جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت تحلیل محیط تبلیغات ونقش آن دربازاریابی و فروش

تحلیل محیط تبلیغات ونقش آن دربازاریابی و فروش

 

عوامل مهم در موفقیت تبلیغات محیطی

طراحی و اجرای یک تبلیغ محیطی دارای مراحل مختلفی از زمان ایده‌پردازی تا اجرا است. برای افزایش تاثیر جذابیت بصری و محتوایی یک تبلیغ برای مخاطب نیاز است تا یک طراحی فراتر از صفحه نمایش کامپیوتر در محیطی که قرار است در آن اجرا و نصب بشود در نظر گرفته شود تا بتوان نیازهای منحصر به فرد هر طراحی در یک بیلبورد خاص را برای بالا بردن کیفیت طراحی لحاظ کرد. قصد داریم در این مقاله به بررسی تاثیرات محیط و نقش آن در یک طرح تبلیغاتی بپردازیم تا رویکردی در زمان طراحی برای طراحان تبلیغات محیطی به آنها معرفی شود. برای این مقاله از تحقیق میدانی در تصاویر بیلبوردهای محیطی اتوبان مدرس تهران و اتوبان تهران – پردیس استفاده شده است.

۱-  نقش زمان در انتخاب محتوا

انتشار تبلیغات در فصل‌های مختلف می‌تواند فرصتی برای جذب بیشتر مخاطب با محتوای تولید شده باشد.به‌عنوان نمونه، انتخاب میوه پرتقال در تبلیغ سن ایچ با توجه به ارائه این تبلیغ در فصل پاییز که حجم بیشتری از این میوه در میوه فروشی‌ها دیده می‌شود یا مثلا استفاده از میوه انار می‌تواند ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند.

462-9-4b

۲- تاثیر زمان در انتخاب رنگ

انطباق یا تضاد رنگ‌های سرد و گرم با هر فصل می‌تواند جذابیت بیشتری برای مخاطبان ایجاد کند. به‌عنوان نمونه در تبلیغ بانک شهر از رنگ قرمز استفاده شده است که با توجه به انتشار این تبلیغ در فصل سرما با رنگ گرم می‌تواند احساس بهتری را در مخاطب خود ایجاد کند.

462-9-4c

۳- انطباق رنگ‌بندی با محیط

باید در نظر داشت یک تبلیغ محیطی فراتر از صفحه کامپیوتر قرار است تا در محیط شهر و در قالب یک قطعه از پازل تصویر شهری دیده شود. یکپارچه‌سازی رنگ‌بندی با فضایی که بیلبورد قرار است در آن قرار بگیرد، می‌تواند برای جلب توجه مخاطب نقش موثری ایفا کند. به‌عنوان نمونه رنگ‌بندی تبلیغ پسته مزمز با رنگ برگ‌های شاخه‌های پیرامون آن، یک تصویر یکدست از نمای شهر را نمایان کرده است.

462-9-4d

۴- انطباق طراحی با موقعیت مخاطب

تلاش کنید به‌عنوان یک طراح، یکی از مخاطبان خود را که قرار است با طراحی شما مواجه شود تصور کنید. او چه کسی است؟ در چه شرایطی با طراحی شما مواجه می‌شود؟ این سوال‌ها و سوال‌های مشابه می‌تواند کمک شایانی به بهبود یک طراحی از جانب شما بکند. فرض کنید در ترافیک اتوبان مدرس چند لبخند با انرژی در تبلیغ خمیردندان سیگنال چقدر می‌تواند حس خوشایندی را در شما ایجاد کند.

462-9-4e

۵- انطباق عوامل محیطی

یک بیلبورد محیطی در نهایت قرار است در فضای شهری و در بین ساختمان‌ها، درخت‌ها، پل‌های هوایی و. . .قرار بگیرد. پس لازم است با توجه به محل قرار‌گیری هر بیلبورد که شرایط منحصربه‌فردی دارد، طراحی خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید تا این عوامل خارجی باعث کم‌رنگ شدن زیبایی طراحی و پیام شما نشود.

462-9-4f

۶- نسبت سرعت با مدت زمان ارتباط با مخاطب

سرعت حرکت اتومبیل‌ها در معابر مختلف با توجه به موقعیت آن بزرگراه یا خیابان گوناگون است. به‌عنوان مثال اتوبان مدرس عموما در تراکم اتومبیل‌ها به سر می‌برد و در نتیجه سرعت عبور و مرور کم است. در چنین بزرگراهی یک بیلبورد فرصت بیشتری برای دیده شدن توسط مخاطب و انتقال پیام خود را دارد اما به‌عنوان مثال در اتوبان پردیس که بیشتر اوقات خلوت و حداکثر سرعت مجاز در این اتوبان ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است، سبک دیگری از تبلیغات نیاز است تا مدت زمان بیشتری مورد توجه مخاطب قرار بگیرد.

462-9-4g

در تصویری که از این اتوبان قبل از عوارضی پردیس گرفته شده است، در حدود ۶۰۰ متر از اتوبان تبلیغات محیطی تکرار شده است، اگر فرض شود راننده با حداکثر سرعت مجاز هم حرکت بکند، حدود ۵ ثانیه این تبلیغ را در کنار خود خواهد داشت.

۷- سادگی و پیچیدگی

این نکته در واقع با تمام نکات قبلی پیوند خورده است. شما زمانی‌که تمام عوامل قبلی را در نظر می‌گیرید باید در نظر داشته باشید که مخاطب شما در چه شرایطی و چه مدت قرار است با تبلیغ شما در تماس باشد.اگر در یک اتوبان خلوت که سرعت عبور و مرور زیاد است از یک طرح خیلی ساده استفاده شود خیلی مطلوب‌تر است و طبیعتا یک طرح پیچیده نیاز به زمان بیشتر و سرعت کمتری برای درک شدن دارد. تبلیغات همواره یکی از جذاب‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های هر کسب‌و‌کار است.

462-9-4h

تبلیغات مثل یک شمشیر دو لبه اگر درست طراحی و اجرا شود، می‌تواند باعث توسعه و رشد یک کسب‌و‌کار به سمت اهداف از پیش تعیین شده خود بشود و اگر تصمیم‌های غیراصولی در ارتباط با تبلیغات گرفته شود، می‌تواند هزینه‌های زیادی برای کسب‌و‌کار داشته باشد که کمترین آن، هزینه ریالی هست که بابت طراحی و اجرای کمپین خود می‌پردازند.

در پشت هر کمپین تبلیغاتی نام یک برند، اعتبار یک برند و تمام زحماتی است که طی سال‌های زیاد مدیران یک شرکت برای سرویس یا محصول خود کشیده‌اند و یک تبلیغ مناسب یا نامناسب می‌تواند باعث رشد و ارتقا یا تخریب و افول آن شود. در دنیای تبلیغات همواره نیاز است تا بررسی و ارزیابی‌ای پس از طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی صورت بگیرد تا بازخورد آن چیزی که واقعا اتفاق افتاده است با آن چیزی که ما می‌خواستیم اتفاق بیفتد با هم مقایسه شود.

بررسی این اختلاف کمک می‌کند تا در تصمیم‌های احتمالی در آینده مطمئن‌تر و دقیق‌تر عمل کنیم. بخش مهم دیگری که در تحقیق درباره تبلیغات مورد توجه است، تحقیقات اثربخشی است که شامل ارزیابی و سنجش عملکرد تبلیغات در دو دسته کلی از آثار ارتباطی و آثار اقتصادی آن تبلیغ در ارتباط با مخاطب خود است. هزینه‌های بسیار زیادی که برای طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌شود نیاز دارند تا با ابزارهای قابل اعتماد مورد سنجش قرار بگیرند تا شرکت‌ها و برندها بعد از لانچ کمپین‌های خود بدانند که به چه میزان به اهداف قبل از کمپین خود نزدیک شده‌اند.

اگر فراتر از انتظارشان نتایجی به دست آمده است، همبستگی با کدام متغیر دارد و اگر نتیجه حاصل شده کمتر از انتظارات است، مشکل ایجاد شده در کدام مرحله بوده است و راه‌حل آن چیست. همچنین سنجش اثربخشی تبلیغات بعد از اجرای کمپین باید با شاخص‌های ارزشمند هر شرکت یا برند مورد ارزیابی قرار گیرد. به‌عنوان مثال آیا میزان فروش یا سهم بازار بعد از اجرای کمپین تبلیغات تغییر مورد نظر را داشته است یا خیر. ابزارهای دیجیتال در سنجش اثربخشی تبلیغات نقش بزرگ و منحصر به فردی را می‌توانند ایفا کنند.

ارائه یک تیزر تلویزیونی یا تصویر یک بیلبورد در محیط شهری یکی از ویژگی‌های روش‌های دیجیتال است که در کنار سرعت بالای جمع‌آوری داده‌ها می‌تواند کمک شایانی به بهبود شرایط سنجش اثربخشی تبلیغات کند. این پیمایش با توجه به‌گونه‌های متنوعی که در تبلیغات وجود دارد، بسیار متنوع و پیچیده است. این موضوع باعث می‌شود تا روش‌های غیردیجیتال هزینه و زمان زیادی را برای بیان چنین گزارش‌هایی نیاز داشته باشند اما سنجش اثربخشی تبلیغات در بستر روش‌های دیجیتال علاوه بر هزینه کمتر و زمان مناسب‌تر، ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارد که امکان بررسی آنها با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

ابزارهای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانیم در کنار نظرات مخاطبان از آنها بخواهیم تا تصویر، صوت یا ویدئوی مشخصی از بیلبورد مورد نظر را برای ما ارسال کنند و ثبت گزارش تجربه چند وجهی را به ما بدهد. به‌عنوان نمونه تجربه خودشان را از مواجهه با یک بیلبورد در قالب یک فایل صوتی برای ما گزارش کنند یا از قسمت مورد علاقه خود در یک تبلیغ عکس‌برداری و برای ما ارسال کنند. مسلما جمع‌آوری چنین داده‌هایی می‌تواند همه کسب‌و‌کارها را در تصمیم‌گیری‌های آینده خود دقیق‌تر کند.

به نظر می‌رسد امروزه با توجه به رقابت شرکت‌ها و برندها در بازارهای مختلف، اطلاع داشتن از نیاز و اولویت مصرف کنندگان جزء اصلی و جدایی‌ناپذیر بازار رقابت برای کسب‌و‌کارها است که تبلیغات مؤثر می‌تواند نقش بزرگی در رسیدن این کسب‌و‌کارها به اهداف خود بازی کند.

منبع:فرصت امروز 

محتوایی که مخاطبان ایرانی می‌پسندند

حدود ۳۶ درصد آقایان و ۳۲ درصد خانم‌های ایرانی روزانه ۱ تا ۲ ساعت زمان صرف خواندن محتوا می‌کنند. به طور کلی ۷۵ درصد خانم‌ها و حدود ۷۱ درصد آقایان حداکثر ۲ ساعت زمان برای مطالعه محتوا صرف می‌کنند. حدود ۴۲ درصد از آقایان و ۴۳ درصد از خانم‌ها به دنبال مطالعه محتوای آموزشی هستند. افراد قالب‌های ویدئویی را نسبت به سایر قالب‌های دیگر محتوا با اختلاف زیادی ترجیح می‌دهند…

بازاریابی محتوا و نمونه‌های موفق آن در دنیا نشان از وجود راه و فرصتی مناسب برای کسب‌وکارها در دنیای مجازی دارد. هر چند که دلایل موفقیت کسب‌وکارها در کشورهای دیگر به شکل مدل‌های علمی، ارزشمند و قابل استفاده است اما تفاوت‌های فرهنگی و رفتارهای متفاوت مخاطبان ایرانی با محتوا موفقیت کسب‌وکارها در این مسیر را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

فرامحتوا در بخشی از رسالت خود برای بهبود صنعت بازاریابی محتوا در ایران برای دومین‌بار پس از تجربه پژوهش میدانی در یلدای کارآفرینی سال گذشته، توانست در نمایشگاه الکامپ ۹۷ برای اولین‌بار با حجم نمونه آماری قابل توجه نظرات مشارکت‌کنندگان را در حوزه محتوای اثربخش گردآوری و با تجزیه‌وتحلیل و انتشار نتایج آن به شناخت هر چه بیشتر مخاطبان ایرانی در حوزه بازاریابی محتوا کمک کند.

در این پژوهش ۱۲۷۳ نفر شرکت کردند که حداقل به یک سؤال از ۶ سؤال مطرح در حوزه مخاطبان پاسخ دادند.

به طور متوسط ۶۶٫۴۵درصد از پاسخ‌دهندگان مذکر و ۳۳٫۵۵درصد از آنها مؤنث بودند. شرکت‌کنندگان در سنین مختلف که طبق مشاهدات ما از ۸ سال تا ۶۰ سال و با مشاغل مختلفی اعم از محصل، دانشجو، مدیر، کارمند و کارگر بودند. نتایج این پژوهش به تفکیک سؤالات در ادامه ارائه شده است.

چه کسنی، به چه علت می‌توانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند؟

شما وقتی تصمیم به اجرای استراتژی‌های بازاریابی محتوا می‌گیرید، گزینه‌های متنوعی از زمان برنامه‌ریزی برای تولید و انتشار پیش‌رو خواهید داشت. سؤالاتی از قبیل اینکه:

مخاطب ما چه زمانی را به مطالعه محتوا اختصاص خواهد داد تا محتوای خود را به نحوی تولید کنیم که مخاطب در مدت زمان اختصاص داده به آن مفهوم مطلب را دریابد.

 

-مخاطب می‌خواهد چه چیزی را از مطالعه محتوا به‌دست آورد. اگر مخاطب ما بیشتر وقت خود را به مطالعه اخبار اختصاص می‌دهد، قطعا تولید محتوای طولانی علمی او را از ما دور خواهد کرد و این دوری احتمالا با حجم مطلب شما رابطه مستقیم خواهد داشت.

-در چه قالبی محتوای خود را تولید کنیم تا بیشترین جذب و حفظ مخاطب را داشته‌باشیم؟ مخاطب ما با ویدئو بیشتر ارتباط برقرار می‌کند یا از آنجا که بیشتر وقت خود را در خودرو می‌گذراند، پادکست برایش مناسب‌تر است؟

-چه زمانی از شبانه‌روز محتوای خود را انتشار دهیم تا بیشترین بازدید، لایک و یا کامنت را دریافت کند.

-در چه پلتفرمی محتوای شما بیشترین بازدید را خواهد داشت؟ وب‌سایت‌تان یا شبکه اجتماعی؟

-و در نهایت چگونه باید اعتماد مخاطب که مهم‌ترین فاکتور فروش محسوب می‌شود را جلب کرد؟ انتشار محتوا به نام برند یا خود شخص شما یا حتی مهمان برندهای معتبر شدن؟

-پاسخ به این سؤالات ممکن است تا حدی سرنوشت یک کسب‌وکار را تعیین کند. در ادامه پاسخ‌ به این سؤالات و تحلیل آنها را می‌خوانید.

 

یکی از نکات قابل‌تأمل نیز که در این پژوهش به چشم می‌خورد، این موضوع بود که رفتارهای مخاطبان مرد و زن در نگاه اول و کلان تفاوتی با یکدیگر ندارد زیرا هر دو این دسته‌ها حداکثر ۱ تا ۲ ساعت برای مطالعه محتوای آموزشی که در قالب ویدئو تولید شود و در ساعت ۲۱ تا ۲ نیمه شب از طریق شبکه‌های اجتماعی برندها به دست آنها رسیده باشد، زمان صرف می‌کنند؛ اما زمانی که با دقت بیشتری به داده‌ها نگاه می‌کنیم، تفاوت‌هایی را از بعد رفتارهای زنان و مردان در مقابل محتوا مشاهده می‌کنیم.

 

برای مثال، خانم‌ها شب‌ها محتوای آموزشی، سرگرمی و انگیزشی در قالب‌های ویدئو و متنی را در شبکه‌های اجتماعی بیشتر دنبال می‌کنند و اگر از زبان برندها باشد به آن اعتماد می‌کنند.

 

این در حالی است که آقایان با درصد بیشتری نسبت به خانم‌ها شب‌ها و نیمه شب محتوای آموزشی، سرگرمی و خبری را در قالب‌های ویدئویی و اینفوگرافیکی در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند اما درصد آقایانی که در وب‌سایت‌ها به دنبال محتوای معتبر هستند، بیشتر از خانم‌هاست که در نمودارها قابل رؤیت است.

 

امید است نتایج این پژوهش گام کوچکی در راستای اثربخش‌ترشدن فرآیند بازاریابی محتوای کسب‌وکار باشد. فرامحتوا در نظر دارد تحقیقات گسترده‌تری را در حوزه‌های مختلف با جزئیات بیشتر به انجام برساند و نتایج آن را در اختیار همگان قرار دهد. مشارکت افراد در این پژوهش‌ها بسیار ارزشمند و ستودنی است و می‌تواند فضای علمی بازاریابی محتوا را در کشور ما بهبود بخشد.

تحلیل نتایج پژوهش

حدود ۳۶ درصد آقایان و ۳۲ درصد خانم‌های ایرانی روزانه ۱ تا ۲ ساعت زمان صرف خواندن محتوا می‌کنند. این در حالی است که اگر دو گزینه ماکزیممی انتخاب‌های آقایان را در نظر بگیریم، به ۶۵ درصد آنها می‌رسیم که روزانه بیش از ۱ ساعت به مطالعه محتوا می‌پردازند و این امر برای خانم‌ها با اندکی تفاوت روبه‌روست؛ ۵۸٫۹۸ درصد از آنها روزانه بین ۳۰ دقیقه تا ۲ساعت زمان صرف مطالعه محتوا می‌کنند.

به طور کلی ۷۵ درصد خانم‌ها و حدود ۷۱ درصد آقایان حداکثر ۲ ساعت زمان برای مطالعه محتوا صرف می‌کنند.

هدف از مطالعه محتوا

حدود ۴۲ درصد از آقایان و ۴۳ درصد از خانم‌ها به دنبال مطالعه محتوای آموزشی هستند. این نتایج نشان دهد که بهتر است کسب‌وکارها حداقل ۴۰ درصد از محتوایشان را با هدف آموزش تولید کنند.محتوای سرگرم‌کننده در رتبه دوم انتخاب‌های زنان و مردان قرار دارد. حدود ۲۲ درصد از مردان و ۱۹ درصد از زنان با هدف سرگرمی به مطالعه محتوا می‌پردازند.

 

در رتبه سوم برای آقایان با ۲۲ درصد محتوای خبری و برای خانم‌ها با ۱۹ درصد محتوای انگیزشی قرار دارد و اما کمترین علاقه را آقایان نسبت به محتوای انگیزشی و خانم‌ها نسبت به محتوای خبری از خود نشان دادند.

قالب‌های منتخب محتوا

افراد قالب‌های ویدئویی را نسبت به سایر قالب‌های دیگر محتوا با اختلاف زیادی ترجیح می‌دهند. ۴۸ درصد آقایان و ۴۷ درصد خانم‌ها محتوای ویدئویی را بیشتر می‌پسندند. اینفوگرافیک و مقالات متنی وب‌سایت با اختلاف کمی در رتبه دوم و سوم و پادکست‌ها با کمترین امتیاز در رتبه آخر جذابیت قالب‌های محتوایی قرار دارند. به عبارتی ۷۰ درصد آقایان و ۶۷ درصد خانم‌ها محتوای ویدئویی و اینفوگرافیک را ترجیح می‌دهند و ۳۳ درصد خانم‌ها و ۳۰ درصد آقایان محتوای متنی و پادکست را ترجیح داده‌اند.

ممکن است این امر نشان‌دهنده این باشد که آقایان بیشتر از خانم‌ها به محتوای بصری علاقه‌مندند و درصد خانم‌هایی که محتوای متنی و صوتی را ترجیح می‌دهند، بیشتر از آقایان است.

بهترین زمان انتشار محتوا

نتایج این پژوهش نشان داده است که بیش از ۵۰ درصد مخاطبان از ساعت ۲۱ به بعد آنلاین هستند و در معرض محتوای منتشر‌شده قرار می‌گیرند. از نظر توزیع آماری ۷۵ درصد آقایان و ۷۲درصد خانم‌ها از ساعت ۱۸ تا نیمه‌های شب به مطالعه محتوای آنلاین می‌پردازند که نکته حائز اهمیت برای کسب‌وکارهایی که به انتشار محتوا می‌پردازند، این است که اگر بتوانند محتوای خود را به شیوه‌ای تنظیم کنند که بعد‌از‌ظهر به شکل اتوماتیک منتشر شود، شانس بیشتری برای دیده‌شدن خواهند داشت و بیش از ۷۰ درصد جامعه آماری آنها در آن بازه زمانی آنلاین هستند.

 

پلتفرم‌های مورد علاقه مخاطبان

بیش از ۶۲ درصد آقایان و ۷۲ درصد خانم‌ها در شبکه‌های اجتماعی به مطالعه محتوا می‌پردازند و این در حالی است که در کشور ما کمترین بازخورد مربوط به ایمیل است؛ چیزی کمتر از ۸ درصد مردان و ۵ درصد زنان در ایمیل خود به دنبال محتوای مورد علاقه‌شان می‌گردند. در رتبه دوم استفاده از وب‌سایت‌ها و بخش وبلاگی آن است که به طور کلی می‌توان به استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل برای یافتن محتوا اشاره کرد. ۲۱ درصد آقایان و ۱۲درصد خانم‌ها محتوای مورد علاقه خود را از طریق وب‌سایت‌ها دنبال می‌کنند. محتوای چاپی از قبیل کتاب‌ها، مجلات، بروشورها و… نیز در رتبه سوم هستند.

 

می‌توان نتیجه گرفت که اگر مخاطبان را از طریق شبکه‌های اجتماعی به محتوای اصلی دعوت کنید و از طریق بازاریابی ایمیلی به پشتیبانی از وب‌سایت و شبکه اجتماعی بپردازید، حدود ۹۰ درصد مخاطبان خود را به دست آورده‌اید.

منبع مورد اعتماد مخاطب برای دریافت محتوا

یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در سودآوری و فروش، اعتماد است و کسب‌وکارها تلاش بسیاری در جلب اعتماد مخاطب انجام می‌دهند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد اکثریت مخاطبان به محتوای برندها بیش از محتوای اشخاص اعتماد می‌کنند. بیش از ۷۶ درصد آقایان و ۷۸ درصد خانم‌ها محتوای منتشر‌شده توسط برندها را قابل اعتمادتر از محتوای منتشر‌شده توسط اشخاص می‌دانند و بیش از ۶۳ درصد آقایان و ۷۵ درصد خانم‌ها محتوای شبکه‌های اجتماعی را نسبت به وب‌سایت‌ها قابل اعتمادتر می‌دانند.

حدود ۵۰درصد آقایان و ۶۰درصد خانم‌ها به محتوای شبکه اجتماعی برندها نسبت به سایر گزینه‌ها اعتماد بیشتری دارند و این موضوع در رابطه با وب‌سایت برندها برای آقایان و خانم‌ها دارای نسبت ۲۷ به ۱۸ است، این در حالی است که حدود ۲۳ درصد آقایان و ۲۲درصد خانم‌ها اگر آن محتوای تولیدی توسط اشخاص را قابل اعتمادتر از محتوای برندها می‌دانند.

 

می‌توان نتیجه گرفت هر زمان که محتوا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود، درصد خانم‌هایی که آن را معتبرتر می‌دانند بیشتر از آقایان است و هر زمان که محتوا در وب‌سایت‌ها منتشر شود، درصد آقایانی که آن را قابل اعتمادتر می‌دانند بیشتر از خانم‌ها‌ست.

۶ نکته برای داشتن تبلیغات موفق

منبع:https://didenama.com/

در این دنیای تبلیغاتی و پرزرق‌ و برق، تبلیغات موفق لازمه موفقیت یک تجارت است. شرکت‌های مختلف بخشی از سرمایه خود را برای تبلیغات و معرفی خود به مشتری اختصاص می‌دهند. اما همه تبلیغات موفق نیستند و سرمایه مصرف‌شده را به شما باز نمی گردانند. برای این که در عرصه تبلیغات موفق عمل کنید باید این نکات را رعایت کنید.

۱. اهداف خود را مشخص کنید

اولین گام برای تبلیغات موفق این است که اهداف خود را بشناسید. با گروه فروش و بازاریابی خود مشورت نموده و بفهمید که کالا یا خدمات شما چه کمبودی دارد که نیاز بازار محسوب می‌شود. اما به یاد داشته باشید نمی‌توانید تمام نیاز بازار را رفع کنید. بنابراین موفقیت‌های احتمالی را فهرست نموده و آن‌هایی که قابل‌دسترسی هستند را مشخص کنید. اشتباه است اگر بخواهید یک‌دفعه به تمام نیازهای بازار پاسخ دهید و یا اینکه به تمام اهداف دست پیدا کنید. به‌جای آن مشتری موردنظر خود را مشخص نموده و برای رفع نیاز او خدمات ارائه دهید.

۲. گروه تبلیغاتی مناسب را انتخاب کنید

گروه‌های بازاریابی فقط در پی جلب رضایت شرکت نتخاب کنیدموردنظر نیستند. وظیفه آن‌ها این است که میان شما و مشتری ارتباط برقرار کنند. بنابراین باید شرکت تبلیغاتی را انتخاب کنید که با بودجه شما متناسب بوده و انتظارتان را برطرف کند. زیرا در صورت رضایت، مشتری نیز با تبلیغات محصول و خدمات شما میان دوستان و خانواده به شما کمک می‌کند. چگونه می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید؟ گروه تبلیغاتی را انتخاب کنید که انتظارات شما را برآورده نموده و هزینه مصرف‌شده را به شما بازگرداند.

 

۳. با ثبات باشید

شما باید شرکت خود را با ویژگی‌های خاصی به مشتری معرفی کنید. تغییر دادن نام یا مارک تجاری شرکت مشتری‌های شما را گیج می‌کند و باعث می‌شود که شرکت شما را تشخیص ندهند. بنابراین از اعمال تغییرات مداوم خودداری کنید. قصد شما از تبلیغات این است که مشتری شما را بشناسد، بنابراین باید برای آن‌ها نام آشنایی باشید. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت شرکت‌ها باثبات بودن آن‌هاست، به همین دلیل است که شرکت‌های موفق سال‌هاست که بازار مصرف خود را دارند.

 

۴. از جلوه بصری استفاده کنید

رمز موفقیت تبلیغات این است که به ساده‌ترین حالت ممکن پیام خود را انتقال دهید. زیرا رسانه‌های زیادی مشغول تبلیغات هستند و خیلی زود توجه مشتری شما را به خود جلب می‌کنند. بنابراین با کمک جلوه‌های بصری و گرافیکی تبلیغات خود را به‌یادماندنی کنید. برای تبلیغات آنلاین می‌توانید از بازاریابی اینفوگرافیک استفاده کنید و یافتن ایده‌های اینفوگرافیکی که به تجارت شما مرتبط باشد کار چندان دشواری نیست. برای مثال برای تبلیغات مانیتور کودک می‌توانید مادری را نشان دهید که مشغول رسیدگی به کارهای خانه است و ناگهان فرزندش گریه می‌کند. این تبلیغ در حقیقت زندگی والدینی است که هم باید از کودک خود نگه‌داری کنند و هم به کارهای خانه رسیدگی کنند.

 

۵. تبلیغات خود را ارزیابی کنید

ممکن است هرکدام از اعضای گروه تبلیغاتی ایده‌های مختلفی داشته باشند، بنابراین می‌توانید هر بار ایده یکی از آن‌ها را امتحان کنید. سپس گروهی از مخاطبان خود را دعوت نموده، تبلیغات را پخش کرده و نظر آن‌ها را جویا شوید. این کار باعث می‌شود که تبلیغات حرفه‌ای عرضه کنید. برای این‌که در این نظرسنجی‌ها غرض‌ورزی نشود می‌توانید کارشناس‌هایی را برای بررسی واکنش مخاطبان انتخاب کنید. همچنین با کمک پرسشنامه‌ها می‌توانید متوجه شوید که کدام قسمت تبلیغات بیشتر موردتوجه مخاطب قرار گرفته است. سپس این ارزیابی‌ها را بررسی کنید.

 

۶. اطلاعات تماس را در آگهی تبلیغات قید کنید

علاوه بر اطلاعات مختلف، اطلاعات تماس خود را در آگهی قید کنید. در غیر این صورت ممکن است نتیجه خوبی دریافت نکنید. علاوه بر قید کردن شماره تماس شرکت و ایمیل آدرس، باید آدرس شبکه اجتماعی شرکت را نیز قید کنید. اگر هنوز در شبکه‌های اجتماعی فعال نشده‌اید بهتر است هرچه سریع‌تر حساب فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام خود را بسازید. فعالیت آنلاین باعث می‌شود که آخرین اخبار شرکت خود را در اختیار مشتری قرار دهید.

تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات چیست؟

۲۷۲

اگر از آن دسته افرادی هستید که دقیقا نمی‌دانید بازاریابی محتوا چیست و فرصتی هم پیش نیامده تا اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید، مقاله زیر پاسخگوی این نیاز شما خواهد بود.  «موسسه بازاریابی محتوا» (Content Marketing Institute) سایتی است که به‌صورت آنلاین هرگونه اطلاعاتی مرتبط با بازاریابی محتوا را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در صفحه اینترنتی این موسسه آمده: «بازاریابی محتوا، روشی از بازاریابی است که در آن سازمان، به‌منظور جذب و دستیابی به مخاطبان، محتوایی ارزشمند، متناسب با شرایط (شامل فرهنگ، علایق مخاطب و…) به صورتی مستمر ایجاد و منتشر می‌کند، با این هدف که اعمال مشتریان تبدیل به رفتاری سودبخش برای سازمان شود.»

 

واژه کلیدی در این تعریف، کلمه «ارزشمند» است. واژه‌ای که تقریبا کلیه فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. یک محتوای ارزشمند، هنگامی می‌تواند رنگ بازاریابی محتوا به خود بگیرد که مردم خواستار آن بوده، برای آنها ایجاد مطلوبیت کرده و به جای اجتناب، قصد استفاده از آن را داشته باشند. فرض کنید اطلاعات مربوط به یک بنگاه اقتصادی از طریق یکی از رسانه‌های اجتماعی به تعداد کثیری از بازدیدکنندگان منتقل شده است، در این صورت، آیا تصور می‌کنید بازاریابی محتوا صورت گرفته است یا تبلیغات؟

 

برای پاسخ، باید بررسی شود اشخاص چگونه اطلاعات مربوطه را دریافت کرده‌اند و در معرض آن قرار گرفته‌اند. همین شرایط را می‌توان برای دیگر محتواها نیز تعمیم داد. هنگامی یک بسته از اطلاعات در قالب بازاریابی محتوایی جای می‌گیرد که برای مخاطب ارزش به همراه داشته باشد. بنابراین در بازاریابی محتوا، هدف، ارائه ارزش تا حد ممکن به مخاطبان مورد نظر است. شاید با این تعاریف و توضیحات کمی گیج شده باشید، لطفا برای روشن شدن موضوع و درک بیشتر به مثال‌های زیر توجه کنید.

 

روش‌های زیادی برای بازاریابی محتوا وجود دارد به طوری که در این مقاله مختصر، نمی‌توان به همه آنها رسیدگی کرد. اما آنچه در این مقاله آمده، مقدمه‌ای بر آشنایی شما با این مفهوم است، با این هدف که طرز فکر و تلقی شما از محیط اطراف مانند یک بازاریاب محتوا شود، در این صورت هر روز با ایده‌های بی‌شماری روبه‌رو خواهید شد که می‌توانید در مسیر بازاریابی خود، از آنها بهره ببرید. در زیر، به چهار روش به عنوان نمونه اشاره شده است که می‌تواند نقطه مناسبی برای آغاز بازاریابی محتوا باشد.

 

۱- اطلاعات گرافیکی(اینفوگرافیک): عموما این نوع از گرافیک‌ها، عمودی و شامل اطلاعات متفاوتی مانند آمار و ارقام، جداول، نمودار‌ها و دیگر اطلاعات است. اگر اطلاعات گرافیکی مناسب باشند، می‌توانند برای سال‌ها روی سایت‌ها باقی بمانند یا اینکه از طریق رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی منتشر شوند و به این ترتیب اثری عمیق‌تر و ماندگارتر بر مخاطب خواهند گذاشت. می‌توان به اطلاعات گرافیکی داده‌های دیگری مانند استراتژی سازمان، اهداف آتی، تحقیقات انجام شده و همچنین حق کپی رایت (حق گرفتن تبلیغات) اضافه کرد. حتی می‌توان از طریق سایت Pinterest اطلاعات گرافیکی خود را در میان کسب و کارهای مرتبط توزیع کرد. این کار هزینه‌ای جز صرف زمان ندارد.

 

۲- صفحه اینترنتی: تفاوت اساسی بین یک صفحه معمولی اینترنتی و صفحه‌ای که در آن بازاریابی محتوایی صورت می‌گیرد، تنها در جذابیت صفحه و محتوای آن است. همین عامل است که سبب می‌شود نه‌تنها بازدیدکننده صفحه را نبندد بلکه اطلاعات موجود را مطالعه کند.

 

۳- پادکست یا پادپخش: از آن با نام رادیوی اینترنتی نیز یاد می‌شود. این روش ارائه محتوا، در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت.

 

۴- ویدئو: از آنجا که عموم مردم تصور می‌کنند استفاده از پادکست و ویدئو دشوار و گران است، این دو روش کمتر در بازاریابی محتوا به‌کار گرفته شده است. اما صرف‌نظر از هزینه تجهیزات صوتی- تصویری با کیفیت، بهره‌بردن از این دو روش، آسان‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند از تاثیرگذاری مناسبی هم برخوردار باشد.

 

چرا بازاریابی محتوا؟

شاید به جای اینکه به دنبال فهم معنای بازاریابی محتوا باشیم، بهتر باشد بفهمیم چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار مفید است. اما پیش از آن به چهار مرحله خرید اشاره می‌کنیم:

۱- آگاهی: قبل از اینکه مشتری آگاهی داشته باشد، به «نیاز» خود پی می‌برد اما نمی‌داند برای رفع نیاز خود، چه راه‌حل‌هایی وجود دارد.

۲- تحقیق: پس از آگاهی نسبت به وجود راه‌حل‌های احتمالی، مشتری برای اشراف به راه‌حل‌های موجود، تحقیق می‌کند. به عنوان مثال قبل از خرید خودرو، مشتری تحقیق می‌کند که چه مدل‌هایی در بازار وجود دارد و کدام یک، نیاز وی را برطرف می‌کند.

۳- بررسی جوانب: در این مرحله مشتری محصولات شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کند تا مطمئن شود کدام یک، محصولات خود را با قیمت و کیفیتی مناسب ارائه می‌دهند.

۴- خرید: و سرانجام مشتری با اطلاعات کافی و اطمینان خاطر، تصمیم خود را برای خرید می‌گیرد.در بازاریابی و تبلیغات سنتی، تمرکز روی مراحل ۳ و ۴ است. اما آنچه در بازاریابی محتوا اهمیت ویژه دارد مراحل ۱ و ۲ است؛ جایی که بازاریاب، آگاهی مشتریان را نسبت به راه‌حل‌ها بالا می‌برد و اطلاعات لازم و مفیدی را که قبلا مشتری در نظر نگرفته بود در اختیار وی قرار می‌دهد.

 

در یکی از شرکت‌ها، طی سال گذشته حجم بازاریابی محتوا بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است و در این مسیر مشتریان احتمالی، محتوا و ارزش‌های حاکم بر سازمان را درک و حتی گاهی اوقات نیز آمادگی خود را برای همکاری با سازمان اعلام کرده‌اند. در این شرایط دیگر نیازی به روش‌های فروش تحت فشار نیست، فقط کافی است روی جزئیات کار شود، به توافق رسید و کار را شروع کرد. در این صورت، حتی پیش از اینکه مشتریان را بشناسیم، اعتماد حاصل شده، اعتمادی که برای حصول آن در روش‌های سنتی بازاریابی، نیاز به یک دوره فروش محصولات است.

 

اگر بازاریابی محتوا به درستی اجرا شود بازده سرمایه غیرقابل باوری خواهیم داشت. این در حالی است که نیازی به صرف هزینه یا زمان زیادی نیست. با بررسی موفقیت‌های یک شرکت که از طریق بازاریابی محتوا به دست آمده است، مشخص شد که ۹۵ درصد از این موفقیت، تنها حاصل مقالاتی است که در این مسیر به مشتریان ارائه شده است و به یاد داشته باشید که هزینه نوشتن این مقالات، فقط صرف ۲۰ ساعت زمان است.

 

علاوه‌بر آنچه در بالا گفته شد، بازاریابی محتوا، با پشتیبانی که از کانال‌های دیجیتال بازاریابی به عمل می‌آورد، فواید دیگری نیز دارد، زیرا می‌تواند آنچه را که در بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شود پربارتر، راه رسیدن به صفحه اینترنتی از طریق موتور‌های جست‌وجوگر را هموارتر و همچنین صفحه اینترنتی شما را نیز جذاب‌تر و مفیدتر کند.

 

 

چگونه باید آغاز کرد؟

شرکت‌های زیادی، خدمات اینترنتی مانند بازاریابی محتوا، SEO (فرآیند قابل رویت بودن نام سایت یا صفحه اینترنتی از طریق موتورهای جست‌وجوگر) یا روابط عمومی را ارائه می‌دهند. اگر شما به قدری مشغول هستید که نمی‌توانید این امور را خودتان انجام دهید، شاید بهترین گزینه، قرارداد با این شرکت‌ها باشد. اما اگر علاقه‌مند هستید که با موضوع درگیر شوید، آسان‌ترین راه ایجاد وبلاگ است. شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد اما با گذر زمان، مهارت شما در این کار بیشتر خواهد شد. با پیروی از بازاریابان موفق و بررسی سایت اینترنتی آنان، یاد خواهید گرفت که چگونه مخاطبان را تشویق به خواندن وبلاگ خود کرده و آنها را جزو مشتریان کنید.

 

اولین راز در بازاریابی محتوا

راز مهم این است: محتوای شما برای مخاطب باید دارای ارزش باشد. هر چند که در مورد این موضوع صحبت شده، با این حال، جای تعجب است وقتی برخی از شرکت‌هایی که بازاریابی محتوا را انجام می‌دهند، به آن توجهی ندارند. هنگامی که تبلیغات، ارزش کمتری را ارائه می‌کنند، به راحتی نادیده گرفته و حذف می‌شوند. اما اگر محتوای ارائه شده دارای ارزش باشد، مخاطب را وادار به خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن به محتوا می‌کند. اگر نمی‌دانید چطور محتوا را ارزشمند کنید، از مشتریان خود بپرسید چه نوع محتوایی برای آنان مفید است، چه زمانی که کالای شما را می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند و چه هنگامی که کالا یا خدمات شما را نمی‌شناختند و در جست‌وجوی آن بودند. مطمئن باشید این مسیر یکی از بهترین روش‌ها است.

 

چگونه دانش خود را افزایش دهیم؟

با مطالعه کتاب، مقالات و وب‌سایت‌ها نه‌تنها دانسته‌های خود را تکمیل می‌کنید بلکه می‌توانید میزان دانش خود را افزایش دهید. با مطالعه منظم و پیوسته، مدت زیادی طول نمی‌کشد تا با مفاهیم و اصول بازاریابی آشنا شده و حتی می‌توانید خود را به عنوان یک خبره در این زمینه معرفی کنید. هنوز سازمان‌ها به‌طور کامل با بازاریابی محتوا آشنایی ندارند و آن را اجرا نکرده‌اند. بنابراین به‌عنوان یک بازاریاب محتوا، برگ برنده در دستان شما است.

با ۱۵۳اسلاید تخصصی

دانلودوخرید۳۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید