حمل و نقل هوشمند و مدیریت ترافیک شهر هوشمند انقلابی در نزدیک شدن شهرها به مفهوم اصلی شهر هوشمند ایجاد می کند، در حالی که ازدحام در خیابان های شهر را کاهش می دهد. شاید بپرسید چطور؟ در جواب میتوان گفت با سنسورها، فن آوری های پیشرفته ارتباطی، اتوماسیون و شبکه های پرسرعت و هوشمندسازی جاده ها.

جا به جایی از یک مکان به مکان دیگر بخشی ذاتی از زندگی ما است – نه فقط امروز بلکه در طول تاریخ. از ارابه و اسب گرفته تا کالسکه، اتومبیل، قطار بخار، هواپیما و فضاپیما –  همواره وسایلی برای انسان های در حال حرکت بوده است.

تمدن ما از اسب سواری و شتر سواری برای رسیدن از مکانی به مکان دیگر مسیری طولانی را طی کرده است و حالا با ظهور سیستم های حمل و نقل هوشمند و اینترنت اشیا، جهان در حال ورود به مرحله بعدی حمل و نقل است.

حمل و نقل هوشمند

اگر این اصطلاح مبهم به نظر می رسد یا باعث ایجاد تصاویر ذهنی از اتومبیل های پرنده و لوله های پرسرعت شبیه لوله های بازی همسترها می شود، نگران نباشید.

در این پست به شما میگوییم که حمل و نقل هوشمند دقیقاً چیست، چگونه کار می کند و بسیاری از مزایای آن به همراه برخی از نمونه های دنیای واقعی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی میکند و ما همچنین انواع مختلف سیستم های حمل و نقل هوشمند را که امروز پیاده سازی شده اند را بررسی خواهیم کرد.

 

حمل و نقل هوشمند

 

حمل و نقل هوشمند چیست؟

مدیریت ترافیک هوشمند به گفته وزارت حمل و نقل ایالات متحده، “سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) یا Inteligent Transportation System از فن آوری های مختلفی برای نظارت، ارزیابی و مدیریت سیستم های حمل و نقل برای افزایش کارایی و ایمنی استفاده می کنند.”. با کنار گذاشتن چشم اندازهای حمل و نقل به سبک فیلم های علمی تخیلی برای لحظه ای، این تعریف را می توان در مفاهیم زیر برای آنچه حمل و نقل هوشمند را تشکیل میدهد ساده کرد:

  • مدیریت
  • کارایی
  • ایمنی

به عبارت دیگر، حمل و نقل هوشمند از فناوری های جدید و نوظهور استفاده می کند تا جا به جایی در شهر راحت تر، مقرون به صرفه تر (هم برای شهر و هم برای فرد) و ایمن تر شود.

کدام فناوری های نوظهور این فرصت های جدید را تسهیل می کنند؟ 

در درجه اول زیادتر شدن دستگاه های  مرتبط با اینترنت اشیا و فناوری ارتباطات ۵G در وحله اول سنسورها و کنترل کننده های ارزان قیمتی را فراهم می کند که می توانند تقریباً در هر ماشین فیزیکی تعبیه شوند تا از راه دور کنترل و مدیریت شوند. مورد دوم ارتباطات با سرعت بالا که برای مدیریت و کنترل سیستم های حمل و نقل در لحظه و با حداقل تاخیر زمینه اتصال پیوسته ای را فراهم می کند.

حمل و نقل هوشمند فقط یک تئوری برای آینده نیست. امروزه در چندین شهر کم و بیش با موفقیت و شکست و در مکان های جدید در حال اجرا است. برخی از شهرهایی که فناوری های جدید حمل و نقل را اجرا می کنند ممکن است در ابتدا شما را متعجب کنند. مطمئناً، مناطق مهمی مانند شهر نیویورک از حمل و نقل هوشمند برای شهر هوشمند خود استقبال کرده اند. با این حال، ایالت وایومینگ روستایی یک آزمایشگاه پیشرو برای وسایل نقلیه متصل  به سیستم شهری هوشمند است. این به این دلیل است که این منطقه یک کریدور بزرگ حمل و نقل است. حمل و نقل مستقل کالا در سراسر کشور می تواند به شدت بهره وری از زنجیره تامین را بهبود بخشد و نیاز به رانندگانی که با طی مسافت طولانی که  همچنین مجبور به حفظ و برنامه ریزی دقیق در جدول زمانی منظم هستند رانیز، کاهش دهد.

مزایای اصلی فناوری حمل و نقل

مزایای فناوری های هوشمند و مزایایی که برای حمل و نقل در یک شهر هوشمند به همراه دارد، بی شمار است.

حمل و نقل هوشمند ایمن تر است

ثابت شده است که با ترکیب یادگیری ماشین با اینترنت اشیا و ۵G، سیستم های حمل و نقل مستقل (چه در وسایل نقلیه و چه در زیرساخت های شهری مانند تقاطع ها) “عامل انسانی” در تصادفات را کاهش می دهند و آنهم یک دلیل ساده دارد: اینکه رایانه ها حواس پرت یا خسته یا احساساتی نمی شوند.

حمل و نقل هوشمند بهتر مدیریت می شود

جمع آوری داده ها اصلی مهمی در مدیریت کارآمد تر زیرساخت ها است. حمل و نقل هوشمند نه تنها نقاط دقیق داده را برای هر جنبه از سیستم حمل و نقل فراهم می کند، بلکه به مدیران این امکان را می دهد تا عملیات را بهتر کنترل کنند، نیازهای تعمیر و نگهداری را ردیابی کرده و منابع اصلی مشکلات را که باید رفع شوند، شناسایی کنند.

حمل و نقل هوشمند کارآمدتر است: 

با مدیریت بهتر استفاده کارآمدتر حاصل می شود. داده های با کیفیت می توانند کارایی این سیستم را بهبود ببخشند و به آن کمک کنند. شاید با یک تغییر جزئی در زمانبندی متروها، نرخ پر شدن جمعیت را به مراتب بهتر کنترل کرد یا اگر ایستگاه ها به طور متفاوت مبتنی بر متادیتا های حمل و نقل هوشمند تخصیص یابد، شاید مسیرهای اتوبوس در کنترل ترافیک کمک شایانی بکنند.

حمل و نقل هوشمند از نظر هزینه مقرون به صرفه است:

از آنجا که حمل و نقل هوشمند از منابع موجود بهتر استفاده می کند، به لطف نگهداری پیشگیرانه، مصرف انرژی کمتر و منابع کمتری که در تصادفات استفاده می شود، می تواند هزینه ها را کاهش دهد. هنگامی که حمل و نقل عمومی ارزان قیمت به اندازه کافی کارآمد باشد تا بتواند با وسیله نقلیه شخصی رقابت کند، پس انداز هزینه نیز می تواند توسط جامعه شهری بدست آید.

حمل و نقل هوشمند پایش سریع را فراهم می کند

مراکز مدیریت ترافیک شهر (TMC) می توانند نظارت و اعلان هایی را برای نقاط پر تردد ترافیکی یا مسائل مربوط به شهر در ارتباط با ازدحام در خیابان های شهر، سیستم های ایمنی عمومی و واکنش های اضطراری دریافت کنند، تا بتوانند اقداماتی جهت کنترل وضعیت ترافیکی و ارتباط موثرتری با سایر ناوگان های مرتبط شهری و ناوگان های مرتبط با راهنمایی و رانندگی و اورژانس ایجاد نمایند.

فراتر از مدیریت، ایمنی و کارایی بهتر که که راجع به آن گفتیم، چندین مزیت دیگر نیز وجود دارد که عموم مردم، دولت های محلی و کل جهان می توانند از آن بهره مند شوند. مواردی مانند:

  • امنیت
  • ملاحظات زیست محیطی
  • انعطاف پذیری زنجیره تامین

 

امنیت

یک ترس عمده در میان افراد مشکوک به شهر هوشمند، آسیب پذیری آن در برابر حملات سایبری است. به هر حال، با ارتباط بیشتر جهان، حملات سایبری در بین مجرمان و حتی کشورهای متخاصم تقریباً عادی شده است زیرا زیرساخت های حیاتی مانند شبکه های برق متصل به اینترنت و سیستم های بانکی را هدف قرار می دهند.

با این حال، این حملات چیز جدیدی نیستند. بانک ها، شبکه های برق و سایر زیرساخت های مهم برای حمل و نقل مدت ها قبل از این که رایانه ها در آن باشند، در برابر حملات فیزیکی آسیب پذیر هستند. تهدیدهای جسمی مانند سرقت اتومبیل توسط مجرمان، استفاده تروریستها از وسایل نقلیه به عنوان سلاح (مانند حمله کامیون ۲۰۱۶ در فرانسه) و مجرمانی که هدایت کنندگان وسایل حمل و نقل عمومی را به گروگان گرفته اند، همگی می توانند کاهش یابند که وسایل نقلیه و زیرساخت ها به صورت یکپارچه، شبکه ای و مستقل باشند.

در مورد خطر حملات سایبری، دفاع از آنها بسیار آسان تر از تهدیدهای واقعی ذکر شده در بالا است. به روز رسانی های نرم افزاری مناسب، ارتباطات رمزگذاری شده از طریق تونل های شبکه خصوصی مجازی (VPN) و سایر اقدامات امنیتی چند لایه می توانند خطر حملات سایبری را کاهش دهند. این بدان معنی است که حمل و نقل هوشمند برای شهرهای هوشمند می تواند حمل و نقل عمومی مدرنی را با کاهش فرصت برای حملات فیزیکی و سایبری به ارمغان آورد و در کل این سیستم را ایمن تر کند.

ملاحظات زیست محیطی

تاریخچه حمل و نقل به طور اجتناب ناپذیری با محیط زیست گره خورده است. از وسایل نقلیه بخار گرفته که زغال سنگ و چوب میسوزاندند تا موتورهای احتراق گرسنه بنزین امروز. و در اینکه سیستم حمل و نقل بر منابع و جو زمین آسیب می زند شکی نیست.

در حالی که پیشرفت علمی روزانه برای یافتن منابع جایگزین انرژی برای انتقال نیرو صورت می گیرد، یکی دیگر از مزایای فناوری حمل و نقل هوشمند این است که به شهرها امکان می دهد با مسئولیت پذیری بیشتری از منابع فعلی خود استفاده کنند.

ترانزیت برای محیط زیست از وسایل نقلیه شخصی بهتر است اما در ایالات متحده و سایر کشورها به طور گسترده ای استفاده نمی شود زیرا در برخی مناطق اغلب غیر عملی است. با افزایش کارایی حاصل از راه حل های هوشمند حمل و نقل، حمل و نقل عمومی مدرن می تواند برای بخش بیشتری از مردم سودآور باشد. با پیشرفت فناوری حمل و نقل شهری در شهرهای بزرگ، روش های اثبات شده می توانند تکرار شده و در مناطقی که خواهان مزایای یک شهر هوشمند هستند گسترش یابد.

 

انعطاف پذیری زنجیره تامین

بحران های جهانی مانند بیماری همه گیر ویروس کرونا اثبات کرده است که زنجیره های تأمین کننده جهان در برابر اختلال آسیب پذیر هستند. وقتی کارگران و رانندگان بیمار هستند و مسافرت از یک منطقه به منطقه دیگر به سلامت عمومی تبدیل می شود، حمل و نقل مستقل کالا می تواند یک نجات دهنده واقعی باشد.

پروژه هایی مانند پروژه وسایل نقلیه متصل به وایومینگ ممکن است کلید تشکیل یک زنجیره تأمین مستقل باشد که با استفاده از سیستم های حمل و نقل و حمل و نقل هوشمند، شهر به شهر برای انتقال کالاهای مهم مانند مواد غذایی و تجهیزات اضطراری بدون نیاز به خطر رانندگان انسانی ایجاد می شود. حداقل، نیروی کار زنجیره تأمین انسانی در هر کجا که می تواند با استفاده از اتوماسیون، هوش مصنوعی و رباتیک بهبود یابد، می تواند تقویت شود. خبر خوب این است که کارشناسان معتقدند این نوآوری ها از ایجاد مشاغل بیشتر – و مشاغل ایمن تر – به عنوان توسعه دهندگان، تکنسین ها، تحلیل گران و مدیران برای رونق بخشیدن به بازار و حفظ آنها کمک می کنند.

 

معایب شهرهای هوشمند چیست؟

با وجود تمام مزایای آنها، با اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند در شهر، برخی از معایب ممکن است ظاهر شود. این مشکلات عمدتاً حول مصرف برق و مدیریت مسئولانه داده ها است.

شهرهای هوشمند به سنسورها نیاز دارند – حسگرهای زیادی – و این سنسورها همگی به برق احتیاج دارند. برای سنسورهای متصل به اشیا در حال حرکت، این نیاز به باتری دارد. سنسورهای ثابت ممکن است بتوانند از انرژی خورشیدی استفاده کنند، اما بیشتر اوقات لازم است که آنها را به شبکه برق شهر وصل کنید. تعداد زیاد سنسورهای مورد نیاز برای انتقال جهان به شهرهای هوشمند (برآورد شده در تریلیون ها)، برق رسانی به بسیاری از دستگاه ها را به یک مشکل دلهره آور تبدیل می کند. حتی برای سنسورهایی که به شبکه برق متصل هستند، مقدار مواد اولیه لازم (مانند مس) در مقایسه با آنچه که مردم جهان به تولید آن عادت دارند، به میزان قابل توجهی زیاد است.

فراتر از قدرت، امروزه بحث قابل توجهی در مورد داده های شخصی آنلاین در جهان وجود دارد. داده ها حیاتی است که شهرهای هوشمند برای فعالیت به آن نیاز دارند. در حالی که بسیاری از اطلاعات مورد نیاز در مقایسه با داده های آنلاین ناشناس است، این امر به یک تغییر ذهنی و رفتاری در بین جمعیت ها نیاز دارد. اتومبیل ها باید اطلاعات موقعیتی را جمع آوری کنند و حسگرها در اطراف شهر باید منفعلانه سیگنالهایی را که تلفن هوشمند در طول روز ساطع می کند جمع کنند. برای رونق شهرهای هوشمند در آینده، قوانین و سیاست های مسئولانه برای مدیریت داده ها، هر چقدر ناشناس باشند، باید تصویب شوند.

 

حمل و نقل هوشمند

 

حمل و نقل هوشمند چگونه کار می کند؟

حمل و نقل هوشمند را می توان به طور کلی به دو دسته گسترده تقسیم کرد: زیرساخت های عمومی و صنعت خودرو. این دو بخش وقتی “هوشمند” می شوند که سنسورهای شبکه در زیرساخت ها و وسایل نقلیه قرار می گیرند تا اهداف مدیریت و کنترل از راه دور، ایمنی و کارایی را تحقق بخشند.

تقاطع شهری شلوغ را به تصویر بکشید. عابران پیاده سعی می کنند از آنجا عبور کنند. چراغ های خیابان جریان ترافیک را تنظیم می کنند. رانندگان سوار بر وسایل نقلیه به سختی سعی می کنند خود را به مقصد برسانند. در سیستم های حمل و نقل سنتی، چراغ های خیابان یا از طریق تایمر، صفحات تحت فشار در زیر جاده یا دکمه های عابر پیاده در حاشیه رانده می شوند.

رانندگان و عابران پیاده وظیفه توجه و پیگیری علائم راهنمایی و رانندگی را بر عهده دارند. اگر هر یک از این گره ها خراب شوند، هم کارایی و هم ایمنی کاهش می یابد. یک راننده حواس پرت چراغ قرمز را روشن می کند. یک عابر پیاده قادر به فشار دادن دکمه عبور عابر پیاده نیست، بنابراین نوبت خود را از دست می دهد و باید بیشتر صبر کند. چراغ خیابان با وجود اینکه فقط یک ماشین در انتظار است و هیچ ترافیکی وجود ندارد، از تغییر امتناع می ورزد.

در یک تقاطع هوشمند، همه اینها تغییر می کند. ممکن است یک وسیله نقلیه از ترکیبی از بلوتوث و LIDAR (تشخیص نور و زنگ زدن) برای تشخیص عابران پیاده استفاده کند و برای جلوگیری از تصادف به طور خودکار شروع به شکستن می کند. چراغ های خیابانی می توانند سیگنالهای منفرد ارسالی از وسایل نقلیه را برای تعیین اینکه چه تعداد ماشین منتظر هستند و در کدام جهت بسیار دقیق تر و کارآمدتر از صفحه های فشار و تایمرها هستند، دریافت کنند. اتومبیل ها و چراغ های خیابانی حتی می توانند تا حدی ارتباط برقرار کنند که، هنگامی که چراغ سبز می شود (یا سیگنال “برو” را به کامپیوتر ماشین می فرستد)، اتومبیل به طور خودکار شروع به حرکت می کند و در هنگام قرمز شدن (یا ارسال سیگنال “توقف”)، ماشین کند می شود و می ایستد. این همه به لطف استفاده از فناوری در حمل و نقل مانند سرعت ارتباط اینترنت اشیا و ۵G برای اقدامات در زمان واقعی و سنجش از دور امکان پذیر است.

نمونه هایی از فناوری حمل و نقل شهری

صرف نظر از مزایا و معایب شهرهای هوشمند، این فناوری در اینجا موجود است و امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. در سراسر ایالات متحده و جهان، حسگرها و کنترل کننده های هوشمند در شبکه های قطار، سیستم های اطلاعات مسافر و حمل و نقل عمومی در حال اجرا هستند. در اینجا چند مثال از حمل و نقل شهری هوشمند آورده شده است:

  • Miami Dade مدیریت ترافیک هوشمند
  • اداره حمل و نقل جنوبی پنسیلوانیا (SEPTA) کنترل قطار مثبت (PTC)
  • سازمان تحرک حومه ای برای سیستم حمل و نقل سریع (SMART)
  • سیستم مدیریت ترافیک پیشرفته میامی داد

شهرستان میامی داد با بیش از ۲٫۵ میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین شهر ایالت فلوریدا است. مدیریت جریان ترافیک در مناطق شهری که شهر میامی و مناطق اطراف آن را تشکیل می دهد، از جمله بهره برداری از بیش از ۲۷۰۰ تقاطع سیگنال دار، به عهده شهرستان میامی داد است. در واقع، بر اساس وب سایت مدیریت ترافیک آنها، تعداد تقاطع های علامت گذاری شده و تقاطع های میانه بلوک هر ساله ده ها مورد افزایش می یابد.

سیستم مدیریت ترافیک پیشرفته میامی (Dade (ATMS، که شامل روترهای تلفن همراه Digi 4G LTE به عنوان بخشی از زیرساخت ارتباطی در کابینت های ترافیکی شهرستان است، برای کاهش ازدحام و تاخیرها و بهبود تحرک در سطح شهرستان طراحی شده است.

 

SEPTA PTC

SEPTA (اداره حمل و نقل جنوب شرقی پنسیلوانیا) خدمات راه آهن سبک، مترو و اتوبوس را برای فیلادلفیا مدیریت می کند. با بیش از یک میلیون سوارکار روزانه، این خدمات باید هر بار که وسیله نقلیه حرکت می کند قابل اطمینان و ایمن باشند. به همین دلیل است که SEPTA یک سیستم کنترل قطار مثبت (PTC) ایجاد کرد تا قطارها را علامت گذاری کند، از خطوط ریزش و سقوط جلوگیری کند و سرعت و تخلفات سیگنال را کنترل کند.

SEPTA این کار را با روتر دسترسی موبایل Digi WR44-RR انجام می دهد. این دستگاه هنگامی که روی قطار قرار می گیرد، امکان برقراری ارتباط از راه دور با سنسورهای کنار راه از طریق پیوند رادیویی را فراهم می کند. این دستگاه ضمن دریافت اطلاعات مربوط به بسته شدن و سایر عواملی که نیاز به تغییر در برنامه دارند، سیگنال هایی را با داده های حرکت قطار ارسال می کند. این مانع از این می شود که قطارها به یک وضعیت خطرناک منتقل شوند.

سیستم ارسال SMART

حمل و نقل عمومی در شهرهای هوشمند زمینه کلیدی برای پیشرفت در فناوری های متصل است. در دیترویت، SMART (سازمان تحرک حومه ای برای سازمان حمل و نقل سریع) بیش از ۳۰۰ اتوبوس را در سطح شهر مدیریت و اعزام می کند. به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از چگونگی جابجایی جمعیت، مهم است که این اتوبوس ها به موقع، ایمن و بدون خرابی باشند. برای مدیریت اعزام و ردیابی موقعیت مکانی اتوبوس ها، این شهر از یک شبکه رادیویی آنالوگ با سه برج رادیویی پراکنده در سطح شهر استفاده کرد.

آنها از روتر تلفن همراه Digi WR44 R استفاده کردند. این سوئیچ از آنالوگ به دیجیتال امکان مدیریت و ردیابی بهتر را فراهم می کند. این فناوری جدید به SMART اجازه می دهد تا نه تنها مکان هر وسیله نقلیه را ببیند، بلکه سرعت آنها را نیز مشاهده کرده و داده های نگهداری را برای هر گذرگاه کنترل کند. این امر باعث می شود که اگر اتوبوس از زمان مقرر کار می کند و همچنین تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای کاهش خرابی و تعمیرات اساسی، بهتر می تواند اعزام شود، و تخمین می زند که آنها سالانه ۷۰،۰۰۰ دلار صرفه جویی کنند.

 

نتیجه گیری

بازار حمل و نقل هوشمند برای جامعه بسیار امیدوار کننده است. همزمان با افزایش استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند برای شهرهای هوشمند، جمعیت می تواند از مزایای بسیاری از ایمنی، کارایی و هزینه های حمل و نقل عمومی مدرن بهره مند شود. تفکر در مورد چگونگی تعامل جامعه با شهرهایشان با جدیدترین فناوری هایی که امروزه در دسترس هستند، هیجان انگیز است و به میزان زیادی به یهبود رفاه جامعه کمک میکنند.

حمل و نقل هوشمند

سیستم حمل و نقل هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

با درک شهر هوشمند تبدیل شهرها به جوامع دیجیتال ، از هر نظر باعث آسان شدن زندگی شهروندان میشود .
 حمل و نقل شهری هوشمند می تواند تفاوت زیادی در نحوه رفت و آمد مسافران در مناطق متراکم شهری ایجاد کند و می تواند به شهرداری ها در صرفه جویی در هزینه ها ، ارائه خدمات بهتر به شهروندان و مدیریت بهتر ایمنی و امنیت کمک کند. لذا این سیستم به عنصری ضروری در بین مردم تبدیل می شود. حمل و نقل شهری هوشمند با استفاده از فناوری هایی مانند دستگاه های الکترونیکی ، بی سیم و اینترنت امکان دسترسی به مسافرت های دقیق تر ، ایمن تر و سریع تر را بین دو نقطه در یک شهر بزرگ فراهم می کند و اطلاعات غنی تر و کنترل بیشتری بر جریان ترافیک برای مقامات شهری فراهم می کند. زیرساخت های حمل و نقل هوشمند اغلب به عنوان اولین قدم در راه تبدیل شدن به یک شهر هوشمند توصیه می شود.
سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) با به حداقل رساندن مشکلات ترافیکی ، دستیابی به بهره وری در ترافیک را دارد. یک کاربر با داشتن اطلاعات قبلی در مورد ترافیک ، به راحتی اطلاعاتی در مورد زمان واقعی ، در دسترس بودن صندلی و غیره را بدست می آورد که باعث کاهش زمان مسافرت مسافران و همچنین ایمنی و راحتی آنها می شود.
کاربرد ITS امروزه در بسیاری از کشورها به طور گسترده ای مورد پذیرش و استفاده قرار گرفته است. این کاربرد فقط به کنترل و تراکم ترافیک و اطلاعات محدود نمی شود ، بلکه برای ایمنی جاده ها و استفاده از زیرساخت های کارآمد نیز به کار می رود. به دلیل امکانات بی پایان ، ITS  اکنون به یک زمینه ارتباطی چند رشته ای تبدیل شده است و بنابراین بسیاری از سازمان ها در سراسر جهان راه حل هایی برای ارائه برنامه های   ITS  برای پاسخگویی به نیازها ایجاد کرده اند.
یکی از این نمونه ها شهر گلاسکو است. در این شهر ، سیستم حمل و نقل هوشمند اطلاعات منظمی را به مسافران به صورت روزانه در مورد اتوبوس های عمومی ، زمان سنجی ، در دسترس بودن صندلی ، مکان فعلی اتوبوس ، زمان صرف شده برای رسیدن به یک مقصد خاص ، مکان بعدی اتوبوس و تراکم مسافران داخل اتوبوس میدهد.
Iain Langlands ، مدیر GIS و مدیر داده ، شورای شهر گلاسگو توضیح می دهد ، اپراتورهای اتوبوس در این شهر سنسورها را در اتوبوس های خود دارند. بنابراین اگر اتوبوس زودتر به ایستگاه بعدی برسد ، اتوبوس موقتاً متوقف می شود و یا در چراغ قرمز کمی بیشتر از زمان مورد نیاز کند می شود تا اطمینان حاصل شود که اتوبوس به موقع است و از برنامه جلوتر نیست ” این سیستم به قدری هوشمندانه طراحی شده است که مسافران و حتی رانندگان از تأخیر بی اطلاع هستند زیرا تاخیرهای بسیار کمی دارند
سیستم های حمل و نقل هوشمند شهری اغلب به شکل شبکه حمل و نقل هوشمند (ITN) در می آیند. ITN شامل موارد زیر است :
    سیستم مدیریت حمل و نقل عمومی که به بهینه سازی و خودکار سازی جریان وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی کمک می کند
    سیستم اطلاعات مسیر و جدول زمانی الکترونیکی که مصرف کنندگان را از شرایط مسیر خود آگاه می کند و گزینه های حمل و نقل عمومی در دسترس است
    سیستم ایمنی و کنترل وسیله نقلیه که با هشدار و کمک به شرایط خطرناک جاده می تواند از بروز حوادث جلوگیری کند
    کارت تک کرایه ای که به مشتریان امکان می دهد با استفاده از تمام گزینه های حمل و نقل عمومی موجود ، با یک کارت کرایه شارژی به هر نقطه از شهر سفر کنند
مزیت های شهر هوشمند :
از مزایای مهم حمل و نقل هوشمند شهری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کیفیت زندگی: بهبود کارایی و دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و باعث صرفه جویی در هزینه های شهروندان می شود و یک شهر را برای گردشگران جذاب تر می کند.
کاهش آلودگی: سیستم های حمل و نقل هوشمند با دسترسی به گزینه های مختلف حمل و نقل با استفاده از یک رابط و ارائه برنامه ها و تأخیرهای در زمان واقعی ، استفاده از حمل و نقل عمومی را ترویج می دهند. این عمل به منظور کاهش استفاده از اتومبیل شخصی انجام می شود و عادت های دوستدار محیط زیست مانند اشتراک دوچرخه و استفاده از ماشین را تشویق می کند.
ایمنی و امنیت حمل و نقل عمومی: بهبود نظارت و نظارت بر حمل و نقل عمومی می تواند به شناسایی و پاسخ به موارد اضطراری ، بلایا یا حملات تروریستی کمک کند. در مراحل پیشرفته اجرا ، همچنین می تواند میزان تصادفات را در سطح شهر کاهش دهد.
بازار تحرک: داده های باز در مورد حمل و نقل و جابجایی در شهر ، بازاری را برای برنامه های موبایل ایجاد می کند که می تواند به مسافران کمک کند و از خدمات حمل و نقل در سطح شهر استفاده کنند.
کاربردهای سیستم حمل و نقل هوشمند :
کل عملکرد  ITS بر اساس جمع آوری داده ها ، تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل در عملیات ، کنترل و مفاهیم تحقیقاتی برای مدیریت ترافیک است که در آن موقعیت مکانی نقش مهمی را بازی می کند.
در اینجا سنسورها ، پردازنده های اطلاعات ، سیستم های ارتباطی ، پیام های کنار جاده ای ، به روزرسانی های GPS و سیگنال های اولویت بندی خودکار ترافیک نقش اساسی در استفاده از موارد زیر دارند:
۱- سیستم پیشرفته مدیریت ترافیک
۲- سیستم اطلاعات مسافرتی پیشرفته
۳- سیستم پیشرفته کنترل خودرو
۴- سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته
۵- سیستم های پیشرفته حمل و نقل روستایی
۶- سیستم عملیات پیشرفته وسایل نقلیه تجاری
کارکرد سیستم حمل و نقل هوشمند :
مرکز مدیریت ترافیک (TMC) واحد حیاتی ITS است . این سیستم عمدتاً یک سیستم فنی است که توسط سازمان حمل و نقل اداره می شود. در اینجا همه داده ها برای عملیات بیشتر و مدیریت کنترل ترافیک در زمان واقعی یا اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه حمل و نقل عمومی جمع آوری و تحلیل می شوند.  عملکردهای منظم و مسلط مرکز مدیریت ترافیک به تولید خودکار داده ها با اطلاعات مکانی دقیق از تجزیه و تحلیل آن داده ها برای تولید اطلاعات دقیق و سپس انتقال آنها به مسافران بستگی دارد. حال کل فرآیند را به روشی دقیق تر بررسی می کنیم .
جمع آوری داده ها : برنامه ریزی استراتژیک نیاز به جمع آوری دقیق ، گسترده و سریع اطلاعات با مشاهده در زمان واقعی دارد. بنابراین داده ها در اینجا از طریق دستگاه های سخت افزاری متنوعی که پایه عملکردهای بعدی ITS را ایجاد می کنند ، جمع آوری می شوند. این دستگاه ها عبارتند از شناسه های خودکار خودرو ، مکان یاب های اتوماتیک وسیله نقلیه مبتنی بر GPS ، سنسورها ، دوربین و غیره . سرورها به طور کلی در مرکز جمع آوری داده ها واقع شده اند که مقدار زیادی داده را برای تجزیه و تحلیل بیشتر ذخیره می کنند.انتقال داده ها : ارتباط سریع و بی درنگ اطلاعاتی کلید مهارت در اجرای ITS است بنابراین این جنبه از ITS شامل انتقال داده های جمع آوری شده از محیط به TMC و سپس ارسال اطلاعات تجزیه و تحلیل شده از TMC به مسافران است. اطلاعیه های مربوط به ترافیک از طریق اینترنت ، پیامک یا واحدهای موجود در خودرو به مسافران اعلام می شود. روش های دیگر ارتباطات ، ارتباطات کوتاه برد (DSRC) با استفاده از رادیو و رابط مداوم هوا با برد بلند و متوسط (CAILM) با استفاده از اتصال تلفن همراه و پیوندهای مادون قرمز است.

تجزیه و تحلیل داده ها : داده هایی که در TMC جمع آوری و دریافت شده اند ، در مراحل مختلف پردازش می شوند. این مراحل اصلاح خطا ، تمیز کردن داده ها ، سنتز داده ها و تحلیل منطقی سازگار است. ناسازگاری در داده ها با نرم افزارهای تخصصی شناسایی و اصلاح می شود. پس از آن داده ها بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ادغام می شوند. این داده های جمعی اصلاح شده برای پیش بینی سناریوی ترافیکی که برای ارائه اطلاعات مناسب به کاربران در دسترس است ، بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد
اطلاعات مسافرتی : سیستم های مشاوره سفر (TAS) برای اطلاع رسانی به روزرسانی های حمل و نقل به مسافر استفاده می شود. این سیستم اطلاعات به صورت واقعی داده هایی مانند زمان سفر ، سرعت سفر ، تأخیر ، تصادفات در جاده ها ، تغییر مسیر ، تغییر مسیر ، شرایط منطقه کار و غیره را ارائه می دهد. این اطلاعات توسط طیف وسیعی از دستگاه های الکترونیکی مانند علائم پیام متغیر ، رادیو مشاور بزرگراه ارائه می شود ، اینترنت ، پیام کوتاه و غیره.  با گسترش سریع شهرنشینی ، تعداد وسایل نقلیه در جاده نیز در حال افزایش است . برای این منظور استفاده از سیستم حمل و نقل هوشمند تنها راه حل است.
مراحل هوشمند سازی حمل و نقل شهری :
اجرای کامل حمل و نقل هوشمند شهری تمرین پیچیده ای است که سالها به طول می انجامد. چگونه شهرها می توانند با اجرای برخی از قابلیت های حمل و نقل هوشمند شروع به هوشمند سازی کنند .
ما یک مدل سه فازی از اجرای حمل و نقل هوشمند شهری را پیشنهاد می کنیم که با بهینه سازی حمل و نقل بر اساس اطلاعات موجود (بدون سیستم های اطلاعاتی سنسورهای جدید) شروع می شود ، با اجرای زیرساخت های سبک مانند مدیریت اطلاعات مسیر ادامه می یابد و با زیرساخت های سنگین تر به پایان می رسد ، مانند ردیابی پیشرفته خودرو.
مرحله ۱: مدیریت و بهینه سازی اطلاعات
در یک مطالعه موردی جالب اخیر ، یک شهر متوسط اروپایی بدون استقرار زیرساخت های جدید ، شبکه اتوبوسرانی خود را فقط در چهار هفته به یک سیستم حمل و نقل هوشمند تبدیل کرد. شهر بلفورت ، فرانسه برای تغییر سریع سیستم حمل و نقل خود از دو اصل پیروی کرد:
تکیه بر منابع داده موجود : و استفاده از آنها به روش های جدید برای کسب بینش غنی در مورد خدمات حمل و نقل. به عنوان مثال ، بلفورت داده های موجود در مورد صورتحساب اتوبوس ، تهیه بلیط و فناوری GPS را که قبلاً در اتوبوس ها مستقر شده است ، با هم ترکیب کرد تا تصویری از ازدحام شهر و جریان مسافران را بدست آورد.
بهینه سازی در قسمت انتهایی : بلفورت به جای معرفی فناوری های جدید رو به روی مشتری ، از داده های جمع آوری شده برای بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل عمومی استفاده کرد. به عنوان مثال ، لغو مسیر توقف یا اتوبوس که به ندرت توسط مسافران استفاده می شود و استقرار مجدد در مکان هایی که بیشترین نیاز به آن است.
با تکیه بر این اصول ، ما مرحله اول سبک حمل و نقل شهری هوشمند را توصیه می کنیم.

سیستم مدیریت حمل و نقل
عمومی سبک    بر اساس داده های موجود و بهینه سازی برنامه ها ، مسیرها و تخصیص وسایل نقلیه کمک می کند. همچنین می تواند اطلاعاتی را درباره ابتکارات جدید حمل و نقل ارائه دهد.
جدول زمانی حمل و نقل عمومی الکترونیکی    این می تواند به شکل یک وب سایت یا برنامه ای باشد که توسط شهرداری نگهداری می شود ، یا حتی بهتر ، یک منبع داده باز است که می تواند توسط توسعه دهندگان برنامه های شخص ثالث استفاده شود
سیستم پرداخت برقی / دیجیتال و کارت تک کرایه    به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا به راحتی یک کارت را خریداری و شارژ کنند که دسترسی به همه گزینه های حمل و نقل در سطح شهر را فراهم کند.

مرحله ۲: زیرساخت نور در مرحله دوم ، ما پیشنهاد می دهیم عناصر زیربنایی جدیدی را نشان دهند که “میوه های کم آویز” را نشان می دهند زیرا می توانند تأثیر عمده ای در جریان حمل و نقل شهر داشته باشند اما می توانند با هزینه کم و پیچیدگی مستقر شوند.
مدیران اطلاعات مسیر
داده های سیستم مدیریت حمل و نقل می توانند به رابط های مشتری روبرو شوند که توسط شهرداری یا اپراتورهای شخص ثالث تهیه شده و اطلاعاتی در مورد مسیرها و شرایط سفر ارائه می دهند.
نظارت اضطراری و به اشتراک گذاری داده ها
ازنظازت بر روی  دستگاههایی که در  حمل و نقل عمومی غیرنظامی نصب شده اند ، مانند سیستم eCall اروپا ، می توانند برای ایجاد هشدار در مراکز شهرداری هنگام بروز حادثه یا مواقع اضطراری استفاده شوند. داده های سیستم های حمل و نقل هوشمند را می توان بلافاصله در دسترس خدمه اورژانس حتی قبل از اعزام قرار داد.
سیستم چراغ راهنمایی هوشمند
فناوری مدرن چراغ راهنمایی با استفاده از شناسه فرکانس رادیویی (RFID) ، ترافیک را از چندین باند ، محل اتصال جاده ها و وسایل نقلیه رصد می کند و سیگنال های چراغ راهنمایی را با شرایط ترافیکی تطبیق می دهد.

مرحله ۳: زیرساخت های سنگین
در مرحله نهایی استقرار حمل و نقل هوشمند ، ما پیشنهاد می کنیم زیرساخت هایی اضافه و گران تر و پیچیده تر باشند اما می توانند یک راه حل کامل حمل و نقل شهری هوشمند ارائه دهند.
سیستم ایمنی و کنترل خودرو    فناوری مستقر در وسایل نقلیه جهت اطلاع رانندگان و کمک در شرایط خطرناک مانند دید ضعیف ، برخورد نزدیک و خطای راننده.
سیستم های ردیابی پیشرفته خودرو    امروزه اکثر وسایل نقلیه دارای GPS داخلی با ارتباط دو طرفه هستند. سیستم های ردیابی خودرو از GPS خودرو استفاده می کنند و به کنترل کنندگان ترافیک اجازه می دهد تا وسایل نقلیه را پیدا کنند ، مواردی مانند سرعت غیر مجاز یا سایر تخلفات رانندگی را شناسایی کنند و خدمات اضطراری ارائه دهند.
سنسورهای
پیشرفته خودرو    برای شناسایی ایمنی راننده می توان از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFI) استفاده کرد. بازتابنده های جاده و حلقه های القایی می توانند به کنترل ترافیک کمک کنند. رانندگی ایمن را به ویژه در شب تقویت کنید. اطلاعات دقیق در مورد تراکم وسایل نقلیه را ارائه دهید و کنترلرها را در مورد رفتار راننده آگاه کنید
تشخیص پیشرفته وسیله نقلیه تصویری    فیلم های ویدئویی از بخشهای جاده ای پرتردد یا محل اتصالهای مرکزی می تواند به اپراتورهای راهنمایی و رانندگی در مشاهده جریان ترافیک ، شناسایی ازدحام ، شرایط اضطراری یا سایر مشکلات کمک کند. تشخیص خودکار پلاک خودرو می تواند هشدارهایی را برای وسایل نقلیه مشکل دار برای اهداف امنیتی فراهم کند.

۵ فناوری حمل و نقل جدید که جهان را متحول می کند :
سیستم های حمل و نقلی در آینده زندگی بشری بسیار شگفت انگیز خواهند بود . زیرا روشهای جدید و پیشرفته حمل و نقل جایگزین وضعیت فعلی خواهند شد و بخش حمل و نقل را کاملاً متحول می کنند و یک تغییر بنیادین را ایجاد می کنند . اتومبیل های خودران ، هدف بارز حمل و نقل در آینده بوده اند ، اما این پیشرفت فقط به اتومبیل های خودران محدود نمی شود و شامل بسیاری دیگر نیز می شود که به اندازه اتومبیل های خودران چشمگیر هستند و یک پتانسیل متحول کننده شگفت انگیز برای دنیای ما در آن ارائه می دهند.
نگاهی کوتاه به ۵ حالت حمل و نقل آینده بیندازیم :
اتومبیل های خودران :
تحولات و پیشرفت های اخیر در رایانش ابری و فن آوری های نوظهور مانند  AI ، IoT و LiDAR اتومبیل های خودران را از یک چشم انداز به یک واقعیت تبدیل کرده است ، زیرا بسیاری از شرکت ها برنامه های خود را برای راه اندازی اتومبیل های خودران ر اعلام کرده اند و اجرای آزمایشی این اتومبیل ها در حال حاضر در شهرهای جهان مختلف در حال اجرا می باشد. .
شرکت هایی مانند ویمو و تسلا پیشتاز انقلاب خودران ها هستند. به تازگی نیز ، Drive.ai ، یک استارت آپ مستقر در Silicon Valley و یک نرم افزار اتومبیل خودران است ، اعلام کرده است که خدمات سواری رایگان را به مسافران در  Frisco ، Texas ارائه می دهد. اتومبیل های خودران ، صنعت اتومبیل موجود را تحت الشعاع خود قرار داده و بزرگترین و نفس گیرترین تحول آن از ابتدای تاسیس در آغاز قرن بیستم محسوب می شوند.

فروشگاه کابین قابل تبدیل :
اتومبیل های سواری در آینده توانایی دگرگونی به اشکال مختلف را دارند. این امر همچنین باعث افزایش سطح اساسی عملکرد آنها همراه با قابلیت انعطاف پذیری می شود. تویوتا یک وسیله نقلیه مفهومی با نام e-Palette توسعه داده است که می تواند از یک کابین معمولی به فروشگاه های فروش هر نوع کالا یا یک ون تحویل تبدیل شود.  معنای آن این است که عملاً یک کابین صبح می تواند ماشین حمل مسافر باشد  شب به فروشگاه تی شرت و یا ون تحویل غذا تبدیل شود. شرکت ها همچنین صندلی های ون و اتوبوس ها را تغییر می دهند تا در آینده بیشتر قابلبیت تبدیل شوندگیرا داشته باشند. به زودی داده های کاربری مشخص و شخصی سازی شده  نیز آینده را مشاهده می کنند.


مترو آینده نگر :
تسلا و بنیانگذار آن ایلان ماسک در حوزه  فن آوری حمل و نقل ، شهرت زیادی دارند. برنامه جدید  ماسک ایجاد یک سیستم مترو عمومی و آینده نگر است. ساخت سیستم های جدید مترو در ایالات متحده با سرعت کمتری نصبت به سایر زمینه ها پیش می رود. اما سیستم جدیدی  در لس آنجلس در حال آزمایش است. تسلا ساخت اولین بخش از تونلی را در شهر به پایان رسانده است که می تواند مردم را با اتومبیل یا واگن های عابر پیاده خود با سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت منتقل کند. این سیستم به افراد امکان می دهد تا از ترافیک جلوگیری کرده و به سرعت رفت و آمد کنند. با این حال ، نقطه ضعف آن ازدحام و انسداد در ورودی تونل است زیرا هر روز تعداد بیشتری از مردم به عنوان وسیله حمل و نقل سریع به این واگن ها  می روند.

هایپرلوپ :

هایپرلوپ ، همانطور که از نامش پیداست ، لوله یا سیستم لوله های مهر و موم شده ای است که از طریق آن واگن ها می تواند بدون مقاومت در برابر هوا یا اصطکاک ، انتقال افراد یا اشیا را با سرعت بالا طی کند. تسلا و هایپرلوپ دو  تا از بزرگترین شرکتهایی هستند که در حال توسعه هایپرلوپ هستند.
هایپرلوپ به مسافران امکان می دهد با حداکثر سرعت ۶۰۰ مایل در ساعت حرکت کنند که بیش از دو برابر سریع ترین قطار است. پروژه های هایپرلوپ در بسیاری از نقاط جهان از جمله سانفرانسیسکو و بالتیمور در حال توسعه است.
تسلا همچنین یک پیست آزمایشی ۵۰۰ متری در نوادا ساخته است. اما چالش های زیادی در توسعه هایپرلوپ وجود دارد ، از جمله :
    کار سخت ساخت یک لوله خلا  uum  در بیش از صدها مایل زمین
    هزینه بسیار بلا (سرمایه گذاری میلیاردها دلار پول )
    هایپرلوپ باید فقط در یک مسیر مستقیم حرکت کند تا مسافران بیمار نشوند
    گرفتن مجوزهای زیست محیطی و سایر موارد به منظور hyperloop کار دشواری است


تاکسی های پرنده :
تاکسی های پرنده ممکن است مستقیماً از یک رمان علمی تخیلی یا خیالی از ذهن انسان خارج شوند ، اما پروژه تاکسی پرنده به همان اندازه واقع گرایانه است. شرکت های بزرگی مانند اوبر ، بوئینگ و ایرباس توسعه این فناوری را آغاز کرده اند. استارت آپ های سیلیکون ولی نیز در مورد تاکسی های پرنده شور و شوق نشان می دهند. اوبر قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ با این تاکسی ها پرواز کند و برای این کار با ناسا نیز همکاری کرده است.
مطابق توافق بین این دو ، اوبر برنامه های خود را برای اجرای یک شبکه اشتراک سواری هواپیمایی شهری به اشتراک می گذارد. ناسا از جدیدترین مدل سازی و شبیه سازی رایانه ای مدیریت فضای هوایی برای ارزیابی تأثیرات هواپیماهای کوچک – از هواپیماهای بدون سرنشین تحویل گرفته تا هواپیماهای مسافربری با قابلیت برخاست و فرود عمودی – در محیط های شلوغ استفاده خواهد کرد.
جائوون شین ، مدیر و عضو تیم تحقیقات هوانوردی ناسا ، گفت: “ناسا از همکاری با اوبر و دیگرشرکت ها در جهان برای شناسایی چالش های اساسی پیش روی بازار UAM و کشف شرایط لازم تحقیق ، توسعه و آزمایش برای رفع این چالش ها خوشحال اسو استقبال می کند .


چند نمونه از پروژه های صورت گرفته در حوزه حمل و نقل عمومی :
رزرو هوشمند اتوبوس های شهری :
شرکتShuttl دارای تعدادی اتوبوس با مسیر های عبوری یکسان می باشد، به گونه ای کـه مسافران با استفاده از یک برنامه کـاربردی نصب شـده در گوشـی همـراه امکـان رزرو صندلی و پرداخت هزینه به صورت آنلاین را دارند. درواقع این اتوبوس ها شهروندان تصادفیرا در خیابانها سوار نمی کنند. بلکه افراد از قبل صندلی رزرو کرده اند و هویت آنها مشخص است درنتیجه امنیت را بالا می برد. نقطه جذابیت این خدمات برای کاربران پایین بودن هزینه در کنار بالا رفتن کارایی و راحت در مقایسه با راه کارهای جایگزین می باشد
بهینه سازی حمل ونقل شهری اتوبوس های شهری :
شرکت Bridjیک سیستم حمل نقل جدید به وسیله اتوبوس طراحی کرده است کـه راننـدگان بـا نصـب ایـن اپلیکیشن موقعیت مسافرانی که مبـد و مقصـد یکسـانی دارنـد را متوجـه می شـوند و بلافاصله نزدیک ترین مکان به مسافران را برای راننده جهت توقف و سوار کردن آن هـا مشخص می کند. مسافرهای هم مسیر با دانستن زمان رسیدن اتوبوس در زمان مناسب در محل سوار می شوند. در این سیستم صندل مسافران نیز قابل رزرو می باشد. به دلیل اینکه اتوبوس ها در ایستگاهای مانند اتوبوس های شهری نیاز به توقف ندارند می توانند از مسیرهای دلخواه و کم ترافیک مسافرانخود را در کمترین زمان به مقصد برسانند. نقطه تمایز این کسب وکار نسبت به نمونه های مشابه این است که مسیر مشخص را طی نمی کند و با توجه به مقصد طی کوتاه ترین مسیر مسافران را جابجا می شوند.
بهینه سازی حمل ونقل با اتوبوس :
شرکتZipGo یک برنامه کاربردی به منظور استفاده از اتوبوس برای جابجایی ارائه می دهد به گونه ای که کاربر نقطه سوارشدن را بر اساس موقعیت مکانی خود و مقصـد نهـایی را انتخاب کرده و صندلی را از قبل رزرو و بهای آن را پرداخت می کند. تمام اتوبوس های حمل ونقل این پلتفرم مجهرز به سیستم GPS می باشد که حرکت وسیله نقلیه در طی مسیر توسط خود مسافر و هر فرد موردنظر او قابل پایش می باشید. از طرفی خود شرکت نیز حرکت اتوبوس ها را زیر نظر دارد و امنیت مسافران را تأمین می کند.
هوشمندسازی حمل ونقل شهری :
شرکت Trafiیک برنامه کاربردی در ارتبا با کلیه امکانات حمل ونقلی در یک شهر توسعه می دهد. این برنامه کلیه گزینه های حمل ونقل ممکن در یک شهر را نشان می دهد و پـ‌س از مقایسه آن ها بهترین گزینه را ارائه می دهد. نقطه تمایز این پلتفرم دسترسی آفلاین به آن می باشد که این امکان را ایجاد می کند تا کاربران در هر مکان و بازه زمانی بدون دسترس به اینترنت از آن استفاده کنند. با مقایسه کلیه گزینه های حمل ونقل مانند اتوبوس، دوچرخه های شهری و همچنین اشتراک گذاری خودروها و … باعث می شود که بدون نیاز به فکر و پیچیدگی زیاد سریع ترین و ارزا نترین راه حل برای جابجای انتخاب شود.
پلتفرمی برای پیدا کردن الگوی ترافیک:
Placemeterیک پلتفرم برای اطاعان شهری می باشید. این استارتآپ نقش تعیین کننده ای در مدرن سازی شهرها دارد. پلتفرم این شرکت دارای فناوری بینایی کامپیوتری اختصاصی است و می تواند رفت و آمد های گذشته و همچنین حال را به صورت زنده تحلیل کند و بـا پیـدا کـردن الگوهای پنهان ترافیک عابر پیاده و همچنین وسایل نقلیه، چگونگی این ترافیک ها را پیش بینی کند. در نتیجه به کمک پلتفرم این استارت آپ هم مردم تردد مطلوب خواهند داشت و هم مسوولین ترافیک به نحوه برتری خیابا نهای شهر را کنترل می کنند. این استارت آپ باعث شده کسب و کارها قوی تر، خیابان ها امن تر و محله ها بسیار نوآورانه شوند.
هوشمند سازی وسایل نقلیه :
شرکت VENIAMوسایل نقلیه را به یک نقطه اینترنت بی سیم وصل می کند وشبکه ای بین وسایل نقلیه در مقیاس شهر یا جاده اداره میکند به گونه ای که تمامی وسایل نقلیه در هر نقطه از شهر به آن اینترنت دسترسی دارند و از این طریق تمامی داده های شهری مانند ترافیک را جمع آوری میکند. با تحت کنترل گرفتن تعداد زیادی از خودروهای در حال حرکت، خیابان ها وتونل ها امکان رانندگی خودکار و سایل نقلیه را فراهم می کند. شرکت فوق درسال ۲۰۱۶ و  ۲۰۱۷ جز  ۵۰  شرکت نوآور دنیا قرارگرفته است که بیشترین و متنوع ترین وسایل نقلیه را به هم متصل می کند.
هوشمند سازی حمل ونقل شهری :
شرکت  Doublemap  یک اپلیکیشن درحوزه حمل نقل توسعه می دهد که کاربران از مسیر وزمان حرکت وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس ها مطلع می شوند. این برنامه کاربردی حرکت اتوبوس ها را پایش کرده و موقعیت مکانی دقیق آنها را در هر بازه زمانی در اختیار مخاطب قرار می دهد.
سیستم کار این اپلیکیشن به این صورت می باشد که اتوبوس ها و مسیر ها را با رنگ های متفاوت نمایش می دهد و کاربر با نگاه کردن به مسیر و اتوبوس می تواند برنامه ریزی کند که اتوبوس چه موقع به ایستگاه مورد نظر می رسد. این امر باعث کاهش اتلاف زمان برای انتظار در ایستگاه های اتوبوس و برنامه ریزی دقیق تر می شود.
نرم افزار مسیر یابی :
شرکت   Remix  یک ابزار نقشه برداری به صورت آنلاین توسعه می دهدکه افراد به وسیله آن می توانند از مسیرهای عبوری اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه عمومی اطاع پیدا کنند به گونه ای که تمام گزینه های ممکن را برای رسیدن به مقصدی مشخص دراختیار مخاطب قرار میدهد وبه طور خودکار شبکه های حمل و نقل منطقه را به سرعت با جایگزین های موجود  ارزیابی میکند تا کاربر بتواند بهینه ترین مسیر را انتخاب کند.علاوه بر این نرم افزار که نیازی به نصب کردن ندارد و تحت یک سیستم ابری فعالیت میکند به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده ازاین داده ها به طراحی مسیر های حمل ونقل بپردازند و طرح خود را برای ارزیابی وبهره برداری در دسترس قرار دهند.
پلتفرم آنلاین کارپولینگ :
ماموریت شرکت BlaBla car کاهش استفاده از خودرو های تک سرنشین است. پلتفرم آنلاین این شرکت امکان اشتراک گذاری  )کارپولینگ(  صندلی های خالی خودروهای تک سرنشین را بامسافران هم مسیر در سطح شهر فراهم می آورد. این روش منجر به کیاهش مصرف سوخت ، کاهش ترافیک و آلودگی هوا به علت کاهش رفت و آمد خودرو های تک سرنشین می شود. در این سیستم ، زمان و هزینه سفر مسافران کاهش یافته و راننده نیز هزینه مصرف سوخت خود را با افراد هم مسیر به اشتراک می گذارد. این شرکت دارای ۶۰ میلیون عضو در ۲۲ کشور وبیش از ۱۸ میلیون مسافر در هر سه ماه سال می باشد.
هوشمندسازی تاکسی ها :
TransLoc  شرکت پلتفرم هوشمند برای تاکس های که مسیر مشخص راطی می کنند و در مسیر مسافر سوارمی کنند ایجاد کرده است. به این گونه که راننده با انتخاب مبدا و مقصد خود سفر را شروع کرده و نرم افزار بر اساس در خواست افراد حاضر در آن مسیر افرادی که درهمان بازه زمانی مبدا و مقصدشان با راننده تطابق دارد را به او اطلاع رسانی می کند و در صورت قبول در خواست، مسافر ان را در هر نقطه از مسیر سوار کرده ودر مقصد مورد نظرشان در ادامه مسیر پیاده می کند. از طرف مسافران با استفاده از این برنامه از هزینه، زمان، میزان انتظار و چگونگی سفر خود اطلاع پیدا می کنند.