جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوئینت”کاربردبلاک چین درمدیریت فرایند کسب و کارها-ضرورت انکارناپذیر کسب وکارهای امروزوفردا

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟
با وجود مسائل متعددی که در ذهن داریم معمولا به ندرت به ضمانت‌نامه اجاق گاز یا یخچالمان فکر می‌کنیم. مگر آنکه این وسایل ایراد پیدا کنند و ما به خدمات پس از فروش آن‌ها احتیاج پیدا کنیم. هر چه باشد وارانتی (Warranty) ما را از خرج و هزینه‌های اضافه بر سازمانی که شامل حال خرابی وسایل می‌شوند نجات می‌دهد! آیا در این شرایط بلاک چین هم می‌تواند ناجی ما باشد، یا خیر؟ بررسی اینکه آیا خدمات وارانتی مشکل دستگاه ما را پوشش می دهد یا نه، به ظاهر فرایند چندان پیچیده ای نیست، اما زنجیره تامین صنعت وارانتی مشکلات و کاستی هایی دارد که تکمیل این فرایند را برای شرکت ها و مشتریان سخت کرده است! برخی از مشکلاتی که شرکت ها با آن روبرو هستند عبارت است از: ادعای دروغ، کالای تقلبی، سردرگمی در خصوص خدمات، که در تجربه مشتریان حین ارتباط با شرکت های خدمات رسان نیز اثر منفی دارند. اما شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، می توانند از طریق یک راه بهتر ادعای مشتریان را تایید کرده و به درخواست ها رسیدگی کنند: بلاک چین.

نقش بلاک چین در حفظ امنیت زنجیره تامین و رهگیری کالا

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟ فناوری بلاک چین می توانند در حفظ امنیت زنجیره تامین، و ارائه قابلیت رهگیری محصولات مشمول وارانتی به شرکت های فنی کمک کند. اما چگونه این امر امکان پذیر است؟ این صنعت با چالش ها و پیچیدگی های بسیاری مواجه است؛ تا جایی که اکثر افراد هنگام تسلیم یک درخواست جدید، احساس خوبی ندارند و تصور می کنند که قرار است حسابی معطل بشوند. آن ها فکر می کنند که باید ساعت ها بی هیچ نتیجه ای وقت خود را پای تلفن بگذارند تا به مشکلشان رسیدگی بشود، اما ماجرا در واقعیت پیچیده تر از آن است که در نظر داریم:

شرکت های ارائه دهنده خدمات وارانتی پیوسته با ادعاها و مطالبات دروغین یا مسائلی که خدمات وارانتی شامل حال آن ها نمی شود، درگیر هستند. ورود کالاهای تقلبی به زنجیره تامین کالا نیز مسائل و درگیری های جدیدی را برای آن بوجود می آورد.

منشا بسیاری از این مشکلات مربوط به فقدان آگاهی کافی میان سازنده، نهاد توزیع کننده، ارائه دهندگان خدمات پس از فروش، و مصرف کنندگان باز می گردد. بنابرین یک نوع شکاف در زنجیره تولید، مصرف و پشتیبانی ازکالاها وجود دارد و یکی از دلایل وجود آن وابسته به رفتار مشتری و بینش مصرف کننده است:

وارانتی معمولا هنگام خرید محصول، همراه با یک کتابچه کوچک به مشتریان ارائه می شود. در این کتابچه در خصوص خدمات پس از فروش و مشخصات محصول خریداری شده به مشتری اطلاعاتی ارائه شده و در آن یک فرم الحاق شده است که فرد مشتری عمدتا ملزم به تکمیل و ارسال آن به شرکت سازنده است. اما متاسفانه اکثر افراد هرگز این کار را انجام نمی دهند، و این مساله مشکلات بزرگی را به وجود می آورد.

سازنده در بسیاری از موارد اطلاع دقیقی از موقعیت محصولات خود ندارد، و نمی داند این محصولات توسط چه توزیع کنندگانی، به چه کسانی فروخته شده اند. بنابرین دست سازنده از رهگیری محصولات فروخته شده کوتاه است و شرکت ارائه دهنده ضمانت نامه به هیج وجه نمی داند آیا خدمات مذکور شامل حال مشکل دستگاه آن ها می شود یا خیر.

بلاک چین، یک دفتر کل امن برای ثبت و پیگیری محصولات

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟ بلاک چین می تواند در پیگیری و حفظ زنجیره مدارک مورد استفاده قرار بگیرد و با ارائه شفافیت کافی مشکلات و شکاف های مرتبط با فقدان آگاهی را رفع کند. شرکت ها می توانند با استفاده از یک شماره سریال یا یک مهر رمزنگاری شده اقدام به رهگیری انتقال محصولات از سازنده به مشتری نمایند. با بلاک چین، امکان رهگیری مسیر هر کالا از تامین کننده و عمده فروش به فروشگاه و سپس مشتری وجود دارد. بیشتر بخوانید: بلاک چین فناوری انقلابی آینده است پس اگر یک کارخانه سابقه تولید هر محصول را روی بلاک چین ذخیره کند، با ورود هر کالا به زنجیره تامین کلیه فعالیت های مربوط به آن تا زمان خرید در بلاک چین تایید و ثبت می شود. بنابرین اگر یک روز صاحب آن با شرکت ارائه دهنده خدمات وارانتی تماس بگیرد، امکان بررسی دقیق سوابق تولید، فروش و خرید آن کالا در بلاک چین موجود است. جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی به زنجیره تامین کالا به نفع همه است: حذف کالای تقلبی از زنجیره تامین باعث حفظ شهرت و نام برند سازنده ها و همچنین نهادهای توزیع کننده می شود. با این کار شرکت های وارانتی نیز از دردسر پیگیری خدمات پس از فروش کالاهای تقلبی یک نفس راحت می کشند، فروشندگان برای ترغیب مشتری به خرید یک گزاره ارزش اضافی از گارانتی دارند، و مشتریان از بابت خرید کالاهای اصل خاطر جمع خواهند شد.

بررسی ضمانت‌نامه در بلاک چین مثل آب خوردن است

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟ پس وقتی زنجیره تامین امن باشد و تمام فعالیت های مربوط به یک محصول روی بلاک چین ثبت و نگهداری بشوند، امکان بررسی فوری به درخواست های مربوط به ضمانت نامه وجود دارد. برای درک بهتر توضیحات ارائه شده، به مثال زیر توجه کنید: شما از فروشگاه لوازم خانگی یک دستگاه یخچال خریداری می کنید. بلافاصله دفترچه راهنمای قطور آن را ورق میزنید تا به فرم ضمانت نامه برسید. اطلاعات خواسته شده در فرم مذکور را تکمیل کرده، و آن را برای شرکت سازنده پست می کنید تا یخچالتان رجیستر بشود. یا اصلا این کارها را انجام نمی دهید؛ خرید شما به صورت خودکار همانجا در فروشگاه رجیستر شده و خدمات پس از فروش به مدت یک سال برای آن فعال می شود. بگذریم، شما این یخچال را به خانه می برید، مدتی از آن استفاده می کنید، و ناگهان متوجه می شوید که فضای درون آن به خوبی سرد نمی شود! به محض اطلاع از این مشکل با نمایندگی مربوطه تماس گرفته و مشکل یخچالتان را به آن ها گزارش می کنید. خرید شما در بلاک چین ثبت شده، پس کارشناس پشت خط می تواند خیلی زود سوابق مربوط به آن را در بلاک چین بررسی کند و به شما پاسخ بدهد. او برای تایید وارانتی یخچال شما ابتدا شماره سریال آن را در بلاک چین بررسی می کند و چنانچه مشکل دما از جمله موارد تحت پوشش وارانتی باشد، یک کارشناس فنی برای تعمیر یخچال به منزل شما فرستاده می شود. این مثال یک نمونه کوچیک از کاربردهای بلاک چین در استفاده از خدمات ضمانت نامه بود. بلاک چین می تواند تا حد زیادی به نمایندگی ها و شرکت های ارائه کننده خدمات پس از فروش کمک کرده و به زنجیره تامین کالا شفافیت ببخشد. ثبت و رهگیری کالا در بلاک چین، به تشخیص کالاهای تقلبی و حذف آن ها از سیستم کمک می کند. با کمک این سیستم، شرکت ها وقت و هزینه کمتری را صرف رسیدگی به درخواست های مربوط به این کالاها خواهند کرد.

تاثیر تکنولوژی بلاک‌چین بر مدل کسب و کار

امروزه بخش اعظمی از توجه‌های معطوف شده به بلاک‌چین، متمرکز بر خدمات مالی در کنار ارایه‌دهندگان خدمات غیر مالی است. همچنین چگونگی تاثیر تکنولوژی بلاک‌چین بر سازمان‌ها، مدل کسب و کارشان و نحوه‌ی ایجاد و ارایه‌ی ارزش سازمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

ما در این مطلب قصد داریم تاثیر  تکنولوژی بلاکچین را بر تمام اجزای مدل کسب و کار بررسی کنیم:

بلاک‌چین فراتر از بیت کوین

امروزه تکنولوژی‌های نوظهور به‌عنوان نیروهای فعال برای تحولات اقتصادی، اجتماعی و تجاری خدمت می‌کنند. جایگاه بلاکچین در سال ۲۰۱۸ مطابق با چرخه Gartner Hype – ابزاری برای سنجش میزان بلوغ و پذیرش تکنولوژی‌های خاص- بین ۵ تکنولوژی برتر دنیا بوده است. تاثیر تکنولوژی بلاک‌چین فراتر از بخش‌های مالی و در برگیرنده‌ی هر کسب و کاری است که به عنوان واسطه بین دو طرف (به طور مثال بین خریدار و فروشنده) عمل می‌کند.

 پیش‌بینی می‌شود که بلاک‌چین، مدل‌های کسب و کار موجود را به چالش می‌کشد و فرصت‌های جدیدی برای ایجاد ارزش‌های بدیع ارایه می‌دهد. متاسفانه در حال حاضر با وجود اینکه تکنولوژی بلاک‌چین بر پایه‌ی بیت‌کوین بنا شده است، راهنمایی‌های بسیار کمی در خصوص تکنولوژی‌های بلاک‌چین، راه‌حل‌های موجود و نحوه‌ی تاثیر بلاک‌چین بر مدل کسب و کار در اختیار سازمان‌ها است.

گفتنی است بلاک‌چین به تکنولوژی زیربنایی اشاره دارد. یعنی شبکه‌ای از رایانه‌ها و الگوریتم‌هایی که بیت کوین و بسیاری از برنامه‌های توزیع دیگر را پردازش می‌کنند.

اما بلاک‌چین چگونه می‌تواند بر مدل کسب و کار شما تاثیر بگذارد؟

تکنولوژی بلاک‌چین، فرصت‌های زیادی برای رشد در اختیار کسب و کارهای نوپا می‌گذارد و البته تهدیدات مستقیمی نیز برای کسب و کارهای سنتی به وجود می‌آورد. سازمان‌هایی که بر پایه‌ی مدل‌های سنتی کسب و کار راه‌اندازی شده‌اند، باید از خود بپرسند که تکنولوژی بلاک‌چین، چطور ممکن است بر ارزش پیشنهادی، چگونگی رقابت و عملکرد آنها تاثیر بگذارد؟

اکنون پروژه‌های آزمایشی در چندین صنعت در حال اجراست، مانند: ردیابی و حمل و نقل کالاها داخل زنجیره تامین صنعتی، استفاده از قراردادهای هوشمند برای تامین امنیت، تسریع و کم هزینه‌تر کردن معاملات املاک، مستغلات و ایجاد امکان جابجایی سرمایه به خارج از کشور بدون تاخیر و پرداخت هزینه‌های تبدیل ارز.

 توجه به چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن مدل کسب و کار توسط برنامه‌های بلاک‌چین که به سرعت در حال رشد هستند، برای هر سازمانی ضروری است. مدل کسب و کار که شامل ۹ بخش است، چگونگی ایجاد و ارایه ارزش توسط سازمان را توصیف می‌کند.

هنگامی که این ۹ بخش در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به درستی تراز شوند، منجر به ایجاد و ارایه‌ی ارزش خواهند شد. این ۹ بخش در یک قالب دیداری به نام بوم مدل کسب و کار خلاصه می‌شوند و عبارتند از:

بخش‌های مشتری:

شامل گروه‌های مختلفی از افراد یا سازمان‌هایی است که کسب و کار، قصد دستیابی و خدمت به آن‌ها را دارد. سازمان‌ها با استفاده از بلاک‌چین می‌توانند بخش‌های مشتری موجود در بازار را مورد هدف قرار دهند. به عنوان مثال، افرادی که مایل به خرید و فروش املاک و مستغلات در سوئد هستند، می‌توانند از یک پروژه‌ی آزمایشی بلاک‌چین که توسط ChromaWay طراحی شده، برای خرید یا فروش خانه استفاده کنند.

بخش‌های مشتری در مدل کسب و کاری که توسط سیستم بلاک‌چین خدمت می‌کند، می‌تواند مشابه مدل‌های سنتی، شامل بازار انبوه، بازار متنوع و نیچ مارکت (بازار جاویژه) باشد. با این حال وجه تمایز آن در این است که بلاک‌چین می‌تواند با فراهم کردن دسترسی به بازار هدفی که قبلاً قابل دستیابی نبوده، بخش‌های جدید مشتری برای کسب و کار ایجاد کند. این تکنولوژی به کشف بازارهای بالقوه‌ی جهانی کمک می‌کند.

ارزش پیشنهادی:

این بخش،شامل تمام فعالیت‌هایی است که برای مشتریان ارزش‌آفرینی می‌کنند. مشتریان محصولات را خریداری نمی‌کنند؛ آن‌ها یک راه حل برای انجام یک کار مهم را می‌خرند. ارزش ادراک شده توسط مشتری، بستگی به اهمیتی که مشتری برای انجام کار قائل است، میزان رضایتی که از گزینه‌های فعلی برای انجام کار دارد، قابلیت دسترسی او به سایر گزینه‌ها دارد.

 تکنولوژی بلاک‌چین، می‌تواند با فراهم کردن دسترسی به محصولات یا خدماتی که قبلاً در دسترس نبودند یا تنها با پرداخت هزینه‌ی زیادی از زمان یا پول به‌دست می‌آمدند، بر ارزش ادراک شده مشتری تاثیر بگذارد. به عنوان مثال Centbee در آفریقای جنوبی با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، کاربران برنامه کاربردی تلفن همراه خود را قادر می‌سازد تا  به لیست تماس مخاطبان‌شان، بیت کوین ارسال کنند. در نتیجه کاربران این برنامه می‌توانند پول را به سادگی و بسیار ارزان از مرزها عبور دهند تا از خانواده و دوستان‌شان بدون تحمیل هزینه‌های گزاف تبدیل ارز، حمایت کنند.

علاوه بر این، تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری را به نسبت سیستم‌های سنتی فراهم کند. به عنوان مثال ارزش پیشنهادی برای خریدان خانه می‌تواند شامل تسهیل انتقال مالکیت دارایی از فروشنده به خریدار با تایید اسناد مربوط به قراردادهای مربوطه باشد. حتی در این مثال، بلاک‌چین می‌تواند هزینه‌ی تراکنش‌ها و زمان مورد نیاز را برای هر دو طرف معامله کاهش دهد.

کانال‌ها:

این بخش، توصیف کننده‌ی چگونگی برقراری ارتباط یک شرکت با مشتریانش برای ارایه‌ی ارزش پیشنهادی است. این کانال‌ها می‌توانند شامل، نیروی فروش شخصی شرکت، وبسایت، فروشگاه‌های شرکت، خرده‌فروشان، عمده فروشان یا فروشگاه‌های مربوط به شرکا باشند. یکی از اثرات استفاده از بلاک‌چین، ساده‌سازی انجام کسب و کار است. در این بخش بلاک‌چین به حذف واسطه‌ها و شرکای میانی کمک می‌کند.

در بخش قبلی ما نمونه‌ای از معاملات املاک و مستغلات را که توسط قراردادهای هوشمند تسهیل می‌شوند، مثال زدیم. این کار با حذف الزام مربوط به زمان و پرسنل مورد نیاز برای تکمیل فرآیند بررسی اعتبار یا تراکنش انجام می‌شود. همچنین ممکن است انواع جدیدی از کانال‌ها داخل یک سازمان معرفی شوند (به عنوان مثال، با به اشتراک گذاری کد مشترک برای تقویت زنجیره تامین)

ارتباط با مشتری:

این بخش، توصیف کننده‌ی نوع روابطی است که شرکت با بخش‌های خاص مشتری برقرار می‌کند. این روابط را می‌توان با انگیزه‌ی جذب مشتریان، حفظ آنها یا افزایش فروش هدایت کرد. کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف سرویس، خدمات خودکار، جوامع و خلق مشترک نمونه‌هایی از این روابط هستند. جریان کار آزمایشی که توسط  ChromaWay اداره می‌شود، فرآیند معاملات املاک و مستغلات را برای Lantmateriet (مرجع ثبت زمین دولت سوئد)، ساده کرده است. دفتر دیجیتال هر گام معامله املاک و مستغلات و همچنین عنوان ملک را ثبت می‌کند همچنین این برنامه می‌تواند توسط نمایندگان بانک و نمایندگان املاک و مستغلات در دسترس قرار گیرد و حاوی اطلاعات دقیقی است که بروزرسانی شدند و دسترسی به آن‌ها آسان است. Lantmateriet در سراسر فرآیند خرید و فروش شرکت دارد و هدف آن ایجاد اعتماد و شفافیت بیشتر در معاملات خود با شهروندان سوئدی است.

جریان‌های درآمدی:

این بخش، نشان‌دهنده‌ی درآمد حاصل از هر یک از بخش‌های مشتری است.

به طور کلی دو نوع جریان درآمدی وجود دارد:

۱٫ درآمدهای تراکنشی: درآمد تراکنشی، حاصل پرداخت مشتری برای یک بار خرید است.

۲٫ درآمدهای تکرارپذیر: درآمد تکرارپذیر حاصل پرداخت‌های مکرر مشتریان در قبال ارائه یک ارزش پیشنهادی یا فراهم‌سازی خدمات پس از فروش برای آنهاست.

تحقیقات ABI در سال ۲۰۱۸ تخمین زدند که تا سال ۲۰۲۳، درآمد ۱۰.۶ میلیارد دلاری حاصل از پروژه‌های بلاک‌چین، عمدتاً از طریق فروش و خدمات نرم افزاری تولید خواهد شد. شرکت‌های فنآوری که خدمات حرفه‌ای مربوط به بلاک‌چین را ارائه می‌دهند، درآمد حاصل از هزینه‌های معامله برای فعالیت در شبکه، موافقت‌نامه‌های سطح سرویس برای مشتریان شرکت یا هزینه‌های پلت‌فرم برای قراردادهای نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) را دریافت می‌کنند.

با این حال بیشترین درآمد حاصل از بلاک‌چین، مربوط به رمزنگاری تامین مالی جمعی  با استفاده از عرضه‌ی اولیه‌ی سکه (ICOs) است.

ICO یک مدل جمع آوری پول است که از قدرت کریستوگرام‌ها و تجارت مبتنی بر بلاک‌چین استفاده می‌کند. این مدل فراهم‌کننده‌ی جایگزینی است برای مدل سنتی سرمایه‌گذاری سرمایه/ بدهی که توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، بانک ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی ارایه‌ می‌شود. ICO ها از تکنولوژی بلاک‌چین برای تایید معاملات استفاده می‌کند.

منابع کلیدی

بخش منابع کلیدی، به منابعی اشاره دارد که در راستای خلق ارزش برای مشتری ضروری هستند و جزو مهم ترین دارایی‌های مورد نیاز برای عملکرد صحیح کسب و کارمحسوب می‌شوند. هر مدل کسب و کاری به منابع کلیدی نیاز داشته و این منابع، شرکت را قادر می سازند تا ارزش پیشنهادی خود را خلق و ارائه نماید، به بازارها دسترسی پیدا کند، ارتباط با بخش مشتری را حفظ کند و به کسب درآمد بپردازد. این منابع می‌توانند فیزیکی، مالی، معنوی یا انسانی باشند.

فعالیت‌های کلیدی

شامل تمام فعالیت‌های مورد نیاز برای ارایه ارزش هستند (به عنوان مثال، چگونه شرکت منابع را به روش‌های خلق ارزش تبدیل می‌کند.)

هرچند که این دو در بوم مدل کسب و کار، به طور جداگانه در نظر گرفته می‌شوند ولی چون به شدت به یکدیگر مرتبط هستند، ما به طور مشترک درباره‌ی آنها بحث می‌کنیم. تکنولوژی بلاک‌چین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که منابع کلیدی تشکیل‌دهنده‌ی مدل کسب و کارشان را بازنگری کنند.

تکنولوژی بلاک‌چین از دو جنبه بر فعالیت‌ها و منابع کلیدی تاثیر می‌گذارد:

جنبه‌ی نخست:

 فرصت سیال‌تر کردن منابع را در نظر می‌گیرد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از مالکیت سنتی دور شوند و تنها در صورت نیاز به منابع دسترسی داشته باشند. این فرصت، مربوط به کاربرد تکنولوژی بلاک‌چین عمومی است که هر شخصی می‌تواند با طرف دیگر در شبکه‌ی نظیر به نظیر  ملاقات و معامله کند. در نتیجه شرکت‌ها در برخی موارد می‌توانند برای ایجاد و نگهداری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری نکنند، زیرا در شبکه‌ی بلاک‌چین عمومی، منابع و فرآیندهای لازم فراهم شدند.

 علاوه بر این تکنولوژی بلاک‌چین شرکت‌ها را قادر می سازد تا فرآیندهایی را که قبلاً به صورت دستی انجام می‌شدند، خودکار کنند و در نتیجه منابع انسانی را قادر می‌سازد تا بر سایر فعالیت‌های ارزش افزوده تمرکز کنند. مستند سازی، تایید و گزارش حسابرسی، نمونه‌هایی از این فرآیندها هستند.

دومین جنبه‌:

دومین جنبه‌ مهم تاثیر تکنولوژی بلاک‌چین بر منابع و فعالیت‌های کلیدی این است که کاربران منابع و فرآیندهای کلیدی را فراهم و از تکنولوژی بلاک‌چین برای تسهیل تبادل منابع استفاده می‌کنند. در مثال قراردادهای هوشمند در معاملات املاک و مستغلات، منابعی مانند سرمایه‌ی انسانی (به عنوان مثال: دانش، مهارت و تجربه) و سرمایه‌ی فیزیکی (دارایی‌ها) توسط دو طرف معامله تامین می‌شوند و تکنولوژی بلاک‌چین تبادل نظیر به نظیر این منابع را تسهیل می‌کند.

شرکای کلیدی:

این بخش، شبکه‌ای از تأمین‌کنندگان و شرکا را توصیف می‌کند که باعثعملکرد صحیح مدل کسب ‌و کارمی‌شوند. این شراکت‌ها ممکن است اشکال مختلفی مانند سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری استراتژیک یا روابط خریدار- تامین‌کننده برای تضمین منابع قابل اطمینان داشته باشند.

استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند شرکای جدیدی را مانند شرکت‌های فنآوری توسعه‌دهنده‌ی واسط‌های برنامه‌ی کاربردی (APIs)و ابزارهای توسعه‌ی نرم افزار (SDKs) فراهم و الگوریتم‌های تبادلی را حفظ کند. برای مثال، Centbee اکوسیستم پرداخت تجاری در آفریقای جنوبی ایجاد کرده تا امکان پذیرش سریع و راحت بیت‌کوین را در زمان فروش، بدون نیاز به نصب سخت افزار پایانه اضافی به خرده فروشان بدهد. همچنین بلاک‌چین شراکت‌های همتا بین کسب‌و‌کارها (B2B) را تسهیل می‌کند و در نتیجه باعث تقویت و گسترش زنجیره‌ی تامین می‌شود.

ساختار هزینه:

این بخش، توصیف‌کننده‌ی تمام هزینه‌هایی است که اجرای مدل کسب ‌وکار با خود به همراه دارد. پیاده‌سازی بلاک‌چین می‌تواند هزینه‌های معاملاتی مانند هزینه‌های مذاکره و هزینه‌های جستجو را کاهش داده و هزینه‌های واسطه‌ها را حذف نماید.

انتظار می‌رود که تکنولوژی بلاک‌چین تا سال ۲۰۲۲ امکان صرفه جویی در هزینه‌های سالانه را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در صنعت خدمات مالی فراهم کند. این صرفه جویی ناشی از کاهش هزینه‌های زیرساخت IT و حذف فرآیندهای دستی است که ارزش زیادی به شرکت اضافه نکرده بودند.

استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برای نقل و انتقالات مالی فرآیندهای موجود مانند دریافت مجوز نگهداری را می‌تواند نسبت به سیستم فعلی بانکداری و کارت‌های اعتباری کوتاه کند. به عبارت دیگر فرآیندی که قبلاً چندین روز زمان می‌برده است، الان به دلیل سرعت بالای عملیات اجماع تراکنش توسط پروتکل بلاک‌چین در طول چند دقیقه انجام می‌شود.

همین فرآیندها در بلاک‌چین در مقیاس میکروثانیه انجام می‌شوند. عملیات‌هایی که توسط بلاک‌چین طراحی شده‌اند، نیاز به اقدامات دستی کمتری در جمع آوری، اصلاح و به اشتراک‌گذاری داده‌ها یا ارائه‌ی گزارشات قانونی و اسناد ممیزی دارند.

بنابراین کارمندان می‌توانند بر فعالیت‌هایی تمرکز کنند که ارزش بیشتری را اضافه و درآمدهای بیشتری کسب می‌کند، در حالی که مصرف کنندگان نیز می‌توانند زمان و پول بیشتری را پس انداز کنند.

با ۱۵۰اسلاید تخصصی

دانلود و خرید ۱۸۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید