جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت حمل و نقل کارآمد و زنجیره تأمین اثربخش

پاورپوینت حمل و نقل کارآمد و زنجیره تأمین اثربخش

پیشگفتار

خدمات حمل و نقل همانطور که از نامش پیداست، شامل جابجایی کالا، انسان یا حیوانات از یک نقطه به نقطه ای دیگر می­باشد. در هر یک از حوزه های حمل نقل، قوانین و مقررات متفاوتی حاکم است.
در محیط پویای امروز که تغییرات آنی از خصوصیات بارزآن میباشد مدیرانی در تجارت موفق خواهند شد که بر دوشاخص اصلی یعنی زمان و هزینه (قیمت تمام شده محصولات) اشراف کامل داشته باشند.مسئله کلیدی در زنجیره تامین ،مدیریت و کنترل هماهنگی های این فعالیت هاست ومدیریت زنجیره تامین(SCM)(1)پدیده ای است که این کاررا به طریقی انجام می دهدکه مشتریان بتوانند خدمات قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت و در حداقل هزینه دریافت کنند.
درنوشتار پیش رو، نویسنده برآن است تا با ارائه راه کار های نوین درجهت اثر بخشی زنجیره تامین ورضایت مشتریان ،تامین کنندگان ،صاحبان سهام در کسب و کار و کلیه کسانی که در سیستم پیچیده و سیال زنجیره تامین نقشی دارند ،گام موثری برداردو بطور حتم مطالب علمی و پژوهش های زیادی در این رابطه تدوین گردیده است و لیکن باستناد ضرالمثل :آب دریا را اگر نتوان کشید ، هم بقدر تشنگی باید چشید؛ هر آنچه که درتوان داشتیم ،سعی کردیم مطالب مربوط به حمل ونقل و زنجیره تامین را در قالب پاورپوینت جهت تسهیل در دسترسی به مطالب جمع بندی شده ،در اختیار پژوهشگران ارجمند و صاحبان کسب و کار و بویژه فعالان حمل قرار دهیم امید که مورد توجه و استفاده عزیزان قرار گیرد.در این نوشتار مطالب خلاصه شده از..کتاب :نگرشی جامع برمدیریت زنجیره تامین،دکترغضنفری وهمکاران-مدیریت استراتژیک کارآفرینی ،دکترسید محمد اعرابی و همکاران-مدیریت استراتژیک بازار،دیویدآکروسایر مطالب در وب سایت های پژوهشی استفاده شده است ….غفـــاری

نقش حمل و نقل در توسعه پایدار اولین بار در اجلاس زمین سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ به رسمیت شناخته شد . مجمع عمومی سازمان ملل در تعهد به بررسی پنج ساله اجرای دستور کار ۲۱ ساله در طی نشست ویژه نوزدهم خود در سال ۱۹۹۷ , خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود حمل و نقل , نیروی محرک اصلی در پشت تقاضای جهانی فزاینده برای انرژی باشد ( در واقع , اکنون بزرگ‌ترین مصرف انرژی در کشورهای توسعه‌یافته و سریع‌ترین رشد در کشورهای در حال توسعه است ) . علاوه بر این , در اجلاس جهانی ۲۰۰۲ در مورد توسعه پایدار , نقش حمل بار دیگر در سند نتیجه – طرح اجرا ( JPOI ) گرفته شد . JPOI چندین نقطه لنگر برای حمل و نقل پایدار , در زمینه زیرساخت , سیستم‌های حمل و نقل عمومی , شبکه‌های تحویل کالا , قابلیت استطاعت , بهره‌وری و راحتی حمل و نقل , و همچنین بهبود کیفیت و سلامت شهری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای فراهم کرده‌است . توجه جهانی به حمل و نقل در سال‌های اخیر ادامه داشته‌است . رهبران جهان در کنفرانس ۲۰۱۲ سازمان ملل متحد در مورد توسعه پایدار ( ریو ۲۰ ) متفق‌القول بودند که حمل و نقل و تحرک در توسعه پایدار مرکزی هستند . حمل و نقل پایدار می‌تواند رشد اقتصادی را افزایش داده و قابلیت دسترسی را بهبود بخشد . حمل و نقل پایدار به یکپارچگی بهتر اقتصاد در هنگام احترام به محیط‌زیست دست می‌یابد . بهبود عدالت اجتماعی , سلامت , پایداری شهرها , ارتباطات روستایی – روستایی و بهره‌وری مناطق روستایی

متعاقبا , دبیر کل سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از دستور کار پنج ساله خود , حمل و نقل را به عنوان جز اصلی توسعه پایدار شناسایی کرد . برای رسیدن به این هدف , دبیر کل در اوت ۲۰۱۴ یک گروه مشورتی سطح بالا در مورد حمل و نقل پایدار ( HLAG – ST ) ایجاد کرد که نشان‌دهنده همه حالت‌های حمل و نقل از جمله جاده , راه‌آهن , هوانوردی , دریایی , مسافری , و ارائه دهندگان حمل و نقل عمومی شهری بود . توصیه‌های سیاست گروه مشورتی به دبیرکل در گزارش چشم‌انداز حمل و نقل پایدار جهانی موسوم به ” بسیج توسعه پایدار برای توسعه ” که در اولین کنفرانس حمل و نقل پایدار جهانی در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد ارائه گردید . اهمیت حمل و نقل پایدار برای کشورها در شرایط خاص نیز توسط جامعه بین‌المللی از طریق برنامه اقدام استانبول برای کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته , برنامه عمل وین برای the , چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا و دستور کار جدید شهری به رسمیت شناخته می‌شود .

در سال ۲۰۳۰ , دستور کار توسعه پایدار , حمل و نقل پایدار از طریق چندین هدف و هدف , به ویژه آن‌هایی که مربوط به امنیت غذایی , بهداشت , انرژی , رشد اقتصادی , زیرساخت‌ها و شهرها و شهرک‌های انسانی هستند , متمرکز شده‌است . اهمیت حمل و نقل برای اقدام آب و هوا در زیر UNFCCC نقش بسیار مهمی در دستیابی به توافق پاریس ایفا خواهد کرد , با توجه به این واقعیت که نزدیک به یک چهارم انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان مرتبط با انرژی از حمل و نقل تامین می‌شود و پیش‌بینی می‌شود

تحرک پایدار برای همه : تغییر طرز فکر , تغییر

مکالمه جهانی در زمینه حمل و نقل و تحرک در طول پنج سال گذشته به طور قابل‌توجهی رشد کرده‌است . به عنوان مثال , حمل و نقل و آب و هوا را در نظر بگیرید : با اینکه اطلاعات بر روی جای کربن حالت‌های حمل و نقل اصلی برای مدتی طولانی در دسترس بوده‌اند , تا سال ۲۰۱۵ این حرکت به بخش مرکزی دستور کار آب و هوا تبدیل شد . خبر خوب این است که در همان دوره , فضای راه‌حل نیز گسترش یافت . به عنوان مثال , به اشتراک گذاری داده‌ها در حال حاضر به عنوان یک روش واضح برای ترویج یکپارچگی بهتر بین حالت‌های حمل و نقل شهری در شهرها دیده می‌شود . در این زمینه , وظیفه دستیابی به قابلیت تحرک پایدار برای همه ابتکاری ( SuM4All ) روشن بود : چگونه می‌توانیم با تصمیم گیرندگان و جامعه بین‌المللی برای تبدیل مکالمه , مهار پتانسیل کامل این راه‌حل‌های نوظهور کار کنیم , و جدی‌ترین مشکلات تحرک جهان را در نظر بگیریم ? برای مقابله با این چالش‌ها , این ابتکار تصمیم گرفت تا بر سه مرحله اساسی تمرکز کند : اطلاعات جامع جهانی برای ارزیابی وضعیت فعلی تحرک و شناسایی مهم‌ترین مسایل . این دقیقا هدف گزارش جهانی تحرک در سال ۲۰۱۷ بود . نمودار نقشه راه جهانی برای تحرک پایدار ( gra ) , مشخص کردن نقش آفرینان کلیدی در آن فضا : سیاست گذاران ملی و محلی , شرکای توسعه , بخش خصوصی … Mobilize منابع جدید تامین مالی برای تحرک پایدار . دو سال به این روند , اکنون زمان خوبی است که سهام آنچه را که SuM4All انجام داده‌است را در نظر بگیرید , و جاده پیش رو چه شکلی است .

حمل و نقل کارآمد

با در نظر گرفتن نبض تحرک جهانی در یک بخش به عنوان بخش حمل و نقل , اولویت اول قرار دادن همه سهامداران در همان جدول بود . همانطور که ما این تلاش را آغاز کردیم , به سرعت مشخص شد که همه در جهات مختلف حرکت می‌کنند – گاهی حتی به دنبال اهداف متناقض هم هستند . برای مثال , برخی به شدت طرفدار کاهش ترافیک جاده‌ای و کنترل سرمایه‌گذاری‌های جاده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بودند , در حالی که برخی دیگر از نقش اتصال جاده در ترویج دسترسی به شغل و فرصت دفاع می‌کردند . موافقت با یک چشم‌انداز مشترک فوری مورد نیاز بود . دو سال در این آثار , ۵۵ سازمان عضو بر یک دیدگاه مشترک برای تحرک پایدار در حدود چهار هدف سیاست ساده : دسترسی جهانی , بهره‌وری , ایمنی و تحرک سبز به توافق رسیده‌اند . تعداد رو به رشدی از آن‌ها , مانند IFC , IsDB , و کمیسیون اروپا , حتی این دیدگاه را در استراتژی کسب‌وکار خود و برنامه‌های سرمایه‌گذاری ادغام کرده‌اند . با این چارچوب , گام منطقی بعدی ارزیابی عملکرد هر کشور در برابر چهار هدف تعریف‌شده توسط SuM4All بود . گزارش حمل و نقل جهانی سال ۲۰۱۷ این کار را انجام داد . با نگاهی به داده‌ها از ۱۸۰ کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه , the مشخص کرد که اگرچه وضعیت کشورها به طور گسترده‌ای متفاوت است ( همانطور که نمودار زیر در مورد عملکرد لجستیک نشان می‌دهد ) هیچ یک از آن‌ها تاکنون به تحرک پایدار دست نیافته است . براساس یافته‌های این گزارش , ما همچنین می‌توانیم کشورهای خوشه را براساس میزان نزدیک به هر یک از چهار هدف , و توسعه بسته‌های سیاست برای هر گروه , دسته‌بندی کنیم .

زنجیره تامین

برای پرداختن به شکاف شناسایی‌شده توسط گزارش قابلیت تحرک جهانی , اعضای SuM4All به گرد هم آمدند تا تخصص خود را جمع‌آوری کرده و مداخله‌های سیاست بتونی را مطرح کنند . تا کنون , این تلاش برای فرموله کردن حدود ۱۹۰ معیار سیاست , از جمله : تغییرات سازمانی و تنظیمی ( به عنوان مثال قوانین ترافیک , قوانینی برای ترویج ادغام multimodal ) برنامه‌های زیرساخت ( به عنوان مثال استقرار ایستگاه‌های شارژ برای وسایل نقلیه الکتریکی ; ایمنی بهتر و سیستم‌های امنیتی ) مشوق‌های ( به عنوان مثال , مکانیسم‌های قیمت‌گذاری و قیمت‌گذاری ) تلاش‌های ارتباطی ( به عنوان مثال فعالیت‌های مدافعه ) . این فهرست توصیه‌های سیاست در پیش‌نویس نقشه راه جهانی اقدام بسوی قابلیت تحرک پایدار ( gra ) تدوین شده‌است که اکنون برای بازخورد باز است . چندین کشور و سازمان پیش از این به اقدامات خود در زمینه تدابیر سیاسی افزوده کمک کرده‌اند . شما هم می‌توانید ایده‌های خود را از طریق پلت فرم آنلاین خود تا پایان فوریه به اشتراک بگذارید – اگر می‌خواهید بخشی از گفتگوی تحرک جهانی باشید , این فرصت شما است ! آیا کشورها باید همه این اقدامات را اجرا کنند ? البته که نه . The بر این ایده استوار است که بسته سیاست باید متناسب با عملکرد کشور باشد . به عبارت دیگر , یک بسته برای کشورهایی وجود دارد که به هدف نزدیک هستند ; و این بسته البته برای کشورهایی که از هدف دور هستند , متفاوت است . با یک ابزار تشخیصی محکم و بسته‌های سیاست مناسب , SuM4All در مسیر تبدیل تحرک جهانی به خوبی عمل می‌کند . ما برای به حداکثر رساندن تاثیر خود بر روی زمین , اکنون با صندوق‌های سبز مختلفی کار می‌کنیم تا تامین مالی پروژه‌های تحرک پایدار در کشورها را بسیج کنیم

نقش حمل و نقل در لجستیک و زنجیره تأمین
مفهوم مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک

لجستیک آن قسمت از مدیریت زنجیره تأمین است که کارایی و اثربخشی جریان رو به جلو و رو به عقب و نیز ذخیره‌­سازی کالاها، حمل و نقل، خدمات و اطلاعات مربوطه، بین نقطه آغازین زنجیره تا نقطه مصرف نهایی به منظور تأمین نیازمندی‌های مشتریان زنجیره را برنامه‌­ریزی می‌­کند، بکار می‌­گیرد و کنترل می‌­کند.

گستره­‌های مدیریت لجستیک عبارت هستند از:

  • لجستیک داخل مرزهای یک کشور
  • لجستیک داخلی
  • لجستیک خارج از مرزهای کشور

لجستیک به کلیه فعالیت­‌های هماهنگی اطلاق می­‌شود که برای بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد نیازها و احتیاجات اولیه در زمینه وسایل و تجهیزات، ماشین‌­ها و ابزارآلات، تأسیسات و قطعات از هر نوع و کلیه امور مربوط به تهیه، تولید، بیمه، نگهداری، انبارداری، توزیع، حمل و نقل، تنظیم و تهیه روش انجام کار، طراحی سیستم و دستورالعمل و نظارت بر موارد فوق انجام می‌­گیرد.

 

  • لجستیک و حمل و نقل در جهان

نحوه عملکرد حمل و نقل بیانگر تأثیر جابه‌جایی و حوزه نفوذ محصولات تولیدی می­‌باشد و پیشرفت در امور فنی و اصول مدیریت آن منجر به بهبود در جابه‌جایی بار، سرعت ارسال، کیفیت خدمات، هزینه­‌های عملیات، کابرد تسهیلات و کاهش مصرف انرژی می‌گردد. حمل و نقل یک بخش اصلی و مهم در بکارگیری لجستیک یا تدارکات است و با بررسی شرایط موجود درمی‌یابیم که یک سیستم کارآمد به چهارچوب مشخصی از تدارکات و اجزای مناسب حمل و نقلی و روش بهینه بکارگیری آن‌ها برای تأمین ارتباطات بخش‌­های تولید نیاز دارد. بدون توسعه متناسب حمل و نقل، لجستیک قادر به اجرای اهداف خود نخواهد بود. به علاوه آن‌ که یک سیستم حمل و نقل کارا در فعالیت­‌های تدارکات منجر به تأثیرگذاری بیشتر لجستیک با کاهش هزینه­‌های عملیات و توضیح کیفیت خدمات می­‌گردد.

لازم به ذکر است بهبود سیستم حمل و نقل نیازمند همکاری بخش‌­های دولتی و خصوصی با یکدیگر است یک سیستم لجستیک موفق می‌تواند منجر به رقابت بین دولت و بخش خصوصی گردد.

  1. هزینه حمل و نقل و شاخص­‌های کالا در لجستیک

حمل و نقل مهم‌­ترین فعالیت اقتصادی در سیستم اقتصادی لجستیک است در حدود یک سوم تا دو سوم هزینه­‌های لجستیک مربوط به حمل و نقل می­‌گردد.

بر مبنای نتایج تحقیقات صورت گرفته در شورای ملی مدیریت توزیع کشور استرالیا، به طور متوسط هزینه­‌های حمل و نقل شامل ۴۴ درصد از مجموع ۶ درصد از سود و منافع/هزینه­‌های لجستیک و ۵ عایدی در فرایند لجستیک می‌­باشند. به طور متوسط یک سوم هزینه­‌های لجستیک در کشورهای پیشرفته شامل حمل و نقل می‌گردد که منظور از حمل و نقل هزینه­‌های پیمایش مسیر، کانتینر، پالت، ترمینال، کارگر و نیروی انسانی در ضمن طی مراحل ذکر شده و ارزش زمان سپری شده می‌باشد.

سیستم حمل و نقل باعث انتقال محصولات شده و با صرف زمان و موقعیت فعالیت‌­های منطقه‌­ای منجر به ایجاد ارزش افزوده در کالا می‌­گردد. در یک سیستم لجستیک حمل و نقل یکی از اجزای محدودکننده در تعیین بازارهای هدف است. ارزش حمل و نقل بسته به نوع محصولات متفاوت است و برای کالاهای کوچک و با ارزش بالا حمل و نقل بخش کمتری در سبد فروش به خود اختصاص می‌دهد نسبت به کالاهای بزرگ و با ارزش کمتر و لذا حمل و نقل بخش مهمی در میزان منافع محصول ایفا می‌کند.

  1. هزینه حمل و نقل و مد بهینه جابه‌جایی کالا در لجستیک

حمل و نقل، نوع ویژه‌­ای از تولید است که برخلاف اصول جاری در تولید کالاهای اقتصادی در یک نقطه مشخص مکانی مستقر نیست، بلکه عوامل تولید در چنین شیوه‌­ای در طول یک خط معین و یا در امتداد مسیرهای مختلف ترکیب یافته و شکل می‌گیرند. بنابراین از لحاظ اقتصادی، ساخت موقعیتی حمل و نقل با موضوعات مورد مطالعه در سایر فعالیت‌­های اقتصادی (که به صورت پدیده‌­هایی در یک ناحیه مشخص مکانی ظاهر می­‌شوند) تفاوت­‌های اساسی دارد.

این وضع، زاییده اختلاف­‌های بنیادی بین اهمیت و نقش تولیدی خطوط و گذرگاه­‌ها در مقایسه با سایر فعالیت­‌های اقتصادی است که خود مسائل ویژه­‌ای را در موقعیت مکانی پدیده‌­های تولید مطرح می‌کند. اهمیت بنادر، ایستگاه­‌های راه آهن و سایر ترمینال‌­ها به عنوان کانون فعالیت‌­های حمل و نقل در واقع نتیجه مستقیم ارتباط‌­های زنجیره‌ای این نقاط با پاره­ای از نقاط دیگر است که هرگز به تنهایی حاوی ارزش‌های اقتصادی بالقوه‌­ای نیستند. ارزش و اعتبار چنین مراکزی یا براساس شاخص‌­هایی مانند تعداد مسافران و وزن کالاهای حمل شده و درآمدهای حاصله از آن تعیین می‌شود و یا ارزیابی آن‌ها بر پایه معیارهای فیزیکی دیگری قرار دارد. در هر حال، وسایل حمل و نقل و مؤسسات مربوط به آن عملاً کالایی را عرضه نمی‌کنند و درآمد آن‌ها ناشی از خدماتی است که در مقطع زمانی و مکانی مشخص ارائه شده است.

حجم عمده‌­ای از درآمد حمل و نقل، تقریباً در ترمینال­‌ها جای گرفته و ظاهراً چنین به نظر می‌رسد که راه­‌هایی که این ترمینال­‌ها را به هم متصل می‌کنند بدون هزینه، نگهداری و احداث می‌شوند. در حالی که چنین نیست و در واقع، ساختار هزینه­‌ها در انواع مختلف حمل و نقل سبب و نتیجه عملکرد هزینه‌­های ثابت و هزینه­‌های متغیر است که از سرمایه‌گذاری در طول مسیر حاصل آمده است.

بدین ترتیب، حمل و نقل نوعی از تولید است که در یک فرآیند فضایی شکل یافته و در مقایسه با سایر تولیدات اقتصادی، غیرقابل ذخیره کردن بوده و مصرف آنی دارد. مهم­‌تر از همه آنکه، تولید حمل و نقل نسبت به مقیاس، دارای بازده صعودی است و با افزایش بهره برداری “طول مسیر، وسایل نقلیه، زمان بهره‌برداری”، مقدار تولید افزایش می‌­یابد و از این رو عملکرد هزینه‌­ها (ثابت و متغیر) در تولید تسهیلات حمل و نقل دارای وجوه ویژه­ای است. انواع هزینه­‌های حمل و نقل عبارتند از:

اول: هزینه­‌های ثابت: عبارت از هزینه­‌هایی هستند که در اثر استهلاک فنی سرمایه­‌های اولیه وسایل نقلیه، مخارج ساخت و نگهداری ترمینال‌­ها و راه‌­ها، پرداخت مالیات­‌های مختلف و عوارض گمرکی پدید می‌­آیند. هزینه­‌های ثابت را برحسب کیفیت آن‌ها به دو قسمت تقسیم می‌کنند: نخست هزینه­‌های ثابت سرمایه‌­ای که خود شامل سرمایه‌گذاری مجدد و هزینه­‌های استهلاک و فرسودگی وسایل نقلیه و ساختمان­‌های مربوط به آن می‌­شود. دوم، هزینه‌­های ثابت روزمره که مشتمل بر دستمزدها، هزینه­‌های انباداری، گمرکات، بازرسی، مدیریت و غیره است.

دوم: هزینه‌­های جاری یا متغیر: هزینه­‌های جاری یا خدماتی مشتمل بر مجموع هزینه­‌هایی است که در ترمینال­‌ها و یا ضمن حرکت در طول مسیر از انجام خدمات لازم پدید می­‌آیند. هزینه­‌های متغیر را برحسب نوع آن‌ها در دو گروه مشخص می‌توان طبقه‌بندی کرد:

هزینه­‌های متغیری که به طور مطلق با مسافت طی شده رابطه نسبی دارند. یعنی هر قدر به مقدار مسافت طی شده افزوده شود، هزینه­‌های متغیر نیز به نسبت آن افزایش می‌یابند؛ مانند هزینه­‌های سوخت و عوارض راه‌­ها.

هزینه­‌های متغیری که اعتباراً رابطه مطلق با مسافت طی شده ندارند مانند پرداخت عوارض گمرکی و استفاده از ترمینال­‌ها و غیره. هزینه‌­های متغیر به طور کلی بسیار متنوع هستند و از یک نوع حمل و نقل به نوع دیگر، دارای تفاوت­‌های زیادی می‌باشد. به همین دلیل است که جزء کردن هزینه‌­ها کار پیچیده­ای است. با این حال در مسائل اقتصادی حمل و نقل ضرورت دارد که تحلیل هزینه­‌ها به دقت انجام پذیرد. نکته مهم در این خصوص آن است که در فرآیند لجستیک براساس انتخاب مدهای مختلف حمل و نقل هزینه­‌های کلی لجستیک تغییر کرده و آن مدی از حمل و نقل که مجموع هزینه‌­های لجستیک را کاهش می‌­دهد، حمل و نقل جاده‌ای می‌باشد، چرا که به صورت درب به درب بوده و هزینه­‌های مختلفی نظیر انبارداری و یا هزینه­‌های ترمینالی را ندارد و در نهایت از آنجا که لجستیک حمل و نقل از نقطه مبدأ تا نقطه مقصد نهایی را شامل می‌شود و بازه هزینه‌­های آن شامل تمام فرآیندهای دخیل در این مسیر بین تولید تا مصرف است کمترین مجموع هزینه‌­های آن به سمت حمل و نقل جاده­‌ای متمایل می‌شود.

  • لجستیک و حمل و نقل در ایران

بررسی وضعیت اقتصادی و نیز فضای کسب و کار ایران (که تولیدکنندگان یکی از اجزای این فضا می­‌باشند) نشان می‌دهد بحث مشتری‌مداری و ارائه خدمات و محصولات با قیمت و کیفیت مناسب به مشتریان آنگونه که باید و شاید مورد توجه فعالان و دست اندرکاران کسب‌وکار کشور نبوده است. ضروری است تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران فضای کسب و کار کشور نسبت به شناسایی کمی و کیفی مؤلفه­‌های تشکیل دهنده قیمت تمام شده محصولات اهتمام ورزیده و با توجه به سهم هریک از مؤلفه‌­ها نسبت به ارائه راهکارهای بهبود مستمر آن راه حل­‌های عملیاتی و اجرایی ارائه دهند. طی سه دهه اخیر، مدیریت لجستیک به عنوان یکی از روش‌­های پرکاربرد و اثرگذار در راستای کاهش قیمت تمام شده در سطوح بین بنگاهی و شبکه‌­ای مورد استفاده سازمان­‌های موفق قرار گرفته است. بنا بر تجربه کشورها و شرکت­‌های موفقی که توانسته‌­اند در قیمت محصولات خود مزیت رقابتی ایجاد کنند؛ هزینه­‌های لجستیکی یکی از مؤلفه­‌های مهم قیمت تمام شده بوده است که این نمونه‌­های موفق، تلاش ویژه­ای در کاهش آن هزینه­‌ها داشته­‌اند.

براساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف، از کل هزینه­‌های لجستیکی در هر کشور، به طور متوسط ۶٢ درصد آن متعلق به بخش حمل و نقل، ٣۴ درصد متعلق به بخش نگهداری موجودی و انبارداری و ۴ درصد مربوط به مدیریت و کنترل لجستیک است. از سویی دیگر، در حال حاضر ۶ تا ٧ درصد قیمت کالاها در جهان متأثر از هزینه‌­های حمل و نقل است، اما این شاخص در ایران، بنا بر محاسبات اتاق بازرگانی ایران، حدود ١٢ درصد برآورد شده است. با مبنا قرار دادن این آمار و نیز توجه به این مهم که هزینه­‌های حمل و نقل حدود ۶٢ درصد از کل هزینه‌­های لجستیکی را تشکیل می‌دهد؛ با یک حساب سرانگشتی می­‌توان نتیجه‌گیری کرد که متوسط سهم هزینه­‌های لجستیکی از قیمت تمام شده محصولات در جهان بین ۹.۷ درصد تا ۱۱.۳ درصد از قیمت تمام شده محصول و در ایران حدود ۱۹.۴ از قیمت تمام شده می‌­باشد. از این رو، مدیریت کارآمد فعالیت­‌های لجستیکی، یک منبع کامل برای ایجاد مزایای رقابتی بوده و می­‌تواند منجر به کاهش چشم­گیری در هزینه­‌ها گردد. بنا بر محاسبات سرانگشتی صورت گرفته، درصورت مدیریت کارای فعالیت­‌های لجستیکی (اعم از حمل و نقل، ذخیره­‌سازی و سایر فعالیت‌­های لجستیکی) در کشورمان، می­‌توان کاهش ٨ تا ١٠ درصدی سهم هزینه­‌های لجستیکی از قیمت تمام شده را شاهد بود که به تبع آن و با ثابت فرض کردن سایر عوامل مؤثر در قیمت تمام شده، تنها با رساندن سهم هزینه­‌های لجستیک به استاندارد و متوسط جهانی آن، می­‌توان کاهش ٨ تا ١٠ درصدی قیمت تمام شده محصولات ایرانی که به دست مصرف‌کنندگان می‌­رسد را تضمین کرد.

 

اثربخشی زنجیره تأمین

لجستیک چیست؟

لجستیک چیست؟ قبل از اینکه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم و معنای اصولی لجستیک را بیان کنیم، خوب است ابتدا مثالی دراین‌باره بزنیم. تصور کنید که می‌خواهید به سفر بروید. اکنون به این فکر کنید که برای رفتن ازمبدا به مقصد خود چه تدارکاتی باید در نظر داشته باشید. در اینجا شما باید همه موارد ازجمله سطح اولیه حمل‌ونقل در مقابل کلیه حالت‌های درگیر برای رسیدن به فرودگاه و تمام مسائل مربوط به رفت‌وبرگشت خود را در نظر بگیرید. این مثال می‌تواند اکنون درک معنای لجستیک و بازرگانی را برایتان آسان کند. به‌طور خلاصه لجستیک به‌عنوان فرایند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل برای حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی کارآمد و مؤثر کالاها ازجمله خدمات تعریف می‌شود و اطلاعات مربوط به آن را از نقطه مبدأ تا نقطه مقصد برای انطباق با نیازهای مشتری فراهم می‌کند. در حقیقت هدف اصلی لجستیک بهینه کردن سرویس‌دهی و درنهایت رضایت بیشتر مشتری بوده و در این راه نقش حمل و نقل در لجستیک بسیار پررنگ است. ناگفته نماند که اگر شما یک راننده کامیون بوده و می خواهید کیفیت و بازدهی بیزینس خود را بهبود ببخشید، انتخاب یک اتاق حمل بار مرغوب کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. برای اینکار می توانید به سایت اتاق سازی کامیون شایان تراک مراجعه نمایید.

لجستیک چیست

لجستیک و زنجیره تامین چیست؟

حالا که می‌دانیم لجستیک چیست، بهتر است به تعریف زنجیره تامین بپردازیم. مدیریت زنجیره تامین در اصل به معنای مدیریت جریان تولید و ارسال کالاها و خدمات بوده که شامل برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل کیفیت و عرضه محصولات و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان در بهترین و بهینه‌ترین حالت ممکن است. اما لجستیک و مدیریت زنجیره تامین در عمل چگونه به یکدیگر مرتبط می‌شوند و چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

درواقع زنجیره تامین به مجموعه‌ای از افراد، منابع و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در فرآیند تولید و توزیع و فروش یک کالا نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. به عبارت دیگر این عوامل، مواد اولیه را از تامین کننده مورد نظر دریافت کرده و به سازنده یا کارخانه نهایی منتقل می‌کنند. زنجیره تامین همچنین می‌تواند مسئولیت ارسال یا تحویل کالاها و خدمات به مشتریان نهایی را نیز بر عهده بگیرد. به عبارت ساده‌تر، زنجیره تامین یعنی کلیه اموری که موجب می‌شوند، مواد خام و اولیه به محصول نهایی تبدیل شوند و به دست مصرف کننده نهایی برسند.

مواردی چون تامین مواد اولیه، جابجایی آنها، انبار کردن، استفاده از مواد خام در جهت تولید و توزیع محصولات و رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی، همگی مواردی هستند که زنجیره تامین را تشکیل می‌دهد. افرادی چون تامین کننده مواد اولیه، تولیدکننده، سرمایه‌ گذار، عمده فروش، خرده فروش و توزیع کننده نیز در زنجیره تامین نقش دارند و بخشی از آن هستند.

اما مدیریت زنجیره تامین از ۵ بخش اصلی تشکیل می‌شود که هریک از آنها نقش حائز اهمیتی را در این فرآیند ایفا می‌کنند. پنج بخش اصلی مدیریت زنجیره تامین شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی: اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین مرحله مدیریت زنجیره تامین، «برنامه‌ریزی» است. در این مرحله، تمرکز صاحبان کسب و کار باید بر توسعه یک طرح استراتژیک و با هدف افزایش سود باشد. . مدیریت زنجیره تامین به طور عمده بر برنامه‌ریزی و توسعه مجموعه‌ای از معیارها تمرکز می‌کند که می‌توانند نیازها و خواسته‌های مشتریان را به شیوه‌ای بهینه برطرف سازند.
  • منابع: پس از برنامه‌ریزی دقیق، گام بعدی توسعه و یافتن منابع مناسب است. یعنی باید تامین‌ کنندگان مناسبی را برای تهیه مواد خام و اولیه محصولات خود پیدا کنید.
  • تولید: مرحله تولید نیز به معنای تولید و تامین محصولات مورد نیاز مشتریان است. در این مرحله، محصولات مورد نظر طراحی، تولید، آزمایش و بسته‌بندی شده و برای تحویل به مشتری آماده می‌شوند.
  • ارسال: بخش ارسال یا تدارکات نیز وظیفه صفر تا صد هماهنگی و تحویل محصول به مشتریان را بر عهده دارد. محصولات نهایی از طریق تامین‌کننده به مشتری نهایی ارسال می‌شوند. مرحله ارسال محصول عموما تحت عنوان لجستیک نیز شناخته می‌شود و شرکت‌ها برای دریافت و ارسال سفارش مشتریان، انبارداری و انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای حمل محصول با یکدیگر همکاری می‌کنند و همین بخش است که مدیریت زنجیره تامین را به لجستیک مرتبط می‌سازد.
  • ارجاع: این مرحله نیز آخرین مرحله مدیریت زنجیره تامین است که در طی آن محصولات معیوب یا آسیب‌دیده، توسط مشتری به شرکت تامین کننده بازگردانده می‌شود. در این مرحله نیز شرکت باید به شکایات و درخواست‌های مشتریان خود رسیدگی کرده و محصول مطلوب مشتری را مجددا ارسال نماید.

لجستیک و کشتیرانی

با رونق تجارت دریایی، نقش و اهمیت لجستیک و کشتیرانی هر روز پررنگ‌تر از روز قبل می‌شود. در این بین، لجستیک و پشتیبانی نقش کلیدی در برنامه‌ریزی و کنترل حمل و نقل کالاها با کشتی ایفا می‌کند. به کمک لجستیک تمام هماهنگی‌ها برای بارگیری، تخلیه، انبارداری و جابه‌جایی کالاها صورت می‌گیرد.

لجستیک و بازرگانی

امروزه لجستیک و بازرگانی نقش مهمی در زمینه رشد اقتصادی و تجاری کشورها ایفا می‌کند. استفاده از امکانات پیشرفته لجستیکی باعث صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌ها و همچنین افزایش سرعت رساندن کالا به دست مشتریان شده است. با تلاش در جهت بهبود وضعیت لجستیک می‌توان سطح تجارت و بازرگانی در کشور را نسبت به شرایط فعلی ارتقا داد.

لجستیک و انبارداری

نقش لجستیک و انبارداری در چیست؟ یکی از مهمترین فرآیندها در زنجیره تامین، همین انبارداری است. با انبارداری اصولی و درست می‌توان کیفیت محصولات را حفظ کرد و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری نمود. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری اقدام به تاسیس انبارهای لجستیکی می‌کنند تا سلامت کالاهای خود را تضمین کرده باشند.

لجستیک و مدیریت زنجیره تامین

لجستیک حمل و نقل

همان‌طور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم نقش حمل و نقل در لجستیک و پشتیبانی بسیار پررنگ است. به‌طورکلی حمل‌ونقل از جنبه‌های مختلف در لجستیک تأثیر می‌گذارد:

  • هزینه‌های حمل‌ونقل تحت تأثیر برنامه‌های یک شرکت قرار می‌گیرد: انبارها، فروشندگان، مکان‌های خرده‌فروشی و مشتریان یا مصرف‌کنندگان.
  • نحوه حمل‌ونقل بر ملزومات صورت‌برداری تأثیر می‌گذارد: سیستم‌های حمل‌ونقل پرسرعت یا قیمت بالا، احتمالا به مقادیر کمتری از فهرست موجودی نیاز داشته باشند، درحالی‌که سیستم حمل‌ونقل کندتر و ارزان‌تر، به مقادیر بیشتری از فهرست موجودی نیاز دارند.
  • انتخاب سیستم حمل‌ونقل پرسرعت یا کم‌سرعت می‌تواند برنامه تحویل یا نحوه بسته‌بندی کالا را تغییر دهد.
  • قوانین طبقه‌بندی حمل‌ونقل و حالت‌های حمل‌ونقل می‌توانند روی بسته‌بندی کالاها تأثیر بگذارند.
  • مذاکرات قرارداد ممکن است نحوه عملکرد حالت حمل‌ونقل را تغییر دهد.

لجستیک حمل و نقل بین المللی

یکی از مهمترین مواردی که برای گسترش صادرات کالا و دستیابی به بازارهای جهانی باید مورد توجه قرار گیرد، لجستیک حمل و نقل بین المللی است. در دنیای امروز بدون توجه به لجستیک و سایر فرآیندهای زنجیره تامین، حمل و نقل کالا در سطح بین المللی محقق نخواهد شد.

لجستیک حمل و نقل دریایی

وقتی به حجم تجارت دریایی که روز به روز هم در حال افزایش است نگاه می‌کنیم، به سادگی متوجه می‌شوبم که لجستیک حمل و نقل دریایی تا چه اندازه با اهمیت است. برای آنکه یک محموله وارد بندرگاه شود، سپس در کشتی بارگیری شده و مسافتی طولانی را روی آب‌ها طی کند، بعد به بندرگاه مقصد برسد و در آنجا عملیات تخلیه و تحویل صورت بگیرد، لازم است اقدامات دقیقی انجام شوند. وظیفه لجستیک دریایی دقیقا برنامه‌ریزی همین اقدامات است.

لجستیک حمل و نقل هوایی

امروزه نقش حمل و نقل هوایی برای تبادل کالا و مسافران بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کشورهای مختلف با بهبود امکانات لجستیکی نه‌تنها می‌توانند تجارت و صادرات خود از طریق هواپیماها را ارتقا دهند، بلکه این امکان را دارند تا به عنوان یک کشور سوم (واسطه) بین کشورهای مبدا و مقصد، بخشی از زنجیره حمل و نقل بین المللی باشند و درآمد زیادی از همین طریق کسب کنند.

ارتباط متقابل حمل و نقل و لجستیک

نقش حمل و نقل در لجستیک را نمی‌شود نادیده گرفت. در حقیقت عنصر اصلی در زنجیره لجستیک سیستم حمل‌ونقل به شمار می‌رود. درواقع حمل‌ونقل یک‌سوم از هزینه‌های لجستیک را به خود اختصاص می‌دهد. سیستم‌های حمل‌ونقل تأثیر زیادی بر عملکرد سیستم لجستیک دارند. حمل‌ونقل در کل مراحل تولید، از تولید تا تحویل گرفته تا مصرف‌کنندگان نهایی و بازده موردنیاز است. فقط یک هماهنگی خوب بین هر مؤلفه، مزایا را به حداکثر می‌رساند. بدون دستگاه‌های حمل‌ونقل توسعه‌یافته، لجستیک نمی‌تواند به‌درستی و کامل به هدف خود برسد. یک سیستم حمل‌ونقل خوب در فعالیت‌های لجستیکی می‌تواند بازده لجستیکی بهتر، کاهش هزینه بهره‌برداری و ارتقاء کیفیت خدمات را فراهم آورد. درواقع حمل‌ونقل عنصر اصلی در زنجیره لجستیک به شمار رفته و مؤلفه‌های زنجیره تأمین را به هم متصل می‌کند.

حالت های مختلف حمل و نقل در لجستیک

اکنون‌که به نقش حمل ‌و نقل در لجستیک پی بردیم، خوب است در انواع حمل‌ونقل ای موضوع را بررسی کنیم. نقش هر شیوه حمل‌ونقل در لجستیک به‌طور خلاصه به شرح زیر است:

  • حمل‌ونقل جاده‌ای: این نوع از سیستم حمل‌ونقل به‌طور بسیار انعطاف‌پذیری می‌تواند برای خدمات درب به درب اعمال شود. حمل‌ونقل جاده‌ای در تحویل کالا به مکان‌هایی که از بندرها، ایستگاه‌ها یا نقاط بارگیری فاصله‌دارند، کمک زیادی می‌کند.
  • حمل‌ونقل ریلی: نقش مهمی در حمل‌ونقل بازی می‌کند. حمل‌ونقل ریلی می‌تواند حجم زیادی از کالاها را با  هزینه کمتری در مقایسه با راه‌های جاده‌ای تحویل دهد.
  • حمل‌ونقل هوایی: برای حمل‌ونقل کالای باارزش بسیار مفید است؛ زیرا معمولاً برای اطمینان از کیفیت توصیه می‌شود. سرعت تحویل سریع خطرات مربوط به حمل‌ونقل را به حداقل می‌رساند. بنابراین کیفیت کلی خدمات لجستیکی را بهبود بخشیده و به دلیل از بین رفتن کالاها در زنجیره تأمین هزینه را کاهش می‌دهد.
  • حمل‌ونقل آبی: حمل‌ونقل آبی رایج‌ترین نوع حمل‌ونقل است که در لجستیک مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا مزایای زیادی دارد. ازجمله: ظرفیت زیاد، هزینه کم حمل‌ونقل و غیره. حمل‌ونقل آب بیشتر در تجارت بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
استراتژی های حمل و نقل در لجستیک

استراتژی های حمل و نقل در لجستیک

با توجه به نقش حمل و نقل در لجستیک و پشتیبانی خوب است بدانید که حمل‌ونقل نقش اساسی در تبدیل منابع به کالاهای کاربردی دارد. هدف نهایی آن، به حداقل رساندن هزینه و حداکثر رساندن خدمات است. وقتی این سیستم با دقت برنامه‌ریزی شود، حمل‌ونقل می‌تواند یک استراتژی رقابتی پیشرو برای یک شرکت باشد. به‌عنوان‌مثال، والمارت موفق شده است با استفاده از روش ساده متقاطع، کل سیستم حمل‌ونقل را پاسخگوتر و روان‌تر کند. حمل‌ونقل کارآمد همچنین از زنجیره تدارکات در جهانی‌شدن محصولات پشتیبانی می‌کند. این نتیجه تسهیل حمل‌ونقل کالا از کشورهایی با نیروی کار ارزان مانند چین و هند است. هزینه حمل‌ونقل و پاسخگویی مشتری دو عنصر مهم هستند که باید بهینه‌سازی شوند. برای دستیابی به این اهداف، شرایط خاصی وجود دارد که شرکت‌های تجاری می‌توانند با توجه به آن‌ها تصمیم‌گیری موثر داشته باشند، این شرایط عبارت‌اند از:

  • استراتژی حمل‌ونقل را با استراتژی رقابتی، تراز کنید.
  • ترکیب مناسب حمل‌ونقل داخلی و حمل‌ونقل برون‌مرزی را برای تحقق هدف شرکت حفظ کنید.
  • با تجارت الکترونیکی سازگار باشید.
  • از فن‌آوری اطلاعات برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش پاسخ در شبکه‌های حمل‌ونقل استفاده کنید.

اثرات حمل و نقل بر فعالیت های لجستیکی

برای درک بهتر نقش حمل و نقل در لجستیک بهتراست اثرات آن را بر فعالیت‌های لجستیکی نیز بررسی کنیم. حمل‌ونقل نقش مهمی در بین چندین مرحله‌ای که منجر به تبدیل منابع به کالاهای مفید به نام مصرف‌کننده نهایی می‌شود، دارد. این برنامه‌ریزی برای همه این کارکردها و کارکردهای فرعی در سیستم جابجایی کالاها به‌منظور به حداقل رساندن هزینه‌ها و به حداکثر رساندن خدمات به مشتریان است.

این مراحل به‌طور سنتی شرکت‌های جداگانه‌ای را برای تولید، ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی دربرمی گرفت. خدمات انبارداری بین مراکز بازاریابی مستلزم حمل‌ونقل مجزا بود. مؤسسات بازرگانی، زنجیره‌ای را برای تحویل کالا به مصرف‌کنندگان ایجاد کردند. در این زنجیره تولیدکنندگان خود را محدود به تولید کالاها و بازاریابی و توزیع در بنگاه‌های دیگر کردند. انبارداری و ذخیره‌سازی می‌تواند ازنظر خدمات برای فرآیند تولید و توزیع محصول در نظر گرفته شود. با گسترش امکانات مراکز توزیع، در تعداد و مکان تأسیسات تغییرات اساسی ایجادشده است. این تحولات منعکس‌کننده عواملی مانند خدمات حمل‌ونقل بهتر و فشارها برای بهبود عملکرد لجستیک است.

نقش حمل و نقل در کیفیت خدمات

نقش حمل و نقل در لجستیک پیچیده‌تر از حمل کالا برای مالکان است. پیچیدگی آن فقط با مدیریت بسیار باکیفیت قابل‌اجرا است. با استفاده از سیستم حمل‌ونقل خوب، کالاها می‌توانند در زمان مناسب به‌منظور برآورده کردن خواسته‌های مشتریان به مکان مناسب ارسال شوند. این موضوع کارایی بهتری را به ارمغان می‌آورد و همچنین پلی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند. بنابراین، حمل‌ونقل پایه کارایی و اقتصاد در لجستیک تجارت محسوب شده و عملکردهای دیگر سیستم لجستیک را گسترش می‌دهد. علاوه بر این، یک سیستم حمل‌ونقل خوب که در فعالیت‌های لجستیک فعالیت می‌کند، نه‌تنها به کیفیت خدمات بلکه به رقابت شرکت نیز منجر می‌شود. با توجه به شرایط فعلی، یک سیستم قوی نیاز به یک چارچوب مشخص برای تدارکات و یک استراتژی حمل‌ونقل مناسب برای تقویت مراحل تولید دارد. مدیران لجستیک، محققان و برنامه ریزان حمل‌ونقل باید کاربردهای متنوع لجستیک و رابطه یکپارچه بین لجستیک و حمل‌ونقل را درک کنند.

لجستیک نظامی چیست؟

تا به اینجا گفتیم که ارتباط حمل و نقل با لجستیک چیست و اینکه هر دوی اینها چه ربطی به زنجیره تامین دارند. اما وقتی در مورد لجستیک صحبت می‌کنیم، باید به یکی از جنبه‌های دیگر آن یعنی جنبه نظامی نیز اشاره داشته باشیم. در مباحث نظامی، لجستیک یعنی مدیریت سامانه‌های فیزیکی که در یک منطقه یا میدان جنگی مستقر هستند. همچنین سایر اقداماتی که در زمینه تامین و پشتیبانی از نیروهای نظامی صورت می‌گیرند، زیرمجموعه لجستیک نظامی هستند.

لجستیک معکوس چیست

لجستیک معکوس چیست و چه مزایایی دارد؟

لجستیک تمام مراحل رسیدن یک کالا تا مقصد و به دست مشتری را دربر می‌گیرد. اما اکنون شرایطی را در نظر بگیرید که به دلایل متفاوت فرد بخواهد کالا را به مبدا بازگرداند. در حقیقت برگرداندن کالا از محل مصرف به محل تولید، محل عملیات یا محل بازیافت را لجستیک معکوس می‌گویند. هر فرآیند یا مدیریتی پس از فروش محصول شامل تدارکات معکوس است. اگر محصول معیوب باشد، مشتری محصول را پس می‌دهد. سپس شرکت تولیدکننده باید حمل‌ونقل کالای معیوب، آزمایش محصول، تعمیر، بازیافت یا از بین بردن محصول را سازمان‌دهی کند. مهم‌ترین موضوعی که در روند تدارکات معکوس وجود دارد، این است که بسیاری از مواد که اصطلاحا غیرقابل استفاده یا فاقد کاربرد برای مصرف‌کننده هستند، با ارزش بوده و با اندکی اصلاح و مرمت می‌توانند مجددا وارد زنجیره تامین شوند.

طراحی لجستیک معکوس

شاید بخواهید بدانید پس از بازگرداندن کالا به شرکت، چه فرایندهایی رخ می‌دهد. اکنون بیایید تا کمی جزیی‌تر به روند بازگشت محصول به شرکت دقت کنیم. مراحل لجستیک معکوس عبارت‌اند از:

  • حمل‌ونقل فیزیکی محصول برگشتی
  • تست کیفیت محصول برگشتی برای تکرار نشدن خطا یا شناسایی نقص
  • مستندسازی هرگونه مشکل در مورد کالای برگشتی
  • جدا کردن، تعمیر، بازیافت یا دوباره بارگیری کالای برگشتی

مدیریت بازگشت معکوس محصول به زنجیره تامین می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا دوباره مرتکب همان اشتباه نشوند.

لجستیک بندری چیست؟

بندر درواقع پایگاهی است که زنجیره حمل و نقل دریایی و زمینی را به یکدیگر پیوند می‌دهد. به همین خاطر می‌توان گفت که لجستیک بندری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. امروزه بیشتر بنادر بزرگ دارای سایت لجستیک بندری هستند تا این فرایند را با تمرکز بیشتر و سریع‌تر انجام دهند.

لجستیک در صادرات بین الملل

لجستیک بین المللی چیست؟

تعاریف بسیاری برای لجستیک بین‌ الملل وجود دارند که هر یک به نوعی این مفهوم را پوشش می‌دهند. اما تعریف ساده لجستیک بین‌ الملل چیست؟ لجستیک بین‌الملل به طور کلی به معنای مذاکره، برنامه‌ریزی و اجرای فاکتورها و عناصر لجستیک پایه میان ملت‌ها، نیروها و سازمان‌های آنها است. این مفهوم شامل فراهم کردن لجستیک و پشتیبانی (مانند مواد و خدمات اصلی و نهایی) یا دریافت لجستیک و پشتیبانی از سوی یک یا چند دولت خارجی متحد، سازمان‌های بین‌المللی یا نیروهای نظامی است که می‌تواند با بازپرداخت وجه یا بدون آن صورت گیرد. به عبارت دیگر، لجستیک بین‌ الملل شامل مدیریت منابع لجیستک پایه در زنجیره تامین شرکت در حداقل یک مرز بین‌المللی است.

آشنایی با نقش لجستیک در صادرات بین الملل

لجستیک در تجارت بین‌المللی شامل خرید، مدیریت کالا، کنترل موجودی‌ها، انبارداری، حمل‌ونقل و توزیع می‌شود. امروزه تجارت و فرصت‌های شغلی محدود در یک مرز نیست، بلکه در سرتاسر جهان آزاد است. این امر تنها باوجود عملیات لجستیکی امکان‌پذیر است. اگر بخواهیم این جمله را ساده‌تر بیان کنیم می‌توانیم بگوییم: توانایی تحویل یک محصول در مکان مناسب، در زمان مناسب، به شخص مناسب با رعایت تمام اصول کیفی و ایمنی در سرتاسر جهان را عملیات لجستیکی گویند. یک شرکت حمل‌ونقل لجستیکی خوب، در حقیقت باعث افزایش مشتری برای تولیدکنندگان و افزایش مشاغل بین‌المللی می‌شود. این موضوع به‌نوبه خود فشار و استرس این مشاغل را کاهش داده و آن‌ها می‌توانند بیشتر روی کیفیت و جنبه‌های دیگر محصولات متمرکز شوند. لجستیک در صادرات بین‌المللی با ارائه تحویل ایمن‌تر و به‌موقع کالاها به مشتریان در سراسر مرزها از طریق هوا، آب یا زمین‌بر اساس ایمن‌ترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها کار خود را انجام می‌دهد.

لجستیک بین‌ الملل چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اهداف اصلی لجستیک بین‌الملل شامل موارد زیر است:

  • تطبیق و پیوند بخش‌های ملی زنجیره‌های عرضه جهانی
  • غلبه بر موانع تجاری بین‌المللی در زمینه‌های مختلفی چون مسائل سیاسی، حقوقی، فرهنگی، ارزی، حمل و نقل، زبان و غیره
  • به حداقل رساندن میزان هزینه‌ها و خطرات معاملات

لجستیک بازارگاه ایرانیان چیست؟

لجستیک بازارگاه ایرانیان در واقع مجموعه‌ای متشکل از بزرگترین شرکت‌ها حمل و نقل داخلی است که یکی از اولین اقدامات آنها، راه‌اندازی سامانه هوشمند حمل و نقل و لجستیک است. این سامانه یک بازارگاه آنلاین است که تمام خدامت در زمینه اعلام و حمل بار در سراسر کشور را پشتیبانی می‌کند.

لجستیک چابک چیست؟

اگر خدمات لجستیکی انعطاف‌پذیری کافی را داشته باشند و در مواقع اضطراری بتوانند به سرعت واکنش نشان دهند، کمک زیادی به کسب و کارهای مرتبط خواهند کرد و می‌توانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. به چنین سیستمی، لجستیک چابک می‌گویند.

لجستیک در صادرات بین المللی

لجستیک دریایی چیست؟

بخش عمده‌ای از تجارت جهانی از طریق دریا و به‌وسیله کشتی‌های حمل کانتینر انجام می‌شود. در واقع اکنون زنجیره عرضه و توزیع با سرعت فوق‌العاده‌ای روند جهانی شدن را طی می‌کند. به‌کارگیری لجستیک در حوزه تجارت دریایی باعث شده که سودهای کلانی نصیب کشورها شود و بسیاری از هزینه‌های آنان نیز کاهش یابد.

لجستیک هوایی چیست؟

فرودگاه‌ها به عنوان یک کانون یا هاب در زنجیره حمل و نقل شناخته می‌شوند. در واقع همان‌طور که بندرگاه‌ها می‌توانند نقطه اتصال شکل‌های مختلف حمل و نقل باشند، فرودگاه‌ها هم به‌نوعی پیوند دهنده حمل و نقل زمینی و هوایی به حساب می‌آیند. اینجاست که نقش لجستیک هوایی در بهبود روند جابه‌جایی کالاها اهمیت پیدا می‌کند و برجسته می‌شود.

خدمات لجستیک چیست؟

لجستیک خدمات زیادی را ارائه می‌کند و حوزه فعالیت‌های آن را نمی‌توان محدود کرد. در ادامه به شما می‌گوییم که مهمترین خدمات لجستیک چیست:

  • امکان صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل
  • افزایش رضایتمندی مشتریان
  • امکان شناسایی دقیق نیازهای مشتریان و پاسخگویی به آنها
  • پیدا کردن ساده‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای جابه‌جایی کالاها
  • استفاده از مهمترین تکنولوژی‌های روز برای ارتقای کیفیت و امنیت جابه‌جایی

خدمات لجستیک حمل و نقل

خدمات لجستیک در حمل و نقل، در داخل و خارج یک کشور ارائه می‌شوند. تمام الزاماتی که برای جابه‌جایی یک کالا از نقطه مبدا به مقصد باید پیش‌بینی شوند، در حوزه وظایف لجستیک حمل و نقل هستند.

لجستیک ریلی چیست؟

حمل و نقل از طریق راه‌آهن و با استفاده از قطار، یکی از مطمئن‌ترین شیوه‌های جابه‌جایی کالا است. برای این کار لازم است تمهیداتی از پیش اندیشیده شوند و هماهنگی‌های زیادی صورت بگیرند. لجستیک ریلی همین نقش را بر عهده دارد.

لجستیک سبز چیست؟

لجستیک سبز فرآیندی است که تلاش می‌کند تا اثرات تخریبی حمل و نقل روی محیط زیست را به حداقل برساند. راهکار‌هایی که لجستیک سبز ارائه می‌دهد بسیار گسترده هستند و پیشنهادهایی در زمینه کاهش آلاینده‌های هوا، جلوگیری از نابودی جنگل و پوشش گیاهی، ممانعت از آلودگی آب‌های زیرزمینی یا آب دریاها و … را شامل می‌شوند.

هزینه های لجستیکی در صادرات

لجستیک هوشمند چیست؟

امروزه نوع جدیدی از لجستیک در حال گسترش است که به آن لجستیک هوشمند گفته می‌شود. این نوع از لجستیک نسبت به نمونه سنتی، کارآمدی بیشتری دارد و ارتباط بهتری بین اجزای زنجیره تامین برقرار می‌کند. در ضمن لجستیک هوشمند برای محیط زیست نیز خطرات کمتری را به همراه خواهد داشت.

هاب لجستیک چیست؟

مرکز یا هاب لجستیکی، محلی است که کلیه اقدامات جهت حمل و نقل کالا، توزیع آن و سایر فعالیت‌های مربوط به لجستیک و مدیریت زنجیره تامین را به عهده دارد. این مرکز می‌تواند فعالیتی در سطح بین المللی یا داخلی داشته باشد. بدین ترتیب بندرها یا فرودگاه‌ها بهترین مکان برای تبدیل شدن به یک هاب لجستیکی به‌شمار می‌روند.

یکپارچه سازی حمل و نقل با لجستیک کالا چه فوایدی دارد؟

به‌طورکلی اهداف لجستیک در حمل‌ونقل شامل پاسخ سریع، حداقل نوسانات، حداقل موجودی، تلفیق بار و سطح کیفی بالاتر می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین اهدافِ یکپارچه سازی حمل و نقل با لجستیک، هماهنگ کردن فعالیت‌هایی است که از گذشته در عملکردهای مختلف به شکل سنتی وجود داشت. در حقیقت مدیریت لجستیک در کل چرخه حمل‌ونقل، به موجودی کالا و حمل‌ونقل به‌صورت یکپارچه نگـاه کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌های خاصی می‌کند. هدف این کار نیز بـه حداکثر رساندن ارزش ‌افزوده‌ تولیدشده در کل زنجیره است. البته باید بگوییم که یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل باعث بهینه کردن سرویس‌دهی و در نهایت رضایت بیشتر مشتری‌ها می‌شود.

زمانی که فرایند حمل‌ونقل با لجستیک و تامین یکپارچه می‌شود مزایای بی‌شماری دارد که عبارت‌اند از:

  • صرفه‌جویی در انرژی و مواد
  • بهبود کیفیت خدمات
  • افزایش دقت حمل کالا
  • کاهش خطاهای پرهزینه
  • افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مشتری
  • دسترسی به اطلاعات حمل‌ونقل در لحظه
  • کنترل سازمانی
  • بهبود راندمان

سخن پایانی

حالا که می‌دانیم لجستیک چیست، از اهمیت آن در حمل و نقل و تجارت جهانی هم آگاه هستیم. حمل‌ونقل از اهمیت بسیار بالایی در موفقیت یک طرح لجستیکی برخوردار است. عملکرد حمل‌ونقل کارایی تحویل محصولات را تعیین می‌کند. دستگاه‌های حمل‌ونقل و لجستیک دارای روابط وابسته به یکدیگر هستند که مدیریت لجستیک برای انجام فعالیت‌های خود به حمل‌ونقل نیاز دارد. درعین‌حال، یک سیستم لجستیکی موفق می‌تواند به بهبود محیط ترافیک و توسعه حمل‌ونقل کمک کند. ازآنجاکه حمل‌ونقل بالاترین هزینه را در بین عناصر مرتبط با سیستم‌های لجستیک به همراه دارد، بهبود راندمان حمل‌ونقل می‌تواند عملکرد کلی سیستم لجستیک را تغییر دهد. بدون پیوند حمل‌ونقل، یک استراتژی لجستیکی قدرتمند نمی‌تواند ظرفیت خود را به‌صورت کامل بروز دهد. بررسی سیستم‌های حمل‌ونقل، مفهومی روشن‌تر در مورد نقش حمل و نقل در لجستیک به ما ارائه می‌دهد.

۱-تعریف مدیریت زنجیره تامین
۲-اهداف مدیریت زنجیره تامین
۳-فرایند های اصلی زنجیره تامین
۴-پنج سطح عملکرد مدیریت زنجیره تامین
۵-مدیریت زنجیره تامین و تجارت الکترونیک
۶-مدیریت زنجیره تامین سنتی و الکترونیکی
۷-مشکلات زنجیره تامین
۸-اثر شلاق چرمی
۹-علل وقوع اثر شلاق چرمی
۱۰-اقداماتی برای مقابله با شلاق چرمی
۱۱-ضعف ها و مشکلات زنجیره تامین کالا در ایران
۱۲-مزایا و منافع زنجیره تامین
۱۳-نتیجه
۱۴-«طراحی برای لجستیک»رهیافتی درجهت کاهش قیمت تمام شده محصول –مطالعه موردی
۱۵-سه اصل «طراحی برای لجستیک» در هنگام طراحی محصول
۱۶-وتجربیات موفق درایرانERP
۱۷-ERP وتجربیات موفق درایران-تجربه‌های موفقیت‌آمیز
۱۸-ERPوتجربیات موفق درایران وچالش های پیش رو
۱۹-انتخاب استراتژی مناسب ناب بودن یا چابک بودن-مطالعه موردی
۲۰-کارکرد تفکر ناب چابکی سازمانی
۲۱-چابکی زنجیره‌های تأمین
۲۲-ایران هاب لجستیکی بین المللی-مطالعه موردی
۲۳-سابقه دیرینه لجستیکی ایران
۲۴-رویکرد کشورهای رقیب به هاب لجستیکی
۲۵-چشم انداز ایران در هاب لجستیکی و چالش های پیش رو
۲۶-ایران کشوری لجستیکی
۲۷-مقایسه قابلیت های بالقوه ایران و کشورهای رقیب لجستیکی
۲۸-ایجاد شبکه توزیع قدرتمند،شتاب دادن به تولید داخلی –مطالعه موردی
۲۹-دو اهرم اساسی برای ایجاد این انگیزه و تحریک مشتری در ایران
۳۰-راهکارهای پیشنهادی برای رونق‌ گرفتن تولید داخلی
۳۱-آلمان چگونه به هاب تجاری اروپا تبدیل شد-مطالعه موردی
۳۲-سرمایه گذاری در آلمان و علت تمایل سرمایه کذاران
۳۳-زیرساخت های توزیع کشورآلمان
۳۴-آمایش لجستیکی وایجاد هاب های لجستیکی،حلقه مفقوده و پاشنه آشیل توسعه لجستیک درایران-مطالعه موردی
۳۵-بررسی وضعیت و زیرساخت های لجستیکی ایران
۳۶-مقایسه زیرساخت‌ها و عملکرد لجستیکی ایران با کشورهای رقیب منطقه‌ای
۳۷-توصیه‌های لازم برای توسعه لجستیک تجاری کشور و درنتیجه رسیدن به رشد اقتصادی پایدار
۳۸-جایگاه زنجیره تامین درمدیریت نوین-مطالعه موردی
۳۹-مدیریت زنجیره ارزش
۴۰-خوشه های لجستیکی و نقش آن ها در اشتغالزایی-مطالعه موردی
۴۱-مفهوم خوشه لجستیکی از نظر مبانی علمی
۴۲-ویژگی برجسته خوشه‌‌های لجستیکی
۴۳-تفاوت بین خوشه­‌های لجستیک و سایر خوشه‌های صنعتی
۴۴-راههای بهبودوتوسعه لجستیک وزنجیره تامین کشوربا الگوی -۳Pمطالعه موردی
۴۵-معرفی مدل۳P
۴۶-یک تجربه بین‌­المللی
۴۷-بکارگیری الگوی ۳Pبرای ایران و ارایه راهکارهای بهبود و توسعه
۴۸-راهکارهای بهبود در ضلع نخست: نیروی انسانی
۴۹-راهکارهای بهبود در ضلع دوم: فرایندها
۵۰-راهکارهای بهبود در ضلع سوم: شرکا و همکاران
۵۱-چگونگی کاربرد موفقیت آمیزرایانش ابری درلجستیک وزنجیره تامین-مطالعه موردی
۵۲-چگونگی کاربرد موفقیت آمیزرایانش ابری درلجستیک وزنجیره تامین-تاریخچه
۵۳-اصول اولیه «ابر»
۵۴-برنامه‌‌های کاربردی حوزه لجستیک وزنجیره تأمین در محیط ابری
۵۵-چالش‌های بهره‌گیری از فناوری رایانش ابری
۵۶-چرا باید زنجیره های عرضه متعدد ایجادکنید-مطالعه موردی
۵۷-سازگارشدن با سلایق مشتریان-چندمثال موردی
۵۸-بنادر نسلی و جایگاه ایران درمنطقه
۵۹- بنادر نسل اول
۶۰-بنادر نسل دوم
۶۱-بنادر نسل سوم
۶۲-خدمات صنعتی در بنادر نسل سوم

 

خرید و دانلود۲۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید