امروزه تعداد زیادی از مردم به شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها روی آورده‌اند. این بدین معنی است که فرصت‌های بسیاری در این رسانه‌ها وجود دارد تا کسب‌وکار خود را رونق ببخشید. از طرفی رقابت نیز در این بسترها بسیار زیاد است و دور ایستادن از این فضا، به ضرر شما تمام خواهد شد.

خبر خوب این است که شما می‌توانید از روش‌های خوبی که تاثیرات آن اثبات شده، برای برقراری ارتباط با افراد در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. تولید محتوایی که مردم به آن اهمیت می‌دهند با درک آنچه به مردم انگیزه می‌دهد، آغاز می‌شود. در این مقاله به ۵ اصل روانشناسی که به شما در شروع کار کمک خواهد کرد، می‌پردازیم:

۱) از داستان‌ها برای برقراری ارتباط حسی استفاده کنید

تحقیقات نشان داده که ما بیشتر هنگامی که داستانی در رابطه با فقر و تنگدستی می‌شنویم تحت تأثیر قرار می‌گیریم تا زمانی که یک سری داده از فقر یک منطقه به ما بدهند.

حتی اگر اثرات درد و رنج کل منطقه بیشتر از درد و رنج یک نفر باشد، داستان یک فرد جذاب‌تر است چون ما احساسات موجود در تجربه‌ی فردی را راحت‌تر حس می‌کنیم، تا این‌که صرفاً یکسری داده را بشنویم. مردم با شنیدن داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، نه آمار و اطلاعات انتزاعی.

برای اعمال این اصل، باید داستانی برای دست یافتن به احساسات مخاطبان خود بگویید. محتوای شما زمانی تاثیرگذار خواهد بود که تجربه‌های شخصی را به اشتراک بگذارید، چه این تجربه، تجربه‌ی خود شما باشد، چه شخص دیگری.

۲) به این سؤال پاسخ دهید: این کار چه سودی برای من دارد؟

اگر بتوانید به مردم نشان دهید که دنبال کردن برند شما چه سودی برای آن‌ها دارد، تعامل آن‌ها با شما افزایش خواهد یافت. برای مثال استفاده از زبان طنزگونه در یک برند، حس وفاداری برند را تقویت خواهد کرد. در این راستاست که مخاطبان به راحتی می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

بنابراین زمانی‌که می‌خواهید کسب‌وکار خود را ترویج دهید، به این فکر کنید که مردم چگونه به پیغام شما عکس‌العمل نشان می‌دهند. آیا نیازها و احساسات آن‌ها را ارضا می‌کنید؟ انتقادات و پیشنهادها آن‌ها می‌تواند به شما کمک بزرگی کند.

۳) از نظرات آنلاین مشتریان بهره بگیرید

این روزها، بررسی‌ و نظریه‌ها در مورد محصولات و خدمات مختلف با کلیک یک دکمه قابل دسترسی است. مردم به شدت به نظرات دیگران تکیه می‌کنند.

اخیرا مطالعه‌ای در جهت متقاعد کردن مردم برای استفاده از پنکه به جای سیستم تهویه مطبوع انجام شده است. نتیجه به این‌صورت شد که توصیه گروهی از مردم به آن‌ها که ۷۷٪ از همسایگانی بودند که خود از پنکه استفاده می‌کردند تأثیرگذارتر از این بود که به آن‌ها صرفاً گفته می‌شد می‌توانند از این طریق متحمل هزینه کمتری شوند.

نظرات همسالان می‌تواند در شکل دادن به دید و تصمیم‌گیری مردم تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از این فرضیه در کسب‌وکار بهره گرفت. نشان دادن لایک‌های فیس‌بوک،  پست‌ گذاشتن در رابطه با تضمین‌نامه‌های خود و فراهم کردن داده‌هایی برای مخاطبان، نشان می‌دهد که محتوای شما تا چه اندازه محبوب است.

موثرترین اثبات اجتماعی، معرفی مثبت مشتریان در سایت‌هاست. فالوور‌های شما متوجه خواهند شد که محصولات و خدمات شما به اندازه‌ای قدرتمند است که مشتریان را خوشحال کند. شما می‌توانید مردم را به نوشتن نظرات مثبت درباره‌ی خودتان تشویق کنید.

۴) برند خود را با چهره‌های سرشناس ترکیب کنید

استفاده از چهره‌های سرشناس برای معرفی نام و برند شما تاثیر شگرفی در شناساندن آن به مردم دارد. چه اشخاصی که مردم به آن‌ها اعتماد دارند و چه اشخاصی که مردم برای آن‌ها احترام قایل‌اند. اگر آن شخص در حرفه‌ی خود شناخته شده و موفق باشد، دید مثبتی به برند شما خواهد بخشید.

شما می‌توانید برای کسب‌وکار خود از یک فرد قابل احترام در صنعت بخواهید شما و برندتان را حمایت کند، در این‌صورت به اعتبار شما اضافه خواهد شد.

۵) احساس نیاز و کمبود را در مردم ایجاد کنید

در سال ۱۹۸۵، کوکا‌کولا آزمایشی ترتیب داد با این موضوع که آیا مردم نوشابه‌های سنتی را ترجیح می‌دهند یا علاقه به فرمول‌های جدیدتر از خود نشان می‌دهند. ۵۵٪ از شرکت کنندگان در آزمایش، طعم جدید را ترجیح دادند. با این حال هنگامی که فرمول جدید جایگزین شد و نوشابه‌های جدید به دست مصرف‌کنندگان رسید، مردم دلتنگ طعم قبلی نوشابه‌های کوکاکولا شدند.

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلب توجه مردم این است که کاری کنید که آن‌ها احساس کمبود کنند. مردم از فرصت از دست رفته‌شان در رابطه با چیزی واهمه دارند. شما می‌توانید نیاز به کمبود را با پیشنهاد تخفیف در مدت زمان کم و یا محصولات محدود ایجاد کنید.