جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت روابط عمومی ،کلیدی استراتژیک درخلق برند و بقای پایدار کسب وکارها

روابط عمومی ،کلیدی استراتژیک درخلق برند و بقای پایدار کسب وکارها

روابط اجتماعی به ایجاد روابط مثبت با جامعه محلی در اطراف کسب و کار شما اشاره دارد. این می‌تواند شامل کارهای خیریه، کمک‌های مالی، تخفیف‌های ویژه یا هر چیز دیگری باشد که باعث ایجاد یک رابطه قوی با جامعه و جلب وفاداری مشتری می‌شود.

یکی از قسمت‌های مهم هر سازمان یا کسب و کار، به خصوص سازمان‌های مشتری محور، بخش روابط عمومی است. شاید برای شما سوال شده باشد روابط عمومی در کسب و کار چیست؟ و چه نقشی دارد؟ انواع روابط عمومی چیست ؟ روابط عمومی دیجیتال چیست؟ و حتی تفاوت روابط عمومی و تبلیغات چیست؟

روابط عمومی واسطه بین سازمان و مخاطبان آن است. فرقی نمی‌کند که کسب و کار شما چیست. آشنایی با روابط عمومی به شما کمک زیادی می‌کند. حتما تا به حال پیش آمده که واژه روابط عمومی در آگهی‌های استخدام توجه شما را به خود جلب کند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.

روابط عمومی در کسب و کار چیست؟ چه وظایفی دارد؟

روابط عمومی چیست ؟ روابط عمومی به زبان ساده، کلیه اقدامات و فرآیندی است که بین یک سازمان و مخاطبانش رابطه برقرار کرده و آن را حفظ می‌کند. روابط عمومی روشی است که به صورت آگاهانه اطلاعات بین فرد یا سازمان و مردم را مدیریت می‌کند، که ممکن است یک فرد یا سازمان را شامل شود تا موضوعات مورد علاقه عمومی و اخبار را در اختیار مردم و مخاطبان قرار ‌دهد و همین موضوع آن را از تبلیغات متمایز می‌کند.

روابط عمومی به جای بازاریابی یا تبلیغات یک پوشش برای مشتریان و مخاطبان ایجاد می‌کند. البته در حال حاضر تبلیغات جزئی از فعالیت‌های روابط عمومی محسوب می‌شود. یک نمونه از روابط عمومی خوب تولید مقاله‌ای است که مشتری را شامل می‌شود.

هدف از روابط عمومی، اطلاع رسانی به ذی‌نفعان از جمله مردم، مشتریان، کارمندان، شرکا و سرمایه‌گذاران و ترغیب و تشویق آنها به حفظ دیدگاه مطلوب درباره سازمان، محصولات، رهبری و تصمیمات آن است. متخصصان روابط عمومی برای شرکت‌ها و کسب و کارها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و غیرانتفاعی و شرکت‌های روابط عمومی و بازاریابی کار می‌کنند.

هماهنگ کننده، سرپرست، مدیر اجرایی، حسابداری و مدیر ارتباط با رسانه از جمله مشاغل اصلی در روابط عمومی هستند. متخصصان روابط عمومی با مخاطبان هدف سازمان رابطه برقرار می‌کنند و سعی می‌کنند که این رابطه را حفظ کنند. لازمه موفقیت در روابط عمومی، درک عمیق از علاقه‌ها و نگرانی‌های ذینفعان شرکت است. متخصصان روابط عمومی باید بدانند چگونه با استفاده از تبلیغات که قدرتمندترین ابزار تجارت روابط عمومی است، به صورت مؤثر این نگرانی‌ها را برطرف کنند.

وظایفی همچون طراحی کمپین‌های ارتباطی، کار با مطبوعات، نوشتن اخبار و مطلب برای اخبار، ترتیب دادن مصاحبه برای سخنگوی شرکت، نوشتن سخنرانی برای رهبران شرکت یا سازمان، فعالیت تحت عنوان سخنگوی شرکت، آماده کردن مشتری برای کنفرانس‌های مطبوعاتی، تولید محتوای وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی، مدیریت بحران، مدیریت رویدادها و مدیریت فعالیت‌های بازاریابی مثل آگاهی از برند و ارتباطات داخلی بر عهده متخصص روابط عمومی است.

گاهی وظایف روابط عمومی در کسب و کار گستردگی زیادی دارد. وظیفه اداره همه جنبه‌های تبلیغات برنامه‌ریزی شده و فعالیت‌های این واحد بر عهده مدیران روابط عمومی است. اصلی‌ترین وظایف روابط عمومی به شرح زیر هستند:

  • برنامه‌ریزی برای کمپین‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی؛
  • نوشتن سخنرانی‌ها و انتشارات مطبوعاتی؛
  • رسیدگی به سؤالات و شکایت‌های مردم، سازمان‌های مربوطه و مطبوعات؛
  • سازماندهی و شرکت در برنامه‌های تبلیغاتی مانند نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌های مطبوعاتی، تورها و بازدیدها؛
  • صحبت عمومی در کنفرانس‌های مطبوعاتی، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها؛
  • ارائه اطلاعات به مشتریان درباره فرصت‌های تبلیغاتی جدید و پیشرفت کمپین‌های روابط عمومی فعلی؛
  • تجزیه و تحلیل پوشش رسانه‌ای؛
  • ارتباط با مشتریان و کارمندان در مورد بودجه، بازه زمانی و اهداف؛
  • راه‌انداز یا تقبل تحقیقات بازار.

وظایف روابط عمومی با توجه به نوع سازمان و شرایط، ممکن است تغییر کند و این امر به دو عامل شرایط موجود و شرایط سازمانی مانند میزان انعطاف‌پذیری سازمان بستگی دارد.

نقش روابط عمومی در کسب و کار

در هر کسب و کاری که هستید، تأثیر روابط عمومی در کسب و کار خود را نادیده نگیرید. امروزه و در این فضای رقابتی، اگر برای تقویت و ارتقا برند خود برنامه‌ای تدوین نکنید، برند آسیب‌پذیر می‌شود و از بین می‌رود. همان‌طور که گفتیم روابط عمومی عامل ایجاد مناسبات مطلوب بین سازمان و ذی‌نفعان است به همین دلیل نمی‌توان نقش روابط عمومی در ارتقا و توسعه برند را نادیده گرفت.

از آنجایی که روابط عمومی، علمی در مورد ارتقای برند و خوش‌نامی سازمان است؛ اگر در کسب و کارهای نوپا جدی گرفته نشود، منجر به حذف کسب و کار از بازار خواهد شد سعی روابط عمومی در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، جلب اعتماد افراد در محیط کار و جامعه، نسبت به اقدامات کسب و کار و سازمان است.

تبلیغات موفق نتیجه روابط عمومی موفق است. تبلیغات و روابط عمومی دو مقوله جدا از هم با هدف‌های متفاوت هستند ولی اگر در راستای هم عمل کنند، موفق‌تر و مؤثرتر خواهند بود. اگر روابط عمومی به درستی به وظایف خود عمل کند و اطلاعات لازم و کافی را درباره محصول و خدمات برای مشتریان ایجاد کند، تبلیغات تأثیرگذارتر می‌شود.

روابط عمومی با ایجاد ارتباط با مردم و به وجود آوردن حس اعتماد نسبت به برند قبل از شروع تبلیغات بستر مناسب را آماده می‌کند. صرف هزینه چند میلیونی بر روی یک محصول بدون ایجاد زمینه آشنایی، اتلاف هزینه و انرژی است.

نقش روابط عمومی برای کسب و کار بسیار جامع و گسترده است و می‌تواند بر روی سود و منفعت یک سازمان تأثیر به سزایی داشته باشد. این تأثیر منحصر به زمان شروع کار شرکت یا سازمان نیست و برای همه زمان‌هاست. روابط عمومی تاکتیک خاصی از بازاریابی است که می‌تواند در بخش‌های مختلف بازاریابی یک برند اعمال شود.

انتقال مؤثر پیام یک برند به مخاطبان با استفاده از روابط عمومی امکان‌پذیر است.  برای این کار کافی است مخاطبان خود را بشناسید و پیام‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که نیازهای آنها را پاسخگو باشد. بنابراین در بازاریابی‌های خود از اهمیت تدوین پیام‌هایتان غافل نشوید. مطمئن شوید پیام‌هایتان متناسب با سلایق و نیازهای مخاطبان اولیه و ثانویه‌تان است.

ایجاد و پرورش روابط، یک اصل اساسی در روابط عمومی است. داشتن ارتباط طولانی مدت با خبرنگاران، منتقدان، ویراستاران و متخصصان صنعتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتواهای به اشتراک گذاشته شده را متناسب با نیازها و اهداف مشتری تنظیم کنید.

هسته اصلی روابط عمومی این است که بتوانید به سرعت اطلاعات خود را منتشر کنید و بین قشر وسیعی از مخاطبان نسبت به برند خود آگاهی ایجاد کنید. انتشار نام یک شرکت یا کسب و کار در اخبار معتبر یک رسانه، اعتبار آن برند را افزایش می‌دهد و این تصور را در مخاطبان به وجود می‌آورد که می‌توانند به آن برند اعتماد کنند.

از نقش روابط عمومی در مدیریت بحران نیز نمی‌توان غافل شد. بحران،‌ رویداد تاسف‌باری است که افکار عمومی، جامعه و مردم را دچار دلهره، عصبانیت، خشم و ترس می‌کند و نتیجه آن، زیر سوال رفتن عملکرد روابط عمومی و سازمان است. به عنوان مثال یکی از بحران‌های این روزها که بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده کرونا است.

در شرایط بحران نحوه پاسخ‌گویی مدیران به بحران در ایجاد اعتماد یا تخریب سازمان نقش به سزایی دارد. سرعت عمل در برخورد با بحران انکارناپذیر است. مهار و مواجهه با بحران در داخل سازمان وظیفه مدیران ارشد و میانی و اتاق بحران است اما در بعد بیرونی این روابط عمومی‌ها هستند که نقشی تاثیرگذار خواهند داشت.

در این زمینه روابط عمومی‌ها در مقابله با آسیب‌های ناشی از انواع بحران‌ها می‌توانند دو نقش مهم را بر عهده بگیرند:

  • دادن آموزش همگانی دائمی پیش از وقوع بحران
  • برنامه‌ریزی‌های ویژه در هنگام وقوع بحران

روابط عمومی‌ها از آغاز تا پایان فرآیند بحران می‌توانند ایفای نقش کنند و بخشی از بحران نیست که روابط عمومی‌ نتواند خود را در آن نشان دهد. روابط عمومی در هر سه مرحله بحران یعنی پیش از بحران، هنگام بحران و پس از بحران، می‌تواند ایفای نقش کند.

عمده وظایف روابط عمومی در وضعیت بحران عبارتند از: مشاوره به سیاستگذاران و مدیر سازمان، اطلاع‌رسانی به هنگام از راه‌های ارتباطی درست، ارتباطات رودررو و مستقیم با مردم و مخاطبان که کامل‌ترین و مؤثرترین و صمیمانه‌ترین نوع ارتباط است، نفوذ بر تصمیم‌ها و تأثیر در تصمیم‌گیری‌ها، تقدیر از خبرنگاران درستکار و سازمان‌هایی که روابط عمومی را برای بهبود وضعیت کمک کرده‌اند.

اهمیت روابط عمومی در توسعه کسب و کار

به طور کلی درباره نقش روابط عمومی در کسب و کار صحبت کردیم. حال درباره اهمیت آن در توسعه کسب و کار خواهیم گفت.

روابط عمومی به بهبود روابط کارکنان کمک زیادی می‌کند. همیشه سطح مناسبی از ارتباطات باید وجود داشته باشد تا دوستی شکل بگیرد. هرچه تعامل بین کارکنان بیشتر باشد، صمیمیت بیشتر می‌شود. تا زمانی که کارمندان یک مجموعه از انگیزه‌های یکدیگر آگاه هستند و اهداف مشترکی دارند، شما تیمی سرزنده دارید که به خوبی فعالیت می‌کند.

هر کسب و کار و سازمان قوانینی دارد که برای رسیدن به موفقیت باید از آنها پیروی شود. برای مثال شاید برای انجام کاری در سازمان، فرآیند خاصی وجود داشته باشد یا برای کارکرد نامناسب کارکنان عواقب خاصی در نظر گرفته شود. روابط عمومی در کسب و کار شما به اجرای قواعد و قوانین کمک می‌کند. به این صورت که با ایجاد ارتباطات محکم کارکنان را از قواعد و قوانین آگاه می‌کند. این ارتباط چیزی بیشتر از تهیه دفترچه راهنما برای کارکنان است. نباید توقع داشت که کارکنان خودشان توانایی رعایت کردن خطوط قرمز را داشته باشند در اینجا اهمیت ارتباطات روشن می‌شود.

این که مسئولان ارشد کسب و کار چه اندازه ماهر و با استعداد باشند مهم نیست. به هر حال ایده‌های آنها محدود است. روابط عمومی کارمندان را تشویق می‌کند که ایده‌ها و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. کارمندان همیشه ایده‌هایی برای اجرای موفق‌تر کسب و کار دارند و فراهم کردن فرصت برای طرح نظرات آنها، فرصت بزرگی‌ست برای سازمان و در سایه این ارتباطات، نوآوری‌های بیشتری به ارمغان می‌آید.

ممکن است فکر کنید که روابط عمومی مختص کسب و کارهای بزرگ است که بودجه‌های کلان در اختیار دارند اما بهتر است بدانید که روابط عمومی برای کسب و کارهای کوچک اثربخشی بیشتری دارد. برخی از دلایل اهمیت روابط عمومی در کسب و کارهای نوپا به شرح زیر هستند:

  • صرفه‌جویی در بودجه

در کسب و کارهای کوچک صرفه‌جویی هرچند کم، سبب پیشرفت می‌شود. ممکن است درخواست از خبرنگاران و اینفلوئنسرها برای اینکه راجع به کسب و کار شما بنویسند زمان ببرد اما هزینه چندانی ندارد. داشتن روابط عمومی کسب و کار مستمر سبب ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شود.

  • اثربخشی بیشتر در مقایسه با تبلیغات

در اکثر مواقع، آگاهی از برند چه در اثر بازاریابی دهان به دهان و چه از طریق رسانه‌ها در مقایسه با تبلیغات بازدهی بیشتری دارد و بیشتر مورد اعتماد مخاطبان است. طبق تحقیقات روابط عمومی، ۹۰ درصد بیشتر از تبلیغات روی مخاطبان اثر می‌گذارد. این روزها که افراد کمتر به محتوای تولید شده توسط برند اعتماد می‌کنند، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ و روابط عمومی فرصت مناسبی برای جذب مخاطبان است.

  • بیشتر دیده شدن برند

محتوایی که در روابط عمومی آنلاین تولید می‌شود همیشه در بستر اینترنت قابل دسترسی و دیده شدن است. این در حالی است که در رسانه‌های سنتی چنین امکانی وجود ندارد. پس این موضوع به مرور زمان می‌تواند ارزش و اعتبار برای برند شما به ارمغان بیاورد.

  • هم‌راستایی با تبلیغات برند

یکی از راه‌های دست یافتن به مخاطبان، آگاهی از برند و ایجاد یک تصویر مثبت روابط عمومی است و از این رو می‌توان آن را مکمل بازاریابی و تبلیغات دانست. یکی از راه‌های ایجاد ارزش برای مخاطبان و جلب توجه آن‌ها، تولید محتوای ارزشمند توسط روابط عمومی است.

  • ایجاد روابط بلند مدت

قبلاً گفیتم که هدف اصلی روابط عمومی ، ایجاد اعتبار و اعتماد برای برند و شناساندن آن به مخاطبان است. این موضوع زمان‌بر است اما یک روابط عمومی مثبت در کنار فعالیت‌های بازاریابی، می‌تواند پایه روابط وفادارانه و درازمدت میان کسب و کار شما و مشتری شود. به همین دلیل باید آگاه باشید که پایه و اساس روابط شما از چه مفاهیمی تشکیل شده است. با انجام تحقیقات بازار می‌توانید دیدگاه کاملی از مخاطبان و صنعت به دست آورید.

نتیجه آن که روابط عمومی در کسب و کار از آن جهت مهم است که کیفیت ارتباط بین کسب و کار و عموم افرادی که با آنها سر و کار دارند، عامل اساسی در تحقق اهداف سازمان و ارتقاء جایگاه آن است. به همین دلیل سارمان توسط ذینفعان و مخاطبانش تعریف می‌شود نه مرزهایش.

از وظایف عمده روابط عمومی، تلاش برای شکل‌دهی به مجموعه‌ای هماهنگ است که بتواند سازمان را به اهدافش برساند. این هماهنگی باید در همه سطوح سازمان، از جمله درون هر زیر سیستم، در تعامل زیر سیستم‌ها با هم و در ارتباط سیستم‌ها با سیستم‌های تشکیل‌دهنده محیط به طور موفقیت‌آمیز برقرار شود.

دیباچه

uروابط عمومی یک علم است ،علمی درخصوصارتقائ برندو خوشنامی سازمان

توسعه یافتگی جوامع امروز موجب گردیده که ذائقه مردم از فرآورده محوری به سمت برند محوری گرایش پیدا کند ودردنیای توسعه یافته ۹۵درصد مردم،محصولات را براساس برند می خرند.

مدیریت خوشنامی فرایندی است که با نقش و تاثیر گذاری روابط عمومی ،نمود پیدامی کند.و این که نقش روابط عمومی براثرمرور زمان در ذهن مشتریان حک می شود و درحقیقت تحقیقات بااریابی نقش کاتالیزوردر موفقیت روابط عمومی بازی می کند.

یکی از وظایف روابط عمومی ،مواظبت از درجه شادی بهره ور سازمان می باشد که منجر به چرخه ویژه ای بنام رضایت می شود.

کارکنان راضی         مشتریان راضی            فروش پایدار              مزیت رقابتی

روابط عمومی چیزی فراتر از تنظیم کردن و ارسال مطالب و مقالات به روزنامه‌ها و رسانه‌های عمومی و یا پست گذاشتن اعلان‌های مطبوعاتی می‌باشد. حوزه گسترده روابط عمومی چندین فعالیت مرتبط را در بر می‌گیرد که هدف اصلی همه آن‌ها انتقال پیام‌هایی خاص با هدف مشخص است. مسئولیت مدیریت روابط بین شرکت و همه مخاطبان عام، به عهده خود شما خواهد بود. روابط عمومی معمولاً شامل موارد زیر خواهد بود؛

تحقیق: تحقیق در مورد بازار و بازرسی همه‌جانبه شرکت، نقطه شروع برنامه روابط عمومی موفق می‌باشد. شما باید نسبت به شرکت خود، مشتری‌ها و مشتریان بالقوه شناخت کامل داشته باشید. این‌که چه چیزی برای ارائه دارید، مشتریان در پی چه چیزی هستند و شما تا چه حد نیازهای آن‌ها را تأمین می‌کنید.

روابط عمومی

برنامه ریزی استراتژیک: مخاطبان هدف، اهداف تجاری شما برای آن‌ها و پیام‌هایی که باید در جهت تحقق آن اهداف تجاری انتقال دهید را مشخص نمایید.

شهرت: شهرت را می‌توان به‌صورت مدیریت دوراندیشانه و دادن اطلاعات به رسانه‌های عمومی جهت حفظ و افزایش قدرت یک برند توصیف کرد. به بیان ساده‌تر شهرت یعنی توانایی اختصاص دادن بخشی از مطبوعات یا برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی به خود..

روابط اجتماعی: حفظ روابط مناسب با سایرین و پیدا کردن راحل‌های قابل‌قبول برای متقاعد ساختن افراد.

روابط دولتی: روابط اجتماعی غال با شامل روابط با دولت محلی هم می‌شود، اغلب از مسئولان روابط عمومی می‌خواهند به شرکت‌ها کمک کنند روابط خود را با دولت‌های محلی و حتی دولت‌های خارجی بهبود بخشند.

روابط داخلی: کارمندان شرکت مخاطبان داخلی آن هستند، با توجه به نرخ بیکاری و دستمزدها، پیدا کردن کارمند خوب قدری دشوار است و یک برنامه روابط عمومی خوب موجب افزایش روحیه وفاداری و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند.

روابط با سرمایه‌گذار: در بازار سهامی که قیمت سهام در آن به شکلی باورنکردنی دائماً در حال تغییر است تأثیر احساسات و ذهنیت عموم را نمی‌توان در کاهش و افزایش آن در نظر نداشت. روابط با سرمایه‌گذار آن بعد از روابط عمومی است که اخبار شرکت را به گوش تحلیل گران سهام و سایر متخصصان امور مالی می‌رساند.

روابط با صاحبان منافع: صاحبان منافع، شخص یا سازمانی است که سود یا ضرر او درگرو نحوه عملکرد شرکت شماست. وجود شایعاتی مبنی بر این‌که شما ازنظر مالی درخطرید، ممکن است موجب از دست دادن اعتبار خود در نزد آن‌ها خواهد گردید. سایر سهامدارانی که می‌توان از آن‌ها نام برد عبارت‌اند از: مشاوران درجه‌یک، اعضای رسمی، بانک، تهیه‌کنندگان مواد اولیه، نمایندگان فروش، پخش‌کنندگان و مشاوران صنعتی شما.

عوامل خیریه: وقتی یک شرکت کار خیری انجام می‌دهد علاوه بر هدف اصلی می‌خواهد به خاطر عمل خیرش هم شناخته شود. متخصصان روابط عمومی به شما کمک می‌کنند از زمان، تلاش‌ها و سرمایه‌ای که مصرف می‌کنید، به بالاترین میزان ممکن شهرت و منفعت دست‌یابید.

آموزش ارتباطات: در شرکت‌های بزرگ، متخصصان روابط عمومی زمان زیادی را صرف آموزش نحوه برخورد درست با رسانه‌های عمومی و سایر مهارت‌های ارتباطی به مدیران باسابقه شرکت می‌کنند. این متخصصان همان‌گونه که در شرایط بحرانی، روابط عمومی مدیران را راهنمایی می‌کنند، در مورد راهکارهای روابط عمومی روزمره هم به آن‌ها توصیه می‌کنند.

 

روابط عمومی

نقش و کارکرد روابط عمومی در بازاریابی

۲۰عنصر بازاریابی

تبلیغات مثل آگهی دادن نیست. مدیریت روابط عمومی، به نوعی هم عملکرد فعال است هم مجهول. شرکت استراتژی فعالی را برای ایجاد روابط عمومی‌اش بر پا می‌کند و نیاز به ظرفیت پاسخ به رویدادها دارد. چه رویدادهای مثبت و چه منفی. یک شرکت در ماهرانه‌ترین شکل از روابط عمومی‌اش قادر است رویدادی ایجاد کند که تبلیغات منفی ایجاد کرده و تأثیری مثبت بر شهرت شرکت داشته باشد.

روابط عمومی، مدیریت ارتباط بین سازمان و افراد عام است. روابط عمومی در ارتباط یک سازمان یا فرد با مخاطبانش ایجاد می‌شود و فعالیت‌های معمول، شامل سخنرانی در کنفرانس، کار کردن با مطبوعات و ارتباط کارمندان را در بر می‌گیرد. چیزی که لمس نمی‌شود و از آگهی جداست.

برای ارتباط با کارمندان، مشتریان، سرمایه گذاران، جوامع همسایه یا عموم استفاده می‌شود. هر سازمانی که سهمی در چگونگی به نمایش درآمدنش در محل های عمومی را دارد، سطحی از روابط عمومی را به کار می‌گیرد. همواره نظام‌های مرتبطی وجود دارند که همه، زیر پرچم ارتباطات شرکت هستند، مثل روابط رسانه‌ای، روابط سرمایه‌گذار، ارتباطات داخلی و روابط کارمندان. ارتباطات شرکت در سازمان، جدایِ از دیگر عملکردهای بازاریابی، گزارش می‌دهد اما بخشی از بازاریابی نیست چون شهرت شرکت و برندهایش را در بر می‌گیرد. یکی از مهم ترین جنبه‌های روابط عمومی، محصول است که با به دست آوردن عمومیت برای کالا یا خدمتی خاص از طریق تاکتیک‌های روابط عمومی به جای تبلیغات سر و کار دارد.

متداول ترین ابزار در جعبه ابزار روابط عمومی، آزادسازی مطبوعات است. این سند به مطبوعات صادر شد تا اعلام کند سازمان می‌خواهد عمومی شود. کار بیهوده‌ای نیست که سندی را تهیه کنید. مهارت نوشتن، ارزش پیشرفت را دارد. باید همه اطلاعات مهم را در بر گیرد و به گونه‌ای نوشته شود که خواننده را با عناوین و تیترها، تشویق به خواندن هر چه بیشتر آن کند.

گاهی بیان می‌شود هیچ چیز مثل تبلیغات بد نیست اما این گفته حقیقت ندارد. از جمله محصولاتی که با تبلیغات بد ضربه خورده بودند، «پرییر» بودند که شهرتش در سال ۱۹۹۰ از بین رفت آن هم زمانی که در آزمایشگاه کارولینای شمالی، درب چند بطری بَنزِن پیدا شد. «پرییر» سعی کرد وجود آنها را توضیح دهد و در نهایت گفت که اشتباه کارگر باعث این کار بوده است. این حادثه‌ی تصادفی باعث از بین رفتن ۱۶۰ میلیون بطری شد و هرگز این ضرر جبران نشد. تبلیغات بد درباره محصولات، همیشه از مشکلات کیفیتی و یا دست کاری های جنایی نشأت نمی‌گیرد. گاهی هم از واکنش مخالف مردم برای ساخت محصول ایجاد می‌شود.

استفاده از حمایت مالی شکلی از روابط عمومی است. حمایت مالی شامل، دادن پول به رویدادی، جشنی، فعالیتی یا خیریه‌ای در عوض حقوق و دیگر امتیازات است. برخی حمایت‌های مالی به خوبی بنا شده‌اند و برخی دیگر با فراوانی زیادی به روی کار می‌آیند و زود از صحنه می‌روند. گستره این مقیاس از حمایت قصاب تا مبالغ کلان جهانی برای مخاطبان جهانی مثل بازی‌های المپیک را شامل می‌شود. حمایت مالی در بخش لباس ورزشی، بخش مهم استراتژی بیشتر تولید کننده‌هاست.

چند سال پیش مفهوم جدیدی ایجاد شد که مربوط به روابط عمومی می‌شود، مسئولیت اجتماعی شرکت. تعریف واحدی ندارد اما یک تعریف می‌تواند این باشد که مسئولیت اجتماعی شرکت در این مورد است که چه طور شرکت‌ها فرایندهای کسب و کار را مدیریت می‌کنند تا تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند. دلیل اینکه چرا روابط عمومی به آن ربط دارد این است که شرکت هایی که به سود جامعه، کمک رسانی می‌کنند برای شهرت خود هیچ چیزی به دست نیاورده‌اند، البته در صورتی که جامعه آن را نشاسد و قدردانی نکند؛ اما یک شرکت نوع دوست، نگران این موضوع نیست. انجام دادن کار خوب برایش کفایت می‌کند. هر هیئت مدیره‌ای که پاسخگوی سهامداران است و مسئولیت قانونی دارد اگر تلاشش دیده نشود، بی پروا می‌شود.

شرکت‌ها باید دو جنبه عملیاتی‌شان را بررسی کنند: ۱. تساوی مدیریتشان هم از دید مردم و هم فرایندها، ۲. ماهیت و کیفیت تأثیرشان بر جامعه در جاهای مختلف.

سهامداران خارجی علاقه زیادی به فعالیت شرکت دارند. بیشترشان به دنبال این هستند که شرکت واقعاً از لحاظ کالاها و خدمات، تأثیرش بر محیط و جوامع محلی چه کار کرده است، خوب یا بد و یا چطور با نیروی کارش برخورد می‌کند. از میان سهامداران مختلف، تحلیل گران مالی وجود دارند که بر کیفیت مدیریت و عملکرد مالی گذشته به عنوان شاخصی از عملکرد احتمالی آینده تمرکز می‌کنند. مسئولیت اجتماعی شرکت، تعهد مداوم توسط کسب وکار است به نحوی که اخلاقی عمل می‌کند و به توسعه اقتصادی کمک می‌کند، در حالی که کیفیت عمر نیروی کار، خانواده، جامعه محلی و جامعه را بهبود می‌دهد.

در آمریکا مسئولیت اجتماعی شرکت از لحاظ مدل بشر دوستانه تعریف شده است. شرکت ها سود می‌دهند، مالیات می‌پردازند و سهم خاصی از سود را به دلایل خیرخواهانه می‌بخشند. این شکلی از آموزش عملی به شرکت است که از بخشیدن، مزیتی عایدش شود.

مدل اروپایی بر عملکرد کسب و کار اصلی به طریق مسئولیت اجتماعی و از طریق سرمایه گذاری در جوامع تمرکز دارد. معتقدم این مدل پایدارتر است چون: ۱) مسئولیت اجتماعی به صورت صحیح تولید ثروت می‌کند، که اگر درست کنترل شود باید رقابت پذیری کسب و کار را تقویت کند و ارزش تولید ثروت جامعه را زیاد کند، ۲) وقتی خیلی سخت می‌شود، محرکی برای تمرین مسئولیت اجتماعی شرکت به صورت هر چه بیشتر و بهتر هست- و اگر بشر دوستانه باشد سریع تر عمل می‌کند.

گرایش دیگر، توسعه مفهوم مدیریت شهرت است. شهرت، مستقیماً مربوط به روابط عمومی می‌شود. روابط عمومی مأموریت بحرانی برای موفقیت دارد. سازمان به افراد با استعداد و با تجربه در هنر و علم روابط عمومی نیاز دارد تا به بالاترین استانداردهای ارتباطات، روابط بهتر و پرسودتر با سهامداران اصلی برسد.

روابط خوب در دنیای امروز موتورهای موفقیتند. این روابط فقط از طریق جوامع عالی و برتری در عملکرد، ساخته و حفظ می‌شوند. مشکل اینجاست که هر کدام که جوامع عالی را نشان می‌دهند در آینده متفاوتند.

روابط عمومی

نقش روابط عمومی در توسعه کسب و کار

اگر کسب و کار را معادل «بیزینس» فرض کرده و معتقد به این واقعیت باشیم که روابط عمومی می تواند تاثیر بسزایی در توسعه کسب و کار داشته باشد آنوقت این سوال اساسی را بایستی پاسخ دهیم که مولفه های یک روابط عمومی موفق چه عواملی بوده و چگونه می شود با دارا بودن روابط عمومی موفق به رونق و توسعه کسب و کار خود همت گمارد.

در دنیای کسب و کار معمولا دو نفر هستند که دوشادوش مدیریت عالیه سازمان حرکت می کنند . اول مدیر امور مالی برای آنکه به مدیریت بگوید که ما از نظر قیمت ، رقابت ، فروش ، سود و زیان و… کجا هستیم . و دوم ، مدیر روابط عمومی برای آنکه به مدیریت بگوید که ما در نزد افکار عمومی ، مصرف کنندگان ، رقبا و… چه جایگاهی داریم . هر دوی مدیر مالی و مدیر روابط عمومی در واقع بسته ای را مهیا می کنند برای تصمیم گیریهای مدیریت تا او با فراغ بال و اطمینان خاطر آنگونه قضاوت و تصمیم گیری نماید که سازمان متبوعش بتواند در عرصه کسب و کار و رقابت ادامه حیات مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشد .

به عبارت دیگر بازوی روابط عمومی برای مدیریت ، همچون ابزاری موثر ، حساس ، هوشمند و هشدار دهنده است که می تواند با تجربه و تخصص خود مدیریت و سازمان را از فراز و نشیبهای کسب و کار به سلامت عبور دهد . اما خود این روابط عمومی نیازمند چه فاکتورهایی برای موفقیت است؟

بدون شک یک عامل مهم موفقیت روابط عمومی همانا توجه به اخلاق حرفه ای ، اخلاقیات و در یک کلام خوش اخلاقی است . خوش اخلاقی روابط عمومی ، چهره شادمان، سرزنده و پویایی از سازمان در عرصه کسب و کار را ارائه می دهد . خوش اخلاقی در روابط عمومی علاوه بر کاهش هزینه ها ، تعارضات و تضادها ، می تواند به وفادارماندن مشتریان کمک شایانی نموده و سود آوری بیشتری را به همراه داشته باشد . در این مجال مروری خواهیم داشت بر نکات ریز و درشت نقش و جایگاه اخلاق و خوش اخلاقی روابط عمومی ها در توسعه کسب و کار . حتما با من موافق هستید که روابط عمومی ، حرفه ای مبتنی بر اخلاق است . چرا که اگر اخلاق نباشد توان و انگیزه لازم و کافی برای ادامه کار و بقا برای این حرفه وجود ندارد .

از این رو روابط عمومی بایستی علی الدوام در پی بازاریابی اخلاق و تعمیم آن در سطح سازمان و جامعه باشد . اما بازاریابی اخلاق آیا به این سادگیها امکان پذیر است؟

طبیعی است که خیر . برای بازاریابی اخلاق باید اهل آن را در اختیار داشت . وگرنه : نه هر آن کو ورقی خواند ، معانی دانست . دیده بینا می خواهد و گوش شنوا . بازار یابی اخلاق ، مقوله بسیار مهمی است که متاسفانه استراتژی مشخص و مدون و سازمان یافته ای برای آن در سازمانها وجود ندارد . هر چند که بعضی ها عادت کرده اند که با کلمات بازی کنند و اسم خیلی طرحها و چیزها را ربط می دهند به اخلاق و منشور اخلاقی و اخلاق حرفه ای واین گونه موارد ، اما حقیقت آن است که برای بازاریابی اخلاق اقدام موثری نمی شود و در خم یک کوچه مانده ایم . مگر نه این است که دین مبین اسلام به تعبیری دین مبتنی بر اخلاقیات است و اخلاق مدار می باشد؟ ممکن است که سوال شود ، سرسلسله اخلاقیات و کلید و رمز آن چیست ؟ در پاسخ عرض می کنیم که : خوش اخلاقی .

آیا در حرفه روابط عمومی از افراد خوش اخلاق بهره می بریم ؟ چند درصد افراد شاغل در روابط عمومی ها منش و شخصیت اخلاقی شایسته ای دارند و خوش اخلاق هستند ؟ چند در صد کارکنان روابط عمومی ها دوره های آموزشی برای ارتقاء اخلاقیات خویش دیده اند ؟ امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند : ان احسن الحسن الخلق الحسن .یعنی بهترین خوبیها ، همانا خوش اخلاقی است .

از قدیم گفته اند که کاسب خوش اخلاق شریک جیب مردم است . بالای سر مرقد مطهر پیامبر گرامی اسلام (ص) روی یک تابلو ، جمله زیبایی نوشته شده است که : نبی عظیم خلقه ، الخلق الذی عظمه الرحمان فی سید الکتب . یعنی : ( اینجا مدفن) پیامبری است که خلق و خو و شخصیت او بسیار باعظمت و بزرگوارانه است .

همان خلق و خو و شخصیتی که خداوند متعال آنرا در سرور و سید کتابهای آسمانی ( قرآن ) مورد تمجید قرار داده و آنرا باعظمت معرفی کرده است .

در قرآن کریم می فرماید : و انک لعلی خلق عظیم (سوره قلم آیه چهار ). در ضرب المثلهای شیرین فارسی داریم که : زبان خوش ( به عنوان یک ابزار مهم و اساسی ابراز اخلاق خوش ) مار را از سوراخ بیرون می کشد .مولوی شیرین زبان می گوید : ما برای وصل کردن آمدیم . و برای وصل کردن و گره زدن دلها باید خوش اخلاق بود . به عبارت ساده ، به قول بعضی ها ، آدم بد اخلاق دو ریال هم نمی ارزد . و جالب است بدانید که اهل جهنم انسانهایی ترشرو و بد اخلاق هستند . خوش اخلاقی چه بسا باعث می شود که مخالف به موافق تبدیل شود . خوش اخلاقی عمر را زیاد می کند ، هزینه ها را کاهش می دهد ، فاصله ها را کم می کند . خوش اخلاقی ، دید و نگرش انسان را بهتر و متعادلتر و عقلایی تر می نماید .خوش اخلاقی فهم و درک بهتری از موضوعات به آدم می دهد .

خوش اخلاقی تضادها و تعارضات سازمانی و فردی را کاهش می دهد ، از نفاق و تک روی می کاهد و منافع جمعی را توسعه و ارتقاء می بخشد . خوش اخلاقی دین و دنیا و آخرت آدمی را بهتر نموده و جامعه را جامعه ای صبور و پر ظرفیت می سازد . خوش اخلاقی فروش را بیشتر می کند ، ارباب رجوع را راضی تر می نماید و مشتریان دائمی برای ما فراهم می نماید . خوش اخلاقی سبب می شود که همکاران در فضایی صمیمی و دوستانه و خیر خواهانه با هم کار کنند . خوش اخلاقی موجب گذشت و فداکاری می شود . روابط عمومی که خوش اخلاق است ، می تواند افکار عمومی را بهتر هدایت و مدیریت کند .

روابط عمومی خوش اخلاق حاشیه امنیت سازمان را وسعت بخشیده و دلها و افکار رسانه ها را بیشتر با خود همراه می نماید .روابط عمومی خوش اخلاق به مدیریت عالیه سازمان قوت قلب بیشتری می بخشد . روابط عمومی خوش اخلاق ، سینه ای فراخ دارد وتحمل آن بالاست و دیرتر از کوره بدر می رود و کمتر در گیر می شود . روابط عمومی خوش اخلاق فقط به بازی برد – برد می اندیشد .

بدین ترتیب ، در این مختصر بررسی ، دریافتیم که روابط عمومی با بهره مندی از ابزار اخلاق و خوش اخلاقی میتواند به رونق و توسعه کسب و کار همت گمارده و سازمان را در راه تحقق اهداف و آرمانهای خویش یاری رسان باشد . پر واضح است که خوش اخلاقی در روابط عمومی حاصل برخورداری از انسانهایی فکور و دور اندیش است که در چشم انداز و افق ذهنی آنان قرار است تهدید ها به فرصتها تبدیل شده و سازمان یا شرکت به جایگاه برنامه ریزی شده خود نائل شود.

 

روابط عمومی

نقش روابط عمومی در حوزه کسب و کار

روابط عمومی یکی از آن ارکانی است که می تواند با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن به کسب و کارهایی که نوآورانه هستند و جنبه های از هم گسیختگی دارند را مورد پوشش قرار دهد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اگر به حوزه هایی که کارآفرینان، کسب و کارهای از هم گسیخته راه اندازی می کنند نگاه کنید ملاحظه می کنید که در برنامه های این کسب و کارها مشکلاتی شروع به ظهور می کنند.

«از هم گسیختگی» یکی از آن دست واژه هایی است که در کارآفرینی استفاده زیادی دارد و بنابراین این واژه در ترمینولوژی کارآفرینی قرار می گیرد و به ویژه وقتی که وارد روابط عمومی و بازاریابی می شود پرسنل جویای راهی برای ایجاد جذابیت برای کارشان هستند. این درخواست در حالی رخ می دهد که آنها هنوز نتیجه کار خودشان را دریافت نکرده اند و همین موضوع می تواند هنجارهای موجود را تغییر دهد.

اما این بدان معنا نیست که نوآوری از هم گسیخته اتفاق نامیمونی برای روابط عمومی است. نمونه های بی شماری در این زمینه وجود دارد که روابط عمومی ها توانسته اند این نوآوری ها را پوشش دهند: از جابجایی پول بی المللی گرفته تا کسب و کار مالی برای راهکارهای جدیدی جهت حذف ضایعات.

همه این بخش ها مایل هستند که چیزهای کوچک مشترکی برای نمایش داشته باشند. این در حالیست که آنها در واقع تحت سلطه تعداد زیادی از شرکت هایی هستند که به راحتی پول به دست می آورند و کارهایشان را در کمترین زمان ممکن و با کمترین خلاقیت و نوآوری انجام می دهند.

این کسب و کارها معمولا در ارتباط مستقیم با مشتریان هستند و می خواهند با نوآوری هایشان طیف جدیدی از مردم را به سمت خود بکشانند. اما گاهی به دلیل وجود از هم گسیختگی تغییراتی را ایجاد می کنند که مردم در مورد آن شکایت می کنند. این شکایت مردم در برخی موارد می تواند برای سازمان منفعت مالی داشته باشد و در ادامه توضیح می دهیم که چرا این منفعت می تواند بدست آید؟

هر شکایتی فرصتی خبری است که واحدی به نام روابط عمومی می تواند از آن به نفع کسب و کار استفاده کند. بر اساس مطالعه هولمز و سازمان مشاوره بین المللی ارتباطات، تخمین زده می شود که صنعت روابط عمومی در سال ۲۰۱۳ ارزشی به اندازه ۱۲ میلیارد دلار امریکا درآمد داشته است. اما خدماتی که با محوریت کسب و کارهای بزرگ انجام شده اند، با مبلغ ۱۰ هزار دلار در ماه پرداخت شده اند و حداقل زمان قرارداد این موسسات روابط عمومی شش ماه بوده است.

این بدان معناست که بیشتر فعالیت های راه اندازی کسب و کارها به وسیله روابط عمومی انجام می شود. در این مرحله روابط عمومی به طور خودکار فعالیت هایی را انجام می دهد که در خود روابط عمومی داخل سازمان قابل اجرا نیست.

روابط عمومی

نقش روابط عمومی در توسعه کسب‌ و کار

در فضای رقابتی امروز، اگر برای ارتقا و تقویت برند برنامه‌ای تدوین نشود، نه‌تنها برند آسیب‌پذیر می‌شود، بلکه از یاد خواهد رفت.

با در نظر گرفتن این موضوع و اینکه در جوامع فعلی روابط عمومی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی محسوب می‌شود و روابط عمومی عاملی برای ایجاد مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی که با بنگاه یا شرکت سروکار دارند، به شمار می‌آید، ازاین‌رو نمی‌توان از نقش روابط عمومی در ارتقا و توسعه برند غافل شد. روابط عمومی، علمی در مورد ارتقای برند و خوش‌نامی سازمان است؛ اگر روابط عمومی سازمان، رقابت را جدی نگیرد از محیط کسب‌وکار حذف می‌شود. روابط عمومی نتیجه تحولات جوامع و سیستم‌ها و نظام‌های ارتباطی سازمان‌هاست که در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی اتفاق می‌افتد تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام می‌شود به‌دست آید.

بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرش‌های افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب برند، پایش رسانه‌ها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند محافظت کرده و ارتقا و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت می‌کند. به جرات می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های مدیران روابط عمومی شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها از علم روابط عمومی مدرن و کارکردهای صنعت روابط عمومی است، از این رو ضرورت دارد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط عمومی و تدوین برنامه‌ای منسجم، در جهت شناساندن صنعت روابط عمومی به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه برند گام برداشت. در زمینه نقش صنعت روابط عمومی در توسعه صنعتی، می‌توان گفت: روابط عمومی در نطفه تولید صنعتی قرار دارد و از زمان راه‌اندازی صنایع (صنایع کوچک و بزرگ)، در همه مراحل صنعت را هدایت می‌کند و تنها روابط عمومی قادر به انجام این مهم است.

در عرصه کسب‌وکار نیز روابط عمومی به‌عنوان یک تکنیک حمایت از بازار شناخته‌شده است. هر سازمانی در یک دوره مشخص باید گزارش عملکرد و فعالیت‌های خود را به سهامداران و سایر ذی‌نفعان ارائه کرده، میزان موفقیت خود را در بازاریابی اعلام کند. به این منظور، نقش‌آفرینی روابط عمومی در جذب سهامداران ناراضی در مجامع شرکت‌ها حیاتی است و موجب اطلاع‌رسانی مناسب درباره فعالیت‌های انجام‌شده در جهت منافع ذی‌نفعان و ایجاد آرامش نسبی در بین آنها می‌شود. در هر صنفی رقبا همواره تلاش می‌کنند برنامه‌های سازمان رقیب را مخدوش کرده و خوش‌نامی آن را در جامعه خدشه‌دار کنند.

هرچند این نوع رفتارها در کسب‌وکار سالم با اخلاق حرفه‌ای منافات دارد، اما روابط عمومی در راستای مقابله با تهدیدات و ایجاد فرصت‌ها، در پیشگیری از این موارد نقش بسیار موثری خواهد داشت. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود روابط عمومی تخصصی و توانمندی‌های روابط عمومی برای حمایت از سازمان وتوسعه صنعتی بهره نمی‌گیرند، سازمان‌شان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند. نقش روابط عمومی‌ها هم تاکتیکی و هم استراتژیک است و از این جهت مهم هستند که می‌توانند جهان‌بینی انسان‌ها را تغییر دهند.

کنراد اگیوسا، موسس پابلیسیزا، و یکی از افرادی است که کسب و کاری را در کلمبیا راه اندازی کرده و دنبال تغییر در وضع موجود آن است. او روابط عمومی را به عنوان راهی مناسب برای این مساله می شناسد و می گوید: «من این صنعت را بررسی کرده ام و دیده ام که کارآفرینان بیشتر از روابط عمومی به دنبال تبلیغات هستند چراکه بسیاری از آنها هیچ تجربه ای در خصوص همکاری با روابط عمومی ها ندارند و یا منابعی را در اختیار ندارند که بخواهند هزینه های استاندارد آن را بپردازند.»

بنابراین روابط عمومی یکی از آن ارکانی است که می تواند با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن به کسب و کارهایی که نوآورانه هستند و جنبه های از هم گسیختگی دارند را مورد پوشش قرار دهد..

فهرست

روابط عمومی چیست؟

کارکرد روابط عمومی

نقش روابط عمومی در کسب و کار چیست ؟ اهمیت روابط عمومی در کسب و کار

تعریف روابط عمومی

مشاغل اصلی روابط عمومی

وظایف روابط عمومی

نقش روابط عمومی در کسب و کار

نقش روابط عمومی در ایجاد اعتماد به برند.

انتقال مؤثر پیام یک برند به مخاطبان با استفاده از روابط عمومی

نقش روابط عمومی درمدیریت بحران

اهمیت روابط عمومی در توسعه کسب و کار

روابط عمومی در کسب و کار شما به اجرای قواعد و قوانین کمک می‌کند.

محدودبودن ایده های مسئولین کسب وکار

برخی از دلایل اهمیت روابط عمومی در کسب و کارهای نوپا

روابط عمومی، پل ارتباطی کسب وکار با مشتریان

میزان اهمیت روابط عمومی در کسب و کار

روابط عمومی اعتبار می‌بخشد

روابط عمومی پایه و اساس ارتباطات (روابط) است

روابط عمومی فرصت‌شناس است

روابط عمومی تبلیغات رایگان نیست

نقش روابط عمومی در توسعه کسب و کار  

نقش روابط عمومی برای کسب وکار ها

نحوه ایجاد یک برنامه روابط عمومی برای شرایط تجاری امروز

رسیدن به مخاطب

تعادل بین برند ومخاطبان

نقش روابط عمومی ها در ارتقا و توسعه جایگاه برند و بازاریابی برای محصولات بنگاه های بزرگ اقتصادی

روابط عمومی یک عامل حیاتی در حمایت از قدرت و ارزش برند های یک سازمان

نقش مختصصان روابط عمومی دربازاریابی

نخستین کار عمده روابط عمومی

انواع تبلیغات در روابط عمومی

، ترمیم تصویر ذهنی شرکت

ویژگی روابط عمومی موفق

گستردگی فعالیت های روابط عمومی

روابط عمومی چه تفاوتی با بازاریابی دارد؟

روابط عمومی چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟

پنج نقش مهم روابط عمومی در بازاریابی

نقش روابط عمومی در خلق و رشد برند سازمان

عوامل موفقیت روابط عمومی ها برای توسعه برند

روابط عمومی کارآمد

روابط عمومی به عنوان ابزار بازاریابی چگونه عمل می‌کند؟

نقش روابط عمومی آنلاین در بهبود یک کسب و کار

مفهوم روابط عمومی آنلاین چیست؟

پایه های اصلی روابط عمومی آنلاین

شکل سوم   از روابط عمومی آنلاین

بهترین الگوی روابط عمومی برای کسب و کارهای کوچک

هوش مصنوعی در روابط عمومی

اهمیت روابط مطلوب با رسانه ها

اشتباه های کلیدی کسب و کارها در ارتباط با روابط عمومی

نقش روابط عمومی دربرند سازی

نقش روابط عمومی در خلق و رشد برند سازمان

روابط عمومی ونقش کلیدی در برند آفرینی

گوگل ،پادشاه محتوای جهان

روابط عمومی و پشتیبانی از فعالیت های  فروش و بازاریابی

ابزارهای روابط عمومی دربازاریابی

عملکرد روابط عمومی ها در حوزه شناسایی محصولات و بازاریابی

راهبردهای نوین در روابط عمومی

نقش‏های روابط عمومی

 

 

 

با ۳۴۹ اسلاید تخصصی

دانلودوخرید ۶۵۰۰۰ومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید