جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت استراتژی بازاریابی درگردشگری ورزش با رویکرد مدیریت ذائقه تماشاگران

  استراتژی بازاریابی درگردشگری ورزش با رویکرد مدیریت ذائقه تماشاگران

| sport tourism گردشگری ورزشی | sport tourism ، یکی از زیرمجموعه های گردشگری و صنعت توریسم است که شامل سفر کردن به مناطق مختلف جهان به منظور شرکت کردن در یک رویداد و مسابقه ورزشی و یا تماشای فعالیت ورزشی است. البته ، ممکن است که بسیاری از افراد نام این نوع از گردشگری را نشنیده باشند و همچنان برای دیدن یا شرکت در رقابت های ورزشی به کشورهای برگزار کننده رقابت ها سفر کنند. برگزاری هر کدام از مسابقات و رویدادهای ورزشی، فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری و میزبانی و به تبع آن، رشد اقتصادی به وجود می آورد. به همین دلیل، گردشگری ورزشی ، صنعت رو به رشدی بوده و همه کشورها تلاش می کنند تا پیش زمینه های این صنعت سود آور را در کشورشان فراهم کنند.

 تاریخچه صنعت گردشگری

تاریخچه صنعت گردشگری به ۲۰۰۰ سال قبل و زمان روم باستان بر میگردد. در آن دوره، شهروندان روم باستان ثروتمند مصمم شدند که برای تعطیلات تابستان از شهر کمی فاصله بگیرند. بنابراین، مسئولین صنعت گردشگری، نیازهای گردشگران را تامین کردند و اقتصاد و وضعیت گردشگری کشور برای مدت های طولانی رشد چشمگیری داشت اما با پایان دوره امپراطوری روم، این دوره هم به پایان رسید. علاوه بر این، در قرون وسطا ، علاقمندان به گردشگری مجددا توانستند زمینه گردشگری را با برنامه ریزی برای سفر و تهیه مکان هایی برای خوردن و خوابیدن فراهم کنند. علاوه بر علاقه به گردشگری ، عواملی مانند سلامت و فرهنگ نیز موجب شد تا افراد زیادی از آبگرم ها و ساحل های شهرهای اروپا بازدید کنند. یکی دیگر از دلایل ایجاد و رشد گردشگری ، صنعتی شدن جوامع اروپا و افزایش اوقات فراغت طبقه ثروتمندان بود. در این دوره، کارآفرینان شروع به ساخت انواع هتل ها ، جاده ها و کشتی های مسافرتی کردند. صنعت گردشگری در سال ۱۳۰۰ شمسی به طور پیوسته موفق و پررونق بوده اما در کل، موفقیت آن به خواسته های گردشگران و شرایط اقتصادی بستگی داشت. موضوعات مورد بحث در این مقاله شامل انواع گردشگری ورزشی، تاثیر گردشگری ورزشی، آموزش گردشگری ورزشی ،گردشگری ورزشی در ایران وگردشگری ورزشی و اقتصاد هستند.

  انواع گردشگری ورزشی

با توجه به هدف گردشگر از سفر به کشور مقصد، گردشگری ورزشی به سه گروه تقسیم بندی میشود که عبارتند از: گردشگری رویدادهای ورزشی گردشگری رویدادهای ورزشی، رویدادهای بزرگی مانند مسابقه های جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک را در بر میگیرد. این دو رویداد ورزشی مهم، جز رودادهایی هستند که هر چهار سال یکبار، تعداد زیادی از طرفداران این رشته های ورزشی را در یک جا جمع می کند. گردشگری ورزشی فعال گردشگران گردشگری ورزشی فعال، افرادی هستند که برای انجام یک ورزش خاص و یا شرکت در یک رویداد ورزشی سفر می کنند. این رویدادها شامل انواع ورزش ها و تورنمنت ها است. به طور معمول افراد برای انجام و شرکت در مسابقه هایی مانند شنا، قایق رانی، موج سواری و ماهیگیری به کشورهای دیگر سفر می کنند. این نوع از گردشگری ورزشی به دو گروه تقسیم می شود: شرکت کنندگان در رویداد این افراد، ورزشکارهای آماتور و یا حرفه ای هستند که برای رقابت کردن در رشته های ورزشی مختلف به کشور مقصد سفر می کنند. علاقمندان به رویداد علاقمندان به ورزش، افرادی هستند که صرفا به قصد تفریح و سرگرمی در رقابت های ورزشی شرکت می کنند. گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر در این نوع از گردشگری ، گردشگران از جاذبه های گردشگری ورزشی بازدید می کنند. از جمله نمونه های گردشگری نوستالژیک میتوان به بازدید از تالارهای مشاهیر ، موزه ها و ورزشگاه های مشهور و حتی دیدار با قهرمان ها و مشاهیر ورزشی اشاره کرد.

تاثیر گردشگری ورزشی

گردشگری می تواند از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر میزان درآمد و رشد کشورها تاثیر گذاشته و یکی از منابع مهم اشتغال زایی و کسب درآمد نیز محسوب می شود. امروزه رویدادهای ورزشی بسیار مورد علاقه و توجه عامه مردم و ورزشکاران هستند. یکی از تاثیرات گردشگری ورزشی این است که گردشگران می توانند با جنبه های مختلف فرهنگ و جاذبه های کشور میزبان (کشور برگزار کننده مسابقات) اشنا شده و تبادل فرهنگی کنند. علاوه بر این، ترکیب ورزش و گردشگری، مفهوم و ساختار جدیدی را برای پرکردن اوقات فراعت و ایجاد شادی و نشاط فراهم آورده است. از این جهت، گردشگری ورزشی میتواند در ارتقا سرزندگی و بهبود سلامت جوامع نقش موثری داشته باشد. همچنین، کشورهای پیشرفته در زمینه ورزش سرمایه گذاری کرده و به صورت جدی و پیوسته از ورزش حمایت می کنند. زیرا ، توجه به شور و نشاط افراد و مخصوصا نیروی کار، منجر به افزایش کارایی و کاهش چشمگیر میزان جرم و بزه می شود.

آموزش گردشگری ورزشی

از آنجایی که صنعت گردشگری در حال رشد و توسعه بوده و مفاهیم این حوزه نیز به طور چشمگیری در حال توسعه و تغییر هستند، بنابراین ، تور لیدرها باید با این مفاهیم آشناشوند تا بتوانند گردشگران زیادی را جذب کنند. در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی تحت عنوان گردشگری ورزشی را برای علاقمندان به این حوزه ارائه کرده است. آموزش گردشگری ورزشی شامل اشنایی با انواع گردشگری، تاثیر گردشگری ورزشی بر اقتصاد کشورها، عوامل موثر بر گردشگری ورزشی و تاثیر گردشگری ورزشی بر مبادلات فرهنگی می شود. همچنین، شرکت کنندگان در دوره گردشگری ورزشی می توانند در امتحان پایان دوره آنلاین این مرکز شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند. بعضی از سرفصل های ان دوره شامل: فصل اول اصول گردشگری تاریخچه گردشگری انواع گردشگری فصل دوم گردشگری ورزشی شناخت و تاثیر ورزش تاثیرات گردشگری ورزشی فصل سوم انواع رشته های ورزشی گردشگری کوهنوردی جت اسکی اسکی در برف فصل چهارم گردشگری رویدادهای ورزشی گردشگری ورزشی فعال گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر مخاطبان گردشگری ورزشی گردشگری ورزشی و اقتصاد تأثیرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری ورزشی تأثیرات گردشگری ورزشی بر محیط زیست گردشگری ورزشی در ایران کشور ما ایران، به دلیل شرایط منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی و جغرافیایی ، پتانسیل های زیادی برای جذب گردشگر مخصوصا در زمینه گردشگری ورزشی دارد. در مقایسه با کشورهای عربی و اروپایی که شرایط آب و هوایی شان در برخی از فصول طاقت فرسا گزارش شده، ایران یک کشور چهار فصل است که در اکثر مواقع می تواند میزبان گردشگران ورزشی باشد. بنابراین، با در نظر گرفتن محدودیت های کشور برای جذب گردشگر، مسئولین و سیاست گذران می توانند وضعیت گردشگری ورزشی در ایران را بهبود بخشیده و شرایط کشور را از نظر فرهنگی و ارزشی تعدیل کنند. به همین منظور، تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و کمیته ملی المپیک منعقد شده که با برنامه ریزی دقیق و اصولی به جذب گردشگر ورزشی و رونق اقتصادی کمک می کند. گردشگری-ورزشی-در-ایران گردشگری ورزشی و اقتصاد گردشگری ، یکی از صنایع اصلی هر کشور است که به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر می گذارد. با توجه به تعداد زیاد گردشگران و علاقمندان به ورزش، گردشگری ورزشی ، یکی از استراتژی های مهم اقتصادی و تجاری برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی و اشتغال محسوب میشود. همچنین، در بحث گردشگری ورزشی و اقتصاد، ورزش جز فعالیت هایی است که به گردشگری مرتبط بوده و در نتیجه، موجب رونق اقتصادی کشور می شود. علاوه بر این، ورزش و گردشگری میتوانند توامان بر اقتصاد جهان تاثیر بگذارند و از این جهت ، گردشگری ورزشی بسیار مورد توجه برنامه ریزان، سیاستمداران و اقتصاد دان ها قرار گرفته است. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، گردشگری ورزشی یک تجارت ارزشمند و پول ساز است که به سرعت در سطح جهان رشد کرده و انتظار میرود که رشد آن در سالهای بعدی به ۴۰ درصد برسد. به همین دلیل، گردشگری ورزشی ، شیوه ای مطمئن برای توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال در همه کشورها مخصوصا کشورهای کمتر توسعه یافته است.

علت رشد گردشگری ورزشی

دلایل رشد گردشگری ورزشی
۵ علت رشد گردشگری ورزشیReviewed by تحریریه بلیط هواپیما on Mar 7Rating: 4.05 علت رشد گردشگری ورزشی – جاذبه های مختلف گردشگری ورزشی چیست؟خرید بلیط هواپیما به مقاصد توریستی. گردشگری ورزشی. اهداف گردشگری ورزشی. مقاله گردشگری ورزشی. قیمت بلیط ارزان هواپیما به مقاصد توریستی و گردشگری ورزشی.

۵ علت رشد گردشگری ورزشی

شاید بهترین و ساده‌ترین تعریف برای گردشگری ورزشی هر سفری با قصد دیدن یک رویداد یا اتفاق ورزشی باشد. امروزه تعطیلات و سفرها فقط به ساحل خورشید، دریا و تپه محدود نمی‌شود. در عوض، گردشگران نسل جدید تمایل بیشتری نسبت به تعطیلات فعال دارند، به همین دلیل است که گردشگری ورزشی توجه و محبوبیت زیادی را به خود جلب کرده است.

گردشگری ورزشی از نظر دولت‌ها به‌عنوان یک پیشرفت عمده برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. گردشگری ورزشی با ارزش یک تریلیون دلار در صنعت گردشگری و گردشگری جهانی قرار دارد.

 

دلایل رشد گردشگری ورزشی

گرچه در حال حاضر صنعت گردشگری ورزشی منفعل شاهد رشد بیشتری است، اما گردشگران ورزشی به‌تدریج گردشگری ورزشی فعال را نیز تجربه می‌کنند. حتی در کشورهایی مانند فیجی، برزیل، آفریقا و کره‌جنوبی، صنعت گردشگری ورزشی به‌سرعت در حال رشد است. در زیر پنج روند برتر در بازار جهانی گردشگری ورزشی که توسط متخصصان صنعت شناسایی شده‌اند را معرفی می‌کنیم:

 

شمار رویدادهای ورزشی

شمار رویدادهای ورزشی

قبل از این هرگز ورزش‌ها شاهد رشد این‌چنینی در تعداد طرفدارانشان نشده بودند. با رویدادهای ورزشی مانند بازی‌های المپیک، لیگ قهرمانان اروپا، تنیس ویمبلدون، جام جهانی کریکت، جام جهانی فوتبال و سوپربول شمار گردشگران ورزشی شاهد افزایش شدید بوده است. برای رویدادهای ورزشی مانند لیگ ملی فوتبال، یا حتی سوپر بول پایگاه بیننده بیش از میلیون‌ها نفر است. با توجه به این روند، تبدیل‌شدن به حامی مالی برای بازی‌های مختلف و تولید درآمد از هر گوشه و کنار جهان آسان‌تر شده است. این عامل باعث شده که ایرلاین‌ها و خطوط هواپیمایی در این صنعت سرمایه‌گذاری زیادی بکنند.

ظرفیت خرج کردن خوب توده مردم

ظرفیت اقتصادی توده مردم

حدود ده سال پیش، گردشگری به‌خصوص گردشگری ورزشی به‌عنوان یک کار لوکس به شمار می‌رفت که فقط عده محدودی می‌توانستند آن را تجربه کنند. بدیهی است که گردشگری ورزشی نیز مانند دیگر شکل‌های گردشگری هزینه‌های زیادی دارد؛ اما با افزایش افراد علاقه‌مند و بیشتر شدن ظرفیت خرج کردنشان، سرمایه‌گذاران گردشگری ورزشی نیز افزایش می‌یابد. نه‌تنها در کشورهای توسعه‌یافته، بلکه اقتصادهای درحال‌توسعه هم با توجه به سطح درآمد سرانه و قابلیت پیشرفت این کار را انجام می‌دهند.

ظهور تکنولوژی مانند تجزیه‌وتحلیل ورزشی

تجزیه‌وتحلیل ورزشی

تکنولوژی کمک زیادی به محبوبیت گردشگری ورزشی کرده است. مثلاً فکر کنید در خانه نشسته‌اید و با اینترنت هم بلیط مسابقه تیم موردعلاقه‌تان را می‌خرید و هم بلیط هواپیما به شهری که بازی در آن جریان دارد. به‌ویژه ابزارهایی مانند تحلیل‌های ورزشی که روند کل کار را با جمع‌کردن همه ذینفعان در جامعه ورزشی در یک پلت فرم مشترک ساده می‌کند و این روند نقش مهمی در افزایش محبوبیت یک ورزش خاص بازی می‌کند. برای پیشرفت در تجزیه‌وتحلیل ورزشی، تعداد زیادی از افراد از محلی به محل دیگر سفر می‌کنند تا شاهد رویدادهای ورزشی و تجزیه‌وتحلیل تیم‌های مختلف و مدیران در سطح دقیقه‌به‌دقیقه باشند.

ترجیح دادن یک شیوه زندگی فعال

خرید بلیط هواپیما برای گردشگری ورزشی
ترجیح دادن یک شیوه زندگی فعال

با افزایش شمار مسائل سلامت مربوط به شیوه زندگی، تمایل برای یک زندگی فعال وجود دارد. در حال حاضر برنامه‌های شلوغ‌کاری باعث می‌شود مردم برای انجام حداقل فعالیت‌های بدنی هم وقت نداشته باشند. به همین دلیل نسل جدید ترجیح می‌دهد در تفریحات و سفرهایشان از لحاظ فیزیکی فعال‌تر باشند. خانواده‌های دارای دو درآمد، بیشتر چنین سفرهایی را انتخاب می‌کنند که تعطیلات را درجایی باشند که هم خوش بگذرد و هم با انجام ورزش به‌سلامتی بدنشان کمک کنند.

هزینه‌های کم مسافرت

خرید بلیط هواپیما برای گردشگری ورزشی
هزینه‌های کم مسافرت ورزشی

امروزه مسافرت در سراسر جهان بسیار ساده‌تر از قبل انجام می‌شود. راه‌اندازی چند خطوط هوایی ارزان‌قیمت باعث شده گردشگران ورزشی برای کشف تقریباً تمام مقصدهای ورزشی در دنیا کار راحتی داشته باشند و با خرید بلیط هواپیما آن‌هم به‌صورت ارزان‌قیمت و چارتر سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشند.

گردشگری ورزشی چیست؟

گردشگری ورزشی چیست؟

 گردشگری ورزشی به سفرهایی گفته می‌شود که تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی یا شرکت در چنین مسابقاتی را در بر می‌گیرد. گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود.

امروزه صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است. در این میان، گردشگری ورزشی به معنای تجربه‌ی سفر برای شرکت یا تماشای رویدادها و فعالیت‌های ورزشی، به بخش مهمی از بازار این صنعت تبدیل شده است. بازاری که می‌تواند برای کشورهای گوناگون منبع درآمد عظیمی باشد.

به منظور رقابت در این بازار روبه رشد، به دست آوردن درک عمیق از اهمیت و فواید این بخش از گردشگری برای کشورها و جوامع گوناگون ضروری است.

گردشگری ورزشی

فرآیندهای برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این رویدادها  و برنامه‌ریزی برای میزبانی چنین رویدادهایی به شکل موفقیت‌آمیز، کاری بسیار دقیق علمی و حیاتی است. گردشگری ورزشی یک بازار روبه رشد است که شهرها و کشورهای زیادی در تلاش هستند تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، سهمی از این بازار پرسود داشته باشند.

گردشگری ورزشی چیست؟

گردشگری ورزشی در واقع سفر به اقصی نقاط دنیا برای شرکت در یک رویداد یا فعالیت ورزشی یا تماشای یک مسابقه‌ی ورزشی است. معمولا گردشگری ورزشی را به سه نوع تقسیم می‌کنند. گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی نوستالژیک.

در حالی که شاید بسیاری از افراد حتی نام گردشگری ورزشی به گوششان نخورده باشد، علاقه‌مندان به ورزش‌ها و تیم‌های گوناگون برای شرکت یا تماشای رقابت‌ها و مسابقات ورزشی مورد علاقه‌شان به راه‌های دور و نزدیک سفر می‌کنند.

آشنایی با دسته‌بندی‌های گردشگری ورزشی

گردشگری رویدادهای ورزشی

این بخش از گردشگری ورزشی شامل رویدادهای ورزشی بزرگ مثل بازی‌های المپیک یا مسابقات جام جهانی فوتبال است. این دو رویداد بزرگ ورزشی از مشهورترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ورزشی در دنیا هستند که هر چهار سال یک بار و هر بار در شهر و کشور متفاوتی در گوشه و کنار دنیا برگزار می‌شوند.

گردشگری ورزشی

جام جهانی سال ۱۹۹۴ و المپیک سال ۱۹۹۶ که هر دو در آتلانتا برگزار شدند، به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری مهم شناخته شدند. در جریان آماده‌سازی برای جام جهانی سال ۱۹۹۴، تخمین زده شد که این رویداد ورزشی ۵۰ میلیون مسافر خارجی را به آمریکا می‌کشاند.

علاوه بر این‌ها، گردشگری مرتبط با تیم‌های مطرح ورزشی نیز بخشی از گردشگری ورزشی هستند. به عنوان مثال سفر برای تماشای مسابقه‌ی یکی از تیم‌های محبوب در یک لیگ داخلی.

گردشگری ورزشی فعال

افرادی که برای انجام یک ورزش و در واقع شرکت در یک رویداد ورزشی سفر می‌کنند گردشگران گردشگری ورزشی فعال هستند. این رویدادهای مشارکتی طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها و اشکال مختلفی از تورنمنت‌ها و رویدادها را شامل می‌شوند.

ورزش‌هایی مانند گلف، قایق‌رانی، تنیس، ماهیگیری، موج‌سواری و حتی شنا و غواصی از ورزش‌هایی هستند که افراد برای انجام آن‌ها و شرکت در مسابقات آن‌ها به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.

گردشگری ورزشی

برخی از کارشناسان، این زیرمجموعه را نیز به دو دسته‌ی دیگر تقسیم می‌کنند که شامل شرکت‌کنندگان در رویداد و علاقه‌مندان به رویداد می‌شوند.

شرکت‌کنندگان در رویدادهای ورزشی کسانی هستند که یا به شکل آماتور یا حرفه‌ای در رقابت‌های ورزشی شرکت می‌کنند و برای این رقابت به جای دیگری سفر می‌کنند. علاقه‌مندان، آن دسته از افرادی هستند که در سفرهای ورزشی برای تفریح و سرگرمی شرکت می‌کنند.

گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر

این زیرمجموعه از گردشگری ورزشی به سفرهایی گفته می‌شود که بازدید از جاذبه‌های گردشگری ورزشی را در بر می‌گیرند. به عنوان مثال تالار مشاهیر ورزشی در گوشه و کنار دنیا یا موزه‌های ورزشی و ورزشگاه‌های بزرگ و مشهور دنیا که تورهای بازدید برگزار می‌کنند. حتی ملاقات با مشاهیر ورزشی نیز در این دسته جای می‌گیرد.

گردشگری ورزشی

دسته‌بندی دیگری نیز برای این شاخه از توریسم وجود دارد. گردشگری ورزشی سخت و گردشگری ورزشی نرم.

گردشگری ورزشی سخت شامل تعداد افرادی است که در رویدادهای رقابتی ورزشی شرکت می‌کنند. در این نوع سفرها به‌طور معمول این رویداهای ورزشی هستند که انگیزه‌ی سفر به مقصدی خاص می‌شوند. بازی‌های المپیک، جام جهانی فوتبال، مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک و رویدادهای ورزشی منطقه‌ای مانند بازی‌های آسیایی جزء این دسته قرار می‌گیرند.

گردشگری ورزشی نرم زمانی است که مسافر برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی تفریحی یا سرگرمی‌های این چنینی سفر می‌کند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌گردی (Hiking)، اسکی و قایق‌رانی تفریحی در این دسته قرار می‌گیرند.

اهمیت پیشرفت فناوری

با وجود این که پیشرفت‌های فناوری در سال‌های اخیر تاثیر بزرگ و قابل توجهی در صنعت ورزش نداشته اما چندان بی‌تاثیر نبوده است. فراهم شدن امکان خرید بلیط مسابقات ورزشی به شکل آنلاین، دسترسی به منابع متعددی را فراهم کرده که تا دهه‌های پیش امکان‌پذیر نبود.

امروزه ما از مدت‌ها قبل به‌طور دقیق می‌دانیم که یک رویداد ورزشی کجا و در چه تاریخی برگزار می‌شود. حتی می‌توانیم بلیط آن را زودتر تهیه کنیم و خود را برای هزینه‌ها و زمان سفر برای تماشای یک رویداد آماده کنیم. گردشگری ورزشی نه تنها امروزه جایگاه مهمی در فناوری دارد بلکه بخشی از گسترش خود را مدیون پیشرفت‌های تکنولوژی است.

مخاطبان گردشگری ورزشی چه کسانی هستند؟

مخاطبان گردشگری ورزشی با توجه به نوع ورزش مورد نظر، بررسی می‌شوند و از ورزشی تا ورزش دیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند. اما بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که بیشتر مخاطبان این نوع از گردشگری را مردان بین ۱۸ تا ۳۴ سال تشکیل می‌دهند و از نظر اقتصادی در حد متوسط قرار می‌گیرند.

مطالعه‌ی دقیق‌تر آمار و ارقام، چشم‌انداز دقیق‌تری در این زمینه در اختیار ما قرار می‌دهد. به عنوان مثال، علاقه‌مندان به ورزش‌های کریکت و راگبی معمولا مسن‌تر طرفداران معمولی فوتبال و بسکتبال هستند. در حالی که ورزش‌های مختلف، مخاطبان متفاوتی دارند اما به‌طور کل همه‌ی ورزش‌ها در سال‌های اخیر با رشد گردشگر روبه‌رو بوده‌اند.

گردشگری ورزشی نه تنها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و به مرور در حال پیشرفت و گسترش است، بلکه به یکی از دلایل اصلی برای سفر و تعطیلات تبدیل شده است.

 

گردشگری ورزشی

چرا گردشگری ورزشی فراگیر شده است؟

عوامل مختلفی بر افزایش محبوبیت و فراگیر شدن این بخش از صنعت گردشگری تأثیرگذار بوده‌اند. از میان آن‌ها به مواد زیر می‌توان اشاره کرد که هنوز هم رشد روزافزون این بخش را به دنبال دارند.

۱. دلایل و الزامات اقتصادی

۲. نوآوری‌های دنیای فناوری

۳. تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها

دلایل و الزامات اقتصادی

نیاز به توضیح نیست که افراد برای شرکت در هر نوع گردشگری ورزشی ملزم به پرداخت هزینه‌های آن هستند. بنابراین، این بخش می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد باشد. به علاوه، تغییر شکل شغل‌ها در جوامع سبب شده که در سال‌های اخیر ساعات کاری کاهش پیدا کنند و بر زمان تفریح، استراحت و تعطیلات افزوده شود. پیشرفت تکنولوژی نیز بار انجام بسیاری از کارها را از دوش مردم برداشته است. افزایش درآمدها و در کنار آن افزایش زمان تفریحات و سرگرمی سبب شده که افراد و خانواده‌ها برای انجام فعالیت‌های ورزشی و هزینه کردن برای سفرهای مرتبط با ورزش، تمایل بیشتری نشان بدهند.

 نوآوری‌های دنیای فناوری

یکی دیگر از عواملی که سبب استقبال مردم از این نوع گردشگری و گسترش آن به بخش وسیعی از دنیا شده، رشد و پیشرفت‌هایی است که در زمینه‌ی فناوری به وقوع پیوسته است. یکی از بهترین نمونه‌های تاثیر فناوری بر این بخش از گردشگری، ظهور انواع جدیدی از وسایل حمل‌ونقل است. با اختراع اتومبیل و فراهم شدن امکان سفر هوایی در قرن اخیر، افراد به راحتی می‌توانند برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی به آن سر دنیا سفر کنند. این سفر به نقاط دوردست نیازمند فراهم شدن امکانات اقامتی متعدد مثل هتل، مسافرخانه و انواع اقامتگاه است. علاوه بر نقش حیاتی افزایش راه‌های حمل‌ونقل و امکانات اقامتی، ابداعات در فناوری‌های مرتبط به رسانه در گسترش این نوع از گردشگری تأثیرگذار بوده است.

مطبوعات و به دنبال آن رادیو و تلویزیون نیز تاثیر زیادی در گسترش تماشاگری ورزشی داشتند. اخیرا پیشرفت‌های فناوری در تولید تجهیزات ورزشی نیز سبب همه‌گیر شدن ورزش و به تبع آن افزایش محبوبیت گردشگری ورزشی شده است.

ابداعات فناوری باعث شده‌اند که دسترسی به اخبار و اطلاعات، امکان رزرو بلیط‌های ورزشی و سهولت شرکت کردن در مسابقات ورزشی تقریبا برای همه فراهم شود.

تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها

امروزه به خصوص در جوامع غربی، افراد بیشتر از گذشته به تفریحات و سرگرمی اهمیت می‌دهند. همین مسئله سبب می‌شود که تمایل برای انجام تفریحات ورزشی و به دنبال آن گردشگری ورزشی افزایش پیدا کند.  یکی از مشخصه‌های این تغییر فکر این است که امروزه کلینیک‌های تناسب اندام با اهداف تجاری روزبه‌روز در حال گسترش هستند. این کلینیک‌ها بیشتر بر جنبه‌های فردی و شاید لذت‌گرایی ورزش تاکید دارند.

در عین حال که شرکت در مسابقات ورزشی و پیروزی در آن‌ها برای دسته‌ی زیادی از افراد و دوستداران ورزش دارای اهمیت است اما عده‌ی زیادی نیز بیشتر تمایل دارند تا فعالیت‌های ورزشی را برای تفریح و سرگرمی انجام دهند.

گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی و تاثیرات آن بر بخش‌های مختلف

گردشگری ورزشی گرچه مرزهای محدودی دارد اما بر بخش‌های مختلف نظیر اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ تاثیرگذار است.

گردشگری ورزشی و اقتصاد

بیشتر تحقیقات انجام شده در گردشگری رویدادهای ورزشی بر مسائل مالی و اقتصادی و تاثیرات این رویدادها بر کشور میزبان تمرکز داشته‌اند. سیاستمداران، برنامه‌ریزان و اقتصاددانان برای احیای اقتصاد محلی، بر گسترش گردشگری ورزشی تاکید دارند. این بخش از گردشگری از آنجایی که شامل دو بخش پرطرفدار و پرسود است بدون شک به بهبود شرایط اقتصادی یک جامعه کمک خواهد کرد. آمار و ارقام زیادی درباره‌ی تاثیر رویدادهای بزرگ ورزشی بر اقتصاد مناطق گوناگون منتشر شده است. بررسی آن‌ها این مسئله را ثابت می‌کند که رشد این بخش از صنعت گردشگری تحول اقتصادی را برای میزبان این رویدادها به همراه داشته است.

گرچه برگزاری رویدادهای ورزشی، منافع اقتصادی زیادی برای میزبانان به دنبال دارد اما برنامه‌ریزی‌ کنندگان این رویدادها باید تأثیرات جنبی آن را نیز در نظر بگیرند. این تأثیرات ممکن است مثبت و حتی منفی باشند. این تأثیرات مثبت و منفی در رویدادهای ملی و بین‌المللی بسیار قابل توجه‌تر هستند.

یکی از مسائلی که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد بحث هزینه‌های برگزاری رویداد و فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم برای ورزش‌های مختلف است. علاوه بر این‌ها، برگزاری یک رویداد بزرگ و جذب گردشگران زیاد از سراسر دنیا تأثیرات فرهنگی و زیست‌محیطی بی‌شماری بر کشور و منطقه‌ی میزبان و زندگی اهالی آن دارد.

تبدیل امکانات ورزشی از امکانات محلی به امکانات ملی و بین‌المللی ممکن است تأثیر منفی در محیط زیست داشته باشد. البته در کنار این، نباید جنبه‌ی اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای اهالی را فراموش کرد.

گردشگری ورزشی

تأثیرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی تأثیراتی فراتر از مسائل اقتصادی دارد. از میان تأثیرات مثبت این بخش از گردشگری بر فرهنگ، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  •  گردشگری ورزشی، روحیه‌ی اجتماعی، میراث ملی و هویت جامعه را تقویت می‌کند چرا که اهالی منطقه برای ارتقاء فرهنگشان با هم همکاری می‌کنند.
  •  گردشگری ورزشی وسیله‌ای فراهم می‌کند تا گردشگران از سیار نقاط دنیا به یک کشور سفر کرده و با فرهنگ آن منطقه بیشتر آشنا شوند.
  •  گردشگری ورزشی اهالی یک منطقه را به احیا و حفظ سنت‌های فرهنگی، تشویق و ترغیب می‌کند.

و اما از میان تأثیرات منفی آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  •  فرصت‌های سودآور گردشگری ممکن است منجر به برهم خوردن تعادل اقتصادی منطقه‌ی میزبان و از بین بردن جوامع سنتی شود.
  •  در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح، گردشگری ورزشی ممکن است به میراث فرهنگی و هویت یک جامعه آسیب بزند.
  •  جامعه ممکن است برای تطبیق با شرایط جدید، تغییراتی در فرهنگ خود ایجاد کند.
  •  امکان بروز بی‌نظمی و آشوب در رویدادهای بزرگ و همچنین امکان ایجاد تنش بین میزبان و گردشگران وجود دارد.

تأثیرات گردشگری ورزشی بر محیط زیست

هر چه محبوبیت و فراگیری این بخش از صنعت گردشگری افزایش پیدا می‌کند، تأثیرات آن بر منابع طبیعی بیشتر می‌شود. ورزش‌هایی که در فضای باز و در طبیعت انجام می‌شوند، ممکن است به طبیعت آسیب بزنند.

در واقع برخی فعالیت‌های ورزشی و حتی رفتارهای خود ورزشکاران ممکن است برای محیط زیست مخرب و آسیب‌زننده باشد.

  • دوچرخه‌سواران کوهستان ممکن است به خاک و پوشش گیاهی منطقه آسیب بزنند.
  • نور و سروصدای ایجاد شده توسط قایق‌های پرسرعت و ماشین‌های رالی، حیوانات را فراری می‌دهد.
  • ورزشکارانی که در طبیعت اقامت می‌کنند، با ریختن زباله در پارک‌ها و جریان‌های آب، محیط زیست را به خطر می‌اندازند.
  • لنگر قایق‌ها و کشتی‌ها و بی‌مبالاتی غواصان ممکن است که به صخره‌های مرجانی و دنیای زیر آب آسیب بزنند.

علاوه بر این، تصرف زمین‌ها به خصوص در مناطق بکر، برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز تأسیس امکاناتی چون پیست‌های اسکی یا زمین‌های گلف، برای محیط زیست زیان‌آور است. جنبه‌ی دیگر این زیان، تأمین امکانات مورد نیاز برای ورزش و اقامت گردشگران است. ساخت‌وسازهای بی‌رویه برای فراهم کردن امکانات اقامتی و رستوران‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تأمین وسایل حمل‌ونقل عمومی، مصرف انرژی و آلودگی ایجاد شده توسط وسایل حمل‌ونقل، همگی عوامل تهدید محیط زیست هستند. سفرهای گروهی به برخی مناطق نیز موجب افزایش فشار و آسیب به منطقه می‌شود.

گردشگری ورزشی

اما گردشگری ورزشی با همه‌ی این تأثیرات مثبت و منفی بدون شک منافعی نیز به دنبال دارد. با رشد گردشگری ورزشی:

  • ورزش‌ها به یک منبع سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری تبدیل می‌شوند.
  • ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رستوران‌ها و هتل‌های پر از مسافر، رشد اقتصادی را در پی دارد.
  • فرصتی برای معرفی شهر یا کشور و ارائه‌ی تصویر مثبتی از جامعه فراهم می‌شود.
  • سبب افزایش امکانات به خصوص امکانات ورزشی می‌شود.
  • فرصت‌هایی برای تفریح و سرگرمی جوانان فراهم می‌شود.
  • زیرساخت‌های جدید را توسعه می‌دهد.
  • موجب رشد و توسعه در بخش‌های دیگر صنعت گردشگری منطقه می‌شود.
  • قابلیت‌های سازمانی و بهره‌برداری از بازار را افزایش می‌دهد.
  • منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد امکانات جدید ورزشی را فراهم می‌کند.
  • حمایت جامعه از ورزش و رویدادهای ورزشی را افزایش می‌دهد.

اهمیت و هدف

گردشگری ورزشی سومین صنعت رایج در جهان است. از این صنعت برای کارآفرینی و درآمدزایی بهره می‌برد. در این صنعت، کیفیت خدمات‌رسانی بسیار پر اهمیت است.

انواع گردشگری ورزشی

گردشگری رویدادهای ورزشی

در این بخش گرشگر با هدف تماشا یا شرکت در رویدادهای ورزشی بزرگ و مهم مانند بازی‌های المپیک و مسابقات جام جهانی فوتبال عازم سفر می‌شود. این دو رویداد مهم ورزشی که از مشهورترین و پرطرفدارترین رویدادهای ورزشی جهان هستند هر چهار سال یکبار، و هربار در شهر و کشوری متفاوت در سرار دنیا برگزار می‌شوند و گردشگران را به سمت خود می‌کشد.

گردشگری ورزشی فعال

گردشگری ورزشی فعال به آن دسته از گردشگری گفته می‌شود که شخص در آن با هدف شرکت در یک مسابقه ورزشی مانند گلف، قایق‌رانی، تنیس، موج سواری، شنا و… سفر می‌کند.

گردشگری ورزشی نوستالژیک و مشاهیر

این زیرمجموعه از گردشگری ورزشی به سفرهایی گفته می‌شود که شخص با قصد بازدید از جاذبه‌های ورزشی مانند بازدید از موزه‌های ورزشی و ورزشگاه‌های بزرگ و مشهور دنیا سفر می‌کند. ملاقات با مشاهیر ورزشی نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

گردشگری ورزشی سخت و گردشگری ورزشی نرم

دسته‌بندی دیگری نیز از گردشگری ورزشی وجود دارد که به دو نوع سخت و نرم تقسیم می‌شوند. در گردشگری سخت فرد با هدف رقابت در یک رویداد ورزشی (مانند بازی‌های المپیک، جام جهانی فوتبال و…) سفر می‌کند؛ در حالی که در گردشگری نرم هدف فرد شرکت در یک رقابت ورزشی نیست و صرفاً برای تفریح یا سرگرمی (مانند پیاده گردی، اسکی و قایق‌رانی تفریحی) به چنین سفری می‌رود.

مسابقات گردشگری ورزشی سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری UNWTO از سال ۲۰۱۹ مسابقاتی برای استارتاپ ها در حوزه گردشگری ورزشی ایجاد کرده است که به نفرات و استارتاپ های برتر کمک میکند علاوه بر پیدا کردن هم گروهی، از خدمات این سازمان و جوایز آن بهره مند شوند. برای شرکت در این رویدادها باید دارای سایت و ایده کاملاً پخته شده باشید و اخبار سازمان جهانی گردشگری را دنبال نمایید.

در سال ۲۰۱۹ که اولین دوره مسابقات گردشگری ورزشی سازمان جهانی گردشگری برگزار شد، استارتاپ باچرخ از ایران توانست تا مرحله نیمه نهایی حضور پیدا کند.

ارزش بازار توریسم ورزشی

رویدادهای ورزشی به عنوان بزرگترین پدیده‌های اجتماعی بشر شناخته می‌شوند. از آن طرف نیز برآوردها حاکی از آن است که گردشگری در چند دهه آینده به بزرگترین صنعت جهان تبدیل خواهد شد. بنابراین به سادگی می‌توان به اهمیت و گستردگی توریسم ورزشی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های این صنعت پی برد. بررسی روندهای ورزشی و استقبال از رویدادهای این حوزه در سال‌های گذشته نیز به خوبی رشد این بخش از صنعت گردشگری را نمایان می‌سازد.

در سال ۲۰۱۶ ارزش گردشگری ورزشی جهان معادل ۱۴۱ میلیارد دلار برآورد شده بود و بنا بر پیش‌بینی‌ها، این رقم در انتهای سال ۲۰۲۱ به ۵۷۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. یعنی این نوع از گردشگری در طی چهار سال رشدی ۴۱ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، توریسم ورزشی بخش عظیمی از صنعت گردشگری را شامل می‌شود. چنان که بنا به برخی آمارها ۲۵ درصد کل گردشگران جهان، گردشگران ورزشی هستند. به عبارت دیگر یک چهارم صنعت گردشگری به نوعی با ورزش در ارتباط هستند.

دو سازمان اصلی مرتبط با این صنعت یعنی WTO  و IOC یعنی سازمان جهانی گردشگری و کمیته بین‌المللی المپیک که در سال ۲۰۰۴ متعهد به نزدیک کردن دو حوزه گردشگری و ورزش و فزایش همکاری‌های دوجانبه شده‌اند، در همین رابطه اعلام کرده‌اند: «گردشگری و ورزش از وجوه بسیار با یکدیگر مرتبط و در عمل مکمل یکدیگر هستند. هر دو از مهمترین ابزارها در راه پیشرفت و توسعه کشورها به حساب می‌آیند و سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های مربوط به آن‌ها مانند فرودگاه‌ها، جاده‌ها، استادیوم‌های ورزشی و مجتمع‌های تفریحی ورزشی به همان اندازه که به ساکنان یک محل خدمت می‌رساند، در تامین رفاه گردشگران نیز موثر واقع می‌شود.»

مسابقات اسکی پرش
یراساس برآوردها ارزش بازار گردشگری ورزشی در پایان سال ۲۰۲۱ به ۵۷۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

آمار نشان می‌دهند که تاثیر توریسم ورزشی از منظر اقتصادی، بسیار بیشتر از صرف رویدادهای ورزشی است و این شاخه از صنعت گردشگری، امکانات رشد اجتماعی اقتصادی زیادی را در اختیار ساکنان محلی و نیز گردشگران قرار می‌دهد.

گردشگری رویدادهای ورزشی

این شکل از گردشگری، همانطور که از نام آن پیداست در حاشیه رویدادهای ورزشی پدید می‌آید. رویدادهای ورزشی با هر وسعت و اندازه‌ای گردشگران را جذب می‌کنند اما در توریسم ورزشی بیشتر بر رویدادهای بزرگ ورزشی تاکید می‌شود. رویدادهایی مثل المپیک یا جام جهانی فوتبال می‌توانند میلیون‌ها گردشگر را به کشور میزبان رویدادها جذب کنند. اما رویدادهای کوچک‌تر مثل جام ملت‌های فوتبال یا جام باشگاه‌های داخلی یک کشور یا رقابت‌های فرمول یک نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

رویدادهای آماتوری ورزشی نیز از این مجموعه خارج نیستند و حتی مسابقات بین مدارس و لیگ جوانان نیز از شاخه‌های توریسم ورزشی هستند. از مهمترین رویدادهایی که بیشترین تعداد گردشگر را در این شاخه جذب می‌کنند می‌توان به رقابت‌‌های تنیس ویمبلدون، جام جهانی فوتبال، قهرمانی راگبی شش ملت (انگلستان، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، اسکاتلند، ولز)، بازی‌های المپیک و سوپر بال اشاره کرد.

گردشگری ورزشی نوستالژیک

این شکل از گردشگری به سفر برای بازدید از جاذبه‌های مرتبط با ورزش اشاره دارد. این جاذبه‌ها ممکن است مربوط به گذشته یا معاصر یا شامل بازدید از موزه‌های ورزشی، مکان زندگی قهرمانان ورزشی یا سایر مکان‌های ورزشی باشد. در این شکل از گردشگری ورزشی، هیچ فعالیت بدنی یا ذهنی خاصی انجام نمی‌شود بلکه صرفا جنبه آموزشی یا افزایش آگاهی در یک زمینه خاص را داشته باشد.

برخی از جاذبه‌های توریسم ورزشی نوستالژیک عبارتند از: پارک المپیک winsport در کانادا که در گذشته محل برگزاری بازی‌های جهانی اسکی بوده و امروزه برای استفاده عموم باز شده است. استادیوم فوتبال Maracana در ریودوژانیرو که از منظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد و روزگاری بزرگترین استادیوم فوتبال دنیا بوده است. همینطور می‌توان به پارک المپیک بارسلونا اشاره کرد که در اواخر دهه هشتاد میلادی برای برگزاری المپیک ۱۹۹۲ ساخته شد.

مسابقات فرمول یک و گردشگری ورزشی
آمارها نشان می‌دهند که تاثیر گردشگری ورزشی از منظر اقتصادی، بسیار بیشتر از صرف رویدادهای ورزشی است

گردشگری ورزشی فعال

این شکل از گردشگری، به مسافرتی اطلاق می‌شود که گردشگر، با هدف انجام فعالیت ورزشی خاصی به سفر رود یا انجام این گونه از فعالیت‎ها بخش مهمی از سفر او باشد. این شاخه از گردشگری ورزشی خود به سه زیرمجموعه تقسیم می‌شود: آماتوری، تفریحی، و حرفه‌ای. فعالیت‌های ورزشی بسیاری در سطح جهانی، گردشگران را در این شاخه جذب می‌کنند. از جمله مهمترین مقاصد برای برخی ورزش‌ها عبارتند از: غواصی در جزایر گالاپوس، شنا در سواحل Great Barrier Reef، تنیس در مراکش، تیراندازی در اسپانیا، دوچرخه‌سواری در آمستردام، دوره‌های یوگا در بالی، مبارزه تای‌چی در چین،  قایق‌سواری در استرالیا، اسکی در اتریش، موج‌سواری در کاستاریکا، بیسبال در بوستون، ماهی‌گیری در گامیبیا، صخره‌نوردی در تایلند، اسب‌سواری در اکوادور و گلف در فلوریدا.

گردشگری ورزشی غیرفعال

باید در نظر داشت که هرچند ورزش با فعالیت کردن عجین است اما لزوما همه کسانی که دستی در ورزش دارند فعالیت فیزیکی ندارند. در حقیقت، گردشگران غیر فعال حتی بیشتر از کسانی که مستقیما فعالیت ورزشی دارند به این صنعت متعهد هستند. گردشگران غیرفعال کسانی هستند که مستقیما در فعالیت‌ها، رویداد‌ها یا مسابقات ورزشی دخیل نیستند و به عنوان طرفداران یا تماشاگران این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند. این افراد ممکن است تماشاگران بازی‌های بزرگ جام‌ جهانی فوتبال باشند که از سوی دیگر زیرمجموعه گردشگران رویدادهای ورزشی نیز به حساب می‌آیند، یا ممکن است تنها همراهی کننده یکی از اعضای خانواده‌شان باشند که در مسابقات شرکت می‌کند.

مسابقات دوی سرعت المپیک
توریسم ورزشی شامل ارائه خدمات و تجربیات مرتبط با ورزش به توریست‌ها در مقاصدی است که رویدادهای ورزشی در آن‌ها برگزار می‌شود

بیشتر گردشگران این شاخه، طرفداران تیم‌های ورزشی هستند. از مهمترین این طرفداران می‌توان به طرفداران فوتبال اشاره کرد. برای نمونه طرفداران و تماشاگران حرفه‌ای تیم فوتبال منچستریونایتد کلاب ویژه خود را دارند و بنابر گزارش BBC شمار طرفداران یا اعضای این کلاب به ۶۵۹ میلیون نفر در دنیا می‌رسد. دسته دیگر این گردشگران، به قهرمان‌های ورزشی علاقه دارند و در رقابت‌های مختلف همواره عده زیادی از طرفداران را از سراسر دنیا به همراه خود به محل برگزاری مسابقه می‌کشانند.

مزایای توریسم ورزشی

این شاخه از گردشگری، همانند دیگر انواع آن، منافع بسیاری دارد. شاید در نگاه اول مزایای اقتصادی آن بیش از دیگر زمینه‌ها به چشم بیاید، باید به تاثیرات مثبتی که این شکل از توریسم در زمینه‌های اجتماعی و نیز محیطی بر جای می‌گذارد نیز توجه داشت. رویداد‌های ورزشی بهانه‌ای می‌شوند تا گردشگران از جاذبه‌های شهر مقصد و مناطق اطراف آن دیدن کنند. همچنین این سبک ز توریسم به واسطه خدمات اسکان، حمل ‌و نقل، پذیرایی و خرید، موجب رشد اقتصادی کشور مقصد می‌شود و تصویری مثبت از کشور مقصد را در ذهن گردشگران شکل می‌دهد.

زیرساخت‌های لازم برای گسترش توریسم ورزشی، غالبا مواردی هستند که به جز گردشگران، مورد استفاده مردم محلی نیز قرار می‌گیرند و موجب توسعه شهری می‌شوند. گسترش گردشگری ورزشی، همبستگی اجتماعی مردم را نیز تقویت می‌کند. پوشش رسانه‌ای که در حاشیه رویدادهای ورزشی برقرار می‌شود، به شهرت و شناخته شدن محل برگزاری رویدادها کمک می‌کند و در نهایت در افزایش تعداد کل گردشگران یک مکان نقش موثری ایفا می‌کند.

مسابقات تنیس ویملبدون گردشگری ورزشی
در توریسم گردشگری همچون دیگر شاخه‌های گردشگری، به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوامع میزبان کمک می‌کند

در آمد حاصل از توریسم ورزشی می‌تواند جهت گسترش و توسعه زیرساخت‌های لازم برای این شاخه گردشگری به کار بسته شود. گردشگری ورزشی، همچون دیگر شاخه‌های گردشگری، به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوامع میزبان کمک می‌کند و در نهایت شاخه‌هایی از گردشگری ورزشی که با  طبیعت در ارتباط هستند، می‌توانند با بردن توجه‌ها به محیط زیست موجب مدیریت صحیح و حفظ و احیای مناطق شوند.

این شاخه از توریسم در کنار مزایای بسیار، اثرات منفی نیز دارد. به طور مثال، تضاد فرهنگی که به دنبال برگزاری یک رویداد ورزشی در منطقه‌ای با فرهنگ تاریخی رخ می‌دهد یا استخدام نیروی کار غیر محلی برای برگزاری این رویدادها، از جمله مسائلی است که باید در نظر گرفته شوند.

در آخر باید توجه داشت که توریسم ورزشی یکی از بزرگترین ابعاد صنعت جهانگردی است و همچون سایر زیر شاخه‌های این صنعت باید با مدیریت صحیح و شناخت مزایا و معایب، در راستای توسعه آن حرکت کرد.

معرفی توریسم ورزشی

توریسم یا گردشگری ورزشی در واقع سفر به نقاط مختلف دنیا برای شرکت در یک فعالیت یا رویداد ورزشی و یا تماشای رقابت ورزشی است و معمولا به سه گروه تقسیم می شود که شامل؛

  1. توریسم رویدادهای ورزشی
  2. توریسم فعال
  3. توریسم ورزشی نوستالژیک

شاید کلمه توریسم ورزشی برای بسیاری از افراد ناشناخته و مبهم باشد، اما علاقمندان به ورزش های متنوع با این کلمه آشنا هستند، زیرا  طرفداران تیم های محبوب مختلف برای شرکت در مسابقات گوناگون و تماشای رقابت تیم مورد علاقه شان به نقاط مختلف که دور یا نزدیک سفر می کنند.

توریسم رویدادهای ورزشی

این بخش مرتبط با رویدادها و فعالیت های ورزشی بزرگ همچون مسابقات جهانی و بازی های المپیک می باشد، این دو رویداد از مهم ترین و پرطرفدارترین مقصدهای توریسم ورزشی در جهان محسوب می شوند که هر چهار سال یک بار در شهر و کشوری متفاوت انجام می شود.
جالب است بدانید که جام جهانی سال ۱۹۹۴ و المپیک سال ۱۹۹۶ که در آتلانتا در ایالات متحده آمریکا برگزار شد، به عنوان جاذبه گردشگری مهم شناخته شد و طبق تخمین آماده سازی جام جهانی ۱۹۹۴ حدود ۵۰ میلیون مسافر خارجی برای شرکت یا تماشای این رویداد بزرگ ورزشی به این شهر سفر کردند.
علاوه بر این سفرهای داخلی برای تماشای مسابقات تیم محبوب مانند، لیگ برتر فوتبال داخلی و … نیز، توریسم ورزشی محسوب می شود و جایگاه خاصی در این صنعت دارد.

مهم ترین رویداد ورزشی

توریسم ورزشی فعال

افرادی که برای شرکت در یک رشته ورزشی سفر می کنند، گردشگران توریسم ورزشی فعال هستند که طیف گسترده ای از رویدادها و رشته های ورزشی متنوع را شامل می شود، ورزش هایی مانند: قایق رانی، تنیس، فوتبال، والیبال، ماهیگیری، شنا، غواصی و … از ورزش هایی محسوب می شوند که افراد برای شرکت در مسابقات آنها به کشورهای دیگر در سراسر دنیا سفر می کنند.

برخی از کارشناسان توریسم ورزشی فعال را به دو گروه تقسیم کرده اند؛

  1. شرکت کنندگان در رویدادهای ورزشی که به صورت آماتور یا حرفه ای در رقابت های ورزشی شرکت می کنند و برای شرکت در این مسابقات به شهر یا کشورهای دیگر سفر می کنند.
  2. علاقمندان به رویداد های ورزشی که شامل افرادی است که برای تفریح و سرگرمی در رویدادهای و مسابقات ورزشی شرکت می کنند.

توریسم نوستالژیک و مشاهیر

این زیرمجموعه از توریسم ورزشی شامل سفرهایی است که برای بازدید از جاذبه های گردشگری ورزشی انجام می گیرد و می توان تالار مشاهیر ورزشی در نقاط مختلف دنیا، موزه های ورزشی و ورزشگاه های مشهور و بزرگ دنیا را نام برد که تورهای مختلف بازدید از این مکان ها را برگزار می کند. ملاقات با ورزشکاران مشهور و محبوب نیز در این گروه جای گرفته اند.

در دسته بندی دیگر، توریسم ورزشی به دو گروه گردشگری ورزشی سخت و گردشگری ورزشی نرم تقسیم می شود؛
۱٫گردشگری ورزشی سخت
این گروه از گردشگران شامل کسانی می باشد که در رقابت و مسابقات ورزشی شرکت می کنند. در این نوع سفرها عامل و انگیزه سفر به مقصد های مختلف، رویداد یا رقابت ورزشی می باشد، مسابقات جام جهانی، بازی های المپیک، مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک و رویدادهای ورزشی منطقه ای مانند: بازی های آسیایی در این گروه از توریسم ورزشی قرار گرفته اند.
۲٫گردشگری ورزش نرم
دلیل سفر عموما تفریح و سرگرمی با شرکت در یک فعالیت ورزشی می باشد، ورزش هایی همچون قایق رانی، پیاده گردی و اسکی از تفریحاتی هستند که در این گروه از توریسم ورزشی جای گرفته اند.

پیشرفت فناوری در توریسم ورزشی

اگرچه پیشرفت فناوری تاثیر چشمگیری در ورزش نداشته است، اما بی تاثیر نیز نبوده و امکان خرید بلیط مسابقات مختلف به صورت آنلاین و همچنین دسترسی به منابع متنوع و متعدد را ایجاد کرده است که تا دهه ها ی قبل امکان آن ایجاد نشده بود.
هم اکنون از مدت ها قبل دقیق می دانیم که یک رویداد ورزشی در چه تاریخی و در کجا برگزار می شود و امکان تهیه بلیط آن برای علاقه مندان فراهم است، همچنین خود را برای هزینه تماشای رویداد و هزینه متفرقه سفر آماده می کنند. توریسم ورزشی امروز جایگاه مهم و ویژه ای در فناوری دارد و بخشی از گسترش خود را مدیون پیشرفت تکنولوژی می باشد.

مخاطبان توریسم ورزشی

مخاطبان توریسم ورزشی وابسته به نوع ورزش مورد نظر متفاوت است، اما بررسی های کلی نشان دهنده این موضوع است که بیشترین مخاطب توریسم ورزشی را مردان ۱۸ تا ۳۴ ساله تشکیل می دهند که از نظر اقتصادی در سطح متوسط می باشند.
چشم اندازی دقیق تر از محاسبه و مطالعه دقیق آمار و ارقام بدست آمده است که برای مثال به چند مورد اشاره می کنیم؛ طرفدارن و علاقه مندان به ورزش های فوتبال و بسکتبال جوانتر از طرفداران ورزش هایی چون کریکت هستند. با توجه به اینکه رشته های مختلف ورزشی مخاطبان خاص خود را دارد، با این وجود در سالهای اخیر توریسم ورزشی در تمام رشته های ورزشی افزایش چشمگیر داشته و در حال پیشرفت می باشد و یکی از دلایل اصلی برای سفر و تعطیلات محسوب می شود.

دلایل فراگیر شدن توریسم ورزشی

عوامل گوناگون و متعددی در فراگیر شدن و پیشرفت این مجموعه از صنعت گردشگری موثر بوده است که در این میان به چند مورد مهم آن به اختصار اشاره میکنیم:

  • دلایل و الزامات اقتصادی

هر فرد برای سفر یا گردش باید هزینه پرداخت کند در نتیجه این بخش می تواند زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری  و درآمدزایی باشد. همچنین تغییر شکل شغل ها و اختصاص دادن زمان بیشتر به تفریح و گردش نیز بر صنعت گردشگری و توریسم تاثیر بسزایی داشته است و پیشرفت علم و تکنولوژی کارها را بسیار سریعتر و آسان تر کرده است تا افراد زمان بیشتری برای تفریح و سرگرمی داشته باشند و خانواده و افراد مختلف تمایل بیشتری برای انجام فعالیت های ورزشی و صرف هزینه در این فعالیت ها نشان دهند.

  • دنیای نوآوری و فناوری

پیشرفت هایی که در زمینه فناوری صورت گرفته است، یکی از عوامل بسیار موثر در زمینه گردشگری و گسترش آن در سراسر دنیا است، وسایل حمل و نقل مدرن و جدید یکی از تاثیرگذار ترین نمونه های پیشرفت فناوری در زمینه گسترش توریسم محسوب می شود.
افراد با سفر هوایی به راحتی می تواند به آسانی برای شرکت یا تماشای رقابت های ورزشی سفر کنند. سفر به مکان های مختلف گردشگران را نیازمند به مکانی برای اقامت با امکانات لازم رفاهی می کند که می تواند اقامتگاه، مسافرخانه و یا هتل باشد.

رسانه های مختلف همچون تلویزیون، رادیو و مطبوعات نیز در گسترش توریسم ورزشی بسیار موثر بوده است و همچنین پیشرفت امکانات ورزشی متنوع و مدرن باعث محبوبیت بیشتر توریسم ورزشی در میان افراد مختلف شده است. ابداعات فناوری باعث شده افراد بتوانند به آسانی و به صورت آنلاین بلیط شرکت در مسابقات ورزشی را تهیه نمایند.

  • تغییر در ارزش و نگرش ها

در زمان کنونی افراد اهمیت بیشتری به تفریحات و سرگرمی می دهند که این امر در جامعه های غربی چشمگیر تر است، این عوامل باعث افزایش تمایل افراد به تفریحات ورزشی و پیرو آن توریسم ورزشی شده است و به عنوان شاخص این امر می توان به گسترش کلینیک های تناسب اندام  با هدف تجاری اشاره کرد که تاکید به جنبه های فردی و لذت گرایی ورزشی دارند.
شرکت در رقابت های ورزشی متنوع و پیروزی در انها برای تعداد زیادی از فراد و دوستداران ورزش اهمیت زیادی دارد، اما گروهی از افراد نیز هستند که هدف آنها لذت بردن از تفریح و سرگرمی در فعالیت های ورزشی است.

توریسم ورزشی بر چه بخش هایی تاثیر گذار است؟

این شاخه از صنعت گردشگری اگرچه محدودیت ها و مرزهایی دارد، اما بر بخش هایی همچون اقتصاد، محیط زیست، فرهنگ و … موثر است که به اختصار در مورد آنها توضیح می دهیم؛

۱٫توریسم ورزشی و اقتصاد

تحقیقات زیادی در توریسم ورزشی انجام گرفته است که تمرکز آنها بر تاثیر توریسم ورزشی بر مسائل مالی و اقتصاد کشور میزبان بوده است، اقتصاددانان، سیاستمداران و برنامه ریزان بر گسترش توریسم ورزشی، برای زنده کردن اقتصاد محلی  تاکید دارند. این صنعت بسیار پرطرفدار و سودآور است، طبق تحقیقات انجام گرفته این بخش از صنعت گردشگری تاثیر چشمگیری و مثبتی در اقتصاد کشور میزبان داشته است.

علاوه بر اینکه رویدادهای ورزشی تاثیر مثبتی بر منافع اقتصادی کشور میزبان دارد، باید به تاثیرات جانبی آن که مثبت و منفی هستند نیز دقت داشت، تاثیرات مثبت و منفی در رویدادهای ملی و بین المللی بسیار چشمگیر و قابل توجه است.
هزینه برگزاری رویدادهای بزرگ و فراهم کردن تجهیزات و امکانات از مسائل مهمی است که باید به آنها توجه داشت. در رویداد های ورزشی توریسم ها تاثیر فرهنگی و زیست محیطی زیادی بر کشور میزبان می گذارند. ارتقا امکانات محلی به امکانات ملی و بین المللی به جز جنبه اشتغال زایی و کسب درآمد برای اهالی کشور میزبان ممکن است تاثیرات منفی در محیط زیست داشته باشد.

ورزش

۲٫توریسم ورزشی و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی

صنعت گردشگری و توریسم ورزشی تاثیرات مهم تری علاوه بر مسائل اقتصادی بر کشورهای میزبان دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  • توریسم ورزشی باعث تقویت هویت میراث ملی و هویت جامعه به دلیل همکاری اهالی برای ارتقا فرهنگشان می شود.
  • توریسم ورزشی باعث سفر افراد بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا به کشور میزبان می شود و مسافران با فرهنگ آن منطقه بیشتر آشنا می شوند.
  • سبب احیا، تشویق و ترغیب سنت های های فرهنگی اهالی شهر یا کشور میزبان می شود.

اما توریسم ورزشی تاثیرات منفی نیز دارد که می توان موارد زیر را نام برد:

  • توریسم گردشگری با فرصت سودآوری  ممکن است، منجر به بهم خوردن تعادل اقتصادی منطقه میزبان و  از بین بردن جوامع سنتی شود.
  • برنامه ریزی نادرست ممکن است سبب آسیب به میراث فرهنگی و هویت جامعه شود.
  • تنش های بین میزبان و گردشگران ممکن است سبب بروز بی نظمی و آشوب شود.

۳٫توریسم ورزشی و محیط زیست

توریسم ورزشی علاوه بر تاثیرات مثبت که بر اقتصاد کشور میزبان دارد، ممکن است بیشترین آسیب را بر منابع طبیعی وارد کنند و مهمترین آنها ورزش هایی است که در فضای باز انجام می شوند و در برخی از رشته ها رفتار خود ورزشکاران برای محیط زیست آسیب دهنده و مخرب است که چند مورد را به اختصار توضیح می دهیم؛

  1. ممکن است دوچرخه سواران کوهستان سبب آسیب به پوشش گیاهی و خاک منطقه شوند.
  2. صدا و نور ماشین های رالی و قایق های تندرو ممکن است سبب فراری شدن حیوانات از آن منطقه شود.
  3. ریختن زباله در پارک ها و آب های منطقه توسط توریسم هایی که در طبیعت اقامت می کنند، سبب آسیب به محیط زیست می شود.
  4. لنگر کشتی ها و قایق ها و همچنین نا آگاهی غواصان ممکن است سبب آسیب به دنیای زیر آب و مرجان ها شود.

علاوه بر آنچه که بیان شد، احداث و تاسیس زیرساخت های ورزشی مانند: پیست اسکی، زمین گلف و …. در مناطق بکر سبب آسیب این مناطق می شود و همچنین ساخت و ساز هتل ها و مکان های اقامتی که به صورت بی رویه برای توریسم ها انجام می گیرد، تردد بیش از حد وسایل حمل و نقل بر محیط زیست و آلودگی هوا موثر هستند و به مناطق کشور میزبان آسیب میزنند.

مزایا و منافع توریسم ورزشی

توریسم ورزشی علاوه بر تاثیرات مثبت و منفی که دارد، قطعا مزایا و منافعی دارد که شامل:

  • تبدیل ورزش ها به منبع سرمایه گذاری در صنعت گردشگری
  • رشد اقتصادی با ایجاد فرصت های شغلی جدید
  • معرفی تصویری مثبت از جامعه شهر یا کشور میزبان
  • افزایش امکانات به ویژه امکانات ورزشی
  • فرصتی ایده آل برای تفریح و سرگرمی جوانان
  • توسعه زیر ساخت های جدید
  • رشد و پیشرفت صنعت گردشگری در زمینه های دیگر
  • افزایش قابلیت های سازمانی و بهره برداری از بازار
  • فراهم شدن منابع مالی برای ایجاد امکانات ورزشی
  • افزایش حمایت جامعه از ورزش و رویدادهای ورزشی

انواع گردشگری | تعریف و بررسی گردشگری ورزشی

ادغام صنعت مهم و درآمدزای گردشگری و  صنعت ورزش به عنوان یکی از صنایع مهم و قدرتمند دنیا موجب شد تا یکی از شگفت انگیزترین شاخه های گردشگری با عنوان گردشگری ورزشی مطرح شود . درآمد سرشار هر دو پدیده ورزش و گردشگری بسیاری از جوامع را بر آن داشته تا تلاش خود را برای به کار گرفتن امکانات خود در راستای این نوع گردشگری به کار گیرند و درآمد قابل توجهی را به دست آورند.

تلفیق ورزش و گردشگری

ورزش و گردشگری دو نیروی قوی برای جذب مردم  و ابزار بسیار مناسبی در فرآیند جهانی شدن هستند. ورزش و خصوصا بازی های المپیک مولدی از وقایع هستند که در حال حاضر از درخشش بالایی در رسانه‌های گروهی برخوردار هستند و پیوستگی اشتیاق مردم را در مکانها و بخش‌های مختلف نشان می‌دهند.

وقایع ورزشی مهم، فرد را برای #سفر برمی‌انگیزد و این انگیزه درآمد نسبتا بالایی را برای کشور میزبان تولید می‌کند و این بزرگترین اثری است که هنوز به طور صحیح ارزیابی نشده و بنابراین کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

همینطور وقایع ورزشی مهم کمک می‌کنند تا طی یک جریان طولانی ، مقاصد بزرگ و مهم گردشگری بین‌المللی به هم بپیوندند و همچنین باعث عوض شدن تصویر ذهنی گردشگر از کشور میزبان می‌شوند. موفقیت المپیک سیدنی این واقعیت را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین رویدادهای ورزشی مثل بازی های المپیک یا جام جهانی باعث شده که در بسیاری از مردم انگیزه سفر ایجاد شود. این رویدادها قدرت تغییر شکل دادن تسهیلات گردشگری و به تصویر کشیدن کشور میزبان را دارند و غالبا تماشاچیان را برای تجربه این ویژگی ها ترغیب می‌کنند. اهمیتی که این دو فاکتور اساسی یعنی گردشگر و ورزش دارند از لحاظ زیادی حائز اهمیت است. اثر اقتصادی این دو فاکتور، محرکی برای سرمایه‌گذاری زیربنایی جدید، راهی برای افزایش آگاهی مذهبی و حفاظت از محیطزیست است و در نهایت کمک شایانی به ایجاد صلح و تفاهم بین‌المللی می‌کند.

گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی چیست ؟

گردشگری ورزشی ، به آن دسته از فعالیت های گردشگری اطلاق می شود  که انگیزه و هدف اصلی گردشگران از انجام آنها ، مشارکت فعال یا غیر فعال در ورزش های رقابتی یا تفریحی یا حتی حضور در رویدادهای ورزشی به منظور لذت بردن و تشویق نمودن ورزشکاران مورد علاقه شان در میادین ورزشی است. مساله قابل توجه این است که بخشی از سفر گردشگران ورزشی ، انواع دیگری از گردشگری مانند طبیعت گردی را در برمی گیرد.

گردشگری ورزشی

گردشگر ورزشی کیست ؟

فعالیت های گردشگری ورزشی ۵ بخش اصلی را در بر می گیرند:

۱- کسانی که در قالب تیم های ورزشی سفر می کنند، مانند ورزشکاران ، مربیان، داوران، مسئولین و …

۲- طرفداران ورزش و تماشاگران رویداد های ورزشی که ترجیح می دهند تعطیلات یا اوقات فراغت و تفریحی خود را در محیط های ورزشی (داخل یا خارج از کشور) بگذرانند.

۳- افرادی که به عنوان محقق و پژوهشگر، در زمینه های مختلف ورزشی سفر می کنند .

۴- کسانی که به عنوان بازرگان، در بخش های ورزش سفر می کنند .

۵- کسانی که برای دسترسی به امکانات ورزشی خاص سفر می کنند مانند دسترسی به مناطق مناسب صخره نوردی ، اسکی ، قایق سواری و ….

 

گردشگری ورزشیتوریسم ورزشی یا گردشگری شرکت در مسابقات ورزشی یا تماشای یک مسابقه ورزشی را شامل می شود، توریسم ورزشی یکی از شاخه های در حال پیشرفت صنعت گردشگری و توریسم محسوب می شود و طرفداران و علاقمندان زیادی دارد.

صنعت گردشگری در حال حاضر در حال پیشرفت و گسترش می باشد. همانطور که قبلا گفته شد توریسم ورزشی در واقع تجربه ی سفر برای شرکت در یک مسابقه ورزشی یا تماشای آن می گویند که به بخش مهمی از صنعت گردشگری تبدیل شده است و به نوبه خود میتواند منبع درآمد بزرگی برای کشور میزبان باشد.

گردشگری ورزشی بازاری روبه رشد است و باید توجه داشت که اجرای فرایند برگزاری رویدادهای ورزشی به گونه ای موفقیت آمیز، نیازمند برنامه ریزی و کار دقیق و علمی است. کشورهای بسیاری در تلاش هستند تا زیر ساخت های مناسب برای این بازار سودآور را فراهم کنند.

معرفی توریسم ورزشی

توریسم یا گردشگری ورزشی در واقع سفر به نقاط مختلف دنیا برای شرکت در یک فعالیت یا رویداد ورزشی و یا تماشای رقابت ورزشی است و معمولا به سه گروه تقسیم می شود که شامل؛

  1. توریسم رویدادهای ورزشی
  2. توریسم فعال
  3. توریسم ورزشی نوستالژیک

شاید کلمه توریسم ورزشی برای بسیاری از افراد ناشناخته و مبهم باشد، اما علاقمندان به ورزش های متنوع با این کلمه آشنا هستند، زیرا  طرفداران تیم های محبوب مختلف برای شرکت در مسابقات گوناگون و تماشای رقابت تیم مورد علاقه شان به نقاط مختلف که دور یا نزدیک سفر می کنند.

توریسم رویدادهای ورزشی

این بخش مرتبط با رویدادها و فعالیت های ورزشی بزرگ همچون مسابقات جهانی و بازی های المپیک می باشد، این دو رویداد از مهم ترین و پرطرفدارترین مقصدهای توریسم ورزشی در جهان محسوب می شوند که هر چهار سال یک بار در شهر و کشوری متفاوت انجام می شود.
جالب است بدانید که جام جهانی سال ۱۹۹۴ و المپیک سال ۱۹۹۶ که در آتلانتا در ایالات متحده آمریکا برگزار شد، به عنوان جاذبه گردشگری مهم شناخته شد و طبق تخمین آماده سازی جام جهانی ۱۹۹۴ حدود ۵۰ میلیون مسافر خارجی برای شرکت یا تماشای این رویداد بزرگ ورزشی به این شهر سفر کردند.
علاوه بر این سفرهای داخلی برای تماشای مسابقات تیم محبوب مانند، لیگ برتر فوتبال داخلی و … نیز، توریسم ورزشی محسوب می شود و جایگاه خاصی در این صنعت دارد.

توریسم ورزشی فعال

افرادی که برای شرکت در یک رشته ورزشی سفر می کنند، گردشگران توریسم ورزشی فعال هستند که طیف گسترده ای از رویدادها و رشته های ورزشی متنوع را شامل می شود، ورزش هایی مانند: قایق رانی، تنیس، فوتبال، والیبال، ماهیگیری، شنا، غواصی و … از ورزش هایی محسوب می شوند که افراد برای شرکت در مسابقات آنها به کشورهای دیگر در سراسر دنیا سفر می کنند.

برخی از کارشناسان توریسم ورزشی فعال را به دو گروه تقسیم کرده اند؛

  1. شرکت کنندگان در رویدادهای ورزشی که به صورت آماتور یا حرفه ای در رقابت های ورزشی شرکت می کنند و برای شرکت در این مسابقات به شهر یا کشورهای دیگر سفر می کنند.
  2. علاقمندان به رویداد های ورزشی که شامل افرادی است که برای تفریح و سرگرمی در رویدادهای و مسابقات ورزشی شرکت می کنند.

توریسم نوستالژیک و مشاهیر

این زیرمجموعه از توریسم ورزشی شامل سفرهایی است که برای بازدید از جاذبه های گردشگری ورزشی انجام می گیرد و می توان تالار مشاهیر ورزشی در نقاط مختلف دنیا، موزه های ورزشی و ورزشگاه های مشهور و بزرگ دنیا را نام برد که تورهای مختلف بازدید از این مکان ها را برگزار می کند. ملاقات با ورزشکاران مشهور و محبوب نیز در این گروه جای گرفته اند.

در دسته بندی دیگر، توریسم ورزشی به دو گروه گردشگری ورزشی سخت و گردشگری ورزشی نرم تقسیم می شود؛
۱٫گردشگری ورزشی سخت
این گروه از گردشگران شامل کسانی می باشد که در رقابت و مسابقات ورزشی شرکت می کنند. در این نوع سفرها عامل و انگیزه سفر به مقصد های مختلف، رویداد یا رقابت ورزشی می باشد، مسابقات جام جهانی، بازی های المپیک، مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک و رویدادهای ورزشی منطقه ای مانند: بازی های آسیایی در این گروه از توریسم ورزشی قرار گرفته اند.
۲٫گردشگری ورزش نرم
دلیل سفر عموما تفریح و سرگرمی با شرکت در یک فعالیت ورزشی می باشد، ورزش هایی همچون قایق رانی، پیاده گردی و اسکی از تفریحاتی هستند که در این گروه از توریسم ورزشی جای گرفته اند.

پیشرفت فناوری در توریسم ورزشی

اگرچه پیشرفت فناوری تاثیر چشمگیری در ورزش نداشته است، اما بی تاثیر نیز نبوده و امکان خرید بلیط مسابقات مختلف به صورت آنلاین و همچنین دسترسی به منابع متنوع و متعدد را ایجاد کرده است که تا دهه ها ی قبل امکان آن ایجاد نشده بود.
هم اکنون از مدت ها قبل دقیق می دانیم که یک رویداد ورزشی در چه تاریخی و در کجا برگزار می شود و امکان تهیه بلیط آن برای علاقه مندان فراهم است، همچنین خود را برای هزینه تماشای رویداد و هزینه متفرقه سفر آماده می کنند. توریسم ورزشی امروز جایگاه مهم و ویژه ای در فناوری دارد و بخشی از گسترش خود را مدیون پیشرفت تکنولوژی می باشد.

مخاطبان توریسم ورزشی

مخاطبان توریسم ورزشی وابسته به نوع ورزش مورد نظر متفاوت است، اما بررسی های کلی نشان دهنده این موضوع است که بیشترین مخاطب توریسم ورزشی را مردان ۱۸ تا ۳۴ ساله تشکیل می دهند که از نظر اقتصادی در سطح متوسط می باشند.
چشم اندازی دقیق تر از محاسبه و مطالعه دقیق آمار و ارقام بدست آمده است که برای مثال به چند مورد اشاره می کنیم؛ طرفدارن و علاقه مندان به ورزش های فوتبال و بسکتبال جوانتر از طرفداران ورزش هایی چون کریکت هستند. با توجه به اینکه رشته های مختلف ورزشی مخاطبان خاص خود را دارد، با این وجود در سالهای اخیر توریسم ورزشی در تمام رشته های ورزشی افزایش چشمگیر داشته و در حال پیشرفت می باشد و یکی از دلایل اصلی برای سفر و تعطیلات محسوب می شود.

دلایل فراگیر شدن توریسم ورزشی

عوامل گوناگون و متعددی در فراگیر شدن و پیشرفت این مجموعه از صنعت گردشگری موثر بوده است که در این میان به چند مورد مهم آن به اختصار اشاره میکنیم:

  • دلایل و الزامات اقتصادی

هر فرد برای سفر یا گردش باید هزینه پرداخت کند در نتیجه این بخش می تواند زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری  و درآمدزایی باشد. همچنین تغییر شکل شغل ها و اختصاص دادن زمان بیشتر به تفریح و گردش نیز بر صنعت گردشگری و توریسم تاثیر بسزایی داشته است و پیشرفت علم و تکنولوژی کارها را بسیار سریعتر و آسان تر کرده است تا افراد زمان بیشتری برای تفریح و سرگرمی داشته باشند و خانواده و افراد مختلف تمایل بیشتری برای انجام فعالیت های ورزشی و صرف هزینه در این فعالیت ها نشان دهند.

  • دنیای نوآوری و فناوری

پیشرفت هایی که در زمینه فناوری صورت گرفته است، یکی از عوامل بسیار موثر در زمینه گردشگری و گسترش آن در سراسر دنیا است، وسایل حمل و نقل مدرن و جدید یکی از تاثیرگذار ترین نمونه های پیشرفت فناوری در زمینه گسترش توریسم محسوب می شود.
افراد با سفر هوایی به راحتی می تواند به آسانی برای شرکت یا تماشای رقابت های ورزشی سفر کنند. سفر به مکان های مختلف گردشگران را نیازمند به مکانی برای اقامت با امکانات لازم رفاهی می کند که می تواند اقامتگاه، مسافرخانه و یا هتل باشد.

رسانه های مختلف همچون تلویزیون، رادیو و مطبوعات نیز در گسترش توریسم ورزشی بسیار موثر بوده است و همچنین پیشرفت امکانات ورزشی متنوع و مدرن باعث محبوبیت بیشتر توریسم ورزشی در میان افراد مختلف شده است. ابداعات فناوری باعث شده افراد بتوانند به آسانی و به صورت آنلاین بلیط شرکت در مسابقات ورزشی را تهیه نمایند.

ورزشگاه
  • تغییر در ارزش و نگرش ها

در زمان کنونی افراد اهمیت بیشتری به تفریحات و سرگرمی می دهند که این امر در جامعه های غربی چشمگیر تر است، این عوامل باعث افزایش تمایل افراد به تفریحات ورزشی و پیرو آن توریسم ورزشی شده است و به عنوان شاخص این امر می توان به گسترش کلینیک های تناسب اندام  با هدف تجاری اشاره کرد که تاکید به جنبه های فردی و لذت گرایی ورزشی دارند.
شرکت در رقابت های ورزشی متنوع و پیروزی در انها برای تعداد زیادی از فراد و دوستداران ورزش اهمیت زیادی دارد، اما گروهی از افراد نیز هستند که هدف آنها لذت بردن از تفریح و سرگرمی در فعالیت های ورزشی است.

توریسم ورزشی بر چه بخش هایی تاثیر گذار است؟

این شاخه از صنعت گردشگری اگرچه محدودیت ها و مرزهایی دارد، اما بر بخش هایی همچون اقتصاد، محیط زیست، فرهنگ و … موثر است که به اختصار در مورد آنها توضیح می دهیم؛

۱٫توریسم ورزشی و اقتصاد

تحقیقات زیادی در توریسم ورزشی انجام گرفته است که تمرکز آنها بر تاثیر توریسم ورزشی بر مسائل مالی و اقتصاد کشور میزبان بوده است، اقتصاددانان، سیاستمداران و برنامه ریزان بر گسترش توریسم ورزشی، برای زنده کردن اقتصاد محلی  تاکید دارند. این صنعت بسیار پرطرفدار و سودآور است، طبق تحقیقات انجام گرفته این بخش از صنعت گردشگری تاثیر چشمگیری و مثبتی در اقتصاد کشور میزبان داشته است.

علاوه بر اینکه رویدادهای ورزشی تاثیر مثبتی بر منافع اقتصادی کشور میزبان دارد، باید به تاثیرات جانبی آن که مثبت و منفی هستند نیز دقت داشت، تاثیرات مثبت و منفی در رویدادهای ملی و بین المللی بسیار چشمگیر و قابل توجه است.
هزینه برگزاری رویدادهای بزرگ و فراهم کردن تجهیزات و امکانات از مسائل مهمی است که باید به آنها توجه داشت. در رویداد های ورزشی توریسم ها تاثیر فرهنگی و زیست محیطی زیادی بر کشور میزبان می گذارند. ارتقا امکانات محلی به امکانات ملی و بین المللی به جز جنبه اشتغال زایی و کسب درآمد برای اهالی کشور میزبان ممکن است تاثیرات منفی در محیط زیست داشته باشد.

ورزش

۲٫توریسم ورزشی و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی

صنعت گردشگری و توریسم ورزشی تاثیرات مهم تری علاوه بر مسائل اقتصادی بر کشورهای میزبان دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  • توریسم ورزشی باعث تقویت هویت میراث ملی و هویت جامعه به دلیل همکاری اهالی برای ارتقا فرهنگشان می شود.
  • توریسم ورزشی باعث سفر افراد بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا به کشور میزبان می شود و مسافران با فرهنگ آن منطقه بیشتر آشنا می شوند.
  • سبب احیا، تشویق و ترغیب سنت های های فرهنگی اهالی شهر یا کشور میزبان می شود.

اما توریسم ورزشی تاثیرات منفی نیز دارد که می توان موارد زیر را نام برد:

  • توریسم گردشگری با فرصت سودآوری  ممکن است، منجر به بهم خوردن تعادل اقتصادی منطقه میزبان و  از بین بردن جوامع سنتی شود.
  • برنامه ریزی نادرست ممکن است سبب آسیب به میراث فرهنگی و هویت جامعه شود.
  • تنش های بین میزبان و گردشگران ممکن است سبب بروز بی نظمی و آشوب شود.

۳٫توریسم ورزشی و محیط زیست

توریسم ورزشی علاوه بر تاثیرات مثبت که بر اقتصاد کشور میزبان دارد، ممکن است بیشترین آسیب را بر منابع طبیعی وارد کنند و مهمترین آنها ورزش هایی است که در فضای باز انجام می شوند و در برخی از رشته ها رفتار خود ورزشکاران برای محیط زیست آسیب دهنده و مخرب است که چند مورد را به اختصار توضیح می دهیم؛

  1. ممکن است دوچرخه سواران کوهستان سبب آسیب به پوشش گیاهی و خاک منطقه شوند.
  2. صدا و نور ماشین های رالی و قایق های تندرو ممکن است سبب فراری شدن حیوانات از آن منطقه شود.
  3. ریختن زباله در پارک ها و آب های منطقه توسط توریسم هایی که در طبیعت اقامت می کنند، سبب آسیب به محیط زیست می شود.
  4. لنگر کشتی ها و قایق ها و همچنین نا آگاهی غواصان ممکن است سبب آسیب به دنیای زیر آب و مرجان ها شود.

علاوه بر آنچه که بیان شد، احداث و تاسیس زیرساخت های ورزشی مانند: پیست اسکی، زمین گلف و …. در مناطق بکر سبب آسیب این مناطق می شود و همچنین ساخت و ساز هتل ها و مکان های اقامتی که به صورت بی رویه برای توریسم ها انجام می گیرد، تردد بیش از حد وسایل حمل و نقل بر محیط زیست و آلودگی هوا موثر هستند و به مناطق کشور میزبان آسیب میزنند.

مزایا و منافع توریسم ورزشی

توریسم ورزشی علاوه بر تاثیرات مثبت و منفی که دارد، قطعا مزایا و منافعی دارد که شامل:

  • تبدیل ورزش ها به منبع سرمایه گذاری در صنعت گردشگری
  • رشد اقتصادی با ایجاد فرصت های شغلی جدید
  • معرفی تصویری مثبت از جامعه شهر یا کشور میزبان
  • افزایش امکانات به ویژه امکانات ورزشی
  • فرصتی ایده آل برای تفریح و سرگرمی جوانان
  • توسعه زیر ساخت های جدید
  • رشد و پیشرفت صنعت گردشگری در زمینه های دیگر
  • افزایش قابلیت های سازمانی و بهره برداری از بازار
  • فراهم شدن منابع مالی برای ایجاد امکانات ورزشی
  • افزایش حمایت جامعه از ورزش و رویدادهای ورزشی

کشورهای فعال در گردشگری ورزشی

از میان کشورهای موفق در این زمینه می توان به اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه اشاره نمود .

در آسیا نیز کشورهایی همچون امارات و ترکیه در این عرصه خودی نشان داده و در کوتاه مدت نیز درآمدهای خوبی داشته اند. در ترکیه در زمینه ایجاد اردوهای ورزشی سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته و این کشور را به مقصد خوبی برای اروهای تیم های ورزشی تبدیل کرده است .

کشورهای فعال در حوزه گردشگری توانایی خوبی در شناسایی فرصت ها و نقاط قوت خود داشته اند و برنامه ریزی های خوبی برای استفاده از امکانات خود در راستای برآورده کردن نیازهای ورزشکاران و ورزش دوستان داشته اند . همهین امر سبب شده چرخه اقتصاد مبتنی بر گردشگری دائما در حال چرخش باشد .

گردشگری ورزشی چیست و چه مزایایی دارد؟

در دنیای امروز و در عصری که ورزش جزیی از سبک زندگی افراد شده، گردشگری ورزشی یک تجارت بزرگ محسوب می شود. همه ما می دانیم که گردشگری ورزشی شامل فعالیت ها و رویدادهای ورزشی است، اما در صنعت جهانی چند صد میلیون دلاری چیزی بیش از یک مسابقه ورزشی است. در این مقاله از مجله گردشگری روم تور توضیح خواهیم داد که گردشگری ورزشی چیست، در مورد انواع گردشگری ورزشی به شما می گوییم و به مزایای گردشگری ورزشی می پردازیم.

گردشگری ورزشی چیست و چه مزایایی دارد؟گردشگری ورزشی و مزایای آن

گردشگری ورزشی چیست؟

گردشگری ورزشی عبارت است از سفر از یک محل به محل دیگر، با هدف درگیر شدن به نحوی با یک فعالیت یا رویداد ورزشی؛ بسیاری از مردم بر این باورند که گردشگری ورزشی تنها به تماشای یک رویداد ورزشی مربوط می شود. با این حال، این درست نیست، صنعت ورزش خیلی بیشتر از این هاست.

گردشگری ورزشی شامل سفر برای اهداف ورزشی خودتان، مانند دوره آموزشی معلم یوگا، مسابقه بدمینتون یا یادگیری موج سواری است. گردشگری ورزشی شامل شرکت در رویدادهای ورزشی مانند مسابقه فرمول یک یا مسابقه فوتبال برتر است. گردشگری ورزشی شامل بازدید نوستالژیک از مکان‌های با اهمیت تاریخی، مانند استادیوم المپیک در بارسلونا یا دیدن یادگاری‌های مربوط به قهرمان ورزشی مورد علاقه‌تان، مانند موزه استادیوم فوتبال ماراکانا در ریودوژانیرو است.

در واقع چهار نوع اصلی گردشگری ورزشی وجود دارد:

  • گردشگری رویدادهای ورزشی
  • گردشگری ورزشی فعال
  • گردشگری ورزشی نوستالژی
  • گردشگری ورزشی غیرفعال

در حالی که گردشگری ورزشی در دهه های قبل چندان محبوب نبوده اما در طول دهه اخیر تعداد افرادی که در رویدادهای ورزشی خارج از محل اقامت خود شرکت می کنند به شدت افزایش یافته است. مردم اکنون فقط برای شرکت در رویدادهای مورد علاقه خود به دور و بر سفر می کنند و جای بحث است که چه چیزی باعث افزایش ناگهانی محبوبیت گردشگری ورزشی شده است.

تعاریف گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی یک مفهوم نسبتاً جدید است، اگرچه مدت زیادی است که وجود داشته است. مطالعات آکادمیک زیادی وجود دارد که به مفهوم گردشگری ورزشی، به ویژه گردشگری ورزشی که شامل رویدادهای ورزشی بزرگ، مانند جام جهانی فوتبال یا بازی های المپیک است، می پردازد. برخی از محققین و دست اندرکاران گردشگری ورزشی تلاش کرده اند اصطلاح گردشگری ورزشی را تعریف کنند.

به گفته نیروتی (۲۰۰۳)، گردشگری ورزشی را می توان به طور کلی به این صورت توصیف کرد:

“از جمله سفر به دور از محل سکونت اولیه برای شرکت در فعالیت های ورزشی، برای اهداف تفریحی یا مسابقه، سفر برای مشاهده ورزش در سطح مردمی یا نخبگان و سفر برای بازدید از یک جاذبه ورزشی مانند موزه ورزشی”.

وید و بول (۲۰۰۴)، مفهومی از پدیده گردشگری ورزشی ارائه می دهند:

“پدیده ای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از تعامل منحصر به فرد فعالیت، مردم و مکان”.

آمار گردشگری ورزشی

امروزه ورزش به عنوان بزرگ ترین پدیده اجتماعی جهان شناخته و پیش‌بینی می‌شود گردشگری ورزشی در اوایل قرن آینده به بزرگترین صنعت جهان تبدیل شود. بنابراین نیازی به یک نابغه نیست تا بفهمیم گردشگری ورزشی یک تجارت بسیار بزرگ است!

صنعت گردشگری ورزشی در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۱۶ صنعت گردشگری ورزشی ۱.۴۱ تریلیون دلار ارزش داشت و انتظار می رود این رقم تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۵.۷۲ تریلیون دلار افزایش یابد. این رشد ۴۱ درصدی تنها در چهار سال است!

صنعت گردشگری ورزشی بخش قابل توجهی از کل صنعت گردشگری را تشکیل می دهد. برخی ادعا می کنند که این رقم به ۲۵ درصد می رسد، یعنی یک چهارم کل گردشگری جهان مربوط به ورزش است!

گردشگری ورزشی | مجله گردشگری روم تور

اهمیت گردشگری ورزشی در بیانیه‌های رسانه‌ای سازمان جهانی گردشگری (WTO) و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) که در سال ۲۰۰۴ تعهد خود را برای تقویت مشارکت‌های خود در زمینه همکاری در حوزه ورزش و گردشگری اعلام کردند:

«گردشگری و ورزش به هم مرتبط و مکمل هم هستند، هر دو نیروهای قدرتمندی برای توسعه گردشگری هستند، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی مانند فرودگاه‌ها، جاده‌ها، استادیوم‌ها، مجتمع‌های ورزشی و پروژه‌های رستوران‌هایی که می‌توانند برای مردم محلی و همچنین گردشگرانی که می‌آیند از آنها لذت ببرند.»

این نشان می دهد که گردشگری ورزشی تأثیر اقتصادی و اجتماعی گسترده تری نسبت به خود رویداد ورزشی دارد. فرصت های اجتماعی و اقتصادی را برای مردم محلی و همچنین بازدیدکنندگان منطقه فراهم می کند.

انواع مختلف گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی را می توان به چهار نوع اصلی تقسیم کرد: گردشگری رویدادهای ورزشی، گردشگری ورزشی نوستالژی، گردشگری ورزشی فعال و گردشگری ورزشی غیرفعال. در زیر توضیح کوتاهی در مورد هر نوع گردشگری به همراه چند مثال ارائه کرده ایم.

گردشگری رویدادهای ورزشی

گردشگری رویداد ورزشی، گردشگری است که حول یک رویداد ورزشی متمرکز است. رویدادهای ورزشی می توانند هر اندازه اهمیت داشته باشند، با این حال رویدادهای ورزشی مهم هستند که بیشترین جاذبه را به دست می آورند.

رویدادهای شاخص، مانند المپیک یا جام جهانی فوتبال، مراکز مهمی برای گردشگری رویدادهای ورزشی هستند که میلیون‌ها گردشگر را به مقصد میزبان می‌آورند.

یک نمونه اغلب نادیده گرفته شده از گردشگری رویدادهای ورزشی، رویدادهای ورزشی آماتور هستند. رویدادهایی مانند مسابقات مدارس منطقه ای، لیگ های ورزشی جوانان و رویدادهای ورزشی غیرانتفاعی مبتنی بر جامعه تنها چند نمونه هستند.

ویمبلدون

ویمبلدون که به عنوان “قهرمانی” نیز شناخته می شود، قدیمی ترین تورنمنت تنیس در جهان است. ویمبلدون که یک رویداد ورزشی معتبر است، اغلب با طبقه ثروتمند جامعه مرتبط است، جایی که تماشاگران در حالی که بهترین لباس های خود را پوشیده اند، گران ترین نوشیندنی ها را می نوشند.

جام جهانی فوتبال

جام جهانی فوتبال، یک تورنمنت بین المللی فوتبال است که هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

دولت های هر کشوری به دنبال این هستند تا میزبانی این رویداد بزرگ ورزشی را بدست آورند. برای برگزاری و آماده کردن زیرساخت های مورد نیاز، ‌دولت ها موظفند هزینه ای سنگینی متقبل شوند اما با توجه به حجم وسیعی از تماشاگران و شرکت های بزرگ دنیا جهت تبلیغات، چندین برابر این هزینه ها به مردم آن کشور بازمی گردد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با میزبانی کشور قطر در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۳۰ برگزار خواهد شد. کشور قطر جهت برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی از یه دهه قبل اقدام به آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز از جمله ورزشگاه های استاندارد، هتل های ۵ ستاره و تمام مواردی که به برگزاری جام جهانی فوتبال کمک کند، کردند. شرکت های بزرگ دنیا در این چند سال در حوزه گردشگری سرمایه گذاری سنگینی انجام داده اند به امید اینکه بعد از برگزاری، چندین برابر آن، برگشت سرمایه داشته باشند.

گردشگری ورزشی نوستالژی

گردشگری ورزشی نوستالژی شامل سفر به جاذبه های گردشگری معروف مرتبط با ورزش است.

گردشگری ورزشی نوستالژی ممکن است ورزش هایی از دوران قبل و یا ورزش های امروزه را شامل شود. این ممکن است شامل بازدید از موزه ها یا نمایشگاه ها، بازدید از سالن مشاهیر ورزشی یا بازدید از مکان های ورزشی باشد.

گردشگر ورزشی نوستالژی نیازی به حضور فعال در یک ورزش خاص یا تماشاگر بودن نیست. این افراد ممکن است بخواهند بیشتر درمورد تاریخ یک ورزش یا اتفاقاتی که در طول تاریخ در آن ورزش رخ داده بدانند.

در ادامه به چند مورد از جاذبه های گردشگری ورزشی نوستالژی اشاره کرده ایم:

پارک المپیک کلگری

یکی از جاذبه های گردشگری کانادا پارک المپیک کلگری است که هر گردشگری را جذب می کند.

پارک المپیک کانادا که قبلا به عنوان تپه اسکی پاسکاپو شناخته می شد، یک از مکان هایی بود که در بازی المپیک زمستانی ۱۹۸۸ مورد استفاده قرار گرفت. امروز این مکان برای بازدید عموم باز است و بیشتر بخاطر پرش های اسکی بین گردشگران معروف شده است.

استادیوم فوتبال ماراکانا، ریودوژانیرو

ماراکانا یک استادیوم فوتبال معروف در ریودوژانیرو برزیل است. این استادیوم تاریخی غنی دارد و زمانی بزرگترین استادیوم جهان بود.

این ورزشگاه در سال ۱۹۵۰ برای میزبانی جام جهانی فوتبال افتتاح شد. این مکان در ابتدا مناسب ۱۵۰۰۰۰ تماشاگر یا بیشتر بوده اما با گذشت زمان تراس ها با صندلی ها جایگزین شدند و پس از بازسازی برای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴، ظرفیت اولیه ماراکانا به ۷۸۸۳۸ کاهش یافت.

این روزها، تور برای بازدید از استادیوم ماراکانا رایج شده است.

گردشگری ورزشی فعال

گردشگری ورزشی فعال نوعی از گردشگری ورزشی است که شخصی برای شرکت و حضور در یک رشته ورزشی به شهری دیگر سفر می کند.

گردشگران ورزشی فعال را می توان به سه طبقه بندی تقسیم کرد: گردشگران ورزشی آماتور، گردشگر ورزشی علاقه مند و گردشگر ورزشی حرفه ای.

گردشگری ورزشی غیرفعال

و در دسته بندی آخر افرادی را شامل می شود که خود بصورت فعال در یک رشته ورزشی فعالیت ندارند اما از تماشاگران و طرفداران یک یا چند ورزش خاص هستند و در واقع گردشگران غیر فعال بیشتر از گردشگران فعال می توانند به گردشگری ورزشی کمک کنند.

مزایای گردشگری ورزشی

در حالیکه مهمترین مزیت حوزه گردشگری بحث اقتصادی آن است اما اثرات اجتماعی مثبت و تاثیرات زیست محیطی آن نیز بسیار زیاد است. در ادامه به چند نمونه از مزایای گردشگری ورزشی اشاره کرده ایم:

مزایای گردشگری ورزشی | مجله گردشگری روم تور

  • ورزش، گردشگران را به بازدید از محل برگزاری تشویق می کند
  • گردشگری ورزشی از طریق رزرو هتل ها، خوردن غذاهای محلی و خرید به اقتصاد محل برگزاری مسابقات کمک می کنند.
  • گردشگری ورزشی باعث ایجاد تصویری مثبت در بین گردشگران برای جوامع محلی می شود.
  • بسیاری از زیرساخت ها و امکانات گردشگری ورزشی نیز می تواند توسط اعضای جامعه میزبان استفاده شود.
  • توسعه گردشگری ورزشی به ایجاد حس اجتماعی کمک می کند.
  • گردشگری ورزشی پتانسیل جذب مجدد گردشگران را دارد.
  • می تواند فرصتی برای توسعه زیرساخت های جدید در منطقه ایجاد کند.
  • رسانه ها می توانند به تبلیغ مقصد کمک کنند
  • گردشگری ورزشی می تواند تعداد گردشگران را بهبود بخشد
  • پول حاصل از گردشگری ورزشی را می توان مجدداً در اقتصاد محلی سرمایه گذاری کرد
  • گردشگری ورزشی برای مردم محلی شغل ایجاد می کند
  • گردشگری ورزشی که متکی بر محیط زیست است ممکن است منجر به مدیریت و حفظ محیط زیست بهتر شود.

در حالی که گردشگری ورزشی اثرات مثبت زیادی دارد، اما مهم است که بدانید گردشگری ورزشی اثرات منفی نیز وجود دارد. جنبه هایی مانند تخریب محیط زیست در دوره های طلایی، به کارگیری افراد خارجی به جای محلی برای رویدادهای ورزشی بزرگ و افراد محلی که احساس می کنند هنجارهای فرهنگی آنها نادیده گرفته می شود تنها چند مورد هستند.

گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشیمقدمه: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و بطور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند بسیاری از کشورها همچون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظمی از درآمد ارزی خود را از طریق گردشگری به دست می‌آورند. گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه کشور شود ولی با ورود گردشگر به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابجایی و سایر فعالیتهای مربوطه، توسعه را نیز در پی خواهد داشت و در دراز مدت باعث افزایش امکانات و تاسیسات خواهد شد.بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۰۶ تعداد ۸۳۵ میلیون جهانگرد جابجا شده‌اند که این جهانگران حدود ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه این در حالی است که سهم ایران از صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۰۶ کمتر از یک دهم درصد بوده است و علیرغم اینکه ایران، طبق نظر یونسکو یکی از ده کشور دارای جاذبه‌های گردشگری می‌باشد ولی آمار موجود گویای ضعف صنعت گردشگری کشور می‌باشد و نارسایی های موجود باعث عدم توفیق در جذب جهانگردان به میزان توانمندیهای کشور شده است.

اهمیت گردشگری:
در سال‌های اخیر گردشگری به عنوان صنعت بدون دود، منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداخت‌های بسیاری از کشورها شده است، رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در پنجاه سال اخیر نشان دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است.گردشگری در تولید ناخالص ملی نقش مهمی ایفا می‌کند، «تراز پرداخت‌ها، که نشان دهنده معاملات بین‌المللی هر کشور است،را متوازن می سازد. لوئیس ترنر  گردشگری را امیدبخش‌ترین و پیچیده‌ترین صنعتی می‌داند که جهان سوم با آن روبرو است و معتقد است گردشگری بیشترین قابلیت را برای جانشینی دیگر صنایع درآمدزا دارد. توسعه گردشگری موجب رونق اقتصادی و کاهش فقر می‌شود همچنین تأثیر به سزایی در افزایش درآمد و کاهش بیکاری و در نتیجه افزایش رفاه اجتماعی دارد. علاوه بر آن گردشگری عاملی است برای گفتگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و از نظر سیاسی نیز، روابط بین‌ ملل و دول را متعادل‌تر و نزدیک‌تر می‌سازد.
انواع گردشگری:
گردشگری انواع مختلفی دارد و شناخت انواع گردشگری برای برنامه‌ریزی دراین عرصه اهمیت اساسی دارد.در یک تقسیم‌بندی ، گردشگری به سه نوع فرهنگی، طبیعت‌گردی و ماجراجویانه تقسیم شده است که به طور مختصر از آن به عنوان گردشگری ACE یاد می‌شود.انواع دیگر گردشگری در حال افزایش است نظیر گردشگری فضایی، گردشگری الکترونیکی که در سال‌های اخیر آغاز شده است. دراینجا به تعدادی از مهمترین انواع گردشگری اشاره میشود:
تفریحی: در این نوع گردشگری، گردشگری ساحلی بسیار مورد توجه است و گردشگران معمولاً .(sun, sea, sex, sand) به سواحل نقاط مختلف سفر می‌کنند.

طبیعت: گستره فضایی این الگو، محیط طبیعی مثل ساحل، جنگل، کوه، کویر، غار و نظیر اینها است.

تجاری: در سفرهایی که با هدف بازرگانی و تجارت انجام می‌شود.
شهری: نواحی شهری به علت آنکه جاذبه‌های بسیار دارند غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب  میشود.

روستایی: در گردشگری روستایی منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به عنوان کالای فرهنگی گردشگری قابل عرضه‌اند.
مذهبی: افرادی را شامل می‌شود که به منظور دیدارازاماکن مقدس یاانجام دادن امور مذهبی مسافرت می‌کنند.
ورزشی: شمار زیادی از میهمانان کشورهای مختلف اشخاصی‌اند که با قصد ورزش و تمرین یا شرکت در مسابقات ورزشی، تماشای مسابقه تیم‌ها یا بازیکنان مورد علاقه‌شان، یا گذراندن اردوهای ورزشی به سفر رفته‌اند.
ماجراجویانه: در هر جامعه کسانی هستند که به انجام دادن کارهای متهورانه و مخاطره‌آمیز علاقه وافر دارند. برخی از این افراد با اقدام به مسافرت‌های ماجراجویانه به این نیاز درونی خود پاسخ می‌دهند.
سلامت: چنین سفری شامل فعالیت‌های گوناگونی می‌شود که با هدف تأمین بهداشت و سلامت فرد یا گردشگر انجام می‌شود مانند مراقبت بهداشتی و گذراندن دوره نقاهت و بازپروری.

هدف این تحقیق:
هدف این تحقیق، بررسی جاذبه های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی کشور از دیدگاه کارشناسان ورزشی و کارشناسان بخش گردشگری کشور بود.
جامعه آماری تحقیق عبارتند از :
۱٫کارشناسان بخش گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی شاغل در تهران (۳۷ نفر)
۲٫ کارشناسان آژانس های مسافرتی فعال در زمینه تورگردانی (۶۰ نفر)
۳٫ کارشناسان ورزشی فدراسیون های کوهنوردی، قایقرانی، شنا، سوارکاری، دوچرخه سواری، تیراندازی، دو و میدانی، ورزش های همگانی، اسکی و گلف (۳۰ نفر)
پس از طراحی پرسشنامه و توزیع آن، ۱۱۲ پرسشنامه تکمیل شد که برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش تحلیل عامل استفاده شد و این نتایج به دست آمد :
در مجموع دیدگاه سه گروه کارشناسان درباره جاذبه های طبیعی ورزشی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی نشان داد که:

«جاذبه های مربوط به دامنه نوردی و طبیعت گردی»بار عاملی ۷۹/۰،
«جاذبه های مربوط به ورزش های ساحلی، آبی و تابستانی» با بار عاملی ۷۸/۰،
«جاذبه های مربوط به بیابانگردی و کویرنوردی» با بار عاملی ۷۵/۰ و
«جاذبه های مربوط به شکار و صید» با بار عاملی ۷۵/۰، بیشترین اهمیت را در توسعه گردشگری ورزشی کشور دارند. یافته های این تحقیق نشان داد، در ایران جاذبه هایی که کمتر تحت تأثیر پدیده فصلی بودن قرار می گیرند و در نتیجه فصل گردشگری طولانی تری دارند و فعالیت های متنوع تری نیز در آنها انجام می گیرد، اهمیت بیشتری در توسعه گردشگری ورزشی کشور دارند.
انواع جاذبه های ورزشی:
۱٫دوچرخه سواری کوهستان:
در منطقه البرز امکان دوچرخه سواری از البرز تا چشم اندازها و جنگل های شمال کشور وجود دارد. رشته کوههای زاگرس نیز برای انجام این فعالیت مناسب است.
۲٫ماهیگیری:
ایران با داشتن دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و نیز تعداد بسیاری رودخانه، فرصت مناسبی برای علاقه مندان به ماهیگیری فراهم آورده است.
۳٫اسب سواری:
در منطقه ترکمن صحرا در کنار عشایر ترکمن و دیدار و اقامت در جوار عشایر شاهسون همراه با اسب سواری در دشتهای سبز آذربایجان و کوهپایه های قله آتشفشانی سبلان، خاطره ای خوش از سفر به ایران برای هر گردشگری رقم خواهد زد.
۴٫شتر سواری:
از آنجا که مسیر اصلی جاده ابریشم از ایران می گذرد و در طول سالهای متمادی کاروان های تجاری از آن عبور می کرده اند، بقایای با شکوهی از کاروانسراهای قدیمی و آب انبارها در این مسیر بر جای مانده است. در واقع شتر سواری در ایران، تجربه دوران گذشته است.

۵٫پیاده روی:
وجود رشته کوههای طولانی، بیابانها و زمین های پهناور، دشتهای کم ارتفاع در نزدیکی خط استوا که همگی سبب ایجاد اختلاف دمای قابل توجه بین دو مکان در یک زمان می شوند، پیاده روی را در تمام فصول سال در مناطق کوهستانی و بیابانی مختلف ایران، امکان پذیر ساخته است.
۶٫غواصی:
آبهای ساحلی زلال خلیج فارس، نتیجه سواحل و جزایر مرجانی است و محل مناسبی برای غواصی و تماشای اکوسیستم موجود در زیر آب می باشد.
۷٫قایق سواری:
رودخانه های دائمی طولانی که از کوهستانها تا دشتها امتداد یافته اند امکان قایق سواری را از اواسط بهار تا اواسط تابستان فراهم ساخته است.
۸٫اسکی کوهستان:
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران و کوهستانهای سرد آن که در زمستان برف سنگینی دارند، امکان اسکی کوهستان را تا اوایل تابستان در مناطق کوهستانی البرز و زاگرس و در اطراف قله های سهند و سبلان فراهم ساخته است.
۹٫بیابان گردی:
زمینهای پهناور خاک رس، ماسه، شن های روان، سکوت مطلق، آرامش، زمین های نمکی قهوه ای و سفید و ستارگان بی شمار در آسمان کویر از ویژگی های قابل توجه کویرهای ایران است.

فصل زمستان و گردشگری: فلات ایران با داشتن دو رشته کوه اصلی البرز و زاگرس با قلل متعدد و ارتفاعات متفاوت، شرایط بسیار مناسبی را برای آنها که به گردشگری زمستانی همراه با یخ و برف علاقه مند هستند فراهم کرده است. به عقیده کارشناسان، پتانسیل ورزش های زمستانی در ایران در سطح بالایی است چراکه علاوه بر این دو رشته کوه، وجود قلل منفرد و پراکنده نیز به ورزش های زمستانی کمک شایانی کرده است.  در تهران شش پیست اسکی داریم که فقط یکی از آنها (پیست دیزین) در حد بین المللی برنامه اجرا می کند در حالی که از این امکان به خوبی می توان بهره گرفت. در شرایطی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، پیست های مصنوعی با قابلیت های پائین و محدود در محوطه های سرپوشیده و با برف مصنوعی پذیرای خیل بسیاری از مشتاقان این ورزش است، می توان به راحتی از پیست اسکی استان فارس در این خصوص بهره گرفت. اسکی وحشی : پیست اسکی چلگرد چهار محال و بختیاری چندسالی است که برای اسکی وحشی، توریست خارجی جذب می کند. گروه های اسکی باز به وسیله هلیکوپتر به بالای قله رفته و از روی برف نکوبیده پائین می آیند. این پیست برای اسکی وحشی، پیست مناسبی است که متأسفانه هرگز دراین باره تبلیغ نشده است. یکی از نمونه هایی که    می توان از این فرصت ها استفاده کرد برپایی جشنواره هاست مانند جشنواره مجسمه های برفی که در شهرهای زنجان، بیرجند و تبریز امسال برپا شده بود. بیرجند در ماه گذشته، پس از سالها شاهد برف سنگینی بود و شهرداری آن با برپایی این جشنواره توانست از فرصت غیرمترقبه بارش برف که ذهن شهروندان این شهر را درگیر مشکلات خاص خود کرده بود، فضای شهر را به فضایی کاملاً مفرح تبدیل کند، کاری که در تهران به خوبی قابل طرح و کنترل بود و می توانست چند روز تعطیل پیش آمده را به خوبی خاطره انگیز کند.
گردشگری ورزشی:
گردشگری ورزشی فعالیت‌های مرتبط با ورزش است و از آنجا که این بخش تنها دربرگیرنده پیگیری حوادث و رویدادهای ورزشی نیست، به گردشگری ورزشی نه فقط به‌عنوان تماشای یک حادثه ورزشی، بلکه به‌عنوان عامل سفر نیز توجه می‌شود گردشگری ورزشی طیف گسترده ای از گردشگری ماجراجویانه تا گردشگری تفریحی را در بر میگیرد.

گردشگران ورزشی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:
گروه اول:این مسافران یا خود ورزشکار هستند و در صدد انجام مسابقات ورزشی سفر می کنند
گروه دوم:مخاطب ورزشی خاص هستند و به عنوان هوادار سفر می کنند.
در هر دو بخش می توان با توسعه گردشگری ورزشی در صدد جذب گردشگران برآمد.
از آنجا که گردشگری پسامدرن گونه ای حق گذران اوقات فراغت را در عصر فرا پسامدرن شکل می دهد گردشگری ورزشی نیز گونه ای از گردشگری پسامدرن محسوب می شود.از این رو دو مقوله گردشگری و ورزش از ارتباط متقابل، تنگاتنگ و تاثیرگذاری سود می‌جویند، به‌گونه‌ای که ورزش حجم قابل توجهی از افراد را به سفر وا می‌دارد و رویدادهای بزرگ ورزشی، به خودی خود از مهمترین جاذبه‌های دوره‌ای کشورها به حساب آمده و تاثیر بسزایی در وجهه گردشگری کشورهای میزبان دارد.
علاوه بر آن فواید اقتصادی گردشگری ورزشی نیز یکی از دلایل توجه به گردشگری ورزشی می باشد،به گونه ای که گردشگری ورزشی یک تجارت چند میلیون دلاری است که دارای سریعترین رشد، یعنی حدود ۵/۴ تریلیون دلار در سطح دنیا است و تا سال ۲۰۱۱ میلادی انتظار می‌رود که حدود ۱۰ درصد اقتصاد بومی را در برگیرد.
رویدادهای ورزشی که در کشورهای مختلف برگزار می شود خود می تواند به عنوان جاذبه اصلی گردشگری ورزشی، ضمن جذب گردشگران ، سبب شکل گیری فواید اقتصادی بسیاری گردد. به عنوان مثال می توانید از مطالعات کی لی در زمینه فواید اقتصادی حاصل از گردشگری ورزشی  جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲در کره و ژاپن اشاره کرد.
گردشگری ورزشی در چارچوب ژئو پلتیک گردشگری می‌تواند ده‌ها میلیون تماشاگر (گردشگر) را به سمت رقابت‌های المپیک و جام جهانی جذب کنند. به‌عنوان مثال استرالیا برای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، ۷/۱ بیلیون دلار هزینه کرد و پیش‌بینی می‌شود در طول ۱۰ سال ۵/۴ بیلیون دلار درآمد از این راه کسب کند.
۱-فواید کوتاه مدت و مستقیم حضور گردشگران ورزشی در کشور میزبان:
پول و ثروت و ایجاد فرصت‌های شغلی

۲- فواید بلند مدت و غیرمستقیم آن:
رشد و توسعه زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی کشورها است که این امر از طریق حضور متمادی و مستمر گردشگران در مناطق مختلف حاصل می شود. بر این مبنا می توان گردشگری ورزشی را براساس یک نگرش پسا ساختاری مورد بررسی قرار داد و بیان نمود که گردشگری ورزشی در عصر پسامدرن یکی از اهرم های ژئوپلیتیک گردشگری برای کشورها در جذب سرمایه و درآمد است.
درآمد گردشگری اسپانیا از درآمد نفتی ان بیشتر است و ۲۰ درصد این درآمد را از فعالیت ۴۰۰ زمین گلف خود بدست می آورد.درآمد آلمان نیز در سال ۲۰۰۶ حدود ۸۶ هزار یورو بوده است.
افریقای جنوبی و چین با برگزاری مسابقات المپیک هزاران گردشگر را جذب کرده است. در این میان ترکیه نیز با انجام برنامه ریزی قصد دارد تا جام جهانی فوتبال را برگزار کند.برزیل با برگزاری جشنهای ورزشی و فستیوالها هزاران گردشگر را جذب می کند وهمچنین تا سال ۲۰۱۴ قصد در جذب گردشگر ورزشی دارد. تمام این امور نشان از اهمیت توسعه گردشگری ورزشی و جذب گردشگران به این واسطه دارد چراکه رونق اقتصادی، اشاعه فرهنگ و اشتغالزایی را به همراه خواهد داشت.
گردشگری ورزشی چهارمین بخش درآمدزای جهان: گردشگری ورزشی به عنوان چهارمین بخش درآمدزا بعد از حمل و نقل، خودروسازی و گردشگری است و انتظار میرود رشد بیش از ۱۳۰۰ درصدی گردشگری ورزشی طی ۲۰ سال گذشته در جهان نشان از ظرفیت این حوزه برای توسعه دارد.   معاون گردشگری(منوچهر جهانیان) محیط های گردشگری ورزشی را به دو گروه: “قابل تجدید بنا- غیر قابل تجدید بنا و غیر قابل انتقال” تقسیم کرد وگفت: برخی از محیط های گردشگری ورزشی مانند سالنها، امکانات ورزشی قابل انتقال از مکانی به مکان دیگر هستند اما برخی از محیط های گردشگری مانند محیط های طبیعی غیر قابل انتقال هستند. در این میان می توان از قابلیت های موجود برای توسعه گردشگری ورزشی بهره جست.   جهانیان از گردشگری ورزشی به عنوان مکملی برای توسعه گردشگری نام برد و گفت: در زمان های کم مسافر می توان با توسعه گردشگری ورزشی و خلق رویدادهای بزرگ ورزشی در استانهای مختلف، به گردشگری مناطق رونق داد.

به گفته معاون گردشگری، بیش از ۵۰ کشور پیشرو و توسعه یافته در حوزه گردشگری ورزشی توانستند از این حوزه ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشند.
توریست ورزشی:
توریست ورزشی را شاید بتوان در عام ترین معنی به کسی گفت که جهت دیدن یا شرکت در مسابقات ورزشی بصورت انفرادی یا گروهی و یا درقالب تور ورزشی به شهر یا کشور دیگری سفر می کند. توریسم ورزشی در برخی برهه های زمانی رونق بسیاری دارد ولی در زمان های دیگر نیز روال عادی خود را طی می کند. به عنوان مثال مسابقات جهانی المپیک و جام جهانی فوتبال که از مهم ترین رویدادهای ورزشی به شمار می آید و بصورت زمان بندی مشخص رخ می دهد سیل عظیمی از طرفداران تیمهای مختلف را به شهر یا کشور محل برگزاری مسابقات سرازیر می کند ، حضور این تعداد توریسم ورزشی در شهر یا کشور میزبان مسابقات منابع عظیم مالی را عاید آنها خواهد کرد ، مصداق این موارد را می توان به برگزاری مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان و مسابقات المپیک ۲۰۰۸ چین یا موارد دیگر یاد کرد که گروههای زیادی از هموطنان برای حمایت از تیم های ورزشی ایرانی به آن کشورها در قالب تورهای ورزشی سفر کردند. ویا به عنوان مثال یک نفر که به نیت دیدن مسابقات ورزشی مورد علاقه خود سفر می کند هزینه هایی را باید متقبل شود که از جمله می توان به تهیه بلیط رفت و برگشت، رزرو محل اسکان در هتل یا اماکن اقامتی دیگر ، هزینه های ترانسفر در مقصد،هزینه تهیه غذا و بلیط مسابقات ورزشی و سایر موار دیگر اشاره کرد که این باعث گردش مالی فراوانی می شود و اینگونه است که کشورهای مختلف جهان در جهت برگزاری مسابقات بین المللی و مهم ورزشی با یکدیگر به رقابت می پردازند و تمام توان خود را در این راه حتی چندین سال قبل از برگزاری مسابقات به کار میبندند هر چند برگزاری و آماده سازی اینگونه مسابقات برای آنها هزینه های زیادی را در بر داشته باشد اما برگشت درآمدی آن نیز قابل توجه خواهد بود یکی دیگر از فواید توریسم ورزشی را می توان به عنوان معرفی فرهنگ کشور میزبان برشمرد بدین ترتیب که با حضور گردشگران در آن کشور علاوه بر دیدن مسابقات ورزشی، با فرهنگ ، آداب و سنن و رسوم ، جاذبه های تاریخی و طبیعی و امکانات آن کشور آشنا خواهند شد واین مهم وقتی اتفاق خواهد افتاد که مسئولین برگزاری مسابقات برای گردشگران برنامه ریزی مدون و دقیقی راتنظیم نمایند و در صورت خوشایند بودن سفر برای آنها سفیران خوبی برای تبلیغ آن کشور برای هم میهنان خود خواهند بود و این باعث خواهد شد که سایر افراد آن منطقه نیز به کشور میزبان در مدت زمان دیگر سفر کنند. فراهم بودن جاذبه های طبیعی خدادادی در یک منطقه یا یک کشور نیز می تواند در جذب توریسم ورزشی موثر باشد به عنوان مثال داشتن کوههای مرتفع ، دریاهای بیکران ، مناطق برفگیر، رودخانه های خروشان و سایر عوامل دیگر در جذب توریسم ورزشی غیر قابل انکار هستند کشورهایی هستند که اینگونه جاذبه های طبیعی در آنها مهیا نیست، اما آنها به خاطر اینکه بتوانند توریسم ورزشی را به خود جلب کنند دست به فراهم نمودن جاذبه های مصنوعی زده اند به عنوان نمونه کشورهایی درجهت ساخت پیست اسکی مصنوعی اقدام نموده اند و برای گردشگران جالب است که در یک منطقه گرمسیر،در یک فضای مناسب و سر پوشیده بر روی برف مصنوعی که با تکنولوژی جدید ساخته شده است اسکی کنند. ساخت استخرهای آب بزرگ و مواج مصنوعی از دیگر این اقدامات می باشد که ماجراجویان قایق سواری روی آبهای خروشان را به خود جلب کرده است. از دیگرنمونه هاى راههای جذب توریسم ورزشی می توان به مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک اشاره کرد که یکی از کشورهای همسایه ما با توجه به فراهم آوردن امکانات مناسب میزبانی آن را بر عهده گرفته تا از این راه به درآمد قابل توجهى دست پیدا کند. واما توریسم ورزشی در ایران با توجه به کم بودن امکانات و تاسیسات مناسب ورزشی هنوز از جایگاه خوبی برخوردار نیست و این مستلزم ساخت استادیوم ها و سالن های ورزشی استاندارد و سایر زیرساخت هاى لازم در سراسر کشور می باشد، ولی با توجه به شرایط اقلیمی مناسب کشورمان میتوان برخی از ورزش ها که نیازی به سالن یا استادیوم ورزشی ندارد را با فراهم آوردن امکانات لازم احیا کرد و از طریق برگزاری مسابقات ورزشى گردشگران را به آنجا کشاند. داشتن سلسله جبال البرز و زاگرس و قله های دماوند ، الوند، دنا و سبلان و سایر قلل ایران میتواند میزبان بسیاری از کوهنوردان و غار نوردان داخلی و خارجی باشد که برای فتح آنها به آنجا سفر می کنند . همچنین رودخانه های خروشانی که در سراسر ایران جاری هستند می تواند میزبان خوب و مهیجی برای آن دسته از ورزشکاران جسور قایق سواری بر رودهای خروشان (رفتینگ) باشد که در حال حاضر درچندین استان کشورمان مانند چهار محال و بختیاری ، گیلان ، لرستان برگزار می شود ولی با توجه به عدم اطلاع رسانى مناسب کمترکسی از آن آگاهی دارد. مناطق کوهستانی و برفگیر طبیعی فراوانی که در ایران می باشد (نه بطور مصنوعی) می تواند محل مناسبی برای رقابت اسکی بازان روی برف در فصل سرد سال و همچنین اسکی روی چمن نیز در فصلهای گرم در آن مناطق باشد که خیل عظیمی از دوستداران خاص خود را به آن مناطق می کشاند ، ورزشهای ساحلی مانند فوتبال ، والیبال ، تنیس ساحلی و انواع ورزشهای آبی با توجه بر مرزهای فراوان آبی و ساحلهای زیبای جنوب و شمال کشورمان نیز میتواند در توسعه توریسم ورزشی مؤثر باشد بیابانها، شن زارها و کویر ایران نیز میتواند در توریسم ورزشی اثر گذار باشد به عنوان نمونه مسابقات اتومبیلرانی که در بیابانهای کشورهای دیگربرگزار می شود را در نظر بگیرید، داشتن گرمترین نقطه جهان در کویرهای ایران در منطقه گندم بریان می تواند به عنوان یک جاذبه در کنار برگزاری اینگونه مسابقات در ایران باشد حتی می شود مسابقات مورد نظر را ابتدا در سطح ملی، سپس با تبلیغات مناسب در سطح بین الملل برگزار کرد که در این صورت با ورود گردشگران و ورزشکاران به آن مناطق باعث کسب درآمد ساکنین آن منطقه خواهد شد و از راههای دیگر جذب گردشگردر این مناطق را مى توان به برگزاری تورهای سافاری اشاره کرد که هرساله مبالغ زیادی از سوی ایرانیان در بیابان هاى کشورهای همسایه هزینه می شود و چه بسا در این راه از داشته های طبیعى کشورمان غافل می مانیم. دست آخر اینکه احداث تاسیسات و زیر ساخت هاى توریسم ورزشى در کشور به خودى خود باعث ایجاد فضاى شاد و مفرح در کشور و گامى موثر در پر کردن اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه بالاخص جوانان خواهد بود و در راستاى جلوگیرى از برخى ناهنجاریهاى اجتماعى گام بر مى دارد و این مهم زمانى اتفاق خواهد افتاد که همه مسئولین و بخش خصوصى با همدلى در کنار یکدیگر در این راه قدم بردارند.

گردشگری ورزشی در ایران:
کشور ایران به دلیل دارا بودن شرایط جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی ویژه و همچنین داشتن پتانسیل‌های طبیعی لازم، از جمله غنی‌ترین کشورهای دنیا بوده که توان جذب گردشگران بسیاری را دارد. یکی از حوزه‌های مهم گردشگری در ایران که بنا به شرایط مختلف می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد عظیم مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد، گردشگری ورزشی است.

ایران از نظر آب و هوایی نسبت به تمامی کشورهای منطقه و بعضی دیگر از نقاط جهان مزیت کلی دارد. زمانی که در کشورهای عربی، گرمای طاقت‌فرسایی حاکم است و یا در اروپا برف سنگینی باریده، مناطقی در ایران وجود دارد که از لحاظ آب و هوایی بسیار مساعد و دلپذیر و آماده پذیرایی از تیم‌های ورزشی جهت برپایی اردوهای ورزشی می‌باشد.

در ضمن با توجه به محدودیت‌هایی که در کشور ما در ارتباط با گردشگری وجود دارد، موضوع گردشگری ورزشی می‌تواند شرایط مطلوب‌تر و مناسب‌تری را به لحاظ فرهنگی و ارزشی ایجاد نماید.

راه‌های توسعه گردشگری ورزشی و جذب گردشگران به ایران:
با اشاره به برنامه ۵ ساله چهارم که مقرر گردیده، بایستی سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر جذب ایران شوند، با یک برنامه‌‌ریزی دقیق و اصولی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین سازمان تربیت بدنی و دیگر دستگاه‌های مسوول می‌توان بخش عظیمی از این گردشگران را از طریق گردشگری ورزشی جذب نمود.
لذا به همین جهت و به منظور افزایش تعاملات ورزشی در سطح کلان و همچنین با درنظر گرفتن توسعه وارتقای صنعت گردشگری، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و کمیته ملی المپیک منعقد گردید.

ابعاد داخلی توسعه گردشگری ورزشی:
در بعد داخلی، برای اینکه بتوان فعالیت‌های مختلف گردشگری ورزشی را اجرا نمود:
نخست بایستی بخش سخت‌افزاری قضیه (یعنی احداث مراکز اقامتی و پذیرایی، فرودگاه‌ها، راه‌های ارتباطی و…) را ایجاد و تقویت نمود و سپس در بحث ورزش، احداث مراکز ورزشی جامع و مجهز به صورت تخصصی ضروری می‌باشد.

همچنین مواردی نظیر انتخاب ورزش‌های شاخص و تک، مشخص شدن مقدار بازگشت سود برگزاری رقابت‌های ورزشی، مشخص شدن مکان برگزاری رویدادهای ورزشی و استعدادیابی در خصوص ورزشکاران، اثر بسیار مثبتی در جهت توسعه گردشگری ورزشی خواهد داشت.البته این موارد بدون ایجاد برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های اصولی امکان‌پذیر نمی‌باشد.از جمله این برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌ها یافتن شرکای اقتصادی، توسعه و بازاریابی بین‌المللی محصولات گردشگری و ایجاد خدمات پذیرایی و اقامتی و سرویس‌های مناسب می‌باشد و در این زمینه استفاده از تجارب گذشته که منجر به افزایش تعداد گردشگران ورزشی می‌گردد، حایز اهمیت است. در این خصوص بایستی اطلاعات کاملی در مورد منطقه مورد نظر به دست آورد تا بتوان ساختارهای مستحکم‌تری برای تقویت و گسترش حمل و نقل و امکانات ورزشی تهیه نمود. در همین راستا بایستی با ایجاد یک کمیته تخصصی در خصوص گردشگری ورزشی، شیوه‌ها و رفتارهای مدرن و جدیدی ارایه و بر روی طرح‌های ارایه شده توسط کارشناسان و محققان این صنعت، در جهت ساختارسازی زیربناهای این بخش از گردشگری اقداماتی صورت پذیرد.

این اقدامات به جای بازگشت به گذشته و از دست دادن فرصت‌ها حرکت به سمت پیشرفت و توسعه (حرکت رو به جلو) می‌باشد. این کمیته بایستی نماینده تمامی بخش‌ها و مناطق درگیر با گردشگری ورزشی (اعم از خصوصی و دولتی) بوده و هدفش دستیابی به یک نقش واحد در تجارت گردشگری ورزشی باشد.

با یک نگاه کلی به صنعت گردشگری ورزشی در یک زمان و مکان مشخص، بایستی زیرساخت‌های این صنعت بررسی گردد. برنامه‌ها و استراتژی‌هایی که در این راستا و در جهت توسعه گردشگری بایستی انجام شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

۱ ـ معرفی صنعت گردشگری ورزشی به آحاد مردم.
۲ ـ بررسی آمار گردشگری ورزشی مدرن.
۳ ـ تشخیص اینکه ورزش ابتدا یک مکانیسم برای گردشگری است و سپس مسافران به گردشگران ورزشی تبدیل می‌شوند.
۴ ـ شناسایی و ارزیابی ورزش‌های درگیر در گردشگری و مناطق مستعد رشد این صنعت.
۵ ـ ارزیابی وسعت بازار این صنعت در دو بخش تابستانی و زمستانی.
۶ ـ ارزیابی و مقایسه بازار سفرهای ورزشی با بازار سفرهای تفریحی.
۷ ـ شناسایی کشورهای فعال در خصوص این صنعت و استفاده از تجارب آنها.
۸ ـ ارزیابی و تشخیص تاریخچه و آینده صنعت گردشگری ورزشی.
۹ ـ آنالیز فواید اقتصادی مشارکت گردشگران ورزشی.
۱۰ ـ تشخیص استراتژی‌های متفاوت گردشگری ورزشی که به وسیله طراحان رقابت‌های ورزشی گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین پس از بررسی اصولی زیرساخت‌های صنعت گردشگری ورزشی و تحقیق و مطالعه در مورد استراتژی‌های ذکر شده، بایستی به مسایل روبنایی این صنعت توجه نمود، این مسایل عبارتند از:

۱ ـ بازار سهام‌داران ورزشی، بخش اعظم بازار گردشگری ورزشی بوده که باعث توسعه و رشد این بازار می‌گردد و با افزایش جمعیت و به دنبال آن ایجاد ورزش‌های جدید مرتبط با این صنعت این دو بازار نیز توسعه خواهند یافت.
۲ ـ انتخاب بازار برای سهام‌داران ورزشی.
۳ ـ ارزیابی نقش و استراتژی گردشگری در ترقی و رشد مناطق درگیر با صنعت گردشگری ورزشی.
۴ ـ ارزیابی فشارهای وارده بر سهام‌داران ورزشی.
۵ ـ شناسایی و ارزیابی جزییات و اطلاعات در مورد مکان‌های درگیر در گردشگری ورزشی
۶ ـ شناسایی و ارزیابی محل‌هایی با بیشترین موقعیت و استراتژی، جهت برگزاری رقابت‌های ورزشی و مقایسه مناطق گردشگری به سبک قدیم با نوع جدید آن.
۷ ـ شناسایی و ارزیابی شهرهای خاص برگزارکننده رقابت‌های بزرگ، مثل المپیک سیدنی، بازی‌های منچستر، فینال فوتبال اروپا، بازی‌های گلف و تورنمنت‌های تنیس.

با توجه به اینکه ورزش‌های مرتبط با گردشگری در سال‌های اخیر به صورت فزاینده‌ای، تماشاگران حوادث ورزشی بزرگ مثل المپیک، جام جهانی و همچنین سازمان‌های درگیر با این رقابت‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی را گسترش داده است،به همین جهت، ایجاد رشته مدیریت گردشگری ورزشی و ارایه مدرک برای این صنعت نوپای گردشگری موجب ترکیب مهارت‌ها و دانش تئوری‌های مورد نیاز آن می‌گردد. این مدرک، تعادلی بین سه مولفه تجارت ورزشی، قواعد مدیریت و دانش گردشگری به وجود می‌آورد که فارغ‌التحصیلان این رشته، شغل مدیریت گردشگری ورزشی را به صورت علمی و حرفه‌ای در کل دنیا به وجود خواهند آورد.

در همین راستا و در جهت ایجاد، رشد و گسترش رشته مدیریت گردشگری ورزشی بایستی اقدامات زیر انجام شود:
۱ ـ ایجاد یک شبکه و پشتیبانی آن برای داوطلبان مدیریت گردشگری ورزشی محلی.
۲ ـ استفاده از متخصصان بیرون از این صنعت، جهت ارتقای یادگیری‌ مهارت‌های مدیریتی آن.
۳ ـ استفاده از اینترنت و فواید آن به عنوان یک ابزار مفید در مدیریت و بازاریابی این تجارت.
۴ ـ ایجاد سایت تخصصی و علمی در خصوص گردشگری ورزشی و مدیریت آن.
۵ ـ تاسیس دانشکده‌های تخصصی رشته‌های مختلف گردشگری ورزشی.

تلاش مسئولین و برنامه‌ریزان ورزشی کشور جهت تخصصی کردن رشته‌های ورزشی و بومی سازی آنها بسیار حایز اهمیت است. به نحوی که برخی کشورها با توجه به استعدادها و پتانسیل‌های موجود خود، اقدام به ایجاد مراکز ورزشی با محوریت یک یا چند رشته ورزشی خاص می‌نمایند. به عنوان مثال کشور کره اقدام به برگزاری مسابقات ویژه در ورزش‌های رزمی خصوصا تکواندو می‌نماید و از این راه هر ساله درآمد سرشاری را نصیب کشور خود می‌کند.

تمایل افراد با توجه به ویژگی‌هایشان، جهت استفاده و بهره‌گیری از رشته‌های مختلف ورزشی، نظیر ورزش‌های زمستانی، ورزش‌های آبی، ورزش‌های هوایی و… حایز اهمیت است.

همچنین داشتن پتانسیل‌های لازم جهت راه‌اندازی فعالیت‌های مختلف ورزشی از طریق راه‌اندازی سایت‌های بسیار عظیم و مجهز ورزشی، بسیار مهم است. مدیریت قوی و برنامه‌ریزی جامع به همراه لزوم اعتقاد به شکل‌گیری فعالیت‌های ورزشی همگانی، راهگشای دست‌اندرکاران در این مورد می‌باشد.

همچنین با برگزاری و میزبانی مسابقات متعدد و خاص ورزشی و مورد علاقه گردشگران خارجی شامل گلف، رالی، اسکی، کوهنوردی، شکار، تنیس و ورزش‌های محلی و سنتی می‌توان بخش گردشگری ورزشی را توسعه داد.

در همین راستا احیا و پرداختن به ۸۰۰ نوع ورزش محلی و سنتی، ایجاد گروه پژوهشی و تحقیقی در خصوص شناسایی سایر بازی‌های محلی و سنتی و همچنین اهمیت دادن به علاقه گردشگران داخلی و خارجی برای تماشای این بازی‌ها مثمرثمر می‌باشد.

گلف از عوامل بسیار موثر در جذب گردشگر و افزایش درآمد می‌باشدوحتی با راه‌اندازی مینی‌گلف درهتل‌ها و شهرهای ساحلی، زمینه جذب گردشگران اروپایی و سایر کشورها را می‌توان افزایش داد. به عنوان مثال، اسپانیا دارای ۲۰۰ زمین گلف است که این باشگاه‌ها معمولا پکیج‌های ورزشی خاصی برای گردشگران تهیه می‌بینند و ضمن عرضه کلاس‌های آموزشی، کارت‌های ورزشی در معرض فروش گذاشته و افراد با تهیه آنها در شهرهای مختلف از امکانات زمین‌های گلف استفاده می‌کنند.

کشور ایران به دلیل داشتن شرایط ویژه جغرافیایی و آب و هوایی، توانایی پذیرایی از خیل عظیمی از کوهنوردان، شکارچیان، دوچرخه‌سواران، بیابانگردان، قایقرانان و علاقه‌مندان به ورزش مفرح اسکی و همچنین مسابقات رالی خصوصا رالی در کویر، را دارا می‌باشد.

به عنوان نمونه در کشور ایران، به جهت وجود شکارهای منحصر به فرد و نایاب، یکی از مناطق مهم برای ورود شکارچیان حرفه‌ای می‌باشد که با سازماندهی منظم می‌توان بیشترین بهره‌برداری را از پتانسیل طبیعی نمود. شکارچیان بین‌المللی، بیشترین ارز را به کشورهای مقصد می‌برند، در حالی که کمترین تماس را با مردم برقرار می‌کنند. شکارچی‌ها برای اینکه کوه‌ها را بالا رفته و صبح تا شب عرق بریزند و منتظر شکار بمانند، هزینه‌های عجیبی می‌پردازند.

از ویژگی‌های بسیار مهم ورود و حضور شکارچی‌ها در طبیعت، عدم واکنش منفی در جامعه می‌باشد. علاوه بر آن، هزینه‌های جاری سفر یک شکارچی بسیار بیشتر از گردشگران شهری است. شکارچی‌ها علاقه زیادی به خوشگذرانی داشته و سیر سفری پرهیجان را انتظار دارند. از این رو راحت دست به جیب شده و پول خرج می‌کنند.

ابعاد خارجی توسعه گردشگری وزرشی:
برگزاری رویدادهای مهم ورزشی، شامل جام‌های جهانی، رقابت‌های المپیک،بازی‌های قاره‌ای-منطقه‌ای و شرکت فعال در این مسابقات، فرصت بسیار مناسبی جهت بهره‌برداری از بازارهای هدف در زمینه گردشگری در سراسر دنیا می‌باشد که با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان علاوه بر شمار زیادی از گردشگران میزبان رقابت‌ها، میهمانان شرکت‌کننده در رقابت‌ها را نیز جذب نمود.
از دیگر عوامل مهم جذب گردشگران در بعد خارجی:تبلیغات گسترده و جهانی می‌باشد. از این عوامل مهم تبلیغاتی که می‌توان به آن اشاره نمود، کسب نتایج مساعد تیم‌های ورزشی ایران و برگزاری مطلوب رقابت‌های بین‌المللی در ایران می‌باشد.همچنین اعزام تماشاگران حرفه‌ای و با فرهنگ به کشورهای میزبان، علاوه بر امکان تشویق مداوم تیم‌های ورزشی ایران، امکان تبلیغ رو در رو در اماکن مختلف مانند:هتل‌ها، نمایشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی را ایجاد می‌کند. البته حضور پر شمار ایرانیان در تورنمنت‌های ورزشی بین‌المللی، مانع فعالیت سوء تبلیغی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران می‌گردد. ایجاد فضای گفت‌وگو و اطلاع‌رسانی، تشکیل نمایشگاه‌ها، اجرای برنامه‌های زنده فرهنگی، شامل کنسرت‌های موسیقی و مهم تر از همه تشکیل شب‌های ایرانی در طول برگزاری مسابقات، یک روش مناسب جهت آشنا نمودن تماشاگران کشور میزبان و سایر کشورهای میهمان با جاذبه‌های گردشگری کشورمان می‌باشد.

سازمان تربیت بدنی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کنار فراهم نمودن تسهیلات برای سفر علاقه‌مندان به ورزش به کشورهای برگزارکننده رقابت‌ها، با تاسیس نمایشگاهی از جاذبه‌های ورزشی و گردشگری ایران در حاشیه مسابقات، زمینه آشنایی علاقه‌مندان به سفر و گردش را با این جاذبه‌ها فراهم و در نهایت موجب جذب این گردشگران به ایران خواهند گردید.

گردشگری ورزشی معمولا به ۳ نوع اصلی تقسیم می‌شود:
۱٫گردشگری ورزشی فعال و میزبانی گردشگرانی که به صورت فعال در یک فعالیت ورزشی شرکت می‌کنند.
۲٫گردشگری ورزشی مناسبتی و میزبانی از گردشگرانی که تماشاگر یک واقعه ورزشی هستند.
۳٫توریسم ورزشی خاطره‌دوست (نوستالوژیک) و میزبانی گردشگرانی که برای دیدن یک مکان ورزشی نظیر ورزشگاهی خاص یا جایگاه یادبود مشاهیر ورزش و… سفر می‌کنند.
بسیاری از کشورها و مناطق گردشگری، “در بخش گردشگری ورزشی خاطره‌دوست” جذابیت‌های لازم و امکان رقابت ندارند. “در بخش گردشگری مناسبتی” نیز به شدت به سیاست‌های کلی کشور میزبان و شرایط جهانی و امکانات رقبا بستگی دارد بنابراین معمولا در پیگیری آن در حوزه کلی توسعه گردشگری با علایق ویژه می‌کنجد.” اما گردشگری ورزشی فعال”، معمولا مورد توجه برنامه‌های مدیریتی توسعه بازار گردشگری با علایق خاص قرار می‌گیرد.
این شاخه از گردشگری ورزشی که موجب شهرت منطقه گردشگری به عنوان مرکز برگزاری اردوهای آماده‌سازی می‌شود، چند دهه است که مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از شهرهای اروپا، به ویژه مناطقی در آلمان، سوئیس و فرانسه مورد توجه تیم‌های ورزشی برای برگزاری اردو است.
این مراکز عموما به دلایل زیر شهرت می یابند:
۱٫خدمات درخشان طب ورزشی
۲٫ امکانات متعدد تمرین ورزشی در سطح استاندارد‌های جهانی
۳٫تخصص در زمینه مدیریت اردوهای ورزشی
۴٫موقعیت جغرافیایی در منطقه
۵٫دسترسی‌ها و شبکه حمل و نقل مطلوب درون شهری و برون شهری برای کاهش زمان مسافرت بین مکان استقرار و مکان‌های ورزشی
۶٫ویژگی‌های طبیعی مناسب برای بعضی از ورزش‌ها
۷٫کیفیت و کمیت اردوگاه‌ها
۸٫آب و هوای مناسب و خوراک سالم

البته اردوهای ورزشی را هم می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:
۱-اردوهای پیش‌مناسبتی
۲-اردوهای پیش و پس از فصل مسابقات
۳-اردوهای مربی‌گری تخصصی
۴-اردوهای پزشکی مختص مناسب‌های ورزشی.
اردوهای ورزشی، به خصوص اردوهای پیش‌ از مناسبت‌های بزرگ،معمولا تمام حوزه‌های منطقه گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هماهنگی و برنامه‌ریزی گسترده‌ای را نیز می‌طلبد.
شهر گلدکوست استرالیا که برای نمونه مورد بررسی قرار گرفت میزبان اردوهای استقبال از بازی‌های المپیک بود:
در این شهر، شورا که از مشورت کمیته تخصصی بهره‌می‌برد، در جذب و ایجاد امکانات برای اردوها نقش داشت. اردوهای منتهی به المپیک در این شهر میزبان یک هزار و ۳۰۰ ورزشکار و مسنول ورزشی بود،این به معنی که تقریبا ۴۰ هزار تخت‌خواب و سود تقریبی معادل ۱۵ میلیون دلار برای صاحبان کسب و کار بود. البته این اردوها علاوه بر تاثیر آنی بر اقتصاد، توجه رسانه‌ها را به شهر جلب کردند و باعث ایجاد روابط تجاری با هیات‌های ورزشی و ادارات مربوطه شدند. نتیجه مطلوب چنین روابطی، پیشرفت گردشگری و تشویق سرمایه‌گذاران به ایجاد فضاهای جدید تجاری و تفریحی در شهر بود.
در نهایت موفقیت شهر گلدکوست و شهرهای میزبان اردوهای ورزشی، این مناطق را در صدر جدول این شاخه از صنعت گردشگری قرار می‌دهد و متقابلا هم موجب افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت‌‌ها می‌شود به گونه‌ای که شهر گلد‌کوست ظرفیت آن را دارد که برای همیشه به عنوان مرکز برگزاری اردوهای پیش از مسابقات شناخته شود.البته شورای این شهر در برنامه توسعه تا سال ۲۰۱۰ آورده که این شهر باید به قطب برگزاری اردوهای ورزشی در سطح جهانی تبدیل شود. توسعه مراکز ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های آن در کنار برنامه‌ریزی،نقش کلیدی در گرفتن نتایج درخشان از برگزاری اردوهای ورزشی دارند.
کشور ما اگر چه سابقه قابل توجهی در برگزاری مسابقات یا اردوهای آماده‌سازی ورزشی ندارد، اما امکانات اولیه مناسبی برای بعضی ار رشته‌ها در اختیار دارد.
در رشته‌های اسکی، سوارکاری، کوه‌نوردی، قایق‌رانی و برخی از ورزش‌های ماجراجویانه امکانات اولیه و شرایط طبیعی امکان سرمایه‌گذاری و توسعه را فراهم می‌کنند؛ پیست‌های اسکی ایران ۸ ماه در سال امکان بهره‌برداری دارند و شرایط انواع کوه‌نوردی در مناطق مختلفی از رشته‌کوههای زاگرس و البرز فراهم است. رودخانه‌های ارام و خروشان و دریاچه‌های پشت سدها نیز از امکانات نخستین برگزاری برنامه‌های قایق‌رانی محسوب می‌شوند. ضمن اینکه استان گلستان و استان‌های تهران واذربایجان ظرفیت‌های مناسبی برای برنامه‌های ورزشی سوارکاری دارند. هچنین باید گفت که جذابیت‌های طبیعی نیز امکان برگزاری مسابقات و برنامه‌های ورزشی در رشته‌های رالی و ورزش‌های هوایی را در تمام فصول سال فراهم می‌کند. در این بین باید توجه داشت که برگزاری مسابقات ورزشی سنتی ایران نیز در جذب گردشگران بسیار موثر است. مسابقات چوگان، کشتی با چوخه و کشتی گیله‌مردی و سوارکاری ترکمن صحرا و سوارکاری عشایر از این گروه مسابقات است.

در این بین باید گفت مجموعه ورزشی ازادی تهران اگر چه عمری ۳۶ ساله را سپری کرده است اما همچنان امکان برگزاری اردوهای ورزشی با کیفیت را دارد به خصوص اینکه در تهران امکانات مناسب پزشکی شرایط را برای ارائه خدمات پزشکی ورزشی فراهم می‌آورد.
در حال حاضر در منطقه، کشور قطر مناسب‌ترین امکانات ورزشی را برای ارائه خدمات گردشگری ورزشی دارد اما موقعیت اقلیمی ایران می‌تواند زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری و رقابت در حوزه گردشگری ورزشی فراهم کند.

سهم ایران از درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری صنعت گردشگری ورزشی چقدر است؟
شواهد و نشانه هایی مبنی بر ظهور یک صنعت جدید به نام گردشگری ورزشی در جهان به وجود آمده است که اکثر کشورهای جهان سعی دارند از آن بی بهره نمانند و بهترین استفاده را از این صنعت جدید را به خود اختصاص دهند.این صنعت ۶۰۰ میلیون دلاری خود باعث رونق بسیاری از زیر مجموعه هایش شده و روند توسعه آن به گونه ای بوده که اکثر کشورهایی که به ضرورت و اهمیت این صنعت نوین پی برده اند سعی در پیشی گرفتن از دیگران در این صنعت نوظهور را دارند.

همین امر باعث شده که حتی رقابتی بسیار سنگین برای به دست آوردن میزبانی بازی های بین المللی ورزشی از جمله جام جهانی،المپیک بین کشورها ایجاد شود.مسئولان صنعت گردشگری در اکثر کشورها به این مسئله ایمان آورده اند که هرچه در این زمینه یعنی صنعت گردشگری ورزشی کشورشان سرمایه گذاری دقیق تر و کاملتری داشته باشند حاصل بسیار بهتری خواهند داشت. به عنوان مثال قطر برای به دست آوردن امتیاز برگزاری یکی از این بازیهای بین المللی متعهد شده درجه حرارت محیطی ورزشگاهای خود را به گونه کنترل کند که آب و هوای نسبتا گرمش شرایط را برای بازدیدکنندگان و ورزشکاران این بازیها دشوار نکند. بنابراین اهمیت برگزاری این بازی ها برای کشور قطر آنقدر مهم است که حاضر به پذیرفتن چنین تعهدی سنگین شده است.
صنعت گردشگری ورزشی با رشد سریع و چشمگیر خود در دهه های اخیر توانسته درآمدی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد دلار برای دست اندرکاران این شاخه از صنعت توریسم حاصل کند که باعث تعجب و حیرت مدیران این صنعت شده است. این صنعت که در ابتدا هرگز تصور رسیدن به چنین موقعیتی را هم نداشت امروزه توانسته ۱۳ درصد از درآمد کل صنعت گردشگری بین المللی در جهان به خود اختصاص دهد و خود را به رقم ۶۰۰ میلیون دلار نزدیک کند.

حال با توجه به چنین جهشی کارشناسان توجه ویژه ای به آن داشته و سازمان جهانی “unwto طی گزارشی می گوید این صنعت تا سال ۲۰۲۰ میلادی در آمدی بالغ بر ۱۰۰۰۰ میلیون دلار برای صاحبانش به ارمغان خواهد آورد. حال متوجه خواهیم شد که چرا کشورهای زیادی به این صنعت علاقمند شده اند و بر سرمیزبانی بازی های بین المللی به رقابت افتاده اند.

سیئون راپسون مدیر بازرگانی نمایشگاه مقاصد جهانی گردشگری ورزشی WSDE با این نظر که عنوان شده :امروز بخش گردشگری ورزشی بیش از هر بخش دیگر پرسود شده موافق است و عنوان می کند که امروزه گردشگری ورزشی به عنوان یکی از اعضای حیاتی صنعت گردشگری در جهان تبدیل شده و این اهمیت هر روزه روبه فزونی گذاشته است. این حقیقت زمانی اتفاق افتاده که جهان از رکود اقتصادی رنج می برده وصنعت گردشگری عادی زیاد پرسود نبوده اما صنعت گردشگری ورزشی با پیشرفت چشمگیر خود درست در همین زمان باعث تعجب همگان شده و به اعتقاد ایشان در دهه آینده صنعت گردشگری ورزشی نقشی کلیدی را برعهده خواهند داشت.

در حقیقت WSDE اولین نمایشگاه تخصصی صنعت گردشگری ورزشی در جهان بوده که در حاشیه برگزاری مسابقات جهانی در آفریقای جنوبی برگزار شد این نمایشگاه توانست بیش از ۵۰ هزار بازدید کننده را به خود جلب کند و با توجه به ۴۰۰ غرفه خود که از ۲۲ کشور جهان از جمله قطر، ابوظبی، امارات ، بحرین و شمال آفریقا بود نقطه عطفی در رشد گسترش این صنعت در سطح جهان شده و اهمیت توجه به این موضوع را برای کلیه دست اندرکاران صنعت گردشگری مشخص کند.

طبق گزارش کنفرانس تجارت جهانی توریسم WTM که سال گذشته برگزار شد، آمار و ارقام رشد صنعت گردشگری ورزشی بقدری توجه همگان را به خود جلب کرده که تاییدی بر اهمیت این صنعت بوده علاوه بر این اهمیت جایگاه این صنعت آنقدر بوده که امسال کنفرانس تجارت گردشگری WTM در انگلستان و ایرلند برای اولین بار برگزار خواهد شد، طی برگزاری نمایشگاه و کنفرانس شرکت کنندگان و مدعوین این نمایشگاه می توانند از رشد  و توانایی ها و امکانات ورزشی از قبیل انواع استادیوم ها،هتل ها و مجموعه های تفریحی و ورزشی در کشورهای دیگر مطلع می شوند که البته هدف اصلی برگزاری این گونه نمایشگاهها جلب توجه سازمان های بزرگ جهانی که مسئولیت برگزاری بازی های بین الملی را بر عهده دارند از جمله فیفا و المپیک خواهد بود.

اما حضور خاورمیانه و بخشی از آسیا در این کنفرانس بسیار کمرنگ است و شاید به توان گفت: این کشورها که سهم اندکی از این تجارت ۶۰۰ میلیونی را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال سازمان تجارت گردشگری عربی ATM که مرکز آن در دبی واقع شده امسال برای اولین سال خواهد بود که در این کنفرانس و نمایشگاه شرکت کرده. این در حالی است که مارک والش Mark walsh سخنگوی این نمایشگاه می گوید: من اعتقاد دارم که این حضور برای خاورمیانه نقطه عطفی خواهد بود تا به جایگاه واقعی خود در این صنعت برسد از سوی دیگر عنوان می کند که برخی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه به تنهایی یا با تشکیل کمیته های مشترک مشغول به زیر سازی و آماده کردن زیرساخت های این صنعت در منطقه خود هستند.بنابراین دهه پیش رو برای این قسمت از جهان بسیار سازنده خواهد بود تا بتواند سهم خود را از درآمد سرشار این صنعت گردشگری ورزشی مشخص کند.

در حالی که تعریف دقیقی از گردشگری ورزشی در دست نیست و اکثرا همه آن را همان صنعت گردشگری می نامند. اما اکثر دست اندرکاران صنعت گردشگری معتقدند که اگر صنعت گردشگری ورزشی یک صنعت جدای از توریسم بدانیم می توان آن را به ۳ قسمت عمده تقسیم کنیم:

۱-کسانی که در قالب تیم های ورزشی حرفه ای یا غیر حرفه ای سفر می کنند.
۲-کسانی که ورزش را دوست دارند و ترجیح می دهند از تعطیلات خود در یک محیط    ورزشی استفاده کنند همان تماشگران ورزشی.
۳-کسانی که سفر می کنند تا از امکانات توانبخشی پزشکی ورزشی استفاده کنند.

گردشگران ورزشی جزو هر کدام از این گروهها که باشند اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند این گروه از گردشگران از نظر مالی قوی تر از دیگرگردشگران هستند و مدت زمان زیادتری را در سفر خود سپری خواهند کرد یا به عبارت دیگر بیشتر از دیگران در مقصد خود اقامت خواهند کرد و اغلب این گردشگران بخش های دیگر این صنعت را به تحرک بیشتر وادار می کنند.

دیوید هیگینز David Higgins یکی از مدیران صنعت گردشگری ورزشی انگلستان می گوید: اغلب توریست های ورزشی از اقشار بالای جامعه هستند و با توجه به توان مالی آنها می توان در زمان بحران اقتصادی جهانی که صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داده از صنعت گردشگری ورزشی سود خوبی به دست آورد. البته این گونه گردشگران  نیاز به ارایه خدمات خوبی از نظر سطح کیفیت دارند و باید بهترین ها را برایشان تهیه کرد.

هیگینز در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: به عنوان مثال علاقمندان یک تیم ورزشی معروف وقتی برای تماشای بازی تیم خود به منطقه ای مسافرت می کنند با شور و هیجانی که همراه خود به منطقه می آورند رونق خاصی را به کسب و کار آن منطقه هدیه می دهند و در عین حال خدماتی با کیفیت بالا را انتظار می کشند. بنابراین با کنترل قیمت ها و خدمات توریستی می توان هرچه بیشتر آنها را تشویق به خرج کردن پول ها یشان کرد تا سود سرشاری را به منطقه سرازیر کنیم.

این مدیر گردشگری همچنین می افزاید: مدیران تورهای گردشگری علاوه بر کنترل کیفیت خدمات زیر مجموعه های خود باید به صورت هفتگی رویدادهای ورزشی را دنبال کند و از بهترین موقعیت ها استفاده کنند این در حالی است که گردشگران ورزشی به چیزی بیشتر از بلیط بازی ها و هتل نیاز دارند بنابراین  ارایه یک بسته تفریحی مناسب در کنار کیفیت و قیمت قابل قبول باعث رونق در این صنعت برای این گروه خاص از گردشگران خواهد بود.

وضعیت تورهای گردشگری ورزشی در خاورمیانه و شمال آفریقا چگونه است؟
هرچند مقاصد بسیاری برای پذیرایی از گردشگران ورزشی در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد و امکان برگزاری مسابقات گوناگونی در این منطقه ها وجود دارد. اما متاسفانه همیشه ضعف امکانات باعث شده که این پتانسیل توسط کمیته های بین المللی برگزار کننده این گونه بازی ها نادیده گرفته شوند و این مناطق از این قافله عقب بماند.

معاون مالی هتل های کنتینانتال (Inter continental hotel grop-IHG) تام رون تری Tam rown tree در یک کنفرانس خبری عنوان کرده که برهیچ کس پوشیده نیست رونق اقتصادی ایجاد شده در محل برگزاری یک سری مسابقات بین المللی و البته تاثیر آن روی شهرهای اطراف محل برگزاری بازیهای و تجارت آنها نیز قابل تامل خواهد بود. او همچنین اضافه می کند که گروه IHG همیشه اینگونه حوادث ورزشی را رصد می کند و در همین حال سعی داریم حال و هوای تماشاگران اینگونه بازی ها را جداگاه مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین سعی دارد با ارایه پکیچ های بسیار مناسب طبق سلیقه و خواست مهمانان به طور جداگانه بهترین استفاده را از فرصت فراهم شده داشته باشیم.

در همین راستا مدیر بازاریابی و تبلیغات هتل های زنجیره ای شرایتون در مصر عنوان کرده که یک گروه تحقیقاتی از طرف این هتل های زنجیره ای مامور شده اند تا سلایق و علاقه های تماشاگران هر گروه ورزشی را جداگانه بررسی کنند تا هر گروه را به صورت جداگانه کاملا شناسایی کنند و بتوانند نیازهای آنها را تامین کنند و مدیریت این هتل ها نیز طبق همان تحقیقات برای علاقمندان هر رشته ورزشی بصورت جداگانه بسته ها یا پکیج هایی را آماده می کند و در اختیار مسافران قرار می دهد تا بتواند بیشترین میزان جذب گردشگر را به هتل های خود داشته باشیم.

بنابراین هرآنچه آن گروه خاص از گردشگران به دنبال آن در محل برگزاری این رویداد ورزشی هستند برایشان آماده و مهیاست در واقع هرچه می خواهند را ناخودآگاه به دست می آورند نه اینکه ما چیزی را به آنها تحمیل کنیم درست به همین دلیل است که این موضوع رمز موفقیت ما خواهد بود.

به عقیده مدیر کاخ راس الخیمه در امارات: گردشگران ورزشی با توجه به سلیقه های خود دسته بندی می شوند و هر گروه به دنبال داشتن تعطیلات یا سفری بسیار ساده و به دور از هرگونه درگیری ذهنی هستند بنابراین فراهم کردن یک اقامت بسیار شاد با توجه به علاقه آنها راز موفقیت یک گروه گردشگری خواهد بود. این گروه از گردشگران دوست دارند قبل از سفر همه چیز برای آنها برنامه ریزی شده باشد و دیگر نگران هیچ چیز نباشند.

این دست اندکار صنعت گردشگری عنوان کرده که تور لیدرهای ورزشی باید خودشان در زمینه تور برگزار شده اطلاعاتی داشته باشد و این اطلاعات جنبی را در اختیار میهمانان خود قرار دهند. به عنوان مثال اگر قرار یک گروه توریست و تماشاگر مسابقات تنیس را راهنمایی کنید باید راهنمای آنها خود نیز به اندازه کافی از این گونه مسابقات اطلاعات داشته باشد چون یقینا این گروه از گردشگران با ریزبینی خاصی مسایل مربوط به این دسته ورزشی را دنبال می کنند و دایم تشنه شنیدن خبرهای درست و دقیق از این رشته ورزشی هستند.

چالش ها و فرصت برای خاورمیانه و شمال آفریقا MENA  (این کلمه مخفف کروشهای خاورمیانه و شمال آفریقاست)
با توجه به سرمایه گذاری های چند صد میلیون دلاری که در زمینه صنعت گردشگری در دو دهه اخیر انجام شده است. درصد بسیار پایینی از این سرمایه گذاری در زمینه صنعت گردشگری ورزشی هزینه شده که با توجه به اهمیت یافتن این شاخه از صنعت گردشگری حرکتی جدی و مصمم را طلب می کند.

اما ضرورت رسیدگی به این خلاء از زمان بازیهای آسیایی قطر در سال ۲۰۰۶ میلادی به صورت جدی خودنمایی کرد پس از این رویداد ورزشی مهم در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس برگزاری مسابقات فرمول یک و رالی بزرگ در ابوظبی و پس از آن برگزاری مسابقات مهم تنیس،اسب سواری ، گلف و دیگر ورزشها در منطقه مهر تاییدی بر تکمیل توانایی های منطقه زده شد و مسئولان این امر را به تکاپو انداخت تا بتوانند خود را در سطح جهانی مطرح کنند و از این سفره بسیار زرین سهمی را به خود اختصاص دهند.

انتقال محل برگزاری اینگونه بازی های بین المللی که عمدتا در اروپا برگزار می شد فقط به این دلیل بوده که آب و هوای منطقه خلیج فارس و خاورمیانه اجازه می دهد که هر یک از این بازی ها در بهترین شرایط آب و هوایی برگزار شود بخصوص آنهایی که در فصل زمستان امکان برگزاری در اروپا را ندارند.با توجه به مسیر کوتاه هوایی محل برگزاری مسابقات احتمالی یعنی در منطقه خلیج فارس، این منطقه بهترین گزینه برای برگزاری بازیهای بین المللی خواهد بود.

به گفته هیگینز یکی از مدیران این صنعت، حاشیه خلیج فارس با توجه به نوع آب و هوای خود و دسترسی آسان به دریا و آب های آزادش بیشترین پتانسیل را برای رشد صنعت گردشگری ورزشی را به خود اختصاص داده است. اما مهمترین مشکل این کشورها برای این منظور عدم سرمایه گذاری  درست در این زمینه بوده است. به گفته این مدیر اگر امکانات بندری مناسب برای پهلوگرفتن کشتی های تفریحی در این منطقه به وجود آید شاید این پتانسیل دو چندان بیشتر شود.

از سوی دیگر این مسئول اضافه می کند که خاورمیانه دارای بیشترین شانس رشد این صنعت نسبت به دیگر مناطق جهان است اما در این زمینه چالش های زیادی را هم باید در نظر گرفت که مهمترین آنها در صورت برگزاری این گونه بازیها تامین امنیت بازیکنان و تماشاگران به دلیل شرایط منطقه خواهد بود و از آن که بگذریم تامین مواد غذایی برای سیل خروشان تماشاگران نیز چالشی بزرگتری خواهد بود. همانطور که می دانیم فقط چند کشور حاشیه خلیج فارس از نظر کشاورزی و محصولات غذایی تقریبا مستقل عمل می کنند. اما اکثر کشورهای این منطقه از نظر آب و هوایی امکان کشت و صنعت را ندارد و به میزان بسیار زیادی وابسته به واردات مواد غذایی به دیگر کشورها هستند که این خود چالشی بسیار بزرگ برای برگزاری این گونه بازی ها است.

از دیگران یادبگیریم:
با توجه به رشد صنعت گردشگری ورزشی انتظار می رود که این صنعت در خاورمیانه نیز رشد کند و جایگاه مطمئنی برای خود مهیا سازد  طبق نظر بسیاری از کارشناسان این صنعت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا امکانات بالقوه بسیار بالایی برای برگزاری این گونه بازی های بین المللی را داراست.

این کارشناسان اقتصادی، مگا رویدادهای ورزشی را یکی از مهمترین عوامل رشد صنعت گردشگری در محل برگزاری آن می دانند به عنوان مثال المپیک بارسلون در سال ۱۹۹۲ میلادی علاوه بر ایجاد هزاران شغل در زمان برگزاری و سود سرشار آن توانست پایه های رشد صنعت گردشگری را در آن کشور مستحکم تر کند به گونه ای که رتبه این شهر از نظر شهرهای توریستی اروپا را از رده یازدهم به رده ششم منطقه اروپا ارتقاء داد .

این کارشناسان می گویند تعداد گردشگرانی که از بارسلون دیدن کردند در زمان برگزاری مسابقات ۲ برابر تعداد کل گردشگران این منطقه در ۱۰ سال قبل از آن بوده. بنابراین کشورهای دیگر جهان باید از این مورد درس عبرتی بگیرند و نظر کمیته های برگزار کننده اینگونه مسابقات را به خود و توانایی کشورشان جلب کنند و شرایط را برای برگزاری مسابقات بین المللی در کشورشان مهیا سازند.

این صنعت نیز در جام جهانی ۲۰۰۶ میلادی برای آلمان سود سرشاری را به ارمغان آورد بگونه ای که ۴/۳ میلیارد دلار درآمد نصیب این کشور اروپایی کرد و در طی برگزاری این بازی ها ۵۰ هزار شغل جدید به جامعه جوان آلمان هدیه داد. این گزارش آماری را نشان می دهد که باعث یادآوری اهمیت این صنعت به جامعه جهانی می شود . به این ترتیب که اتحادیه رستوران داران آلمان اعلام کرده که در دوران برگزاری این بازی ها ۴/۱ درصد درآمد رستوران های کشور افزایش نشان داده و از سوی دیگر اتحادیه هتل داران آلمان نیز اعلام کرده اند که در این زمان هتل ها هم ۴/۳ درصد با رشد میهمان مواجه شده اند و بیشتر هتل ها با درخواست تمدید مدت اقامت روبرو بودند که این نشانه رونق این صنعت در زمان برگزاری مسابقات بود.

مدیر سازمان ملی گردشگری آلمان در دبی در خصوص دستاوردهای برگزاری بازی المپیک در یک کشور عنوان کرده:اگر یک کشور بتواند سرویس دهی مناسبی به گردشگران در زمان برگزاری این گونه مسابقات داشته باشد در واقع آینده صنعت گردشگری خود را تضمین کرده است این در حالی است که در شرایط عادی این کار بسیار مشکل بوده و نیاز به سرمایه گذاری های بسیار زیاد اما همین شرایط سخت در زمان برگزاری بازیهای بین المللی در واقع بدون هزینه بلکه درآمد زا نیز هست.

در تحقیقات اخیر که سازمان گردشگری انگلستان انجام داده است در دوره برگزاری المپیک ۲۰۱۲ میلادی در شهر لندن ۳/۳ میلیون دلار در آمد برای کشور انگلستان حاصل کند. از سوی دیگر تحقیقات دیگری نشان داده که میزبانی برزیل برای جام جهانی ۲۰۱۴ و بازی های المپیک ۲۰۱۶ باعث می شود که اقتصاد این کشور از رده دهم جهانی به رده پنجم جهانی صعود کند.

بریتانیا با جذب ۳۱ میلیون گردشگر طی سال گذشته موفق شد میزان جذب گردشگر را نسبت به سال ۲۰۱۱ یک درصد افزایش دهد.گردشگران وارد شده در سال ۲۰۱۱ با ۶/۱۸میلیارد پوند گردش مالی با خود به همراه داشتند که این میزان ۴درصد رشد نسبت سال۲۰۱۰ داشته و بالاترین رکورد از نظر درامد را داراست. بریتانیا تا سال۲۰۲۰شاهد سفر ۴۰میلیون گردشگر با رشد ۹درصدی است.

حال سئوال اصلی اینجاست که سهم درآمد خاورمیانه از این صنعت چقدر بوده؟
به خصوص زمانی که رکود اقتصادی کل صنعت جهانگردی بین المللی را تحت تاثیر قرار داده به عقیده کارشناسان گردشگری ورزشی می تواند به حکم معجزه ای برای صنعت یک شکور باشد بنابراین با توجه به پیشنهاد قطر برای المپیک ۲۰۲۰ بهترین فرصت برای بهره برداری خاورمیانه از این صنعت در آمد زا خواهد بود که دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران باید فرصت را غنیمت شمارد و نهایت استفاده را برای به دست آوردن چنین فرصتی داشته باشند.

صنعت گردشگری ورزشی در حال رسیدن به ۶۰۰ میلیون دلار در آمد و بیش بینی می شود به زودی توانایی رسیدن به ۴٫۵ تریلیون باشد که یکی از جنبه های آن گسترش پوشش ماهواره ای این مسابقات در ۱۰ سال گذشته است.

سازمان ملل یکی از بزرگترین حامیان تیم های ورزشی چون فوتبال ، راگبی، گلف و کریکت است.
سیدنی توانست طی برگزاری بازی های سال ۲۰۰۰ میلادی ۹/۱ میلیون دلار درآمد داشته باشد که فقط ۳۱۰ میلیون در نیوسالت ولز بوده.

صنعت توریست ورزشی به دلیل تحریک دست های ورزشی و شرایط روحی گردشگران، آنها را وادار به هزینه کردن اضافی و ولخرجی می کند، به طوری که اصلی ترین درآمد کشور از این صنعت می تواند دوباره بازگشتن گردشگران به این منطقه باشد.

بیشترین گردشگرانی که در جام جهانی ۲۰۱۰ میلادی ولخرجی کرده اند از کشورهای انگلستان، آمریکا، استرالیا، فرانسه و برزیل بوده اند و ۵۱ درصد از هزینه های گردشگران را در منطقه به خود اختصاص داده اند.

پس از انتخاب سال ۱۹۹۳ میلادی سیدنی برای میزبانی المپیک در ۷ سال بعد از آن کشور استرالیا ۷۸ درصد رشد کسب و کار را شاهد بوده است.

نتیجه گیری: سازمان جهانی  گردشگری تعداد گردشگران بین المللی را در سال ۲۰۲۰ افزون بر۱٫۶ میلیون پیش بینی کرده است.بر این اساس مشاهده میشود علی رغم نابسامانی های مقطعی و منطقه ای،به دلیل رشد اقتصادی سریع کشورهای پرجمعیتی چون چین، هند ، برزیل، اندونزی و روسیه گردشگری به نحو خوش بینانه ای گسترش خواهد یافت.انتظارمی رود جهانگردی بین منطقه ای نیز افزایش یابد،در حالی که رشد جهانگردی برون مرزی در بلند مدت شاهد کاهش خواهد بود. رشدگردشگری در این سطح فرصتها و تهدیدهایی برای محیط؛جوامع وتعامل بین آنها به همراه خواهد داشت؛ موفقیت در جهانگردی زمانی حاصل می شود که اطمینان یابیم موجب رشد کیفیت زندگی ،درآمد ملی ودر عین حال محیط فرهنگی وزیستی شده است. در این راه پژوهش می تواند یاری رسان سازمانها وشرکتهای مرتبط با بخش گردشگری باشد وموجب شناسایی اولویتها و سیاستگزاری ها باشدوازاین طریق به پیش بینی بازار وارایه روند های نوین پرداخت وبدین ترتیب آسیب ها ورویدادهای خطرافرین وغیر منتظره را کاهش داد.

و در نهایت
پیش بینی میشود درامد حاصل گردشگری در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲هزار میلیارد دلار برسد،درامدی که سهم قابل ملاحظه ای از ان به گردشگری ورزشی اختصاص دارد.بدون تردید پیش بینی چنین اماری مرهون وجود سیستم اماری دقیق از گردشگران داخلی ئ خارجی در ای کشورهاست.
عاملی که گردشگری کشور ما در تمامی حوزه ها از جمله گردشگری ورزشی از ان محروم است.

نتیجه گیری

واضح است که گردشگری ورزشی یک تجارت بزرگ است. خواه گردشگری ورزشی رویدادها، گردشگری ورزشی فعال، گردشگری ورزشی نوستالژیک یا گردشگری ورزشی غیرفعال، بازار بزرگی برای گردشگران در سراسر جهان وجود دارد. با این حال، مانند هر نوع گردشگری، گردشگری ورزشی باید با دقت مدیریت شود تا از پایداری آن اطمینان حاصل شود.

۱-تعریف گردشگری ورزشی
۲-ﻧﻘﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮔﺮدﺷﮕﺮی ورزﺷﻲ در ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮان ورزﺷﻲ
۳-اهمیت توجه به توریسم ورزشی
۴-تجارت ورزش و صنعت گردشگری درایران وجهان
۵-ماهیت و توسعه گردشگری ورزشی
۶-توریست‌های ورزشی چه کسانی هستند
۷-تاثیرات اقتصادی گردشگری ورزشی
۸-مزیت های اقتصادی رویدادهای ورزشی
۹-نقش گردشگری ورزشی درکارآفرینی اجتماعی
۱۰-مصرف کنندگان رویداد ورزشی آنلاین: نگرش، کیفیت رضایت
۱۱-گردشگری جغرافیایی برای افراد دارای معلولیت در کشورپرتقال: فرصت ها و چالش ها
۱۲-گردشگری ورزشی و کمک به زندگی معلولان
۱۳-آگاهی از انتظارات مشتریان ورزشی ومدیریت ذائقه آنان
۱۴-نقش کیفیت خدمات گردشگری دررضایتمندی گردشگران ورزشی
۱۵-اهمیت تماشاگران برای سازمان های ورزشی
۱۶-درک عمیق خواسته های مشتریان
۱۷-جهانی شدن ورزش
۱۸-ﻣﺤﻮر اﺳﺎﺳﻲ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺟﺎﻣﻊ، ﻣﺸﺘﺮی اﺳﺖ.
۱۹-مشتریان آکادمی المپیک چه کسانی هستند.
۲۰-نقش رسانه های ورزشی درشکل گیری هویت تیمی و رابطه آن با وفاداری درهواداران فوتبال
۲۱-نکات پژوهشی از مقاله:بررسی انگیزه های حضورتماشاگرانونقش آن بروفاداری به مقصددر توردوچرخه سواری بین المللی آذربایجان
۲۲-استقبال شهروندان از مسابقات ورزشی
۲۳-ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﺟﺬب ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان و ﺑﺎزدﻳﺪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن مسابقات ورزشی
۲۴-اهمیت گردشگری ورزشی
۲۵-اهمیت بازاریابی برای گردشگری ورزشی
۲۶-انواع گردشگری ورزشی
……
۳۸-پژوهش های انجام شده در زمینه موضوع
…….
۴۴-فرآیند بازاریابی
۴۵- متغیرهای پژوهش
۴۶- مدل مفهومی پژوهش
…….
۷۳-پیشنهادات پژوهش (ادامه)
۷۶-چالش های توریسم ورزشی ایران
۷۷- فرصت های توسعه توریسم ورزشی ایران
۷۸-رویکردمدیریتِ مطلوبِ عملیاتی و استراتژیکِ توریسم ورزشی
۷۹- پیشنهاد ها و راهبردها در راستای موفقیت گردشگری ورزشی-ادامه

دانلود و خرید ۳۲۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید