موثر در افزایش فروش رستوران بهره‌گیری صحیح و بجا از مقوله برندینگ است. برندینگ درست علاوه بر افزایش فروش رستوران، در شکل‌گیری یک ماهیت با ثبات برای تجارت‌های مذکور نیز تاثیر گذار بوده و کلیه تبلیغات و بازاریابی‌های صورت گرفته را تقویت می‌کند. کسب و کار شما نیاز به یک وجهه و هویت پایدار داشته و اگر می‌خواهید در فضای پر رقابت امروزی متفاوت بدرخشید، برندینگ لازمهٔ موفقیت‌تان است. در حال حاضر فضای مجازی و اینترنت تبلیغات را برای بسیاری از افراد سهولت بخشیده و اغلب تجارت‌های غذایی خرد و بزرگ را در کنار یکدیگر به رقابت مشغول‌ کرده است. اما نکته کلیدی جهت ایجاد تمایز و خوش درخشیدن در همین عرصه پر هرج و مرج، بکارگیری مناسب از برندینگ و ایجاد هویتی منحصر به فرد است.

افزایش فروش رستوران با ۶ راهکار منحصربه‌فرد و نتیجه‌بخش

اگر در صنعت خدمات غذایی کار می‌کنید، می‌دانید که رقابت می‌تواند کُشنده باشد. با وجود تعداد زیادی رقیب و گرایش‌هایی که به‌سرعت تغییر می‌کنند، نگه داشتن کسب‌وکارتان در صف اول ذهن مشتریان، دشوار است. یکی از عوامل مهمی که برای افزایش فروش رستوران باید در نظر بگیرید، تعادل بین جذب مشتری جدید و حفظ مشتری کنونی است. پس سؤال این است: با مشتریانی که یک‌بار وارد مغازه‌تان شده‌اند چه می‌کنید؟ چطور می‌توانید آنها را ترغیب کنید بیشتر هزینه‌ کنند، بدون اینکه احساس کنند تحت فشار هستند؟ در ادامه تکنیک‌هایی به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان وفادار و به‌طورکلی افزایش فروش رستوران خود از آنها استفاده کنید.

چه صاحب یک کسب‌وکار نوپا باشید و چه سال‌ها سابقه‌ی فعالیت داشته باشید، برای رسیدن به موفقیت باید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. جذب مشتریان جدید؛
  2. ترغیب مشتریان به استفاده‌‌ی مجدد از محصولات یا خدمات‌تان؛
  3. فراهم کردن اوقاتی خوش برای مشتریان، هنگامی که در رستوران‌تان حضور دارند.

صحبت کردن درباره‌ی این موارد، بسیار آسان‌تر از انجام‌شان است، اما با رویکردی صحیح، عملی کردن آنها امکان‌پذیر است. راحت‌ترین راهِ رسیدن به هدف، مشخص کردن مسیر و تقسیم هر گام به بخش‌های عملی است. پس برای افزایش فروش رستوران خود، از شش برنامه‌ی زیر استفاده کنید.

برنامه‌ی اول: افزایش فروش رستوران با جذب مشتری جدید

شاید از اهمیتِ نحوه برخورد در اولین ملاقات آگاه باشید. یک مشتری ثابت احتمالا راحت‌تر از یک مشتری جدید از خطاها چشم‌پوشی می‌کند. اگر تلاش کنید تا مشتریان‌تان در برخورد اول یک تجربه‌ی عالی کسب کنند، آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل خواهید کرد. گام‌های زیر را دنبال کنید تا ارتباط‌تان را با مشتریان خود حفظ و رابطه‌ای صمیمی با آنها برقرار کنید.

۱. از تکنیک های بازاریابی استفاده کنید

روش‌های سنتیِ زیادی برای بازاریابی وجود دارند که می‌توانید به آنها روی بیاورید، اما تبلیغات می‌تواند هزینه‌ی زیادی روی دست‌تان بگذارد. در عین حال، بازاریابی در شبکه های اجتماعی کم‌هزینه است و فقط به صرف زمان نیاز دارد. اگر می‌خواهید برای تبلیغات مقداری پول کنار بگذارید، بهتر است به‌جای تبلیغ در روزنامه‌ها، پول‌تان را در شبکه‌های اجتماعی خرج کنید. حتی می‌توانید مشتریان‌تان را تشویق کنید که انتقادات یا پیشنهادهایشان را درمورد تجربه‌‌هایی که در رستوران‌تان داشته‌اند، برای‌تان بنویسند.

۲. برنامه‌ای برای مشتری‌های جدید تدارک ببینید

این کار معمولا شامل ارائه‌ی کوپن‌های تخفیف است تا مشتریان تشویق شوند باز هم به رستوران شما برگردند. یا می‌توانید به مشتریان جدیدتان همراه با غذایشان، یک پیش‌غذا، دسر یا نوشیدنی رایگان بدهید. این کارِ فوق‌العاده، نشان می‌دهد که چقدر به مشتریان‌تان اهمیت می‌دهید و همچنین با استفاده از این روش می‌توانید کسب‌وکارتان را از رقبا جلو بیندازید.

برنامه‌ی دوم: افزایش وفاداری مشتری

یکی از راه های افزایش فروش رستوران ، حفظ رضایت مشتریان کنونی است.

اگر تابه‌حال مشتری ثابت یک کافه یا رستوران بوده‌اید، می‌دانید چقدر احساس خوبی است که پیشخدمت‌ها شما را بشناسند و احوال خانواده‌تان را بپرسند. رفتن به رستوران، فقط به غذا خوردن خلاصه نمی‌شود، این کار یک تجربه‌ی اجتماعی هم هست. برای افزایش وفاداری مشتری و نیز افزایش فروش رستوران خود، باید خدمات خوبی ارائه بدهید، با مشتری ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید و حتی خدمات ویژه‌ای برای مشتریان ثابت‌تان در نظر بگیرید.

فکر می‌کنید هزینه‌ی جذب مشتریان جدید بیشتر است یا هزینه‌ی حفظ مشتریان وفادار؟ اگرچه جذب دائمی مشتریان جدید مهم است، اما ثابت شده است که حفظ رضایت مشتری وفادار نسبت به جذب مشتری جدید هزینه‌ی کمتری دارد. چند عامل در این موضوع تأثیرگذارند اما مهم‌ترین‌شان تبلیغات است. مثلا، یک بیلبورد هزینه‌‌ی بسیار بالایی دارد. درست است که بیلبورد برند شما را به صدها یا هزاران فرد جدید نشان می‌دهد، اما فقط تعداد کمی از آنها ممکن است به کسب‌وکارتان سر بزنند.

در بسیاری از موارد، مشتریان وفادار به‌صورت رایگان برای‌تان تبلیغ خواهند کرد. بازاریابی دهان به دهان یکی از بهترین راه‌هایی است که به هر کسب‌وکاری کمک می‌کند بر سر زبان‌ها بیفتد. مردم معمولا به تبلیغات پولی اعتماد نمی‌کنند، اما به پیشنهاد دوست‌شان درمورد خوب بودنِ یک رستوران اعتماد دارند. مشتریان وفادارِ شما برای موفقیت کسب‌وکارتان بی‌نهایت ارزشمند هستند و متناسب با همین اهمیت باید با آنها رفتار کنید.

برای حفظ مشتریان، می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

۱. برنامه‌ وفاداری مشتریان را توسعه بدهید

یکی از رایج‌ترین‌ کارهایی که در این زمینه می‌توانید انجام بدهید، این است که یک کارت عضویت برای مشتریان‌تان تهیه کنید و دفعاتی را که مشتری به رستوران‌تان می‌آید، ثبت کنید. زمانی که تعداد مراجعه‌های مشتری به حد مشخصی رسید، به انتخاب خودتان او را از یک غذای رایگان بهره‌مند کنید. ارائه‌ی نوشیدنی‌ها و دسرهای رایگان هم انتخاب‌های خوبی هستند، چون از غذاهای اصلی ارزان‌ترند و در عین حال مشتریان احساس می‌کنند مورد احترام قرار گرفته‌اند. می‌توانید کارتی طراحی کنید که سفارش‌ها را ثبت کند یا کارتی تهیه کنید و به‌ازای هربار حضور مشتری، یک سوراخ بر رویش پانچ کنید.

۲. در امور خیریه مشارکت کنید

میزبانی از یک مراسم خیریه، راه فوق‌العاده‌ای برای حضور در اجتماع است. برای مثال،‌ یک روز را انتخاب کنید و ۱۰ درصد از درآمد آن روزتان را به یک مؤسسه‌ی خیریه ببخشید. می‌توانید از قبل برای این مراسم تبلیغ کنید تا افرادی که دوست دارند در این کار خیر شریک شوند، در رستوران‌تان غذا بخورند. میزبانی از کلاس‌های آشپزی، تست کردن غذا یا هر چیزی که باعث افزایش آگاهی مشتری از محصول‌تان می‌شود، راهی عالی برای حضور در میان مردم است.

۳. میزبان رویدادهای اجتماعی باشید

فراهم کردن فضایی برای برگزاری مهمانی‌ها، جشن‌ها و مراسم‌ها، راه مؤثری برای برقراری ارتباط با مردم است. میزبانی از چنین مراسم‌هایی، مشتریان را تشویق می‌کند تا بیشتر به شما سر بزنند. برگزاری بازی یا پخش موسیقی نیز باعث می‌شود افراد در رستوران شما احساس راحتی کنند، ترغیب شوند مدت زمان طولانی‌تری در رستوران‌تان بمانند و خوراکی‌های بیشتری سفارش بدهند.

برنامه‌ی سوم: گسترش شیوه‌های خرید و ثبت سفارش

ایجاد راه های مختلف جهت خرید برای مشتری، افزایش فروش رستوران را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از مشتریان شاید آن‌قدر زمان نداشته باشند که تا هنگام خالی شدن یک میز یا حتی آماده شدن غذایشان منتظر بمانند. تکنیک‌های زیر علاوه بر اینکه به مشتریان پرمشغله کمک می‌کنند راحت‌تر و سریع‌تر غذایشان را سفارش بدهند، موجب افزایش فروش رستوران نیز می‌شوند.

۱. یک منوی بیرون‌بَر برای رستوران‌تان در نظر بگیرید

با اضافه کردن منوی بیرون‌بَر، می‌توانید حتی وقتی که صندلی‌های رستوران‌تان پُر هستند، همچنان فروش داشته باشید.

۲. در ساعات مختلف روز، وعده‌های غذایی متناسب ارائه بدهید

اگر رستوران شما اساسا در وعده‌ی ناهار خدمات ارائه می‌دهد، اما متوجه شده‌اید که صبح‌ها و در ساعات شلوغی، رفت‌وآمد در اطراف رستوران‌تان زیاد است، می‌توانید فروش اقلام صبحانه‌ را نیز به فعالیت‌هایتان اضافه کنید.

۳. با تکنولوژی همراه باشید

مشتریان دوست دارند ببینند که رستوران‌های مورد علاقه‌شان از تکنولوژی‌هایی همچون سفارش آنلاین و رزرو میز از طریق نرم‌افزار بهره می‌برند. برای بعضی مشتریان، سفارش آنلاین اغلب راحت‌تر از تماس تلفنی است و بسیاری از افراد شاید غذا خوردن در مکانی را ترجیح بدهند که خدمات آنلاین ارائه می‌دهد.

برنامه‌ی چهارم: آموزش تکنیک‌های بیش‌فروشی به کارکنان

یک پیشخدمت ماهر قادر است مکالمه‌‌ی ساده و مؤثری با مشتریان ترتیب بدهد و موجب افزایش فروش رستوران شود. بیش‌فروشیِ مؤثر، درنهایت باعث کنترل مشتری بر تصمیمش می‌شود و احساس نمی‌کند که برای خرید بیشتر، تحت فشار قرار گرفته است. این کار موجب اغوا شدن مشتری برای سفارش بیشتر می‌شود.

برای بیش‌فروشی مؤثر، سه توصیه‌ی اصلی زیر را به خاطر داشته باشید:

۱. نوشیدنی‌های موجود در منو را توصیف کنید

اولین فرصت برای بیش‌فروشی، زمان کوتاهی پس از نشستن مشتریان است. قبل از اینکه سفارش نوشیدنی ثبت شود، پیشخدمت‌هایتان را تشویق کنید که نوشیدنی‌های مخصوص رستوران را توصیف کنند. اشاره به کوکتل‌های خلاقانه شاید مشتری را ترغیب کند یکی را امتحان کند، حتی اگر در ابتدا قصد داشت تنها یک بطری آب سفارش بدهد.

۲. غذاهای موجود در منو را توصیف کنید

پیشخدمت‌ها به‌سادگی می‌توانند اقلام موجود در منو را توصیف کنند تا به مشتری کمک کنند غذایش را انتخاب کند. یک فرصت خوب دیگر برای بیش‌فروشی، این است که از مشتری بپرسید آیا دوست دارد دورچین اضافی برای غذای اصلی‌اش سفارش بدهد یا نه. البته اگر برای آن دورچین پول اضافی دریافت خواهید کرد، حتما در این مورد به مشتری توضیح بدهید تا وقتی که صورتحساب را دید، غافلگیر نشود!

۳. به مشتریان پیشنهاد بدهید چیزهای بیشتری را امتحان کنند

وقتی همه غذای اصلی‌شان را خوردند، پیشنهاد بدهید که می‌توانند یک دسر یا نوشیدنی را امتحان کنند. مجددا، نام بردن از چند گزینه‌ی دسر شاید مشتریان‌تان را اغوا کند که سفارش بدهند.

شانس بیش‌فروشی به مشتریان جدید بیشتر است، چون این افراد مشتاقند که آگاهی بیشتری درمورد غذاهای رستوران‌تان داشته باشند. همچنین احتمالا آنها نسبت به کسی که دفعات زیادی در رستوران‌تان غذا خورده است، بیشتر علاقه‌مند هستند تا پیشنهادهای پیشخدمت را امتحان کنند.

برنامه‌ی پنجم: سرویس‌دهی به مشتریان بیشتر

افزایش نرخ جابجایی در میزهای غذاخوری با افزایش فروش رستوران همراه است.

هرچه غذای بیشتری بفروشید، پول بیشتری درمی‌آورید و راهِ فروش غذای بیشتر این است که به مشتریان بیشتری سرویس بدهید. نمی‌توانید زمانی را که مشتریان صرف غذا خوردن می‌کنند، کنترل کنید، اما در عوض می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

۱. سیستمی برای ساماندهی مشتریان داشته باشید

رستوران‌ها معمولا جایگاه مخصوصی برای پذیرش و دریافت سفارش‌ها دارند تا تعداد مشتریان و نیز جریان ورود و خروج آنها را مدیریت کنند.

۲. کارکنان بخش پذیرایی را با تعداد مشتریان هماهنگ کنید

مطمئن شوید که برای خدمت‌رسانی به کلیه‌ی مشتریان، به تعداد کافی کارمند در اختیار دارید. به کارکنان‌تان آموزش بدهید که در زمان مناسب سفارش نوشیدنی‌ها را بگیرند و در پایان غذا، صورتحساب را برای مشتری ببرند.

۳. از تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید

امروزه بسیاری از رستوران‌ها از دستگاه‌های کارت‌خوان سیار استفاده می‌کنند.

۴. محل غذاخوری خود را به‌روز کنید

بعضی از محل‌های غذاخوری صرفا به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که مردم بخواهند بیشتر بمانند. هنگام خرید و چیدمان مبلمان‌تان می‌توانید از ترفندهایی استفاده کنید که مشتریان سریع‌تر میز خود را ترک کنند. به‌علاوه، می‌توانید میز و صندلی‌های کوچک تهیه کنید تا از فضای موجود نهایت استفاده را ببرید و بتوانید در هر نوبت، از مشتریان بیشتری پذیرایی کنید.

۵. منوی خود را جمع‌وجور کنید

کاهش تعداد اقلام منوی غذا، باعث می‌شود انتخاب برای مشتریان ساده‌تر شود و آشپز غذا را سریع‌تر آماده کند.

برنامه‌ی ششم: افزایش فعالیت در فضای مجازی

مهم نیست که برای وب‌سایت کسب‌وکارتان چقدر زمان بگذارید، اگر وب‌سایت‌تان را برای موبایل‌ها و تبلت‌ها بهینه‌سازی نکنید، بیشترِ مشتریان‌تان را از دست می‌دهید. با سرمایه‌گذاری در وب‌سایتی که به‌خوبی در تبلت، موبایل و کامپیوتر بهینه‌سازی شده است، بیشترین منفعت را از تکنولوژی ببرید.

سعی کنید برای کسب‌وکارتان در رسانه‌های اجتماعی حساب‌‌ کاربری ایجاد کنید و در آنها فعال باشید. اگر زمان ندارید تا بر پیام‌هایی که از طریق این شبکه‌های اجتماعی برای‌تان ارسال می‌شود نظارت کنید، این کار را به افراد دیگری بسپارید.

مزیت دیگرِ داشتنِ حساب کاربریِ حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی این است که می‌توانید درباره‌ی مراسم‌ها و جشن‌هایی که برگزار می‌کنید، اطلاع‌رسانی کنید. همچنین از این طریق می‌توانید خبر تعطیلی ناگهانی رستوران را به اطلاع مشتریان‌تان برسانید. این کار راهی ایده‌آل برای برقراری ارتباط با مردم است. به‌طورکلی، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای اجرای استراتژی‌های حفظ مشتری که در بالا به آنها اشاره شد، استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

ارزیابی مداوم شیوه‌‌ی انجام کارها، بخش مهمی از اداره‌ی هر کسب‌وکار موفق است. مالکان رستوران‌ها دائما به فکر راه‌هایی هستند تا با بهبود فرایندها، موجب افزایش فروش رستوران و نیز افزایش بهره‌وری شوند. عوامل زیادی در افزایش فروش رستوران تأثیرگذارند که باید آنها را در نظر بگیرید. خوشبختانه بسیاری از اصول پایه‌ای در بین انواع اماکن غذاخوری مشابه هستند. با استفاده از تکنیک‌های بالا، به‌زودی در مسیر موفقیت قرار خواهید گرفت و شاهد افزایش فروش رستوران خود خواهید بود.

فهرست

تأثیر بازاریابی فست فود بر هزاره ها

بازاریابی فست فود

نسل هزاره

نگاه نسل هزاره به فست فود

هزاره ها  وتمایل تصمیمات خرید سریع

فعالیت خرید هزاره ها

عادت های غذایی هزاره ها

فناوری و مصرف کنندگان باهوش بازار

زندگی هزاره ایالات متحده از طریق رسانه های اجتماعی غنی می شود

تأثیر دانش مصرف کننده بر اقدامات مصرف کننده.

لزوم درک نیازها و خواسته های مشتریان

ضروت به کارگیری اصول علمی  بازاریابی در فست فود

دغدغه مشتری را داشتن، مهمترین فاکتور موفقیت در فست فود است.

در دنیای رقابتی که امروزه بین فست فودها حاکم است موفقیت از آن کسانی است که تشخیص دهند:

اهمیت حفظ مشتری فست فودها

آمیخته بازاریابی حسی در فست فود

بازاریابی حسی در یک کلام به تجربه زنده توسط مشتری گفته می شود.

کلید موفقیت در  بازار فست فود امروز

بازاریابی حسی درفست فود

عناصر اصلی استراتژی آمیزه بازاریابی حسی در فست فودها/تجربه

تبلیغات دهان به دهان

نتایج کاربردی آمیزه بازاریابی حسی در فست فودها

پیشنهاداتی جهت بهبود فست فودها ارائه می گردد

۵ نکته بازاریابی برای رستوران و فست فود ها

چگونگی راه اندازی یک استراتژی جدید بازاریابی محصولات فست/بررسی و تحقیق

چطور برای یک رستوران بازاریابی انجام دهیم؟-ادامه

ویژگیهای برتر فست فود

روش های جذب مشتری جدید در فست فود

راه اندازی فست فود گام به گام تا بازاریابی

پلان آشپزخانه و تهیه دستگاه های مورد نیاز به همراه نقشه چیدمان تجهیزات آشپزخانه

سوالاتی که در بخش مدیریت کیفیت مطرح می گردد : چه غذاهایی سرو میگردد؟ مشتریان ما چه کسانی هستند؟ مشتری برای چه چیزی ارزش قائل است ؟

تبلیغات درفست فود

شعارهای فست فود برای بیان تفاوت :

انواع روش های بازاریابی رستوران و تخصیص بودجه در آن

بودجه شبکه اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی

اندازه مخاطبان و نحوه دسترسی

تبلیغات در گوگل و موتورهای جستجو

رویدادهای اجتماعی و اسپانسر شدن رستوران ها

شعار تبلیغاتی رستوران و فست فود و نحوه نوشتن اسلوگان رستورانی

بازاریابی رستورانی دیدی کلی از رستوران شما ایجاد میکند

با استفاده از بازاریابی رستورانی مشتریان بالقوه را به سمت رستوران خود میکشانید

چگونه شعار تبلیغاتی رستورانی بنویسیم؟

استراتژی های کارآمد بازاریابی رستوران برای جذب مشتریان بیشتر | استراتژی بازاریابی رستوران

۶ اقدام زیر را برای بازدهی بیشتر سئو سایت تان انجام بدهید:

اهمیت دیده شدن پست ها درشبکه های اجتماعی

روی یوتیوب دانه های خود را بپاشید یا از آشپزخانه تان لایو پخش کنید

جمع آوری آدرس های ایمیل و ارسال تبلیغات به آنها

راههای افزایش فروش رستوران چیست؟

کترینگ های بزرگ وشیوه های مناسب تبلیغاتی

چگونه ظهور همبرگرهای “posh” فست فود را تهدید می کند

عصر تسلط برگر “posh”

مقاله:مدیریت استراتژیک غذای بازاریابی شرکت فست فود مک دونالد

موقعیت رقابتی مک دونالد در صنعت زنجیره غذایی

استراتژی بازاریابی مک دونالد

توصیه برای استراتژی آینده McDonalds

با ۱۵۷اسلایدتخصصی و ترجمه شده

دانلودوخرید۵۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید