جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت گردشگری سلامت وفرصت استراتژیک درجذب توریست درمانی بین المللی

 گردشگری سلامت وفرصت استراتژیک درجذب توریست درمانی بین المللی

بازاریابی در گردشگری سلامت

قبل از اینکه به اصول و استراتژی های بازاریابی در گردشگری سلامت بپردازیم، اجازه بدهید بازاریابی را تعریف کنیم:

مدیریت بازاریابی از دیدگاه کاتلر و کلر: بازاریابی علم هنر و انتخاب بازارهای هدف سودآور با توجه به جذب، حفظ و افزایش مشتریان از طریق خلق ارزش و ارائه آنهاست.

بنابراین لازمه بازاریابی شناخت مشتری، بازار هدف، بررسی نیازهای مشتری و تهیه یک بسته مشخص و متمایز با توجه به آن نیاز است.

چه چیز ارزشمندی برای عرضه به بیماران بین المللی دارید؟ ارزش آفرینی گام نخست بازاریابی است و اگر در بازاریابی موفق نبوده اید، یا خلق ارزش نکرده اید و یا آنرا به درستی عرضه نکرده اید!

  • گام دوم: بازاریابی چیست؟ فیلیپ کاتلر در کتاب”مدیریت بازاریابی” ، بازاریابی را تشخیص نیازها و خواسته های تامین نشده مشتریان بیان می کند، بازار آنها تعریف کرده، حجم آنرا اندازه گیری می کند و البته در کنار همه اینها، سود بالقوه آن را نیز محاسبه می کند.

با توجه به موارد فوق نتیجه می گیرد کدام بازار مناسب است  و فعالیت بهتری در آن می تواند داشته باشد و در نهایت محصولات خود را طراحی و ترویج می کند.

  • گام سوم: تحول بازاریابی: در یک جمله ساده اینکه مشتریان جدید در مقابل مشتریان قدیم، تسلط بیشتری روی بازار و نیازهای خود دارند. همگام با تحول مشتریان و بازاریابی، پیش بروید!
  •  گام چهارم: تحلیل مشتریان: دسته بندی مشتریان به دو دسته شخص و سازمان. در گردشگری سلامت در ایران، بیشتر بر روی اشخاص متمرکز هستیم و در کشورهای توسعه یافته و صادر کننده بیماران به کشورهای در حال توسعه، معمولاً مشتریان به صورت سازمانی هم تعریف می شوند. مانند قراردادهای شرکت بیمه با مراکز درمانی کشورهای دیگر برای ارسال مشتریان(بیماران) یک سازمان به بیمارستان کشور مقصد.
  • گام پنجم:بخش بندی بازار: یکی از مهمترین بخش های بازاریابی است که به هوش، دانش و مهارت های جدید بازاریابی نیاز دارد. در بخش بعدی به تفصیل به بررسی این موضوع می پردازیم.
  • گام ششم: توسعه محصول: در این مرحله لازم است تا با بررسی بازار، نیازهای مشتری و تحلیل و توجیه اقتصادی محصول جدید در بازار هدف، از نقطه صفر(ایده) تا ایجاد بازار جدید اقدامات لازم را در هر مرحله انجام دهیم. اینکه بازار عراق یک بازار مناسب برای گردشگری سلامت ایران است آیا می توان هر نوع خدمات درمانی جدید را در این بازار اضافه کنیم؟
  • گام هفتم: طراحی برنامه بازاریابی: شامل بخش های طراحی استراتژی محصول، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی توزیع، استراتژی ترویج و تبلیغات، طراحی و پیاده سازی بازاریابی بین المللی، تعریف فرآیندها و تدوین برنامه و پایش آنهاست.
  • گام آخر: مدیریت ارتباط با مشتریان(CRM): خلق، جذب، نگهداری، تبدیل به مشتری وفادار، مشتری حامی همگی از مهمترین بحث های این مطلب است که به علت اهمیت گسترده این موضوع در مبحث “نرم افزار CRM ، شاه کلید موفقیت در گردشگری سلامت” به طور کامل به آن پرداخته ایم.

وی وک شوکلا متخصص بازاریابی مراقبت سلامت در هند، بازاریابی را یک عنصر حیاتی راهبردی در توسعه کسب و کار بیمارستان ها، کلینیک یا اسپاها(آب های گرم و معدنی) می داند.

شما به عنوان یک تسهیل کننده گردشگری سلامت باید به تمامی موارد فوق احاطه داشته باشید. منظور ما از تسهیل گر(در این بخش)، تمام بازیگران این صنعت هستند.

توجه داشته باشید که تسهیل گران شامل طیف وسیعی از تامین کنندگان خدمات گردشگری سلامت می شوند. از بیمه های فعال در کشورهای مدرن مانند آمریکا بگیرید که برای ارسال بیمار به کشورهای در حال توسعه، تسهیلات بانکی اعطا می کنند تا رسانه های تخصصی گردشگری سلامت!

تقسیم بندی بازار هدف(Market Segmentation)

چه چیزی ممکن است بیماران اروپایی را به شرکت شما در ایران جلب کند؟ فکر می کنید آن چیز مورد توقع و انتظار بیماران عراقی هم باشد؟ قطعاً خیر

شاید جمله “یک قالب مناسب همه نیست” کاربرد خوبی برای انتخاب بازار هدف داشته باشد.

اما قبل از انتخاب بازار هدف مباحث مربوط به “بخش بندی بازار” را به دقت مطالعه کنید.

یک بیمار عراقی به دنبال یک مقصد ارزان قیمت است و بیمار اروپایی به دنبال یک مقصد برتر بالینی با شهرت بین المللی.

برای انتخاب بازار هدف، قبل از هر چیز لازم است تا بدانید ایران بازار بالقوه برای کشورهایی در چه زمینه درمانی است؟ یعنی علاقه به خرید خدمات سلامت از ایران در کدام کشورها وجود دارد و چرا؟

ایران یک بازار هدف برای کشور امارات متحده عربی نیست(حداقل در حال حاضر!). این کشور با توجه به GDP بالایی که دارد یک بازار هدف مناسب برای بیمارستان های لوکس ترکیه می تواند باشد.

از آن طرف اگر دبی را به چشم یک اقیانوس آبی می بینید که بیمارستان ها و شرکت های ایرانی هنوز موفق به رخنه در این بازار نشده اند، دست نگه دارید!

قبل از اینکه زمان و سرمایه خود را برای جذب بیمار از این کشور، صرف کنید بررسی های لازم را بعمل آورید که توانایی پاسخ به نیازهای بیماران این کشور در ایران فراهم است؟

طبق گفته کاتلر از مولفه های لازم در خریداران بالقوه خدمات شما سه مولفه علاقه، درآمد و دسترسی جزو عوامل اصلی محسوب می شود.

بازاری که علاقه به خرید خدمات سلامت شما در آن وجود داشته باشد”بازار بالقوه” است.

اما صرف داشتن علاقه مردم یک کشور به خرید خدمات سلامت شما، آیا کافی است؟ قدرت خرید دومین عاملی است که نقش تعیین کننده ای در انتخاب بازار هدف دارد.

بررسی GDP هر کشور به شما نشان می دهد که با توجه به تولید ناخالص داخلی، میزان درآمد ناخالص مردم یک کشور خاص، چقدر است.

بازاریابی در گردشگری سلامت

فرض کنید GDP کشور X = ۷۰۰۰ $ باشد. یعنی چیزی حدود ۵۵۰ $ در ماه. شما در این بازار می توانید خدمات زیبایی لوکس را ارائه کنید، حتی اگر علاقه به خرید آن وجود داشته باشد؟

به بازاری که قدرت خرید و علاقه در آن وجود داشته باشد، “بازار در دسترس” می گویند.

سومین عامل موثر در انتخاب بازار هدف، قابلیت دسترسی آن است. بازار کشورهایی که منع صدور ویزا به ایران در آنها حاکم است، حتی اگر بازار در دسترسی هم محسوب شوند (علاقه، قدرت خرید) اما نمی توانند جزو بازار هدف شما برای فروش خدمات گردشگری پزشکی، محسوب شوند.

به بازاری که هر سه شرایط فوق را داشته باشد “بازار در دسترس واجد شرایط” می گویند.

همانطور که می بینید وجود هر سه عامل فوق بصورت همزمان با یکدیگر است که موجب می شود یک کشور بازار هدف شما در گردشگری سلامت باشد یا نه.

کشور عراق را در نظر بگیرید. چرا عراق بازار مناسبی برای گردشگری سلامت ایران است؟

مردم عراق علاقه مند به دریافت خدمات سلامت از کشور هستند و یکی دلیل این علاقه، نبود تجهیزات پزشکی مناسب و پزشکان متبحر در کشور آنها است.

قدرت خرید مردم عراق در سال ۲۰۱۸ چیزی حدود ۵۵۰$ به ازای هر نفر در ماه است. ایران به علت ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب، یکی از انتخاب های اصلی مردم عراق برای درمان است.

بنابراین تا اینجای کار، عراق یک “بازار در دسترس” محسوب می شود. آخرین عامل یعنی قابلیت دسترسی آن هم به آسانی و از طریق مرزهای زمینی و هوایی برای مردم این کشور مهیا است.

در کشورهایی که ناخالص تولید داخلی آنها پایین است، تمایل به سفر به کشورهای هم مرز بیشتر است. چرا که مرزهای زمینی با قیمتی ارزان آنها را به مقصد می رساند و نیاز به دریافت خدمات لجستیک خاص و دارای هزینه بیشتر، مانند هواپیما، ترانسفر فرودگاهی و… وجود ندارد.

و اتفاقاً این مرزها می تواند به محلی برای جذب بیماران بین المللی شما تبدیل شود. بازاری که دلالان فاقد صلاحیت، سهم بزرگی از آن را در دست دارند!

اما این بازار برای کدام درمان ها مناسب است؟

میرسیم به بررسی عوامل تعیین کننده دیگر در انتخاب بازار هدف: متغیرهای دموگرافیک و سبک زندگی مردم منطقه.

تحلیل دموگرافیک بر اساس متغیرهایی مانند سن، جنسیت، شغل و… سنجیده می شود که به شما در انتخاب تصمیم گیری نوع درمان در مقصد خاص، کمک می کند.

اگر شما در یک جامعه جوان به دنبال بازار خود می گردید، روی ارائه خدمات زیبایی، تمرکز کنید. فراموش نکنید در کشورهای مسلمان که ازدواج و فرزندآوری در سنین جوانی در آن ها رایج است، درمان بیماری های ناباروری میتواند بازار خوبی برای شما باشد.

و در نهایت فراموش نکنید که بازار گردشگری سلامت و تندرستی بسیار متفاوت از گردشگری پزشکی است. موارد فوق مربوط به بازار هدف گردشگری پزشکی بود. به نظر شما عراق کشور مناسبی برای بازار گردشگری تندرستی است؟

استراتژی بازاریابی در گردشگری سلامت

بنابه گفته پورتر هر شرکت برای حضور و رقابت در صنعت، نیاز به یک استراتژی خاص دارد.

بازاریابی در گردشگری سلامت

یک استراتژی رقابتی که جایگاه شما را بین صدها ارائه دهنده خدمات گردشگری سلامت، مشخص کند و مهمتر آنکه آن را ارتقا دهد. این ارتقا به مزیت های رقابتی شما در مقایسه با رقبای داخلی و بین المللی است.

نوشتن SWOT و تحلیل آن امری ضروری است. اما زمانی شکل واقعی اهمیت آن مشخص می شود که شما برنامه های راهبردی متناسب با تحلیل ها را در دستور کار خود قرار دهید.

استراتژی بازاریابی شما بر اساس یک تحلیل SWOT کار نمی کند. شما یک شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت هستید که با بازارهای مختلفی سروکار دارید و استراتژی شما در هر کشور چیزی متفاوت از بقیه کشورها است.

انواع استراتژی های بازاریابی شامل استراتژی دیجیتال مارکتینگ، استراتژی محتوا، استراتژی سوشال مدیا، استراتژی B2B ، آفلاین و… است.

انتخاب نوع استراتژی کاربردی برای شما، به تحلیل بازار هدف شما و کشوری که در آن قصد بازاریابی دارید، بر می گردد.

در کشور مورد بررسی(عراق)، کدام یکی از انواع استراتژی های فوق کاربردی به نظر می رسد؟

بعد از اینکه شما با تحلیل بازار، مطمئن شُدید که عراق یک بازار بزرگ در گردشگری سلامت ایران است، حالا باید روش های بازاریابی در آن را پیدا کنید.

فکر می کنید چند درصد از مردم عراق از طریق واتس اپ به شماره تماسی که در سایت شرکت خود گذاشته اید، زنگ می زنند؟

یا به طور کلی تر، چند درصد مردم این کشور از سایت شما پکیج های درمانی کامل را انتخاب می کنند؟

سایت عربی شما، یک روش جذب مستقیم برای کشورهای عربی فعال در استراتژی آنلاین است. عراق یکی از بازارهای آفلاین منطقه محسوب می شود!

البته این حرف به این معنی نیست که تمام روش های آنلاین خود را کنار بگذارید. شما باید در برنامه استراتژیک خود به تحلیل شرایط آینده بازار نیز بپردازید. امروزه عراق یکی از فعال ترین شبکه های اجتماعی خود را در فیسبوک دارد.

بازاریابی در گردشگری سلامت

آفلاین مارکتینگ شامل بخش گسترده ای از فعالیت های بازاریابی سنتی می شود. از تاسیس دفتر بگیرید تا بخش تراکت تبلیغاتی.

از جمله بخش های مهم در آفلاین مارکتینگ نصب کیوسک های تبلیغاتی در مرزهای زمینی، فرودگاه های عراق و یا مراکز پر ترددی مانند پاساژهای تجاری است.

توجه داشته باشید که در کیوسک های مرزی یا نقاط پر تردد مانند پاساژهای تجاری، افراد مختلف شاید فرصت گذراندن تایم زیاد برای مشاوره های پزشکی طولانی را نداشته باشند. سعی کنید با بروشورهای چاپی پُر محتوا که شامل قیمت خدمات، نوع ارائه به همراه پیشنهادات جذاب رایگان(مثلاً خرید خدمت از شرکت شما به همراه یک بلیط مجانی رفت یا برگشت به کشور) باشد، مخاطبان خود را جذب کنید.

یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی شما در عراق قراردادهای B2B با شرکت ها و آژانس های هواپیمایی است. این شرکت ها هنوز بخش بزرگی از بازار را به همان شکل سنتی در اختیار دارند و مردم برای خرید بلیط و.. از سیستم های بوکینگ آنلاین خرید نمی کنند.

بنابراین آژانس ها و شرکت های فعال در این حوزه با توجه به شناخت زیادی که به مردم محلی دارند، با زبان و اصطلاحات عامیانه مردم به خوبی آشنا هستند و فرهنگ غالب آنجا را به خوبی درک می کنند، می توانند نمایندگان خوبی برای شما در کشور مبدا باشند.

بنابراین شیوه استراتژی شما در بازاریابی هر منطقه، نکته مهمی است که با مطالعه بازار به دست می آید. استراتژی بازاریابی شما در کشور افغانستان چگونه است و چقدر با بازار عراق شباهت یا تفاوت دارد؟

استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی

چطور می‌توانیم بیماران خارجی را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خود بکشانیم؟

جذب بیماران بین‌المللی هسته اصلی بازار گردشگری پزشکی است. همزمان با رقابتی‌تر شدن این صنعت، بازیکنان اصلی نیز به واسطه توانایی شان در جذب مسافران پزشکی خارجی مشخص و متمایز خواهند شد.

استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی فاکتور محوری موفقیت در صنعت گردشگری سلامت است و بیمارستان‌ها و کشورهای پیشگام همان کسانی هستند که با برخورداری از استراتژی‌های قوی بازاریابی نیازهای این بیماران را رفع می‌کنند.

کیفیت مراقبت سلامتی و اعتبارنامه

یکی از محرک‌های مسافرت پزشکی کیفیت خدمات مراقبتی است. با بیشتر شدن رقابت در بازار مسافرت پزشکی بازیکنان این صنعت برای افزایش ارزش و کیفیت خدمات خود و به منظور تمیز دادن آنها از رقبایشان به چند استراتژی متوسل شده‌اند.

برخی از این استراتژی‌ها عبارتند از دسترس پذیری زیرساخت روزآمد پزشکی، افزایش تعلیم و آموزش و مهارت و تخصص در زمینه تخصص‌های ویژه پزشکی، برقراری همکاری‌ها و مشارکت‌های قوی با بیمارستان‌های پیشگام و نهادهای مراقبتی و سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری وپزشکی دقیق.

بیمارستان‌هایی نظیر Asklepios Clinic Barmbek با ایجاد تخصص و مهارت در زمینه‌ای ویژه، در موقعیت ممتازی در صنعت سفرهای سلامت اروپا قرار گرفته‌اند. این بیمارستان به دلیل خدمات ویژه مراقبت سلامتی خود به ویژه در حوزه‌های جراحی سرطان سینه و غده‌شناسی موفق به کسب جایزه نیز شده است.

مجوزها و اعتبارنامه‌ها که به کیفیت خدمات مراقبتی ارائه شده در یک مؤسسه اعتبار می‌بخشند فاکتور دیگری است که روند بازار گردشگری پزشکی را تعیین می‌کند. بیمارستان‌هایی که مهر خدمات باکیفیت را از اعتباردهندگان بین‌المللی نظیر کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمان‌های مراقبت سلامت (JCI) دریافت کرده‌اند بدون شک گردشگران پزشکی بیشتری دارند.

این اعتباردهندگان خدمات مراقبت سلامت ارائه شده در تسهیلات پزشکی و نیز کیفیت و شایستگی متخصصان این حوزه را ارزشیابی می‌کنند و آن را با استانداردهای عملکرد از پیش تثبیت شده مقایسه می‌کنند.

اعتبارنامه مسافرت پزشکی

درحالی که تضمین خدمات بهداشتی با کیفیت برای استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی یا برندینگ نکته‌ای اساسی است اما بیمارستان‌ها نباید از اهمیت تجربه بیمار در سفر پزشکی و تأثیر آن بر بازاریابی و رقابتی بودن محصول خود چشم‌پوشی کنند. در سال ۲۰۱۶ برنامه اعتبار جهانی مراقبت سلامتی Global Healthcare Accreditation در اولین و تنها هیئت مستقل تعیین اعتبار تأسیس شد. تمرکز این برنامه بر بیمارانی بود که به دلایل پزشکی مسافرت می‌کنند. این برنامه به ارتقا Medical Travel Care Continuum و اعتبارنامه GHA تأمین‌کنندگان خدمات پزشکی هم کمک می‌کند تا آن‌ها رقابتی بودن و دیده شدن خود را با بهبود تجربه مشتری، ارتقا عملکرد خود در کسب‌وکار و ارتباط دادن تأمین‌کنندگان با خریداران خدمات بهداشتی افزایش دهند.

تمام افراد این طیف، از خریدار گرفته تا تأمین‌کننده و بیمار، همگی ارزش این مجوز را تشخیص می‌دهند. در شش ماه گذشته، GHA به بیمارستان‌های برتر جهان که عملکرد بهتری داشتند مجوز داده است؛ از جمله Cleveland Cinic در آمریکا، بیمارستان بین‌المللی Bumrungrad در تایلند و بیمارستان تخصصی St. Catherine در کرواسی.

هزینه‌ها و استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی

کشورها و بیمارستان‌هایی که خدمات باکیفیت مراقبت بهداشتی را با قیمت‌های رقابتی و مقرون به صرفه ارائه می‌کنند درحال به دست آوردن سهم بالاتری در بازار گردشگری سلامت هستند.

برای نمونه، تا سال ۲۰۱۶ هزینه جایگزینی لگن که یکی از عمل‌های ارتوپدی رایج است در ایالات متحده آمریکا ۴۰ هزار و ۳۶۴ دلار گزارش شده است؛ درحالی که بیماران در کشورهایی نظیر تایلند و هند می‌توانند همین عمل را با همان کیفیت به ترتیب با قیمت ۱۷ هزار و ۷ هزار دلار انجام دهند.

این تفاوت در قیمت‌ها بیماران را به ویژه از آمریکای شمالی و اروپا تشویق کرده است تا برای دریافت درمان‌های پزشکی و با صرفه‌جویی حداکثری و در همان حال، حفظ کیفیت مطلوب موردنظرشان به این کشورها بکشاند.

حمایت دولتی نیز می‌تواند در ایجاد انگیزه برای رشد توریسم سلامت دخیل باشد. برای مثال، خطوط هوایی ترکیه برای پروازهای مسافرانی که با هدف درمانی عازم هستند تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرد.

نقش زیرساخت‌ها در استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی

خواسته بیماران این است که در مورد شایستگی و ویژگی‌های متخصصان یک مرکز پزشکی احساس اعتماد را تجربه کنند. در دسترس بودن زیرساخت‌های فناورانه روزآمد در مقصد انتخابی نیز محرک مهمی برای مسافرت پزشکی بین‌المللی است. بنابراین یک استراتژی عمده بازاریابی در بازار گردشگری سلامت می‌تواند کیفیت کادر پزشکی و زیرساخت آن را ارتقا بخشد. مالزی مثال خوبی برای این مورد است؛ کشوری که در طول دهه گذشته رشد چشمگیری را در بازار گردشگری سلامت تجربه کرده است.

بر اساس گزارشی از سوی دولت مالزی، این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد از بودجه سالانه خود را (۵٫۲ میلیارد دلار) در زمینه خدمات مراقبتی سرمایه‌گذاری کرد. یکی از دستاوردهای بزرگ مالزی گذار این کشور از واردات دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی از کشورهای خارجی به تأسیس یک شرکت سازنده تجهیزات روزآمد پزشکی در پنانگ است که در نهایت پتانسیل مالزی را به عنوان قطب گردشگری پزشکی بالا می‌برد.

استراتژی دیگر بیمارستان‌های برتر، نشان دادن تعداد متخصصان سلامت و ویژگی‌ها و خصوصیات آنها در وبسایت بیمارستان است. همکاری‌های بین‌المللی نیز می‌تواند به تحرک حرفه‌ای آنها کمک کند و نفوذ متخصصان خدمات بهداشتی را از بیمارستان‌های همکار در سطح جهانی بهبود می‌بخشد.

برای نمونه، تا سال ۲۰۱۶ هزینه جایگزینی لگن که یکی از عمل‌های ارتوپدی رایج است در ایالات متحده آمریکا ۴۰ هزار و ۳۶۴ دلار گزارش شده است؛ درحالی که بیماران در کشورهایی نظیر تایلند و هند می‌توانند همین عمل را با همان کیفیت به ترتیب با قیمت ۱۷ هزار و ۷ هزار دلار انجام دهند.

دپارتمان مسافرت پزشکی بین‌المللی یا همان بخش IPD

گردشگران پزشکی به کشورهایی مسافرت می‌کنند که نه تنها خدمات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌کنند بلکه تجربه‌ای همراه با راحتی و آسایش را به بیمار هدیه می‌دهند. بیمارستان‌ها باید استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی را به‌‌گونه‌ای طراحی کنند که مشخص باشد سفر آن‌ها تجربه‌ای عاری از استرس برای بیمار است تا بتوانند برای جذب بیماران بین‌المللی بیشتر امیدوار باشند.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به مشتریان هدف، داشتن دپارتمان پزشکی بین‌المللی در بیمارستان است. خدمات این دپارتمان شامل در اختیار قرار دادن اطلاعات ارزشمند در مورد خدمات ارائه‌شده به گردشگران پزشکی است. همچنین لازم است با برخورداری از کارمندان آموزش دیده که توانایی صحبت کردن به چندین زبان را داشته باشند از موانع ارتباطی پیشگیری کنند.

از دیگر استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی که مورد استفاده دپارتمان‌های بین‌المللی مسافرت است ارتباط برقرار کردن با بیماران به شیوه مستقیم یا از طریق آژانش‌های مسافرت پزشکی برای ترانسفر بیماران است. همچنین بدیهی به نظر می‌رسد که تأمین خدمات آنلاین مهاجرت، مراقبت و پرستاری فرد به فرد، خدمات وای‌فای، رزرواسیون هتل، خدمات بازپروری و گردش در طول بهبود و همچنین خدمات رستوران به تضمین یک تجربه خوب برای بیمار، دیگر از عادی‌ترین امکانات به نظر می‌رسد که باید در یک برنامه استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی برای هر شرکت و یا بیمارستان فعال در این بخش موردنظر قرار گیرد.

گردشگری سلامت چیست و شامل چه خدماتی می‌شود؟

گردشگری سلامت یا توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که فرد با هدف استفاده از امکانات پیشرفته پزشکی و بهبود بیماری به سایر کشورهای دیگر سفر می‌کند. این پدیده زمانی به وجود آمد و مورد توجه قرار گرفت که خیلی از بیماران در کشور خود امکان استفاده از تجهیزات درمانی و پزشکی را نداشتند یا افراد با هدف کم‌تر شدن هزینه‌های درمانی به کشورهای دیگر سفر کردند.

جالب است بدانید صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت مهم دنیا به حساب می‌آید. صنعت گردشگری اهمیت بسزایی در افزایش درآمد و گردش مالی کشور دارد، به طوری که با رشد چشم‌گیر این صنعت، پیش‌بینی شده در آینده‌ای نزدیک ممکن است به صنعت اول جهان تبدیل شود. گردشگری در طی سالیان گذشته به شاخه‌های تخصصی که در زیر به آنها اشاره کرده ایم،تبدیل شده است:

  • گردشگری سلامت
  • مذهبی
  • فرهنگی
  • ورزشی و…

 

آشنایی با مفهوم گردشگری سلامت

با توجه به رشد چشم‌گیر صنعت گردشگری سلامت و محبوبیت این حوزه میان عموم مردم، امکان درمان به آسانی از طریق نوبت دهی آنلاین پزشکان و پروازهای بین‌المللی یا پروازهای درون کشوری فراهم شد. موضوع حائز اهمیت توریسم پزشکی در اختیار قراردادن اطلاعات پزشکی به صورت آنلاین برای بیماران است و بیمار پس از درمان و بازگشت به کشور یا شهر خود به‌ راحتی می‌تواند از طریق فضای مجازی و بستر آنلاین با پزشکان یا مراکز درمانی در ارتباط باشد.

یک مسئله مهم که قبل از سفر باید به آن توجه داشته باشید، اطمینان پیدا کردن از تبحر پزشک و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی شهر یا کشور مقصد است. گردشگری سلامت در حوزه گسترده‌ای فعالیت‌های متنوعی را در بر می‌گیرد، توریسم پزشکی در مکانی دور از محل زندگی فرد با فاصله زمانی بیش از ۲۴ ساعت، انجام می‌پذیرد. توریسم درمانی طیف وسیعی از خدمات درمانی و سلامت را شامل می‌شود. از رایج‌ترین و محبوب‌ترین خدمات در این حوزه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی‌های زیبایی
  • جراحی چشم و قلب
  • بیماری‌های مرتبط با سرطان
  • دندان‌پزشکی
  • درمان ناباروری
  • پیوند عضو
  • آب درمانی

البته در کشورهای مختلف فعالیت گردشگری سلامت ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال بعضی از کشورها فقط مراجعان و بیماران خارجی را به عنوان گردشگر سلامت به حساب می‌آورند، درحالی که خلاف این موضوع در برخی از کشورها رخ می‌دهد و همه‌ گردشگرانی که به قصد درمان به کشور وارد می‌شوند به عنوان توریسم پزشکی در نظر می‌گیرند.

 

تاریخچه گردشگری سلامت از گذشته تاکنون

نخستین نمونه ثبت شده از سفر مسافران برای معالجه بیماری‌ها به چندین قرن پیش بازمی‌گردد. گردشگری سلامت در دنیا جایگاه ویژه ای دارد؛ که در ادامه به معرفی تاریخچه و چگونگی شکل گیری گردشگری سلامت در کشورهای مختلف پرداخته ایم:

۱- حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد، سومریان نخستین مجتمع سلامت را در اطراف چشمه های آب گرم ساختند و به خدمات درمانی مبادرت ورزیدند.

۲- علم پزشکی یونانی‌ها نسبت به دیگر کشورها جایگاه قابل‌توجهی داشت و مردم آن دوران بر این باور بودند که این منطقه پناهگاه خداوند شفا، آسکلوپویس است که بیماری آن‌ها را درمان می‌کند.

۳- رم نیز در بین دیگر کشورها علاوه بر آموزش طب، مراکز درمانی ویژه ای را برای ثروتمندان دیگر کشورها تاسیس نمودند و به آنها خدمات می دادند.

۴- در جهان اسلام نیز بیمارستان منصوری در قاهره با پذیرش ۸۰۰۰ نفر بیمار و ارائه خدمات درمانی پا به این عرصه رقابت گذاشت.

۵- همزمان درکشورهای فرانسه، انگلستان و کل اروپا نیز مراکزی جهت مراجعه بیماران خارجی و  ارائه خدمات درمانی تاسیس گردید.

۶- در کشور ایران نیز ابوعلی سینا خدمات سلامت را به ۳ دسته آسایشگاه معنوی، چشمه های درمانی و آب های گرم تقسیم بندی نمود.

 

به عنوان مثال کشورهای اروپایی در قرن ۱۸ میلادی از چشمه‌های آب گرم بازدید می‌کردند، زیرا عقیده داشتند آب این چشمه‌ها املاح معدنی با خاصیت درمانی دارد که برای معالجه درد‌هایی همچون اختلالات کبد، نقرس، برونشیت و بسیاری از بیماری‌های دیگر مفید است. به دنبال این رویدادها پس از گذشت قرن‌ها، درمانگاه‌هایی برای درمان بیماران و عمل‌های جراحی آغاز به کار کردند که در روند بهبود بیماری‌ها تاثیرگذار بودند. اما پس از گذشت چندین قرن و پیشرفت روزافزون علم پزشکی و فراهم شدن وسایل نقلیه، صنعت گردشگری میان مردم شکل گرفت.

از مهم ترین کشورهایی که در زمینه جذب بیماران گردشگری سلامت فعالیت چشم‌گیری داشتند عبارت است از:

کشور کاستاریکا واقع در آمریکا مرکزی: در دهه ۸۰ الی ۹۰ میلادی تعداد بسیاری از گردشگران خارجی برای عمل‌های زیبایی، دندان پزشکی و دیگر خدمات‌ها در زمینه مدیکال توریسم به کشور کاستاریکا سفر می‌کردند؛ علت استقبال افراد و افزایش سفرها به مقصد این کشور، پایین بودن هزینه‌های جراحی و خدمات زیبایی در مقایسه با دیگر کشورها بود. طبق گمانه زنی‌ها در دهه گذشته بین ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ مسافر در زمره گردشگری پزشکی به کاستاریکا سفر کردند که نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی داشت. در سال ۲۰۱۰ به‌ دلیل فعالیت گسترده و رشد چشمگیر گردشگری سلامت، نزدیک به دو میلیون آمریکایی برای درمان به کشورهای دیگر سفر کردند.

کشور انگلستان و اروپا: مردم  این کشور ها در گذشته بر این باور بودند آب درمانی بر درمان بیماری‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. این موضوع باعث شد به مرور زمان مردم به جاهایی مانند دریا، چشمه و دیگر نقاط طبیعت اهمیت زیادی داده و در نزدیکی این نقاط اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی و رفاهی ساخته شود تا گردشگران سلامت هم به سلامتی خود توجه کنند و هم بتوانند گشت‌وگذار داشته باشند.

از جمله نمونه‌ شهرهای معروف منابع آب درمانی که باعث توسعه گردشگری سلامت شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بادن و ویسبادن در کشور آلمان
  • وین در کشور اتریش
  • بادن
  • لاسانه
  • موریتس و اینترلاکن در کشور سوئیس
  • بوداپست در کشور مجارستان

 

حوزه‌های زیر مجموعه گردشگری سلامت

گردشگری سلامت محدود به یک حوزه خاص نیست، بلکه گردشگری سلامت را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. مدیکال توریسم به سه نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

دسته اول ورودی: مهاجرانی هستند که از کشور زادگاه خود به یک کشور خارجی برای عمل جراحی و درمان بیماری سفر می‌کنند.

دسته دوم برون مرزی: یعنی برون مرزی شامل افرادی است که برای درمان از کشور خود به دیگر کشورهای خارجی می‌روند.

دسته سوم درون کشوری:  درون کشوری بیمارانی را در بر می‌گیرد که داخل کشور به منظور معالجه بیماری به دیگر نقاط داخلی و شهرهای کشورشان سفر می‌کنند.

حال با توجه به توضیحات گفته شده به آسانی می‌توانید خدمات زیرشاخه‌هایی را که در زیرمجموعه توریسم سلامت فعالیت می‌کنند، با جزئیات کامل بشناسید.

گردشگری سلامت (Health Tourism) به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می شود:

  1. گردشگری پزشکی (Medical Tourism)
  2. گردشگری طبیعت درمانی (Curative Tourism)
  3.  گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)

گردشگری پزشکی (Medical Tourism)

شامل خدمات درمانی در حوزه قلب و مغز و زیبایی و کاشت مو و عمل بینی و … می باشد. که به طور کلی با بخش های مهم و حیاتی بدن ارتباط دارد؛ و رایج‌ترین و در عین حال حساس‌ترین زیر شاخه گردشگری سلامت مربوط به حوزه توریسم پزشکی است. این سفرها معمولا به قصد درمان بیماری، عمل جراحی یا کنترل سلامت بیمار در کلینیک‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

بسیاری از کشورهای توریستی دنیا که از خدمات گردشگری درمانی برخوردار هستند، برای افزایش کسب درآمد، این خدمات را به طور ویژه و گاها اختصاصی در اختیار گردشگران پزشکی قرار می‌دهند. از جمله موارد مهمی که در زمینه گردشگری سلامت یک کشور برای توسعه گردشگری پزشکی و جذب مسافران بیش‌تر تاثیر بسزایی در راحتی و جلب رضایت گردشگران سلامت دارد عبارتند از:

  • وجود پزشکان متخصص و کاردان
  • برخورداری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها زیر نظر استانداردهای روز جهان
  • سابقه مفید علم پزشک
  • وجود زیرساخت‌های درمانی با نظارت‌های پزشکی
  • کامل و به‌روز بودن تجهیزات پزشکی
  • وجود هتل‌ها با خدمات رفاهی مناسب و زمینه فعالیت‌هایی از قبیل خدمات گردشگری و توریستی برای مسافران

شایان ذکر است کشور ایران دارای پیشینه هزاران ساله در زمینه پزشکی است و از قدیم‌ الایام پزشکان ایرانی به‌دلیل توانمندی بالا در علم پزشکی در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند.

 

گردشگری طبیعت درمانی (Curative Tourism)

گردشگری درمانی یکی از زیر شاخه‌های گردشگری سلامت است. اصطلاح توریست درمانی در واقع به معنای مراجعه به مراکز دارای منابع و خدمات درمانی طبیعی، تحت نظارت پزشک گفته می‌شود. این خدمات طبیعی شامل موارد نام برده در زیر میباشد:

  • چشمه‌های آب گرم
  • آفتاب درخشان
  • لجن درمانی
  • دریاچه نمک
  • ماساژ طبی
  • حمام گیاهی
  • محیط زیست زیبا و پاک

کشور ایران به لطف طبیعت بی‌نظیر و بهره‌مندی از انواع مختلف منابع طبیعت درمانی، یکی از کشورهای برتر در حیطه گردشگری سلامت است. در کنار منابع طبیعی و درمانی زمینه مناسب برای اقامت گردشگران فراهم شده تا مسافران بتوانند در طول اقامت در ایران در آرامش کامل مراحل درمان را سپری کنند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی با خواص درمانی در ایران شناسایی شده که جدا از گردشگری درمانی به از جاذبه‌های طبیعی کشور به حساب می‌آیند.

 

گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)

شامل خدمات تندرستی و غیر جراحی است، از جمله ماساژ درمانی، طب سوزنی، آب درمانی و استفاده از چشمه های آب سرد و گرم در کشورهای مقصد، که جنبه هایی از تفریح و سرگرمی را نیز شامل می شود. این دسته از گردشگرها با هدف تجدید قوا، تقویت آرامش روحی، دوری از هرگونه دغدغه و تنش‌های زندگی بدون نظارت و مداخله پزشکی به سفر می‌روند. از جاذبه‌های گردشگری تندرستی در ایران، اقامت در هتل‌ها و ویلاهای جنگلی (اقامت کردن درهتل‌های نزدیک به کویر، ساحلی و کوهستانی) است که بازدید از مناظر طبیعی و نقاط بکر، بدون شک تاثیر قابل‌توجهی در کسب آرامش مسافران گردشگری سلامت می‌شود.

 

انگیزه های اصلی در سفرهای پزشکی چیست؟

۱- قیمت: یکی از مهم ترین عوامل در جذب بیماران خارجی، مقرون به صرفه بودن خدمات پزشکی و ارازنتر بودن آن نسبت به خدمات پزشکی در کشور مبدا است. اشتباها بسیاری از پزشکان این است که فکر می کنند چون بیمار خارجی وارد کشور شده است، می توانند هزینه های درمانی را بیشتر از حالت عادی اعلام نمایند، ولی باید توجه نمود که بیمارن خارجی قبل از ورود به کشور مقصد به صورت کامل همه موارد از کیفیت و نوع درمان و قیمت بخش های مختلف هزینه ای در کشور مقصد را بررسی کرده و تصمیم به ورود گرفته اند.

۲- کیفیت خدمات درمانی: کیفیت خدمات درمانی بر عکس قیمت است، به این معنا که در بیماران خارجی، درمانی با کیفیت تر از درمان های کشور خود را با هزینه هایی کمتر انتظار دارند و این دقیقا عاملی است برای حضور روزافزون آنها در کشور مقصد.

۳- زیر ساخت های ضعیف پزشکی در شهر مبدا: در شرایطی که در کشورهای مبدا خدمات پزشکی ضعیفی ارائه گردد، این عامل، محرک خوبی برای مراجعه به دیگر کشورها است. این مورد را می توان در کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان جستجو کرد که با ضعف خدمات درمانی و زیرساختی در بخش پزشکی روبرو هستند.

۴- در دسترس نبودن درمان های خاص یا تخصص ویژه پزشکی: با افزایش تکنولوژی های درمانی و علوم پزشکی بسیاری از درمان ها با راحتی بیشتری نسبت به گذشته انجام می شود، بنابراین بیماران برای درمان، کشورهایی را انتخاب می کنند که در آن حوزه دارای تخصص ویژه هستند.
۵- جذابیت های شهر مقصد: یکی دیگر از آیتم های جذاب برای بیماران در جهت مراجعه به کشورهای مختلف برای درمان، جذابیت های موجود در شهر مقصد است به عنوان مثال در کشور ایران شهرهای تاریخی مثل اصفهان، یزد و شیراز علاوه بر قدرت مراکز درمانی با توجه به توریستی بودن این شهرها مورد اقبال بیشتری قرار گرفته اند. همچنین شهرهایی مثل مشهد و قم به لحاظ وجود اماکن زیارتی مورد اقبال مسافران برای اعمال درمانی قرار گرفته اند.
۶- وجود قطب های پزشکی و برندهای معتبر درمانی: در شهرهایی مثل اصفهان، شیراز ، مشهد، یزد با توجه به مراجعات زیاد بیماران از کشورهای عربی، مراکز معتبری تاسیس کرده اند که به مرور مورد تایید و مراجعه بیماران کشورهای دیگر قرار گرفته اند. مثلا در شهر اصفهان با تاسیس شهرک سلامت اصفهان به عنوان قطب گردشگری و سلامت در اصفهان و وجود آخرین تکنولوژی های روز درمانی در این شهرک و علاوه بر این توریستی بودن این شهر، مورد اقبال بیماران زیادی قرار گرفته است.

همچنین هر شهر و هر کشوری در نوعی از تخصص مشهور و معروف است و یا به نوعی برند شده است به عنوان مثال ایران در زمینه درمان های باروری و ناباروری و همچنین در حوزه جراحی های زیبایی و یا تایلند به عنوان برندی در حوزه جراحی های تغییر جنسیت مشهور است. کشور آلمان در حوزه جراحی های مغز و اعصاب ید طولانی دارد. هندوستان به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری سلامت، در حوزه جراحی قلب باز، جراحی قلب کودکان، تعویض فصل زانو، زیبایی و دندانپزشکی دارای شهرت فراوان است. همین طور می توان به برندهای معتبر دیگر در کشورهای اردن، ترکیه، تایلند نیز اشاره کرد.

 

جایگاه گردشگری سلامت در ایران

اگر در سال های اخیر به شهرهای توریستی و زیارتی کشور سفر کرده باشید؛ حضور بیمارانی از کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی در خیابان هایی که تمرکز مراکز پزشکی در آنها است، برای شما این سوال را ایجاد کرده است که آیا ایران هم در حوزه جذب توریسم سلامت جایگاه ویژه ای دردنیا دارد؟

پاسخ این است که با توجه به ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزهای رایج دنیا خصوصا دلار و از همه مهم تر حضور پزشکان و متخصصین حرفه ای و با تجربه در حوزه تخصص های مختلف پزشکی خصوصا حوزه زیبایی، ایران را به یکی از کشورهای مقصد برای بیماران خارجی تبدیل کرده است.

فعالیت متمرکز ایران بر روی جذب بیماران خارجی علاوه بر افزایش قدرت کشور در حوزه جذب بیماران خارجی و توریسم سلامت می تواند از نظر جذب منابع مالی و افزایش تولید ناخالص داخلی و همچنین اشتغال زایی در شاخه های مختلف تاثیر زیادی داشته باشد.

اگر شما هم به عنوان یک پزشک یا مرکز پزشکی به فکر فعالیت در حوزه صنعت توریسم سلامت هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
به منظور جذب مسافران توریست درمانی و تقویت گردشگری پزشکی، اقداماتی صورتی گرفته و پیش‌بینی می‌شود این صنعت به زودی رشد قابل‌توجهی داشته باشد. گفتنی است در سال ۱۳۸۲ برای اولین بار صنعت گردشگری سلامت در گردشگری ایران شناخته شد و این اتفاق مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت. از رقیب‌های اصلی ایران برای گردشگری سلامت در محدوده خلیج فارس می‌توان به دبی و اردن اشاره کرد.

 

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، در زمینه توریسم درمانی و جذب گردشگران سلامت باید به عواملی اساسی در این زمینه توجه کرد که مهم ترین عوامل گردشگری سلامت محسوب می‌شوند و عبارتند از:

  • توانمندی‌های کادر پزشکی
  • تکنولوژی‌های به‌روز زیر نظر استانداردهای جهانی
  • مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌های درمانی
  • قوانین داخلی کشور

به طور معمول کشورهای اروپایی و آمریکا هر ساله ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق گردشگری سلامت به دست می‌آورند. حضور پزشکان و مراکز پزشکی در بازار و صنعت توریسم پزشکی در کنار محرک های کلان کشوری و تعاملات سیاسی بین کشورهای مبدا و مقصد، نیازمند یک برنامه ریزی داخلی در مراکز پزشکی هم دارد که به ۳ بخش مهم می توان اشاره نمود:

  1. بازاریابی و جذب بیماران خارجی
  2. خدمات سفر و هتلینگ بیمارستانی
  3. بخش ارائه درمان و خدمات پزشکی بر پایه علم و تکنولوژی روز دنیا

در صورتیکه بیمار خارجی در هر ۳ بخش بالا تجربه خوبی را داشته باشد قطعا این تجربه خوب، زمینه ای است برای تبلیغ بیشتر کشور مقصد، مرکز درمانی و افزایش ورودی بیماران خارجی. قطعا در ۳ مورد بالا که هر کدام شاخه ها و بخش های مختلفی را شامل می باشد، فعالیت های اثر بخشی می بایست انجام شود تا نتیجه آن ورود بیمار خارجی به کشور باشد. این فعالیت ها وظیفه یک بخش مستقل با تخصص ویژه در آن بخش است.

اینکه فکر کنیم همه این فعالیت ها باید در داخل مرکز پزشکی و توسط تیم پزشکی انجام شود یکی از خطاهای بزرگی است که بیشتر مراکز پزشکی دچار آن هستند قطعا فعالیت مستمر و موازی بخش های مختلف مارکتینگ، هتلینگ و درمان با مدیریت های مستقل می تواند جذب بیمار بیشتری را در پی داشته باشد.

به همین دلیل شرکت های تسهیلگر سلامت در حوزه توریسم پزشکی پا به عرصه گذاشته­ اند این شرکت ها با توجه به نوع خدمات پزشکی هر مرکز و اطلاع کامل از خدمات، قیمت ها و شرایط درمانی و با انجام فعالیت های بازاریابی در کشورهای مقصد، جذب بیمار و دیگر خدمات مورد نیاز در کشور مقصد را بر عهده خواهند داشت. بنابراین مرکز پزشکی باید خدمات با کیفیت و موثر را در هماهنگی با شرکت تسهیل گر به بیمار ارائه نماید.

 

دلایل انتخاب گردشگران سلامت به ایران

همه چیز از آنجا شروع می شود که یک بیمار خارجی در چه صورت تصمیم نهایی خود را برای درمان در کشور ثالث می گیرد و چطور متقاعد می شود؟ قطعا دو عامل مهم و اثرگذار، محرک یک بیمار خارجی در تصمیم سازی برای درمان در کشور دیگر است:

  1. پرداخت هزینه های کمتر نسبت به کشور مبدا
  2. کیفیت بالای تجهیزات و مراکز درمانی و تخصص پزشکان کشور مقصد.

قطعا اهرم هزینه های درمانی در کشور مقصد بسیار مهم است، خصوصا در بخش درمان های زیبایی و جراحی های زیبایی که گران ترین هزینه های درمانی را به خود اختصاص می دهد. با توجه به دو مورد بالا، حضور بیمارانی از کشورهای عربی، عراق و عمان همچنین افعانستان، توجیه پذیر است و دلیل آن دقیقا قیمت ارزانتر خدمات درمانی و وجود کیفیت مراکز پزشکی و اقامت محرک ها در کشور ایران است. در ادامه ۶ گزینه مهم برای انتخاب گردشگران سلامت به ایران توضیح داده شده است:

۱- جراحان مجرب و متخصص: از مهم‌ترین مواردی که هر بیمار پیش از عمل جراحی به آن توجه می‌کند، توانمندی و تجربه مفید پزشک در زمینه پزشکی است. در ایران دکترهای متبحر بسیاری حضور دارند. این موضوع سبب شده سالانه تعداد متقاضیان عمل‌های جراحی افزایش یابد.

۲- امکانات و خدمات پزشکی مدرن: در ایران بیمارستان‌ها و کلینیک‌های زیبایی و درمانی متعددی وجود دارد که از امکانات به‌روز دنیا برخوردار هستند. با این حال مراکز درمانی همواره به دنبال بهبود امکانات و بالابردن سطح کیفی خدمات هستند.

۳- پایین بودن قیمت‌های جراحی و خدمات زیبایی: از دیگر مواردی که باعث افزایش تعداد بیماران گردشگری سلامت شده، خدمات مقرون‌به‌صرفه و پایین بودن هزینه‌های جراحی است. در طی سال‌های اخیر به دلیل افت ارزش پول ملی و ارزان شدن هزینه‌های پزشکی تعداد گردشگران توریسم درمانی در ایران رشد بالایی پیدا کرده است.

۴- طب سنتی: ایران از مراکز طبیعت درمانی و منابع آب درمانی زیادی همچون دریا، چشمه‌های آب گرم، چشمه‌های معدنی و لجن طبی برخوردار است. برای فراهم کردن خدمات اقامتگاهی و رفاهی، هتل، مسافرخانه، اقامتگاه و… حواشی این نقاط به بهره‌برداری رسیده که اقامت را برای گردشگران توریسم درمانی آسان کرده است.

۵- جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی: از مواردی که بی‌تردید هر گردشگر خارجی جذب آن می‌شود، وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است. در ایران نقاط بکر دست نخورده‌ای وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست، همچنین باتوجه به قدمت بسیار زیاد و حکومت سلسله‌های متعدد در ایران، بناها و اماکن تاریخی ارزشمندی از گذشته به یادگار مانده که بی‌تردید بازدید از آن‌ها موردپسند مسافران قرار می‌گیرد.

۶- آسان بودن مراحل اخذ ویزا: ایران برای توسعه فعالیت در حوزه مدیکال توریسم و افزایش ارزآوری در کشور از این صنعت حمایت کرده و برای جذب گردشگران خارجی نزدیک به ۲۰۰ بیمارستان با مجوز بین‌المللی پذیرش بیماران خارجی کسب کرده است. با این حال با توجه به شرایط فعلی کشور، باید گفت ایران به جایگاه ثابتی دست نیافته و تعداد بسیاری از گردشکران در زمره توریسم پزشکی از جمله آمریکا و کانادا را از دست داده است.

 

ضعف مهم ایران در گردشگری سلامت

حضورفزاینده ابزارهای الکترونیکی،بر سبک زندگی جوامع و کارپزشکان نیز تأثیرگذاشته است. به همین خاطر بازاریابی دیجیتال کمک می کند بیمار در هرشرایط و موقعیت زمانی بتواند سریع به پزشک دسترسی داشته باشد.

میثم پیرستانی کارآفرین و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، اشاره کرد:

کشور ایران به دلیل داشتن هزاران متخصص و چهره برجسته پزشکی، وجود بیمارستان های مدرن و فوق تخصصی و هم چنین پایین بودن هزینه های درمان در آن نسبت به سایرکشورهای منطقه می تواند به قطب گردشگری خاورمیانه تبدیل شود اما متأسفانه به دلیل ضعف در معرفی، این مهم تا کنون محقق نشده است.

این اسلاید ها ترجمه مطالب اساتید ارجمنداست که به شرح زیر اقدام به ارائه مطالب ارزشمند درمورد گردشگری پزشکی ارائه نموده اند ؛ به نوبه خود و حسب نگهداشت  ارزش علمی ؛پیشاپیش مراتب تشکرو سپاس خویش را ابراز می نمایم.

ارادتمند غفاری

Tadashi Suzuki &coorporatio team

Mr. Kemal Tekden, Tekden Hospital

Mr. Memduh Keskinkılıç, Alto Tour

Acıbadem Hospital, Kayseri

Mr. Muammer Sak, Argeus Turizm

Modern Diş, Kayseri

Maya Eye Hospital, Kayseri

Mr. Mevlut Bilici, Kayseri Province Governor

Professor Alceste Santuari

با توجه به این که در این فایل منطقه کایسری ترکیه به عنوان  مطالعه موردی بررسی شده است و از طرفی امکانات و توانمندی بالقوه کلان شهرهای تبریز و شیراز و یزد مشابهت بیشتری به موضوع داشتند .این ترجمه در ۹۲ فایل پاورپوئینت ارائه می گردد.

مختصری در مورد شهر کایسری

کایسری ترکیه یاقیصریه شهری بزرگ و البته صنعتی در آناتولی مرکزی است. این شهر مرکز استان کایسری یا قیصریه است و از ۵ ناحیه‌ی اصلی با نام‌های Kocasinan، Melikgazi، Incesu، Hacilar و Talas برخوردار است. جمعیت استان کایسری حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و جمعیت شهر کایسری حدود ۹۰۰ هزار نفر است. شهر کایسری از تاریخی غنی هم برخوردار است و در گذشته، خصوصاً در دوران سلجوقی، از اهمیتی بالا نزد حاکمان برخوردار بوده است. از همین رو اکثر جاذبه‌های گردشگری این شهر بناهای تاریخی هستند. فرودگاه بین‌المللی کایسری Erkilet نام دارد و همچنین یک دانشگاه بزرگ با نام Erciyes  هم در این شهر وجود دارد.

نقشه کایسری ترکیه
ناحیه‌ی قرمزرنگ، موقعیت کایسری در کشور ترکیه است.

آب و هوای کایسری ترکیه

این شهر از آن شهرهای ترکیه است که در فصل زمستان بسیار سرد می‌شوند. دمای هوا از ماه دسامبر تا مارس در کایسری به طور میانگین زیر صفر درجه است و در شب‌ها این دما حتی تا منفی ۳۰ درجه هم می‌رسد. این به معنای آن است که تا جای امکان نباید در ماه‌های سرد سال برای گردشگری به این شهر سفر کنید. بهترین زمان برای سفر به کایسری ترکیه فصل بهار و فصل پاییز است.

دیدنی‌های کایسری ترکیه

شهر کایسری یا قیصریه به سبب جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی‌ای که در خود دارد یکی از شهرهای خوب ترکیه برای گردشگران است. نکته‌ای که در باب کایسری ترکیه وجود دارد این است که کمتر گردشگری از خوبی‌ها و زیبایی‌های این شهر چیزی می‌داند و بنابراین این شهر نسبت به سایر شهرهای توریستی ترکیه گردشگری کمتری می‌پذیرد و همین امر خود موجب شده که در بناهای دیدنی این شهر جمعیت کمتری وجود داشته باشد. بنابراین اگر جزو کسانی هستید که خیلی شلوغی را برنمی‌تابند تورکایسری ترکیه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد.

به این شهر که سفر کنید می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری کایسری که در ادامه می‌آیند بازدید کنید:

۱- بیمارستان قدیمی گوهر نصیبه [GEVHER NESIBE]

 

 

این بیمارستان در دوران سلجوقی و در قرن سیزدهم از رونق زیادی برخوردار بوده و گفته می‌شود در گذشته با استفاده از روش‌هایی خاص از جمله استفاده از نور در این بیمارستان بیماران را درمان می‌کرده‌اند. البته که این بیمارستان سال‌های بسیاری است که تعطیل است و از آن صرفاً به عنوان موزه استفاده می‌شود. دیدن از یک مکان تاریخی در طی تور کایسری ترکیه ممکن است تفریح مناسبی باشد. بد نیست که در طی سفر به کایسری ترکیه سری به این موزه بزنید.

۲- مجموعه‌ی هونات حاتون [HUNAT HATUN COMPLEX]

 

 

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کایسری هم مکانی تاریخی است. مجموعه‌ی هونات حاتون مجموعه‌ای ست که همچون بیمارستان گوهر نصیبه در قرن سیزدهم میلادی رونق داشته است. نام این مجموعه برگرفته از همسر یکی از سلاطین سلجوقی در آن زمان است و گفته می‌شود اصلاً این مجموعه به دستور او ساخته شده. در این مجموعه مدرسه وجود داشته، فروشگاه وجود داشته و کلی امکانات در آن بوده که البته امروزه بخشی از آنها قابل بازدید هستند. در بخشی از این مجموعه در حال حاضر امکان خرید صنایع دستی و سوغات کایسری وجود دارد.

۳- ارگ کایسری

 

ارگ کایسری یا ارگ قیصریه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهر کایسری در ترکیه است که می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بازدید در طی تور کایسری ترکیه باشد. این ارگ در دوران روم باستان ساخته شد اما تکمیل و استفاده‌ی کامل آن هم مربوط به قرن سیزدهم است. ارگ کایسری از سنگ بازالت ساخته شده و از نمایی عالی برای عکس‌گرفتن برخوردار است. درون آن بسیار بزرگ است و حدود ۲۰ برج در آن قرار دارد. در حال حاضر هم چند فروشگاه مخصوص خرید سوغاتی و صنایع دستی آن منطقه در این ارگ مشغول فعالیت هستند.

ضمناً گفته می‌شود که این ارگ در حال بازسازی است و در صورت پایان‌یافتن بازسازی آن قرار است بخشی از درون ارگ به عنوان موزه‌ی باستان‌شناسی مورد استفاده قرار گیرد.

۴- برج ساعت

 

چهارمین جاذبه‌ی گردشگری کایسری هم یک بنای تاریخی است، اما تاریخ آن به دوران سلجوقی بازنمی‌گردد. برج ساعت در سال ۱۹۰۶ ساخته شده و گفته می‌شود به دستور و تحت حمایت مالی فرماندار وقت کایسری ساخته شده. این برج نمای زیبایی دارد و به نوعی یکی از نمادهای شهر کایسری ترکیه به شمار می‌رود.

۵- شهر زیرزمینی داگی علی

 

پنجمین جاذبه‌ی گردشگری کایسری در فهرست ما هم یک بنای تاریخی است. شهر زیرزمینی داگی علی قدمت‌اش به قرن سیزدهم و به دوران سلجوقی می‌رسد. این شهر در زیر زمین واقع شده و در ورودی آن بر فراز یک کوه است. وارد این شهر زیرزمینی که شوید از معماری بسیار عالی آن حظ خواهید برد. در این شهر راهروها و اتاق‌های زیادی برای دیدن وجود دارند. سعی کنید در طی تور کایسری ترکیه از این شهر زیرزمینی هم بازدید کنید.

۶- موزه‌ی تمدن سلجوقی

 

 

ششمین جایی که می‌توانید در طی تور کایسری ترکیه به دیدن آن بروید موزه‌ی تمدن سلجوقی است. این موزه در گذشته بیمارستان بوده و حتی گفته می‌شود که این مکان یکی از نخستین مکان‌های مخصوص آموزش پزشکی در جهان بوده است. در این موزه عناصری از تمدن سلجوقی به نمایش گذاشته شده‌اند. علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند در طی تور کایسری ترکیه سری به این مکان بزنند و از آن استفاده کنند.

۷- موزه‌ی باستان‌شناسی

جز موزه‌ی تمدن سلجوقی یک موزه‌ی خوب دیگر در کایسری ترکیه وجود دارد. این موزه با نام موزه‌ی باستان‌شناسی شناخته می‌شود. این موزه محل نمایش اشیایی است که تاریخ وجودشان بسیار قدیمی‌تر از تاریخ اشیایی است که در موزه‌ی تمدن سلجوقی به نمایش گذاشته شده‌اند. اکثر عناصر نمایشی در موزه‌ی باستان‌شناسی مربوط به دوران روم و بیزانس هستند.

۸- کوه ارجیس

 

دیدنی‌هایی که در بالا معرفی شدند تماماً تاریخی بودند، اما کوه ارجیس یکی از بهترین مکان‌های طبیعی کایسری است. این کوه کوهی آتشفشانی است و از ۳۹۰۰ متر ارتفاع برخوردار است. علاقه‌مندان به کوهنوردی در طی تور کایسری می‌توانند به این کوه بروند و از بالا رفتن از آن لذت ببرند.

نکته‌ی مثبتی که در ارتباط با این کوه وجود دارد این است که یک پیست اسکی عالی در دامنه‌های آن قرار دارد، پیستی که محل اسکی‌سواری افراد زیادی از شهرهای دیگرِ ترکیه و حتی سایر کشورها شده است.

 

این پیست بسیار طولانی است و همچنین از کلی رستوران و فروشگاه هم برخوردار است. یکی از بهترین کارهایی که در تور کایسری می‌توانید انجام دهید رفتن به کوه ارجیس و پیست اسکی آن است.

۹- آبشارهای کاپوزباشی

 

منطقه‌ی طبیعی دیگری که در نزدیکی شهر کایسری وجود دارد منطقه‌ای ست که دارای آبشارهای متعددی با نام آبشارهای کاپوزباشی است. این منطقه یک منطقه‌ی حفاظت‌شده است و از طبیعتی بسیار خوب برخوردار است. اگر خواهان غرق‌شدن در طبیعتی عالی هستید می‌توانید به این منطقه بروید. آدرس آن به قرار زیر است:

kapuzbaşı Mahallesi, Kapuzbaşı Falls, Yahyalı/Kayseri Province

خرید در کایسری ترکیه

همچون سایر شهرهای توریستی ترکیه در کایسری هم امکان خرید وجود دارد. اگر در طی تور کایسری ترکیه خواهان خرید کردن بودید می‌توانید مکان‌های زیر بروید:

۱- مرکز خرید کایسری پارک

 

عمده‌ی کسانی که به کایسری سفر می‌کنند برای خرید به این مرکز خرید می‌روند. مرکز خرید کایسری پارک تقریباً ۱۲ سال پیش آغاز به کار کرد و در طی این ۱۲ سال توانست محبوبیت زیادی در میان گردشگران کایسری و حتی مردم خود کایسری پیدا کند. این مرکز خرید دارای فروشگاه‌های بسیاری ست و در دل خود از چند رستوران و کافه هم برخوردار است. چند مرکز سرگرمی، چند اتاق بازی کودکان و یک سینمای عالی هم در آن هستند. ضمناً پارکینگ این مرکز خرید بیش از ۲ هزار خودرو را در خود جای می‌دهد.

این مرکز خرید در یکی از ناحیه‌های اصلی کایسری یعنی ناحیه‌ی Melikgazi قرار دارد و آدرس دقیق آن به قرارِ زیر است:

alparslan Mah., Kayseri Park Alışveriş Merkezi, Org. Eşref Bitlis Blv, Melikgaz

۲- مرکز خرید فروم کایسری

 

این مرکز خرید هم در Melikgazi قرار دارد و گزینه‌ای مناسب برای خرید است. بسیاری از برندهای برتر اروپا در این مرکز خرید نماینده دارند، هرچند که برطبق گفته‌های کسانی که به این مرکز خرید رفته‌اند برندهای ناشناس ترکی زیادی هم در آن فعالیت می‌کنند.

دانلودوخرید۱۸۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید