جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت روان شناسی فروش ونقش آن دروفاداری مشتریان تکراری

روان شناسی فروش ونقش آن در وفاداری مشتریان تکراری

امروز دنیای کسب‌وکار، دنیای خلق رشد ((growth hacking) و استارتاپ‌های قدرتمند است. در نتیجه بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها به دنبال مشتریان جدید هستند در حالی که این کار ۷ برابر روش‌های حفظ مشتریان موجود هزینه دارد. اگرچه جست‌وجو برای مشتریان جدید و تلاش برای افزایش دامنه‌ی مشتریان کار اشتباهی نیست اما نباید از ارزش مشتریان موجود و حفظ وفاداری آنها به برند غافل شد.
بر مبنای تحقیقات شرکت تحلیل بازاریابی سام‌آل میزان ۲۵ تا ۴۵ درصد درآمد کسب‌وکارهای پایدارِ موجود در شبکه‌ی سام‌آل ((SumAll)، توسط مشتریان تکراری ایجاد می‌شود. نکته‌ی مهم‌تر اینکه در دوران‌های رکود اقتصادی، این مشتریان ثابت هستند که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند. کسب‌وکارهایی با بیش از ۴۰ درصد مشتریِ تکراری نسبت به کسب‌وکارهای با تنها ۱۰ درصد مشتری تکراری، تا ۵۰ درصد درآمد بیشتری کسب می‌کنند.
وفاداری به برند یکی از دارایی‌هایی است که کسب‌وکارها به سختی به دست می‌آورند؛ دست‌کم در گذشته این طور بود. به طور معمول، کسب‌وکارها بر تجربه‌ی خوشایندی که مشتریان از محصول یا خدمت آنها و یا از برخورد کارکنان‌شان داشتند، تکیه می‌کردند. هنوز هم می‌توان به مشتریان یک تجربه‌ی دلپذیر ارائه کرد اما بسیاری از کسب‌وکارها نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند.
بررسی منشورشرکت های موفق نشان می دهد«!اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را به پشتوانه‌ی مشتریان وفادار و سینه‌چاکان برندتان توسعه دهید، باید کاری فراتر از پاسخ به نیازهای مشتریان عمده انجام دهید. وفاداری به برند ارزان به دست نمی‌آید اما مانند هر دارایی باارزش دیگری در زندگی (یا کسب‌وکار)، ارزش تلاش کردن را دارد. مهم نیست کدام روش را انتخاب می‌کنید، فقط مطمئن شوید کاری می‌کنید که کسب‌وکارتان فراموش‌نشدنی و جایگزین کردن آن غیرممکن شود.»

روانشناسی فروش چیست؟ | داناپرداز

روانشناسی فروش چیست؟

استفاده از تکنیک های روانشناختی و روانشناسی فروش موضوع جذابی است و دانش و راهکارهای ارائه شده در این زمینه می تواند برای فروشندگان در هر صنعتی مفید واقع شود.

آخرین باری که یک کالا یا خدمات را خریداری کردید، آیا تصمیمتان بر اساس سبک و سنگین کردن گزینه های مختلف و بررسی عقلانی گرفته شد، یا بیشتر یک تصمیم عاطفی بود؟ اکثریت قریب به اتفاق افراد، هنگام تصمیم گیری در مورد خرید، روی احساساتشان تکیه می کنند و بعداً تصمیم خود را از لحاظ منطقی بررسی می کنند.

دانستن این موضوع و بسیاری از دلایل روانشناختی دیگر در زمینه تکنیک های موفق و نا موفق در فروش باعث می شود بتوانید نرخ فروشتان را افزایش دهید. اهمیتی ندارد که چیزی که می فروشید کالای فیزیکی است یا خدمات.

روانشناسی فروش برای فروشندگان

کدام عوامل و ویژگی های روانشاختی باعث موفقیت یک فروشنده می شود؟ یا به عبارت دیگر روانشناسی فروشندگی داشتن کدام خصوصیات را برای موفق شدن ضروری می داند؟

  • توانایی همدلی
  • توانایی گوش دادن و کنجکاو بودن
  • توانایی قرار دادن خود در موقعیت افراد دیگر
  • هوش و توانایی استنباط
  • ارتباط موثر
  • ثبات عاطفی
  • صبر
  • مهارت حل مسئله
  • خودآگاهی
  • هوش احساسی بالا

اصول روانشناسی فروش

اصول روانشناسی فروش | داناپرداز

 

گاهی اوقات مشتری احتمالی شما به مرحله خرید بسیار نزدیک می شود اما به دلایل مختلف فعل خرید انجام نمی گیرد. ما لیستی از اصول روانشناسی فروش را تهیه کرده ایم که به شما در تبدیل این فرصت های فروش به مشتری کمک می کند.

۱. گزینه های کمتری به مشتری ارائه دهید

در روانشناسی فروش ارائه گزینه های بسیار متفاوت به مشتری، تصمیم گیری را برای او دشوار می کند و احتمال اینکه هیچ خریدی انجام ندهد را بالا می برد.

در کتاب پارادوکس انتخاب “بری شوارتز” روانشناس آمریکایی استدلال می کند که حذف گزینه ها برای مشتری می تواند اضطراب خریداران را به شدت کاهش دهد.

۲. از اهرم “ترس از دست دادن” استفاده کنید

از دیدگاه روانشناسی فروش، نه گفتن به یک فرصت خرید عالی، حتی برای خریداران سرسخت هم دشوار است؛ به خصوص اگر به آنها یادآوری شود با رد کردن این فرصت خرید، چه چیزی را از دست می دهند. به برشماری مزایای محصول یا خدمات خود بسنده نکنید؛ سعی کنید مشتری را متقاعد کنید که با خرید نکردن از شما یک فرصت خوب را از دست داده است.

“دانیل کانمن” در کتاب تفکر سریع و آهسته به تفصیل در مورد اینگونه سوگیری های شناختی که در فرآیند تصمیم گیری تاثیر می گذارند صحبت می کند.

 

۳. برای ایجاد اعتبار، مهارت و تخصص خود را به رخ بکشید

هرچه به عنوان یک فروشنده اعتبار بالاتری داشته باشید، مشتریان بالقوه راحت تر می توانند به شما اعتماد کنند. اگر مشتریان احتمالی شما در مورد توانایی های شما تردید داشته باشند یا کاملاً به شما اعتماد نکنند، برای خرید از شما مشتاق نخواهند بود. یکی از مهمترین اصول روانشناسی فروش این است که مشتری را از سالها تجربه و مهارت خودتان در زمینه محصول یا خدماتی که ارائه می دهید مطلع کنید.
۴٫ در مورد مشتریان قبلی خود صحبت کنید
با توجه به اصول روانشناسی فروش، راه دیگر برای ایجاد اعتبار، صحبت در مورد مشتریان قبلی است. بعلاوه، ما طبیعتاً موجودات اجتماعی هستیم و اکثر مردم به مصرف کنندگان دیگر بیش از بازاریاب یا کارشناس فروش اعتماد دارند.

 

۵. از مشتریان بخواهید موانع خرید را با شما در میان بگذارند

یکی از آسانترین راهها برای متقاعد کردن مشتریان مشکوک این است که از آنها بخواهید مسائلی که مانع خریدشان می شود را با شما در میان بگذارند. افراد دوست دارند منطقی به نظر برسند، بنابراین اگر بتوانید مشتریان احتمالی را به سمتی هدایت کنید که خودشان به مزایای استفاده از محصول یا خدمات شما اقرار کنند، احتمال خریدشان بالاتر می رود.

 

۶. برای تاثیر گذاری از داستان استفاده کنید

صحبت کردن در مورد داستان موفقیت یکی از مشتریان در روانشناسی فروش تاثیر گذارتر از بر شمردن مزایای استفاده از محصول است. داستان گویی به شما امکان می دهد تا سریعتر با مشتری خود ارتباط برقرار کنید (با آزاد کردن “هورمون اعتماد”، اکسی توسین)؛ همچنین به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را به سمت انجام عمل مورد نظرتان سوق دهید.

 

۷. حس دو طرفه بودن ارتباط را در مشتری تقویت کنید

با ارائه بخشی از خدمات به صورت رایگان به مشتری احتمالی نه تنها در او حس قدردانی ایجاد می کنید بلکه این احساس را به او القا می کند که او هم باید در عوض کاری برای شما انجام دهد. به عنوان مثال می توانید برای مشتریان جدید تخفیف ویژه در نظر بگیرید.

 

۸. از اهرم “محدودیت زمان” استفاده کنید

به عنوان مثال به مشتری این حس را القا کنید که به دلیل بالا بودن تقاضا، ارائه محصول یا خدمات رو به پایان است. برای تصمیم گیری مشتری احتمالی یک بازه زمانی مشخص کنید. به عنوان مثال به او بگویید که تنها تا آخر این هفته برای تصمیم گیری فرصت دارد چون تخفیف ها تنها تا آخر این ماه اعمال می شوند.

اهرم محدودیت زمان | داناپرداز

روانشناسی مدیریت فروش

در رأس هر تیم فروش یک مدیر قرار دارد. روانشناسی مدیریت فروش به نقش مدیر از جنبه روانشناختی در موفقیت فرآیند فروش می پردازد.

اعتماد یکی از شکننده ترین پیوندها در مناسبات انسانی است. به عنوان یک مدیر فروش موفق نحوه عملکرد شما باید به نحوی باشد که کارشناسان فروش به راحتی به شما اطمینان کنند و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه فرایند فروش را با شما در میان بگذارند.

همچنین معیارهایی را برای ارزیابی عملکرد کارشناسان فروش مشخص کنید شما می توانید برای این کار از نرم افزار CRM استفاده کنید تا بصورت دقیق بتوانید عملکرد کارشناسان خود را بررسی کنید. سپس این اطلاعات را به آنها در میان بگذارید. وقتی صحبت از معیارهای عملکرد است، شفافیت همیشه بهترین سیاست است. نظارت و مانیتورینگ، کارشناسان را به تلاش بیشتر ترغیب می کند و به آنها نشان می دهد که دقیقا چه انتظاری از آنها دارید.

روانشناسی فروش در بازار ایران

بازار و فعالیت های کسب و کار در ایران متأثر از فرهنگ، شرایط زندگی، ساختار اجتماعی و روانشناختی مردم آن است. در ادامه به چند نکته روانشناسی فروش در بازار ایران اشاره می کنیم:

ایرانی ها با احساس خود تصمیم می گیرند

در روانشناسی فروش ایرانی گاهی اوقات افراد به جای طی یک فرآیند منطقی، بر اساس یک حس فوری، نیاز یا احساسات خود تصمیم می گیرند. برای متقاعد کردن مشتری ایرانی باید از خود بپرسید که ضعف و نیازهای عاطفی مشتریان در بازار ایران چیست؟

طبق روانشناسی فروش افراد سعی می کنند خرید خود را توجیه کنند

نه تنها مشتری های ایرانی در بازار ایران بلکه مردم بسیاری از کشورهای دیگر هم همین کار را انجام می دهند. به عنوان مثال، فرد عکس یک خودرو را می بیند و فوراً عاشق آن می شود. او با احساس خود تصمیم می گیرد که خودرو را می خواهد اما برای بررسی بیشتر در مورد مشخصات فنی خودرو ، قدرت موتور، ویژگی های ایمنی و هزینه های نگهداری آن تحقیق می کند. او ماشین را می خواهد زیرا احساس خوبی به او می دهد؛ اما برای توجیه خرید آن از آمار و داده ها استفاده می کند.

انسانها خودخواه هستند

یکی دیگر از ترفندهای روانشناسی فروش در بازار ایران بر اساس این عقیده است که انسان به طور ذاتی‌ موجودی خودخواه است. “خودخواه” به این معنی است که فرد همه چیز را در حول محور خود می بیند. همه ما دنیا را طوری می بینیم که گویی همه چیز به شخص ما وابسته است. بنابراین اگر می خواهید افراد را در ایران برای انجام یک فعالیت تشویق کنید باید برای این سوال جواب داشته باشید: “انجام این کار برای من چه فایده ای دارد؟”

گاهی اوقات این فایده صرفاً ایجاد حس عزت نفس و کسب احترام سایرین است. مثال بارز یک انگیزه روانشانی فروش در این زمینه “چشم و هم چشمی” است. شما یک محصول را خریداری می کنید تا در برابر افراد دیگر در مورد خودتان احساس ارزش کنید.

۱٫ ۱۰ فن برای افزایش وفاداری مشتری
۲٫ ۱. هواداران‌تان را در مرکز توجه قرار دهید(تجربه شرکت سودا استریم)
۳٫ ۲. برای افزایش وفاداری مشتری، هواداران‌تان را غافلگیر کنید(تجربه شرکت جنرال الکتریک)
۴٫ ۳. به توصیه‌های مشتریان توجه کنید و به خاطر آنها تشکر کنید(شرکت سام آل)
۵٫ ۴. محصولات جدید را پیش از همه در اختیار مشتریان وفادار بگذارید(تجربه شرکت نتفلیکس).
۶٫ ۵. در هنگام نیاز، در خدمت مشتریان باشید
۷٫ ۶. مشتریان را در انجام کاری که دوست دارند، یاری کنید.(شرکت Dollar Shave Club
۸٫ ۷. به مشتریان‌تان چیزی ارائه کنید که رقبا ندارند
۹٫ ۸. برای افزایش وفاداری مشتری، در دسترس آنهاباشید(تجربه شرکت واربای پارکر)
۱۰٫ ۹. مشکلِ مشتریان را حل کنید
۱۱٫ ۱۰. کیفیت را در اولویت قرار دهید(شرکت اپل)
۱۲٫ ۱۰ قانون برای طراحی تبلیغات محیطی موفق و مؤثر
۱۳٫ ۱. داستان مشخصی داشته باشید
۱۴٫ چرا داشتن داستان مهم است
۱۵٫ قدرت تصاویردرتبلیغات محیطی
۱۶٫ ۲. زرق و برق داشته باشید
۱۷٫ اجزای اصلی برنامه تجاری
۱۸٫ ۴. به موقعیت جغرافیایی توجه کنید.
۱۹٫ ۵. کمتر از شش کلمه انتخاب کنید.
۲۰٫ ۶. دیده شوید اما حواس‌ها را خیلی پرت نکنید.تجربه تلخ شرکت واندربرا
۲۱٫ ۷. به دنبال گرفتن پاسخ مستقیم نباشید.
۲۲٫ ۸. باهوش باشید اما زیادی زرنگ نباشید .
۲۳٫ ۹٫ تعداد تابلوهای تبلیغاتی بیشتری تهیه کنید
۲۴٫ ۱۰. پیام‌تان را ننویسید، آن‌ را نشان دهید
۲۵٫ استفاده از تاثیر روانشناسی در بازاریابی با دانستن ۱۵ اصل زیرکانه
۲۶٫ ۱. اثر مالکیت و دارایی
۲۷٫ ۲. رابطه‌ی متقابل
۲۸٫ ۳. اصل پیگیری و پشتکار
۲۹٫ ۵. نظریه‌ی چارچوب‌بندی
۳۰٫ ۶. بیزاری از فقدان
۳۱٫ ۷. تطبیق و تأثیر اجتماعی
۳۲٫ ۸. اثر رضایت و تساهل
۳۳٫ ۹. نظریه رویارویی و در معرض‌بودن
۳۴٫ ۱۰.تأثیرات اطلاعاتیِ اجتماعی یا عقل و خرد جمعی
۳۵٫ ۱۱. اثر فریفتن
۳۶٫ ۱۲. دسترسی اکتشافی
۳۷٫ ۱۳. اثر حائل حمایت اجتماعی
۳۸٫ ۱۴.اثر بِن فرانکلین
۳۹٫ ۱۵. اثر قرابت
۴۰٫ تبلیغات چگونه بر ذهن مصرف‌کننده اثر می‌گذارد؟
۴۱٫ جلب توجه
۴۲٫ نفوذ علم روان‌شناسی در تبلیغات
۴۳٫ ظهور تلویزیون
۴۴٫ چهار فاکتور اصلی در صنعت تبلیغات وجود دارد.
۴۵٫ بازاریابی احساسی چیست و چه جایگاهی در تبلیغات دارد
۴۶٫ از احساسات چگونه در تبلیغات استفاده می‌شود
۴۷٫ از احساسات چگونه در تبلیغات استفاده می‌شود-شادی(شعارکوکاکولا)
۴۸٫ از احساسات چگونه در تبلیغات استفاده می‌شود-غم(شرکت بیمه‌ی عمر مِت‌لایف هنگ کنگ)
۴۹٫ از احساسات چگونه در تبلیغات استفاده می‌شود.ترس/شگفتی(صندوق جهانی طبیعت )
۵۰٫ از احساسات چگونه در تبلیغات استفاده می‌شود.خشم/نفرت(عکس‌های سایت ایمگور )
۵۱٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود
۵۲٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود. رایگان .گرگوری سیوتی (Gregory Ciotti) از شرکتِ (Help Scout
۵۳٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.انحصاری
۵۴٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.ساده
۵۵٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.محدود
۵۶٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.بگیرید/دریافت کنید(شرکت هاب اسپات
۵۷٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.تضمینی
۵۸٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.شما
۵۹٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.زیرا
۶۰٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.بهترین
۶۱٫ برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود.مقایسه/این یا آن
۶۲٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید
۶۳٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-مخاطبان خودرابشناسید
۶۴٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-ازمزیت رقابتی تان به عنوان برگ برنده استفاده کنید
۶۵٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-تصویری ازخود درذهن مشتری ایجادکنید
۶۶٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-برای پول درآوردن باید پول خرج کنید
۶۷٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-تبلیغات رادرجای مناسبی قرار دهید
۶۸٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید.اجازه ندهیدکه بودجه برمدیریت کمپین تبلیغاتی تان اثربگذارد
۶۹٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-ازرسانه های متنوعی استفاده کنید
۷۰٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-سعی نکنیدبرای همه جذاب باشید
۷۱٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-تبلیغات خودراازپیش آزمایش کنید
۷۲٫ بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید-برتبلیغات خودنظارت کنید
۷۳٫ تبلیغات و سهم بازار
۷۴٫ تأثیر تبلیغات بر رفتار مصرف کننده
۷۵٫ چگونه تبلیغات تلویزیونی به‌یادماندنی بسازیم؟
۷۶٫ بررسی تاثیر تبلیغات محیطی کسب و کارها از نظر روانشناسی
۷۷٫ مردم از لحظه دیدن تبلیغات تا زمان خرید محصول از لحاظ روانی چه مراحلی را طی می‌کنند؟
۷۸٫ بررسی تاثیر تبلیغات محیطی از نظر روانشناسی، ایجاد رشد پایدار
۷۹٫ افزایش دسترسی به مردم
۸۰٫ پیام رسانی
۸۱٫ افزایش آگاهی

دانلودوخرید۳۸۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید