جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت نوآوری درکسب وکار ،کلیدموفقیت شرکت هادرماندگاری بازارو حفظ مشتریان

 نوآوری درکسب وکار ،کلیدموفقیت شرکت هادرماندگاری بازارو حفظ مشتریان

دیباچه

امروزه نوآوری از الزامات کسب و کارو عامل ماندگاری آن ها در پیچ های استراتژیک و تغییر روندهاست .با تامل و مطالعه تاریخچه شرکت های موفق و ناموفق امروز و دقت در مجلات بررسی برترین های کسب وکار جهانی در بازه های زمانی متفاوت ،اهمیت این امر نمود بیشتری پیدا می کند.شرکت هایی که علیرغم تحقیق و توسعه بازهم ازقطار بازار و مشتیران امروزی عقب ماندند و جای خود را به شرکت هایی دادند به با مقوله نوآوری انس بیشتری داشتند .

در نوشتار پیش رو با بررسی موفقیت شرکت های نوآور در قالب ۳۲۷ اسلاید پاورپوئینت و ۳۳ صفحه ورد و با بضاعت محدود خویش و همچنین استفاد از نظرات اسانید محترم بازار یابی و کسب کار برآنیم تا مطالب درخورشاءن سروران ارجمند و صاحبان کسب و کارها ارائه نمایم و امید که مورد توجه و استفاده عزیزان قرار گیرد….غفـــاری

نوآوری در مدل کسب و کار

منبع:file:///C:/Users/BABA

نوآوری در مدل کسب و کار به ندرت به صورت تصادفی رخ می دهد، از سوی دیگر این نوع نوآوری در انحصار نوابغ عرصه کسب و کار هم نیست.این نوع نوآوری را می توان مدیریت نمود، از طریق فرآیندها سازمان دهی کرد و از آن درجهت ایجاد رشد چشمگیر در پتانسیل خلاقانه سازمان بهره برداری نمود.

خاستگاه نوآوری در مدل کسب و کار، یکی از این چهار هدف است:

  • پاسخ گویی به نیازهای موجود و برآورده نشده بازار
  • ورود فناوری ها، محصولات یا خدمات جدید به بازار
  • بهبود، جهش یا ایجاد تحول در بازار با یک مدل کسب وکار بهتر
  • ایجاد یک بازار کاملاً جدید

در سازمان ها با قدمت زیاد، تلاش های نوآوری در مدل کسب و کار عموماً بازتابی از مدل و ساخار سازمانی موجود هستند. محرک این تلاش ها، معمولاً یکی از این چهار مورد است:

  • وقوع بحران در مدل کسب و کار موجود(در برخی از موارد، در شرف نابودی قرار داشتن سازمان)
  • تعدیل، بهبود و یا دفاع از مدل موجود به منظور تطبیق با محیط درحال تغییر
  • ورود فناوری ها، محصولات یا خدمات جدید به بازار
  • آماده شدن برای آینده با کاوش و آزمودن مدل های کسب و کار کاملاً جدیدی که ممکن است در نهایت با مدل های موجود جایگزین شوند.

مسئله چالش برانگیز این است که علیرغم همه تلاش هایی که برای بکارگیری فرآیندی مشخص برای نوآوری می شود، نوآوری در مدل کسب و کار غیرقابل پیش بینی و بسیار نامنظم است. این موضوع نیازمند توانایی مدیریت شرایط عدم قطعیت و ابهام، تا زمان ظهور راه حل خوب می باشد. البته رسیدن به این راه حل ممکن است بسیار زمان بر باشد. مشارکت کنندگان بدون اینکه انتظار دست یابی خیلی سریع به راه حل نهایی را داشته باشند، باید وقت و انرژی زیادی را برای بررسی گزینه های مختلف صرف کنند. پاداش زمان صرف شده، به احتمال زیاد مدل کسب و کار جدید و قدرتمندی خواهد بود که رشد آینده را تضمین می کند. این رویکرد را “نگرش طراحی” نام دارد که با نگرش تصمیم که در مدیریت کسب و کار سنتی غالب است، تفاوت دارد. گرچه در گرایش به طراحی، ارائه یک راه حل برجسته دشوار است، اما زمانی که یک بار انجام شود، با انتخابی بدیهی و ساده مواجه هستیم . اما در نگرش تصمیم، ایجاد راه حل های مختلف آسان بوده، اما انتخاب بین آنها دشوار است.

این تفاوت بویژه در نوآوری در مدل کسب و کار کاربرد دارد. فرآیند طراحی مدل کسب و کار پیشنهادی پنج مرحله دارد که در ادامه به آنها اشاره می گردد:

۱)آماده سازی:

مهمترین فعالیت های مرحله اول عبارتند از: مشخص کردن اهداف پروژه، آزمودن ایده های مقدماتی کسب و کار، طرح ریزی پروژه و تشکیل تیم. شکل گیری اهداف، باتوجه به نوع پروژه متفاوت است اما منطق، محدوده پروژه و اهداف اصلی را پوشش می دهد. فعالیت حیاتی دیگر تشکیل تیم پروژه و دست یابی به افراد و اطلاعات مناسب می باشد. افردی باتجربه گسترده مدیریتی و صنعتی، ایده های تازه، شبکه های ارتباطی مناسب وتعهد عمیق به نوآوری در مدل کسب و کار برای ساختن تیم، مطلوب باشند.

۲)شناخت:

این مرحله شامل ایجاد درکی صحیح از فضایی است که مدل کسب و کار در آن تکامل می یابد. بررسی محیط مدل کسب و کار، ترکیبی از فعالیت ها شامل تحقیق بازار، مطالعه و مشارکت مشتریان، مصاحبه با خبرگان آن حوزه و به دست آوردن تصویری اجمالی از مدل های کسب و کاررقبا می باشد.

۳)طراحی:

چالش کلیدی در طول مرحله طراحی، تولید مدل های جدید و برجسته و ارتباط با آنهاست. در این مرحله، تفکر بدون حد و مرز عامل حیاتی موفقیت است. برای خلق ایده های راه گشا و خلاقانه، اعضای تیم در طول زمان ایده پردازی باید توانایی رهاسازی ذهن خود از وضعیت کنونی را داشته باشد. فعالیت ها در این مرحله شامل: طوفان فکری، نمونه سازی، آزمایش و انتخاب است.

۴)پیاده سازی:

در این بخش به پیاده سازی مدل کسب و کار خوددر محیط واقعی می پردازید. در واقع زمانی که به پایان طراحی مدل کسب و کار رسیدید، شروع به ترجمه آن در قالب طرح پیاده سازی منید. این موضوع دربرگیرنده تعریف تمام پروژه های مرتبط، مشخص کردن مقاطع زمانی مهم، سازماندهی ساختارهای قانونی، آماده سازی بودجه تفصیلی و نقشه راه پروژه است.

۵)مدیریت:

برای سازمان های موفق، خلق مدل کسب و کار جدید یا بازاندیشی در مورد مدل موجود، فعالیتی موردی نیست. این کار پس از پیاده سازی ادامه می یابد. مرحله مدیریت، فعالیتی مستمر است که در آن به ارزیابی مدل و بررسی محیط پرداخته می شود و هدف از آن درک اثری است که نیروهای خارجی ممکن است در بلندمدت بر مدل داشته باشند.

اگر حل مشکلات امروزی انسان نیازمند تفکر مجدد در این مورد باشد که ارزش چگونه و برای چه کسی باید خلق شود، نوآوری در مدل کسب و کار اصلی ترین وسیله برای سازماندهی و گفتگو پیرامون این تفکر جدید و پیاده سازی آن است. نوآوری در مدل کسب و کار یکی از مؤثرترین و درعین حال کم استفاده شده ترین راه ها برای ایجاد رشد پایدار سود، توسعه اقتصادی و ایجاد بازارها و صنایع جدید است.

خلاقیت و نوآوری در کسب و کار

خلاقیت

 خلاقیت و نوآوری در کسب و کار

—خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است و نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکرجدید است. —خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو دارد و نوآوری به معنای کاربردی ساختن آن افکار تازه و نو است. در این مطلب در مورد خلاقیت، نوآوری در سازمان و کسب و کار مطالبی را بیان کرده و ویژگی های افراد خلاق، سازمان خلاق، تفکر خلاق و … را ذکر می کنیم. از تعریف خلاقیت شروع می کنیم:

تعریف خلاقیت(Creativity ) 
  • بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایده‌ها یا ایجاد پیوستگی بین ایده‌ها تعبیر کرده اند.
  • فرایند ذهنی کشف ایده‌ها و مفاهیم، یا آمیزش ایده‌ها و مفاهیمِ موجود است که توسط فرآیند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک می‌شود.
  • خلاقیت عبارت است از طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده قبلی به شکلی نوین.

 

خلاقیت

تعریف نوآوری(Innovation )
  • —نوآوری بکار گیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت می باشد در واقع نوآوری عملی ساختن ایده ناشی از خلاقیت را امکان پذیر می سازد و آن را بصورت یک محصول جدید یا خدمت تازه ارائه می کند. —
  • —فراگرد ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن فکرها به عمل وکاربردهای سودمند را نوآوری می گویند.
  • —نوآوری به معنای به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.
  • —کاربرد ایده های تازه برای رسیدن به پیشرفتی ارزشمند.
تفاوت خلاقیت و نوآوری

—خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکرجدید است. —خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد اندیشه های نو دارد و نوآوری به معنای کاربردی ساختن آن افکار تازه و نو است. —تمایز این دو به این صورت است که اندیشه ای که خلق می شود علاوه بر بدیل بودن برای نوآوری باید در عمل قابل اجرا نیز باشد و افراد باید بتوانند که ایجاد را به نوآوری تبدیل کنند.

ارتباط خلاقیت و نوآوری(خلاقیت سکوی پرتاب به سوی نوآوری)

 —قبل از اینکه نوآوری داشته باشیم باید خلاقیت داشته باشیم وخلاقیت یک مهارت است که همه به طور نسبی از آن برخوردار هستند و توسعه آن در گرو راهنمایی و آموزش افراد از سوی والدین و معلمان و غیره می باشد. —خلاقیت می تواند به صورت تصاعدی و افزایشی باشد که طی گامهای کوتاه رو به جلو روی می دهد .نظیر تحقیقات بلند مدت که به اختراع واکسن فلج اطفال منجر شد. یا اینکه به صورت جهشی و ناگهانی رخ دهد مانند قابلیت های رایانه ای سیستم های مکینتاش. —حاصل تلاش خلاقیت علاوه بر محصول فیزیکی می تواند به صورت یک فکر ، ارتباط بین وقایع ، فرایند کارآمد تر و یا خدمات جدید باشد که هر کدام از اینها وقتی به صورت کامل اظهار شوند دارای ارزش هستند.

خلاقیت

تنها راه برتری، خلاقیت است! (استیو جابز)

ویژگی های افراد خلاق

۱- سلاست و روانی ادراکی: یعنی فرد توانایی ایجاد تعداد زیادی ایده را به طور سریع داشته باشد.
۲- انعطاف پذیری ادراکی : یعنی توانایی دور شدن از یک قاعده و پذیرش قاعده جدید را داشته باشد.
۳- ابتکار عمل : یعنی توانایی ایجاد جوابهای غیر روتین و غیر معمول را داشته باشد .
۴- ترجیح پچپیدگی به سادگی: یعنی به چالشها و مسایل پیچیده درامورعلاقه مند هستند .
۵- استقلال رأی: به خود متکی بودن
۶- اعتماد به نفس : برخود مسلط بودن و خود را باور داشتن.
۷- تمرکز ذهنی : تمام تلاش برای عملی کردن نظرات ذهنی خویش به کار بندد.
۸- مخاطره پذیر بودن : ترس از انتقاد ، شکست و اشتباه نداشته باشد و شکست را پیروزی تلقی کند .
۹- دانش : تلاش برا ی کسب آگاهی و اطلاعات .
۱۰- نیاز به کسب موفقیت : نو آوران همواره بدنبال کسب اهداف و موفقیت هستند.
۱۱- رفتار از نوع : Aیعنی دارای رفتار بسیار اهل رقابت ، عجول ، مقاوم و محاسبه گر در رابطه با انجام امور هستند.

عوامل تشدید کننده خلاقیت و نوآوری

—انگیزه‌های بیرونی: به همه انگیزه‌هایی که از جامعه به فرد القاء می‌گردند گفته می‌شود.

—انگیزه‌های درونی: انگیزه‌هایی که از درون شخص، منشاء می‌گیرند را انگیزه‌های درونی می‌نامند.

—ابزارها: برخی فاکتورهای تعیین‌کننده برای دستیابی به تفکر خلاق و جود دارند که می‌توان از آنها به عنوان ابزارهای نوآوری یاد کرد.

مراحل خلاقیت
  • —کسب دید و نگرشی موافق نسبت به فکرهای(ایده های)نوین
  • —حساسیت نشان دادن نسبت به مساله
  • —آمادگی یافتن برای خلاقیت از طریق کسب مواد خام لازم
  • —کاربست سلاست فکر
  • —فعالیت ضمیر ناخود آگاه روی مساله
مولفه های اساسی سازمان خلاق
  • —ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺧﻼق
    • ﺳﺎزﻣﺎن های ﺧﻼق ،ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت وﯾﮋه ای دارﻧﺪ. مهمترﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ها،اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮی آنها در روﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺑﺤﺮانهایی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺨﺼﻮص ﺑﺮ اﺛﺮ رﻗﺎبتهای ﻣﯿﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ها ﭘﯿﺶ ﻣﯽ آﯾد.
  • —محیط خلاق
    • اﺻﻮﻻً ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺒﻠﻮر در ﻣﺤﯿﻂ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﻧﺨﻮاهد ﺑﻮد.ﻣﺤﯿﻂ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﺑﺮای ﺗﺮﻏﯿﺐ و ﭘﺮورش ﺧﻼﻗﯿﺖ،ﻣﺤﯿﻄﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺎرﻣﻨﺪان را از رﯾﺴﮏ ﮐﺮدن ﺑﺎز ﻣﯽ دارد و ﻓﺸﺎرهای ﮐﺎری را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن وارد ﻣﯽ آورد.
  • —افراد خلاق
    • ﺗﻮاﻧﺎییهای ﺧﻼق، ﺑﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻮﺟﻮد ﻧﺨﻮاهد آﻣﺪ ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ اﻓﺮاد درون ﺳﺎزﻣﺎن از وﯾﮋﮔﯽ های ﺧﺎص ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﻨﺪ.
  • —گروه خلاق
    • ﮔﺮوه ﺧﻼق ، ﮔﺮوهی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎم اﻋﻀﺎی آن ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﺸﺮﯾﮏ ﻣﺴﺎﻋﯽ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ روشهای ﺣﻞ ﻣﺴﺎﯾﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ آن را ﺑﻪ عهده ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻮﺷﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ
  • —رهبر خلاق
    • ﺳﺎزﻣﺎن و ﮔﺮوه ﺧﻼق ﺑﻪ رهبری ﺧﻼق ﻧﯿﺎز دارد ﮐﻪ در اﯾﺠﺎد و نگهداری ﻓﺮهنگ ﺧﻼق داﺧﻠﯽ و ﺗﺮﻏﯿﺐ و ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪن اﻧﮕﯿﺰه ﺑﺮای رﻓﺘﺎر ﺧﻼق ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﺮای رﻓﺘﺎر ﺧﻼق اﻓﺮاد ﮐﻮﺷﺎ ﺑﺎﺷﺪ.

خلاقیت

ویژگی های فرهنگ سازمانی سازمان های خلاق و نوآور

—پذیرش ابهام : تاکید بسیار زیاد بر عینیت و شرح جزییات، خلاقیت را محدود می‌کند.

—تحمل غیر عملی بودن: افرادی که برای مسایل مختلف راه حل‌های غیر عملی و حتی احمقانه می یابند، سرکوب نمی‌شوند، زیرا آنچه ابتدا نشدنی به نظر می آید ممکن است سازمان را به راه حلهای نو رهنمون شود .

—نظارتهای خارجی کم: میزان قوانین ، مقررات ، خط مشی ها و سایر نظارتها مشابه، بسیار کم است.

—تحمل مخاطره: کارکنان برای تجربه کردن تشویق می شوند، بدون آنکه نگران شکست در تجربه‌های خود باشند.‌ اشتباهات به عنوان فرصتهای آموزشی تلقی می شوند .

—تحمل تعارض: پراکندگی عقاید تشویق می شود.هماهنگی و توافق بین افراد و واحدها به عنوان نشانه ای از موفقیت تلقی نمی شود .

—تاکید بر هدف به جای وسیله: هدفهای روشنی وضع می شوند و افراد تشویق می شوند تا راه حل‌های جایگزین برای دستیابی به هدفهای خودشان بیابند. تاکید بر هدف نشان دهنده امکان وجود پاسخهای درست متعدد برای هر مسئله است .

—تاکید بر نظام باز: سازمان از نزدیک محیط را می بیند و در برابر دگرگونیهای محیطی به سرعت واکنش نشان می دهد.

 

برترین شرکت های جهان در سال ۲۰۱۷

مجله فورچون در جدیدترین شماره خود فهرستی از شرکت‌های تحسین‌شده سال ۲۰۱۷ را ارائه کرد. این مجله از سال ۱۹۹۷ با همکاری «گروه کورن فری هی» هر سال فهرستی از معتبرترین شرکت‌های جهان را ارائه می‌کند.

مجله فورچون در جدیدترین شماره خود فهرستی از شرکت‌های تحسین‌شده سال ۲۰۱۷ را ارائه کرد. این مجله از سال ۱۹۹۷ با همکاری «گروه کورن فری هی» هر سال فهرستی از معتبرترین شرکت‌های جهان را ارائه می‌کند.
برای معرفی این شرکت‌ها که مجله «فورچون» از آنها تحت عنوان «تحسین‌شده»ترین یا «مورد احترام»ترین شرکت‌های جهان یاد می‌کند، نظرسنجی‌ای از ۳۸۰۰ رئیس، مدیر و تحلیلگر شرکت‌ها انجام می‌پذیرد. در این نظرسنجی از مخاطبان خواسته می‌شود تا شرکت‌های حوزه فعالیت‌شان را در ۹ معیار امتیازدهی کنند.
این معیارها عبارتند از: ۱٫ کیفیت مدیریت؛ ۲٫ کیفیت تولیدات و خدمات ارائه شده؛ ۳٫ نوآوری؛ ۴٫ ارزش به‌صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت؛ ۵٫ موقعیت مالی؛ ۶٫ توانایی در جذب توسعه و حفظ استعدادها؛ ۷٫ مسوولیت‌پذیری جامعه؛ ۸٫ استفاده عقلایی از دارایی‌های شرکت؛ و ۹٫ کارآیی در انجام فعالیت‌های بین‌المللی. شرکت‌های انتخاب شده برای امتیازدهی در فهرست «فورچون ۱۰۰۰» و «گلوبال ۵۰۰» حضور دارند.
شرکت‌های برتر ۲۰۱۷
شاید مفهوم کیفی«نام نیک» قابل اندازه‌گیری نباشد، اما کسی نیست که بخواهد از آن بگذرد. این موضوع را می‌توان از شرکت خدمات بانکی «ول‌ فارگو» پرسید که بخاطر گشایش‌ حساب‌های بدون مجوز و خدشه‌دار شدن شهرتش، از فهرست شرکت‌های تحسین‌شده مجله فورچون در سال جاری خارج شده است. در فهرستی که امسال مجله «فورچون» منتشر کرده، سه شرکت «اپل»، «آمازون» و «استارباکس» در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.
در این فهرست یکی از بهترین پیشرفت‌ها را در این رده‌بندی شرکت مایکروسافت داشته که از جایگاه ۱۷ در سال گذشته تا رده ۹ بالا آمده است. همچنین نام چهار شرکت «تری‌ام»، «یو‌اس‌ای‌ای»، «سنگاپور ایرلاینز» و «مک‌دونالد» که در فهرست سال قبل حضور نداشتند در فهرست امسال به چشم می‌خورد. از دیگر نکات مهم این فهرست نام ۵ صنعتی است که بیشترین نماینده را در فهرست ۵۰ شرکت برتر مجله «فورچون» دارند.
صنایعی که مشمول بیشترین شرکت‌ تحسین‌شده هستند به ترتیب عبارتند از: حمل‌ونقل (۱۱ شرکت)؛ کامپیوتر و ارتباطات (۹ شرکت)؛ فروشگاه و خدمات توزیع (۸ شرکت)؛ رسانه و سرگرمی (۷ شرکت)؛ تولیدات مشتریان (۶ شرکت). در جدول زیر ۲۵ شرکت نخست از ۵۰ شرکت پر‌امتیاز مجله «فورچون» آورده شده است.

 

شرکت های برترجهانی  در حوزه نو آوری

به اذعان تمام صاحبنظران عرصه علم، فناوری و نوآوری، امروزه نوآوری به عنوان پیشران اصلی اقتصاد شناخته می‌شود و سیاستگذاران کشورهای مختلف پیکان سیاست‌های خود را به سوی نوآوری قرار داده‌اند. نوآوری در زمینه اقتصادی به تبدیل ایده‌های خوب به دارایی ملموس و به عبارتی ایجاد شغل و رفاه از تفکر خلاق اشاره دارد. محافظت افکار و ایده‌ها که معمولا توسط پروانه‌های ثبت اختراع صورت می‌گیرد، با فراهم آوردن فضایی مناسب در این مسیر، برای این منظور عنصری اساسی محسوب می‌شود.

کرامت‌فر، کارشناس ارشد علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که «تامسون رویترز» بیش از چند دهه است که به نمایه‌سازی انواع منابع علمی می‌پردازد، گفت: پروانه‌های ثبت اختراع یکی از انواع منابع علمی است که این شرکت تحت عنوان پایگاه دی‌دبلیوپی‌آی نمایه می‌کند. با استفاده از همین نمایه و چندین معیار مبتنی بر آن، تامسون رویترز از سال ۲۰۱۱ به رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت نوآور برتر دنیا می‌پردازد.

وی در ادامه به پنج شرکت برتر در زمینه نوآوری در دنیا بر مبنای رتبه‌بندی ۲۰۱۴ تامسون رویترز

اشاره کرد که سهم ایالات متحده از این تعداد، سه شرکت، سوئیس یک شرکت و ژاپن یک شرکت است.

پنج شرکت‌ برتر نوآوری در دنیا

شرکت حوزه کشور
۳M Company شیمی ایالات متحده آمریکا
ABB صنعت سوییس
Abbott Laboratories داروسازی ایالات متحده آمریکا
Advanced Micro Bevices الکترونیک و نیمه هادی ایالات متحده آمریکا
Aisin Seiki اتومبیل ژاپن

 

وی افزود: نگاهی به نتایج این رتبه‌بندی تامسون رویترز همچنین حاکیست که ژاپن با ۱۱ درصد رشد در نوآوری از سهم ۲۸ درصدی در سال ۲۰۱۳ به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۴ ارتقا یافته و کره جنوبی و تایوان نیز حضور خود را بهبود داده‌اند. در مقابل آمریکا و فرانسه به ترتیب از ۴۵ به ۳۵ و ۱۲ به ۷ افت داشته‌اند.

کرامت‌فر تاکید کرد: رشد ژاپن و کل آسیا برخاسته از استراتژی‌های نوآوری در این کشورها و درصد تولید ناخالص داخلی است که به تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند. این مقادیر برای ژاپن و کره‌جنوبی به ترتیب ۳٫۶ و ۳٫۴ بوده است. چین اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه خود را برای شرکت‌هایی که در زمینه‌های کلیدی فناوری (زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر فناوری‌های برتر) و نیز سایر حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کنند توسعه داده‌ است.

توزیع جغرافیای شرکتهای نوآور برتر دنیا

 

به گفته وی ۱۰۰ شرکت برتر نوآور جهانی بر اساس شاخص تامسون عملکردی بهتر از شرکت‌های S&P و نزدک داشته‌اند. بر اساس شاخص سرمایه بازاری موزون، رشد درآمدهای این شرکت‌ها به میزان ۸۴ درصد بهتر از نزدک و S&P بوده است. بر مبنای هزینه در تحقیق و توسعه نیز این شرکت‌ها دو برابر بیش از رقبای خود در نزدک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

توزیع صنایع مختلف از ۱۰۰ شرکت برتر

 

کرامت‌فر به نکات قابل توجه در همین زمینه و از آن جمله به هزینه در تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: آمارهای موجود نشان می‌دهد ۱۰۰ شرکت نوآور در سال ۲۰۱۳، ۲۰۸٫۷ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه هزینه کرده‌اند که ۱۲٫۹ درصد بیش‌تر از شرکت‌های S&P بوده است.

این کارشناس ارشد علم‌سنجی افزود : همچنین توزیع جغرافیایی رتبه‌بندی نشان می‌دهد برای نخستین بار آسیا با ۴۶ شرکت شامل ۳۹ شرکت از ژاپن، ۴ شرکت از کره جنوبی، دو شرکت تایوانی و یک شرکت از چین در رتبه اول قرار گرفته است. آمریکای شمالی با ۳۶ شرکت که ۳۵ مورد آن از آمریکا و یک شرکت از کانادا بوده در رتبه دوم قرار دارد و اروپا ۱۸ شرکت متشکل از ۷ شرکت فرانسوی، ۵ شرکت سوئیسی،۴ شرکت آلمانی و یک شرکت سوئدی و هلندی در این رتبه‌بندی داشته است. نکته قابل توجه عدم حضور انگلستان در میان این کشورهاست.

وی همچین با اشاره به رشد صنعت داروسازی در این رتبه‌بندی ها گفت: این بخش به نسبت سال گذشته یک شرکت بیش‌تر در لیست دارد و از ۳ به ۴ افزایش یافته است.

اما در زمینه نوآورترین بخش‌ها، کرامت‌فر به شرکت‌های پیشتاز در این شاخص اشاره کرد و گفت: شرکت‌های الکترونیکی و نیمه هادی به پیشتازی در سال ۲۰۱۴ ادامه دادند. تعداد این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۴، ۹ درصد افول داشته و تعداد آن ۲۱ بوده که در مقابل ۲۳ در سال ۲۰۱۳ قرار دارد.

به گفته وی، سخت افزار، صنعت پرکار دوم با ۱۳ شرکت بوده و بیش از ۱۸ درصد را به خود اختصاص داده است. بخش صنعت رتبه سوم را داراست که هشت شرکت متعلق به آن هستند که نسبت به سال گذشته یک پله رشد یافته و جای صنعت اتومبیل سازی با ۸ شرکت در سال ۲۰۱۳ را گرفته است.

وی با اشاره به جایگاه گوشی‌های هوشمند در این رتبه‌بندی گفت: این بخش با حضور بازیگران اصلی شامل، اپل، مایکروسافت، سامسونگ، گوگل و بلک‌بری برقرار شده است.

توزیع جغرافیای صنعت سخت‌افزار

 

اما این رتبه‌بندی‌ها حاوی نکات سیاست‌گذارانه مهمی است که کرامت‌فر در گفت‌و‌گو با ایسنا به این نکات پرداخته است: اگر به دنبال شواهد تاثیر سیاست دولت در تسریع و هدایت نوآوری باشیم، چین به تنهایی برای این امر کافی است. ثبت اختراعات این کشور رشد دو رقمی داشته و نسبت ثبت داخلی در این کشور ۳ به یک است. غالب نوآوری چین داخلی است و توسط طرح‌های دولتی به منظور بهره‌برداری از خلاقیت شرکت‌های چینی و با هدف جانشینی اقتصاد تولید محور با اقتصاد دانش محور صورت می‌گیرد. حضور اولین شرکت چینی در سال ۲۰۱۴ در این لیست شاهد خوبی بر اهمیت این اقدامات است. با این وجود تنها ۱۰ درصد از ابداعات چین در سطح بین‌المللی محافظت می‌شود که سبب کوچک شدن سهم این شرکت‌ها در مقایسه با حجم ثبت آنهاست.

وی افزود: اما ژاپن که امسال در این رتبه‌بندی در صدر رتبه‌بندی قرار دارد، بر خلاف سال‌های رکود اقتصادی، هنوز سومین اقتصاد بزرگ دنیاست که سهم زیادی از صادرات آن، ابداعات فناوری برتر است. هزینه در تحقیق و توسعه که در سال ۲۰۱۰ کاهش یافته بود مجددا به حالت سابق یعنی ۳٫۴ بازگشته که در مقایسه با آمریکا (۲٫۷) و اروپا (۲٫۰) سرمایه‌گذاری بیش‌تری است.

به گفته وی، برای سومین سال، انگلستان غایب بزرگ این فهرست است. دلیل این امر ممکن است مربوط به هزینه کرد این کشور در تحقیق و توسعه باشد. این هزینه‌کرد تحقیق و توسعه برای کشورهای اروپایی از ۲٫۲ برای هلند و تا ۳٫۴ برای سوئد متغیر است؛ در حالی که این مقدار برای انگلستان تنها ۱٫۷ در سال ۲۰۱۲ بوده که آن را پایین‌تر از چین قرار می‌دهد.

کرامت‌فر خاطرنشان کرد: فرانسه البته با حضور کمتر، بار دیگر در صدر کشورهای اروپایی قرار دارد؛ میزان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه این کشور همچنان ۵۴٫۷ میلیارد از تولید ناخالص داخلی ثابت مانده که بیانگر آنست که اثربخشی خروجی با این مقدار کاهش یافته است.

به گفته وی بر مبنای گزارش لامنده ، در ده سال گذشته این مقدار تغییر معناداری نداشته است. در مقابل و به عنوان مثال چین سرمایه‌گذاری خود را در این دوره سه برابر کرده است. علاوه بر این فرانسه تعداد کم‌تری PhD در سال در مقایسه با کشورهای OECD پرورده است.

 

دانلود و خرید۱۸۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید