جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت توسعه صادرات بابازاریابی دیجیتال در راستای تولیدمتناسب باسلیقه وذائقه مشتریان خارجی

توسعه صادرات

این فایل برای تمامی مدیران وصاحبان  کسب و کار های بزرگ-متوسط وکوچک،فعالان گردشگری ؛اساتید دانشگاه دانشجویان،هنرمندان ،بازاریابان و تجارداخلی و خارجی مفید بوده و می توانددرمحبوبیت کلیه عزیانی که از آن استفاده می کنند تاثیراستراتژیک داشته باشد.

دوران مدرن جهان را به عنوان یک بازار جهانی به تصویر کشیده است اما این به چه معناست؟ آیا این بدان معنی است که شما می توانید مدل موفقیت آمیز کسب و کار خود را در هر بازاری در هر جای دنیا ارائه دهید؟ اگر مشاغل محلی خود را تا حدی توسعه داده اید که اکنون برای تسخیر صادرات احساس آمادگی می کنید ، وقت آن است که استراتژی بازاریابی دیجیتال را که باید از آن استقبال کنید ، عمیقاً بررسی کنید!
بازاریابی بین المللی هرگز کار ساده ای نیست. از درک بازار هدف از نظر بخشها و قلمروهای مختلفی که با آنها در ارتباط خواهید بود گرفته تا درک درستی از نحوه کانال گذاری محصولات و خدمات خود و مدیریت تحویل و معاملات ، بدون شک این امر شامل تحقیقات زیادی است. اگر به تیم مشاوران تکیه می کنید ، راه آسان تر خواهد بود ، اما اگر خودتان با تحقیقات پایه مقابله می کنید ، مطمئن شوید که اطلاعات صحیح و دقیق را جمع آوری می کنید. به یاد داشته باشید که هر جستجوی در Google اطلاعات زیادی به دست می آورد و شما باید رمزگشایی کنید که چقدر این داده ها صادق ، دقیق و به روز هستند. اگر به داده های رسمی منتشر شده توسط نهادها و سازمان هایی که دارای اعتبار جدی هستند اعتماد کنید ، بهتر خواهید بود
اگر مشاغل صادر کننده کالا یا خدمات هستید ، یک روش سنتی برای یافتن مشتری های بالقوه در مقابل استفاده از بازاریابی دیجیتال وجود دارد. به طور سنتی شرکت ها شرکت های شریک پیدا می کردند ، از نمایشگاه ها بازدید می کردند ، به دنبال شرکت های صادراتی می گشتند ، یا حتی برای گسترش در بازار صادرات کسب و کارهای فیزیکی ایجاد می کردند. تمام این فعالیت های فوق هزینه های بالایی را متحمل می شوند و زمان زیادی برای تلاش برای ورود به بازارهای صادراتی جدید نیاز است. با بازاریابی آنلاین ، با پاسخ به کسانی که به دنبال محصولات و خدمات مشابه در هر کشور / قلمرو مورد نظر خود هستند ، تبلیغات محصولات و خدمات خود را شروع می کنید. مفهوم استفاده از بازاریابی دیجیتال برای صادرکنندگان به عنوان صادرات دیجیتال مطرح می شود و این چیزی است که به طور گسترده در Google گفته می شود تا به شرکت ها کمک کند تجارت خود را در کشورها و مناطق مختلف گسترش دهند.
برای بازاریابی صادرات دربازارهای بین المللی ؛چندین ابزار توسط Google برای تجارت شما وجود دارد که می تواند از آنها استفاده کند تا تجارت صادراتی خود را با موفقیت در مقیاس بندی کنید. به آسانی به نظر نمی رسد. عوامل زیادی وجود دارد که شرکت باید هنگام صادرات آنها را در نظر بگیرد. برخی از آنها ارز ، زبان محلی ، روش های پرداخت ، رقبا در آن بازار ، پتانسیل تجارت و غیره هستند.
محتوای این فایل درمحورهای استراتژیک به شرح زیر تنظیم و تدوین شده است:
ارائه روش های نوین بازاریابی دیجیتال در عرصه بین الملل
معرفی کاربردی کانال ها و ابزارهای مهم در بازاریابی دیجیتال بین المللی
معرفی شیوه های اندازه گیری اثربخشی کانال ها و رقبا
معرفی کامل امکانات گوگل برای بازاریابی محصولات و خدمات و روش های کاربرد آن
معرفی کامل امکانات بازاریابی شبکه های اجتماعی بین المللی به همراه برنامه عملیاتی
معرفی کانال های خاص ورود به بازارهای بین المللی
ستراتژی های بازاریابی و تبلیغات دیجیتال در بازارهای بین المللی
استفاده از ابزارهای دیجیتال در تحقیقات بازار و هدف گذاری صادراتی
ارتقاء علمکرد و کاهش هزینه های بازاریابی دیجیتال در بازارهای صادراتی
روابط عمومی دیجیتال و نقش آن در بازارهای بین المللی
بلاکچین و ارزهای دیجیتال و کاربرد آن در صادرات
روش های نوین پرداخت و تبادلات ارزی و ریالی در صادرات
مکاتبات بازرگانی دیجیتال(اینترنتی) در صادرات
صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و سرویس های دیجیتال
 امروزه با توجه به کمرنگ شدن مرزهای تجارت، ارز آوری و رونق اقتصادی در قالب تجارت خارجی دارای  اهمیت خاصی برای کشورها می باشد، از این رو صادرات از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کلان دولت ها برخوردار می باشد. از این رو شناخت بازارهای خارجی، چگونگی ورود به بازارهای هدف، پایه و اساس صادرات را تشکیل داده ، و این امر جز پیمودن مراحل بازاریابی نوین با روش های علمی قابل اجرا نمی باشد. تحقیقات در خصوص بازارهای هدف و تعیین چگونگی استراتژی بازاریابی و روش های مرسوم و مورد استفاده کشورهای مختلف می تواند زمینه حضور در بازارهای خارجی را فراهم آورده و از این مسیر ارز آوری و سود سرشاری نصیب واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری را ایجاد نماید. از این رو حضور فناوری اطلاعات در حوزه صادرات موجب تسهیل در امر صادرات کالا و خدمات صادراتی در بازارهای جهانی می گردد.
در این فایل  سعی بر آن است تا با معرفی روش های نوین در بازاریابی با رویکرد صادرات به واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری بخش خصوصی و دولتی امکان بهره مندی از ظرفیت های آنان برای ورود به بازارهای هدف فراهم آید. و
هدف:
 شناخت استراتژی بازاریابی صادراتی ورود به بازارهای جهانی
 راهبردها :
   ۱)       آشنایی با روش­های نوین بازاریابی بین المللی (بازاریابی شبکه­های اجتماعی، نورو مارکتینگ، برند سازی، بازاریابی دهان به دهان، چریکی، بسته بندی خلاق، کمپین ها و …)
 ۲)       استفاده از فناوری اطلاعات در تحقیقات بازار
 ۳)       آینده بازاریابی صادراتی
 ۴)       آشنایی با فرهنگ بازارهای صادراتی و نحوه بازاریابی در کشور های هدف
 ۵)       تعیین استراتژی بازاریابی نوین در بازارهای بین المللی
 ۶)       موانع بازاریابی صادرات و راهکارهای برون رفت از آن
 ۷)       معرفی بانک­های اطلاعاتی کسب و کار­ها و مشاغل کشورهای جهان
 ۸)       چگونگی شناسایی رقبا و بازرگانان فعال در حوزه های مختلف صنعت
 ۹)       نقش فناوری اطلاعات در حوزه صادرات
شایان ذکر است که در این فایل ،علاوه بر جمع آوری اطلاعات علمی و تحقیقات بازاریابی به صورت پاورپوئینت؛مطالعه موردی در ارتباط با بازار یابی صادرات ازجمله :
-صادرات چای کشورکنیا
-استراتژی صادرات چای کشورایران
-نحوه ورود به بازارروسیه از منظر صادرات و واردات
-ورود به بازارعراق
-اقتصاد کشورکره جنوبی از منظر صادرات کالا به جهان
مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است
صادرات مستقیم

روش‌های ورود به بازار بین­ الملل (صادرات مستقیم)

مقدمه

در بخش قبل صادرات، مزایای صادرات، معایب صادرات و مشکلات صادرات و همچنین عوامل مؤثر بر انتخاب انواع روش های صادراتی و انواع روش های صادرات غیر مستقیم شامل واسطه ­های محلی به نیابت از تولیدکننده برای فروش کالای وی، واسطه ­هایی که برای مشتریان خارجی خود خرید می­ کنند و همچنین صادرکنندگانی که برای خود خرید و فروش می­ کنند، پرداخته شد. در این بخش به بررسی روش صادرات مستقیم پرداخته می شود.

کلمات کلیدی

روش های ورود به بازارهای بین المللی, صادرات, واردات, تراز تجاری, کانال های صادراتی, جهانی شدن, اتحاد استراتژیک, سرمایه گذاری مستقیم خارجی, همکاری مشترک, بازار خارجی, صادرات مستقیم, صادرات غیر مستقیم

مشتریان خارجی

صادرات مستقیم

در روش‌ صادرات مستقیم، شرکت بدون حضور واسطه و بصورت مستقیم کالای خود را به مشتریان ارائه می ­نماید. در واقع تفاوت بین صادرات مستقیم و غیرمستقیم در این است که در صادرات مستقیم تولیدکننده به­ جای تفویض به دیگران، وظیفه صادرات را خود برعهده می­ گیرد. از این رو وظیفه برقراری ارتباطات، ‌پژوهش ­ها،‌ توزیع و دریافت مدارک، قیمت­ گذاری و … بر عهده بخش صادرات و یا مدیر صادرات شرکت است. نکته دیگر آن­که در روش صادرات مستقیم، بسته به حجم و ارزش فروش خارجی، شرکت می ­تواند اقدامات صادراتی خود را از طریق یک فرد تا یک واحد بزرگ صادرات با افراد متخصص به انجام برساند.

از جمله مزایای صادرات مستقیم می ­توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- فروش و سود بیشتر: بی­تردید درصورتی که شرکت بتواند بصورت مستقیم محصولات خود را به بازار خارجی ارائه دهد، می­ تواند علاوه بر حجم بیشتر فروش (به دلیل آشنایی بالاتر با نیازهای مشتریان خارجی و سطح دسترسی بالاتری که برای محصولات خود ایجاد می­کند) هزینه­ های واسطه­ ها را نیز صرفه­ جویی نموده و با قیمت­ گذاری بهتر در بازار بین ­الملل و فروش بیشتر، سود بالاتری را به دست آورد.

۲ کنترل بیشتر: در صورتی که شرکت از روش‌ صادرات مستقیم برای ورود به بازار خارجی استفاده نماید، می ­تواند بر فرایند فروش کالا از مرحله سفارش­ گیری/ ارسال کالا تا رسیدن به دست مشتری و خدمات پس از فروش کنترل داشته باشد. این کنترل نقش مهمی در مدیریت برند شرکت و جلوگیری از ورود صدمات مخرب بر پیکره آن به دلیل نقص در هر یک از مراحل فروش، دارد. این کنترل در مورد حقوق دیگر شرکت همچون حق نشر، حق اختراع و … نیز مصداق دارد.

۳- اطلاعات بازار بیشتر و ایجاد تجربه و تخصص بالاتر: این اطلاعات نه تنها به تحولات محیط رقابتی کسب ­و کار بلکه به دامنه­ ای از تحولات قانونی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز بسط پیدا می­ کند و در واقع شرکتی که بصورت مستقیم به بازار خارجی کالا صادر می­ کند، بهتر از شرکت­ هایی که از روش‌های صادرات غیرمستقیم استفاده می­ کنند می­ تواند تحولات را در زمان مناسب درک کند. این اطلاعات بیشتر علاوه بر ایجاد تجربه بالاتر جهت تعیین نوع بازار انتخابی، مقیاس ورود به بازار و زمان ورود، به شرکت کمک می­ کند تا این تجربه را بصورت یک خدمت صادراتی به مشتریان صادرکننده خود بفروشد و از این طریق نیز برای خود کسب درآمد نماید.

۴- ایجاد ارتباط نزدیک­تر با خریداران و بازارهای خارجی: صادرات مستقیم به شرکت کمک می­ کند تا بدون واسطه، ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک با مشتریان خارجی خود پیدا کند و علاوه بر آن­که شرکت مشتریان خود و نیازهای آن­ها را دقیق­تر می­ شناسد و از آن­ها بازخورد می ­گیرد، مشتریان نیز می­ توانند شرکت تولیدکننده اصلی را بهتر بشناسند. سیفرت و فورد (۱۹۸۹) در این ارتباط معتقدند در صورتی که مشتریان خارجی شرکت از نظر جغرافیایی متمرکز و متجانس باشند، عادت­ های خرید نسبتاً مشابهی داشته باشند و از نظر تعداد، مدیریت­ پذیر باشند، صادرات مستقیم می­ تواند به شرکت کمک کند تا با این­گونه مشتریان ارتباطی نزدیک داشته باشد، نیازهای آن­ها را سریع­تر از هر روش‌ دیگری درک کند و مورد توجه قرار دهد.

ذائقه مشتریان

مطالب مرتبط:  روش های ورود به بازار بین الملل (اتحادهای استراتژیک: قرارداد فرانشیز)

از معایب صادرات مستقیم نیز می­ توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- هزینه بالاتر: این هزینه بیشتر از بعد منابع انسانی موردنیاز، منابع مالی موردنیاز، تأسیس شعب فروش و … مطرح است. در واقع در صورتی که شرکت از روش‌های ورود مستقیم به بازار بین ­الملل استفاده کند، باید تعداد منابع انسانی متخصص موردنیاز در واحد مدیریت صادرات خود را افزایش دهد، برای دست­یابی به بازار هدف، شعب فروش تازه­ای تأسیس کند که در این صورت مسائل مالی جهت خرید یا اجاره و منابع انسانی فعال در آن نیز خود عاملی هزینه­ زاست. هزینه ­های حمل و نقل، بیمه، تعرفه ­های گمرکی و ترخیص کالا نیز جزئی دیگر از این هزینه ­ها است.

۲- مسئولیت کانال توزیع و سیستم حمل و نقل: در صورت انتخاب روش‌ ورود صادرات مستقیم، شرکت باید مسئولیت انجام امور مربوط به حمل و نقل را نیز بر عهده داشته باشد که این مسئله شرکت را متعهد به ایجاد سازوکارهایی جهت مدیریت بر فرایند حمل و نقل و بیمه محصولات تا محل موردنیاز مشتری (بسته به آن­که در چه رده از اصطلاحات بازرگانی بین­ الملل[۲] با مشتری خود به توافق برسد) می ­سازد.

۳- مسئولیت در قبال خدمات­ رسانی سریع­تر: این روش‌ از ورود به بازار بین ­الملل به ­ویژه زمانی که محصولات شرکت از جمله محصولات با فناوری بالا باشند، شرکت را ملزم به ارائه خدمات تخصصی و فنی پس از فروش، اعزام کارشناس فنی و … به محل مشتری می ­نماید که هماهنگی این مسئله نیز چالشی مضاعف برای شرکت ایجاد خواهد کرد.

۴- مشکلات گمرکی: یکی از معایب روش صادرات مستقیم مشکلاتی است که شرکت در صورت انتخاب این روش‌ ورود احتمالاً از نظر گمرکی و ترخیص کالا با آن مواجه می­ شود. گاه این مشکلات تا حدی زیاد است که شرکت نمی­ تواند به دلیل وضع قوانین محدودکننده وارداتی (منع خرید مستقیم از کشورهای خارجی خاص در شرایط تحریم) کالای خود را بصورت مستقیم به کشور میزبان صادر کند و در نتیجه هزینه­ های زیادی به شرکت صادرکننده برای صادرات به آن کشور خاص تحمیل خواهد کرد.

نقش تجارت الکترونیک در توسعه صادرات مستقیم

یکی از مهم ­ترین مباحث در بحث روش‌ صادرات مستقیم، کاربرد تجارت الکترونیک و نقشی است که این ابزار مهم در توسعه صادرات مستقیم شرکت­ ها ایفا می­ کند؛ مفهومی که در دستور کار بسیاری از شرکت ­های موفق دنیا همچون آمازون و ای بِی بکار گرفته شده و توانسته است نقش قابل ملاحظه ­ای در فروش میلیون­ ها محصول به مشتریان در سراسر جهان داشته باشد.

در تشریح نقش تجارت الکترونیک و ابزار اینترنت، هاشمی (۱۳۸۹) معتقد است استفاده مؤثر از تجارت الکترونیک راهی کم هزینه جهت ورود به بازارهای جهانی است. تئو و تن (۱۹۹۸) نیز معتقدند که برای صادرکنندگانی که فاقد منابع انسانی و مالی ضروری برای امر تحقیقات بازاریابی رسمی در فضای بین­المللی هستند، تجارت الکترونیک فرصتی مغتنم جهت به دست آوردن اطلاعات کم هزینه از نیازها، الگوهای خرید، محل و شیوه خرید مشتریان می ­باشد. جیمز (۲۰۰۲) در مطالعه ­ای دیگر اثرات تجارت الکترونیک در توسعه صادرات شرکت ­ها را بررسی کرده و معتقد است استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک همچون اینترنت، از طریق ساده ­سازی و تسهیل روند تأمین مواد و قطعات موردنیاز شرکت ­ها از عرضه­ کنندگان، ارائه فرصت­ های جدید برای فروش محصولات شرکت، مبادله کم هزینه خدمات در بازارهای خارجی و کاهش دوره زمانی مبادلات، می­ تواند تأثیر قابل ملاحظه­ ای در حجم و سرعت صادرات مستقیم شرکت به بازارهای بین ­المللی داشته باشد.

در تحقیق هاشمی (۱۳۸۹) که یکی از جامع­ ترین تحقیقات داخلی در این حوزه است، تحلیلی جامع از تأثیرات بکارگیری تجارت الکترونیک در توسعه صادرات شرکت­ های داخلی، ارائه شده است. این اثرات در سه دسته کلی قرار گرفته ­اند که در جدول ۱ این عوامل و شاخص­ های آن­ها به تفکیک بیان شده ­اند.

مطالب مرتبط:  انواع تجارت متقابل – بخش دوم – روش های ورود به بازارهای بین المللی
جدول ۱- اثرات تجارت الکترونیک بر توسعه صادرات
عامل­ ها شاخص ­ها
بهبود کارایی فرایند صادراتی بهبود جمع ­آوری اطلاعات مربوط به مشتریان و رقبا و … برای استفاده در برنامه ­ریزی ­ها و تصمیم­ گیری ­های سازمانی در جهت کشف و پاسخگویی به نیازهای حال و آینده مشتریان
بهبود فعالیت ­های مربوط به پردازش سفارشات
اثربخش شدن ترویج و تبلیغ محصولات
سرعت بخشیدن به چرخه فرایند صادرات محصولات شرکت
انعطاف ­پذیری سریع در مقابل بازار
کوتاه شدن زمان تحویل محصول به مشتریان
ارائه خدمات بهتر و به ­هنگام به مشتریان
دسترسی تمام وقت مشتریان به شرکت
بهبود توانایی در مشتری ­گرایی (توانایی در برقراری ارتباطات خصوصی، ارائه قیمت ­های مختلف به مشتریان مختلف، ارائه خدمات منحصر به فرد به هر یک از مشتریان و …)
افزایش درآمد صادراتی ایجاد و حفظ روابط بلندمدت و دوسویه با مشتری و در نتیجه ایجاد وفاداری و افزایش فروش و درآمد شرکت
کوتاه کردن کانال­ های بازاریابی (واسطه ­ها) و حتی حذف آن­ها و در نتیجه تولید محصولات با قیمت نهایی کمتر و سود بیشتر
تسهیل ورود به بازارهای جدید
شناسایی و دسترسی آسان به کانال­ های جدید توزیع و فروش
هدف قرار دادن بهتر مشتریان بالقوه در بازارهای موجود
ایجاد یک تصویر جهانی در نتیجه ایجاد اعتماد و اطمینان به شرکت و افزایش فروش و درآمد شرکت
سفارشی ­سازی محصولات و خدمات و در نتیجه ایجاد مزیت رقابتی و افزایش فروش و درآمد شرکت
کاهش هزینه ­های صادراتی صرفه­ جویی در هزینه­ های مربوط به بازاریابی و ترویج شرکت
کاهش هزینه کاغذبازی
کاهش هزینه ارتباطات شرکت
کاهش هزینه ­های سفر پرسنل فروش
کاهش هزینه تراکنش ­های شرکت در فرایند جستجوی خریداران، سفارش ­ها، پرد اخت­ ها و ردیابی سفارشات
کاهش هزینه­ های مربوط به انبارداری
کاهش هزینه نمایندگی ­های خدمات مشتریان شرکت
کاهش تعداد و هزینه کارکنان صادراتی

با توجه به آنچه در این بخش گفته شد، تجارت الکترونیک از طریق افزایش کارایی، درآمدزایی و کاهش هزینه ­های صادراتی نقش قابل­ملاحظه­ ای در توسعه صادرات شرکت­ ها دارد.

به منظور تکمیل این بخش و تشریح اثراتی که بکارگیری رویکرد بازاریابی الکترونیکی در توسعه صادرات دارد، به یکی دیگر از جامع ترین تحقیقات داخلی در این حوزه پرداخته شده است.

بررسی اثر بازاریابی الکترونیک بر عملکرد صادراتی

همان­گونه که در شکل زیر مشاهده می­ گردد، بازاریابی الکترونیکی از طریق مزایای مختلفی که در حوزه ترویج و خدمات دهی، کانال توزیع و تحقیقات بازاریابی ایجاد می­ کند بر عملکرد صادراتی شرکت­ ها از دو بعد مالی و استراتژیک تأثیر می­ گذارد.

با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش­ های قبل درباره روش‌ صادرات مستقیم و مزایا و معایب آن، در ادامه به انواع روش­ هایی که از طریق آن، شرکت­ ها اقدام به صادرات مستقیم می­ کنند، اشاره می­ گردد.

الف) کارگزاران خارجی

کارگزاران خارجی نمایندگان فروش مستقلی هستند که کالاهای غیررقابتی تأمین­ کنندگان مختلفی را عرضه می­ دارند. آن­ها در کشور خریدار مستقر هستند و معمولاً در قبال دریافت حق ­العمل فعالیت می ­کنند. این ­گونه کارگزاران هزینه ­های مربوط به خود را دریافت می­ کنند و هیچ گونه مسئولیّت و ریسکی را نمی­ پذیرند. کارگزاران به­ ندرت تحویل را می­ پذیرند و هرگز بر کالا نام نمی­ گذارند. آن­ها دارای این اختیار هستند که در قلمرو خود، تقاضاها و سفارشات خرید را دریافت کنند و در خریدها به شرکت­ ها توصیه­ های مفیدی ارائه دهند. در نتیجه قیمت­ ها در توافق بین صادرکننده و مشتریان خارجی تعیین می­ گردد و این­گونه کارگزاران خارجی معمولا خدمات پس از فروش و پشتیبانی برای مشتریان را فراهم نمی­ سازند.

کارگزاران خارجی

توافق ­نامه کارگزاری باید به دقت تنظیم شود و در آن به ­طور مشخص ذکر شود که کارگزار کارمند شرکت صادرکننده نیست. این نکته نیز مهم است که در برخی از کشورها کارگزاران باید به وسیله دولت ­ها ثبت شوند. با این تفاصیل این روش زمانی مورد استفاده قرار می­ گیرد که:

  1. شرکت ­ها تمایل به فروش محصولات در بازارهای کوچکی دارند که برای توزیع ­کنندگان جذابیتی ندارند.
  2. شرکت ­ها بخواهند به­ طور انفرادی مشتریان خاصی را بازاریابی نمایند.
  3. شرکت ­ها بخواهند تجهیزات، ماشین آلات و دیگر موارد بزرگی را به فروش برسانند که به راحتی انبار شدنی نیستند.
  4. شرکت ­ها بخواهند در مناقصات عمومی یا خصوصی شرکت کنند.

بعد از این­که کارگزار، شرکت صادرکننده را از وجود سفارشی آگاه می سازد، شرکت به­ طور مستقیم با مشتری وارد مذاکره می­ شود و قیمت، شرایط حمل و نقل، تحویل، حراج ­ها، خدمات و تضمین ­ها در این مذاکرات مشخص می­ گردد. با توجه به نقش محدود کارگزاران، لزومی ندارد که آن­ها بسیار تعلیم ­دیده باشند و یا این­که از نظر مالی بسیار قوی باشند. اما به هر ترتیب این­ گونه کارگزاران به دلیل ارتباطات شخصی و نیز اطلاعات وسیع ­شان ارزشمند هستند و شرکت را در رسیدن به بازارهایی یاری می ­دهند که در غیر ­این­ صورت امکان دسترسی به آن­ها وجود نخواهد داشت. علی­رغم برخی مزایای این روش، معایب استفاده از این­گونه کارگزاران اغلب شامل موارد زیر می­گردد:

  1. مسائل حقوقی در زمان پایان قرارداد (در بسیاری از کشورهای خارجی قوانین محلی در مورد روابط کارگزاران محلی و شرکت خارجی صادرکننده بسیار تبعیض آمیز هستند).
  2. شرکت ­ها خود باید ریسک و مسئولیت در حوزه ­های مختلفی همچون قیمت­ گذاری و تحویل تا خدمات پس از فروش را به عهده بگیرند.
  3. کارگزاران در مورد محصول اطلاعات و آموزش کمی دارند که این امر ممکن است بر فروش محصول تأثیر سویی داشته باشد.

ب) توزیع­ کنندگان خارجی

توزیع ­کنندگان خارجی تاجرانی مستقل هستند. آن­ها محصولات را برای فروش وارد می­ کنند و هزینه ­های خود را از تفاوت بین قیمت کالاها در کشور خارجی و فروشنده جبران می­ کنند. توزیع ­کنندگان خارجی تحویل و نام­گذاری کالا را بر عهده می­ گیرند و با صادرکنندگان و مشتریان قراردادهایی را منعقد می­ کنند. در این روش از صادرات بین مشتری و صادرکننده ارتباط مستقیمی وجود ندارد و توزیع ­کننده از نظر قانونی حق ندارد صادرکننده را به توزیع کننده داخلی دیگری ارجاع دهد. توزیع ­کنندگان در قبال تعهد برای عدم فروش کالاهای رقابتی، دارای حق انحصاری برای توزیع محصولات در قلمرو خود می ­باشند.

توزیع کنندگان خارجی

توزیع ­کنندگان بر خلاف کارگزاران مالکیت محصول را در اختیار می­ گیرند و خدمات قبل و پس از فروش موردنیاز را فراهم می­ آورند. آن­ها کالاها و قطعات یدکی موردنیاز و نیز پرسنل آموزش­ دیده برای خدمات معمول را در اختیار دارند و مسئول تبلیغات و ترویج کالا هستند. با این همه برخی از مهم ­ترین معایب استفاده از توزیع­ کنندگان مستقل به شرح زیر است:

۱- کاهش کنترل بر بازاریابی و قیمت ­گذاری (ممکن است قیمت تعیین شده توسط توزیع ­کننده بسیار بالا یا بسیار پایین تعیین گردد که این مسئله می ­تواند بر حیات موفقیت ­آمیز برند شرکت صادراتی اثری منفی داشته باشد)

۲- کاهش ارتباط مستقیم با مشتریان و عدم دریافت بازخورد از آنان

۳- از دست دادن فرصت یادگیری دانش کسب­ و کار بین­ المللی و توسعه بازار در کشورهای خارجی

۴- قوانین حمایت از طرفین معامله که در برخی کشورها، فسخ رابطه با توزیع­ کننده را مشکل می ­سازد.

 ورود به بازارهای خارجی و جهانی از مهم‌ترین راه‌های گسترش و توسعه‌ کسب‌و‌کار است. قبل از ورود به بازار بین‌الملل موارد و نکاتی هستند که باید در پیش گرفته شوند تا توسعه‌ کسب‌و‌کار به خارج از مرزها موفق باشد. ارائه‌‌‌‌‌ ارزش، کالا و خدمات بیشتر در بازارهای بین‌المللی مستلزم طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی بین‌‌الملل است. هر کسب‌و‌کاری برای ورود به بازارهای بین­ المللی، کانال­‌های صادراتی متفاوت و روش‌های جداگانه‌ای را انتخاب می‌کند. این کانال­‌ها در حوزه‌ بازاریابی بین­‌المللی تحت عنوان روش‌های ورود به بازار بین‌الملل شناخته می­‌شود. اگر برای توسعه‌ تجارت خود قصد دارید قرارداد صادرات خارجی منعقد کنید باید در ابتدا مراحل و قوانین صادرات کالا را بدانید و بعد دست به صادرات محصول خود بزنید.

فواید ورود به بازارهای خارجی و جهانی چیست؟

فواید ورود به بازارهای خارجی و جهانی مهم‌ترین دلیل چراییِ صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی است. ورود به بازار بین‌المللی فواید و امتیازاتی برای شرکت‌ها رقم می‌زنند که از مهم‌ترین این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی باعث می‌گردد که شرکت‌ها به منظور حفظ موقعیت رقابتی خود در بازارهای جهانی کیفیت محصولات و یا خدمات خود را افزایش دهند.

۲- ورود به بازار بین‌الملل موجب کاهش هزینه‌های مربوط به تولید می‌شود.

۳- افزایش مهارت کارکنان از دیگر فوایدی است که صادرات برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند زیرا شرکت‌ها برای تولید کالای استاندارد ناچارند دانش کارکنان خود را افزایش دهند.

۴- رشد و توسعه اقتصادی کشورها و برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی از دیگر فواید قابل توجه است.

اگر می‌خواهید کسب‌و‌کار خود را بین‌المللی کنید،

راه‌های ورود به بازار بین‌الملل چه مواردی هستند؟

شرکت‌ها جهت ورود به بازارهای خارجی و جهانی می‌توانند از کانال‌های متفاوتی اقدام کنند. بعضی از این کانال‌ها عبارتند از :

صادرات یا Exporting

صادرات یا exporting به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور،‌ که در گمرک منظور از صادرات خروج کالا از قلمرو گمرکی کشور موردنظر است. شرکت های به دو روش معمولا صادرات می‌کنند:
۱)صادرات مستقیم Direct Export : فروش مستقیم محصولات یا عرضه‌ی مستقیم خدمات بدون واسطه در بازار را صادرات مستقیم می‌گویند.
۲)صادرات غیر مستقیم Indirect Export : موارد گفته شده در بالا را شرکت به واسطه‌ای مثل یک «شرکت مدیریت صادرات» واگذار می‌کند.

فرانشیز یا Franchising

فرنشیز یا Franchising و یا قرارداد اعطای نمایندگی یک مدل کسب و کار است که از دیگر نمونه‌های ورود به بازارهای خارجی و جهانی است که طی آن امتیاز، امکان بهره برداری و عرضه علامت تجاری محصول و یا شیوه کسب و کار از سوی دارنده یا امتیاز دهنده درمقابل مال یا نسبتی معینی از سود به طرف دیگر یعنی دریافت کننده امتیاز برای مدت معلوم واگذار می‌شود.

قرارداد لیسانس یا Licensing Agreement

قرارداد لیسانس یا Licensing Agreement یکی از انواع قراردادهای بین المللی مهم است که در آن، یک طرف، حق بهره برداری، استفاده و انتفاع از تمام یا بخشیاز دارایی‌های نامشهود خود را برای مدت مشخص و در یک محدوده‌ جغرافیایی یا بازار مشخص، به طرف دیگر واگذار می‌کند. به طرفی که دارایی نامشهود متعلق به اوست و لیسانس را اعطا می‌کند Licensor و به طرفی که حق استفاده از این دارایی را کسب می‌کند، Licensee گفته می‌شود. پس ورود به بازارهای خارجی و جهانی با قرارداد لیسانس نیز قابل تحصیل است.

 

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا Foreign Direct Investment

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا Foreign Direct Investment از دیگر روش‌های ورود به بازارهای خارجی و جهانی است که عبارت است از سرمایه‌گذاری یک شرکت یا شخص حقیق در کشوری دیگر جهت تجارت یا تولید. از منظر علم اقتصاد، این فعالیت در نقطه مقابل سرمایه‌گذاری در سهام  (portfolio investment) قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذاری‌ای تأثیرپذیر از شرایط اقتصادی کشور هدف محسوب می‌شود.

پیمان مدیریت یا Management Contracting

پیمان مدیریت یا Management Contracting از دیگر شیوه‌های ورود به بازارهای خارجی و جهانی است. پیمان مدیریت روشی است که در آن کارفرما، یک شرکت یا یک شخص را تعیین می‌کند تا مدیریت اجرای پروژه را بر عهده بگیرد. بنابراین تعیین روش های اجرای پروژه و تعیین چارت سازمانی و استخدام نیروها بر عهده پیمانکار است. در واقع یک شرکت تخصص‌های مدیریتی و دانش فنی را برای شرکت دیگر فراهم می‌کند.

بازاریابی دیجیتال

 ورود به بازارهای خارجی و جهانی

نظر به اهمیت این قراردادها در عرصه تجارت بین المللی،  در مورد تمامی نکات مهم در این قرارداد می توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان حقوقی بهره‌مند شوید.

بازاریابی صادرات کالا امروزه در عرصه تجارت بین‌الملل به مسئله‌ای تبدیل شده است که بسیاری از شرکت‌های تجاری برای راهیابی به بازارهای‌ جهانی نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

تعداد زیادی از تجار و صاحبان مشاغل تمایل به صادرات دارند و سعی در ایجاد بازاری پر سود در سطح بین‌الملل برای محصولات و خدمات خود دارند. اما به راستی شما به عنوان صاحب کسب و کار چگونه می‌توانید وارد عرصه صادرات شوید و چگونه می‌توانید با شناخت بازارهای جهانی به نیازهای آن پاسخ بدهید و موفق به ارائه و فروش خدمات و محصولات خود شوید؟ روش‌های بازاریابی صادرات کالا و نیازهای حقوقی و قراردادهای مورد نیاز صادرات را می‌شناسید؟ برای یافتن پاسخ این سوال‌ها مطالعه مطالب پیش رو را از دست ندهید.

اصولا در تجارت بین الملل شناخت بازارهای بین المللی در موضوع صادرات بسیار حائز اهمیت است و دلیل این امر به این جهت است که همانطور که شما در داخل کشور برای ورود به بازار فروش و شناخت راه‌های نفوذ و ارائه محصولات به بازاریابی نیاز دارید در بحث صادرات نیز به بازاریابی صادرات کالا به شکلی اصولی و موفق نیازمند هستید.

بازاریابی صادرات کالا چیست؟

بازاریابی در تعریفی ساده در واقع دربرگیرنده دانشی است که با آن بتوان به ایجاد، خلق و معرفی ارزش‌هایی پرداخت که منجر به سودآوری خواهد شد. بدین ترتیب با شناخت بازارهای موجود، ویژگی‌های محصولات و خدمات ارائه شده خودتان و با وجود تمایزهای یک محصول می‌توان در بازاریابی حاضر شد و موفق عمل کرد و در گونه موفق بازایابی آنچه حاصل می‌شود شناسایی نیازهای موجود و تامین آن ها است. در کنار شناخت قوانین و مقررات صادرات مهم‌ترین گام در ورود به صادرات بازاریابی است. در بازاریابی صادرات کالا باید بتوانید به شناخت‌ درست از وضعیت فعلی بازارهای خارجی برسید و راه‌های دستیابی و نفوذ به آن بازارها را با مذاکره و برقراری ارتباط با خریداران متوجه شوید.

آنچه در این زمینه کمک شایانی به شما می‌کند توجه و ارزیابی شما نسبت به قیمت سایر محصولات مشابه، بازار فروش، کیفیت آن ها می‌باشد.

به عنوان یک صادرکننده چگونه بازاریابی صادرات کالا را انجام بدهم؟

در پاسخ به این سوال توجه شما را به نکاتی مهم جلب می‌کنیم.

۱ – سعی کنید نیازهای بازار هدف را به خوبی ارزیابی کنید:

ورود به بازارهای خارجی و جهانی چگونه تحقق می‌یابد؟

در این مرحله با ارزیابی و شناخت نیازهای موجود در بازار هدف و پیش بینی و طراحی راهبردهای صادرات از جمله تصمیم گیری در مورد نوع محصولات و خدمات،قیمت و چگونگی توزیع آن ها به موفقیت بازاریابی صادراتی خود کمک کنید.

 

۲-  توجه به این موارد را فراموش نکنید:

در نظر داشته باشید که در بازاریابی صادراتی این موضوعات یعنی بازار هدف، قیمت محصولات و خدمات، راه‌های توزیع محصولات باید معلوم و مشخص باشند.

  • بازار هدف را مشخص کنید.
  • به همسان سازی محصولات و خدمات خود با نیازهای مشتریان توجه کنید.
  • به طراحی روش‌های ترویج و برندسازی محصولات خود در بازار هدف و شناخته شدن آن در میان مشتریان فکر کنید.
  • رقابت با رقبای خود را جدی بگیرید.

۳-  به ایجاد راه‌های ارتباطی مشتریان با شرکت‌تان فکر کنید!

به منظور جلب نظر بازار هدف و رونق ارائه خدمات و محصولات تان و کسب موفقیت هر چه بیشتر در راه بازاریابی صادرات کالا ، توجه تان را از موضوع نحوه ارتباط با مشتریان و بازاریابی با ابزار ارتباطی نوین از دست ندهید.در واقع با سرمایه گذاری قدرتمند شما در این زمینه میتوانید نظر مساعد خریداران و مشتریان را جلب کنید و آنان را تشویق به تامین خدمات و کالاهای مورد نیازشان از شرکت تان کنید.

در نظر داشته باشید که این موضوع آنقدر اهمیت دارد که نحوه طراحی، چینش، ترکیب و ارائه اطلاعات از نحوه عملکردتان در ترغیب و جذب مشتریان به سمت تان اثر گذار خواهد بود.

۴-  به فکر ترویج محصولات و خدمات خود و معرفی آن‌ها باشید.

با ترویج محصولات خود موقعیتی را فراهم می‌کنید تا مشتریان با سبک فعالیت شما و چگونگی آن آشنا شوند .در واقع در معرفی و ترویج فعالیت‌های خود روشی را انتخاب کنید که در آن ترکیبی از هزینه‌های معقول، مقرون به صرفه بودن، قابلیت دسترسی سهل و ساده در هر زمان و موقعیت وجود داشته باشد.

۵- از ایجاد بازار درخواست برای محصولات خود غافل نشوید!

یکی از عوامل مهم در دستیابی به موفقیت در بازاریابی صادرات کالا ، معرفی قوی خدمات و محصولات شما و از طرف دیگر جلب و درخواست از طرف مشتریان است. در واقع شما با شناسایی ظرفیت های موجود و درخواست های مشتریان خود می‌توانید به مواردی مهم پی ببرید از جمله این که آیا محصولات شما می‌توانند پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند یا نه. در نظر داشته باشید که یک طرح و یک برنامه هدفمند در شناسایی مشتریان و ترغیب آن ها در خرید محصولات شما موفقیت کاری شما را چندین برابر می‌کند.

۶- جلب رضایت مشتری بسیار مهم است

مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا به چه صورت است؟

چگونگی عملکرد شما، راهبردها و سیاست هایتان در ایجاد روابط موفق با مشتریان و جلب نظر آن ها کلیدی است.

۷- برخی از تغییرات به منظور ایجاد جاذبه بیشتر در بازارهای صادراتی مهم است

این تغییرات، تغییراتی است که مربوط به ظاهر کالاها، نحوه بسته‌بندی، علامت تجاری می‌باشد.

در صورتی که در راه صادرات کالایتان نیاز به قراردادهای حقوقی داشتید می‌توانید همین الان قراردادهای مربوط به صادرات کالا را از بانک قراردادهای وینداد دریافت نمایید.

در مورد راه و روش‌های بازاریابی صادرات کالا برای پیدا کردن مشتریان خارجی چه اطلاعاتی دارید؟

برخی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی صادرات کالا شامل این موارد است:

بازاریابی اینترنتی

امروزه توسعه و پیشرفت فناوری‌ها نوین در بسیاری از موضوعات نفوذ پیدا کرده است. در بازاریابی اینترنتی نیز با توسل به فضای بر خط می‌توان حجم گسترده ای از اطلاعات مهم در مورد معرفی محصولات و خدمات را ارائه کرد و مشتریان زیادی را جلب برند تجاری خود کنید.

تبلیغات در بستر اینترنت

اینترنت فضای مناسبی جهت تبلیغ فعالیت‌ها و خدمات متمایز شما می‌باشد. این بستر جهت معرفی هر چه بهتر محصولات شما کارایی بالایی دارد و در واقع می‌توانید با راه اندازی و ایجاد وب سایت و درج آگهی تبلیغاتی در آگهی‌های اینترنتی به معرفی برند خود بپردازید.

رایزنان تجاری

رایزن در واقع فردی است که به واسطه حضور موثر و فعالی که در بازارهای هدف دارد اطلاعات زیادی در مورد اوضاع اقتصادی، روند فعالیت‌های رقبا و کالاهای رقیب در کشور مورد نظر برای بازایابی صادرات کالا دارد.

کات مورد توجه در تأمین مالی صادرات شما

یکی از مسائل مهم هر کسب وکار امروزی به خصوص کسب وکارهای فعال در حوزه صادرات ، بحث تأمین مالی است. امروزه با توجه به اهمیت امر صادرات برای کشورهای در حال توسعه به نظر می رسد آشنایی با روش های تأمین مالی صادرات برای مدیران از اهمیت فروانی برخوردار باشد؛

روش های مختلفی برای تأمین مالی پروژه ها و بحث های سرمایه گذاری وجود دارد که در این مقاله آموزشی مرتبط با صادرات کالا ی شما را با مباحث مرتبط با امور مالی صادرات آشنا می نماییم.

چک لیست روش های تامین مالی برای صادرات

غرق تفکر تامین مالی یک برنامه توسعه صادراتی نشوید . گزینه‌های متنوعی در دسترس است.

طلب کمک نمایید. متخصصان صادرات کالا می‌توانند کمک های قابل‌ توجهی را به شما ارائه دهند.

برنامه های زیادی برای کمک به تاسیس تجارت صادراتی شما وجود دارد.

EGFI ( صندوق ضمانت صادرات ایران )  حمایت های  مالی بزرگ و مهمی ارائه می دهد.

سایر نهادها و بانک ها (مانند معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری، صندوق توسعه ملی و … )کمک‌های مالی جهت تامین مالی برای صادرات را ارائه می‌دهند.

محدوده مرتبط با هر نوع حمایت‌های مالی برای کمک به شروع صادرات را بررسی نمایید.

بیمه اعتباری یک ضرورت برای صادرکنندگان جدید است.

پیش فروش کالا یا پرداخت هزینه کالا به تامین کننده در آینده نیز تسهیلاتی برای کمک به گردش وجوه شما است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

حسابداران می‌توانند در مدیریت فرآیند برنامه صادرات به شما کمک کنند.

کسب یک سفارش صادرات کالا یا قرارداد کار سختی است، اما بدانید که کار به همین جا ختم نمی‌شود.
اطمینان از تامین مالی برای صادرات و تامین بودجه و قرارداد توسط کسب‌ و کار شما و اطمینان از دریافت کالا و خدمات توسط  مشتری ، از مسائل کلیدی ای هستند که هر صادرکننده‌ای با آن مواجه است.

برای صادرات چقدر پول نیاز دارید؟

بودجه صادرات کالا ی شما تا حد زیادی به کشورها یا بازارهای مورد هدف شما و همچنین به محصولات یا خدماتی که صادر می‌کنید، بستگی دارد.

به عنوان مثال

حضور در یک بازار در ایالات‌ متحده آمریکا معمولا گران‌ تر از حضور در یک بازار در یک کشور آسیایی است، از طرفی ارسال دستگاه‌های پزشکی گران‌ قیمت نسبت به ارسال نمونه‌های کوچکی از نوشیدنی هزینه بیشتری را متحمل می‌شود.
یک بودجه صادراتی باید تمام هزینه‌های ممکن در هنگام بازاریابی محصولات یا خدمات در خارج از کشور و نیز هزینه‌های لازم برای اجرای کسب و کار صادراتی شما را پوشش دهد.

تامین مالی و پوشش هزینه ها باید برای موارد زیر ایجاد شود :

هزینه بازاریابی و ورود به بازار :

  • بازدیدهای منظم بازارهای هدف شما
  • تامین نمونه ها
  • استخدام یک مدیر صادرات اختصاصی ، در صورتی که صاحب تجارت یا مدیر فروش زمان لازم برای پوشش دادن این نقش را نداشته باشد
  • مشاوران در زمینه ورود به بازار و خدمات مشورتی تجارتی یا قانونی

سرمایه در گردش

سرمایه در گردش معیاری است که هم برای نشان دادن میزان کارآمدی یک شرکت به کار می‌رود و هم نشان‌دهنده سلامت مالی آن در کوتاه مدت است.

پرداخت اکثر قرار دادهای صادراتی ، توسط صادر کننده پس از تحویل کالا یا خدمات انجام می‌شود. این بدان معنی است که هزینه‌های تولیدی محصولات مانند مواد اولیه ، قبل از پرداخت توسط مشتری باید خریداری شود.
تحویل خدمات احتمالاً هزینه‌های ورودی قابل‌توجهی را متحمل نکند ؛ با این‌ حال، قبل از دریافت معمولا هزینه‌های گوناگونی مورد نیاز است.

طیف وسیع گزینه های مالی جهت تامین مالی برای صادرات کالا

در حال حاضر با کمک‌ گرفتن از روش های مختلف تامین مالی مانند شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر (Venture capital)، همکاری مشترک (joint venture) و … طیف وسیعی از گزینه‌ها برای تامین مالی وجود دارد.
با این‌ وجود ، بانک ها همچنان ساده‌ ترین و نزدیک‌ترین روش دسترسی به بودجه هستند و اکثر بانک‌ها همچنین خدمات ویژه‌ای را به صادرکنندگان ارائه می‌دهند.
بنابراین مدیر بانک شما شاید اولین پورت تماسی شما بایستی باشد.

سرمایه گذاری خطر پذیر ( Venture capital )

سرمایه‌گذاری خطر پذیر  که از آن با عنوان‌های “سرمایه‌گذاری جسورانه” یا “سرمایه‌گذاری کارآفرینی” نیز نام می‌برند، عبارت است از تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش می باشند و البته ریسک فراوانی هم دارند.

این شرکت‌ها در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود، مورد توجه سرمایه‌گذارانی هستند که با ارزیابی موشکافانه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت‌های کارآفرین را جبران می‌کنند و در گروه سهام‌داران آن‌ها قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر با مدیریت فعالانه و برنامه ریزی در توسعه مدل‌های راهبردی، در کسب ‌وکار هدف و ارزش افزوده و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

 

سرمایه ریسکی یا مخاطره آمیز می‌تواند یک کمک هزینه مالی باشد چنانچه شما با داشتن یک شخص ثالث – تقسیم سود – در کسب و کارتان مشکلی نداشته باشید.

به عنوان اولین گام در تحقیق در مورد بازار سرمایه ریسکی ، به وب سایت سهام خصوصی و سرمایه ریسکی استرالیا ( Australian Private Equity and Venture Capital Association Limited’s website ) مراجعه نماید.

 

برندسازی بین المللی

 

برندسازی بین المللی : برند سازی یا برندینگ فرآیندی است که در آن شما نام برند خود را برای مخاطبین معنا می کنید. برند سازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار یا یا برای یک شخص باشد که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. فرآیند برندسازی به‌ روش های مختلفی انجام می‌شود اما هدف نهایی آن تنها آگاهی مردم نسبت به نام و برند شما است.

 

برندسازی بین المللی

در دنیای رقابتی امروز شرکت ها ناچار اند جهت ادامه حیات و کسب موفقیت در محیط های در حال تغییر جهانی، مزیتی رقابتی کسب کنند و یکی از راه های رسیدن به این مهم، برند سازی در مقیاس جهانی است.

چون امروزه مرزهای کشورها به روی سایر ملل باز شده و مشتریان قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته دارند، شرکت ها همواره مقتضیات بازارهای جهانی را در راستای کسب رضایت مشتری و نیز جلب حداکثری سود در نظر داشته باشند.

برند سازی بین المللی در بازارهای بین المللی دشواری های فراتر از برندسازی داخلی خواهد داشت؛ مهمترین علت این دشواری، وجود رقبای بیشتر و از کشورهای مختلف می باشد. بنابراین کوچکترین ضعفی، با فرصت طلبی رقبای جهانی روبرو خواهد شد.

محصولات ایرانی در حال حاضر به جز برخی، شرایط برندسازی مناسبی ندارند. تنها محصولاتی که منشا ایرانی دارند، مانند پسته و زعفران جایگاه خود را تا حدودی حفظ کنند اما آن ها هم برند “ تولید ایران ” را یدک می کشند نه برند یک محصول از یک شرکت.

بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی توانایی ورود به بازارهای جهانی را دارند اما نقطه ضعف اصلی آن ها نداشتن یک برنامه حرفه ای برندسازی می باشد. با مقداری هزینه برای برندسازی می توان از منفعتی بلندمدت بهره مند شد. به همین دلیل است که خیلی از صاحبنظران به آن هزینه نمی گویند و آن را ابزار کسب منفعت می دانند.

تولیدکنندگان ایرانی، از طریق همکاری با شرکت هایی که به طور حرفه ای در زمینه برندسازی خصوصا برند سازی بین المللی فعالیت دارند، می توانند برای محصولات خود در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی بیابند و چرخه صادراتی پویایی را به زنجیره ارزش های شرکت خود بیافزایند.

بازاریابی و برند سازی بین المللی

شیوه بازاریابی صادراتی و برندسازی (EMB) در ITC(International Trade Centreبه صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا صلاحیت های بازاریابی خود را اعم از استراتژیک و عملیاتی از طریق مجموعه ای جامع از ظرفیت سازی و خدمات مشاوره ای برای برآورده کردن نیازهای بازاریابی و برندسازی مؤسسات صادر کننده ارتقا دهند.

بازار یابی

ITC با ارائه آموزش یا خدمات مشاوره ای که ظرفیت آن ها برای ایجاد و پیاده سازی یک استراتژی تعریف شده دراز مدت در بازار پایان می یابد ، از SMEs و TSIs در تکالیف محور بازاریابی پشتیبانی می کند. به ذی نفعان ابزارها و فنون بازاریابی برای حمایت از اجرای استراتژی یاد داده می شود.

برند سازی

در تکالیف محور برندسازی ، ITC به طراحی استراتژی های برندسازی و تفسیر عملی آن در خروجی های ملموس مانند مشخصات محصول و خدمات ، بسته بندی ، مواد ارتباطی و طراحی یا استراتژی های دیجیتال مارکتینگ کمک می کند. چالش های ارتباطات و موقعیت یابی مؤثر یک محصول، خدمات، بخش یا کشور به طور موثر برطرف می شود. در ادامه جهت اطلاع از نحوه بسته بندی کالا های صادراتی ، به مقاله بسته بندی کالا ی صادراتی سایت ixport مراجعه نمایید.

فروش و مذاکره

ITC مهارت های قدرتمندی را در شرکت ها برای تهیه جلسات و مذاکرات با خریداران بالقوه بین المللی و همچنین در مدیریت ارتباط با مشتری فراهم می کند.

بازاریابی و مارک تجاری : دو طرف یک سکه

بازاریابی و برندسازی در کنار هم هستند و می توان دو طرف یک سکه در نظر گرفت.  ITC به SMEs(Small and medium-sized enterprises) کمک می کند تا نیازهای بازار را درک کنند و به طور موثری محصولات و خدمات خود را برای مشتری نهایی قرار دهند.

Small and medium-sized enterprises : شرکت های کوچک و متوسط

برند سازی بین المللی

برند سازی بین المللی چقدر می‌تواند بر روند توسعه صادرات اثر گذار باشد

در صورتی که توسعه برندهای صادراتی مورد توجه و حمایت قرار گیرد، در بلندمدت موفقیت‌های صادراتی بیشتری را عاید کشور خواهد کرد. در استراتژی برند سازی بین المللی باید بر تصویر کشور در بازارهای جهانی، سازمان‌هایی که کشور در آن ها عضویت دارد و نیز در بین ملل هم پیمان، تاکید شود.

برندسازی در یافتن بازارهای صادراتی و توسعه این بازارها و در نتیجه کسب سهم بیشتر از تجارت جهانی و ارتقای زنجیره تولید ارزش، در بخش‌های مختلف نقش به سزایی دارد

  • به جذب سرمایه‌ها کمک می‌کند
  • باعث توسعه صادرات می‌شود
  • هویت ملی را تقویت کرده و اعتماد ملی را افزایش می‌دهد
  • دیپلماسی عمومی را بهبود بخشیده و باعث ارتقای اعتبار بین‌المللی می‌شود
  • افزایش نفوذ سیاسی در عرصه بین‌المللی و تقویت نماد ملی را به همراه دارد
  • همچنین برندسازی ملی می‌تواند در زدودن تصورات و ذهنیات غلطی که نسبت به یک کشور وجود دارد، تاثیر به سزایی داشته باشد و کمک کند تا به نحو مطلوب در مواجهه با بازارهای هدف اقدام به جایگاه‌یابی مجدد کند.

مزیت های ثبت برند جهانی

  • ثبت جهانی برند می تواند برای شرکت ها وجهه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی جهت بازاریابی باشد.
  • پس از ثبت با قرار دادن علامت مخصوص بالای نام تجاری خود ، اعتبار بین المللی به دست می آورید.
  • با ثبت برند ، گسترش تجارت جهانی امکان پذیر می گردد و طیف وسیعی از مصرف کنندگان مختلف در سراسر جهان با این برندها آشنا خواهند شد.
  • ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می کند و از سوء استفاده طرح توسط تقلید کنندگان جلوگیری به عمل می آورد.
  • ثبت برند هزینه های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به همراه خواهد داشت.

نکات مورد توجه در برندسازی بنگاه های صادراتی

  • نگاه بلند مدت در فعالیت های تجاری
  • تفکر بازارگرا، به جای تفکر تولیدگرا
  • نگرش سرمایه ای (دارایی محور) نسبت به برند، به جای نگرش هزینه ای
  • فراهم کردن زیر ساخت های تولید انبوه، با کیفیت بالا و قیمت رقابتی برای موفقیت در برندسازی صادراتی
  • با توجه به عصر تجارت جهانی، تمرکز بر زمینه های دارای مزیت نسبی و رقابتی به جای اصرار به خودکفایی در همه ی زیر بخش ها
  • فراگیری و به کارگیری فنون و مهارت های تجارت بین الملل ( تحقیقات بازار ، مذاکرات تجاری و … )
  • مجهز شدن به علم بازاریابی نوین و ابزار شناخت فرهنگ های مختلف در بازارهای هدف
  • تلاش در جهت جلب اعتماد طرف خارجی با حفظ کیفیت و تحویل به موقع
  • حرفه ای عمل کردن (جهان امروز، محل حرفه ای حرف زدن، حرفه ای فکر کردن و حرفه ای عمل کردن است.)

در ۶ مرحله برند سازی بین المللی انجام دهید

در فضای کسب و کار و تجارت امروزی، بی گمان برند سازی بین المللی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این وجود اصلی ترین دغدغه بسیاری از شرکت های ایرانی همچنان تولید، فروش و در نهایت بازاریابی است و کمتر به مقوله برندسازی و مدیریت برند توجه می شود.

تاکنون در داخل کشور تلاش ها و فعالیت های زیادی نظیر انتخاب نام محصول، طراحی لوگو ، یکنواخت سازی یا سازگار سازی در کسب و کار، تبلیغات یا ایجاد آگاهی انجام گرفته است. اکثر برندهایی که در بازار ایران وجود دارند، دارای برنامه برند و عناصر برند منسجم و قوی نیستند. این خود باعث می شود در بازارهای داخلی، برندهای داخلی معمولا دارای موضع ضعیف تری نسبت به برندهای خارجی باشند.

وقتی که شرکت ها بخواهند در بازارهای خارجی حضور یابند، شرایط معمولا سخت تر شده و فعالیت های بازاریابی و برندسازی در فراسوی مرزها به مراتب پیچیده تر می گردد. این امر در نهایت سبب حضور کوتاه مدت و کم رنگ کالا های ایرانی در بازارهای بین المللی می گردد. لذا ضروری است شرکت های ایرانی برای حضور پررنگ تر در بازارهای بین المللی، مطالعات، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کافی در خصوص بازاریابی و برند سازی بین المللی داشته باشند.

مراحلی که به طور مختصر در ذیل آورده شده است می تواند کسب و کارها را در ساختن یک برند جهانی و یا بین المللی راهنمایی کند

۱- اطمینان پیدا کردن از وجود بازار

موفقیتی که شرکت در بین مشتریان هدف فعلی در بازار کنونی به دست آورده است، دارای این معنی نیست که مشتریان هدف جدید نیز در بازار جدید با کالا یا خدمات ارتباط برقرار خواهند کرد. موثرترین اقدام در حل این مساله انجام تحقیقات بازار است تا برای شرکت یک برنامه کسب کار در بازار جدید فرآهم آورد.

مهم ترین اطلاعاتی که در این زمینه باید کسب شود، این است که ارزیابی گردد نیازها و خواسته هایی که کالا و خدمات شرکت پاسخ می دهد، تا چه حدی توسط دیگر شرکت ها به طور کامل پاسخ داده نشده است و اگر رقبایی در این بازار از لحاظ مشتریان بالقوه وجود دارد، چه چیزی در نظر مشتریان بالقوه شرکت و برند را متمایز خواهد کرد.

۲- اطمینان پیدا کردن از ارائه کالا و خدمات در بازار جدید

باید تمهیدات و بسترهای لازم در خصوص ورود کالا به آن کشور و یا تولید در آنجا در نظر گرفته شود. قوانین وارداتی و تولیدی در بین کشورها بسیار متغیر و متفاوت است. لذا بایستی اطمینان حاصل کرد که محصولات به طور مداوم و پیوسته در دسترس مشتریان هدف جدید قرار می گیرد.

همچنین نیاز است تا دانسته شود که محصولات استانداردهای محلی را در مواد شیمیایی، اجزای ساختاری به کار رفته، بسته بندی و برچسب گذاری مناسب و … را رعایت می نماید.

۳- نام محصول و خدمات، مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گرفته شود

برای انتخاب نام محصول و یا خدمات خود، باید به حساسیت های فرهنگی در مکان های مختلف توجه نمود. ضروری است، نام کالا برای مشتریان هدف در بازار جدید دارای معنی مناسب در ترجمه انگلیسی و یا محلی باشد.

در بسیاری موارد مشاهده شده که بعضی از نام های برندها در کشورهای جدید دارای معانی و الفاظ نزدیکی بوده اند که دارای بار منفی می باشند. برای بر طرف کردن این مشکلات می توان از افراد محلی کمک گرفت تا حساسیت های فرهنگی و زبانی مشخص گردد.

۴- لوگو و هویت بصری مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گرفته شود

لوگو و نشانه ها مورد بررسی قرار گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که کلمه یا نشانه ای نا خوشایند را در بازار جدید تداعی نکند. همچنین یک تحقیق بین المللی را نیز انجام شود تا مشخص گردد، لوگوی شرکت در بازارهای بین المللی دارای تشابه با دیگر لوگو ها می باشد یا نه؟

مثال

برای نمونه لوگویی که تداعی کننده چهره یک زن است، شاید کاربرد آن در برخی کشورهای مسلمان مناسب نباشد. بهترین راه برای درک و جلوگیری کردن از تاثیر منفی فرهنگی، مشاوره گرفتن از شرکت های محلی و سایر شرکت هایی است که حساسیت های فرهنگی و اجتماعی را مورد ارزیابی قرار می دهند

۵- نیازمندی های بسته بندی در بازار جدید درک شود

اگر شرکتی قصد داشته باشد تا کالایی را در بازار جدید بفروشد، نیاز دارد تا قوانین، سلایق مشتریان و نیازهای بسته بندی را در این بازار مورد توجه قرار دهد. فرهنگ های مختلف برداشت های متغیری از رنگ ها دارند لذا رنگ های بسته بندی کنونی می تواند عامل منفی برای فروش شرکت باشد. همچنین نوع بسته در برخی موارد می تواند اثرات منفی داشته باشد.

مثال

یک کمپانی تولید کننده لوازم ورزشی توپ های تنیس و تنیس روی میز را در بسته های ۴ تایی در ژاپن ارائه می کرد، حال آن که عدد ۴ به عنوان عدد نحس در ژاپن شناخته می شود و طبیعتا شرکت مجبور شد تا کالا های خود در بسته بندی های جدید ارائه دهد

بسته بندی ها به قدری حساس هستند که موانع و مشکلات باورنکردی را می توانند برای شرکت ها در بازارهای بین المللی ایجاد کنند. به علاوه شاید بسته بندی ها با توجه به فرهنگ خرید مرسوم در بازار فعلی متفاوت از بازار هدف جدید شما باشد.

این نکات می تواند شرکت ها را در موقعیتی ضعیف تر نسبت به رقبا قرار دهد به خصوص در مورد صنایعی مانند مواد غذائی شاید نیاز داشته باشند اطلاعات بیشتری با زبان های بیشتر را بر روی بسته بندی ها قرار دهید. علاوه بر کالا در برخی موارد، بسته بندی ها نیز دارای استانداردها و مقررات محلی می باشد، لذا در بسته بندی ها باید این موارد در نظر گرفته شود.

۶- ثبت نام های تجاری و دامنه های اینترنتی

در صورت قصد ورود به بازارهای جدید فرآیندهای ثبت اختراع و یا نام تجاری را در بازارهای جدید باید آغاز شود، تا شرکت مطمئن گردد نام تجاری، کالا و خدمات حفظ خواهد شد.

مثال

برای تجارت در آمریکای شمالی سایت موسسه NAFTA و برای تجارت در اروپا موسسه CTM از نام های تجاری شما حفاظت خواهند نمود. ملاحظه دیگر که بایستی در نظر گرفت این است که دامنه اینترنتی به اسم شرکت در دامنه های بین المللی نظیر COM , NET ,… و دامنه های محلی بازار جدید( به طور مثال BR برای برزیل) ثبت و یا در صورت امکان خریداری نمایید. اگر شرکت قصد دارد در ۲ یا ۳ کشور فعالیت نماید، بهتر است، برنامه برای فراهم آوردن ترجمه و به روزرسانی سایت بدان زبان ها داشته باشد.

در صورت قصد ورود به بازارهای جدید فرآیندهای ثبت اختراع و یا نام تجاری را در بازارهای جدید باید آغاز شود، تا شرکت مطمئن گردد نام تجاری، کالا و خدمات حفظ خواهد شد. مطالعات محلی در برند سازی بین المللی و بازاریابی بین المللی نقش اساسی را دارد.

مطالعات و تحقیقات می تواند از هزینه های غیر ضروری و اتلاف منابع شرکت و یا حتی شکست تلاش های بازاریابی و برند سازی بین المللی جلوگیری نماید. به عبارت دیگر در وهله اول مطالعات محلی ریسک سرمایه گذاری بر روی برند سازی بین المللی و بازایابی بین المللی و یا جهانی را کاهش داده و بازده آن را بیشتر نماید.

برای انجام این مراحل و برند سازی بین المللی ، همیشه استفاده از منابع محلی بهترین بازده و دست آورد خواهد داشت تا به شرکت ها کمک کنند، بازارهای جدید را درک کرده و وارد آن شوند. تقریبا غیر ممکن است که کارکنان و مدیران شرکت بتوانند فقط با ملاقات از کشورها فرهنگ ها و حساسیت های آن کشورها را درک و شناسایی نمایند.

چه نوع علائم تجاری بین المللی را می توان ثبت کرد

تعداد علائمی که در سطح جهان می توان به ثبت رساند تقریبا نامحدود می باشند و ممکن است از یک یا چند حرف و عدد تشکیل شده باشند. علائم تجاری بین المللی ممکن است برگرفته از اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی، رایحه و یا رنگ، دارای ویژگی متمایز کننده باشد.

علاوه بر این ها چند دسته دیگر از علائم نیز وجود دارند :

  1. علائم جمعی : علامت هایی هستند که به یک مجموعه و یا انجمن تعلق دارند و اعضای آن خودشان را با آن علامت ها معرفی می کنند.
  2. علائم تائیدی : این علامت ها در قبال رعایت و اجرای یکسری از استانداردهای تعریف شده به تولید کننده و یا ارائه کننده خدمات اعطا می شود. به عنوان مثال می توان از استاندارد های کیفی ISO 9000 که در جهان شناخته شده اند نام برد.

چگونگی ثبت برند جهانی

ثبت برند جهانی در واقع هم معنی با دو کلمه‌ی “جهانی سازی” و ” تجاری سازی” برند است. نماد ثبت برند جهانی R است و این علامت نشانی هویت جهانی برند شما می باشد.

شما با ثبت برند جهانی، خدمات یا کالا ی خود را می توانید جهانی کنید ولی این جمله به این معنا نیست که برند شما را همه‌ی کشورهای جهان بشناسند بلکه فقط با ثبت برند جهانی خود از حمایت های آن بهره خواهید برد.

با ثبت برند جهانی می توانید فعالیت‌ها را برای پیشرفت های آینده در سطح دنیا فراهم آورید و الویت بیشتری نسبت به رقبا در ورود به بازارهای دور دست برخوردار خواهید شد. ثبت جهانی برای یک دوره ده ساله می باشد و در صورتی که صاحب علامت قصد تمدید دوباره را داشته باشد، این امکان وجود دارد و در صورتی که تمدید در زمان مشخص شده انجام نشود،علامت بی ارزش می‌شود و مالکیت برند از بین می رود.

این نکته نیز باید ذکر شود که ثبت برند جهانی به دو روش موافقتنامه (trips) و مادرید انجام می‌شود.

توضیحی خلاصه در رابطه با موافقتنامه (trips) و مادرید

توافق نامه trips

این توافق نامه بر پایه WTO (سازمان بین المللی است که قانون های جهانی مربوط به تجارت را تنظیم می کند و به حل اختلافات میان اعضا می پردازد) است. بیشتر از ۱۵۰ کشور این موافقت نامه را امضا کرده اند و عضو آن هستند.

براساس این توافق نامه، برند بدون هیچ واسطه ای در سوئیس ثبت جهانی می شود، به این معنی که متقاضی ثبت برند برای جهانی شدن لازم نیست برند خود را در کشور مبدأ ثبت کند.

قابل ذکر است که کشور ما یعنی ایران عضو این توافق نامه نیست.

توافق نامه مادرید

در این توافق نامه شرط اول برای ثبت جهانی یک برند، ثبت آن در کشور مبدأ می باشد. ۸۵ کشور عضو این توافق نامه هستند.

جهت عضویت در این نوع سیستم، افراد متقاضی باید یک اظهارنامه بین المللی را به سازمان مالکیت صنعتی بدهند و از بین کشورهای عضو این توافق نامه، کشورهای مورد نظر خود را انتخاب و فعالیت خودشان را در آن ها شروع کنند و هم چنین از حمایت های آن ها نیز بهره مند شوند.

شخص متقاضی (حقوقی یا حقیقی) باید اظهارنامه مذکور را به یکی از زبان های اسپانیایی، انگلیسی یا فرانسه ترجمه کند.

کشورهای عضو سیستم بین المللی مادرید

ایران آنتیگوا و بارباردو سوازیلند ارمنستان بحرین فنلاند اسپانیا اتحادیه اروپا ایتالیا موروکو هلند
زامبیا سائوتومه و پرنسیپ کوراکائو استرالیا بوتان قبرس فرانسه لیختن اشتاین لیبریا موناکو عمان
ویتنام سینت مارتین ازبکستان آذربایجان کنیا جمهوری چک انگلستان کره شمالی لسوتو مولداوی نروژ
ترکیه بوسنی و هرزه گوین آمریکا بلغارستان ژاپن آلمان گرجستان کره جنوبی لتونی سان مارینو نامیبیا
آلبانی قرقیزستان اوکراین بوتسوان غنا دانمارک مجارستان قزاقستان لیتونی سنگاپور موزانبیک
بن ایر مونته نگرو ترکمستان بنلوکس چین الجزیره ایسلند مقدونیه سوئد رومانی مغولستان
اتریش ماداگاسکار تاجیکستان بلاروس کوبا استونی کرواسی اسلوواکی سودان پرتغال
بلژیک سبیرالئون سوریه سوئیس مصر یونان ایرلند اسلوونی روسیه لهستان

نحوه ثبت برندهای جهانی برای متقاضیان ایرانی

از آن جایی که ایران فقط عضو توافق نامه مادرید است، شما می توانید برندی را که مطابق قانون های وضع شده در استانداردهای جهانی (مربوط به ثبت برند) باشد را به آسانی و به صورت جهانی ثبت کنید، اما همان طور که بیان شد، اولین شرط در این توافق نامه این است که برند در کشور مبدأ ثبت شده باشد.

در کشور ما قانون های مربوط به ثبت برند مانند قوانین بین المللی است، اما تفاوت های جزئی با آن دارد.

  • شخص متقاضی پس از ثبت برند خود در ایران، لازم است درخواست خود را به دفاتر سازمان ثبت جهانی، ارسال نماید. در این درخواست باید نام اداره ای که نام تجاری را ثبت کرده است، آورده شود و هم چنین باید اسامی کشورهایی که می خواهد برند او را حمایت کنند را نیز در فرم ثبت کند.
  • پس از آن همان مدارکی که برای ثبت برند در ایران ارائه کردید را باید برای ثبت جهانی نیز ارائه نمایید (نباید تفاوتی میان مدارک باشد).
  • چنان چه متقاضی یک شخص حقوقی باشد، لازم است معرفی نامه ای نیز به همراه وکالت نامه (در صورت وجود) یا نماینده مربوط به ثبت برند به سربرگ اصلی پیوست و ارائه شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت جهانی برند

  • دریافت اطلاعات مربوط به ثبت و فرم تقاضا و محاسبه هزینه­ ها را می توان از طریق آدرس اینترنتی WIPO.INT/MADRID SISTEM به دست آورد.
  • نامه درخواست ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
  • معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شرکت ( اشخاص حقوقی ) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری
  • تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از تعیین کشورهای مورد نظر متقاضی
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ( در صورت وجود)
  • برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
  • ارائه وکالتنامه رسمی در صورتی که امور توسط وکیل انجام می شود.

نحوه محاسبه و پرداخت هزینه های مربوط به ثبت برند جهانی

در نهایت هزینه های مربوط به ثبت برند به فرانک (واحد پول سوئیس) پرداخت می شود و میزان هزینه های آن بستگی به تعداد کشورهایی است که درخواست حمایت برند خود را از آن ها کرده اید و هم چنین کالا هایی که متقاضی ثبت برند جهانی برای آن ها هستید، دارد.

هزینه ی واریزی بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی ثبت برند تجاری متفاوت و به شرح زیر است:(قیمت ها فرضی است)

  شخص حقیقی شخص حقوقی
۱) حق ثبت اظهارنامه به ازاء یک طبقه ۲۰۰.۰۰۰ ۴۰۰.۰۰۰
برای هر طبقه اضافی ۲۰.۰۰۰ ۴۰.۰۰۰
۲) حق ثبت علامت به ازای یک طبقه ۱.۲۰۰.۰۰۰ ۲.۴۰۰.۰۰۰
حق ثبت هر طبقه اضافی ۱۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰
۳) حق ثبت تمدید دوره های ده ساله معادل حق ثبت علامت معادل حق ثبت علامت
۴) جریمه ی تاخیر در تمدید ثبت معادل نصف حق ثبت علامت معادل نصف حق ثبت علامت
۵) هزینه استعلام برای انتقال،اجازه ی بهره برداری یا اعراض ۵۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰
۶) حق ثبت انتقال قراردادی و قهری به ازاء هر طبقه ( با هر تعداد کالا و خدمات ) ۱۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰
حق ثبت انتقال برای هر طبقه اضافی ۵۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰
۷) حق ثبت مجوز بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازاء یک طبقه ( با هر تعداد کالا و خدمات ) ۱۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰
حق ثبت اجازه ی بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازای هر طبقه اضافی ۵۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰
۸) هزینه ی هر بار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن ۵۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰
۹) حق ثبت انتقال اظهارنامه یا اجازه ی بهره برداری از آن ۵۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰
۱۰) حق ثبت تغییرات ( غیر از انتقال مالکیت و اجازه ی بهره برداری ) ۵۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰
۱۱) هزینه صدور گواهی المثنی ۱۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰
۱۲) هزینه رونوشت مصدق ۵۰۰۰ ۱۰.۰۰۰
۱۳) هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی نامه ۱۵.۰۰۰ ۳۰.۰۰۰
۱۴) هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت ۵۰۰.۰۰۰ ۷۵۰.۰۰۰
۱۵) هزینه ی رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت ۱.۵۰۰.۰۰۰ ۳.۰۰۰.۰۰۰
۱۶) ودیعه ی تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه ۳.۰۰۰.۰۰۰ ۴.۵۰۰.۰۰۰
۱۷) هزینه بررسی اظهارنامه ی ثبت بین المللی به عنوان اداره مبدا ۲۰۰.۰۰۰ ۴۰۰.۰۰۰

علائم تجاری تا کجا حمایت می شوند

تقریبا تمامی کشورهای جهان، علائم تجاری را ثبت و حمایت می کنند و اداره ثبت هر منطقه مجموعه ای از اطلاعات علامت های تجاری ثبت شده را نگهداری می کنند که شامل تمامی درخواست ها چه ثبت شده، تمدید شده، اعتراضات و … می باشند.

برای آن که دیگر نیاز به ثبت علامت تجاری به صورت جداگانه نباشد، سازمان جهانی WIPO سیستمی را برای ثبت بین المللی علائم تجاری ایجاد کرده است.

چگونه می توان درخواست لغو یا تغییرات ثبت برند بین الملل را انجام داد

قبل از آن که برند بین المللی در اداره مالکیت ثبت شود باید کالا ی تولید شده توسط شرکت متقاضی از نظر کیفیت و مرغوبیت مورد بررسی قرار گیرند و در صورتی که اجازه انجام این کار داده نشود اظهارنامه ثبت برند او نیز باطل می شود.

هر گونه برندی که برای فریب دادن عموم مردم باشد ثبت آن لغو و باطل می شود. همچنین اگر مالکی از علامت صنعتی خود به مدت ۳ سال استفاده نکنند این امکان را داشته تا لغو برند شرکت را از دادگاه درخواست نمایند.

سازمان جهانی ثبت برند در هر منطقه نمایندگی هایی را دارد که باید برای ثبت برند از این نمایندگی ها اقدام شود و درخواستی به زبان انگلیسی ، فرانسوی و یا اسپانیایی برای این نمایندگی ها ارسال و پس از تایید مدارک فوق الذکر توسط کارشناسان این سازمان به راحتی تقاضای شما مورد موافقت قرار می گیرد و برند شما به ثبت می رسد.

برند سازی محصولات کشاورزی برای صادرات

ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻏﯿﺮﻧﻔﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻠل ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﯼ ﻧﺸﺎﻥﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻣﺤﯿﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﺴﺐﻭﮐﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﮕﺎﻩﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻣﺤﻮ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.

ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ، ﭘﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﺴﻞ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ، ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﮔﻮﯼ ﺳﺒﻘﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺭﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻗﻄﺐ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮﺩ.

ﺗﻮﺟﻪ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﺭﻗﯿﺐ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺍﺳﭙﺎﻧﯿﺎ ﺑﺎﺷﺪ چون در ۵۰ سال اخیر ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺣﻮﺯﻩ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽﮐﺮﺩﯾﻢ ﺍﺳﭙﺎﻧﯿﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﻭ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺟﺎ ﭘﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺻﺎﺩﺭﮐﻨﻨﺪﻩ ﻓﻠﻪ ﺍﯼ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﯾﻢ.

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺯﻋﻔﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﯿﻢ.
ﺑﺮﻧﺪﺳﺎﺯﯼ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ به قدری ﺑﺎ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻣﻘﺎﻭﻣﺘﯽ ﺍﺳﺖ.
ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ آن ها می تواند ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻤﮏ می کند.

تجارت الکترونیکی و تاثیر آن بر توسعه صادرات

توسعه صادرات در تمام کشورها، به عنوان یک استراتژی اقتصادی مطرح است که به تعادل بین سهم نسبی آن کشور از جمعیت جهان و سهم نسبی آن از تجارت جهانی می انجامد. در کشور ما نیز این استراتژی اقتصادی مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و همواره بر افزایش صادرات عمدتاً صادرات غیرنفتی تاکید شده است. اما باید
تجارت الکترونیکی و تاثیر آن بر توسعه صادرات
توسعه صادرات در تمام کشورها، به عنوان یک استراتژی اقتصادی مطرح است که به تعادل بین سهم نسبی آن کشور از جمعیت جهان و سهم نسبی آن از تجارت جهانی می انجامد. در کشور ما نیز این استراتژی اقتصادی مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و همواره بر افزایش صادرات عمدتاً صادرات غیرنفتی تاکید شده است. اما باید توجه داشت که موفقیت در اجرای راهبرد جهش و توسعه صادراتی و دستیابی به اهداف آن مستلزم حرکت های مختلفی است که از آن جمله می توان به تسهیل تجاری و بهبود روابط بین الملل اشاره کرد. برنامه ریزی در راستای اجرای تاکتیک های فوق، حرکتی است که می تواند دستیابی به جهش و توسعه صادرات غیرنفتی را تا حد زیادی تضمین کند. در این راستا، تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهایی است که تا حد زیادی شاخص هایی نظیر افزایش کارآیی تجاری، آزادسازی و شفاف سازی اطلاعات و توسعه روابط علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بین الملل را در راستای جهش و توسعه صادراتی برای کشور تامین می کند و مزایای رقابتی وسیعی را در اختیار کشورمان قرار می دهد.
برای آنکه بتوانیم از تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار موثر در توسعه و جهش صادرات استفاده کنیم، باید بیشتر با تجارت الکترونیکی آشنا شویم، لذا در این نوشتار سعی داریم، تعریفی از تجارت الکترونیکی ارایه دهیم و تاثیر آن را در توسعه و جهش صادرات بررسی نمائیم.

● تعریف تجارت الکترونیکی

در بیانی ساده خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای نظیر اینترنت تجارت الکترونیکی گفته می شود. اما تجارت الکترونیکی تعاریفی دیگر نیز دارد.
از دیدگاه ارتباطات، تجارت الکترونیکی تحول اطلاعات، کالاها و خدمات با پرداخت توسط ابزار الکترونیکی است.
از دیدگاه فرآیند تجاری، تجارت الکترونیکی، به کارگیری فناوری در جهت مکانیزه کردن مبادلات تجاری و گردش کارهاست.
از دیدگاه خدمات، تجارت الکترونیکی، کاهش هزینه ها و به طور همزمان افزایش سرعت و کیفیت تحویل خدمات به شمار می رود.
از دیدگاه روابط بهنگام، خرید و فروش بهنگام محصولات و خدمات، تجارت الکترونیکی نامیده می شود.
از دیدگاه اطلاعات، تجارت الکترونیکی عبارت است از مبادله دیجیتالی اطلاعات بین چند واحد. این تبادل اطلاعات می تواند بین دو بخش رابطه برقرار کند، در جریان کالاها و خدمات هماهنگی لازم را ایجاد کند یا تقاضاهای الکترونیک را منتقل نماید. این تبادل می تواند در ارتباط بین سازمان ها یا اشخاص نیز باشد.
در این میان «زواس» تعریف جامع تری از تجارت الکترونیکی ارایه کرده است: تجارت الکترونیکی عبارت است از تبادل اطلاعات از طریق شبکه الکترونیکی، در هر مرحله از زنجیره عرضه، خواه در درون یک شرکت، بین شرکت ها، بین شرکت و مشتری و یا بین بخش خصوصی و عمومی اقتصاد و خواه توام با پرداخت پول باشد و یا اینکه پرداختی صورت نگیرد.

● تجارت الکترونیکی و صادرات

تجارت الکترونیکی، چالش ها و فرصت های رقابتی زیادی را برای شرکت های تجاری به وجود آورده است و امروزه کمتر شرکت تجاری را می توان یافت که با تجارت الکترونیکی روبه رو نشده باشد. در این میان شرکت هایی نیز هستند که تجارت الکترونیکی را به خدمت گرفته و به توسعه صادرات کمک می کنند.

● موانع استفاده از تجارت الکترونیکی در صادرات و راه حل آن
دو دلیل اصلی باعث می شود تا مدیران شرکت های تجاری و صادراتی از تجارت الکترونیکی در صادرات استفاده نکنند؛

۱) عدم آشنایی مدیران شرکت با فناوری و منافع حاصل از آن

بیشتر مدیران شرکت های تجاری با تجارت الکترونیکی آشنا نبوده و به نقش اینترنت در صادرات واقف نیستند.
راه حل این مانع، این است که شرکت های تجاری و صادراتی باید در راستای شناسایی توان بالقوه اینترنت گام برداشته و برای تقویت فعالیت های صادراتی، مشتریان صادراتی جدید خود را از طریق اینترنت پیدا کنند. مدیران این شرکت ها می توانند از اشخاصی که با اینترنت آشنا بوده، کمک گرفته و فعالیت های صادراتی و بازاریابی خود را از طریق اینترنت انجام دهند.

۲) ملاحظات هزینه و امنیت

برخی از مدیران شرکت های تجاری و صادراتی بنا به ملاحظات هزینه و دلایل امنیتی نمی خواهند از تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات استفاده کنند.
مانع دوم، به دلیل مانع اول که ذکر شد، به وجود می آید؛ یعنی زمانی که مدیران آشنایی کافی با تجارت الکترونیکی (اینترنت)، نداشته باشند، در محاسبات خود درباره تجارت الکترونیکی دچار اشتباه شده و نتیجه خواهند گرفت که استفاده از اینترنت در صادرات هزینه های زیاد به همراه دارد و همچنین شرکت صادراتی نیز امنیت کافی نخواهد داشت. در صورتی که عملاً این چنین نیست.
راه حل مانع دوم، این است که مدیران این شرکت های صادراتی، با نحوه کار شرکت های بزرگ صادراتی آشنا شوند و از نزدیک نقش تجارت الکترونیکی را در توسعه صادرات مشاهده کنند تا آنها نیز به قدرت و توان بالقوه تجارت الکترونیکی در توسعه و ترفیع صادرات وافق شوند. همچنین مدیران می توانند برای آنکه از نتیجه کار آگاه شوند، در حوزه محدودتری استفاده از تجارت الکترونیکی (اینترنت) در توسعه و ترفیع صادرات را ارزیابی کنند.

● نقش تجارت الکترونیکی در صادرات

تجارت الکترونیکی با
۱) افزایش بهره وری، کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش فشار بر قیمت ها و حفظ تورم در سطح پایین،
۲) ورود شرکت های تازه وارد جهت تامین تقاضای فعلی،
۳) ایجاد محیطی پویا و خلاق در راستای تاسیس و تشکیل شرکت های جدید،
۴) افزایش کسب و کارهای کاملاً جدید،
۵) فازی شدن مفهوم «کشور مبداء» برای محصولات و کالاهای صادراتی ، نقش موثری در توسعه صادرات بازی می کند.

تجارت الکترونیکی و تاثیر آن بر توسعه صادرات

برای آنکه بهتر به نقش موثر تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات واقف شویم، در ادامه به برخی از تاثیراتی که تجارت الکترونیکی بر روی صادرات داشته است، اشاره می کنیم:

۱) کاهش هزینه ها و موانع صادرات

مهمترین مشکل و مانعی که شرکت های تجاری در امر صادرات با آن مواجه هستند فقدان سرمایه و ظرفیت کافی و پیچیدگی ها و دشواری های مربوط به ارایه خدمات در بازارهای بین المللی است. تجارت الکترونیکی (اینترنت) با در اختیار دادن یک سری روش های اقتصادی و با صرفه جهت جذب مشتریان خارجی و ارایه خدمات به آن ها، توانسته است با کاهش هزینه های مربوط به گستره های جغرافیایی این موانع را تا حد ممکن رفع نماید.

۲) ابزار موثر بازاریابی برای صادر کنندگان

تجارت الکترونیکی باعث افزایش صادرات از طریق اینترنت شده است و اینترنت به عنوان ابزار موثر بازاریابی مورد استفاده صادرکنندگان قرار گرفته است. اینترنت این امکان را برای صادرکنندگانی که فاقد منابع مالی ضروری و منابع انسانی کافی برای امر تحقیقات بازاریابی رسمی هستند، به وجود آورده تا آنها فرصت هایی جهت پشتیبانی از فعالیت های جمع آوری اطلاعات رقابتی مرتبط با بازار را به منظور برنامه ریزی صادراتی و ایجاد استراتژی های صادرات به دست آورند.
باید توجه داشت که امروزه بازاریابی در سازمان ها، از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است. چرا که بازار تجارت و عرصه صادرات، صحنه جنگ است و داشتن مزیت رقابتی در این صحنه رمز موفقیت و پیروزی سازمان ها خواهد بود. نکته ای که در این میان حائز اهمیت است، این است که امروزه، ظهور فناوری اطلاعات و سرعت رشد آن، مفهوم بازاریابی را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ از یک سو فناوری اطلاعات ماهیت بازارها را تغییر داده است که در نتیجه آن بازارهایی تحت عنوان بازارهای اینترنتی و بازارهای مجازی مورد توجه قرار گرفته است که این نوع بازارها ماهیتی کاملاً متفاوت از بازارهای فیزیکی دارند. از سوی دیگر رفتار مشتریان نیز در این بازارها کاملاً متفاوت شده است بنابراین یک سازمان برای آنکه در عرصه تجارت الکترونیکی در بازار تجارت و صادرات بتواند رقابت کند و در صحنه باقی بماند باید بازاریابی الکترونیکی را به خدمت گیرد.
بازاریابی الکترونیکی با ایجاد وفاداری، تبلیغات، ارتباطات با مشتری و … توسعه صادرات را باعث شده است. بر خلاف بازاریابی سنتی که تمرکز شرکت ها بر روی فروش می باشد، بازاریابی الکترونیکی بر روی مشتری تمرکز می نماید و به مشتری ارزش می دهد. بازاریابی الکترونیکی باعث می شود تا صدور محصولات و کالاهای صادراتی به صورت بموقع، سریع و قابل اعتماد به دست مشتری برسد. همچنین بازاریابی الکترونیکی این امکان را نیز برای صادرکنندگان فراهم ساخته است تا با انتخاب بازارهای هدف از طریق تهیه نیمرخی از رفتارهای مشتریان در بازارهای الکترونیکی، صادرات خود را بر روی این بازارها متمرکز کنند.

۳) در هم شکستن مرزهای جغرافیایی

امروزه در تجارت الکترونیکی، تجارت و صادرات در مکان، معنای خود را از دست داده است و تجارت الکترونیکی این امکان را به وجود آورده است که صادرکنندگان، کالاهای خود را به تمام نقاط دنیا صادر کنند. تجارت الکترونیکی با کاهش موانع ورود به بازار و تولید بهنگام، موجب شده است که تعداد زیادی صادرکننده وارد بازار شود. همچنین تجارت الکترونیکی نه تنها باعث شده است تا مصرف کنندگان از افزایش رقابت محصولات و کالاهای صادراتی منتفع شوند، بلکه صادر کنندگان نیز فرصت های بیشتری برای مشارکت در بازار جهانی پیدا کرده اند.
در واقع شرکت های استفاده کننده از اینترنت نه تنها می توانند از آن به عنوان یک ابزار موثر برای برقراری ارتباطات جهانی سود ببرند، بلکه می توانند با هزینه پایین تری با مشتریانی که از نظر جغرافیایی بسیار دور افتاده هستند، وارد معاملات بین المللی شوند و کالاهای خود را با کمترین هزینه به نقاط دور دست صادر کنند.

۴) ارایه اطلاعات کافی درباره کالاهای صادراتی

شرکت هایی که تجارت الکترونیکی می کنند، این امکان را دارند تا از طریق جستجو در اینترنت، اطلاعات کافی درباره محصولات رقابتی و کالاهای صادراتی خود کسب کنند و محصولات و کالاهای صادراتی خود را به قیمت روز و با هزینه کمتر، صادر کنند.
تجارت الکترونیکی، دسترسی مجانی و برابر به اطلاعات را برای شرکت های تجاری و صادراتی فراهم ساخته و آنها را به دنیای اقتصاد نوین الکترونیکی وارد ساخته است.

۵) دستیابی به بازارهای جدید صادراتی

تجارت الکترونیکی این امکان را برای شرکت های صادراتی به وجود آورده است تا در کنار کار صادراتی که از طریق اینترنت انجام می دهند، با بازارهای جدید صادراتی نیز آشنا شده و محصولات و کالاهای صادراتی خود را به بازارهای جدید صادر نمایند.

● ایجاد یک وب سایت برای صادرات

شرکت های تجاری و صادراتی که تجارت الکترونیکی می کنند، اقدام به ایجاد یک وب سایت می نمایند. این شرکت ها، به دو دلیل عمده این کار را انجام می دهند؛
۱) از طریق وب سایت، یک رسانه ارتباطی بین شرکت و ذینفعان تجاری (مثل مشتریان، تامین کنندگان مواد اولیه و توزیع کنندگان) بوجود می آورند. این وب سایت در بازارهای صادراتی به عنوان یک رسانه ارتباطی باعث می شود که صادر کننده از طریق اقداماتی مثل روابط عمومی و تبلیغات، خود را بیشتر نشان دهد.
۲) با ایجاد وب سایت، در حقیقت یک زیرساختار الکتریکی برای هدایت مبادلات تجاری و صادرات به وجود می آورند. آنها از طریق وب سایت، خدمات مشتری، پشتیبانی فناوری و حتی فروش بهنگام را به وجود می آورند و صادرات خود را توسعه می بخشند.

● وب سایت بهترین ابزار برای ترفیع صادرات

وب سایت بهترین وسیله برای ترفیع صادرات است. اما ترفیع صادرات به چه معناست؟
هدف اصلی ترفیع صادرات مرتبط ساختن کالاهای عرضه شده توسط صادرکننده با نیازهای مشتریان بالقوه در سطح جهان می باشد. به طور سنتی دو نوع ترفیع صادراتی وجود دارد:
۱) ترفیع صادراتی حمایت شده از سوی دولت
۲) ترفیع صادراتی از سوی شرکت
ترفیع صادراتی حمایت شده از سوی دولت اغلب شامل سیاست های تجاری است که معمولاً خارج از کنترل صادرکننده می باشد. ترفیع صادراتی که از سوی شرکت صورت می گیرد، اغلب شامل تبلیغات بین المللی، ترفیع فروش، روابط عمومی، فروش شخصی و مواردی از این قبیل می باشد.
ترفیع صادراتی انجام شده از سوی شرکت منجر به تقویت فعالیت های صادراتی شرکت می شود، و وب سایت بهترین ابزار برای این منظور است. چرا که صادرکنندگان از طریق وب سایت خود می توانند مستقیماً با مشتریان و شرکای تجاری خود رابطه برقرار نمایند و با ترفیع مستقیم صادراتی ، محصولات و کالاهای صادراتی خود را در مقابل مشتریان جهانی به نمایش گذارند.
ویژگی های جذاب و امید بخش وب سایت، مثل تعامل، ظرفیت بالای ذخیره اطلاعات و توانایی دیجیتالی شدن، این امکان را برای صادرکنندگان به جود می آورد تا بتوانند ذهنیت مشتریان را نسبت به مارک محصولات خود و نسبت به خود شرکت به نحو مطلوبی تغییر دهند و روابط خود را با مشتریان خارجی تقویت کرده و چشم اندازهای جدیدی را برای خود ایجاد نمایند.
همچنین وب سایت می تواند به عنوان یک کانال بازاریابی مستقیم مورد استفاده قرار گیرد و صادرکنندگان از طریق آن، فروش های خود را انجام داده، سفارشات بهنگام بگیرند و در مبادلات بهنگام با مشتریان از طریق پردازش ایمن پرداخت بهنگام وارد شوند.

● موانع توسعه صادرات و تاثیر تجارت الکترونیکی بر جهش صادرات

موانع بسیاری در توسعه صادرات نقش دارند که از آن جمله، می توان موارد زیر را برشمرد:
شیوه های نامناسب مدیریت در سازمان، ضعف سازمان در برنامه ریزی صادراتی، مشکلات تامین مالی، عدم طراحی و به کارگیری تجهیزات جدید تولید، عدم طراحی محصولات جدید، بالا بودن قیمت تمام شده محصول، کهنه و نامناسب بودن فناوری تولید، عدم انجام اقدامات مناسب در راستای شناسایی مشتریان، شناخت ناکافی صادرکننده از محیط رقابتی، بالا بودن نرخ بهره در کشور، بالا بودن نرخ تورم در کشور، ضعف سیستم بانکی در کشور مبدا، پایین بودن امنیت اقتصادی در کشور مبدا، پایین بودن حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور مبدا، پایین بودن مخارج دولت در زمینه تحقیق و توسعه، نبود قوانین مالکیت فکری در کشور، ضعف موجود در انتقال فناوری های نوین به کشور مبدا، پایین بودن بهره وری عوامل تولید، ضعف سیستم های اطلاع رسانی در سطح کشور، ناکافی بودن مشوق های صادراتی، ماهیت روابط سیاسی کشور مبدا با کشور هدف، بی ثباتی قوانین دولتی مرتبط با صادرات، پیامدهای منفی عدم عضویت کشور منفی در WTO، فعالیت ضعیف اصناف، اتحادیه ها و اتاق های بازرگانی، ضعف عملکرد سازمان گمرک، ضعف قانون سرمایه گذاری خارجی در کشور، ضعف تجربه صادراتی در صنعت، ورود آسان رقبای خارجی به بازار به دلیل پایین بودن سطح تنوع محصولات، توان بالای مشتری برای انتخاب عرضه کننده، قدرتمند بودن رقبای خارجی، فقدان تنوع در محصولات صادراتی، تعداد زیاد رقبای فعلی خارجی در بازار، پیامدهای ناشی از اقدامات نامناسب رقبای داخلی در صادرات محصول، عدم وجود فضای رقبای سالم در کشور و …
حال که با برخی از موانع توسعه صادرات آشنا شدیم در ادامه به تاثیر به کارگیری تجارت الکترونیکی در جهش صادراتی و رفع موانع توسعه صادرات اشاره می کنیم.
با به کارگیری تجارت الکترونیکی بسیاری از موانع سد راه صادرات برداشته شده و مشکلات پیش روی صادرات کاهش می یابد. تاثیر تجارت الکترونیکی بر جهش صادرات را به طور خلاصه می توان به شرح زیر اعلام کرد:
۱) تجارت الکترونیکی، مشکلات زیرساختاری سازمان از جمله ضعف های حاکم بر مدیرت عمومی، ضعف های برنامه ریزی در سازمان، مشکلات تامین مالی صادر کننده، ضعف های سیستم حسابداری سازمان، نقاط ضعف مدیریت رفتار سیاسی در سازمان، ضعف سیستم های کنترل سازمان، مشکلات فرهنگی سازمان، عدم تناسب ساختار سازمان ، مشکلات حاکم بر سیستم های اطلاعاتی سازمان و نامتناسب بودن اندازه سازمان را کاهش می دهد.
۲) با به کارگیری تجارت الکترونیکی، نقاط ضعف حاکم بر منابع انسانی از جمله مشکلات صادراتی ناشی از فرآیند استخدام، عدم تخصیص بهینه نیروی انسانی در سازمان، عدم تخصص کافی کارکنان در صادرات، عدم تناسب حقوق و دستمزد، ضعف های حاکم بر کیفیت زندگی کاری و رضایت کارکنان، عدم وجود سیستم مناسب ترفیع، عدم وجود سیستم مناسب ارزیابی عملکرد و کمبود نیروی انسانی، کاهش می یابد.
۳) تجارت الکترونیکی، نقاط قوت حاکم بر فناوری از جمله بهبود مناسب محصول، بهبود فرآیند ها، طراحی و به کارگیری بهتر تجهیزات جدید تولید، طراحی محصولات جدید و توان سازمان برای واردات فناوری را افزایش می دهد.
۴) با به کارگیری تجارت الکترونیکی در صادرات، نقاط قوت در تامین تجهیزات از جمله توان سازمان در چانه زنی با عرضه کنندگان و توان سازمان در تامین تجهیزات با کیفیت و مقدار مناسب، افزایش می دهد.
۵) به کارگیری تجارت الکترونیکی در صادرات ، نقاط ضعف مربوط به تدارکات درونی در سازمان از جمله سیستم نامناسب انبارداری محصول و قطعات، عدم استقرار سیستم مناسب کنترل موجودی، عدم تامین و ذخیره سازی مناسب مواد اولیه و عدم توزیع مناسب مواد اولیه بین خطوط تولید، کم می شود.
۴) تجارت الکترونیکی، نقاط ضعف مربوط به عملیات سازمان از جمله عدم انجام صحیح امور مربوط به مونتاژ ، بسته بندی نامناسب محصولات تمام شده، پایین بودن قیمت تمام شده محصول، کهنه و نامناسب بودن فناوری تولید و پایین بودن کیفیت فنی محصول را کاهش می دهد.
۶) نقاط ضعف مربوط به تدارکات بیرونی سازمان نیز با به کارگیری تجارت الکترونیکی کاهش می یابد. از جمله این نقاط ضعف می توان مشکلات مربوط به توزیع محصول تولید شده، مشکلات سیستم انبارداری محصول در طی فرایند توزیع، عدم انجام مناسب فعالیت های توزیع فیزیکی و عدم انجام مناسب فعالیت های مربوط به پردازش سفارشات را نام برد.
۷) تجارت الکترونیکی باعث کاهش نقاط ضعف مربوط به بازاریابی و فروش در سازمان می شود. از جمله این نقاط ضعف می توان نقاط ضعف سازمان در انجام اقدامات ترفیعی مناسب، عدم برخورداری سازمان از روابط عمومی مناسب، عدم انجام اقدامات مناسب در راستای شناسایی مشتریان، عدم انجام اقدامات لازم در راستای تحلیل رقبا، عدم برخورداری سازمان از توان افزایش سهم بازار، عدم انتقال موثر نظر مشتری به عناصر مرتبط در سازمان، تعلل در حفظ روابط بلند مدت با مشتری و عدم برخورداری از تجربه کافی صادراتی را نام برد.
۸) به کارگیری تجارت الکترونیکی نقاط ضعف مربوط به خدمات در سازمان از جمله عدم ارایه مناسب خدمات نصب محصول، عدم ارایه مناسب خدمات تعمیراتی برای محصول فروش رفته و عدم ارایه مناسب خدمات آموزشی برای نحوه استفاده از محصول را کاهش می دهد.
۹) تهدیدات موجود در عوامل اقتصادی از جمله مشکلات صادراتی مربوط به روند نامناسب GDP در کشورهای هدف، بالا بودن نرخ بهره و تورم ، بالا بودن سطح بیکاری در کشور هدف، بالا بودن هزینه دستمزد در کشور مبدا، کنترل شدید قیمت در کشور مبدا، بالا بودن ارزش پول ملی در کشور مبدا، مشکلات صادراتی مربوط به کسری بودجه دولت در کشور صادرکننده، کسری تراز تجاری، بالا بودن نرخ مالیات در کشور مبدا، ضعف زیرساخت های حمل و نقل در کشور مبدا، ضعف زیرساخت های حمل و نقل در کشور مقصد، فقدان امنیت اقتصادی در کشور مبدا، تبعیض در تخصیص منابع اقتصادی ، ضعف ساختار رقابتی در کشور و ضعف سرمایه گذاری خارجی، با به کارگیری تجارت الکترونیکی کاهش می یابد.
۱۰) تجارت الکترونیکی تهدیدات مربوط به عوامل فناورانه از جمله مشکلات صادراتی مربوط به تخصیص کم مخارج دولت در کشور مبدا در زمینه تحقیق و توسعه، فقدان قوانین مالکیت فکری در کشور، توان رقابتی محصولات جدیدی که به بازار عرضه می شود در مقابل محصولات صادراتی موجود، انتقال فناوری در کشور، پایین بودن بهره وری تجهیزات تولید و ضعف سیستم های اطلاع رسانی در کشور مبدا را کاهش می دهد.
۱۱) با به کارگیری تجارت الکترونیکی تهدیدات مربوط به عوامل قانونی/ سیاسی از جمله مشکلات صادراتی ناشی از فقدان قوانین حمایت از صادرات، قوانین مالیاتی دولت، عدم وجود مشوق های صادراتی و تعضعیف انگیزه صادر کننده، جو سیاسی کشور مبدا و ضعف ارتباط با کشور مقصد، قوانین استخدامی دولت که مانع از مزیت رقابتی برای صادر کننده می شود، عدم ثبات در تصمیمات دولت که مانع از سهولت سرمایه گذاری در صادرات و توسعه صادرات می شود، عملکرد ضعیف سازمان های منطقه ای، عملکرد سیاسی سازمان های بین المللی به عنوان تهدیدی جدی برای صادر کننده، عملکرد ضعیف اتحادیه ها و سازمان های دولتی مرتبط در کشور مبدا، ضعف عملکرد سازمان های گمرک و محدودیت های سرمایه گذاری خارجی، کاهش می یابد.
۱۲) تجارت الکترونیکی، عوامل مربوط به محیط فرهنگی/ اجتماعی از جمله مشکلات صادراتی ناشی از تغییرات شدید سبک زندگی در کشور هدف، ضعف تجربیات صادراتی در یک صنعت، پایین بودن نرخ رشد جمعیت در کشور مقصد، توزیع سنی جمعیت در کشور هدف و عدم تناسب فرهنگ و زبان کشور مبدا با کشور مقصد را کاهش می دهد.
۱۳) با به کارگیری تجارت الکترونیکی، مشکلات مربوط به شرکت های تازه وارد که مانع از توسعه صادرات شده است، کاهش می یابد . به عنوان مثال سطح سرمایه گذاری در تجهیزات تولید، سطح تنوع محصولات، هزینه های خروج از یک صنعت، دسترسی آسان به کانال های توزیع، قوانین دولتی موجود، نحوه رفتار رقبای فعلی نسبت به رقبای جدید و در نتیجه امکان ورود رقبای جدید، تغییر کرده و باعث افزایش صادرات می شود.
۱۴) تجارت الکترونیکی عوامل مرتبط با مشتریان و وارد کنندگان در کشور هدف که مانع از توسعه صادرات شده است را کاهش می دهد. مثلاَ تجارت الکترونیکی توان مشتری برای خرید از عرضه کننده دیگر، توان مشتری برای تولید محصولات صادرکننده، دسترسی مشتریان به اطلاعات مربوط به سایر رقبا، تنوع نیازهای مشتریان، مشکلات صادراتی مربوط به وابستگی کالای صادراتی به کالای مکمل و مشکلات صادراتی ناشی از کم بودن حاشیه سود واسطه ها و در نتیجه محدودیت های توزیع را کم می کند.
۱۵) مشکلات ناشی از عرضه کنندگان شرکت از جمله کمبود منابع تولید، نامناسب بودن ارتباطات با عرضه کنندگان، وابستگی صادر کننده به عرضه کننده به دلیل کم بودن تعداد عرضه کنندگان منابع تولید، وابستگی صادرکننده به عرضه کننده ناشی از عدم وجود کالای جانشین برای منابع تولید، وابستگی صادرکننده به عرضه کننده ناشی از تمرکز بر عرضه کننده خاص و وابستگی صادرکننده به عرضه کننده ناشی از عدم امکان تغییر عرضه کنندگان، با به کارگیری تجارت الکترونیکی کاهش می یابد.
۱۶) تجارت الکترونیکی همچنین موانع مربوط به کالاهای جانشین از جمله مشکلات ناشی از زیاد بودن تعداد محصولات جانشین، امکان جانشینی کالاهای دیگر به جای کالای صادراتی، پایین بودن قیمت کالای جانشین کالای صادراتی، بالا بودن کیفیت کالای جانشین کالای صادراتی و زیاد بودن تعداد محصولات جانشین را کاهش می دهد.

 منبع:https://rasekhoon.net/

 

منبع: کتاب “روش های ورود به بازارهای بین المللی”، نوشته  دکتر محمدرضا کریمی علویجه- دکتر ابوالقاسم ابراهیمی – سید مسلم علوی


[۱]. Direct Export

[۲]. International Commercial Terms

[۳]. Overseas Agents

[۴]. Overseas Distributors

فهزست

توسعه صادرات با بازاریابی دیجیتال

صادرات مستقیم

مزایای صادرات مستقیم

معایب صادرات مستقیم

نقش تجارت الکترونیک در توسعه صادرات مستقیم

کارگزاران خارجی

تنظیم توافقنامه کارگزاری

مذاکره  بامشتریان

توزیع­ کنندگان خارجی

نقش توزیع کنندگان درصادرات

نقش نمایشگاه های بین المللی در توسعه صادرات شرکتها

اهداف بازاریابی از حضور در نمایشگاه های بین المللی

بررسی نقش اینترنت در رفع موانع و مشکلات بازاریابی صادراتی شرکتها

سهم فروش شرکت ها در کشورهای هدف

موانع بازاریابی صادراتی

مشکلات مرتبط با صادرات شرکتها

بازاریابی صادرات کالا و راه‌های پیدا کردن مشتری خارجی برای صادرات

به عنوان یک صادرکننده چگونه بازاریابی صادرات کالا را انجام بدهم؟

در مورد راه و روش‌های بازاریابی صادرات کالا برای پیدا کردن مشتریان خارجی چه اطلاعاتی دارید؟

تعریف تجارت الکترونیکی

نقش تجارت الکترونیکی در صادرات

ابزار موثر بازاریابی برای صادر کنندگان

پست های عالی اینستاگرام ایجاد کنید

بازاریابی الکترونیکی با ایجاد وفاداری، تبلیغات، ارتباطات با مشتری و توسعه صادرات را باعث شده است

در هم شکستن مرزهای جغرافیایی

ارایه اطلاعات کافی درباره کالاهای صادراتی

وب سایت بهترین ابزار برای ترفیع صادرات

  موانع توسعه صادرات و تاثیر تجارت الکترونیکی بر جهش صادرات

یافتن مشتری خارجی برای صادرات چگونه است؟

شناخت کشور مورد نظر؛ اولین گام فروش محصولات در خارج از کشور

نکات لازم در خصوص انتخاب کشور مقصد صادراتی

تهدیدات مربوط به عوامل قانونی

سایت‌های بازاریابی بین‌الملل

صادرات بازاریابی در عصر اینترنت

شروع در بازاریابی صادرات آنلاین

صادرات خدمات بازاریابی-مطالعه موردی سرس لانکا

خدمات هوشمند بازار

ماموریت های خرید و فروش داخلی و خارجی

بازاریابی دیجیتال بین المللی

لیستی از سایت‌های بازاریابی بین‌الملل معروف

بانک های اطلاعاتی در ایران

شرکت در رویدادهای تجاری؛ روش دیگر بازاریابی صادراتی

سفارت‌خانه‌ها و رایزنان بازرگانی در کشورهای مقصد

بازاریابی صادراتی از طریق شرکت‌های بازاریابی خارجی

صادرات محصول محور چگونه است؟

صادرات محصول محور چگونه است؟

نتیجه گیری از اینستاگرام

بازاریابی آنلاین در صادرات

محصولاتمان را به کجا صادر کنیم؟

در روش سنتی، تحقیقات بازار چطور انجام می‌شود؟

ساخت نام تجاری

بازاریابی بین ‌المللی اینترنتی در سطح جهانی چطور می‌تواند به این فرایند کمک کند؟

درک محبوبیت محصولات و خدمات

پیدا کردن رقبا

. پیدا کردن محتوای قابل اشتراک در صنعت خود

افزایش محبوبیت برند

ارائه محصولات به  دنبال‌کنندگان رقبا!

پیدا کردن تصمیم‌گیرندگان بازار در کشور مقصد

ساخت یک برند قدرتمند با کمک بازاریابی بین المللی اینترنتی

تبلیغ کردن محصولات و خدمات بالاتر از از رقبا

نقش استراتژیک بازاریابی دیجیتال

مقاله؛ضرورت تحقق راهبرد کلان توسعه صادرات: بررسی استراتژی های بازاریابی ‏صادرات چای ایران

بازاریابی بین المللی چای صادراتی

هدف از کشف قیمت چیست؟

تاثیرات قیمت در تجارت ؛کشف قیمت چه مزایایی دارد؟

محاسبه سود و ضرر؛چرا کشف قیمت مهم است؟

میزان مصرف چای در ایران و جهان

انواع چای درجهان

تولید، صادرات و واردات چای در ایران و جهان

نوع چای که در ایران استفاده می‌گردد

پیشنهادهابرای فعالیت موفق در بازار چای

نکات کلیدی برای بازاریابی و فروش چای

تحقیق در بازار

تجزیه و تحلیل محصول در بازار

تبلیغات برای بازاریابی و فروش چای

استراتژی و برنامه‌های دولت کنیا در حمایت و توانمند سازی شرکت های بزرگ صادراتی

منابع درآمدی درکشورکنیا

حمایت دولت کنیا از سرمایه گذاریداخلی و خارجی

صادرات به عراق

مشاوره صادرات به عراق

بازاریابی در عراق

مناقصات عراق

مطالعات بازار عراق

قوانین و مقررات صادرات به عراق

تجارت با عراق

ترانزیت از عراق

حمل خرده بار به عراق (گروپاژ)

شناسایی تجار عراقی

صادرات چای ایرانی به روسیه

تجارت خارجی روسیه

تجارت دوجانبه ایران و روسیه

قیمت تمام‌شده پایین تولیدات صنعتی ایران نسبت به روسیه   

مزیت‌های اقتصادی روسیه برای اقتصاد کشورمان

مراحل انجام صادرات

مراحل گام به گام صادرات به روسیه

مزیت نسبی ایران در واردات از روسیه

مراحل گام به گام واردات از روسیه

چرا باید استراتژی تجارت داشته باشیم ؟

عناصر کلیدی استراتژی صادرات کدامند؟

از سناریوهای ساده استفاده کنید

الزامات یک کسب وکار برای محصولات یا خدمات

آموزش صادرات کالا

راهنمای بازاریابی درکشورهای هدف

در مورد نحوه رقابت صنعت خود در بازارهای جهانی تحقیق کنید.

شناسایی مشتریان در بازار‌های انتخابی خود.

تحلیل بازارهای صادراتی

نگاهی به روند توسعه کره جنوبی

استراتژی‌ها و برنامه‌های اقتصادی اعمال شده در دوران توسعه اقتصادی کره جنوبی

درس‌های روند توسعه کره جنوبی برای جمهوری اسلامی ایران

بازاریابی بین المللی

اهمیت بازاریابی بین‌المللی

اهداف اصلی بازاریابی بین المللی

خصوصیات بازاریابی بین المللی

برتری شرکت‌های چند ملیتی درکشورهای توسعه‌ یافته

استراتژی‌های ورود به بازارهای بین الملل

 

 

با ۱۶۳اسلاید تخصصی

دانلودوخرید۶۲۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید