جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت کاربرد دیجیتال مارکتینگ درگردشگری،هتل داری،فوتبال و سالن های آرایش

پاورپوینت کاربرد دیجیتال مارکتینگ درگردشگری،هتل داری،فوتبال و سالن های آرایش

برای رسیدن به هر هدف نیاز است به شاخص های قابل اندازه گیری، و تنظیم دقیق رویکرد سازمان با توجه به آنها و حرکت به سمت جلو، مقدار کمی از این سازمان ها در این مرحله هستند. شاید بزرگترین چالش های سازمان های گردشگری که در حال حاظر با آن مواجه هستند، عدم گزارش مناسب از چگونگی مدیریت رسانه های اجتماعی می باشد.
در واقع دیجیتال مارکتینگ به عنوان بخشی مهمی از برنامه بازاریابی گردشگری، می تواند ارزش ایجاد شده در کسب و کار را به خوبی به مشتریان انتقال دهد و به ایجاد ثروت کمک کند. اما این در حالی امکان پذیر است که تدوین و اجرای برنامه دیجیتال مارکتینگ اثر بخش و کارآمد باشد.
مدیران هوشمند برای تحقق این امر به سمت دیجیتال مارکتینگ با رویکرد جدید و استفاده از اینستاگرام روی آورده اند.زیرا که بخوبی اهمیت این رسانه اجتماعی را درک کرده اند و به راز مدیریت استراتژیک زمان پی برده اند و با تحلیل حرفه ای ذائقه مشتریان در فرصت استراتژیک ،سکاندارحرفه ای خوب برای کسب و کار خود هستند.
در این فایل نحوه استفاده تاثیرگذار و استراتژیک از دیجیتال مارکتینگ و اینستاگرام برای کسب وکارهای هتل داری،مراکزگردشگری،فوتبال و سالن های آرایش و زیبایی بصورت تحلیلی ارائه شده است.

نقش شبکه های اجتماعی در گردشگری

بیش از ۴۵ درصد گردشگران در مرحله پس از سفر محتوای مربوط به سفر را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و نقدهای آنلاین خود را ثبت می‌کنند. پس از بازگشت به مبدأ، گردشگران کیفیت کل تجربه سفر را ارزیابی می‌کنند و قضاوتی کلی از میزان رضایت بدست می‌آید.

رسانه‌های اجتماعی از قابلیت‌های بالایی برای بازاریابی در صنعتی که با روحیات و تفریحات مردم ارتباط دارد، برخوردار است. به اشتراک‌گذاری تصاویر، فیلم، گفت‌وگو، آلبوم، تگ، دایره‌های دوستان و… از امکاناتی است که مخاطبان را جذب می‌کند و توراپراتورها می‌توانند در این شرایط از طریق امکانات ذکر شده در تعریف پکیج‌های سفر، هزینه و نوع خدمات خود، با مشتری ارتباط برقرار کنند.

 

تاثیر دیجیتال مارکتینگ در گردشگری

 

نقش رسانه های اجتماعی دربازاریابی گردشگری

بازاریابی در صنعت گردشگری در دوره های مختلف بر اساس رسانه هایی که در دسترس متولیان این صنعت بوده، انجام شده و با ظهور »رسانه های جدید« ،این نوع فعالیت بازاریابی هم باید تغییر می کرد .رسانه های جدید عصر ما، مانند شبکههای اجتماعی، با داشتن قابلیت چند رسانه ای و به اشتراک گذاری، فرصت بسیار مناسبی برای ارائه شیوه جدیدی در عرصه بازاریابی هستند .با توجه به افزایش تقاضای گردشگران سراسر جهان برای سفر، ابزار رسانهای در این دوران برای معرفی جاذبه های گردشگری و جذب گردشگران بسیار اهمیت پیدا میکند .رسانههای اجتماعیاز قابلیت های بالایی برای بازاریابی در صنعتی که با روحیات و تفریحات مردم ارتباط دارد، برخوردار است .به اشتراک گذاری تصاویر، فیلم، گفتگو، آلبوم، تگ، دایره های دوستان و از امکاناتی است که مخاطبان را جذب میکند و توراپراتورها می توانند در این شرایط از طریق امکانات ذکر شده در تعریف پکیج های سفر، هزینه و نوع خدمات خود، با مشتری ارتباط بر قرار کنند.

 

تاثیر دیجیتال مارکتینگ در گردشگری

کلان صنعت گردشگری درایران

ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی، پیشینه ی تمدنی و موقعیت ژئوپلتیک خود به منزله ی یکی از قطبهای اصلی گردشگری شناخته میشود.بااین حال ناتوانی در مدیریت داشته ها، فشارهای محیطی و نگاه سیاسی و امنیتی در سطح دنیا به ایران سبب شده است تا بهره گیری از پتانسیل موجود با کمترین میزان کارایی دنبال شود. سهم ایران از جذب گردشگر با وجود قرار گرفتن درجمع ده کشور برتر به لحاظ جاذبه های تاریخی و نیز در اختیارداشتن جایگاه پنجم از حیث جاذبه های طبیعی به همراه توان بالای داخلی در جذب گردشگران مذهبی و سلامت؛ بسیار اندک است، این امر محرومیت ایران را در بهره مندی از جریان نقدینگی کلان صنعت گردشگری بین الملل به همراه داشته است. توسعه ی صنعت گردشگری،به ویژه برای کشورهای درحال توسعه مانند ایران که بامعضلاتی همچون نرخ بالای بیکاری،محدودیت منابع ارزی واقتصادتک محصولی مواجه هستند،ازاهمیت فراوانی برخورداراست.

تأثیر شبکه های اجتماعی بر صنعت گردشگری و معرفی کمپین ایران و نیشابور

رسانه ها در معرفی و شناخت فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای مختلف نقش بسزایی دارند. شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی قدرتمند که امروزه در اختیار اکثریت مردم دنیا قرار دارند، می تواند برای نشان دادن تصویری واقعی از مردمان کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. تصاویری که به این طریق توسط مردم یک کشور در فضای مجازی قرار می­گیرد، به دور از نگاههای سیاسی و تصویرسازی غلط دولتها، ارتباط بیشتری با کاربران سایر کشورها برقرار می­کند. شبکه های اجتماعی در حوزه گردشگری در تبادل اطلاعات و تجربیات مربوط به سفر به مناطق مختلف و تصمیم گیری کاربران برای انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری تأثیر بسزایی دارند.

به منظور معرفی ایران و شهرهای توریستی کشور به عنوان قطب گردشگری منطقه و همچنین مبارزه با تبلیغات ناصحیح می­توان از قدرت نفوذ شبکه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین در جذب و توسعه توریسم در صنعت گردشگری بهره برد.

 

دیجیتال مارکتینگ در گردشگری و اهمیت آن در کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ در گردشگری و اهمیت آن در کسب و کار

با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازاریابی دیجیتال گردشگری به عامل رشد و سکوی پرتاب کسب و کارهای گردشگری تبدیل شد.

ورود دیجیتال مارکتینگ به صنعت گردشگری، کوچک‌ترین جزئیات این صنعت را از خرید و فروش محصولات گرفته تا ارتباط با مشتریان تغییر داد و فرصت خوبی برای سازمان‌ها و تامین‌کنندگان گردشگری به وجود آورد تا پیشنهادات و محصولات خود را در کانال‌های دیجیتالی تبلیغ کنند، بفروشند و ارتباط طولانی‌مدت با مشتریان برقرار کنند.

دیجیتال مارکتینگ در گردشگری آنجا اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم مخاطبان امروز بیشترین وقت خود را در دنیای مجازی و اینترنت می‌گذرانند.

بر اساس آمار دپارتمان تحقیقاتی «Statista»، مدت‌زمان حضور کاربران در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سالانه در حال افزایش است. به این ترتیب، استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری به صاحبان کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا به تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه دست پیدا کنند.

اما منظور از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال دقیقاً چیست؟ و فعالان گردشگری چگونه با استفاده از دیجیتال مارکتینگ گردشگری می‌توانند به سودآوری و مشتریان بیشتری دست پیدا کنند؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

طبق تعریف «انجمن بازاریابی آمریکا» (American Marketing Association)، منظور از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) هرگونه تلاش و فعالیت‌های بازاریابی آنلاین است که از طریق اینترنت انجام شود؛ تعریفی که در دیجیتال مارکتینگ گردشگری هم صدق می‌کند.

کانال‌های ارتباطی در بازاریابی دیجیتالی، تنها محدود به و‌ب‌سایت‌ها نمی‌شود و همین ویژگی آن را از بازاریابی آنلاین و بازاریابی اینترنتی جدا می‌کند. در بازاریابی دیجیتال و به صورت مشخص، دیجیتال مارکتینگ گردشگری می‌توان از وب‌سایت‌ها، موتور‌های جستجو، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ویدیو و کانال‌های مشابه برای دسترسی به مشتریان استفاده کرد.

با همه این‌ها، وب‌سایت فاکتور اصلی دیجیتال مارکتینگ گردشگری است که هویت یک برند را می‌سازد و هرچه محتوای وب‌سایت بهینه‌تر و به‌روز‌تر باشد، ترافیک بیشتری نیز جذب خواهد کرد.

دیجیتال مارکتینگ گردشگری چیست؟

اگر از فعالان صنعت گردشگری و هتلداری هستید، بدون شک بار‌ها از اهمیت و ضرورت اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری شنیده‌اید و درباره بازاریابی گردشگری خوانده‌اید. اما دیجیتال مارکتینگ چگونه به صنعت گردشگری وارد شد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با صنعت گردشگری و ویژگی‌های آن در عصر امروز آشنا شویم.

سهم قابل‌ توجهی از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشور‌ها به صنعت گردشگری وابسته است. در همین راستا گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) نشان می‌دهد که سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱، با رشدی ۶.۱ درصدی به ۵ هزار و ۸۱۲ تریلیون دلار رسیده است.

این صنعت متشکل از زیرساخت‌هایی متعددی مانند اقامت، حمل‌ونقل، جاذبه‌ها، خدمات پذیرایی، خدمات تجاری مسافرت، فناوری اطلاعات و… است و در ادوار مختلف با تغییرات زیادی همراه بوده؛ به‌طوری‌که این صنعت در گذشته مبتنی بر جاذبه و تکنولوژی‌های قدیمی بود اما امروزه، «تجربه» مهم‌ترین محصول صنعت گردشگری است و تکنولوژی‌های جدید جایگاه مهمی در آن پیدا کرده‌اند.

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباط در صنعت گردشگری همانند هسته‌ای است که همه بخش‌های مختلف این صنعت را از مسافران گرفته تا آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های مدیریت مقصد، اقامتگاه‌ها و سایر بخش‌های مرتبط، به یکدیگر متصل کرده و با افزایش هماهنگی میان بخش‌ها، باعث ارتقای تجربه مسافران خواهد شد. توسعه اینترنت مفهوم جدیدی به نام «گردشگری الکترونیک» (Etourism) پدید آورد که در آن، خرید و فروش محصولات و خدمات گردشگری از طریق کانال‌های الکترونیکی مانند اینترنت انجام می‌شود.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ گردشگری

اهمیت دیجیتال مارکتینگ گردشگری

دیجیتال مارکتینگ گردشگری دیگر نه‌تنها یک نیاز، بلکه یه روش بازاریابی ضروری برای فعالان کسب و کارهای گردشگری شناخته می‌شود.  اگر به مراحل سفر مشتری از گذشته تا به امروز نگاه کنیم، متوجه می‌شویم مسافران امروز، دیگر مسافران سنتی و قدیمی گذشته نیستند؛ آگاه‌تر شده‌اند، از کانال‌های دیجیتالی و اینترنت در تمام مراحل خرید خود استفاده می‌کنند و تنها پس از بررسی فعالیت‌های یک برند در کانال‌های دیجیتالی و نظر مشتریان قبلی، به آن اعتماد می‌کنند.

به همین دلیل دیجیتال مارکتینگ گردشگری به راهی برای جلب اعتماد و توجه مصرف‌کنندگان تبدیل شده است و بازاریابان می‌توانند با توجه به اهداف بازاریابی و بودجه خود، از کانال‌های رایگان یا پولی برای ارتباط با مشتریان استفاده کنند.

دیجیتال مارکتینگ گردشگری به شما کمک می‌کند تا با پشت‌سرگذاشتن روش‌های سنتی، به تعداد مخاطبان بیشتری نسبت به قبل دست پیدا کنید و مشتریان بالقوه‌ای را که احتمال دارد محصول و خدمات شما را بخرند، هدف قرار دهید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ گردشگری

هدف‌گیری دقیق مشتریان بالقوه، یکی از مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ گردشگری است. حتماً می‌دانید که در تبلیغات سنتی مانند انتشار آگهی یا تیزر‌های تبلیغاتی تلویزیون، کنترلی بر افرادی که آن‌ را مشاهده می‌کنند، ندارید و اغلب هزینه‌های زیاد و بیهوده‌ای صرف این تبلیغات می‌شود. در تبلیغات و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ اما، بازی به شیوه‌ای دیگری است.

دیجیتال مارکتینگ گردشگری به شما امکان می‌دهد تا گروه مخاطبان خاص خود را شناسایی کنید و با ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده، آن‌ها را هدف قرار دهید. علاوه بر این، امکان تمرکز بر گروه‌ مخاطبان بزرگ‌تری را خواهید داشت.

مزایای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ گردشگری عبارتند از:

۱. مقرون به صرفه بودن

ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ با ارزیابی کمپین‌ها و میزان بازگشت سرمایه یاROI  (Return on Investment) به کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند تا در صورت عدم موفقیت یک کمپین، سرمایه‌گذاری در آن را متوقف کنند یا استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر دهند.
علاوه بر این، با دیجیتال مارکتینگ گردشگری کنترل کاملی بر کانال‌های بازاریابی خودتان دارید. گاهی ممکن است برای کمپین‌های تبلیغاتی و گاهی برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید. بدین‌ترتیب هرگز پول خود را در کانال‌هایی که بازدهی ندارند، هدر نخواهید داد.

اگر جزو کسب‌وکارهای کوچک با بودجه محدود هستید، می‌توانید با حداقل هزینه در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویسی یا سئو وب‌سایت خود سرمایه‌‌گذاری کنید و بازگشت سرمایه بالایی به‌دست آورید.

۲. امکان رقابت با برند‌های بزرگ

اگر به‌دنبال رقابت با برند‌های بزرگ هستید، دیجیتال مارکتینگ گردشگری کلید موفقیت شما است. رقابت با برند‌های بزرگی که میلیون‌‌ها دلار در تبلیغات تلویزیونی یا کمپین‌های جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، کار بسیار دشواری است؛ اما با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری می‌توانید رقبای خود را پشت سر بگذارید. اما چگونه؟

برای مثال، کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات خود را پیدا کنید و سعی کنید با تولید محتوای باکیفیت در صدر جست‌وجو‌های گوگل قرار بگیرید. موتور‌های جستجو کاری به بزرگی برند شما ندارد، آن‌ها به‌دنبال محتوایی هستند که به بهترین شکل به سوالات مخاطب پاسخ دهد.

۳. امکان اندازه‌گیری بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه در بازاریابی دیجیتال

بزرگ‌ترین محدودیت تبلیغات سنتی، یعنی امکان اندازه‌گیری، با دیجیتال مارکتینگ حل می‌شود. ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری با بررسی تعداد اشتراک‌گذاری مطالب، بازدید‌ها، کلیک‌ها و مدت‌زمانی که مخاطبان در وب‌سایت سپری می‌کنند، میزان تعامل مخاطب با استراتژی‌های شما را نشان می‌دهد.

برخلاف بازاریابی آفلاین، بازاریابان در دیجیتال مارکتینگ می‌توانند نتایج دقیق کمپین‌های خود را در زمان واقعی مشاهده کنند.

۴. سازگاری و تغییر آسان‌ استراتژی‌های بازاریابی

در تعیین استراتژی‌های بازاریابی گاهی هیچ‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود و محاسبات غلط، فرضیه‌های نادرست یا عدم مشارکت مخاطبان، همه معادلات را خراب می‌کند؛ در چنین شرایطی باید استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر دهیم.

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری به‌دلیل سازگاری و انعطاف‌پذیری بیشتری که دارند، به شما اجازه می‌دهند تا راحت‌تر آ‌ن‌ها را تغییر دهید. مثلا، اگر یک تبلیغ آنلاین آن‌طور که باید پیش نرفت، می‌توانید به‌سرعت آن را متوقف کنید یا شیوه آن را تغییر دهید.

۵. افزایش نرخ تبدیل سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه

با بهبود استراتژی‌ های دیجیتال مارکتینگ گردشگری می‌توانید نرخ تبدیل سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه خود را افزایش دهید. در واقع، با سرمایه گذاری در دیجیتال‌ مارکتینگ می‌توانید به‌‌صورت بهینه، به جذب مشتری و توسعه کسب‌وکار خود بپردازید. دیجیتال مارکتینگ فرصتی برای شما و کسب و کارتان فراهم می‌کند تا مخاطبان خاص را هدف قرار دهید و مشتریان با کیفیت بالاتری جذب کنید.

چالش‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری

دیجیتال مارکتینگ گردشگری در کنار مزایای بسیار خود، چالش‌هایی هم برای کسب‌وکار‌ها دارد. گستردگی و توسعه کانال‌های دیجیتالی، کار بازاریابی دیجیتال و انتخاب کانال بهینه را برای کسب‌وکار‌ها دشوار کرده است.

از طرف دیگر، دسترسی آسان به کانال‌ها با حداقل بودجه ممکن، باعث افزایش رقابت در میان فعالان صنعت گردشگری شده و کسب شهرت، اعتبار و جایگاه بالا، نیازمند استفاده از نیروی متخصص و ابتکار عمل در شیوه تبلیغ و عرضه محصولات است.

برخی از دیگر چالش‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری عبارتند از:

  • امنیت فضای مجازی
  • فرهنگ تجارت الکترونیک
  • انفجار حجم بالای اطلاعات
  • نحوه جلب اعتماد و اطمینان الکترونیک به‌دلیل ارتباط غیر‌حضوری و رو‌ در رو با مشتریان

بازاریابی درونی و تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درونی و تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ

گاهی بازاریابی درونی (Inbound marketing) و دیجیتال مارکتینگ به صورت مترادف با هم به کار گرفته می‌شوند. رابطه مهمی میان این دو مفهوم برقرار است اما کاملا با هم مترادف نیستند. بیایید ابتدا با مفهوم «بازاریابی درونی» آشنا شویم:

بازاریابی درونی چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی درونی (Inbound Marketing) را روشی از بازاریابی می‌داند که منجر به ارتباط مشتریان با بازاریاب از طریق روش‌های مختلف از جمله بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ می‌شود.

در واقع، هدف بازاریابی درونگرا تبدیل یک کسب‌وکار به منبع مهم اطلاعاتی و ارزشمند برای مشتریان است. در بازاریابی درون گرا، تبلیغات و محصولات بر اساس نیاز مشتریان طراحی می‌شود و هدف آن، جذب مشتری به سمت کسب‌وکار است و از این طریق اعتماد و وفاداری مشتریان را تقویت می‌کند.

با همه این‌ها، دیجیتال مارکتینگ اصطلاح جامعی است و به کلیه اقدامات بازاریابی‌ دارای ارتباطات دیجیتالی گفته می‌شود و برای توصیف تکنیک‌ های بازاریابی آنلاین، صرف‌نظر از درونگرا یا برونگرا بودن آن، به‌کار برده می‌شود. بدین‌ترتیب، دیجیتال مارکتینگ را می‌توان به دو دسته برون‌گرا و درون‌گرا تقسیم کرد و این موضوع در دیجیتال مارکتینگ گردشگری هم صادق است.

هدف از استراتژی‌های «دیجیتالی برونگرا» (Digital Outbound)، ارائه پیام بازاریابی برای جذب تعداد بالایی از مخاطبان در فضای آنلاین است. برای مثال، تبلیغات پر‌زرق‌وبرق بالای صفحه وب‌سایت‌ها، از انواع روش‌های بازاریابی دیجیتالی برونگرا است که یک محصول یا تبلیغ را به افرادی که لزوماً آماده دریافت آن نیستند، ارائه می‌دهد.

در بازاریابی دیجیتال درونی (Inbound Digital) اما از محتواهای آنلاین برای جذب مشتریان هدف و هدایت آن‌ها به سوی وب‌سایت استفاده می‌شود.  در این میان بلاگ‌ها، یکی از قدرتمند‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی درونی محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری بر نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان تولید می‌شود.

به این ترتیب، می‌توان گفت که بازاریابی دیجیتال به نوعی اعم از بازاریابی درونی است.

انواع دیجیتال مارکتینگ گردشگری

احتمالاً بار‌ها بدون آنکه توجه کنید، از انواع دیجیتال مارکتینگ گردشگری استفاده کرده‌اید؛ از ارسال یک ایمیل ساده به مشتریان برای قدردانی از آن‌ها گرفته تا تولید محتوای گردشگری در شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی سئو وب‌سایت، همگی از روش‌های بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ گردشگری به شمار می‌‌آید.

طبق نظر کارشناسان، مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

۱. بهینه‌سازی وب‌سایت

بهینه‌سازی وب‌سایت در دیجیتال مارکتینگ

بهینه‌سازی وب‌سایت در دیجیتال مارکتینگ شامل مراحل مختلفی می‌شود:

  • سئو (SEO) یا بهینه‌سازی برای موتور‌های جست‌وجو

هدف از بهینه‌سازی برای موتور جستجو (Search Engine Optimization)، به‌اختصار «سئو» (SEO)، بهبود رتبه وب‌سایت در موتور‌های جستجو و افزایش ترافیک آنلاین است. با کسب رتبه‌ بالاتر در صفحه نتایج گوگل، مخاطب به‌راحتی می‌تواند به خدمات گردشگری یا محتوای شما دسترسی پیدا کند.

پس اگر به‌دنبال ترافیک ارگانیک بیشتر در دیجیتال مارکتینگ گردشگری هستید، روی سئوی محتوای وب‌سایت خود سرمایه‌گذاری کنید.

  • بازاریابی موتور‌های جستجو

منظور از بازاریابی موتور‌های جستجو (Search Engine Marketing)، به‌اختصار (SEM)، تبلیغات آنلاین پولی در موتور‌های جستجو برای افزایش حجم ترافیک وب‌سایت است. زمانی که گردشگران بالقوه در حال جستجوی محصول یا خدماتی مرتبط با برند شما هستند، تبلیغات پولی و سئو آن‌ها را به وب‌‌سایت شما می‌رساند.

«تبلیغات گوگل» (Google Ads) و «تبلیغات بینگ» (Bing Ads) دو سرویس محبوب SEM در دیجیتال مارکتینگ گردشگری هستند که با نمایش وب‌سایت در صفحه اول موتور‌های جستجو، تعداد بازدیدکنندگان شما را افزایش می‌دهد.

  • بازاریابی جستجوی بومی

بازاریابی جستجوی بومی (Local Search Marketing) که به سئو محلی (Local Seo) هم معروف است، کسب‌وکار‌های گردشگری را در دستیابی به بازار‌های داخلی یا بازارهای محلی کمک می‌کند. در واقع، بازاریابی جستجوی محلی شکلی از بهینه‌سازی موتور جستجو است و به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا در جستجوهای محلی بالا بیایند.

  • موبایل ریسپانسیو یا واکنش‌گرا

همیشه تعداد قابل توجهی از مخاطبان از طریق گوشی‌ همراه یا تبلت وارد وب‌سایتتان می‌شوند؛ به همین دلیل سازگاری ظاهر وب‌سایت با همه دستگاه‌های دیجیتالی امری ضروری در دیجیتال مارکتینگ گردشگری است.
«موبایل ریسپانسیو» (Mobile Responsive) به بهینه‌سازی ظاهر و محتوای وب‌سایت برای دستگاه‌های مختلف مانند گوشی همراه اشاره دارد.

  • بهینه‌سازی صفحات فرود

در دیجیتال مارکتینگ، صفحه فرود (Landing Page) صفحه‌ای است که کاربران پس از کلیک بر لینک‌های تبلیغاتی، وارد آن می‌شوند. طراحی بهینه صفحه فرود و ارائه محتوای متناسب و با کیفیت، مخاطب شما را جذب و او را ترغیب می‌کند تا سایر صفحات وب را نیز ببیند.

  • UI و UX

UI و UX در دیجیتال مارکتینگ

UI  و UX دو مفهوم مهم در دیجیتال مارکتینگ گردشگری است که هر یک وظیفه متفاوتی را بر عهده دارند. UI مخفف (User Interface Design) به‌معنای «طراحی رابط کاربری» است و با طراحی بهینه ظاهر وب‌سایت یا اپلیکیشن، باعث تقویت برند شما می‌شود.

UX اما مخفف (User Experience Design) به معنای طراحی تجربه کاربری است و ویژگی‌های یک برند را می‌سازد. در آخر این ویژگی‌ها به کمک فاکتور‌های بصری در UI، به بهترین شکل ممکن برای مخاطبان نمایش داده می‌شود.

۲. بازاریابی محتوایی

بر اساس تعریف «موسسه بازاریابی محتوایی»، بازاریابی محتوایی (Content Marketing)، یک تکنیک بازاریابی است که با تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم به‌دنبال جذب و به‌‌دست‌آوردن یک مخاطب مشخص و در نهایت هدایت او برای انجام یک اقدام سودآور است.

۳. تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال شکلی از دیجیتال مارکتینگ گردشگری است که در آن آژانس‌ها، هتل‌ها و دیگر فعالان صنعت از فناوری‌ اینترنت برای ارائه تبلیغات استفاده می‌کنند. در واقع همه تبلیغاتی که ما در اینترنت مشاهده می‌کنیم، نوعی تبلیغات دیجیتال به شمار می‌آیند. با هم به برخی از مهم‌ترین تبلیغات دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ گردشگری نگاهی می‌اندازیم:

  • تبلیغات گوگل

اساس بازاریابی با تبلیغات گوگل (Google Ads)، تبلیغ یک برند بر اساس کلمات کلیدی است؛ به‌طوریکه مخاطب پس از جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل، با وب‌‌سایت شما رو‌به‌رو می‌شود. از آنجایی که تبلیغات وب‌سایت طبق کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید، نمایش داده می‌شود، باید در انتخاب کلمه کلیدی دقت کنید.

همچنین، گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد تا تبلیغات خود را برای گروه مخاطبان در منطقه جغرافیایی خاص شخصی‌سازی کنید. برای مثال، اگر بر اساس داده‌های گوگل آنالتیکس (Google Analytics)، بیشتر مخاطبان شما اهل آسیای شرقی هستند، با تبلیغات در آن منطقه می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید.

  • پرداخت به ازای کلیک (PPC)

پرداخت به ازای کلیک (PPC) در دیجیتال مارکتینگ

پرداخت به‌ازای کلیک (Pay Per Click) یا «PPC» یک روش تبلیغات آنلاین در دیجیتال مارکتینگ است که با هدف هدایت ترافیک به وب‌سایت انجام می‌شود. در این روش، شرکت تبلیغ‌کننده به‌ازای هر کلیکی که از طریق تبلیغ در یک پلتفرم به دست می‌‌آورد، هزینه مشخصی را به ناشر پرداخت می‌کند. یکی از معروف‌ترین انواع PPC، تبلیغات گوگل (Google Ads) است و به شما این امکان را می‌دهد تا با ظاهر‌شدن در صفحه اول نتایج گوگل، ترافیک و کلیک‌های بیشتری دریافت کنید.

  • تبلیغات بنری

تبلیغات بنری (Banner Advertising) یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری و اولین نوع تبلیغات اینترنتی است که از سال ۱۹۹۴ استفاده می‌شود. این تبلیغات به‌جای متن، از تصاویر استفاده می‌کند و به‌صورت قالب‌های گرافیکی در وب‌سایت میزبان به نمایش در می‌‌آید.

هدف از تبلیغات بنری، جلب توجه کاربران و بازدیدکنندگان پلتفرم میزبان به وب‌سایت تبلیغ‌کننده و رساندن پیام آن به گوش مخاطبان است.

  • تبلیغات بومی

«موسسه بازاریابی محتوایی»، تبلیغات بومی (Native Advertising) یا «تبلیغات همسان» را یک قالب تبلیغات پولی معرفی می‌کند که تبلیغات آن با شکل، طراحی، عملکرد و کیفیت محتوای رسانه‌ای که در آن منتشر می‌شود، به‌شدت سازگار و منطبق است؛ به‌طوریکه مخاطب نه‌تنها خود را در کمپین‌های بازاریابی گرفتار نمی‌بیند، بلکه تبلیغ را بخشی از رسانه می‌بیند.

تبلیغات بومی نوعی دیجیتال مارکتینگ گردشگری است که اطلاعات مفید، جذاب و هدفمند را به مخاطبان شما ارائه می کند.

  • تبلیغات درون برنامه‌ ای

امروزه اپلیکیشن‌ها، کانال‌های حیاتی برای رساندن پیام‌های بازاریابی به مخاطبان هستند. تبلیغات درون برنامه‌ای (In App Advertising) یا «تبلیغات در اپلیکیشن» تبلیغاتی هستند که از طریق اپلیکیشن‌های موبایل به مخاطب نمایش داده می‌شود.

تبلیغ درون برنامه‌ای با مطالعه رفتار کاربران و اجازه نمایش یا عدم نمایش تبلیغات، باعث کاهش مزاحمت و بهبود تجربه کاربری آنان می‌شود.

 ۴. بازاریابی ایمیلی

 بازاریابی ایمیلی در بازاریابی دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) است. طبق گفته کارشناسان انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی ایمیلی به فعالان گردشگری و دیگر حوزه‌ها امکان می‌دهد تا محتوای تبلیغاتی و برند تجاری خود را مستقیماً از طریق ایمیل برای مشتریان احتمالی ارسال کنند. انواع ایمیل‌ها در کمپین های بازاریابی ایمیل عبارتند از:

  • خبرنامه‌ها
  • ایمیل‌های خوش‌آمدگویی
  • ایمیل‌های حاوی لینک یا محتوا برای خریداران
  • تبلیغ تخفیف‌ها یا خدمات برای اعضای برنامه وفاداری
    و …

۵. روابط عمومی آنلاین

قبل از آشنایی با روابط عمومی آنلاین (Online PR) در دیجیتال مارکتینگ، ابتدا به تعریف روابط عمومی سنتی می‌پردازیم. منظور از روابط عمومی، تبلیغات، رصد‌کردن نظرات مخاطبان و برقراری یک ارتباط دوطرفه و مفید میان سازمان و مصرف‌کنندگان است و به صاحبان کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا از طریق کانال‌هایی مانند مطبوعات یا تعاملات حضوری، شهرت مثبتی را برای برند خود ایجاد کنند.

روابط عمومی آنلاین، به‌معنای برقراری ارتباط از طریق کانال‌های دیجیتالی و آنلاین مانند شبکه های اجتماعی یا وبلاگ‌ها است و هدف آن مانند روابط عمومی سنتی، ایجاد شهرت مثبت و پایدار برای یک برند است.

گفت‌وگو با خبرنگاران یا پاسخ‌دهی به نظرات مخاطبان در شبکه‌ها اجتماعی یا وب‌سایت، از نمونه راهکار‌ها در روابط عمومی آنلاین به شمار می‌‌آید.

پیشنها «رسانه قطبنما»:

روابط عمومی در گردشگری و ۶ کارکرد آن

۶. بازاریابی موبایلی

به هرگونه تبلیغات که محصولات و خدمات را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه، تبلت و سایر دستگاه‌های هوشمند معرفی کند، بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) می‌گویند. بازاریابی موبایلی روشی است که می‌توان در آن از فناوری برای شخصی‌سازی تبلیغات برای کاربران استفاده کرد.

در این نوع از دیجیتال مارکتینگ، از قابلیت‌ گوشی‌های هوشمند مانند مکان‌یابی و «GPS» برای تنظیم کمپین‌های بازاریابی در نقاط مختلف استفاده می‌شود.

۷. تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری و دیگر حوزه‌ها است که اغلب‌ برند‌های کوچک و بزرگ از آن برای رساندن پیام‌های بازاریابی خود به مشتریان استفاده می‌کنند. تبلیغات شخصی‌سازی شده، پیشنهادات و تخفیف‌ها، بازاریابی مجدد و نظرسنجی، نمونه‌های رایج بازاریابی پیامکی است.

۸. افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش

بر اساس توضیحات «انجمن بازاریابی دیجیتال»، بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یکی از روش‌های پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ است که به فروشندگان و سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تبلیغ محصولات و خدمات خود در وب‌سایت یا پلتفرم دیگر، مشتریان بیشتری جذب کنند. در ادامه، این برند‌ها به‌ازای میزان فروشی که از طریق بازاریابی وابسته به دست می‌آورند، به وب‌سایت میزبان حق کمیسیون پرداخت می‌کنند.

۹. واکاوی کلان داده‌ ها

کلان داده‌ها (Big data) نقش بسیاری مهمی در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ گردشگری دارد و به بازاریابان کمک می‌کند تا با شناخت نیازها و خواسته‌های مشتریان و روند‌های بازار، اهداف و کمپین‌های بازاریابی خود را طراحی کنند. تجزیه‌ و تحلیل کلان داده‌ها یک امر حیاتی برای همه کسب‌وکارهای گردشگری است که در دیجیتال مارکتینگ گردشگری فعالیت می‌کنند.

۱۰. شخصی‌سازی

شخصی‌سازی در دیجیتال مارکتینگ گردشگری با شناخت نیاز‌ها، ترجیحات و علایق گردشگران فعلی و بالقوه، به بازاریابان کمک می‌کند تا دقیقاً همان چیزی که مشتری به آن نیاز دارد، به او ارائه کنند.

نتایج تحقیقات پلتفرم بازاریابی و فروش «Hubspot» نشان می‌دهد حدود سه‌چهارم کاربران آنلاین وب‌سایت‌ها، با دیدن محتوا و تبلیغاتی که ربطی به علایق آن‌ها ندارد، ناامید می‌شوند. به این‌ ترتیب، شخصی‌سازی خدمات و تبلیغات برای مشتریان، تاثیر مثبتی بر درک مصرف‌کننده از برند شما و نحوه خرید او خواهد گذاشت.

ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری

ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری

قبلاً گفتیم که یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ گردشگری، قابلیت ارزیابی و اندازه‌گیری آن است. برای این کار، نیاز به ابزارهای مناسبی داریم. با ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان ترافیک وب‌سایت، میزان مشارکت مخاطبان با محتوای رسانه‌های اجتماعی و… را اندازه‌گیری کرد و با بررسی میزان بازگشت سرمایه در کانال‌های دیجیتالی مختلف، از سرمایه‌گذاری در کانال‌های بیهوده پرهیز کرد.

اما مهم‌ترین ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ گردشگری کدامند؟

۱. ابزارهای محاسبه ترافیک وب‌سایت

با استفاده از نرم‌افزار‌های تجزیه‌و‌تحلیل در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید تعداد دقیق بازدید‌کننده‌های وب‌سایت، دستگاه‌ها مورد استفاده آن‌ها و نحوه ورود آن‌ها را به سایت بررسی کنید.

این آمار و ارقام به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی های بازاریابی خود را هدفمند‌تر طراحی و اجرا کنید؛ برای مثال، با توجه به تعداد بازدید‌کننده‌‌ها در کانال‌های مختلف، کانال‌های مهم‌ بازاریابی و محتوا‌های مناسب را اولویت‌بندی کنید یا اگر ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما کمتر از ده‌ درصد است، با سرمایه‌گذاری بر سئوی سایت، مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

برخی از ابزار‌های پرکاربرد در تحلیل ترافیک وب‌سایت عبارتند از:

  • Google Analytics: تجزیه‌وتحلیل رفتار کاربران در وب‌سایت، تعداد بازدید‌ها، میزان ورودی از منابع مختلف، موقعیت جغرافیایی کاربران
  • Alexa: آمار بازدیدکنندگان و تحلیل رقبا
  • Similarweb: بررسی آمار بازدیدکنندگان و تحلیل رقبا
  • Hotjar: درک و رصد رفتار کاربران از بخش‌های پر‌کلیک گرفته تا حرکات موس و میزان اسکرول کاربران

۲. ابزارهای سئو وب‌سایت

با بهینه‌سازی سئو وب‌سایت به کمک ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانید رتبه‌ بالاتری در لیست جست‌وجوی گوگل کسب کنید و با استفاده درست کلمات کلیدی در محتوا وب‌سایت و پاسخ‌دهی به سوالات پرتکرار مخاطبان، تعداد بازدیدکنندگان خود را افزایش دهید.

ابزار‌های پرکاربرد در سئو وب‌سایت کدامند؟

  • Moz: بررسی کلیدواژه‌ها و بک‌لینک‌ها به‌صورت رایگان (نسخه پولی این نرم‌افزار برای سئو و تحلیل رقبا «Moz Pro» نام دارد)
  • Ahrefs: ابزاری برای تجزیه‌وتحلیل صفحات برتر رقبا، رتبه‌بندی محتوای آن‌ها و بررسی کلمات کلیدی مهم در محتوا
  • SEMRush: نرم‌افزای پولی برای تحلیل سئو، بک لینک، تجزیه‌وتحلیل تبلیغات رقبا و تولید کلمات کلیدی

۳. ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی بدون رصد‌کردن میزان تعاملات مخاطبان، کاربری چندانی برای موفقیت و رشد کسب‌وکارتان نخواهد داشت. اما برای کارآمد کردن انواع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام مارکتینگ باید از چه ابزاری استفاده کنیم؟

  • Hootsuite: رصد هم‌زمان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، زمان‌بندی انتشار پست‌ها و خواندن نظرات کاربران و تعامل با آن‌ها
  • Socialblade: پیگیری آمار و رشد در شبکه‌های اجتماعی، تحلیل صفحه‌‌های اجتماعی رقبا
  • ‌Buffer: ابزاری مناسب برای زمان‌بندی پست‌ها، تنظیم تقویم محتوا و بررسی عملکرد و میزان تعامل پست‌ها

۴- ابزارهای مدیریت ایمیل‌ها

اگر از بازاریابی ایمیل به‌عنوان استراتژی دیجیتال مارکتینگ گردشگری استفاده می‌کنید، ابزار‌های زیر در مدیریت بهتر ایمیل‌ها به شما کمک خواهد کرد:

  • Mailchimp: ابزاری ضروری برای افزایش نرخ تبدیل و دسترسی موثر به مشتریان، ایجاد کمپین‌ ایمیل انعطاف‌پذیر و‌ ارسال ایمیل‌های هدفمند و زمان‌بندی‌شده به مخاطبان
  • MailerLite: امکان طراحی ایمیل‌ها یا پرسش‌نامه‌های خودکار
  • Sender: استفاده از قالب‌های از پیش ساخته شده یا طراحی ایمیل‌های منحصربه‌فرد

۵. ابزارهای مدیریت پروژه‌

ابزار‌های دیجیتالی مدیریت پروژه با استفاده از تکنولوژی باعث تسهیل نظارت و مدیریت پروژه‌ها و رصد‌کردن اعضای تیم می‌شود. اما برخی از این ابزارها عبارتند از:

  • Trello: امکان ایجاد برد‌های نامحدود، مدیریت پروژه‌ها و پیگیری آن‌ها
  • Slack: یک سرویس آنلاین با امکان ارتباط گروهی و سریع میان اعضای گروه‌های کوچک و متوسط و ارسال پیام به همه اعضای گروه

مراحل اجرای دیجیتال مارکتینگ گردشگری

در دیجیتال مارکتینگ گردشگری و بازاریابی دیجیتال در دیگر حوزه‌ها، محتوایی که تولید می‌کنید، به نیاز مخاطبان در مراحل مختلف سفر خریدار، اهداف سازمانی، بودجه تبلیغاتی و دیگر عوامل بستگی دارد. اگر سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، می‌خواهیم شما را با ۶ مرحله در اجرای فرآیند دیجیتال مارکتینگ گردشگری آشنا کنیم:

۱. تعیین اهداف

هدف در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

اهداف شرکت، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در نحوه دیجیتال مارکتینگ گردشگری است. به عنوان مثال، اگر به‌دنبال افزایش آگاهی از برند هستید، بهتر است روی جذب مخاطبان جدید از طریق رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید. یا اگر می‌خواهید میزان فروش محصولات خود را افزایش دهید، می‌توانید سئو و بهینه‌سازی محتوا یا برگزاری کمپین‌های PPC و تبلیغات پولی را امتحان کنید.

۲. تعیین مخاطبان هدف

یکی از بزرگ‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ گردشگری، امکان هدف‌ قرار دادن مخاطبان خاص است؛ اما به‌شرط آنکه اول از همه مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

شما می‌توانید متناسب با کانال‌های دیجیتالی و اهدافی که برای یک کمپین یا محصول خاص دارید، مخاطبان متفاوتی را در نظر بگیرید و برای هر یک از گروه مخاطبان، استراتژی‌های بازاریابی خاصی را اجرا کنید. برای مثال، برای مخاطبان جوان اینستاگرام از میم‌های خنده‌دار و برای مخاطبان حرفه‌ای لینکدین از توصیه‌های مدیریتی کمک بگیرید.

۳. تعیین بودجه برای هر یک از کانال‌های دیجیتالی

بعد از تعیین اهداف سازمانی و مخاطبان هدف، نوبت به تعیین بودجه دیجیتال مارکتینگ می‌رسد. بودجه‌ای که در نظر می‌گیرید، تاثیر بسیاری بر استراتژی‌های بازاریابی شما و اولویت‌بندی اهداف سازمانی خواهد داشت.

استراتژی های بازاریابی ورودی مانند سئو، رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا اغلب بودجه‌های زیادی نیاز ندارند؛ این در حالی است که استراتژی‌های بازاریابی برون‌گرا مانند تبلیغات گسترده آنلاین، بدون شک هزینه بسیاری خواهد داشت.

۴. ایجاد تعادل بین استراتژی‌ های پولی و رایگان

برای داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ گردشگری موفق، باید به هر دو جنبه پولی و رایگان آن توجه کنید. شناخت پرسونای هدف و تولید محتوای باکیفیت به شما کمک خواهد کرد تا با حداقل تبلیغات، نتایج خوبی را کسب کنید. در این میان، اگر از استراتژی‌های تبلیغات پولی PPC استفاده کنید، با سرعت بیشتری به اهدافتان خواهید رسید.

اینجا است که ترکیب روش‌های بازاریابی دیجیتالی رایگان و پولی به پیشرفت هرچه بهتر کسب‌وکارتان کمک خواهد کرد.

با این حال، کارشناسان توصیه می‌کنند برای کسب موفقیت طولانی‌مدت و پایدار، بهتر است بر افزایش ترافیک ارگانیک از طریق بهینه‌سازی سئوی وب‌سایت و محتوای رسانه‌های اجتماعی خود تمرکز کنید.

۵. تولید محتوای جذاب و درگیر‌کننده

تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ

پس از شناخت مخاطبان و تعیین بودجه، زمان آن رسیده تا محتوای دیجیتالی مختلف برای کانال‌های خود تولید کنید. از پست‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغات PPC، خبرنامه‌ها و ایمیل‌ها از نمونه محتواهای دیجیتالی است که می‌توان در دیجیتال مارکتینگ گردشگری از آن استفاده کرد.

۶. بهینه‌سازی محتوای دیجیتالی برای موبایل

یکی از اجزای کلیدی دیجیتال مارکتینگ گردشگری و دیگر صنعت‌ها، بازاریابی موبایلی است. با توجه به تعداد کاربرانی که روزانه از موبایل استفاده می‌کنند، بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت، تصاویر رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال متناسب با گوشی‌های هوشمند ضروری است.

با طراحی صفحات وب‌ که برای دستگاه‌های هوشمند سازگار و بهینه‌شده‌اند، می‌توانید تجربه کاربری مشتریان خود را در پلتفرم‌های متنوع ارتقا ببخشید.

۴ روش دیجیتال مارکتینگ در گردشگری

دیجیتال مارکتینگ در گردشگری

بهترین راهکارهای دیجیتال مارکتینگ در گردشگری

صنعت گردشگری یکی از فعالیت‌های مهم تجاری و بازرگانی برای هر کشوری‌ست و فضای دیجیتال امروزی بستر مناسبی برای توسعه  آن به وجود آورده است. با توجه به محبوبیت روز افزون استفاده از موبایل برای جست و جو و یا خرید در هر زمینه‌ای می‌توان اپلیکیشن‌هایی طراحی کرد تا گردشگران به راحتی به اطلاعات و یا محصولات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی و اقدام به خرید کنند. همچنین در سال‌های اخیر دیجیتال مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی شتابدهنده‌ی پیشرفت این صنعت بوده است، همین امر باعث به وجود آمدن یک میدان رقابتی شدید شده و همه صاحبان کسب و کار به دنبال استفاده از فضای اینترنت و ایجاد گردشگری آنلاین برای ربودن گوی رقابت از یکدیگر هستند.

مزایای بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری

  • ا­طلاعات سفر و مراحل آن به راحتی در اختیار مسافران قرار می­‌گیرد
  • آگاه سازی مشتریان از قیمت‌ها و تخفیفات ویژه در راستای پیشبرد فروش
  • کسب اطلاعات در مورد مقصد مورد نظر مسافران
  • ایجاد باشگاه مشتریان و دادن مزایای ویژه به مشتریان وفادار

تکنیک‌های موفقیت در حوزه گردشگری آنلاین

اول:طراحی وب‌سایت

امروزه گردشگران آگاهانه‌تر سفر می‌کنند، یعنی قبل از سفر بررسی‌های لازم را از طریق اینترنت و وبسایت‌ها انجام می‌دهند تا از زمان و هزینه خود بهترین بهره‌برداری را داشته باشند و حتی بتوانند از تجربه سایر مسافران و گردشگران که پیشتر به آن مناطق سفر کرده‌اند نیز مطلع شوند. پس از جست و جو و شناسایی شرکت‌های مشغول در این حوزه، مشتری نیاز دارد تا از بین شما و رقبایتان یکی را انتخاب کند. این که شما در رده‌های بالای نتایج جست و جوی موتورهای جستجو باشید حس اعتماد بیشتری به مشتری می‌دهد.

بازار دیجیتال صنعت گردشگری به‌شدت رقابتی است. نمی‌توان به‎سادگی با شرکت‌های مجازی بزرگ در این عرصه رقابت کرد و یا آنها را نادیده گرفت. یک وبسایت استاندارد به شما کمک می‌کند تا از رقبا عقب نمانید. ما در بهیدو به شما کمک می‌کنیم تا میزان موفقیت وبسایت‌تان در موتورهای جستجو، محبوبیت آن برای کاربران اینترنتی، مشکلات احتمالی در سایت و …. را بررسی و در صورت لزوم اصلاحات مورد نیاز را اعمال کنیم.

دوم:سئو و استفاده از محتواهای مناسب

سئو یکی از مهم‌ترین روش‌های ارتقا رتبه سایت گردشگری و افزایش بازدیدکننده است. شما به عنوان یک شرکت گردشگری باید در حوزه‌های مختلفی تبحر داشته باشید و تنها بر روی سرویس‌دهی خوب در طول سفر متمرکز نباشید. یکی از این حوزه‌ها تولید محتوای مناسب در موضوعات مرتبط با گردشگری است و مربوط به مرحله ی پیش از اقدام به خرید است که مشتری برای کسب اطلاعات مقاصد گردشگری و یا سایر اطلاعات سفر به وبسایت شما مراجعه کرده و اگر تمام آنچه مشتری می‌خواهد در سایت شما قرار گرفته باشد باعث جلب اعتماد وی شده و احتمال همراه شدنش با شما بالاتر می‌رود.

پس بازاریابی دیجیتال در حوزه گردشگری صرفا در مورد رتبه اول شدن در موتورهای جست و جو نیست بلکه وظیفه اصلی آن ایجاد محتوای عالی برای الهام بخشیدن به مسافران و ایجاد تعامل با مشتری است. پس از ترغیب فرد به خرید باید فرآیند رزرو و در نهایت خرید بلیط از طریق وب‌سایت ساده، روان و در عین حال جذاب باشد تا در پایان مشتری احساس خوبی از تجربه کار کردن آن داشته باشد.

سوم:تبلیغات آنلاین

تبلیغات در سطح جهانی می‌تواند به توسعه صنعت توریسم، جذب گردشگران خارجی، افزایش درآمد ملی، اشتغال زایی و … کمک کند. اما این کار به تخصص نیاز دارد. بعد از اینکه جاذبه‌های یک منطقه گردشگری داخلی یا خارجی توسط تبلیغات آنلاین معرفی شد گردشگر باید بتواند به‌راحتی برای سفرش برنامه‌ریزی کند؛ به این ترتیب که از مراحل اخذ ویزا مطلع شود، پرواز یا تورهای موجود به مقصد مذکور و همچنین هتل یا محل اقامت را انتخاب، ارزیابی و بهترین مورد را رزرو کند. در این فرآیند اینترنت این امکان را فراهم آورد که گردشگر بین گزینه‌های مختلف بر اساس امکانات درخواستی و هزینه‌ها دست به انتخابی عملیاتی بزند.

چهارم:شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم می‌سازند تا با مشتریان خود، پیش از سفر، هنگام سفر و پس از سفر گفتگو داشته باشید. مردم از به اشتراک گذاشتن خاطرات سفرشان با دیگران لذت می‌برند. شرکت‌های موفق از این موضوع به نفع خودشان استفاده کرده و با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تشویق مردم به بحث کردن و بیان نقطه نظراتشان از نیازهای پنهان و آشکار آنها با خبر شوند. بر اساس اطلاعات به دست آمده می‌توان استراتژی‌های متناسب با خواسته‌های مشتری را تدوین و پیاده سازی کرد. تعداد زیادی از شرکت‌ها به دلیل ناآگاهی  و تأکید بیش از اندازه بر روش‌های سنتی، خود را از دستیابی به این حجم زیاد از مخاطبان محروم کرده و البته به زودی از میدان رقابت هم حذف خواهند شد.

دانلودوخرید ۲۸۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید