جهت خرید مقاله کلیک کنید

پاورپوینت تغییر روند بازاریابی دردیجیتال مارکتینک با اینترنت اشیاء و نگاه تیز بین مدیران هوشمند

تغییر روند بازاریابی دردیجیتال مارکتینک با اینترنت اشیاء و نگاه تیز بین مدیران هوشمند

اینترنت اشیا واژه ای است که اگر تا به حال کمتر به گوشتان خورده است، در آینده ای بسیار نزدیک این واژه را بار ها در روز خواهید شنید. شاید محتوای این مقاله شبیه داستان های تخیلی کودکانه باشد اما به زودی تبدیل به واقعیت زندگی ما خواهد شد. پس در این مقاله با ما همراه شوید تا کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم.
در این مقاله به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • اینترنت اشیا چیست؟
  • کاربرد های اینترنت اشیا
  • کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

در ادامه به بررسی هر یک از حوزه های بالا می پردازیم.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا یا Internet of things و یا IOT برای اولین بار توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ در شرکت پروکتر و گمبل مطرح گردید. اما به تازگی شاهد توجه ویژه ای از سوی دنیای تکنولوژی به این مفهوم هستیم. در همین راستا بازاریابان نیز به دنبال کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ هستند.

اینترنت اشیا به عبارتی شبکه ی ارتباطی بهم پیوسته ای از دستگاه ها و اشیا مختلف و انسان به کمک اینترنت است. این دستگاه ها و اشیا می توانند به راحتی از راه دور و به صورت خودکار با یکدیگر و انسان تعامل داشته باشند. در این شبکه هر عضو با شناسه‌های منحصربه‌فرد (UID) هویت مخصوص خود را دارند و می توانند داده ها را در شبکه بدون دخالت انسان منتقل کنند. انسان به عنوان عضو اصلی از این مجموعه، اشیا و وسایل مختلف را که به شبکه ی اینترنت متصل اند، به کمک اپلیکیشن هایی در تلفن های هوشمند و تبلت ها کنترل و مدیریت می کند.
خانه های هوشمند یکی از هداف اینترنت اشیاست. در ادامه نگاهی به چند کاربرد از اینترنت اشیا در خانه های هوشمند می اندازیم تا بیشتر با اینترنت اشیا آشنا شویم.

کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

به عنوان مثال فرض کنید از محل کارتان مستقیما به خرید رفته اید و از موجودی یخچال خود خبر ندارید. این جاست که می توانید با تلفن همراه خود اطلاعاتی را که یخچال هوشمندتان از موجودی و تاریخ انقضای محصولات داخل یخچال برای شما ارسال کرده را مشاهده کنید. و یا حتی می توانید با لمس یک دکمه تمامی محصولات مورد نظر خود را که یخچال هوشمند به شما خاطر نشان کرده را به صورت آنلاین در راه منزل سفارش دهید.

و یا فرض کنید در شرایطی با عجله خانه را ترک کردید، نگران نباشید می توانید از محل کارتان درب خانه را قفل کنید، پرده هارا بکشید و …
و یا به عنوان مثال دیگر می توان از کنترل روشنایی و گرمایش و سرمایش واحد های مسکونی توسط تلفن همراه در بعضی از برج های پیشرفته ی تهران یاد کرد.
جارو برقی هایی که با تلفن همراه حتی از راه دور روشن می شوند و خودکار به کار خود ادامه می دهند و پس از اتمام جارو کردن خاموش می شوند مثال دیگری از  این تکنولوژی هستند.

اینترنت اشیا فقط برای خانه های هوشمند نیست، این ها مثال هایی بودنند تا با اینترنت اشیا بیشتر  آشنا شویم؛ در ادامه به کابرد های اینترنت اشیا در بخش های گوناگون از جمله کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت. پیشرفت این تکنولوژی در ابتدای راه خود است. عده ای انقلاب صنعتی جدید را انقلاب در تکنولوژی اینترنت اشیا می دانند. تحقیقات نشان می دهد تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ میلیارد دستگاه به صورت بی سیم به اینترنت اشیا متصل خواهند شد. پس بازاریابان دیجیتال نیز باید توجه ویژه ای به کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ داشته باشند.
بعد از این که با اینترنت اشیا آشنا شدیم سراغ کاربرد های اینترنت اشیا در حوزه های مختلف می رویم.

کاربرد های اینترنت اشیا 

اینترنت اشیا در آینده تمام بخش ها و صنایع را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در حال حاضر با مطالعات انجام شده کاربرد هایی را برای اینترنت اشیا در بخش های زیر دسته بندی می کنیم:

  • کاربرد در ساختمان: خانه های هوشمند یکی از کاربرد های اینترنت اشیا در ساختمان هاست. اما این تکنولوژی به هوشمند سازی خانه ها محدود نشده است. از این تکنولوژی می توان برای کنترلو نظارت بر سیستم های الکتریکی و مکانیکی و … از راه دور توسط اینترنت در تمامی ساختمان ها و با کاربرد های شخصی سازی شده استفاده کرد. کاربرد هایی مانند کنترل دستگاه های هوشمند، سیستم های امنیتی ساختمان ها، کنترل مصرف انرژی و سیستم های تعمیر و نگهداری هوشمند ساختمان های دولتی، اداری، صنعتی و موسسات از جمله کاربرد های استفاده از اینترنت اشیا در ساختمان ها است.

کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

  • کاربرد در حمل و نقل: استفاده از اینترنت اشیا در صنعت هوایی: بهبود امنیت پرواز و خطوط هوایی مهم ترین خدمتی است که اینترنت اشیا به این صنعت می کند. کنترل عدم تقلبی بودن قطعات هواپیما که یکی از عوامل صوانح هوایی است یکی دیگر از خدمات این تکنولوژی به صنعت هوایی است. استفاده از اینترنت اشیا در حمل و نقل زمینی و صنعت خودرو: هوشمندسازی حمل و نقل که باعث افزایش نظم و کاهش ترافیک، ایمنی و امنیت جاده ها و رانندگان شده است از مهم ترین خدمت این تکنولوژی به حمل و نقل است. سیستم های هوشمند کنترل ترافیک، سیستم‌های جمع‌آوری عوارض الکترونیکی، سیستم های تعمیر و نگهداری هوشمند راها و سیستم های هوشمند پارکینگ از دیگر خدمات اینترنت اشیا به حمل و نقل است.

کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

 

  • کاربرد در بهداشت و درمان: IOT در حوزه ی سلامت و درمان نیز وارد شده است تا خدمات جالب خود را ارائه کند. در زیر به چند کاربرد اینترنت اشیا در حوزه ی سلامت و درمان اشاره می کنیم: نظارت بر سلامت بیمار از راه دور: در خیلی از موارد حتی نیاز به مراجعه ی حضوری به اوژانس نیست. با استفاده از سنسور ها و برنامه هایی پزشک قادر به اندازه گیری و سنجش پارامتر های حیاتی است. این امر باعث افزایش رفاه حال بیمار و همچنین کاهش مراجعه های حضوری به بیمارستان ها و اورژانس ها می شود. بررسی کردن وضعیت سخت افزار های بحرانی: دستگاه ها و تجهیزات ضروری بیمارستان، قبل از آنکه دچار آسیب و خرابی شوند به کمک IOT هر لحظه نظارت می شوند تا در صورت بروز مشکل به پرسنل بیمارستان هشدار می دهد. هوشمند کردن اتاق های بستری: در هر لحظه پارامتر های حیاتی بیمار از تخت بیمارستان برای کادر درمان قابل نظارت و کنترل است و می توانند دستورات درمانی و مراقبتی را از راه دور انجام دهند. توجه به سلامت شخصی: نرم‌افزارهایی مانند Fitbit از IoT برای نظارت بر سلامت شخصی استفاده می‌ کنند. اطلاعات پزشکی شخص را پس از اندازه گیری می شود در اختیار یک پزشک قرار داد تا در صورت لازم دستور لازم را ارائه نماید. شرکتی به نام Health Net Connect یک برنامه برای مدیریت افراد دیابتی با هدف بهبود درمان بالینی و کاهش هزینه‌های پزشکی برای بیماران ایجاد کرده است که به نتایج جالبی رسیده است.
  •  کاربرد در زراعت و دامپروری: IOT با استفاده از سنسور ها و نرم افزارهایی می تواند خدمات شایانی به این صنعت ارائه دهد. سنسور هایی که قابلیت اندازه گیری پارامتر های مختلفی مثل میزان رطوبت خاک و یا میزان سلامت دام را دارند. و یا رد یاب هایی که کمک می کنند تا دام از دسترس خارج نشود و نظارت روی آن وجود داشته باشد. به طور کلی این سنسورها و ردیاب ها در مزارع، مراتع، محصولات و دام ها منجر می شود تا کنترل و نظارت دقیق تری بر کیفیت تولیدات کشاورزی و دامی وجود داشته باشد.
  • کاربرد در کارخانه ها و صنایع: ارتقا و رشد در هر یک از بخش های تولید، انبار، کنترل کیفی تجهیزات و محصولات، ایمنی ، نگهداری و تعمیر، فروش و پشتیبانی از خدمات اینترنت اشیا در صنعت است. نگهداری و نظارت بر قطعات، اندازه گیری هوشمند پارامتر های مربوط به شرکت و مدیریت حمل و نقل شرکت از دیگر امکانات IOT برای صنعت است.

کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

  • و…

اینترنت اشیا در ابتدای راه خود است و به زودی فراگیر خواهد شد. از این رو روز به روز به کاربرد های این فناوری اضافه خواهد شد. کاربرد هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم تنها بخشی از کاربرد های IOT  بود، انتظار می رود که با توجه به پیشرفت روز افزون این فناوری تقریبا تمامی بخش های زندگی بشر را تغییر دهد و برای هر بخش راهکار های خود را ارئه دهد. به همین دلیل بازاریابان باید توجه ویژه ای به آن داشته و کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ را مورد توجه قرار دهند. در ادامه به موضوع اصلی این متن یعنی کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ

دنیای مارکتینگ به تحولات زندگی بشر توجه ویژه ای دارد. چرا  که انتخاب راه های موثر مارکتینگ با توجه به اطلاعات بدست آمده از مشتری و تشخیص نیاز ها و در نهایت رفع نیازهای او با استفاده از همین اطلاعات امکان پذیر است. با ارزش ترین اطلاعات در دنیای مارکتینگ، اطلاعات مخاطب ماست. در این قسمت می خواهیم به اینترنت اشیا و کاربرد آن در دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم. بدون تردید خدمات بازاریابی دیجیتال در آینده بر محور IOT خواهد بود.

در نگاه اول به این نتیجه می رسیم: با گسترش اینترنت اشیا، وابستگی افراد به اینترنت بیشتر شده و اگر در حال حاضر بسیاری از خرید های خود را به صورت حضوری انجام می دهند، در آینده ای بسیار نزدیک حتی همین خرید ها را نیز بیشتر در بستر وب انجام می دهند؛ مثال یخچال هوشمند را به خاطر آورید. نگاه رو به جلو یکی از ویژگی های بارز بازاریابان موفق است، بنابراین باید بیش از زمان حال به دیجیتال مارکتینگ در حرفه ی خود اهمیت دهید و با کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

و اما عمیق تر:

گفتیم که IOT در واقع شبکه ای از دستگاه ها و انسان است که اطلاعات را بین یکدیگر تبادل می کنند. کلید واژه ی مورد توجه ما در این بحث اطلاعات است. دسترسی به اطلاعات مخاطب و تجزیه و تحلیل این اطلاعات مهم ترین ابزاری به شمار خواهد آمد تا استراژی های بازاریابی خود را درست و هدفمند تدوین کنیم. از این اطلاعات برای تحلیل و پیش بینی رفتار مخاطب استفاده خواهد شد تا در مناسب ترین لحظه بنابر نیاز مخاطب، پیام خود را که از قبل آماده کرده ایم، ارسال کنیم.

افزایش وجود اینترنت اشیا برای بازاریابان دیجیتال سود آور است زیرا که می توانیم از حجم بالای اطلاعات برای تحلیل الگوی رفتار مصرف کننده استفاده کنیم و حتی رفتار های آینده ی او را پیش بینی و استراتژی ها و تصمیمات بازاریابی خود را بر این اساس تنظیم کنیم.

یک مثال و مخاطب فرضی را در نظر بگیرید؛ یک نوشیدنی مثل شیر در یخچال وی تمام شده است، این جاست که پیشنهادات فروش شیر برای وی ارسال می شود و می تواند همان لحظه سفارش دهد. در یخچال این شخص سبزیجات و میوه جات بیشتر از هر ماده ی دیگر مصرف می شود یا اینکه این شخص بیشتر از مواد دیگر سبزیجات و میوه سفارش می دهد، با این اطلاعات می توان دریافت که شخص مورد نظر ما گیاه خوار است پس ما می توانیم پیشنهاد یک رستوران گیاهی را به او بدهیم. از این اطلاعات می شود رفتار های دیگر و یا حتی رفتار های آینده ی وی را پیش بینی کرد. این شخص به سلامتی خود توجه ویژه ای دارد پس می توان پیشنهاد عضویت در یک باشگاه ورزشی را برای وی ارسال کرد!

پس با این اطلاعات می شود لایف استایل مخاطب را تشخیص داد و بر اساس این شناخت عملیات دیجیتال مارکتینگ را هوشمند تر انجام داد.

نکته ی مهم این است که گرچه افراد علاقه دارند که پیام ها و پیشنهاداتی که برایشان ارسال می شود متناسب با نیاز های شخصی آنان باشد، ولی امنیت اطلاعات و حریم خصوصی آنان برایشان نیز بسیار اهمیت دارد. باید به مخاطب نشان داده شود که اطلاعات تحلیلی وی کاملا محرمانه است. مخاطب باید علاوه بر احساس راحتی و صرفه جویی در وقت و هزینه با استفاده از اینترنت اشیا، احساس امنیت بالایی از این فضا داشته باشد.

“اینترنت اشیا” تقریبا از سال گذشته همه فضاهای کاری را تحت تاثیر خود قرار دده است. همچنین مردم منتظر هستند که شاهد این تغییرات در سطح خیابانها، اداره ها و خانه های خود نیز باشند. “اینترنت اشیا” یک فناوری است که قادر است تمام وسیله های فیزیکی اطراف ما را تغییر دهد و باعث شده است که امروزه مردم آن را بیشتر از هروقت دیگری جدی گرفته و درمورد آن صحبت کنند.

 اثرات موثر “اینترنت اشیا” را در حوزه “بازاریابی دیجیتال”

در چند سال اخیر ‍‍‍‍‍پیش بینی شده بود که اکثر دستگاه ها قادر هستند که به اینترنت متصل شده و اطلاعات خود را با دیگر دستگاه ها به اشتراک بگذارند. البته که این پیش بینی امروزه اتفاق افتاده است و ما شاهد آن در دنیای اطراف خود هستیم. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه ها برای برقراری ارتباط دستگاه ها با یکدیگر می شود بلکه  باعث می شود که منابع مالی و انرژی ما حفظ شوند. اگر شما در مورد تکنولوژی آمازون شنیده باشید به راحتی تفاوت بین خرید آنلاین وآفلاین را متوجه خواهید شد.

آمازون این امکان را برای افراد فراهم می کند که با استفاده از فشار دادن یک دکمه در تلفن های همراه خود مواردی که در خانه تمام شده اند را برای شما خریداری کرده. بنابراین این موضوع شما را قادر می سازد که در وقت و هزینه ی خود حداکثر صرفه جویی را داشته باشید.

یکی دیگر از مزیت هایی که “اینترنت اشیا” برای بازاریابی دیجیتال دارد این است که با توجه به اینکه همه ی محصولات در اینترنت قرار میگیرند مشتریان می توانند به طور مستقیم آن را خریداری کنند. به این معنا که بدون وجود شخص واسط آنها قادر هستند که محصول خود را از تولید کننده خریداری کنند. بنابراین تغییرات زیادی در روش خرید سنتی ما ایجاد می شود.

محصولات قادر به تغییر در اکوسیستم هستند

ارائه هر محصولی که قادر به ایجاد تغییر در اکوسیستم است یکی از مزیت هایی بود که “اینترنت اشیا” برای حوزه بازاریابی دیجیتال فراهم کرد.  در واقع ارائه این محصولات یک نوع کمک برای مردم در نظر گرفته می شود بنابراین بسیار خوشایند آنهاست. بنابراین استفاده از آنها در تجارت شما میتواند یکی از عوامل موفقیت شما باشد.

ارائه محصول به عنوان یک سرویس

تمام محصولات فیزیکی زمانی که با خدمات دیجیتالی همراه می شوند علاوه بر توسعه روش انجام کار یک تعامل با مصرف کننده ایجاد می کنند که به آنها کمک میکند. بعضی از این محصولات این امکان را به فرد می دهند که متناسب با نیاز فرد قابل برنامه ریزی شوند و در نتیجه خدمات ویژه ای را دریافت کنند.

نقش اینترنت اشیا در آینده بازاریابی

اینترنت اشیا

بررسی نقش پررنگ اینترنت اشیا در آینده تبلیغات و بازاریابی

تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ جزو  وسایلی هستند که در اطراف همه ساکنان زمین به وفور یافت می شود.همه این اشیا به مدد تکنولوژی امکانان اتصال به اینترنت دارند و می توانند تا ساعت های طولانی ما را در دنیای مجازی سرگرم نگه دارند.قابلیت های این ابزار  در اتصال ما به فضای مجازی باعث شده تا اصطلاحی با نام اینترنت اشیا متولد شود.آینده پژوهان معتقدند با گذشت زمان کارکرد اینترنت اشیا بسیار گسترده تر و جدی تر خواهد شد آنچنان که در آینده تبلیغات و بازاریابی نقش موثری ایفا خواهند کرد.

با توجه به گسترش نقش روز افزون اینترنت اشیا، در کمتر از ۴ سال آینده شاهد بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه و قطعات الکترونیکی هستی که از طریق تکنولوژی اینترنت اشیا به وب متصل هستند.
تاکنون اینترنت اشیا نقش خود را در منفعت رساندن به انسان‌ها به اثبات رسانده‌اند. برای مثال، ادوات اندازه گیری انسولین به افراد دارای دیابت کمک کرده تا بتوانند وضعیت درمان خود را در حالت بدون خطر نگاه دارند. دستبندهای هوشمند نیز با کنترل ضربان قلب و وضعیت تنفس به ما در سالم زیستن کمک می‌کنند.با این حال، هم اکنون پروتکلی برای حفاظت اطلاعات در اینترنت اشیا وجود ندارد و مشخص نیست سازندگان گجت‌های هوشمند چگونه از داده‌هایی که توسط محصولاتشان به دست می‌آید، استفاده خواهند کرد.

اما این موضوع بحث امروزمان نیست‌. امروز می‌خواهیم از نقش اینترنت اشیا در تبلیغات صحبت کنیم. هیچ نظرسنجی قادر نخواهد بود مانند ادوات اینترنت اشیا به تولیدکنندگان فیدبک‌های مفید ارائه دهد. با این حال، صنعتگران و بازاریابان چگونه می‌توانند از اینترنت اشیا در تبلیغات خود و هم‌چنین بازاریابی بهره گیرند؟

اینترنت اشیا، زمانی که نوشیدنی شما از خودتان باهوش‌تر باشد

در سال ۲۰۱۵ کنگره جهانی موبایل به برخی از تولیدکنندگان نوشیدنی اجازه داد تا سیر جابجایی محصول خود را از زنجیره تامین تا انتقال به مغازه و رسیدن به دست مشتری دنبال کنند. در این روش، هر بطری به یک تگ دارای کد QR منحصر به فرد مجهز شده است که آن را از دیگر بطری‌ها متمایز می‌کند. به کمک این تگ، مشتری نیز می‌تواند از اصل بودن محصولی که خریداری کرده است مطمئن شود. تنها کافی است با نرم افزار بارکد خوان و یک گوشی هوشمند، برچسب محصول را بخواند.
مسلما هر مشتری از وجود چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای بر روی محصولی که خریداری کرده است، خرسند خواهد بود.

در حال حاضر، مبحث اینترنت اشیا بیش‌تر با ایده‌ها و نظرات، مخصوصا نظرات گنگ و مبهم سروکار دارد. مطمئن باشید دیری نخواهد انجامید که شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف با محتواهای شخصی از طریق بسترهای تازه تاسیس نظیر اینترنت اشیا ما را احاطه می‌کنند.

چرا بیش‌تر برندهای مشهور در حال بررسی اینترنت اشیا هستند؟

بیایید با حقیقتی انکار نکردنی روبرو شویم: تلویزیون هم‌چنین قدرتمندترین رسانه برای تبلیغات است. با این که دیگر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعتقاد به کاهش شدید اثربخشی تلویزیون در تبلیغات هستند، بررسی‌ها حاکی از کاهش ۱.۵ درصدی تاثیرگذاری تلویزیون است.

به نظرتان چرا باید با وجود رسانه‌هایی مانند تلویزیون بر روی بسترهای جدیدی نظیر اینترنت اشیا سرمایه گذاری‌های میلیونی انجام داد تا از این طریق فروش خود را افزایش دهیم؟
مهم‌ترین دلیل اینست که تولیدکنندگان تمایل دارند در مورد محصولاتشان با مشتریانشان صحبت کنند و از رضایت مشتریانشان اطمینان حاصل کنند. حتی تولیدکنندگان می‌توانند در مورد نحوه استفاده و نگهداری محصول یا خدمات پس از فروش آن با مشتریان خود صحبت کنند و خدمات و کالاهای مشابه را به آن‌ها معرفی کنند.
برای مثال، تصور کنید برای پوست چرب خود یک کرم خریداری کرده‌اید‌. فارغ از این که این محصول را چگونه انتخاب کرده‌اید، آیا تمایل ندارید تجربه خود را با تولیدکننده درمیان بگذارید؟
نه رادیو و نه تلویزیون، هیچ کدام این توانایی را در اختیار تولیدکننده و مشتری قرار نمی‌دهند.

Feeligreen یک استارت آپ فرانسوی در حوزه تکنولوژیست که بر روی ادوات اینترنت اشیا کار می‌کند. محصولات این شرکت بیش‌تر با مشکلات پوستی در ارتباط است و گجت‌های آن اطلاعات مصرف کننده را جمع آوری و برای شرکت ارسال می‌کند. شرکت تولید کننده سپس با استفاده از اطاعات دریافتی توصیه‌های لازم را در مورد نحوه صحیح و موثر استفاده از محصول در اختیار مشتری قرار می‌دهد. استفاده از اطلاعات جمع آوری شده هم‌چنین به تولیدکنندگان نیز اجازه اصلاح محصولات را می‌دهد.
تمام ماجرا همین است! هر برندی که فیدبک مفید و موثری از مشتریان دریافت کند، می‌تواند بهترین محصول را ارایه نماید.

بدون شک ما نیز به فریبنده بودن حوزه تبلیغات آگاه هستیم. ممکن است هم اکنون تصور ارتباط مستقیم با تولیدکننده و فرستادن نظرات خود برای او کمی عجیب به نظر برسد، اما در آینده‌ای نزدیک اینترنت اشیا همه چیز را تغییر خواهد داد.

 

 

با ۸۹ اسلاید تخصصی

دانلودوخرید۴۵۰۰۰تومان

 

جهت خرید مقاله کلیک کنید

آخرین مطالب

درباره ما

سایت پژوهش کارا در راستای ارائه خدمات علمی و مشاوره ای و با رویکرد مشارکت جویانه ایجاد شده است و هدف آن خدمات متناسب با نیاز سروران گرامی اعم از ؛ دانشجویان ، استادان راهنما ، فعالان کسب و کارهای بزرگ ،متوسط و کوچک می باشد.

آمار

ارتباط با ما

آدرس : تبریز – شهرک شهید یاغچیان

تلفن : 09144067323 – 09142183819

ایمیل : gaffarim3@yahoo.com

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
جهت خرید مقاله کلیک کنید